groningen-AJAX 28 januari 2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » ma jan 29, 2007 12:00 pm

Jöhnk schreef: Volgens mij werden er in de tweede helft nog een handvol kansen weggegeven. En via hetzelfde powerplay (niks geen uitgespeelde aanvallen) waar Blind om verketterd werd kon Ajax nog een resultaat uit de brand spelen.

Ik vind het prima hoor: Leonardo maakte de winnende na een gouden schuiver van Perez, dus heeft HTC goed gewisseld. :xyxthumbs: Maar mag het de volgende keer vanaf de eerste minuut scherp zijn? Dan hoeven we ook niet zo euforisch te zijn na een overwinning tegen de nummer 11 van de eredivisie.
Ik zeg nergens dat Ajax geen kansen meer weggaf. Bovendien was dit in zoverre verklaarbaar omdat men achterin één op één ging spelen en Stam een voor zijn doen mindere dag had en daarmee een aantal kansen inleidde. Stekelenburg daarintegen had weer een goede dag zodat ons meer tegengoals bespaard zijn gebleven.
Ik heb geen drie centrumspitsen tegelijkertijd in het veld gezien. wel meer spelers met aanvallende intenties waarvan er een aantal afwisselend op de vleugels speelden. Verder vind ik het wat denigrerend om een overwinning in Euroborg slechts af te doen met een verwijzing naar de inmiddels elfde plaats van Groningen op de ranglijst maar ben ik het weer volledig met je eens dat het scherp uit de startblokken komen er zolangzamerhand wel eens ingeramd mag worden.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 29, 2007 12:02 pm

MHF schreef:
Voetske schreef:En zo roep je heel veel maar zeg je in feite helemaal niks.Hier nog eentje, de instelling van AJAX in de tweede helft ?, behalve dat er pas nadat Stam de 2 - 1 scoorde deze een beetje op gang kwam, mag ik dat heel normaal vinden voor een speler in een AJAX shirt ?.
Wat jij wilt Voetske. Ik vind jouw manier van 'discussieren' meestal zo godskolere irritant dat mij inmiddels -sinds de kerst- elke lust ontgaat. Ter vergelijking, sinds 2002 heb ik behoorlijk wat discussies met Lucas gehad waarbij we dikwijls behoorlijk van mening verschilden. Echter, met hem valt meestal wel op een normale manier de discussie aan te gaan. Zo laten we ons beiden niet gemakkelijk overtuigen maar als daar aanleiding toe bestaat, zijn we wel zo volwassen om aan te geven dat de ander een punt heeft. Jij overschreeuwt elke discussie en staat totaal niet open voor anderen. Alles wat ook maar enigszins positief is, wordt ontkend of op een negatieve manier uitgelegd. Daar ben ik helemaal klaar mee.
Wat is er dan zo abnormaal aan mijn discussie methode dat sinds de kerst jij op dieet bent ?.Overschreeuw ik elke discussie, tja wat een gelul zeg.Sta ik niet open voor een andere mening, ook weer slap gelul ..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 29, 2007 12:07 pm

Ajax gelukkigste in spektakelstuk


GRONINGEN - In een wonderbaarlijke tweede helft heeft Ajax zondagmiddag tegen FC Groningen een 2-0 achterstand bij rust omgebogen tot een 2-3 overwinning. De Amsterdammers scoorden de laatste twee goals in de slotfase toen ze nog slechts tien voetballers op het veld hadden staan.

FC Groningen - Ajax groeide uit tot een zeldzaam spektakelstuk. De twee ploegen zorgden in het Euroborg-stadion voor adembenemende spelsituaties. ''Ja, amusementswaarde 10", zei de verliezende trainer Ron Jans. ''Maar het aantal punten voor ons: nul."

Tot de 53ste minuut stond het echter zo goed als vast dat trainer Henk ten Cate van Ajax de vijfde nederlaag van het seizoen kon incasseren. Met hard en agressief spel zetten de noorderlingen de Amsterdammers klem, waardoor het strijdplan van Ajax in duigen viel.

De Groningers denderden aanvankelijk in sneltreinvaart over de matte Amsterdammers heen. Na een strafschop van Evgeny Levtsjenko (overtreding Hedwiges Maduro op Goran Lovre) en een intikker van de goed spelende Luis Su·rez (na een vrije trap van Bruna Silva) ging Groningen met een 2-0 voorsprong rusten.

In de kleedkamer van Euroborg werd de eerste aanzet gegeven voor het mirakel van Groningen. Hoewel de trainer zelf zijn bedenkingen had over een goede afloop ('Ik kan nu wel dapper roepen dat ik in de rust dacht dat we nog zouden winnen, maar is er weinig te halen als je in Groningen met 2-0 achterstaat'), liet Ten Cate wel duidelijk weten dat de slappe instelling hem hoog zat. ''Daar was ik boos over."

De Amsterdamse inhaalreeks in de laatse drie kwartier had echter geen eenduidige oorzaak. Behalve van een betere wedstrijdinstelling profiteerde Ajax ook van logisch wisselbeleid (George Ogararu voor de moeizaam spelende Hedwiges Maduro, Leonardo als extra aanvaller voor Gabri, Kenneth Perez voor de tegenvallende Klaas-Jan Huntelaar) en een veranderd tactisch strijdplan (van een 3-4-3 via een 4-3-3 naar een 'alles-of-niets'-systeem).

En Ajax had geluk. Zo mochten de Amsterdammers de handen dichtknijpen nadat Su·rez drie minuten na rust oog in oog met doelman Maarten Stekelenburg had gefaald. Het meest fortuinlijk was Ajax echter toen Levtsjenko bij een 2-1 voorsprong met een afstandsschot de lat trof. De bal kaatste terug van het aluminium, botste op de rug van Stekelenburg en miste het doel op een haar na.

Even daarvoor hadden de Amsterdammers ook al geen klagen. Met 'een zo hard mogelijk schot op doel' had Stam zijn ploeg na een krap uur op 2-1 gezet. ''Ik zag niet eens dat die bal in de kruising verdween", aldus de aanvoerder.

Ajax had ook pech. Zo raakte Emanuelson met een afstandschot de paal en gleed Perez uit toen hij een losgelaten bal van de Groningse doelman Bas Roorda voor het intikken had. De Amsterdammers werden echter het meest getroffen door de aftocht van Zdenek Grygera. Ajax had al drie keer gewisseld toen de Tsjech bij een 2-1 achterstand met een hamstringblessure naar de kleedkamer moest.

Met dadendrang, kunst- en vliegwerk en de hemelse zege van vrouwe Fortuna kwam de ploeg van Ten Cate nog terug. Eerst was het Heitinga die in de 82ste minuut een voorzet van Tom de Mul voor de voeten kreeg: 2-2. En in de laatste minuut ging een geplaatst schot van Perez via de vingertoppen van Roorda tegen de paal, maar stond Leonardo op de juiste plek om het mirakel van Groningen te vervullen: 3-2.
Parool

Goed, discussie gesloten. Een zondagsschot van Stam dus. ;)
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 29, 2007 12:08 pm

Dat gaf ik al eerder aan, en dan ben je meteen een negatieveling, azijnzijker en hebt er geen verstand van .. :sad:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 29, 2007 12:15 pm

Lucas schreef:Het is een beetje sneu en treurig dat er steeds meer vijandigheid ontstaat tegenover hen die het wagen om niet mee te gaan in de hosannastemming. Het zal best dat Ajax gisteren een spectaculaire wedstrijd heeft gewonnen. Maar om nou te gaan doen alsof het goed was en niet ook enigzins gelukkig is gewoon lachwekkend. Maar qua karakter zeker een tien! :worshippy:
Kijk, daar kan ik wat mee. Ik ga echt niet beweren dat het goed was, wat Ajax gisteren liet zien. Maar ik sprong letterlijk een gat in de lucht en heb de rest van de dag energie voor drie gehad. Ik lees dan ook met open mond dat Voetske het logisch vond dat Ajax met een man minder twee keer scoort in de Euroborg en op die manier van Groningen wint.

Eindelijk kwam Ajax eens sterker de kleedkamer uit. Want hoewel er nog steeds heel wat mis ging wilde Ajax wel weer knokken en voetballen.
Jöhnk schreef:Volgens mij werden er in de tweede helft nog een handvol kansen weggegeven. En via hetzelfde powerplay (niks geen uitgespeelde aanvallen) waar Blind om verketterd werd kon Ajax nog een resultaat uit de brand spelen.
Jammer dat die bal van Perez er niet meteen in ging, maar ik vind dat er wel degelijk sprake was van een uitgespeelde aanval bij de 2-3. Net als bij die kans van Sneijder op assist van Leonardo.

Verder snap ik niet waarom een voorzet van De Mul die erin wordt gevolleyd door Stam geen goede aanval is. Ajax zette alles op alles, nam risico door 1 op 1 te gaan spelen. Groningen kwam maar moeilijk onder de druk uit maar werd logischerwijs gevaarlijk via de counter.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma jan 29, 2007 12:18 pm

MHF schreef:Ik heb geen drie centrumspitsen tegelijkertijd in het veld gezien. wel meer spelers met aanvallende intenties waarvan er een aantal afwisselend op de vleugels speelden.
Perez, Sneijder, Leonardo, Babel ---> kluitjesvoetbal. Zelfde principe. Alles of niets. Ik vind daar overigens niets mis mee.
Verder vind ik het wat denigrerend om een overwinning in Euroborg slechts af te doen met een verwijzing naar de inmiddels elfde plaats van Groningen op de ranglijst maar ben ik het weer volledig met je eens dat het scherp uit de startblokken komen er zolangzamerhand wel eens ingeramd mag worden.
Groningen is zo ongeveer de ploeg met de slechtste stats tegen Ajax uit de eredivisie. Dat heeft Ko volgens mij nog uitgezocht. De Euroborg gaf die club even een nieuwe impuls, maar Groningen-uit hoort natuurlijk gewonnen te worden. Daar vind ik niets denigrerends aan.

Verder is het nog steeds zo dat Ajax niet in staat is om een wedstrijd 90 minuten lang te controleren. Dat moet er nu echt eens uit hoor.

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Bericht door martijn401 » ma jan 29, 2007 12:18 pm

Voetske schreef:Dat gaf ik al eerder aan, en dan ben je meteen een negatieveling, azijnzijker en hebt er geen verstand van .. :sad:
Kom op Voetske laat je niet kisten.
Jij hebt het beste met Ajax voor. Helaas zal Ajax waarschijnlijk nooit meer zo zijn , zoals jij het voor ogen hebt.
Wel heb ik nog de hoop dat het beter zal worden. Als jij die hoop ook een klein beetje laat doorschemeren , dan discussieert dat een stuk prettiger.

De overwinning van gisteren smaakt naar meer. Vorige jaar had ik na het winnen van de plays offs ook zo’n gevoel. Gelukkig kwam het dit seizoen iets eerder.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma jan 29, 2007 12:22 pm

Natuurlijk heeft Ajax gisteren laten zien over karakter te beschikken. En het is natuurlijk niet van tweeen 1, maar allebei. Als Ajax op het eind profiteerde van het feit dat Groningen met de krachten smeet, dan had het daar natuurlijk in het begin last van. Dus het feit dat Ajax op het eind kon doordrukken hing ook onlosmakelijk samen met het feit dat het in het begin op felheid werd afgetroefd.

Ik vind wel dat Voetske gelijk had. Het was een zondagsschot dat de wedstrijd deed kantelen. Ajax kwam niet sterker de kleedkamer uit. De drie nul had moeten vallen gelijk na rust en tot de goal had Ajax geen kans afgedwongen. Maar het was duidelijk dat Groningen de tol zou gaan betalen voor het smijten met de krachten (ik zei dat de eerste helft al tegen Syl. Ik heb zelfs gezegd -hoewel niet met 100% overtuiging- dat het nog 2-3 zou worden).

Ik vond de aanval voor de 2-3 overigens niet helemaal uitgespeeld. Het loopt goed af, maar de keuze van Perez was in principe fout. Hij had de bal door moeten schuiven naar de Mul, die links van hem helemaal vrij stond.
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 29, 2007 12:26 pm

Er lag genoeg ruimte voor Perez om te schieten, nadat hij goed aangespeeld was door Sneijder.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma jan 29, 2007 12:27 pm

Thomas schreef:Verder snap ik niet waarom een voorzet van De Mul die erin wordt gevolleyd door Stam geen goede aanval is.
Geen goede aanval? Mwah, ik heb in principe niets tegen goals uit spelhervattingen.

Maar een indirect genomen corner die er door Stam bijna achterwaards wordt ingejast noem ik geen uitgespeelde aanval.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 29, 2007 12:28 pm

Jöhnk schreef:
Thomas schreef:Verder snap ik niet waarom een voorzet van De Mul die erin wordt gevolleyd door Stam geen goede aanval is.
Geen goede aanval? Mwah, ik heb in principe niets tegen goals uit spelhervattingen.

Maar een indirect genomen corner die er door Stam bijna achterwaards wordt ingejast noem ik geen uitgespeelde aanval.
... via de kluts bij Stam komt ...
Laatst gewijzigd door 999 op ma jan 29, 2007 12:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 29, 2007 12:29 pm

Hij kwam toch gewoon bij Stam via een directe voorzet?

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23027
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jan 29, 2007 12:33 pm

Lucas schreef: Ik vond de aanval voor de 2-3 overigens niet helemaal uitgespeeld. Het loopt goed af, maar de keuze van Perez was in principe fout. Hij had de bal door moeten schuiven naar de Mul, die links van hem helemaal vrij stond.
Dat wilde ik eigenlijk al de hele tijd zeggen, maar goed, het loopt goed af dus dan zeuren we er niet meer over. Overigens denk ik dat Perez te laat door had dat de Mul eraan kwam. Op zo'n moment denk je ook alleen maar aan schieten.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 29, 2007 12:45 pm

Thomas schreef:Hij kwam toch gewoon bij Stam via een directe voorzet?
Corner De Mul, kort op Sneijder, bal terug naar de Mul.Die swiept um erin, dus naar de goal toe, Via de borst van een groningse verdediger valt de bal voor de voeten van Stam.Half naar achteren vallend zet ie er z'n voet tegen de bal .. zie verder het stuk uit Het parool ..

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 29, 2007 12:50 pm

Lucas schreef:Ik vond de aanval voor de 2-3 overigens niet helemaal uitgespeeld. Het loopt goed af, maar de keuze van Perez was in principe fout. Hij had de bal door moeten schuiven naar de Mul, die links van hem helemaal vrij stond.
Ik denk dat zeg ik maar niet .. meer .. ;)

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 29, 2007 1:00 pm

Raymon schreef:
Lucas schreef: Ik vond de aanval voor de 2-3 overigens niet helemaal uitgespeeld. Het loopt goed af, maar de keuze van Perez was in principe fout. Hij had de bal door moeten schuiven naar de Mul, die links van hem helemaal vrij stond.
Dat wilde ik eigenlijk al de hele tijd zeggen, maar goed, het loopt goed af dus dan zeuren we er niet meer over.
Als KJH naast Perez had gelopen had ik Luuk gelijk gegeven, maar De Mul...? Sowieso houd ik niet zo van afschuiven, laat een speler maar meteen schieten als hij een kans heeft.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 29, 2007 1:14 pm

joey schreef:
Raymon schreef:
Lucas schreef: Ik vond de aanval voor de 2-3 overigens niet helemaal uitgespeeld. Het loopt goed af, maar de keuze van Perez was in principe fout. Hij had de bal door moeten schuiven naar de Mul, die links van hem helemaal vrij stond.
Dat wilde ik eigenlijk al de hele tijd zeggen, maar goed, het loopt goed af dus dan zeuren we er niet meer over.
Als KJH naast Perez had gelopen had ik Luuk gelijk gegeven, maar De Mul...? Sowieso houd ik niet zo van afschuiven, laat een speler maar meteen schieten als hij een kans heeft.
Lucas heeft in principe gelijk, De Mul stond er beter voor, en omdat de laatste man van Groningen dan het moeten kiezen zou Leonardo helemaal vrij komen te staan voor Roorda.Jammer genoeg weet je niet wat het eindresultaat zou zijn geweest, nu wel.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Bericht door ferry » ma jan 29, 2007 1:36 pm

In deze wedstrijd was geen plaats voor alleen goed of alleen slecht, als je het mij vraagt. De eerste helft was gewoon dramatisch, en hopelijk voor Ten Cate het bewijs dat Maduro op Marktplaats.nl gezet kan worden. Ajax speelde ook veel te slap en - het moet gezegd- Groningen speelde ook heel behoorlijk en super fel.
Dat mensen dan zeggen dat Ajax de tweede helft nog kon winnen omdat Groningen er doorheen zat is misschien wel waar. Maar is dat ook geen kwaliteit? Krachten doseren om 90 minuten vol te maken?

Maar ja, er zijn nou eenmaal wedstrijden die je niet dood moet analyseren. Dit was er wat mij betreft zo eentje. Ik hoop dat Ten Cate ervan geleerd heeft, that's all. Voor de rest heerst er bij mij blijdschap en opluchting omdat het tóch gelukt is om 3 punten op psv in te lopen. Daarnaast heb ik gewoon genoten van deze wedstrijd. Niet altijd even goed, maar wát een strijd, prachtig toch. En dan dat gelukzalige gevoel als de 2-3 er nog in geschoten wordt! Heerlijk.

Gebruikersavatar
Dr. Living Stoned
Founding Father
Berichten: 19598
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 6:30 pm
Locatie: at home

Bericht door Dr. Living Stoned » ma jan 29, 2007 2:09 pm

Ik denk dat het niet alleen Groningen was dat er doorheen zat, Ajax kende ook een aantal uitblinkers. Stekelenburg was absoluut top gisteren, het had zomaar 5-1 kunnen staan en dan had Stekel nog niet alles doorgelaten. Leonardo was zeer gretig, ik hoop dat Leo wat meer speeltijd gaat krijgen.
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 29, 2007 2:47 pm

Ik ook, Doc. Ik zou hem tegen Feyenoord wellicht nog één keer gedoseerd brengen, omdat je het risico neemt dat de Feyenoord-spelers hun frustratie gaan uiten op de benen van Leo. Breng hem na een uurtje maar in tegen Leonard, Bahia of Greene.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma jan 29, 2007 5:13 pm

Jöhnk schreef:Dan hoeven we ook niet zo euforisch te zijn na een overwinning tegen de nummer 11 van de eredivisie.
Ach, het heeft toch ook wel wat? Af en toe zo'n wedstrijd.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 29, 2007 5:16 pm

Jesse schreef:
Jöhnk schreef:Dan hoeven we ook niet zo euforisch te zijn na een overwinning tegen de nummer 11 van de eredivisie.
Ach, het heeft toch ook wel wat? Af en toe zo'n wedstrijd.
:yes:

Alles zat erin wat voetbal mooi maakt. Tempo, doelpunten, een grillig scoreverloop en de juiste ploeg heeft gewonnen. :cheer:
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 29, 2007 5:31 pm

Jesse schreef:
Jöhnk schreef:Dan hoeven we ook niet zo euforisch te zijn na een overwinning tegen de nummer 11 van de eredivisie.
Ach, het heeft toch ook wel wat? Af en toe zo'n wedstrijd.
Ik heb echt genoten. Als het voetbal niet best is zijn juist dit soort wedstrijden fantastisch. Ik ga deze pot tegen Groningen niet meer vergeten. Net als ik de comeback tegen Twente onder Adriaanse niet ben vergeten.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » ma jan 29, 2007 9:36 pm

Wouter schreef:Wegereef heeft gewoon goed gefloten, volgens mij. In de samenvatting in elk geval geen fouten gezien.
Het enige wat je Wegereef kunt verwijten is dat hij de smerige actie van Sneijder niet gezien heeft (zou het nog een staartje krijgen?) en dat hij Stam zijn tweede gele kaart niet gaf. Ik meen me namelijk te herinneren dat ze tegenwoordig meteen een gele kaart moeten geven indien een speler al te nadrukkelijk verhaal komt halen (of is dat nog niet ingevoerd?).

Maar goed, ik heb alleen de samenvatting gezien, kan niet beoordelen wat er verder gebeurt is in de wedstrijd.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 29, 2007 9:44 pm

Die Groningen-supporters hadden het er ook al over dat Stam een tweede gele kaart had moeten krijgen, maar ik heb hem niets raars zien doen. Ze hadden het over een tackle van achteren. Nu heb ik Stam op een gegeven moment van achteren iemand heel zachtjes zien aantikken, maar het is niet te hopen dat het daar over ging.

Heb ik iets gemist?

Plaats reactie