HSV - Ajax 27-11-2008
- SylvievdVaart
El Clavo schreef:HSV draait al wat jaartjes weer bovenin mee in de Bundesliga, hebben een begroting die twee groter is dan dat van Ajax en dat Ajax won lag dus aan het slechte spel van HSV, de slechte tactiek van Jol en nog meer dooddoeners, maar niet aan het goede spel van ajax.
Allemaal waar. Ik kon alleen niet aan Hsv gisteravond zien, dat het al jarenlang een Duitse topclub is. En Van Gaal had een heel duidelijk en goed werkend strijdplan om Ajax te ontregelen en te ontmantelen. Niets van dat alles bij Jol, of ik moet iets gemist hebben.
Maar nogmaals, het is een uitstekende zaak dat Ajax scherp en geconcentreerd bleef spelen en zich goed staande hield en zelfs wist te winnen. Niks mis mee, natuurlijk.
Az heeft ons echter zondag een heel vervelende spiegel voorgehouden op bepaalde punten. Iets wat bij mij blijft doorzeuren. Dat deed Hsv gisteravond vrijwel niet. Een korte fase was er sprake van wat druk van Hsv, waarbij Ajax prompt paniekvoetbal speelde. Gelukkig was die druk niet van lange duur en kon Ajax zijn spel daarna weer hervatten.
Natuurlijk ben ik heel blij met het resultaat en het is een geweldige opsteker voor de jongens en voor iedereen die Ajax een warm hart toedraagt, maar qua veldspel vind ik dit geen graadmeter voor progressie. We zijn volgens mij nog net zo zorgwekkend kwetsbaar als afgelopen zondag, alleen zijn we nu niet echt op de proef gesteld.
Hehe, ik hoop het niet. Ik deel in ieder geval Joey's haat naar MvB absoluut niet, alhoewel ik nog wel mijn twijfels blijf houden over Marco als coach. Maar goed, al doende leert men. Hij heeft nog ruim 3,5 jaar.Je lijkt Joey wel Zuidema![]()

- SylvievdVaart
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Een prima pot is imo: elkaar zuiver aanspelen, mooie combinaties, veel kansen creeren. Elkaar zuiver aanspelen lukte tot op een meter of 35 van het HSVdoel redelijk. Toen pas ging HSV druk zetten. Zodra HSV een beetje aanzette kregen we het klassieke hoge ballenverhaal. Niet over de grond voetballen, maar hotseknotsebegoniavoetbal. Combineren? Amper gezien. Uigespeelde kansen? Pas twee, na de uit de lucht vallende 0-1; omdat HSV moest aanzetten en va banque moest spelen.J.G. schreef:Prima dat je de boel bagetaliseerd maar Ajax speelden gewoon een prima pot (niet sprankelend, wel degelijk), en tuurlijk kunnen er zaken beter en tuurlijk winnen we niet van de echte Europese top maar welke maatstaf hanteren we dan tegenwoordig?
Ik ben zeer tevreden en blij met het resultaat, zonder meer. Prima dag vandaag!
Maar prima pot is in mijn ogen echt iets anders. Ik zou het voetbal van gisteravond toch bepaald niet als maatstaf willen nemen.
Of bedoel je, net zoals Bertje tegenwoordig een "goeie pot voetbal" vertaalt als "een gunstige pot voetbal", dat een "prima pot" eigenlijk betekent "een gunstige pot"?
P.S. Het is: bagatelliseert. Maar dat merk ik op, zonder belerend te willen klinken.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Zou dat dan ook misschien niet een heel klein beetje te maken kunnen hebben met de tactiek, inzet en speelwijze van Ajax? Het vroege storen, het blijven vechten en het eindelijk eens goed opbouwen van achteruit?Zuidema schreef: Allemaal waar. Ik kon alleen niet aan Hsv gisteravond zien, dat het al jarenlang een Duitse topclub is.
Mwah, dit vond ik eerder een wedstrijd in de trant van Groningen-uit onder HTC. Of Feyenoord-uit onder Blind. Meer gevecht dan voetbal. Ik heb zeker geen goed voetbal gezien. Daarvoor was het te slordig en te chaotisch.Arthur schreef:Ben je het er ook mee eens dat gisteravond toch een vorm van progressie was, Joey?
Ik geloof er niks van dat we de afgelopen seizoenen zo'n soort wedstrijd gewonnen hadden.
In de eerste helft was HSV beter, maar het toonde weinig daadkracht. Daardoor bleef Ajax in de wedstrijd. In de tweede helft deed Ajax meer mee, maar het kon, net als HSV, niets forceren. Ik geloof dat er zowat geen schot op het doel is geweest. Ja, wel eentje op de lat, van HSV, maar dat was ook weer zoiets. Enoh bood een vrije schietkans. Hoe dan ook, het is geen toeval dat de winnende goal het gevolg was van een persoonlijke fout, niet van een vloeiende aanval.
@Zuidema: ik haat Van Basten niet. Waarom zou ik? Ik heb op het Leidseplein staan springen toen hij voor Ajax de EC2 had binnengesleept. Ik zet wel mijn vraagtekens bij zijn capaciteiten als coach en zeker bij zijn capaciteiten als goeroe/Verlosser/Redder van de club Ajax. De toekomst zal leren of die twijfels terecht zijn.
Het stinkt aan alle kanten!
-
Ajax speelde in de 2de helft gewoon goed. Ik zag een aantal combinaties met één keer raken en goed het spel verplaatsen van rechts naar links. Dat heb ik zeker al een paar jaar niet meer gezien.joey schreef:Mwah, dit vond ik eerder een wedstrijd in de trant van Groningen-uit onder HTC. Of Feyenoord-uit onder Blind. Meer gevecht dan voetbal. Ik heb zeker geen goed voetbal gezien. Daarvoor was het te slordig en te chaotisch.Arthur schreef:Ben je het er ook mee eens dat gisteravond toch een vorm van progressie was, Joey?
Ik geloof er niks van dat we de afgelopen seizoenen zo'n soort wedstrijd gewonnen hadden.
In de eerste helft was HSV beter, maar het toonde weinig daadkracht. Daardoor bleef Ajax in de wedstrijd. In de tweede helft deed Ajax meer mee, maar het kon, net als HSV, niets forceren. Ik geloof dat er zowat geen schot op het doel is geweest. Ja, wel eentje op de lat, van HSV, maar dat was ook weer zoiets. Enoh bood een vrije schietkans. Hoe dan ook, het is geen toeval dat de winnende goal het gevolg was van een persoonlijke fout, niet van een vloeiende aanval.
@Zuidema: ik haat Van Basten niet. Waarom zou ik? Ik heb op het Leidseplein staan springen toen hij voor Ajax de EC2 had binnengesleept. Ik zet wel mijn vraagtekens bij zijn capaciteiten als coach en zeker bij zijn capaciteiten als goeroe/Verlosser/Redder van de club Ajax. De toekomst zal leren of die twijfels terecht zijn.
Ik zag veel meer durf in het spel. Durven de pass te geven, durven de actie te maken.
Ik ben (weer) positief verrast.
Hoezo? Het is toch al langer bekend dat die Duitse 'topteams' er niet zoveel van kunnen? De Bundesliga is amper beter als de eredivisie.joey schreef:HSV viel me erg tegen.
En HSV had niet eens een slechte dag, nee, HSV heeft simpelweg minder talent dan Ajax. En dat met een begroting die drie keer zo hoog ligt.
- Monkey Tonk
Is dit het Ajax zoals ik het wil zien?
Nee. Daarom heb ik het ook niet gezien.
Maar een uitstekend resultaat natuurlijk. Het maakt mij niet zoveel uit wat er eerst komt, goed voetbal of resultaat. Als het er op een gegeven moment maar allebei staat. Positief is dat goede resultaten vertrouwen geven, en spelers met vertrouwen beter spelen.
Nee. Daarom heb ik het ook niet gezien.
Maar een uitstekend resultaat natuurlijk. Het maakt mij niet zoveel uit wat er eerst komt, goed voetbal of resultaat. Als het er op een gegeven moment maar allebei staat. Positief is dat goede resultaten vertrouwen geven, en spelers met vertrouwen beter spelen.
Dat zou kunnen, ik vond ze zondag voetbaltechnisch ook al matig. Ze lijden zo te zien aan een post-Raf-depressie.Jöhnk schreef:Hoezo? Het is toch al langer bekend dat die Duitse 'topteams' er niet zoveel van kunnen? De Bundesliga is amper beter als de eredivisie.joey schreef:HSV viel me erg tegen.
En HSV had niet eens een slechte dag, nee, HSV heeft simpelweg minder talent dan Ajax. En dat met een begroting die drie keer zo hoog ligt.

Denk dat de wil om te winnen de doorslag heeft gegeven. Ajax is zondag tegen een zeperd opgelopen en wilde zich revancheren. Dat zag je aan de reacties van onze spelers na de goal. HSV daarentegen sloot zondag de derby tegen Werder winnend af. Dat maakte een minder gedreven indruk.
Natuurlijk, El Clavo. Een ploeg mag voetballen tot zover een tegenstander het toelaat. En vanzelfsprekend heeft Ajax daar ook een rol in gespeeld. Ajax kan wel degelijk compact en met zijn allen strijden als ze gemotiveerd zijn en daarmee heel lastig zijn voor een tegenstander. Maar Hsv zelf lijkt me ook niet bepaald in goede doen. Daarvoor ging er bij hen ook behoorlijk veel mis, zonder dat Ajax daar echt de oorzaak van was.El Clavo schreef:Zou dat dan ook misschien niet een heel klein beetje te maken kunnen hebben met de tactiek, inzet en speelwijze van Ajax? Het vroege storen, het blijven vechten en het eindelijk eens goed opbouwen van achteruit?Zuidema schreef: Allemaal waar. Ik kon alleen niet aan Hsv gisteravond zien, dat het al jarenlang een Duitse topclub is.
Laat ik het eens anders stellen: wat was er bijvoorbeeld van die goede opbouw overgebleven als Hsv net zoals Az druk had gezet op de achterste lijn? Als je Ajax laat voetballen en ze hebben de kop erbij, dan kan er veel. Maar hoe staat Ajax ervoor als er druk op gezet wordt? Kunnen ze het dan allemaal voetballend en met goed positiespel oplossen? Dat blijft bij mij knagen en daar kreeg ik gisteravond ook geen bevredigend antwoord op. Daarom kan ik maar verdomde moeilijk volledig meegaan in de euforie, hoe fraai het resultaat ook is. Ajax is nog steeds dezelfde ploeg die door allerhande kwetsbaarheden (mentaliteit, organisatie enz) binnenkort weer net zo gemakkelijk tegen een vreselijke zeperd kan aanlopen.
Die indruk krijg ik wel eens. Je kritiek op een persoon (in een bepaalde functie) kan zó fel en niets ontziend zijn. Er is dan ook werkelijk niets, maar dat ook niets positiefs meer te noemen. Zo zeer, dat het bijna naar haat neigt. Co Adriaanse, Danny Blind, een zelfde laken een pak. Heb er trouwens zelf ook wel eens een handje van, als ik razend op iemand ben. Maar goed, misverstandje dus. Mijn excuses.joey schreef: @Zuidema: ik haat Van Basten niet. Waarom zou ik? Ik heb op het Leidseplein staan springen toen hij voor Ajax de EC2 had binnengesleept. Ik zet wel mijn vraagtekens bij zijn capaciteiten als coach en zeker bij zijn capaciteiten als goeroe/Verlosser/Redder van de club Ajax. De toekomst zal leren of die twijfels terecht zijn.
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Dat kon je met name vanaf de 60e minuut zien toen HSV druk begon te zetten. Ajax hield stand en daar was ik juist zo blij mee. Nee, het was niet groots en nee het was niet 'des Ajax', maar er werd gevochten, druk gezet, minder hoge ballen gehanteerd en bij vlagen gewoon goed gecombineerd en dat zie ik als positief. Tuurlijk kreeg je na de 0-1 nog meer ruimte en natuurlijk hadden we er er eigenlijk nog 1 moeten maken, maar ik win liever zo dan dat ik er weer met 1-0 vanaf ga.
Typisch Joey, Leonardo kreeg de kans niet aangeboden, Leonardo was ongelooflijk snel bij een matige pass, onderschepte die geweldig en maakte prima af. Dat de bal via binnenkant paal gaat is pech, dat hij terugkomt bij Leo geluk. Jij maakt van alles wat Ajax creeert de schuld van de tegenstander. In dit geval strafte Leo gewoon slordig verdedigen alert en energiek afSylvievdVaart schreef:Maar hij maakte hem wél. Je ziet er iets negatiefs in, terwijl je het positief zou moeten zien. Lachen, joey!joey schreef: De wedstrijd ging toe naar een doorploeterde 0-0, toen Leonardo een niet te missen kans aangeboden kreeg. Die wist hij nog bijna te verprutsen.
I think I lost my fucking headache
- Monkey Tonk
Het unieke van Ajax is dat de supporters het voetbal uit de glorietijden blijven eisen. Mede door die drang zal dat er, uiteindelijk, ook wel weer komen. Al is het maar voor een seizoen. Bij andere clubs bestaat dit niet.
In het buitenland wordt Ajax zo natuurlijk niet beleefd. Daar klinkt zo'n resultaat als van gisteren. En tegen de tijd dat Ajax weer eens een seizoen echt wondervoetbal speelt geven ze het daar gewoon voor een jaar op (waar het Ajax betreft).
Het vreemde is dat Ajax supporters elkaar aan gaan vallen, alsof de identiteit van Ajax ter sprake staat. Alsof zij gelijk hebben en de anderen niet moeten zeiken. Het is wat mij betreft vrij simpel. De supporters die hoge eisen blijven stellen doen Ajax daarmee een dienst. En de supporters die niet negatief willen zijn doen Ajax ook een dienst. Twee verschillende invalshoeken die allebei een rol spelen in het proces naar het ideale voetbal. Zelf vind ik de kritische benadering belangrijker, want de niet kritische groep heb je bij alle clubs. Het streven naar perfectie is 'Ajax'; niet het tijdelijk behalen van die bergtop.
In het buitenland wordt Ajax zo natuurlijk niet beleefd. Daar klinkt zo'n resultaat als van gisteren. En tegen de tijd dat Ajax weer eens een seizoen echt wondervoetbal speelt geven ze het daar gewoon voor een jaar op (waar het Ajax betreft).
Het vreemde is dat Ajax supporters elkaar aan gaan vallen, alsof de identiteit van Ajax ter sprake staat. Alsof zij gelijk hebben en de anderen niet moeten zeiken. Het is wat mij betreft vrij simpel. De supporters die hoge eisen blijven stellen doen Ajax daarmee een dienst. En de supporters die niet negatief willen zijn doen Ajax ook een dienst. Twee verschillende invalshoeken die allebei een rol spelen in het proces naar het ideale voetbal. Zelf vind ik de kritische benadering belangrijker, want de niet kritische groep heb je bij alle clubs. Het streven naar perfectie is 'Ajax'; niet het tijdelijk behalen van die bergtop.
Sorry, maar dit vind ik flauwekul. Die verdediging van HSV stond doodgewoon te prutsen. Zo passen mag al niet, en dan die balaanname en die sloomheid... Niveautje eerste divisie, en dan ben ik nog mild.LucaS schreef:Typisch Joey, Leonardo kreeg de kans niet aangeboden, Leonardo was ongelooflijk snel bij een matige pass, onderschepte die geweldig en maakte prima af. Dat de bal via binnenkant paal gaat is pech, dat hij terugkomt bij Leo geluk. Jij maakt van alles wat Ajax creeert de schuld van de tegenstander. In dit geval strafte Leo gewoon slordig verdedigen alert en energiek af
@Zuidema: ik ben zo fel omdat ik er wanhopig van word. Elke keer die amateurs aan het roer. Wouters, Blind, Van Basten nu weer... En voor ze het bij Ajax doorhebben, zijn we weer anderhalf jaar verder.
@Clavo: nee, het is niet 'des Ajax', nee. We spelen ordinair resultaatvoetbal. Dat vind ik juist zo jammer. Dat het bijzondere van Ajax verdwijnt. Maar ik geloof dat ik de enige ben die hier zo over denkt, behalve Monkey Tonk dan. De meeste supporters willen winnen, de rest boeit ze niet zo. Misschien ben ik wel de romanticus die een Ajax wil zien dat niet meer bestaat.

Ja hoor, je bent weer de enige die Ajax mooi wil zien voetballen. Lees je wel wat anderen schrijven? Lees je niet dat mensen die Van Basten geen amateur vinden misschien ook niet tevreden kunnen zijn met het spel?
En toen de resultaattrainer zonder resultaat die 7-2-1 opstelling presenteerde in Bremen? Toen was Werder Bremen een Europese topclub. Sure.
En toen de resultaattrainer zonder resultaat die 7-2-1 opstelling presenteerde in Bremen? Toen was Werder Bremen een Europese topclub. Sure.
Waarom is dit dan precies resultaatvoetbal? Is alles behalve wondervoetbal dan resultaatvoetbal?
We spelen 4-3-3 met een aanvaller op 10 en met Vertonghen heb je ook nog een middenvelder in het hart van je verdediging die regelmatig inschuift.
Dat er veel schort aan de uitvoering klopt absoluut, maar Ajax speelde gisteren duidelijk voor de winst en niet voor een gestolen gelijkspelletje.
We spelen 4-3-3 met een aanvaller op 10 en met Vertonghen heb je ook nog een middenvelder in het hart van je verdediging die regelmatig inschuift.
Dat er veel schort aan de uitvoering klopt absoluut, maar Ajax speelde gisteren duidelijk voor de winst en niet voor een gestolen gelijkspelletje.
Laatst gewijzigd door Arthur op vr nov 28, 2008 3:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik eis dat uiteindelijk ook, maar in tegenstelling tot de 'realisten' hier verwacht ik niet dat dat van het een op het andere moment ineens gaat lukken.Monkey Tonk schreef:Het unieke van Ajax is dat de supporters het voetbal uit de glorietijden blijven eisen. Mede door die drang zal dat er, uiteindelijk, ook wel weer komen. Al is het maar voor een seizoen. Bij andere clubs bestaat dit niet.
- Monkey Tonk
Waarom denk je dat het een conclusie is?Voetske schreef:Hoe kom je tot deze conclusie ?.Monkey Tonk schreef:Het unieke van Ajax is dat de supporters het voetbal uit de glorietijden blijven eisen.
De bal is rond. Dat is geen conclusie. Of wel?
Ik ga me pas zorgen maken over Ajax als het merendeel van de supporters die vraag stelt.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Gisteren was er bij mij een vriend bij die bijna nooit voetbal kijkt. Hij vroeg zich in de eerste helft af er in het algemeen 'zo slecht wordt gevoetbald. Het is tik tik tik en bal over de zijlijn of kansloos in de voeten van de tegenstander. Let maar eens op.' Als je heel eerlijk bent, dan was die eerste helft van bedroevend voetbalniveau. Neemt niet weg dat ik, nogmaals, wel blij ben dat we punten hebben weten te pakken. Zeker aangezien ik HSV 2 tikkies hoger had ingeschaald. Niet dus.
Laatst gewijzigd door peter op vr nov 28, 2008 4:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Je stelt toch duidelijk dat de AJAX supporters voetbal uit de glorietijd blijven eisen, dus .. en volgens mij is dat niet zo, wel iets wat op voetbal lijkt, wat automatisme, patronen, je zal het wel kennen denk ik .. als je eerlijk bent dan heeft men gisteravond bijna 85 minuten hotseknots voetbal gezien, met enkele leuke momenten ..Monkey Tonk schreef:Waarom denk je dat het een conclusie is?Voetske schreef:Hoe kom je tot deze conclusie ?.Monkey Tonk schreef:Het unieke van Ajax is dat de supporters het voetbal uit de glorietijden blijven eisen.
De bal is rond. Dat is geen conclusie. Of wel?
Ik ga me pas zorgen maken over Ajax als het merendeel van de supporters die vraag stelt.
Laatst gewijzigd door 999 op vr nov 28, 2008 4:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...