NEC-AJAX
Wat een ellende!!!
Een prachtige week in de bergen (nog nooit zoveel zon gehad tijdens een wintersport), op de hoogte gehouden worden via sms'jes en dan verliezen van Vitesse, een slechte tweede helft (de sms'jes !) tegen Roda en dan afgaan tegen NEC!!!!!!!!!!!!
Een trieste conclusie: het voetbal is in thuiswedstrijden beter, maar de punten komen maar niet.
Mijn conclusie blijft: psv (zal weer miljoenen investeren) is het Olympique Lyon van Nederland, Ajax mag meedoen om de troostprijzen, niveau Az t/m feyenoord.
Een prachtige week in de bergen (nog nooit zoveel zon gehad tijdens een wintersport), op de hoogte gehouden worden via sms'jes en dan verliezen van Vitesse, een slechte tweede helft (de sms'jes !) tegen Roda en dan afgaan tegen NEC!!!!!!!!!!!!
Een trieste conclusie: het voetbal is in thuiswedstrijden beter, maar de punten komen maar niet.
Mijn conclusie blijft: psv (zal weer miljoenen investeren) is het Olympique Lyon van Nederland, Ajax mag meedoen om de troostprijzen, niveau Az t/m feyenoord.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
PSV heeft geen miljoenen, maar zal zich wel gaan versterken.
Wat betreft de wedstrijd, ik heb alleen de samenvatting gezien. Maar ook Been verbaasde zich achteraf dat Ajax zo weinig deed met het balbezit, ik heb de 1e helft tenminste nauwelijks iets positiefs gezien van Ajax. De 2e helft was minder slecht, met volgens mij een goede wissel van HtC. De Mul erin voor de onzichtbare Huntelaar en de eveneens onzichtbare Perez naar het centrum. En dat betaalde zich al snel uit door een goede goal van Perez, al had hij daarna de 0-2 moeten maken. Dat deed hij echter niet, waardoor NEC in de wedstrijd bleef en ging aanvallen. Met 2 goals als gevolg, voornamelijk door zwak verdedigen van Ajax. Dat Ajax vervolgens de 2-2 maakt mag gelukkig zijn, aangezien er nog maar 10 minuten te spelen waren. Al met al lijkt een gelijkspel mij wel verdiend, maar Ajax had dus de wedstrijd eerder kunnen beslissen.
PS: De wissel van Sneijder leek mij meer een emotionele dan een tactische, niet slim van HtC. Met Lindenbergh boet je toch echt aan kwaliteit in...ook zijn woedeuitbarsting zal weinig helpen, HtC zal zichzelf echt meer onder controle moeten krijgen.
Naar mijn idee riep hij trouwens naar Sneijder dat hij die bal weg had moeten rammen ipv bij zich te houden, wat balverlies opleverde met een tegendoelpunt als gevolg.
Wat betreft de wedstrijd, ik heb alleen de samenvatting gezien. Maar ook Been verbaasde zich achteraf dat Ajax zo weinig deed met het balbezit, ik heb de 1e helft tenminste nauwelijks iets positiefs gezien van Ajax. De 2e helft was minder slecht, met volgens mij een goede wissel van HtC. De Mul erin voor de onzichtbare Huntelaar en de eveneens onzichtbare Perez naar het centrum. En dat betaalde zich al snel uit door een goede goal van Perez, al had hij daarna de 0-2 moeten maken. Dat deed hij echter niet, waardoor NEC in de wedstrijd bleef en ging aanvallen. Met 2 goals als gevolg, voornamelijk door zwak verdedigen van Ajax. Dat Ajax vervolgens de 2-2 maakt mag gelukkig zijn, aangezien er nog maar 10 minuten te spelen waren. Al met al lijkt een gelijkspel mij wel verdiend, maar Ajax had dus de wedstrijd eerder kunnen beslissen.
PS: De wissel van Sneijder leek mij meer een emotionele dan een tactische, niet slim van HtC. Met Lindenbergh boet je toch echt aan kwaliteit in...ook zijn woedeuitbarsting zal weinig helpen, HtC zal zichzelf echt meer onder controle moeten krijgen.
Naar mijn idee riep hij trouwens naar Sneijder dat hij die bal weg had moeten rammen ipv bij zich te houden, wat balverlies opleverde met een tegendoelpunt als gevolg.
- Dr. Living Stoned
- Founding Father
Volgens joey kan HtC heel goed omgaan met spelers. Moeten ze wel van het niveau Ronaldinho of Eto'o zijn natuurlijk. :hypocrite:Baseman schreef: PS: De wissel van Sneijder leek mij meer een emotionele dan een tactische, niet slim van HtC. Met Lindenbergh boet je toch echt aan kwaliteit in...ook zijn woedeuitbarsting zal weinig helpen, HtC zal zichzelf echt meer onder controle moeten krijgen.
Typisch HtC: veel gespin, weinig wol. Wedstrijd was in alle opzichten een passende afsluiting van het jaar. :pukey:
Hoe kijkt een PSV'er trouwens tegen de progressie van Ajax t.o.v. vorig seizoen aan?
Met dat eerste ben ik het wel eens.Thijs schreef: Ik heb geen zin in de tweede seizoenshelft. Het blijven toch een stelletje lapzwansen, die eerste elftalspelers. Sukkels.
Met dat laatste ook, maar daarbij verbaas is me steeds weer over de benadering van dat probleem. Vorig seizoen was het de schuld van de trainer dat de spelers niet vooruit te branden waren. Dit seizoen is het de schuld van de spelers zelf wanneer ze er weer eens een potje van maken. Dat vat ik niet...
Anyway, tijd voor HtC en MVG om een teken te zetten en er een paar uit te mikken. Mijn vrienden Roger, Maduro en Rosales zou ik een enkeltje kleedkamer 2 geven. Kwalitatief en mentaal horen die niet bij Ajax thuis. In vriend Ogararu zie ik ook weinig en Heitinga maakt nog altijd de fouten die ie 3 jaar geleden ook al maakte. Lindenbergh en Rosenberg hebben weinig toekomst blijkbaar, al doken ze gister ineens weer in Ajax-1 op. Lekker consequent van Henk, want ze moesten maar in Ajax-2 gaan ballen als ze weg wilden... En ja, de CL missen is een dure grap, dat betekent geen versterkingen. Nou, dan maar in de jeugd kijken, lijkt me. Sarpong, Anita, Goossens, dat werk. Het is niet anders. Ook dit seizoen gaat de gifbeker weer tot op de laatste druppel leeg. :sad:
Dit lijstje stond op PSV-netwerkwimpey schreef:Volgens joey kan HtC heel goed omgaan met spelers. Moeten ze wel van het niveau Ronaldinho of Eto'o zijn natuurlijk. :hypocrite:Baseman schreef: PS: De wissel van Sneijder leek mij meer een emotionele dan een tactische, niet slim van HtC. Met Lindenbergh boet je toch echt aan kwaliteit in...ook zijn woedeuitbarsting zal weinig helpen, HtC zal zichzelf echt meer onder controle moeten krijgen.
Typisch HtC: veel gespin, weinig wol. Wedstrijd was in alle opzichten een passende afsluiting van het jaar. :pukey:
Hoe kijkt een PSV'er trouwens tegen de progressie van Ajax t.o.v. vorig seizoen aan?
Als je puur naar de cijfers kijkt, dan is het verschil slechts drie punten en 11 doelpunten voor.DB: Ajax-RKC 4-1
TC: Ajax-RKC 5-0
DB: NAC-Ajax 0-2
TC: NAC-Ajax 1-2
DB: Ajax-Vitesse 2-1
TC: Ajax-Vitesse 3-0
DB: Roda JC-Ajax 2-1
TC: Roda JC-Ajax 2-0
DB: Ajax-NEC 1-1
TC: Ajax-NEC 2-0
DB: FC Utrecht-Ajax 1-0
TC: FC Utrecht-Ajax 2-3
DB: Ajax-FC Groningen 3-2
TC: Ajax-FC Groningen 3-2
DB: Feyenoord-Ajax 3-2
TC: Feyenoord-Ajax 0-4
DB: Ajax-ADO Den Haag 2-2
TC: Ajax-ADO Den Haag 2-0
DB: Heerenveen-Ajax 4-2
TC: Heerenveen-Ajax 0-2
DB: Heracles-Ajax 1-3
TC: Heracles-Ajax 0-3
DB: Ajax-PSV 0-0
TC: Ajax-PSV 0-1
DB: Ajax-FC Twente 2-0
TC: Ajax-FC Twente 1-1
DB: Sparta-Ajax 1-2
TC: Sparta-Ajax 3-0
DB: Ajax-Willem II 1-0
TC: Ajax-Willem II 6-0
DB: Ajax-AZ 1-0
TC: Ajax-AZ 2-2
DB: RBC-Ajax 0-2 *
TC: Excelsior-Ajax 1-3 *
DB: Vitesse-Ajax 0-2
TC: Vitesse-Ajax 4-2
DB: Ajax-Roda JC 4-1
TC: Ajax-Roda JC 2-0
DB: NEC-Ajax 1-0
TC: NEC-Ajax 2-2
* Degradant/promovendus, voor de vergelijkbaarheid aan elkaar gelijk gesteld.
Conclusie:
--------- Wed -- W - G - V - Pt - DV - DT ------
Blind ------ 20 - 12 - 3 - 5 - 39 - 36 - 21
Ten Cate -- 20 - 13 - 3 - 4 - 42 - 47 - 21
Die doelpunten voor zijn makkelijk te verklaren aangezien Blind toen nog niet de beschikking had over Huntelaar. Ik vind het vreemd dat het aantal tegendoelpunten gelijk is. Stam is er nu al een hele tijd bij en heeft weinig wedstrijden gemist. En ook Vermaelen deed het in het begin van het seizoen gewoon goed.
Ik meen me te herinneren dat de eerste 10 wedstrijden onder Blind qua veldspel goed waren en dat er veel kansen gecreërd werden. Nadien werd het wel wat minder. Nu zal Ajax best het mooiste voetbal spelen, maar juist het creëren van kansen is dit seizoen het probleem.
Het kan liggen aan het feit dat het nu niet draait zoals verwacht, maar ik heb het idee dat het Ajax van vorig seizoen meer een eenheid was.
Ach, de exact zelfde wedstrijden naast elkaar leggen is echt niet zo heel veel beter dan gewoon de eerste 20 wedstrijden van vorig seizoen en dit seizoen naast elkaar leggen. De meeste teams in de Eredivisie zijn niet meer hetzelfde als vorig seizoen. Dus in mijn ogen is Ajax er gewoon een punt of 10 op vooruit gegaan. En ik heb er alle vertrouwen in dat dat aan het einde van het seizoen alleen maar meer zal worden.
Maar inderdaad, Harm. Tot nu toe valt het tegen.
PS: Eerste tien is onder Blind wel erg ruim genomen hoor. Alleen de uitwedstrijden tegen AZ en Sparta Praag waren echt goed. En uit die twee wedstrijden haalde Ajax slechts 1 punt. :X
Maar inderdaad, Harm. Tot nu toe valt het tegen.
PS: Eerste tien is onder Blind wel erg ruim genomen hoor. Alleen de uitwedstrijden tegen AZ en Sparta Praag waren echt goed. En uit die twee wedstrijden haalde Ajax slechts 1 punt. :X
Aan kansen heb je geen reet als ze niet afgemaakt worden. Binnen de formatie van Blind, waarmee in het begin van het seizoen tegenstanders heel aardig vastgezet werden en er redelijk rondgetikt werd kwamen de kansen van de steekpasses van Sneijder op Rosenberg die alle kansen omzeep zelp. Verder waren het voornamelijk schoten van Sneijder. Nu is het opzich geen probleem als je je wedstrijden wint op de kwaliteiten van Sneijder (want PSV doet het immers niet anders met Koné en Farfan), maar dan moet je het ook kunnen opvangen als de desbetreffende speler(s) een mindere dag heeft of wegvalt. De formatie van Blind had zo weinig dynamiek dat behalve Sneijder of Rosenberg er vrijwel nooit iemand in het zestienmetergebied kwam. Op het moment dat een weinig bijzonder elftal als Feyenoord het schot van Sneijder of Babel eruit haalde en Trabelsi afstopte bleef er weinig over.Harm schreef:Ik meen me te herinneren dat de eerste 10 wedstrijden onder Blind qua veldspel goed waren en dat er veel kansen gecreërd werden. Nadien werd het wel wat minder. Nu zal Ajax best het mooiste voetbal spelen, maar juist het creëren van kansen is dit seizoen het probleem.
Met Galásek en Lindenbergh, die de voorkeur van Blind hadden, speel je in aanvallend opzicht immers niets klaar en toen begon ook de verdedigende zwakte van Maduro aan het licht te komen (waar ik me ook op verkeken heb, maar ik ben geen trainer van Ajax) en daardoor ook de zwakte van Urby, die ook geen verdedigend wonder is, maar die het wel waard is om te ontlasten, omdat hij bij balbezit zoveel brengt.
Pienaar kon vanaf rechts niet meer verrassen omdat Sneijder te diep speelde en er bleef al snel weinig van het aardige veldspel over.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Onder HtC creeëren we zelfs geen kansen meer :X, verder kan ik me bv. Roda jc thuis herinneren waar de eerste 2 goals onstaan door het diepgaan van spelers, maar men lult en lult en lult, maar of het ook allemaal waar is wat men lult :sad:Bertje schreef:Aan kansen heb je geen reet als ze niet afgemaakt worden. Binnen de formatie van Blind, waarmee in het begin van het seizoen tegenstanders heel aardig vastgezet werden en er redelijk rondgetikt werd kwamen de kansen van de steekpasses van Sneijder op Rosenberg die alle kansen omzeep zelp. Verder waren het voornamelijk schoten van Sneijder. Nu is het opzich geen probleem als je je wedstrijden wint op de kwaliteiten van Sneijder (want PSV doet het immers niet anders met Koné en Farfan), maar dan moet je het ook kunnen opvangen als de desbetreffende speler(s) een mindere dag heeft of wegvalt. De formatie van Blind had zo weinig dynamiek dat behalve Sneijder of Rosenberg er vrijwel nooit iemand in het zestienmetergebied kwam. Op het moment dat een weinig bijzonder elftal als Feyenoord het schot van Sneijder of Babel eruit haalde en Trabelsi afstopte bleef er weinig over.Harm schreef:Ik meen me te herinneren dat de eerste 10 wedstrijden onder Blind qua veldspel goed waren en dat er veel kansen gecreërd werden. Nadien werd het wel wat minder. Nu zal Ajax best het mooiste voetbal spelen, maar juist het creëren van kansen is dit seizoen het probleem.
Met Galásek en Lindenbergh, die de voorkeur van Blind hadden, speel je in aanvallend opzicht immers niets klaar en toen begon ook de verdedigende zwakte van Maduro aan het licht te komen (waar ik me ook op verkeken heb, maar ik ben geen trainer van Ajax) en daardoor ook de zwakte van Urby, die ook geen verdedigend wonder is, maar die het wel waard is om te ontlasten, omdat hij bij balbezit zoveel brengt.
Pienaar kon vanaf rechts niet meer verrassen omdat Sneijder te diep speelde en er bleef al snel weinig van het aardige veldspel over.
Blij met de punten ...
- Cluijffert
Ik was positief verrast door het goede spel van Ajax, tot de wedstrijd tegen PSV, waarna ik weer negatief verrast was door de ineenstorting. En nu speelt Ajax een beetje in het midden, soms goed en soms slecht.wimpey schreef:Hoe kijkt een PSV'er trouwens tegen de progressie van Ajax t.o.v. vorig seizoen aan?
De ondergrens (zoals Hiddink het mooi uitdrukte) bij Ajax is te laag, er zal ook op slechte dagen altijd een bepaald niveau gehaald moeten worden. PSV kan dat, Ajax nog niet. Het lijkt me dat versterkingen geen overbodige luxe zijn voor Ajax om die ondergrens omhoog te halen.
- Dr. Living Stoned
- Founding Father
Mee eens. :yes:Baseman schreef:Ik was positief verrast door het goede spel van Ajax, tot de wedstrijd tegen PSV, waarna ik weer negatief verrast was door de ineenstorting. En nu speelt Ajax een beetje in het midden, soms goed en soms slecht.
De ondergrens (zoals Hiddink het mooi uitdrukte) bij Ajax is te laag, er zal ook op slechte dagen altijd een bepaald niveau gehaald moeten worden. PSV kan dat, Ajax nog niet. Het lijkt me dat versterkingen geen overbodige luxe zijn voor Ajax om die ondergrens omhoog te halen.
Het stinkt aan alle kanten!
Een verdomd goede analyse van n.b. een niet-Ajacied. :xyxthumbs:Harm schreef: Als je puur naar de cijfers kijkt, dan is het verschil slechts drie punten en 11 doelpunten voor.
Die doelpunten voor zijn makkelijk te verklaren aangezien Blind toen nog niet de beschikking had over Huntelaar. Ik vind het vreemd dat het aantal tegendoelpunten gelijk is. Stam is er nu al een hele tijd bij en heeft weinig wedstrijden gemist. En ook Vermaelen deed het in het begin van het seizoen gewoon goed.
Ik meen me te herinneren dat de eerste 10 wedstrijden onder Blind qua veldspel goed waren en dat er veel kansen gecreërd werden. Nadien werd het wel wat minder. Nu zal Ajax best het mooiste voetbal spelen, maar juist het creëren van kansen is dit seizoen het probleem.
Het kan liggen aan het feit dat het nu niet draait zoals verwacht, maar ik heb het idee dat het Ajax van vorig seizoen meer een eenheid was.
Het is idd logisch dat er wat makkelijker gescoord wordt, gezien de aanwezigheid van KJH en Perez. Voor het overige is het verschil tussen dit seizoen en vorig seizoen te verwaarlozen.
Sorry, maar dat klopt toch niet helemaal. Bijvoorbeeld fey uit was kjh er wel.. die werd na de winterstop gespeeld. Zo zijn er vast wel meer tegenstanders die, doordat je per tegenstander vergelijkt en niet per speelronde. Gespeeld zijn mét kjh vorig jaar...wimpey schreef:Een verdomd goede analyse van n.b. een niet-Ajacied. :xyxthumbs:Harm schreef: Als je puur naar de cijfers kijkt, dan is het verschil slechts drie punten en 11 doelpunten voor.
Het is idd logisch dat er wat makkelijker gescoord wordt, gezien de aanwezigheid van KJH en Perez. Voor het overige is het verschil tussen dit seizoen en vorig seizoen te verwaarlozen.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Buiten dat hebben de wedstrijden met KJH (dus na de winterstop) 5 extra doelpunten opgeleverd.
TC heeft nu een paar weken de tijd om de boel weer op de rails te krijgen en dan kunnen we aan het eind van het seizoen zien waar we staan.
TC heeft nu een paar weken de tijd om de boel weer op de rails te krijgen en dan kunnen we aan het eind van het seizoen zien waar we staan.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Ja, maar Raymon. Je weet toch dat een nieuwe trainer wanneer hij op maandag aangesteld wordt de groep de dag erop de huidige kampioen met minstens 7 doelpunten verschil moet kunnen verslaan? En wanneer hij na een week niet van de afgelopen 5 CL winnaars kan winnen met minstens 5-0 dat het dan einde oefening is voor die trainer?
Zeker wanneer die trainer de opvolger is van de onterecht ontslagen succes-coach Danny Blind.
Zeker wanneer die trainer de opvolger is van de onterecht ontslagen succes-coach Danny Blind.
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Het is een werkelijk bizarre situatie, eigenlijk...
Ajax speelde op 20 augustus zijn eerste competitieduel. Van 20 augustus tot en met de rust van Ajax - PSV op 9 november (dat is dus een periode van ruim tweeënhalve maand) ging het in de competitie niet acceptabel, maar exceptioneel goed met Ajax: het was de beste start sinds 1997, de beste start in tien seizoenen dus. Ajax beet van zich af, was hecht, volwassen, kon ineens knokken (Utrecht, Heerenveen, Groningen) en leek écht aan klasse te hebben gewonnen. Veelbelovend voetbal, kansen en het aantal tegengoals was ook laag.
"Ze zijn écht veel beter geworden," zei Gert-Jan Verbeek nog, na Heerenveen - Ajax. Pers, supporters én Henk ten Cate waren het erover eens dat het voetbal nog wel beter kon, maar dat het nú al veel beter was dan vorig seizoen en (heel belangrijk) dat Ajax harder en steviger was: Ajax kon knókken, stond fysiek zijn mannetje en schopte de gemiddelde Utrechter eindelijk eens net zo hard terug. "We gaan niet meer slechter worden," zei Ten Cate. "We worden nu alleen nog maar beter."
En ik dacht dat hij gelijk zou krijgen. Of je uiteindelijk ook kampioen wordt, tja, dat weet je nooit, want PSV is gewoon sterk, maar het leek in elk geval een seizoen te worden waarin Ajax en PSV vrij weinig uitglijders tegen kleinere tegenstanders zouden gaan maken. En dús zouden ze wel vrij dicht bij elkaar blijven, tot het eind.
Dat was de situatie tót 9 november 2006, een uurtje of half twee in middag... Ajax was koploper en was in de topper tegen PSV niet de mindere. Niks aan het handje.
Als je tóen, tijdens de rust van Ajax - PSV, beweerd zou hebben dat Ajax nog vóór de kerst elf punten achter zou staan op PSV, en dat de titelrace voor de winterstop gelopen zou zijn... dan zou je voor gek zijn verklaard. Iedereen die zegt dat hij dat verwacht had, liegt dat hij barst. En dát is dus mijn punt: álle analyses in deze topic, hoe waar ze ook zijn, slaan wat mij betreft tóch niet de spijker op de kop... Ze zijn juist, maar komen achteraf. Er is met Ajax iets vreemds gebeurd op 9 november, tijdens de rust. Er is iets verdwenen dat er daarvoor wél was. Ik vind dit érg mysterieus.
Hoe kan het dat de verdediging die tot 9 november zo solide was (Stam/Grygera) nu inmiddels tóch meer dan één goal per wedstrijd tegenkrijgt, gemiddeld?
Hoe kan het dat de ploeg die in oktober júist geprezen werd om zijn vechtlust en volwassenheid, ineens tóch weer een zogenaamd mentaliteitsprobleem heeft? (daar lulde na Utrecht - Ajax echt níemand over, hoor...)
Hoe kan het dat Ajax, na de beste seizoensstart sinds 1997, plotseling in zes weken twaalf punten averij oploopt ten opzichte van PSV?
Welke verklaring je er ook tegenaan gooit, hij bevredigt me niet. Is het dan écht ineens allemaal weg? Ik geloof er gewoon geen reet van. Ja, ik vind deze selectie wél goed genoeg, godverdomme! Hartstikke mooie groep. Prima spelers (op een enkeling na in wie ik niet geloof). Maar op dit moment is het totaal bij Ajax onthutsend veel láger dan de som der delen - en ik snap niet hoe het komt, gezien de seizoensstart.
Feit is dat Ajax na 9 november tóch weer vatbaar is gebleken voor een ernstige ineenstorting, en dát valt me zo tegen. We hebben in zes weken tijd van de beste competitiecampagne sinds tien jaar een mislukt seizoen gemaakt. Hoe kan dat? Waarom heeft PSV dat nooit?
De kwaliteit van de scouting, de mentaliteit van de spelers, 'ze zijn gewoon niet goed genoeg', de trainer... het zal allemaal wel, maar ik vind dat soort verhalen allemaal te gemakkelijk. Je dringt er niet mee door tot de kern, de essentie van dit mysterieuze, bijna onverklaarbare falen. Als je van de wedstrijden ná 9 november een competitiestand zou maken, dan staat Ajax in het rechterrijtje. Dat lul je niet recht hoor, met welke verklaring dan ook.
K.
Ajax speelde op 20 augustus zijn eerste competitieduel. Van 20 augustus tot en met de rust van Ajax - PSV op 9 november (dat is dus een periode van ruim tweeënhalve maand) ging het in de competitie niet acceptabel, maar exceptioneel goed met Ajax: het was de beste start sinds 1997, de beste start in tien seizoenen dus. Ajax beet van zich af, was hecht, volwassen, kon ineens knokken (Utrecht, Heerenveen, Groningen) en leek écht aan klasse te hebben gewonnen. Veelbelovend voetbal, kansen en het aantal tegengoals was ook laag.
"Ze zijn écht veel beter geworden," zei Gert-Jan Verbeek nog, na Heerenveen - Ajax. Pers, supporters én Henk ten Cate waren het erover eens dat het voetbal nog wel beter kon, maar dat het nú al veel beter was dan vorig seizoen en (heel belangrijk) dat Ajax harder en steviger was: Ajax kon knókken, stond fysiek zijn mannetje en schopte de gemiddelde Utrechter eindelijk eens net zo hard terug. "We gaan niet meer slechter worden," zei Ten Cate. "We worden nu alleen nog maar beter."
En ik dacht dat hij gelijk zou krijgen. Of je uiteindelijk ook kampioen wordt, tja, dat weet je nooit, want PSV is gewoon sterk, maar het leek in elk geval een seizoen te worden waarin Ajax en PSV vrij weinig uitglijders tegen kleinere tegenstanders zouden gaan maken. En dús zouden ze wel vrij dicht bij elkaar blijven, tot het eind.
Dat was de situatie tót 9 november 2006, een uurtje of half twee in middag... Ajax was koploper en was in de topper tegen PSV niet de mindere. Niks aan het handje.
Als je tóen, tijdens de rust van Ajax - PSV, beweerd zou hebben dat Ajax nog vóór de kerst elf punten achter zou staan op PSV, en dat de titelrace voor de winterstop gelopen zou zijn... dan zou je voor gek zijn verklaard. Iedereen die zegt dat hij dat verwacht had, liegt dat hij barst. En dát is dus mijn punt: álle analyses in deze topic, hoe waar ze ook zijn, slaan wat mij betreft tóch niet de spijker op de kop... Ze zijn juist, maar komen achteraf. Er is met Ajax iets vreemds gebeurd op 9 november, tijdens de rust. Er is iets verdwenen dat er daarvoor wél was. Ik vind dit érg mysterieus.
Hoe kan het dat de verdediging die tot 9 november zo solide was (Stam/Grygera) nu inmiddels tóch meer dan één goal per wedstrijd tegenkrijgt, gemiddeld?
Hoe kan het dat de ploeg die in oktober júist geprezen werd om zijn vechtlust en volwassenheid, ineens tóch weer een zogenaamd mentaliteitsprobleem heeft? (daar lulde na Utrecht - Ajax echt níemand over, hoor...)
Hoe kan het dat Ajax, na de beste seizoensstart sinds 1997, plotseling in zes weken twaalf punten averij oploopt ten opzichte van PSV?
Welke verklaring je er ook tegenaan gooit, hij bevredigt me niet. Is het dan écht ineens allemaal weg? Ik geloof er gewoon geen reet van. Ja, ik vind deze selectie wél goed genoeg, godverdomme! Hartstikke mooie groep. Prima spelers (op een enkeling na in wie ik niet geloof). Maar op dit moment is het totaal bij Ajax onthutsend veel láger dan de som der delen - en ik snap niet hoe het komt, gezien de seizoensstart.
Feit is dat Ajax na 9 november tóch weer vatbaar is gebleken voor een ernstige ineenstorting, en dát valt me zo tegen. We hebben in zes weken tijd van de beste competitiecampagne sinds tien jaar een mislukt seizoen gemaakt. Hoe kan dat? Waarom heeft PSV dat nooit?
De kwaliteit van de scouting, de mentaliteit van de spelers, 'ze zijn gewoon niet goed genoeg', de trainer... het zal allemaal wel, maar ik vind dat soort verhalen allemaal te gemakkelijk. Je dringt er niet mee door tot de kern, de essentie van dit mysterieuze, bijna onverklaarbare falen. Als je van de wedstrijden ná 9 november een competitiestand zou maken, dan staat Ajax in het rechterrijtje. Dat lul je niet recht hoor, met welke verklaring dan ook.
K.
Still alive...