Excelsior - Ajax

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma dec 18, 2006 4:58 pm

En met diezelfde Gullit won Milan de Europacup meerdere keren.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma dec 18, 2006 4:59 pm

In een ploeg met alleen maar sterren. Ik beweer dat je ploeg er niet beter van wordt als er 1 of 2 sterren in staan. Als Ajax met Henry gaat voetballen staat alles in dienst van Henry. Levert ons geen betere resultaten op
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma dec 18, 2006 5:01 pm

Lucas schreef:Jawel hoor. Ander voorbeeld; PSV won de europacup I nadat Gullit verkocht was. Ajax de CL na het vertrek van Bergkamp en Jonk
En Barcelona wint de CL met Ronaldinho. En Liverpool met Gerrard. Arsenal haalde de finale met Henry.
Laatst gewijzigd door FlaFlu op ma dec 18, 2006 5:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma dec 18, 2006 5:01 pm

Wat is 'in dienst van Henry'? Betekent dat hij met zijn handen in zijn zij kan gaan staan zodra hij de bal is verloren in één van zijn dribbels? Dat klinkt gewoon als een verrotte mentaliteit, waar Henry overigens totaal geen last van heeft.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma dec 18, 2006 5:57 pm

Lucas schreef:
Thomas schreef:Dat de 1-3 nog viel was natuurlijk erg genant.
Ajax heeft tegen 9 man 1-1 gespeeld in meer dan een half uur! En excelsior kreeg in die periode 1 niet te missen kans en een doelpunt!
Zo kan je het natuurlijk niet zien, aangezien Excelsior die kansen waarschijnlijk kreeg omdat Ajax gemakzuchtig was geworden door de 0-3 voorsprong.
Lucas schreef:Maar daar had dan op ingekocht moeten worden. Jenner was bijvoorbeeld een prima optie geweest. Alsnog op inkopen als tC (nu) denkt daar niet de juiste spelers te hebben.
Het schijnt dat er geen geld meer was, Lucas.
Lucas schreef:Ik blijf erbij dat wedstrijdinstelling een van de belangrijkste zaken is die een goede- van een slechte coach onderscheidt. Volgens mij kun je als trainer wel bereiken dat je elftal doorgaat bij een comfortabele voorsprong
Speelde Ajax onder Blind niet regelmatig als makke lammetjes?
Lucas schreef:Je kunt je afvragen of je je team moet aanpassen. Maar je kunt er ook voor kiezen je buitenspelers taakbewust te laten spelen. In een systeem met buitenspelers hebben buitenspelers ook nut als ze het veld breed houden. Je hoeft ook niet perse een man te passeren om toch een voorzet te geven. Maar goed, ten Cate kiest ervoor om Babel alle vrijheid te geven, waardoor de optie van een opkomende 10 al snel een overvol centrum dreigt te veroorzaken.
Ben ik het niet mee eens. Toen Sneijder als halfspeler constant opdook op nummer 10 positie speelde hij en Ajax het beste voetbal van het seizoen, als ik het me goed herinner.
Dat ben ik met je eens. Ik denk overigens dat Huntelaar ook beter is in er al zijn ipv er komen. De voetballende progressie die hij volgens ten Ctae en zichzelf maakt vind ik nogal meevallen. Maar als dat echt de manier van tC is, lijkt Huntelaar verkopen en Kanu halen me een uitstekende deal voor Ajax. Je krijgt a) geld om te investeren en b) een spits die dat type spel beter beheerst dan Huntelaar ooit zal leren.
Huntelaar zal nooit een voetballend wonder worden, maar ik vind dat hij er wel op vooruit is gegaan. Er wordt meer van hem geëst en hij is bij aardig wat doelpunten betrokken geweest. Ook wanneer hij zelf niet scoorde dus.

Je zei ook dat Heitinga ook als rechtshalf kan spelen. Daar zie ik hem het liefst niet. Dan komt z'n slechte wendbaarheid al snel aan het licht. In de punt naar achteren in een 3-4-3 systeem lijkt hij een openbaring.
Volgens mij is elke positie minimaal dubbel bezet met zeer goede spelers.
Lindenbergh, Roger, Rosales, Rosenberg en Maduro noem jij zeer goede spelers?

Ik vind alleen maar dat Kanu veel geschikter is voor dat spel.


Ik was er aan het begin van het seizoen ook een grote voorstander van om Kanu te halen, maar je neemt wel een risico om hem als vervanger van Huntelaar te halen. Kanu is natuurlijk al wat ouder.
Vandaar ook mijn opmerking dat Gabri degene was die de kansen (2) kreeg tegen Kopenhagen. Je kunt hem er tien geven en nog niet scoren.
Geen enkele ploeg geeft een bepaalde speler expres kansen.
Nee, een punt naar voren houdt voor mij in dat je halfspelers met verdedigende kwaliteiten moet hebben. Dus Sneijder met de punt n aar voren betekent voor mij Heitinga en ???? als halfspelers.
Jij wil dus een soort blok achter Sneijder om hem optimaal te laten functioneren. Zoals Blind met Galasek en Lindenbergh een tijdje speelde. Eerlijk gezegd ben ik zelf een grote fan van twee pendelende halfspelers en een meer aanvallende middenvelder. Daar zit veel meer verrassing in. Met twee spelers als Galasek of Heitinga ben je te statisch en is het spel te gericht op Sneijder. In mijn ogen is het altijd zo geweest dat iedere Ajax-middenvelder vrij compleet moet zijn. Het verschil tussen de pendelende halfspelers en de aanvallende middenvelder zit hem dan ook in een aantal kleine nuances.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma dec 18, 2006 6:33 pm

Het afserveren van spelers is natuurlijk leuk, maar HTC heeft het maar te laten zien met deze spelersgroep. (En ik denk dat het hem gaat lukken.)

Adriaanse kreeg Az ook aan het voetballen met Fortes Rodriguez, Lamey, ElKhattabi, Meerdink, Buskermolen en Nelisse. Pas toen er een stevig fundament stond werd er doorgeselecteerd en kon de progressie worden doorgezet.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma dec 18, 2006 6:37 pm

Lucas schreef:In een ploeg met alleen maar sterren. Ik beweer dat je ploeg er niet beter van wordt als er 1 of 2 sterren in staan. Als Ajax met Henry gaat voetballen staat alles in dienst van Henry. Levert ons geen betere resultaten op
haha

Ja, Ancelotti was een ster en Baresi ook. Praat toch geen kul joh. Kluivert en Seedorf zijn ook sterren.

Met Danny Blind als trainer had Ajax gisteren verloren. :yes:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma dec 18, 2006 6:37 pm

Met Danny Blind als trainer stond Ajax nu bovenaan. :bis:

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma dec 18, 2006 6:39 pm

Nee, dan had Ajax op plek 9 gestaan. :sad:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma dec 18, 2006 7:05 pm

Jöhnk schreef:Het afserveren van spelers is natuurlijk leuk, maar HTC heeft het maar te laten zien met deze spelersgroep. (En ik denk dat het hem gaat lukken.)

Adriaanse kreeg Az ook aan het voetballen met Fortes Rodriguez, Lamey, ElKhattabi, Meerdink, Buskermolen en Nelisse. Pas toen er een stevig fundament stond werd er doorgeselecteerd en kon de progressie worden doorgezet.
Daar heb je helemaal gelijk in. Het voetbal moet ook met deze selectie weer de goede kant op gaan.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma dec 18, 2006 7:37 pm

Thomas schreef:Zo kan je het natuurlijk niet zien, aangezien Excelsior die kansen waarschijnlijk kreeg omdat Ajax gemakzuchtig was geworden door de 0-3 voorsprong.
Dat is natuurlijk geen excuus.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma dec 18, 2006 7:59 pm

Zeker niet. Maar het is onzin om er een half uurtje uit te pikken en dan te zeggen dat Ajax 1-1 speelde tegen Excelsior.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma dec 18, 2006 8:04 pm

Waarom? Ik kan me voorstellen dat je niet zo nodig een doelpunt hoeft te maken, maar dat doelpunt tegen sloeg natuurlijk nergens op.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma dec 18, 2006 10:17 pm

Klopt, maar het was een fout van een ongeconcentreerde John. Die zat al met zijn hoofd thuis op de bank, met een bord chinees op schoot, klaar om zijn optreden op Talpa te zien. Big deal.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma dec 18, 2006 11:17 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Klopt, maar het was een fout van een ongeconcentreerde John. Die zat al met zijn hoofd thuis op de bank, met een bord chinees op schoot, klaar om zijn optreden op Talpa te zien. Big deal.
Vind ik ook, het was een inschattingsfoutje, meer niet. Gelukkig maakt hij die in deze wedstrijd bij deze stand en niet in een belangrijke wedstrijd.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13403
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma dec 18, 2006 11:33 pm

Nee, dat doet een andere verdediger. :sad:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma dec 18, 2006 11:37 pm

joey schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Klopt, maar het was een fout van een ongeconcentreerde John. Die zat al met zijn hoofd thuis op de bank, met een bord chinees op schoot, klaar om zijn optreden op Talpa te zien. Big deal.
Vind ik ook, het was een inschattingsfoutje, meer niet. Gelukkig maakt hij die in deze wedstrijd bij deze stand en niet in een belangrijke wedstrijd.
Het kost deze keer geen punten maar ik vind het toch wel iets zeggen over de manier waarop je in het veld staat. Of je nou tegen een topper speelt of een matige tegenstander, of je nu voor of achter staat. Je moet tijdens de wedstrijd gewoon met de juiste mentaliteit in het veld staan en 100% concentratie hebben.

Dit seizoen heb ik toch al weer een paar keer het gevoel gehad dat het daar aan ontbreekt. Eigenlijk vind ik dat alleen onze veteraan Jaap Stam een echte topsportmentaliteit uitstraalt. En dat is eigenlijk te gek voor woorden.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di dec 19, 2006 9:34 am

De levensgrote kans kregen de negen excelsiorspelers bij 0-2 en niet bij 0-3. Als het 1-2 wordt kan er uit een toevallige corner zelfs zomaar een gelijkmaker invliegen. Maar goed, gelukkig noemde ten Cate het zelf de slechtste wedstrijd van het seizoen, dus kan ik nu veiklig zeggen dat het weer zwaar kut was.
I think I lost my fucking headache

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di dec 19, 2006 9:52 am

Thomas schreef: Zo kan je het natuurlijk niet zien, aangezien Excelsior die kansen waarschijnlijk kreeg omdat Ajax gemakzuchtig was geworden door de 0-3 voorsprong.
Hoezo kan je dat zo niet zien? Het is naar mijn bescheiden mening gewoon een feit.
Het schijnt dat er geen geld meer was, Lucas.
Het schijnt dat Jenner spotgoedkoop was. Hij had nog een contract van 1 jaar. Zelfs Utrecht kon hem betalen. Hij zal niet veel duurder geweest zijn dan Leonardo.
Speelde Ajax onder Blind niet regelmatig als makke lammetjes?
Ajax had zelden een comfortabele voorsprong en moest dus wel tot het eind blijven knokken. Ajax deed dat overigens met veel succes, geen club scoorde zo vaak in het laatste kwartier als de onze.
Ben ik het niet mee eens. Toen Sneijder als halfspeler constant opdook op nummer 10 positie speelde hij en Ajax het beste voetbal van het seizoen, als ik het me goed herinner.
Dus Sneijder op 10! Maar waarmee ben je het niet eens? Wellicht hield Babel op die momenten wel de buijtenkant
Huntelaar zal nooit een voetballend wonder worden, maar ik vind dat hij er wel op vooruit is gegaan. Er wordt meer van hem geëst en hij is bij aardig wat doelpunten betrokken geweest. Ook wanneer hij zelf niet scoorde dus.
Toch boeiend dat dat bij Huntelaar niet geeft en bij de alom gehate Rosenberg wel. Die zin kan je namelijk letterlijk voor Rosenberg neerzetten. Bij deze dus:
Er wordt meer van hem geëst en hij is bij aardig wat doelpunten betrokken geweest. Ook wanneer hij zelf niet scoorde dus.

Maar goed, Huntelaar. Als je zo wil spelen dat je een meespelende 9 hebt, is Huntelaar niet de beste optie.
Je zei ook dat Heitinga ook als rechtshalf kan spelen. Daar zie ik hem het liefst niet. Dan komt z'n slechte wendbaarheid al snel aan het licht. In de punt naar achteren in een 3-4-3 systeem lijkt hij een openbaring.
Jammer alleen dat die positie er niet is als Ajax gaat spelen zoals zou moeten. Je zou er wel voor kunnen kiezen Heitinga op 4 voor zijn verdediging neer te zetten.
Lindenbergh, Roger, Rosales, Rosenberg en Maduro noem jij zeer goede spelers?
Dat zijn idd prima spelers. Niet minder dan Culina, Lamey, Reiziger en noem maar op.

Verdediging
Voor Rechtsback: Heitinga, Ogararu, Grygera (wie kent Timisela nog?)
Voor rechtsmidden: Heitinga, Stam, Grygera
Linksmidden: Heitinga, Grygera, Vermaelen
Linksback: Vermaelen, Emanuelson

Middenveld:
Rechtshalf: Gabri, Maduro, Heitinga, Ogararu
Midden: Sneijder, Emanuelson, Perez
Linksmidden: Sneijder, Lindenberg, Emanuelson

Voorhoede
Rechts: Mul, Rosales, Manucharian
Midden: Huntelaar, Babel, Rosenberg
Links: Perez, Mitea, Babel

Lijkt me dat daar een mooi elftal van te maken is, ook als er eens een of twee ontbreken.
Ik was er aan het begin van het seizoen ook een grote voorstander van om Kanu te halen, maar je neemt wel een risico om hem als vervanger van Huntelaar te halen. Kanu is natuurlijk al wat ouder.
Wat is het risico dan? Huntelaar is ook binnen twee jaar weg. Nu vang je iig een flinke transfersom voor hem.
Geen enkele ploeg geeft een bepaalde speler expres kansen.
Natuurlijk houdt een tegenstander een speler die gemakkelijk scoort scherper in de gaten dan een speler die nooit scoort. Bij Babel zal de tegenstander eerder geneigd zijn een tweede man in de buurt te houden voor de rugdekking dan bij Rosales.
Jij wil dus een soort blok achter Sneijder om hem optimaal te laten functioneren. Zoals Blind met Galasek en Lindenbergh een tijdje speelde.
Sterker nog, Ajax speelde op die wijze op een zeer hoog niveau.
Eerlijk gezegd ben ik zelf een grote fan van twee pendelende halfspelers en een meer aanvallende middenvelder. Daar zit veel meer verrassing in. Met twee spelers als Galasek of Heitinga ben je te statisch en is het spel te gericht op Sneijder. In mijn ogen is het altijd zo geweest dat iedere Ajax-middenvelder vrij compleet moet zijn. Het verschil tussen de pendelende halfspelers en de aanvallende middenvelder zit hem dan ook in een aantal kleine nuances.
Maar met de punt naar voren of naar achter is een wereld van verschil!
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di dec 19, 2006 10:44 am

Lucas schreef:Sterker nog, Ajax speelde op die wijze op een zeer hoog niveau.
Een zeer hoog niveau nog wel. Toe maar. Daar was ik dan zeker niet bij. :X
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di dec 19, 2006 10:46 am

Dat moet dan haast wel.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di dec 19, 2006 11:29 am

Lucas, het is altijd goed als er iemand tegengas geeft, maar opmerken dat Ajax onder Blind op een hoog niveau speelde, maakt je er niet geloofwaardiger op. Je kunt hooguit zeggen dat de resultaten onder Blind niet slecht waren (althans, als je het recordaantal verliespartijen in de competitie buiten beschouwing laat en de enorme mazzel dat uitgerekend in het seizoen dat Ajax 5e wordt, ineens een play-off systeem wordt ingevoerd).
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » di dec 19, 2006 11:37 am

Wellicht doelt Lucas o.a. op de wedstrijd bij AZ afgelopen seizoen.
Toen speelde Ajax met Sneijder op 10 en Lindenbergh en Galasek als controlerende middenvelders heel aardig voetbal.
Weliswaar slechts een half uurtje, maar een kniesoor die daar een punt van maakt natuurlijk.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di dec 19, 2006 11:42 am

Ik schreef ook dat Ajax op die manier op een hoog niveau speelde. Met idd een middenveld Galasek, Sneijder, Lindenbergh. Ik had het niet over het hele seizoen alom bekende Cees
I think I lost my fucking headache

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 19, 2006 2:20 pm

Ajax was met dat middenveld overigens maar amper gevaarlijk. Dit had te maken met het feit dat er weinig dreiging vanuit het middenveld was (behalve de schoten van Sneijder) en dat de spits, Rosenberg, werkelijk elke kans omzeep hielp. Dus gelijk mijn vraag aan Lucas: hoe kun je Huntelaar met Rosenberg vergelijken?

Plaats reactie