Feyenoord-Ajax
Ik vind dat Ajax, puur om een punt te maken, eens door moet drukken tegen Feyenoord als ze zoveel beter zijn. Vaak heb ik het gevoel dat als het 2-0 staat ze nog makkelijk een paar doelpunten kunnen maken en doen ze dat niet.
Het zal wel goedkomen toch?
Ik adem wit, ik adem rood.
We winnen in de Kuip en ik lach me dood!
Het zal wel goedkomen toch?
Ik adem wit, ik adem rood.
We winnen in de Kuip en ik lach me dood!
Kan het aantal characters van een signature niet opgehoogd worden van 125 naar 175 ofzo?
www.ad.nlGeen zorgen over aanval
Door KRIJN SNUIF
AMSTERDAM - De Ajax-spits die vorig seizoen voor de doelpunten zorgde (Klaas Jan Huntelaar) zit volgens zijn trainer even in een dipje. En de aanvaller die vorige week twee keer raak schoot (Ryan Babel) is geblesseerd. Toch maakt Henk ten Cate zich geen zorgen voor de wedstrijd van morgen tegen Feyenoord.
,,Het is jammer dat Ryan niet kan meedoen,’’ zei de Amsterdamse oefenmeester gistermiddag. ,,Hij maakte vorige week twee doelpunten tegen FC Groningen. Dan voel je je sterk. Het is vooral ook zuur voor hemzelf dat hij deze wedstrijd moet missen. Maar ik kan er niets aan veranderen. We zullen gewoon een andere oplossing moeten gaan zoeken.’’
Ook aan de mindere periode van spits Huntelaar – vorig seizoen scoorde hij in vijftien competitiewedstrijden voor Ajax zestien keer, nu staat de teller op twee – tilde Ten Cate niet al te zwaar. ,,Het is snel gegaan met Klaas,’’ aldus de trainer.
,,Vorig seizoen veranderde alles wat hij aanraakte in goud. Nu zit het even tegen. Voorheen ging een bal op de binnenkant van de paal er net wel in, nu net niet. Er wordt nu ook meer van hem verwacht. Hij moet meer meevoetballen dan vorig jaar. Maar ik maak me geen zorgen. Klaas blijft een klasbak die wel weer komt bovendrijven.’’
Niet zonder reden hield Ten Cate zich gisteren tijdens de training nadrukkelijk bezig met Huntelaar en Kenneth Perez, een van de mogelijke vervangers van Babel. Na afloop wenste de trainer nog geen duidelijkheid over zijn opstelling te verschaffen.
Perez, die deze zomer van AZ overkwam, lijkt de logische stand-in van Babel. Temeer omdat de andere kandidaat, Markus Rosenberg, gisteren niet meetrainde. De Zweed genoot van een vrije dag, nadat hij eerder deze week twee keer met Jong Ajax had gespeeld. Ten Cate: ,,Markus heeft dit seizoen nog niet zo veel minuten meegedaan. Ook met het Zweedse elftal stond hij tijdens de EK-kwalificatie niet in de basis. Daarom heb ik ervoor gekozen om hem deze week met het belofteteam te laten spelen.’’
Aan het opstellen van Perez kleeft echter wel een klein nadeel. Eerder dit seizoen gaf Ten Cate aan dat hij de Deense aanvaller geen ideale combinatie vond vormen met middenvelder Wesley Sneijder. Beide spelers zouden te vaak gebruik maken van dezelfde ruimte, links achter de spitsen.
In het voordeel van Perez spreekt daarentegen dat hij tijdens zijn negenjarige loopbaan in Nederland al zes doelpunten in veertien wedstrijden tegen Feyenoord maakte. Bovendien is de 32-jarige Deense aanvaller met drie treffers dit seizoen de meest productieve invaller van de eredivisie.
Voor Perez zou de wedstrijd in de Kuip zijn eerste klassieker kunnen worden, net als voor zijn trainer overigens.
Dat de Rotterdammers momenteel op de ranglijst niet meer dan een matige subtopper zijn, maakt volgens Ten Cate weinig uit. ,,Wij staan nu bovenaan en Feyenoord valt wat tegen. Maar dat is geen garantie dat we winnen. Met Barcelona stonden we een keer achttien punten achter op Real Madrid, maar toch wonnen wij daarvan. En aan het eind van het seizoen stonden we zes punten boven Real.’’
Hij denkt juist dat er voor Feyenoord veel te halen valt. Ten Cate: ,,Feyenoord kan met een overwinning heel veel goed maken. Een zege zal ze plotseling veel vertrouwen bezorgen.’’
Ten Cate wil het liefst niet te veel nadruk leggen op het affiche van het duel. Volgens de oefenmeester is Feyenoord - Ajax niet meer dan een van de vele uitwedstrijden van de Amsterdammers. ,,Het is vooral de buitenwereld die over de sentimenten van zo’n duel begint. Ik probeer dat een beetje af te remmen. Bij ons ligt er al voldoende druk op de spelers. En bovendien, de landstitel win je toch niet in wedstrijden tegen Feyenoord.’’
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
www.ad.nl
In het kamp van de aartsvijand
Door PAUL VAN DEN BOSCH SJOERD MOSSOU
Angelos Charisteas speelt zondag zijn eerste klassieker voor Feyenoord sinds zijn vertrek bij Ajax. Dat kan een vuurdoop zijn, leert de geschiedenis.
In 1984, na de omkoopaffaire bij Standard Luik, zocht Simon Tahamata een nieuwe club. Hij was pas 28 jaar, in de kracht van zijn voetballeven en het liefst keerde de rasaanvaller terug in de schoot van zijn grootste liefde Ajax.
Dat willen wij ook wel, zei bestuurslid Arie van Eijden, maar heb even geduld. ,,Dat zei Van Eijden niet één keer, niet twee keer, maar hij blééf het zeggen. Ik wilde gewoon snel een nieuwe club.’’
Toen ging de deurbel. Elftalleider Willem van Hanegem stond namens Feyenoord op de stoep. ,,Een tip van Johan Cruijff, die was net gestopt bij Feyenoord na die club eerst kampioen gemaakt te hebben. ‘Je moet Simon halen’ , had Johan gezegd. Eigenlijk zei ik vooral ‘ja’ tegen Van Hanegem. Ik vond het machtig dat juist híj mij kwam vragen. Spijt heb ik er nooit van gekregen.’’
Eén van zijn eerste wedstrijden voor de Rotterdamse club was tijdens het jaarlijkse Amsterdam-toernooi. Blij waren ze niet bij Ajax. ,,Nee, sommigen waren uitgesproken boos dat ik niet op Ajax had gewacht. Veel last heb ik er niet van gehad. En bij Feyenoord ben ik best een populaire speler geworden.’’
Andere uitgeweken Ajacieden zullen dat beamen. Rob Witschge, John van Loen, Arnold Scholten, eerder Theo van Duivenbode en Eddy Pieters Graafland, zelfs het Amsterdamse opperwezen Johan Cruijff genoot populariteit in de Kuip, vaak na een moeizame start. Over de herkomst van Angelos Charisteas wordt ook niet meer uitgebreid gesproken, hoewel men in Rotterdam vindt dat zijn eerste treffer wel erg lang op zich laat wachten. De pijn zit ’m blijkbaar zelfs in Amsterdam, waar de Griek begin deze week zijn auto beschadigd zag worden toen men in de gaten kreeg dat die van hem was.
,,Vaak is het Feyenoord-publiek zelfs blij dat er een technische voetballer is gekomen,’’ zegt Tahamata. ,,Hoe je ’t wendt of keert, Ajax heeft altijd de beste spelers gehad. Bij Feyenoord was het allemaal robuuster, groter, niet technischer.’’
Die situatie bestaat nog steeds. Tahamata werkt als techniektrainer bij Ajax, van de jongste jeugd tot het reserveteam. ,,Het lijkt wel alsof er op wordt gescout. Niet dat het goed is. Bij Ajax moeten we ook meer op grotere, sterkere jongens gaan letten. Anders kun je niet meer mee in het voetbal.’’
Niet alle, van de ene naar de andere rivaal overgelopen voetballers kregen zo’n koninklijke behandeling als Tahamata. Het klassieke voorbeeld blijft Wim Jansen, technisch adviseur bij de Rotterdamse club.
Een incident met een sneeuwbal, op 7 december 1980, symboliseert in alles de rivaliteit tussen Feyenoord en Ajax.
Oer-Rotterdammer Jansen had het in 1980 gewaagd bij Ajax te tekenen, op voorspraak van Cruijff die als elftalleider door hoofdcoach Leo Beenhakker op de bank moest worden geduld. Jansen zou eigenlijk al eerder tegen FC Twente debuteren in het Ajax-shirt, maar de KNVB wachtte op een bericht van Jansens club, Washington Diplomats.
Drie dagen voor de klassieker kwam het papiertje binnen. ,,Zo,’’ voorspelde Feyenoords interim-coach Clemens Westerhof, ,,nu zal mijn ploeg helemaal door de muur gaan.’’
Sommige supporters hadden dat stadium al bereikt. Aan het einde van de warming-up werd Jansen geraakt door een sneeuwbal die was geworpen vanaf de parterre voor de toenmalige eretribune.
,,Ik liep naast hem, we waren op weg naar de spelerstunnel,’’ herinnert Piet Hamberg zich. Hij zou Jansen na 18 minuten vervangen, omdat deze een wazige wereld voor zijn ogen zag draaien. In het ziekenhuis moest hij zich aan een beschadigd hoornvlies laten behandelen.
Hamberg: ,,Toen die sneeuwbal was gegooid, ging Wim meteen tegen de grond, onder gejuich van het publiek. In de kleedkamer heeft clubarts John Rolink geprobeerd hem op te lappen. Wim wilde per se spelen, maar hij ging steeds slechter zien. Het was een klotendag. Het veld was slecht, het was koud, we verloren met 4-2 en na afloop was er gedoe rond de spelersbus.’’
Jansen toonde zich ook aangeslagen door de harde overtredingen van tegenstanders die eerder medespelers waren geweest. Ivan Nielsen begon, daarna volgde Stanley Brard met gestrekt been. ,,Ook dát had ik niet verwacht,’’ stamelde Jansen die winterse zondag. Nu is hij technisch adviseur bij Feyenoord en Brard - zijn zwager - hoofd van de jeugdopleidingen.
Johan Cruijff kan meepraten over een vernedering door een oude liefde. In 1983 speelde hij voor het eerst met Feyenoord tegen zijn Ajax. De Amsterdamse club won met 8-2, een klap die zo hard aankwam als een sneeuwbal op het hoornvlies.
Hoe anders was de wereld in november 1958, toen Eddy Pieters Graafland zijn eerste klassieker speelde in het keepershirt van Feyenoord. De doelman was de zomer eerder overgestapt van Ajax naar Rotterdam voor een recordbedrag van 134.000 gulden.
In De Meer won zijn oude club met 3-1. ,,Frits de Bruyn, bestuurslid van Ajax, wachtte me aan de zijlijn op,’’ weet Pieters Graafland nog. ,,Had je nou nog maar voor Ajax gespeeld, hè Eddy, zei hij. 'Dan had je vandaag met 3-1 gewonnen'. Dat vond ik nou zó kleinzielig.’’
Van een vijandig publiek merkte Pieters Graafland niets in het stadion waar hij opgroeide. Zijn vader was in 1958 nog jeugdbestuurslid bij Ajax. ,,In die tijd kon ik nog aan de supporters achter het doel vragen of ze wat stiller wilden zijn. Daar werd keurig naar geluisterd.’’
Pieters Graafland werd bij Feyenoord razend populair. De keeper was de eerste Nederlandse voetballer met een fanclub. ,,1200 leden had die club op een gegeven moment. Eens per jaar organiseerden we een avond. Dan kwam Rob de Nijs optreden, hartstikke gezellig.’’
Waarschijnlijk heeft Theo van Duivenbode de mooiste herinnering aan zijn eerste Feyenoord-Ajax in dienst van de rivaal. Van coach Rinus Michels mocht de verdediger vertrekken na de verloren (1-4) Europa Cup-finale tegen AC Milan in 1969. Ongeschikt voor de echte top, vond de Sfinx. Wel technisch, maar te soft, luidde het vonnis.
Daarvoor moest Van Duivenbode op audiëntie komen bij de trainer en voorzitter Jaap van Praag. Nog dezelfde avond was hij rond met Feyenoord, voor 350.000 gulden.
Op 2 november 1969 besliste Van Duivenbode, later als directeur van een verzekeringsbedrijf hoofdsponsor in de Kuip, de klassieker met een schot van 25 meter over Bals. Voorzitter Van Praag bromde: ,,Ik heb de mensen bij Feyenoord gevraagd of er nog wat extra's af kon voor Van Duivenbode.’’
Niet veel voetballers stonden in hetzelfde seizoen voor beide clubs in het veld. John van Loen overkwam het in 1992-'93. Eerst won hij als Ajacied met 3-0, daarna onderging hij als Feyenoorder een vernedering in de halve finale van de beker: 5-0 voor Ajax in de Kuip. Maar er gebeurde die dag iets raars. Het Legioen begon niet te fluiten, maar zong, met het oog op de competitie: 'We worden kampioen'. Dat gebeurde ook, ondanks een derde nederlaag tegen Ajax in één seizoen (5-2 in Amsterdam).
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
Voor het begin van deze wedstrijd hebben we al meer pagina's volgeluld dan in de topics van sommige wedstrijden die zijn afgelopen, zoals Groningen, Nec en IK Start. En dat terwijl het gewoon één van de 17 uitwedstrijden is... ;)
Kan het aantal characters van een signature niet opgehoogd worden van 125 naar 175 ofzo?
Neeeee! De Klassieker! Ik heb nu al de kriebels! :cheer:Ik ben ik schreef:Voor het begin van deze wedstrijd hebben we al meer pagina's volgeluld dan in de topics van sommige wedstrijden die zijn afgelopen, zoals Groningen, Nec en IK Start. En dat terwijl het gewoon één van de 17 uitwedstrijden is... ;)
Het stinkt aan alle kanten!
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Allemaal luisteren voortaan naar Nihad, Tenminste als ik ANN mag geloven. :xyxthumbs:Nihad schreef:Of we spelen met Vermaelen-Grygera-Stam-Hetinga óf Vermaelen-Heitinga-Stam-Ogararu.
Iig zal Urby doorschuiven naar het middenveld. Vraag me af of we dan 4-4-2 spelen zoals tegen Utrecht, of 4-3-3 maar dan zonder Maduro?
X'C X'C en ik heb precies een brunch rond die tijd
Vermoedelijke opstelling Ajax: met Perez
Vermoedelijke opstelling Ajax:
Stekelenburg
Heitinga, Stam, Grygera, Vermaelen
Gabri, Maduro, Sneijder, Emanuelson
Huntelaar en Perez
----------------------------------------------------------------------------------
Volgens dat zelfde netwerk spellen de kakkerlakken zo morgen :
Vermoedelijke opstelling Feyenoord:
Timmer;
Tiendalli, Saidi, Greene, Léonard;
Lucius, De Guzman, Buijs, Hofs;
Boussaboun en Charisteas
Ik neem aan dat Buys(achtelijke........ heethoofd) en Lucius van positie zullen wisselen.
Sneijder heeft een makkie tegenover Lucius.
Maar Gabri gaat het moeilijk krijgen tegenover Hofs. of deze moet in positie wisselen en spelen tegenover de Guzman.
Weer op zoek naar een Interim coach..
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik wou het net posten... Ik begin wat zenuwen te voelen...
JAAAA! :cheer:
Gelukkig om 12.30 en niet om 14.30, scheelt weer twee uurtjes. Om twaalf uur positie kiezen in de kroeg, hapje en drankje erbij, de spanning stijgt, kroeg bomvol, en dan de aftrap....
HUP AJAX!!!!!!!!! :headbang:
Marillion zal wel combi-en. Dan moet je dus rond 6-en je bed uit om een hele dag onderweg te zijn, te wachten en te hangen om een wedstrijd van 90 minuten te zien.
Ik vind het ook f'ing vroeg, al hoef ik niet te combi-en om Rotterdam en het stadion binnen te komen.
Voor de rest heb ik geen zenuwen. Ik verwacht een reguliere 1-4.
Ik vind het ook f'ing vroeg, al hoef ik niet te combi-en om Rotterdam en het stadion binnen te komen.
Voor de rest heb ik geen zenuwen. Ik verwacht een reguliere 1-4.
Ja, dan is het natuurlijk wel vroeg. :aai: :sad:
Ik vind het alleen jammer dat AZ-PSV op dezelfde tijd wordt gespeeld.
Een vriend van mij is gaan kijken bij de training en zei dat de spelers er hard invlogen. Iedereen staat op scherp. Ik ben dus vol vertrouwen. (Om met Ten Cate te spreken. ;) )
Ik vind het alleen jammer dat AZ-PSV op dezelfde tijd wordt gespeeld.
Een vriend van mij is gaan kijken bij de training en zei dat de spelers er hard invlogen. Iedereen staat op scherp. Ik ben dus vol vertrouwen. (Om met Ten Cate te spreken. ;) )