Voorbereiding 2008-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di jul 15, 2008 9:22 pm

Probleem is alleen dat het gat wat betreft salaris vaak te groot is. Dan zijn de spelers in kwestie vaak ineens wat minder liefhebber en blijven ze lekker op de bank of tribune zitten.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di jul 15, 2008 9:24 pm

Anita weg? Die heb ik maar één of twee keer aan het werk gezien, maar die beviel me wel. Kunnen we die niet verhuren?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di jul 15, 2008 9:39 pm

Het hele stuk lezen helpt, Jes. :wink.gif:

Ogararu hoort zeker op dit lijstje thuis. Rommedahl ook, maar Ajax kan niet 15 spelers vervangen. Voor het aanblijven van Delorge en Colin valt nog wat te zeggen en dat zijn ook goedkope spelers.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di jul 15, 2008 9:43 pm

Waarom staat dat dan ook niet dikgedrukt. :blush.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di jul 15, 2008 9:45 pm

Jöhnk schreef:De vijver van Nac en Go Ahead, bedoel je zeker.
Nee, die bedoel ik niet.

Is de verhouding NAC - Ajax niet als die van Ajax tegenover Barcelona? Ik heb het over 2008. NAC won dit seizoen wel een paar keer van Ajax (overklaste Ajax zelfs in de Arena), maar daar zal ik niet te zwaar aan tillen (in deze topic!). Van Go Ahead uit wonnen we maar net in de voorbereiding.

Ajax zal het moeten zoeken waar Heerenveen, Groningen enz. ook zoeken. We halen Silva, Lindgren, Suarez, Huntelaar en Sulejmani uit het hoge noorden, in 2 1/2 jaar, kosten: bijna € 40.000.000 Kosten voor de noordelijke verenigingen? Geschat: € 6.000.000

Qua salaris kunnen we niet bieden wat ploegen als Barcelona bieden, qua naam staan we een paar treden lager, qua klimaat doen we het wat minder, qua taal is het hier wat lastiger, Ajax zal duidelijk een meerwaarde moeten heben en ik vraag me af of een (bijna)international die meerwaarde ziet. Marcio Santos kwam als wereldkampioen naar Ajax, maar dat was een ander Ajax.

De laatste jaren kwamen vooral uitgerangeerde, maar erg goedkope spelers, of spelers uit de Nederlandse competitie (voor de "volle prijs"), hier liggen de verhoudingen iets anders, er zullen weinig spelers direct vanuit Groningen of Heerenveen de stap naar de echte top maken, een tussenstop bij Ajax kan dan een overweging zijn. hetzelfde geldt voor een speler als Douglas (Zal hij het ooit maken? Waren veel AT'ers niet razend enthousiast over de nieuwe Jaap Stam, Ryan Donk!) met eerst een basisplaats bij Twente om daarna eventueel naar Ajax of psv te gaan.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di jul 15, 2008 9:51 pm

Ik denk dat iedereen het met je eens is, Demosthenes. Ajax kan zich niet meten met Barcelona. Maar dat is voor mij geen reden om verdrietig te worden. Er zijn genoeg goede voetballers op de wereld. En ook genoeg goede voetballers die voor Ajax willen spelen.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo jul 16, 2008 7:05 am

Ajax heeft meer geld dan ooit, maar heeft ook nog nooit zo hard geklaagd dat goede voetballers niet naar Amsterdam willen komen... Dat is curieus.

Persoonlijk denk ik dat dat niet te maken heeft met salariseisen, en het feit dat Ajax die niet kan betalen. Het heeft, volgens mij, zeker ook te maken met het feit dat de 'betovering' is uitgewerkt. Ajax is geen grote club meer, en zeker niet in de ogen van jonge voetballers. De klank is weg.

Zlatan Ibrahimovic kwam naar Ajax toen hij negentien was, in 2001. Die had elders meer kunnen verdienen. Maar hij dacht: bij grote Italiaanse, Spaanse of Engelse clubs beland ik op de bank. Voor zulke spelers was Ajax ideaal: hij had Ajax als 13- en 14-jarig jongetje de Champions League-finale zien spelen (dus: grote club!) en hij constateerde dat je bij Ajax vrijwel elk jaar voor de landstitel speelt en drie van de vier seizoenen Champions League speelt. Speeltijd gegarandeerd en nog best een flink salaris ook, in vergelijking met Zweden.

Dát was de marktpositie van Ajax.

Maar nu? Een speler van 19 kan zich amper herinneren dat Ajax een echt grote club was. Hij constateert dat Ajax nu al tien jaar ploetert, vrijwel nooit kampioen wordt en in Europa nooit ver komt. Bovendien is het afbreukrisico groot: Escudé, Rosenberg, Rosales... Die hebben er niet erg veel aan gehad om Ajacied te zijn en werden op niet mis te verstane wijze uitgekotst. En dan vliegt er ook nog elk jaar een trainer uit.

Ajax.nl kan wel elke nieuwe aankoop de woorden in de mond leggen dat Ajax zo'n "grote club" is, maar zo'n Luka Modric vindt gewoon van niet, hoor. Die zou een aanbieding van Ajax in 1999 serieus hebben genomen, maar nu...? Die denkt: dikke doei, wat moet ik bij zo'n flutclubje? Dan kan ik net zo goed bij Zagreb blijven, of in Engeland bij Everton tekenen.

Inderdaad: een vicieuze cirkel. Ajax presteert niet meer, en wordt daarom onaantrekkelijker voor de beste spelers. Ik denk dat het in díe volgorde gegaan is - en niet andersom.

K.
Still alive...

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » wo jul 16, 2008 7:12 am

Wat dat betreft staan we nu op een belangrijke tweesprong. Of je gaat feyenoord achterna, óf we gaan weer presteren.

Ik moet zeggen dat ik er steeds meer vertrouwen in krijg. Oké de selectie kan nog wel wat versterking gebruiken, maar ik vind dat Van Basten wel een soort vertrouwen en rust naar spelers en supporters uitstraalt wat ik mistte bij HTC of Blind.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » wo jul 16, 2008 7:44 am

Inderdaad: een vicieuze cirkel. Ajax presteert niet meer, en wordt daarom onaantrekkelijker voor de beste spelers. Ik denk dat het in díe volgorde gegaan is - en niet andersom.
Kip en ei, want waarom presteerde Ajax niet meer? De beste spelers kwamen niet meer? Vergeet de wereld om ons heen niet, het ligt niet alleen aan Ajax, Engeland trekt enorm aan, ook voor jonge spelers die acht, zeven jaar geleden nog naar Nederland kwamen.

Ben het wel met je verhaal eens, maar waar het om gaat is dat heel Ajax zich moet realiseren dat die toppers niet meer komen en ik vraag me af of dat het geval is. Coronel wil het kapitaal op het veld zien staan, mooie gedachte, maar tot nu toe zijn er twee spelers gekomen, één uit onze competitie en een onbekende Argentijn (wat niet wil zeggen dat hij slecht is), MvB denkt aan de reservebank van de toppers, waarom komt die Benyoum o.i.d niet? Dat is zo'n reservspeler.

Ajax is nog niet sterker dan vorig jaar. Je bent zo zwak als de zwakste schakel?

@Gansta
We gaan feyenoord achterna? Gechargeerd zeg ik dat we in hetzelfde schuitje zitten. We zijn onder koeman kanpioen geworden en hebben goed gepresteerd, maar we zijn diep gezonken, net zo diep als feyenoord na 2002. Je bent nog optimistisch, houd dat erin :headbang.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo jul 16, 2008 7:55 am

Ik vind de verhalen mooi, maar Ajax heeft nooit grote spelers naar Nederland gehaald, en heeft daar dus ook niet de successen aan te danken. En dus is het ook niet waar dat de kutperiode van nu er is omdat grote talenten de naam Ajax niet meer interessant genoeg vinden. Sterker nog, het lijkt er soms op dat de prestaties van Ajax omgekeerd evenredig lopen met de hoeveelheid beschikbare pecunia's

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo jul 16, 2008 8:45 am

GangstaRiB schreef:Wat dat betreft staan we nu op een belangrijke tweesprong. Of je gaat feyenoord achterna, óf we gaan weer presteren.
Correct. De laatste jaren zijn we een soort Feyenoord geweest: een beetje triest.
Demosthenes schreef:Kip en ei, want waarom presteerde Ajax niet meer? De beste spelers kwamen niet meer?
Het antwoord is 'kip': éérst begon Ajax te prutsen, en daarom kwamen de goede spelers niet meer. Zó is de vicieuze cirkel ingezet.

In 1998 en 1999 was de naam 'Ajax' nog maximaal welluidend: '95 Champions League gewonnen, '96 de finale verloren, '97 wéér de halve finale, '98 teleurstellend in Europa, maar wel met een historische straatlengte voorsprong kampioen geworden én PSV in de bekerfinale met 5-0 gesloopt. Je ziet een soort gestage neergang in dat lijstje, maar de naam Ajax deed zijn werk voor 100%. Ajax kon in die dagen iedereen krijgen die ze maar wilden.

Maar: ze haalden de verkeerden, ze focusten te veel op geld (beursgang) en in de zomer van 1998 barstte er een bestuurlijk gekrakeel los (Boertjes vs. Olsen) dat sindsdien eigenlijk nooit meer is verdwenen.

Ajax heeft, in een tijd waarin iedereen nog graag Ajacied wilde worden, zélf de fouten gemaakt die vicieuze cirkel in gang hebben gezet.

En, helemaal los daarvan, we eisen ook helemaal niet dat Ajax de Champions League wint. Dat zou onredelijk zijn. We eisen alleen maar dat Ajax (gezien de combinatie van beste jeugdopleiding én hoogste begroting) een even goede clubs is als PSV. Dat we wezenlijk beter voetbal spelen dan Twente of Heerenveen. En dat we in Europa niet élk seizoen onze tanden stukbijten op Lausanne Sports, FC Kopenhagen (2x), Club Brugge, Real Mallorca, Maccabi Tel Aviv, Slavia Praag of Dinamo Zagreb. That's all.

We eisen niet dat Ajax de grootste van Europa is. We eisen alleen dat Ajax, in principe, de leidende club van Nederland is, en dat ze in Europa geen trieste underachiever zijn. Is dat zo onredelijk? Ik vind van niet. Als Ajax, met zijn jeugdopleiding en begroting, structureel de tweede viool speelt in eigen land, en elk seizoen uit Europa wordt geknikkerd door een club met een UEFA-coëfficiënt van nul-komma-nul en een begroting die ongeveer 30% is van die Ajax, dan doe je gewoon iets fout. Dat heet falen. Geen discussie over mogelijk.

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 16, 2008 8:47 am

Kowalczyk schreef:We eisen niet dat Ajax de grootste van Europa is. We eisen alleen dat Ajax, in principe, de leidende club van Nederland is, en dat ze in Europa geen trieste underachiever zijn. Is dat zo onredelijk? Ik vind van niet. Als Ajax, met zijn jeugdopleiding en begroting, structureel de tweede viool speelt in eigen land, en elk seizoen uit Europa wordt geknikkerd door een club met een UEFA-coëfficiënt van nul-komma-nul en een begroting die ongeveer 30% is van die Ajax, dan doe je gewoon iets fout. Dat heet falen. Geen discussie over mogelijk.
Zo is dat. Bespaar ons de slappe excuses. Het kán best beter. Moet je wel BELEID voeren.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo jul 16, 2008 8:48 am

LucaS schreef:Ik vind de verhalen mooi, maar Ajax heeft nooit grote spelers naar Nederland gehaald, en heeft daar dus ook niet de successen aan te danken.
Ajax heeft het nooit van grote miljoenenaankopen moeten hebben, maar wel van slim scouten: Litmanen, Finidi, Kanu, Chivu, Trabelsi, Maxwell. Dat zijn toch spelers waar we leuke Europacup-avondjes mee beleefd hebben, dacht ik zo.

Dat soort jonge spelers heeft tegenwoordig:

1. al op jonge leeftijd veel meer clubs achter zich aan dan tien jaar geleden
2. geen hoge pet meer op van Ajax (dus uit dat gestegen aantal belangstellenden, zijn ze ook minder snel geneigd Ajax te kiezen)

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 16, 2008 8:55 am

Ik vind Luka Modric een slecht voorbeeld. Die gold als een van de grootste talenten van Europa, hij was al veel te bekend. Bovendien zijn toptalenten uit ex-Joegoslavië nooit geïnteresseerd geweest in een overstap naar de Nederlandse competitie, die jongens zijn altijd al direct naar een grote competitie, met name de Serie A, gegaan.

Finidi, Kanu, Litmanen, Chivu waren compleet onbekend. Zlatan speelde in de tweede divisie. Net iets anders dan een speler die op Wembley het Engelse middenveld aan gort speelde. De poging van MVG om Modric te halen was een wanhoopspoging. Dat is hier op AT op dat moment al door o.a. Jabu aangegeven.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo jul 16, 2008 8:59 am

Leuke spelers inderdaad, maar Ajax heeft nooit op die aankopen geleefd. De teams waarmee succes werd geboekt bestonden voor 95% uit Nederlanders. Het rijtje spelers die jij noemt betreft heel jonge spelers, die zouden ook nu nog naar Ajax komen. Litmanen, Finidi en Kanu kwamen in een tijd dat de naam van Ajax ook niet meer je van het was, Europees gezien. Het is niet dat er geen goede buitenlandse spelers meer komen, het is dat er kut wordt gescout en dat Ajax haar filosofie al jaren overboord gooit. Volgend jaar 1 (of vooruit, 2) Nederlanders in de basis. Hoe wil je Nederlands voetbal spelen, toch het wapen waarmee we als klein voetballand altijd bovengemiddeld presteerden, als je geen Nederlanders meer in je ploeg hebt, maar buitenlanders die blijkbaar voor de top nog niet goed genoeg zijn?
Laatst gewijzigd door LucaS op wo jul 16, 2008 9:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo jul 16, 2008 9:01 am

@ Joey: Klopt. Mee eens (met wat je zegt over Modric, dus).

Misschien is Arjen Robben wel een beter voorbeeld. Dat was nog een vrij onbeduidend menneke van FC Groningen, maar hij koos voor PSV. Officieel omdat Beenhakker arrogant overkwam en hem 'Arjan' noemde, maar ik ben ervan overtuigd dat hij zich daar in 1996 of 1997 aanzienlijk minder aan had gestoord dan in 2000 (of wanneer was het precies). Toen had hij Ajax inmiddels zesde en vijfde zien worden, en had hij - bij wijze van spreken - de film Daar Hoorden Zij Engelen Zingen gezien.

Ik wil maar zeggen: Ajax had vroeger zijn reputatie mee; nu eerder tegen.

K.
Still alive...

Neefkens
Erelid
Berichten: 571
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 9:05 am

Fijn al die constateringen wat we geweest zijn, hoe we nu zo geworden zijn en wat we zouden moeten zijn.
En dan? Ahh, we moeten "beleid" voeren. Helemaal mee eens, maar hoe doe je dat?
Dat doe je door alles grondig te onderzoeken, door de alom gedeelde aanbevelingen door te voeren, van bovenaf beginnen, goede mensen aan te stellen en zo aan de slag gaan. En dan wacht je af of het succes heeft, je geeft het een kans.

Heel simpel. En dus niet bij alles wat er nu gedaan wordt, teruggrijpen naar alles wat (fout) was en ervan uit gaan dat het zo zal blijven. Met zo'n stemming verstik je het hele vernieuwingsproces.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo jul 16, 2008 9:07 am

Ik zie wel eenkentering hoor. Voorheen was het na een kutseizoen een hele stoet matige spelers die binnenkwamen, nu een paar gerichte versterkingen. Zoals het hoort

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo jul 16, 2008 9:17 am

LucaS schreef:Ik zie wel eenkentering hoor. Voorheen was het na een kutseizoen een hele stoet matige spelers die binnenkwamen, nu een paar gerichte versterkingen. Zoals het hoort
Absoluut. Da's al een hele verbetering. Hoopgevend, op zichzelf, al blijf ik erbij dat ik het niet zie zitten als we die verdediging niet eens stevig dicht timmeren.

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 16, 2008 9:19 am

LucaS schreef:Ik zie wel eenkentering hoor. Voorheen was het na een kutseizoen een hele stoet matige spelers die binnenkwamen, nu een paar gerichte versterkingen. Zoals het hoort
Maar wel buitenlanders, Luuk. :aai.gif:

Een grotendeels Nederlands team dat presteert zul je niet snel meer krijgen. Nederlandse spelers vertrekken steeds sneller naar het buitenland. Van Gaal had nog jongens als Blind en De Boer (2), die in de bloei van hun carriere waren, ervaring hadden opgedaan en de clubcultuur konden uitdragen. De trainers van nu moeten het zonder zulke spelers doen.

@Ko: Robben is weer een ongelukkig voorbeeld. Die trok als junior bij de Oranje-selecties al naar de PSV'ers. Die jongen komt uit een of ander gat in Groningen.

Tja, je kunt nog zoveel uitstraling hebben, als het verhaal van andere clubs beter is (geld, competitie, perspectief van de speler) houdt het snel op. Daarom moet je op je scouting topmensen zetten. Geen uitgezakte bankdirecteur die niet verder is gekomen dan de regio-Zwolle of uitgebluste ex-spelers die graag iets voor de club willen doen, maar scouts met energie, kennis van de wereld en contacten.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid
Berichten: 571
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 9:24 am

Zoals Hans vd Zee? Of is die ook te uitgezakt?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » wo jul 16, 2008 9:27 am

Brengt ons gelijk op een leuk punt. Zullen de Zuid-Amerikanen waar Ajax mee in verband wordt gebracht (en Cvitanich die inmiddels is aangetrokken) uit de koker van Van der Zee komen?

Neefkens
Erelid
Berichten: 571
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 9:29 am

Er is in ieder geval een duidelijke wijziging te zien. MvG durfde niets in Zuid_Amerika, nu lijkt het wel of daar de focus ligt.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jul 16, 2008 9:30 am

Nog even afwachten. We hebben tot op heden 1 aanvaller uit die regio gehaald.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 16, 2008 9:32 am

Komt door Lemic. Al is die Cvitanich blijkbaar via een ander kanaal gescout.

Je moet zelf een netwerk opbouwen in plaats van je afhankelijk te maken van makelaars.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie