http://www.youtube.com/watch?v=nlf6LTkg7TM

Middels oproepen op diverse fansites werden supporters opgeroepen naar de laatste training te komen voor Ajax - Feyenoord. Door een haag van supporters kwamen de Ajacieden het trainingsveld op voor de laatste training voor de Amsterdamse uitvoering van de Klassieker. Foto:©www.ajaxlife.nl.
Aan de oproep werd massaal gehoor gegeven. Honderden fans stonden langs het trainingsveld, dat voor de gelegenheid van de winddoeken werd ontdaan. Met vuurwerk en fakkels brachten de fans sfeer op het veld. Foto:©www.ajaxlife.nl.
Bron: www.ajax.nl
Fans verklaren op Valentijnsdag én voor duel met Feyenoord liefde aan Ajax
Van Basten verrast met Bakircioglu
Vertonghen afwezig in klassieker
AMSTERDAM – Marco van Basten tovert vandaag tijdens de klassieker een konijn uit de hoge hoed. De trainer van Ajax ruimt tegen Feyenoord een basisplaats in voor Kennedy Bakircioglu, die sinds 7 december 2008 (Volendam-Ajax 1-2) niet meer voorkwam op het wedstrijdformulier. De Zweed kreeg in een kort gesprek te horen, dat zijn trainer na de dramatische reeks – met drie nederlagen en één gelijkspel – waarde hecht aan ’stabiliteit’ en ’rust aan de bal’. Ook Oleguer keert terug in het Ajax-elftal. De Spanjaard is de vervanger van de aan zijn voet geblesseerde Jan Vertonghen.
Hoewel Van Basten na het debacle bij Vitesse (4-1) en het definitief verspelen van de landstitel op allerlei niveaus diverse gesprekken voerde, lijkt de beslissing om voor Kennedy te kiezen laat genomen.
De aanvaller speelde maandag een volledige wedstrijd met Jong Ajax in Groningen en moest ook afgelopen donderdag in de competitiewedstrijd bij Jong Feyenoord vol aan de bak, terwijl bijvoorbeeld spits Darko Bodul in De Kuip met het oog op de klassieker van vandaag vroegtijdig naar de kant werd gehaald.
De basisplaats ten koste van Jeffrey Sarpong zal zelfs voor de speler een complete verrassing zijn. Al na de voorbereiding werd Bakircioglu te verstaan gegeven dat hij – net als Dennis Rommedahl – naar een andere club mocht uitkijken. In november keerde Van Basten plotseling op zijn schreden terug en startte de aanvaller (goed) in de basis tegen Sparta, PSV, AZ en FC Utrecht. Tegen FC Volendam zat hij zonder in te vallen op de bank en daarna was het weer ruim twee maanden over met de pret.
De nieuwe kans voor Kennedy tekende zich op de afsluitende training al af. De sessie naast de ArenA werd voorafgegaan door een indrukwekkende steunbetuiging van enkele honderden Ajax-supporters. De fans staken fakkels aan en schrikten de spelers op met een aantal doffe knallen. Vooral Van Basten en de in slechte vorm verkerende keeper Maarten Stekelenburg kregen verbaaleen hart onder de riem gestoken.
Uit het partijspel kon voorzichtig de conclusie worden getrokken dat Van Basten in het kader van het ’nieuwe realisme’ kiest voor routine en oudere spelers. Kennedy neemt zoals gezegd de stek in van Sarpong en Vurnon Anita maakt plaats voor Rasmus Lindgren, die naast Gabri de controle op het middenveld bewaakt. Urby Emanuelson speelt op ’10’ en Miralem Sulejmani start vanaf zijn favoriete linkerkant. Suarez staat bij afwezigheid van de geblesseerde Dario Cvitanich wederom in de spits.
Van Basten verwacht een aanvallende thuisploeg. „Omdat we Ajax zijn, thuis spelen en ons willen revancheren.” Toch is hij op zijn hoede. „We zullen niet als een blinde naar voren rennen, met alle risico’s van dien.”
Ajax: geblesseerd: Vertonghen, Cvitanich, De Jong, Enoh, Donald, Van der Heijden. Niet-wedstrijdfit: Aissati.
Kennedy schijnbaar op rechts... Urby op 10 en Mira op links... Zou Mira nu eindelijk de blitz maken op zijn favoriete plekkie? Als ie de ballen krijgt, tenminste. Lindgren heb ik zeker liever dan Anita in een controlerende rol, maar de aanvoer en aansluiting naar voren blijft natuurlijk een heikel punt bij die jongen. Speelt wat dat betreft verbijsterend flets en dat juist in die oh zo cruciale middenlinie. Hopelijk is Oleguer weer fris in zijn kop en kan ie zich rehabiliteren, nu hij puur mandekker is bij Wielaert. Urby vind ik tot dusver niet geweldig als ie op 10 speelt, maar wie is dat wel? Wat zijn sowieso de alternatieven? Het blijft toch husselen met puzzelstukjes die niet goed inelkaar passen.999 schreef: "Uit het partijspel kon voorzichtig de conclusie worden getrokken dat Van Basten in het kader van het ’nieuwe realisme’ kiest voor routine en oudere spelers. Kennedy neemt zoals gezegd de stek in van Sarpong en Vurnon Anita maakt plaats voor Rasmus Lindgren, die naast Gabri de controle op het middenveld bewaakt. Urby Emanuelson speelt op ’10’ en Miralem Sulejmani start vanaf zijn favoriete linkerkant. Suarez staat bij afwezigheid van de geblesseerde Dario Cvitanich wederom in de spits."
Eens kijken, hoe staan de poppetjes dan tegenover mekaar? Lucius-Bahia in het centrum? Tiendali op Mira? Daar moeten Suarez en Sulejmani toch raad mee weten, zou je zeggen. Moet ook wel, ik vrees dat Stekel deze wedstrijd ook weer een houdbare bal zal doorlaten. Oleguer op Makaay? Als Oleguer zich alleen als mandekker op Roy hoeft te focussen, zou dat misschien kunnen. Oleguer kan toch hopelijk nog wel iets? Vd Wiel op Biseswar... Dat vind ik wel link. Vd Wiel vind ik opbouwend en aansluitend niet slecht, maar als verdediger een ongelooflijke prutser. Wat laat die jongen steeds weer een steken vallen. Ahmadi zal wel een klus aan Lindgren hebben (of omgekeerd). Wie gaat eigenlijk Tomasson opvangen bij ons? Laten we die weer glippen, zodat ie zijn gebruikelijke doelpuntje tegen Ajax kan meepikken?Vermoedelijke opstelling Feyenoord
Vermoedelijke opstelling Feyenoord: Timmer; Tiendalli, Lucius, Bahia, Leerdam; El Ahmadi, Tomasson, Fer; Slory, Makaay en Biseswar.
Ik vind Van der Wiel verdedigend sterker dan jongens als Vermaelen en Oleguer. Z'n fysiek is z'n voornaamste probleem. Neemt niet weg dat Ajax het in verdedigend opzicht lastig gaat krijgen. Slory en Biseswar brengen heel veel snelheid.Zuidema schreef:Van F.network:
Eens kijken, hoe staan de poppetjes dan tegenover mekaar? Lucius-Bahia in het centrum? Tiendali op Mira? Daar moeten Suarez en Sulejmani toch raad mee weten, zou je zeggen. Moet ook wel, ik vrees dat Stekel deze wedstrijd ook weer een houdbare bal zal doorlaten. Oleguer op Makaay? Als Oleguer zich alleen als mandekker op Roy hoeft te focussen, zou dat misschien kunnen. Oleguer kan toch hopelijk nog wel iets? Vd Wiel op Biseswar... Dat vind ik wel link. Vd Wiel vind ik opbouwend en aansluitend niet slecht, maar als verdediger een ongelooflijke prutser. Wat laat die jongen steeds weer een steken vallen. Ahmadi zal wel een klus aan Lindgren hebben (of omgekeerd). Wie gaat eigenlijk Tomasson opvangen bij ons? Laten we die weer glippen, zodat ie zijn gebruikelijke doelpuntje tegen Ajax kan meepikken?Vermoedelijke opstelling Feyenoord
Vermoedelijke opstelling Feyenoord: Timmer; Tiendalli, Lucius, Bahia, Leerdam; El Ahmadi, Tomasson, Fer; Slory, Makaay en Biseswar.
Precies. Als je ze een 'handbalverdediging' toestaat, dan speel je ze in de kaart. Dan kunnen zelfs beperkte verdedigers een front vormen.Zuidema schreef:Maar hoe profiteer je van die inderdaad lamlendige achterhoede? Zet je druk op F. dan klitten ze natuurlijk heel erg bijmekaar, worden de ruimtes klein en kunnen ze mekaar ondersteunen. Het lijkt erop dat Ajax de meeste kans maakt als ze niet in balbezit zijn. Opwachten bij de middellijn, vanaf daar flink druk zetten en dan na balherovering snel omschakelen naar de ruimte voorin.
Absoluut. Wij zij niet in de positie om makkelijk te doen over een tegenstander. En Feyenoord heeft echt wel wat kwaliteiten in huis. Geen wonderploeg maar wel wat individuele kwaliteiten. Eigenlijk net zoals bij ons.Kowalczyk schreef: Ik zou ze maar gewoon 100% serieus nemen.
K.
Daar kan ik me wat bij voorstellen. MVB had al in Groningen moeten kiezen voor meer weerbaarheid i.p.v. jochies als Schilder en de Jong.999 schreef: Van Basten verrast met Bakircioglu ( De T. ) lees ik nu .. tis dat jullie het maar weten ... maar ik heb opeens geen zin meer om hier iets neer te typen ...
Lijkt mij ook. Bovendien: zetten wij druk, dan ligt de hele zaak open bij ons achter. Daar zullen Biseswar, Slory, Makaay en Tomasson wel raad mee weten tegen onze 'verdediging'. Zeker als ze de kans krijgen voor een snelle omschakeling.Kowalczyk schreef:
Je moet ze dwingen om vanuit de verdediging te beginnen met voetballen. Dáár lopen de prutsers. Als je ze toestaat om dat vanuit het middenveld te doen, dan wordt het lastiger.
K.