Excelsior - Ajax

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo dec 17, 2006 5:38 pm

Gewoon een goede overwinning.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » zo dec 17, 2006 6:14 pm

Ik vond het een waardeloze prestatie van Ajax. Een aantal spelers blijft stelselmatig ongemotiveerd spelen tegen de kleinere broeders. Alleen van een Huntelaar hoef je dat niet te verlangen, die had er wel zin in vandaag.

Zit me al te ergeren dat het maar 0-3 bleef en dan ook nog eens een goal tegen vangen.... Een persoon wil kennelijk en mag uberhaupt nooit meer in de verdediging spelen. De S en de C konden weer voor zijn achternaam geplaatst worden.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9380
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » zo dec 17, 2006 7:02 pm

Las net in Telesport dat er 3500 toeschouwers waren. Betekent dat een uitverkocht huis?
Wat doet zo'n club in vredesnaam in de Eredivisie. :confused:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo dec 17, 2006 7:07 pm

Dubbel schreef:Las net in Telesport dat er 3500 toeschouwers waren. Betekent dat een uitverkocht huis?
Wat doet zo'n club in vredesnaam in de Eredivisie. :confused:
Met alle respect maar wat heeft dat met de wedstrijd te maken ?.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » zo dec 17, 2006 7:13 pm

Dubbel schreef:Las net in Telesport dat er 3500 toeschouwers waren. Betekent dat een uitverkocht huis?
Wat doet zo'n club in vredesnaam in de Eredivisie. :confused:
Gaat idd helemaal nergens over, zo'n club hoort totaal niet in de eredivisie thuis.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo dec 17, 2006 7:22 pm

Lekkere redding van Stekel, zeg.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo dec 17, 2006 8:08 pm

Huntelaar werkt Ajax voorbij Excelsior


ROTTERDAM - Met drie doelpunten leidde Klaas-Jan Huntelaar zijn ploeg Ajax zondagmiddag langs Excelsior: 1-3. De spits bracht zijn totaal op tien competitietreffers. Excelsior eindigde de wedstrijd met negen spelers. Aanvoerder Jos van Nieuwstadt kreeg vlak voor rust twee gele kaarten. Linksback Sieme Zijm moest in de 53e minuut met een tweede gele kaart vertrekken.

Het jonge Ajax van trainer Henk ten Cate beschikt nog steeds niet over een leider die de ploeg in slechte perioden op de been kan houden. In navolging van zijn voorgangers Danny Blind en Ronald Koeman is de huidige oefenmeester van de Amsterdamse club niet voor niks op zoek naar een kloon van aanvoerder Philip Cocu bij PSV.

Ten Cate heeft dringend behoefte aan een verlengstuk in het veld. "Zo'n speler kan een ploeg meteen goed neer zetten. Dat kan niet altijd even snel als coach. Zulke spelers zijn schaars. Die vind je niet snel. Toch blijven we verder zoeken. Wat we hebben dringend behoefte aan zo'n voetballer.”

Op bezoek bij Excelsior beleefde Ajax nauwelijks problemen. Trainer Ton Lokhoff van de thuisploeg kon niet beschikken over zijn geblesseerde topschutter Andwele Slory. Middenvelder René van Dieren meldde zich af met griep. Trainer Henk ten Cate miste de geblesseerde Wesley Sneijder en geschorste Kenneth Perez.

Huntelaar bracht Ajax in de 25e minuut op voorsprong. Twaalf minuten later dupeerde Jos van Nieuwstadt zijn ploeg. De aanvoerder protesteerde samen met zijn ploeggenoten toen scheidsrechter Nijhuis niet voor een hoekschop floot. Hij kreeg daarvoor een gele kaart. Van Nieuwstadt sloeg de prent vervolgens uit de hand van de arbiter die vervolgens een tweede gele kaart trok.

Met zijn tweede treffer van de wedstrijd zette Huntelaar Ajax in de 48e minuut op 2-0. Het laatste beetje verzet van Excelsior brak toen linksback Sieme Zijm in de 53e minuut zijn tweede gele kaart kreeg. Ajax ging slecht om met het positief verschil van twee veldspelers maar kwam door Huntelaar nog wel op 3-0.

Na een moeilijke periode lijkt de spits van Ajax steeds meer op de succesvolle topschutter van het vorige seizoen. Hij maakte in acht Europese wedstrijden acht treffers en staat halverwege de competitie op een totaal van tien doelpunten. Ajax mocht zich nog schamen dat Excelsior met negen spelers nog scoorde. Piqué bepaalde in blessuretijd de eindstand: 1-3.
De T.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo dec 17, 2006 10:28 pm

goodfella schreef:Gewoon een goede overwinning.
Mwah, het was niet veel. Jammer. Maar zonder dit soort overwinningen waren we vorig jaar vijftiende geworden. ;)
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma dec 18, 2006 9:21 am

Bertje schreef:
Jöhnk schreef:
joey schreef:Ten Cate geeft zelf signaal af. Met deze wissels zeg je: laat maar zitten.
Lekker dan. Het is al erg genoeg dat we al zijn uitgeschakeld voor het kampioenschap. Dan moet je mijns inziens elke mogelijkheid tot een grote uitslag met beide handen aangrijpen.
Vind ik niet. 3 punten zijn 3 punten. Op doelsaldo word je toch geen kampioen.
Eindstand 1990-1991

pos club wed w g v pnt dv dt ds
1 PSV Eindhoven 34 23 7 4 53 84 28 56
2 Ajax 34 22 9 3 53 75 21 54
3 FC Groningen 34 18 10 6 46 62 38 24



Belachelijke mode om maar geen blessuretijd bij te tellen als er een verschil is van twee doelpunten. Dat een ploeg niet doorgaat, oke, eigen stommiteit. Maar in tegenstelling tot Berts veronderstelling kan je dus wel degelijk op doelsaldo kampioen worden. In dit seizoen verloor Ajax de voorlaatste wedstrijd op het kasteel van SSV/Dordt :cry:
Voetske schreef:HENK heeft zich 90 minuten lopen ergeren aan zijn spelers, een van de slechtste wedstrijd dit seizoen ... er ging niks goed vandaag ...

:xyxthumbs: ...
Wat een azijnzeiker!
Thomas schreef:Dat de 1-3 nog viel was natuurlijk erg genant.
Ajax heeft tegen 9 man 1-1 gespeeld in meer dan een half uur! En excelsior kreeg in die periode 1 niet te missen kans en een doelpunt!
joey schreef:
goodfella schreef:Gewoon een goede overwinning.
Mwah, het was niet veel. Jammer. Maar zonder dit soort overwinningen waren we vorig jaar vijftiende geworden. ;)
Mwa, zonder Sneijder zijn we hopeloos beweer je en kan tC er niets aan doen. Laten we vorig seizoen de tweede helft vrijwel constant zonder deze wonderboy hebben gespeeld. Overigens won Ajax vorige seizoen ongetwijfeld ook (wel!) tegen negen man.
Laatst gewijzigd door LucaS op ma dec 18, 2006 9:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma dec 18, 2006 9:31 am

Zou jij op een andere manier spelen dan Ajax nu speelt, Lucas?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma dec 18, 2006 9:43 am

Ik zou de vleugels meer aan de buitenkant laten spelen en niet de backs op laten komen, maar de centrale verdedigers (Stam en Vermaelen). Verder spelen met de punt naar voren. En qua wedstrijdinstelling; doorgaan tot het eindsignaal.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma dec 18, 2006 10:06 am

Ik ben het met je eens maar dan:

1. moet je wel beschikken over goeie buitenspelers en niet spitsen die altijd naar binnen trekken (Babel, Rosenberg) of buitenspelers die amper hun man voorbij komen (De Mul) of buitenspelers die amper hun man voorbij komen en indien ze het wel lukken de bal de 3de ring injagen (Rosales).

2. punt naar voren of punt naar achteren maakt op zich niet zoveel uit. Een systeem is ook afhankelijk van de tegenstander. Wie loopt achter wie aan. Voetbalgogme, dat is de essentie. Weten wanneer je moet gaan of moet inhouden.

3. wedstrijdinstelling is moeilijk trainbaar. Je moet er maar op hopen (helaas) of spelers 110% geven iedere wedstrijd. Natuurlijk mag je er vanuitgaan, maar dat is wel een hele naieve gedachte ben ik bang. Kijk naar wedstrijden tegen Utrecht, AZ en PSV. Dan zit Ajax er bovenop. Dus ze kunnen het wel. De vraag is alleen waarom niet iedere week?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma dec 18, 2006 10:33 am

Raymon schreef:Ik ben het met je eens maar dan:

1. moet je wel beschikken over goeie buitenspelers en niet spitsen die altijd naar binnen trekken (Babel, Rosenberg) of buitenspelers die amper hun man voorbij komen (De Mul) of buitenspelers die amper hun man voorbij komen en indien ze het wel lukken de bal de 3de ring injagen (Rosales).
Maar daar had dan op ingekocht moeten worden. Jenner was bijvoorbeeld een prima optie geweest. Alsnog op inkopen als tC (nu) denkt daar niet de juiste spelers te hebben.
2. punt naar voren of punt naar achteren maakt op zich niet zoveel uit. Een systeem is ook afhankelijk van de tegenstander. Wie loopt achter wie aan. Voetbalgogme, dat is de essentie. Weten wanneer je moet gaan of moet inhouden.
Natuurlijk is dat zo. Maar je moet wat mij betreft bij een punt naar voren met wat meer behoudende lins- en rechtsmidden komen dan wanneer je met de punt naar achter speelt.
3. wedstrijdinstelling is moeilijk trainbaar. Je moet er maar op hopen (helaas) of spelers 110% geven iedere wedstrijd. Natuurlijk mag je er vanuitgaan, maar dat is wel een hele naieve gedachte ben ik bang. Kijk naar wedstrijden tegen Utrecht, AZ en PSV. Dan zit Ajax er bovenop. Dus ze kunnen het wel. De vraag is alleen waarom niet iedere week?
Ik blijf erbij dat wedstrijdinstelling een van de belangrijkste zaken is die een goede- van een slechte coach onderscheidt. Volgens mij kun je als trainer wel bereiken dat je elftal doorgaat bij een comfortabele voorsprong
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma dec 18, 2006 10:36 am

Lucas schreef: Maar daar had dan op ingekocht moeten worden. Jenner was bijvoorbeeld een prima optie geweest. Alsnog op inkopen als tC (nu) denkt daar niet de juiste spelers te hebben.
Mee eens. Al heb ik de Mul nog niet afgeschreven. Helaas lijkt het er op dat we op deze manier gaan doormodderen met de komst van Leonardo. :sad:
Ik blijf erbij dat wedstrijdinstelling een van de belangrijkste zaken is die een goede- van een slechte coach onderscheidt. Volgens mij kun je als trainer wel bereiken dat je elftal doorgaat bij een comfortabele voorsprong
Ook mee eens. Dat moet ten Cate er maar in zien te rammen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma dec 18, 2006 10:46 am

Lucas schreef: Maar daar had dan op ingekocht moeten worden. Jenner was bijvoorbeeld een prima optie geweest. Alsnog op inkopen als tC (nu) denkt daar niet de juiste spelers te hebben.
Jenner is toch ook geen zekerheidje bij AZ (dus waarom dan wel bij Ajax?). Ajax zal 'm bekeken hebben en te licht hebben gevonden. Of geen versterking voor het huidige team. Ze waren er in ieder geval mee bezig volgens mij. Dat erop ingekocht moet worden lijkt me duidelijk. Het grote probleem is echter dat er amper redelijke buitenspelers te vinden zijn laat staan goede (en die naar Ajax willen komen). Dan kun je je wel weer afvragen of je toch niet je team aan moet passen.
Natuurlijk is dat zo. Maar je moet wat mij betreft bij een punt naar voren met wat meer behoudende lins- en rechtsmidden komen dan wanneer je met de punt naar achter speelt.
Als je met de punt naar voren speelt dan ga je er van uit dat je spits ook (ten opzichte van de buitenspelers) met de punt naar voren speelt. Een spits die er al staat ipv komt dus. Dat is een beetje het probleem van Ajax op dit moment. Een 'echte' rechtsbuiten zoals de Mul of Rosales en een hangende linkerspits. In principe is dit funest voor je team want dat betekent dat je heel erg goed positiespel moet spelen en 95minuten lang 100% geconcentreerd moet zijn. Plus je moet ook wel die behoudende middenvelders hebben. Gabri en Urby zijn beiden aanvallend ingesteld. Sneijder en Perez ook. Hou je over Roger en Maduro waarbij de 1 te flegmatiek is en de ander te traag. Qua spelers heb je dus een middenveld voor de punt naar achteren maar de spitsen voor de punt naar voren.
Ik blijf erbij dat wedstrijdinstelling een van de belangrijkste zaken is die een goede- van een slechte coach onderscheidt. Volgens mij kun je als trainer wel bereiken dat je elftal doorgaat bij een comfortabele voorsprong
Als je gelijkwaardige vervangers het veld in kan sturen wel. Maar Ajax heeft geen 22 topspelers. Je ziet het tegen Excelsior. Er komen 3 wissels in (die normaal vrijwel nooit zouden spelen) maar het is wel kwaliteit verlies. En denk je dat de 'vaste waarden' daar erg van onder de indruk zijn? Je kunt alleen iets bereiken wanneer je op iedere positie een gelijkwaardige speler hebt zodat een speler weet dat wanneer hij verzaakt z'n vervanger staat te trappelen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma dec 18, 2006 11:12 am

Raymon schreef:Jenner is toch ook geen zekerheidje bij AZ (dus waarom dan wel bij Ajax?). Ajax zal 'm bekeken hebben en te licht hebben gevonden. Of geen versterking voor het huidige team. Ze waren er in ieder geval mee bezig volgens mij. Dat erop ingekocht moet worden lijkt me duidelijk. Het grote probleem is echter dat er amper redelijke buitenspelers te vinden zijn laat staan goede (en die naar Ajax willen komen). Dan kun je je wel weer afvragen of je toch niet je team aan moet passen.
Maar AZ speelt ook geen 4-3-3 meer. Van Gaal speelt oha met twee centrumspitsen (soms zelfs drie) en zonder buitenspelers.
Jenner is beter dan Rosales en de Mul naar mijn bescheiden mening.

Je kunt je afvragen of je je team moet aanpassen. Maar je kunt er ook voor kiezen je buitenspelers taakbewust te laten spelen. In een systeem met buitenspelers hebben buitenspelers ook nut als ze het veld breed houden. Je hoeft ook niet perse een man te passeren om toch een voorzet te geven. Maar goed, ten Cate kiest ervoor om Babel alle vrijheid te geven, waardoor de optie van een opkomende 10 al snel een overvol centrum dreigt te veroorzaken.

Als je met de punt naar voren speelt dan ga je er van uit dat je spits ook (ten opzichte van de buitenspelers) met de punt naar voren speelt. Een spits die er al staat ipv komt dus. Dat is een beetje het probleem van Ajax op dit moment. Een 'echte' rechtsbuiten zoals de Mul of Rosales en een hangende linkerspits. In principe is dit funest voor je team want dat betekent dat je heel erg goed positiespel moet spelen en 95minuten lang 100% geconcentreerd moet zijn.
Dat ben ik met je eens. Ik denk overigens dat Huntelaar ook beter is in er al zijn ipv er komen. De voetballende progressie die hij volgens ten Ctae en zichzelf maakt vind ik nogal meevallen. Maar als dat echt de manier van tC is, lijkt Huntelaar verkopen en Kanu halen me een uitstekende deal voor Ajax. Je krijgt a) geld om te investeren en b) een spits die dat type spel beter beheerst dan Huntelaar ooit zal leren.
Plus je moet ook wel die behoudende middenvelders hebben. Gabri en Urby zijn beiden aanvallend ingesteld. Sneijder en Perez ook. Hou je over Roger en Maduro waarbij de 1 te flegmatiek is en de ander te traag. Qua spelers heb je dus een middenveld voor de punt naar achteren maar de spitsen voor de punt naar voren.
Ik vind Roger juist verdedigend niet aan de maat en Gabri aanvallend niet van groot belang. Heitinga kan ook rechtshalf.
Als je gelijkwaardige vervangers het veld in kan sturen wel. Maar Ajax heeft geen 22 topspelers. Je ziet het tegen Excelsior. Er komen 3 wissels in (die normaal vrijwel nooit zouden spelen) maar het is wel kwaliteit verlies.
Ik vond niet dat Ajax voor die wissels op enig gebied beter speelde dan erna. Hoewel Stam wellicht werd gemist. Het is toch heel treurig dat Excelsior met 9 man nog 1 dot van een kans én een doelpunt wist te forceren.
Volgens mij is elke positie minimaal dubbel bezet met zeer goede spelers.
En denk je dat de 'vaste waarden' daar erg van onder de indruk zijn? Je kunt alleen iets bereiken wanneer je op iedere positie een gelijkwaardige speler hebt zodat een speler weet dat wanneer hij verzaakt z'n vervanger staat te trappelen.
Het is niet zo dat we twee gelijkwaardige elftallen op kunnen stellen met compleet andere namen. Maar er is wel een dusdanig grote kern dat spelers die niet of slecht presteren er gewoon naast gezet kunnen worden wat mij betreft.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma dec 18, 2006 11:34 am

Lucas schreef:Je kunt je afvragen of je je team moet aanpassen. Maar je kunt er ook voor kiezen je buitenspelers taakbewust te laten spelen. In een systeem met buitenspelers hebben buitenspelers ook nut als ze het veld breed houden. Je hoeft ook niet perse een man te passeren om toch een voorzet te geven. Maar goed, ten Cate kiest ervoor om Babel alle vrijheid te geven, waardoor de optie van een opkomende 10 al snel een overvol centrum dreigt te veroorzaken.

Tja, Babel... Hij past totaal niet in het klassieke systeem van Ajax, maar hij heeft wel kwaliteiten die dit team nodig heeft, dat is wel gebleken toen hij ontbrak. Ik vind de gekozen oplossing vooralsnog de beste, maar op de andere flank zou ik zoeken naar een buitenspeler die het metier wél beheerst. Geen Leonardo dus.
Ik denk overigens dat Huntelaar ook beter is in er al zijn ipv er komen. De voetballende progressie die hij volgens ten Ctae en zichzelf maakt vind ik nogal meevallen. Maar als dat echt de manier van tC is, lijkt Huntelaar verkopen en Kanu halen me een uitstekende deal voor Ajax. Je krijgt a) geld om te investeren en b) een spits die dat type spel beter beheerst dan Huntelaar ooit zal leren.
Klopt, Huntelaar zal nooit top worden in het meevoetballen, hij is een pure afmaker. Je ziet ook dat hij zichzelf verliest als hij niet scoort. Zo zit hij in elkaar, scoren is alles voor hem. Hij is meer een type Geels dan een type Kanu of Kluivert.
Dus jij wilt Kanu terug? Verrassing! :D :aai:
Ik vind Roger juist verdedigend niet aan de maat en Gabri aanvallend niet van groot belang.
Mee eens. Roger is nutteloos bij balverlies. Hij heeft een mooie trap, maar hij is nog drie keer zo nonchalant als Richard Witschge. Zijn alibi-verdedigen doet pijn aan je ogen. :nooo:
Gabri werkt hard, maar erg slim is hij niet en hij maakt zo slecht af dat je haast naar Pienaar gaat terugverlangen. Wist niet dat het kon. Ik vind Gabri een zo-zo-aankoop. Het is dat hij gratis was.
Heitinga kan ook rechtshalf.
Met Ogararu in een aanvallende rol, bedoel je?
Ik vond niet dat Ajax voor die wissels op enig gebied beter speelde dan erna. Hoewel Stam wellicht werd gemist. Het is toch heel treurig dat Excelsior met 9 man nog 1 dot van een kans én een doelpunt wist te forceren.
Volgens mij is elke positie minimaal dubbel bezet met zeer goede spelers.
Vind je dat echt? Gisteren geen Perez en Sneijder, dat merk je meteen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma dec 18, 2006 11:44 am

Drie goals Klaas-Jan Huntelaar

OVERWINNING AJAX ONDANKS WANVERTONING

ROTTERDAM, maandag

Kun je een uitwedstrijd met 3-1 winnen en toch een wanprestatie leveren? Het lijkt onverenigbaar, maar Ajax slaagde er gisteren met vlag en wimpel in. „Ik heb me negentig minuten lang zitten ergeren aan mijn eigen ploeg”, gromde Henk ten Cate. Tegen eerst tien en later zelfs negen spelers van Excelsior maakte het apathische Ajax er een janboel van. Dat Mitchell Piqué in de toegevoegde tijd mocht scoren van John Heitinga, sloeg werkelijk alles.

„Ik ben blij dat ik Henk weer zie”, zei Ton Lokhoff over de coach van Ajax, die na afloop naast hem op een stoel ging zitten. „Want we hebben toch prettig samengewerkt bij NAC. Daar wil ik het verder bij laten.” Ten Cate vond het ook leuk om Lokhoff te zien. Zurige grijns op twee gezichten.

Ze konden het amper opbrengen iets positiefs te peuren uit de treurmars, die zich zojuist in het popperige stadion had voltrokken.

In de gang stond Jos van Nieuwstadt zich uitgebreid te verontschuldigen. De aanvoerder had Excelsior flink gedupeerd met een stommiteit die je van hem niet zou verwachten. Toen de warrige Bas Nijhuis een hoekschop over het hoofd zag, werd Van Nieuwstadt opeens fanatiek. Daarvoor kreeg hij geel. Die kaart trachtte hij vervolgens uit de handen van de arbiter te slaan. Rood. Een week geleden werd Leonardo voor praktisch hetzelfde vergrijp ook weggestuurd.

Hoe onnozel kun je zijn?

„De eerste kaart werd makkelijk gegeven, maar die tweede was onprofessioneel”, vond ook Lokhoff, die achterbleef met tien man. Hij miste al de snelle aanvaller Andwelé Slory, die vooral geblesseerd afhaakte, en middenvelder René van Dieren (griep). Zo restte Excelsior weinig anders dan terug te zakken en de schade zo beperkt mogelijk te houden. De enige die nog durfde te voetballen, was Luigi Bruins.

Sieme Zijm ontliep in de eerste helft een rode kaart na een tackle met twee benen, maar dacht daardoor vermoedelijk dat hij overal mee weg zou komen en sleepte alsnog twee kaarten binnen. Het was alweer de zevende rode kaart die verschillende tegenstanders van Ajax dit seizoen incasseerden. Maar ondanks dat Excelsior het de bekerwinnaar wel erg makkelijk maakte, werd er vrijwel niets mee gedaan. Ten Cate: „Een hoop spelers kunnen het kennelijk niet opbrengen om twee keer per week de concentratie hoog te houden. En dat is triest.”

Geen tempo, geen creativiteit, geen bezieling. „Als wij het niet uit onze tenen halen, vormen we een heel matig geheel. Het kan best zijn dat spelers wat vermoeid zijn na drie wedstrijden in een week, maar juist dan moet je zorgen dat je de bal gewoon naar de goede kleur speelt. Dit was een wanvertoning.”

Misschien was Klaas-Jan Huntelaar met twee fraaie kopballen en een schuiver het spreekwoordelijke lichtpuntje, gaf de coach na enige aarzeling toe. De spits maakte in de laatste vier duels acht doelpunten. Zelf schoof hij het sluimerende verhaal over zijn vormcrisis door naar de media. Die overdreven in zijn ogen schromelijk. „Kranten moeten ook vol.” Beetje zwak verweer, want Huntelaar heeft gewoonweg een aantal heel slechte wedstrijden gespeeld. En een doorsnee criticus zal wijzen op het feit dat hij er nu zeven van acht maakte tegen Willem II, Zulte Waregem en Excelsior. Het verzet van dit trio was te verwaarlozen.

Ten Cate maakte zich nog een keer erg boos op Heitinga. Naast zijn slappe optreden in het sprintduel met de scorende Piqué maakte hij luttele minuten eerder een geheel onnodige overtreding op de middenlijn. Het kostte hem geel (zijn vijfde) en dus ook de lastige uitwedstrijd tegen Vitesse. Zo blijft het onvoorstelbaar hoe snel Ajax dit seizoen pendelt tussen berg en dal.

Excelsior-Ajax 1-3 (0-1). 25. Huntelaar 0-1, 48. Huntelaar 0-2, 75. Huntelaar 0-3, 90. Piqué 1-3. Scheidsrechter: Nijhuis. Toeschouwers: 3000. Rode kaart: 37. Van Nieuwstadt (Excelsior, 2x geel), 53. Zijm (Excelsior, 2x geel). Gele kaart: Heitinga (Ajax).
De T.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma dec 18, 2006 11:45 am

joey schreef: Tja, Babel... Hij past totaal niet in het klassieke systeem van Ajax, maar hij heeft wel kwaliteiten die dit team nodig heeft, dat is wel gebleken toen hij ontbrak. Ik vind de gekozen oplossing vooralsnog de beste, maar op de andere flank zou ik zoeken naar een buitenspeler die het metier wél beheerst. Geen Leonardo dus.
Kwaliteiten, Babel en systeem in 1 zin? Ja, Babel heeft kwaliteiten, maar het is wel een enorme toevalsvoetballer. Hij doet me wat dat betreft een beetje denken aan Peter van Vossen. Ik vind de oplossing met Babel dus geen goede, uiteindelijk maakt hij het onmogelijk om een systeem te hanteren.

Ik betwijfel nog steeds of Leonardo gehaald is als buitenspeler. Ik gok nog steeds op de opvolging van Sneijder op 10. Leonardo heeft beweerd dat het spelen als buitenspeler hem zo tegenstond (en dat ie het ook niet echt beheerst) dat hij dat nooit meer zal doen in een systeem met drie spitsen. Dus als dat de bedoeling is, is het voorspelde gedonder er binnen een maand schat ik.

Klopt, Huntelaar zal nooit top worden in het meevoetballen, hij is een pure afmaker. Je ziet ook dat hij zichzelf verliest als hij niet scoort. Zo zit hij in elkaar, scoren is alles voor hem. Hij is meer een type Geels dan een type Kanu of Kluivert.
Dus jij wilt Kanu terug? Verrassing! :D :aai:
Ik vind alleen maar dat Kanu veel geschikter is voor dat spel. Dus als dat is wat tC wil, kun je dat regelen en er een smak geld aan over houden! Wie ben ik om aan de wijsheid van tC te twijfelen? :hypocrite:
Mee eens. Roger is nutteloos bij balverlies. Hij heeft een mooie trap, maar hij is nog drie keer zo nonchalant als Richard Witschge. Zijn alibi-verdedigen doet pijn aan je ogen. :nooo:
Gabri werkt hard, maar erg slim is hij niet en hij maakt zo slecht af dat je haast naar Pienaar gaat terugverlangen. Wist niet dat het kon. Ik vind Gabri een zo-zo-aankoop. Het is dat hij gratis was.
Vandaar ook mijn opmerking dat Gabri degene was die de kansen (2) kreeg tegen Kopenhagen. Je kunt hem er tien geven en nog niet scoren.
Met Ogararu in een aanvallende rol, bedoel je?
Nee, een punt naar voren houdt voor mij in dat je halfspelers met verdedigende kwaliteiten moet hebben. Dus Sneijder met de punt n aar voren betekent voor mij Heitinga en ???? als halfspelers.


Ogararu-------------Stam/Vermaelen--------Emanuelson

----------------------Stam/Vermaelen---------------------

---Heitinga-------------------------------------Schilder?---

-------------------------Sneijder----------------------------
Jenner-----------------------------------------------Mitea?
------------------------Huntelaar----------------------------

Waarbij Stam en Vermaelen afwisselend voor de verdediging spelen


Vind je dat echt? Gisteren geen Perez en Sneijder, dat merk je meteen.
Perez speelt zelden in de basis. Sneijder? Vorig seizoen vond je zijn afwezigheid in vrijwel de tweede seizoenhelft geen enkel excuus voor het mindere spel.
I think I lost my fucking headache

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma dec 18, 2006 11:51 am

Deli schreef:Urby speelde in Belgie ook verre van gelukkig...
Is toch een beetje jammer. Vond hem altijd wel een stabiele factor. Vooral op het middenveld.
Klopt, vroeger was Urby een stabiele factor. Heden ten dage is het een waardeloze voetballer. :yes:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma dec 18, 2006 12:06 pm

Lucas schreef:Kwaliteiten, Babel en systeem in 1 zin? Ja, Babel heeft kwaliteiten, maar het is wel een enorme toevalsvoetballer. Hij doet me wat dat betreft een beetje denken aan Peter van Vossen. Ik vind de oplossing met Babel dus geen goede, uiteindelijk maakt hij het onmogelijk om een systeem te hanteren.
Babel is een apart geval. Het lijkt wel of al die jaren in de jeugdopleiding van Ajax geen uitwerking op hem hebben gehad. Maar juist daardoor heeft hij ook iets oorspronkelijks, iets dat je er bij de meeste spelers uit de eigen jeugd is uitgeramd. Babel brengt snelheid, kracht en verrassing, en die combinatie van kwaliteiten maakt Ajax sterker. (En ik denk dat er nog veel meer inzit bij hem.)
Ik betwijfel nog steeds of Leonardo gehaald is als buitenspeler. Ik gok nog steeds op de opvolging van Sneijder op 10. Leonardo heeft beweerd dat het spelen als buitenspeler hem zo tegenstond (en dat ie het ook niet echt beheerst) dat hij dat nooit meer zal doen in een systeem met drie spitsen. Dus als dat de bedoeling is, is het voorspelde gedonder er binnen een maand schat ik.
Ik begrijp sowieso niet wat we met hem moeten, maar ik gok op een rol als supersub tegen als Ajax móet scoren. Op 10 zou hij als een halve middenvelder moeten spelen, dat zie ik niet voor me.
Ik vind alleen maar dat Kanu veel geschikter is voor dat spel. Dus als dat is wat tC wil, kun je dat regelen en er een smak geld aan over houden! Wie ben ik om aan de wijsheid van tC te twijfelen? :hypocrite:
Dat moet je inderdaad niet doen, haha. :aai:
Betwijfel of Kanu echt terug wil. Op de beslissende momenten heeft hij altijd voor het geld gekozen.
Vandaar ook mijn opmerking dat Gabri degene was die de kansen (2) kreeg tegen Kopenhagen. Je kunt hem er tien geven en nog niet scoren.
Klopt. En dat is toch een heel probleem voor een diepgaande middenvelder.

[quote[Nee, een punt naar voren houdt voor mij in dat je halfspelers met verdedigende kwaliteiten moet hebben. Dus Sneijder met de punt n aar voren betekent voor mij Heitinga en ???? als halfspelers.[/quote]

In de rol van Ronald de Boer/Davids? Mist hij in mijn ogen de diepgang voor. Ik vind hem sterk op het middenveld met een speciale opdracht. Spelmaker van de tegenstander uit de wedstrijd halen.
Perez speelt zelden in de basis. Sneijder? Vorig seizoen vond je zijn afwezigheid in vrijwel de tweede seizoenhelft geen enkel excuus voor het mindere spel.
Perez heeft bijna alles meegedaan. Zeker in de belangrijkste wedstrijden stond hij opgesteld. Het hangt van de wedstrijd af of je hem mist of niet. Gisteren hadden we hem goed kunnen gebruiken.
In principe is het geen excuus dat je een speler mist. Dan moet je maar voor dubbele bezetting zorgen. Maar het is wel pech dat én Perez én Sneijder op hetzelfde moment niet kunnen spelen. Dan houd je aan creatieve spelers alleen Roger over, en die is (begrijpelijkerwijs) inmiddels afgeserveerd. Als bijvoorbeeld PSV én Cocu én Simons zou missen, zou die club ook een probleem hebben. Nederlandse clubs hebben nu eenmaal niet in onbeperkte mate superspelers op de bank zitten.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma dec 18, 2006 12:14 pm

Anita, Sarpong!
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma dec 18, 2006 12:29 pm

Ja, die nederlaag was te verklaren. Maar al die andere nederlagen niet.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma dec 18, 2006 12:37 pm

Het is maar wat je wil zien. Sneijder bijna van januari tot april afwezig. Verder nog in februari: Langdurige belessures van Heitinga, Grygera, Galasek.
Sarpong heeftveel wedstrijden gespeeld. net als Boukhari. Verder nog Timisela, Schilder. Ik denk dat ten Cate voorlopig nog niet te klagen heeft
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma dec 18, 2006 12:52 pm

Volgens mij kun je tot op dit moment maar tot een conclusie komen, dat HTC en de selectie ( een paar uitzonderingen daargelaten ) niet brengen wat wij er van verwacht hadden.

Plaats reactie