Ajax - Austria Wien

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za nov 04, 2006 4:54 pm

Giacomo Puccini schreef:Sommige kenners menen dat hij geen buitenspeler is.
Hij speelde in Armenië met twee spitsen, maar bij Ajax vind ik hem juist altijd goed de zijkant houden.

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » za nov 04, 2006 5:06 pm

Thomas schreef:Zo, nooit geweten dat Stam zo onder de tattoos zit. :shock:
Wes heeft er inmiddels ook een laten zetten. :yes:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za nov 04, 2006 5:06 pm

Yup. Van Jessey. Is hij er nu stoerder op geworden?

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » za nov 04, 2006 5:10 pm

Bertje schreef:
Giacomo Puccini schreef:Sommige kenners menen dat hij geen buitenspeler is.
Hij speelde in Armenië met twee spitsen, maar bij Ajax vind ik hem juist altijd goed de zijkant houden.
Dat maakt een speler natuurlijk nog niet direct een goede buitenspeler maar we gaan het zien.

In het onderstaande filmpje 2 Goals van Manucharyan die het aardig op zijn heupen had met Jong Ajax tegen Jong FC Twente. De goal zo rond 60 secs is fantastisch!

http://www.youtube.com/watch?v=CEpEhPY4pvA
Ajax!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7368
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » za nov 04, 2006 10:23 pm

joey schreef:De waarheid ligt in het midden. Natuurlijk was het baltempo vaak te laag en mogen die tegenstoten niet voorkomen. Maar Ajax speelde ook georganiseerd, scoorde drie keer, stond bij balverlies meestal wel goed en maakte het professioneel af. Dit zijn lastige wedstrijden voor elke ploeg, zeker voor een ploeg in opbouw. Over een paar maanden durven de spelers de bal wél hard in te spelen, zover zijn we nog niet. Nu moet alles van Sneijder komen, dat is zo voorspelbaar. Vandaar dat Ajax beter ging spelen op het moment dat Perez meer spelaandeel kreeg.
Het heeft geen zin met spelers als Rosales en Perez op de flanken te spelen. Rosales speelt nooit op een normale manier zijn man uit. Het is altijd hangen, half vallen, draaien en soms komt hij er met pijn en moeite langs. En over zijn voorzet hoeven we het helemaal niet te hebben.
Perez op linksbuiten is ook niks. Elke bal die hij ingespeeld krijgt gaat weer net zo hard terug omdat hij geen individuele actie en snelheid heeft.

Verder speelde tegen Austria Sneijder op 10 en Gabri en Maduro controlerend. Dat is leuk voor Sneijder, maar hiermee benut je niet de sterke punten van Gabri. Die is op zijn best als diepgaande rechtshalf.
Maduro stond links controlerend. Ook niet echt zijn sterkste positie. En waarom in vredesnaam Grygera linkscentraal staat is mij ook een raadsel. Vind Vermaelen verdedigend stukken beter en hij is bovendien linksbenig.

Dit alles had tot gevolg dat het spel van Ajax te voorspelbaar was. Langs de flanken niemand die erdoor kwam en van de middenvelders nagenoeg alleen Sneijder die in het strafschopgebied verscheen.
Wat Ajax meestal wel goed deed was druk zetten na balverlies. Dat zit er wel goed in. Al blijft het tricky wanneer je met een echte 10 speelt. Als de verdedigers niet doordekken sta je op het middenveld zomaar 3 of 4 tegen 2 en heb je zo een counter om de oren. Zelfs tegen Austria.

Ben er niet gerust op tegen PSV. Heitinga blijft verdedigend een zwakke schakel, de rechtsbenige Grygera linkscentraal is ook niet ideaal en Rosales en Perez zijn geen buitenspelers. Denk dat Henkie maar beter met Urby hangend kan spelen. Dat is tot nog toe het beste bevallen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za nov 04, 2006 11:33 pm

Trab schreef:Ben er niet gerust op tegen PSV. Heitinga blijft verdedigend een zwakke schakel, de rechtsbenige Grygera linkscentraal is ook niet ideaal en Rosales en Perez zijn geen buitenspelers. Denk dat Henkie maar beter met Urby hangend kan spelen. Dat is tot nog toe het beste bevallen.
Speel je met Urby op links dan moet Vermaelen wel linksback en is Grygera de enige overige optie als tweede centrale verdediger. Misschien is Stam een betere optie als linkercentrale verdediger, maar laten we juist Stam maar op z'n sterkste punten benutten. Ik had de volgende opstelling tegen PSV in gedachten:
Thomas schreef:Ik zou het met volgende 11 aanpakken tegen PSV:

------------Huntelaar-Manucharyan

----------------Perez

Emanuelson--Sneijder----Gabri


Vermaelen---Grygera-Stam---Heitinga

-------------------Stekelenburg

Als ik zie hoeveel moeite vooral Salcido met Leonardo had moet Ajax een snelle, behendige speler opstellen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo nov 05, 2006 12:45 am

Trab schreef:Verder speelde tegen Austria Sneijder op 10 en Gabri en Maduro controlerend. Dat is leuk voor Sneijder, maar hiermee benut je niet de sterke punten van Gabri. Die is op zijn best als diepgaande rechtshalf.
Maduro stond links controlerend. Ook niet echt zijn sterkste positie. En waarom in vredesnaam Grygera linkscentraal staat is mij ook een raadsel. Vind Vermaelen verdedigend stukken beter en hij is bovendien linksbenig.
Grygera vind ik veel sterker in het overnemen van de zone van Urby dan Vermaelen. Dat is nogal belangrijk, aangezien de middenvelders dat niet doen.
Ook vind ik Gabri helemaal niet zo'n goede diepgaande rechtshalf, omdat hij over het algemeen toch het overzicht en de techniek mist om rond het strafschopgebied wat te doen. Nee, laat Gabri zijn energie maar stoppen in het verdedigende werk, want dat kan hij nog (een beetje).

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo nov 05, 2006 12:49 am

Gabri is vanwege z'n fysieke inbreng en conditie een goede stoorzender. Verder heeft hij diepgang (wat niet alleen voor de goal komen inhoudt, maar hij is regelmatig gevaarlijk), doet hij goed mee in het positiespel en kan hij aardig goed 'pressen'.

Om ook even de positieve punten te noemen. Ik was ook niet bijzonder positief over Gabri, maar om nou te doen alsof hij alleen een beetje kan verdedigen is behoorlijk overdreven.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo nov 05, 2006 12:52 am

Ik geef aan dat ik Gabri, als de ploeg in balbezit is, zowel met als zonder bal matig vind.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo nov 05, 2006 12:56 am

En dat hij ook maar een beetje kan verdedigen.

Ik vind Gabri zonder bal een van de meer beweeglijke spelers. Hij wordt niet voor niets iedere wedstrijd zo'n twee keer heel gevaarlijk. Als je dat vergelijkt met hoe vaak Maduro voor de goal komt komt Gabri er heel genadig vanaf.

Nee, Gabri is geen topper (ik keek op van z'n komst en zag het niet zo zitten) maar hij heeft wel bepaalde kwaliteiten die het middenveld van Ajax zonder hem mist.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo nov 05, 2006 10:07 am

Ik weet niet of je wel eens hebt gelet op Gabri wanneer de ploeg in balbezit is, maar van vrijlopen heeft hij volgens mij nog nooit gehoord.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7368
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » zo nov 05, 2006 12:29 pm

Bertje schreef:
Grygera vind ik veel sterker in het overnemen van de zone van Urby dan Vermaelen. Dat is nogal belangrijk, aangezien de middenvelders dat niet doen.
Ook vind ik Gabri helemaal niet zo'n goede diepgaande rechtshalf, omdat hij over het algemeen toch het overzicht en de techniek mist om rond het strafschopgebied wat te doen. Nee, laat Gabri zijn energie maar stoppen in het verdedigende werk, want dat kan hij nog (een beetje).
En waarom vind je Grygera dan sterker in het overnemen van de zone van Urby? Vermaelen is linksbenig, lijkt mij handiger als je uit moet wijken naar links. Grygera blijft toch kwetsbaar over zijn linkerbeen. Als ik zie hoe makkelijk hij af en toe wordt uitgekapt (o.a.die goal van Fortune).
Vind Vermaelen in alle opzichten (kopkracht,snelheid,hardheid in de duels) sterker dan Grygera. Grygera is hooguit opbouwend misschien wat sterker.

Geloof niet dat Gabri overzicht en techniek mist. Anders haal je niet het 1e van Barcelona. En diepgang heeft hij ook. Hij is alleen wat aan de luie kant af en toe. Mijn punt is dat ik hem liever als diepgaande rechtshalf zie dan controlerend. Hij is niet echt een type balafpakker. Dan kun je nog beter met een type Galasek spelen als rechtshalf.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo nov 05, 2006 12:37 pm

Trab schreef:En waarom vind je Grygera dan sterker in het overnemen van de zone van Urby? Vermaelen is linksbenig, lijkt mij handiger als je uit moet wijken naar links. Grygera blijft toch kwetsbaar over zijn linkerbeen. Als ik zie hoe makkelijk hij af en toe wordt uitgekapt (o.a.die goal van Fortune).
Vind Vermaelen in alle opzichten (kopkracht,snelheid,hardheid in de duels) sterker dan Grygera. Grygera is hooguit opbouwend misschien wat sterker.
Vermaelen vind ik een prima verdediger als hij in de zone zijn tegenstander kan afhouden, maar zodra hij lopend een duel moet aangaan vind ik hem erg zwak. Dat is nu juist wat hij moet doen naast Urby. Grygera is daar sterker in.
Geloof niet dat Gabri overzicht en techniek mist. Anders haal je niet het 1e van Barcelona. En diepgang heeft hij ook. Hij is alleen wat aan de luie kant af en toe. Mijn punt is dat ik hem liever als diepgaande rechtshalf zie dan controlerend. Hij is niet echt een type balafpakker. Dan kun je nog beter met een type Galasek spelen als rechtshalf.
Dat vind ik nou een redenering van niets. Omdat hij ergens anders gespeeld heeft (zonder er zelfs op in te gaan hoe hij daar speelde) moet hij hier ook goed genoeg zijn. Sorry, maar dat slaat dus nergens op. De eerste wedstrijden maakte Gabri meer meters en was hij aan het einde van de wedstrijd elke keer kapot. Zonder dat al die meters overigens ook maar enig rendement opleverde. Nu houdt hij het langer uit. Lekker zo laten spelen, dus. Hij is één van de weinige middenvelders die echt een bal kan veroveren.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7368
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » zo nov 05, 2006 12:56 pm

Bertje schreef:
Vermaelen vind ik een prima verdediger als hij in de zone zijn tegenstander kan afhouden, maar zodra hij lopend een duel moet aangaan vind ik hem erg zwak. Dat is nu juist wat hij moet doen naast Urby. Grygera is daar sterker in.
Wat een flauwekul. Grygera is net zo'n dromer als Heitinga. Regelmatig zijn man kwijt en als hij uitwijkt naar de backpositie wordt hij altijd bijzonder makkelijk uitgekapt. Het is gewoon geen killer. Alleen opbouwend is hij sterk, durft hij initiatief te nemen.

Bertje schreef:]
De eerste wedstrijden maakte Gabri meer meters en was hij aan het einde van de wedstrijd elke keer kapot. Zonder dat al die meters overigens ook maar enig rendement opleverde. Nu houdt hij het langer uit. Lekker zo laten spelen, dus. Hij is één van de weinige middenvelders die echt een bal kan veroveren.
Hij is juist een van de weinige middenvelders die bewegen zonder bal. Jongens als Sneijder,Maduro,Perez gaan pas voetballen als ze in balbezit komen. Dat levert dus altijd rendement op.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo nov 05, 2006 12:57 pm

Dan zien we dus andere dingen en houdt het dus op.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo nov 05, 2006 3:23 pm

Wat Gabri betreft ben ik het met Trab eens. Die beweegt veel, ook zonder bal.

Ik vind Grygera overigens helemaal niet zo sterk aan de bal.

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » ma nov 06, 2006 3:19 pm

Thomas schreef:
Trab schreef:Ben er niet gerust op tegen PSV. Heitinga blijft verdedigend een zwakke schakel, de rechtsbenige Grygera linkscentraal is ook niet ideaal en Rosales en Perez zijn geen buitenspelers. Denk dat Henkie maar beter met Urby hangend kan spelen. Dat is tot nog toe het beste bevallen.
Speel je met Urby op links dan moet Vermaelen wel linksback en is Grygera de enige overige optie als tweede centrale verdediger. Misschien is Stam een betere optie als linkercentrale verdediger, maar laten we juist Stam maar op z'n sterkste punten benutten. Ik had de volgende opstelling tegen PSV in gedachten:
Thomas schreef:Ik zou het met volgende 11 aanpakken tegen PSV:

------------Huntelaar-Manucharyan

----------------Perez

Emanuelson--Sneijder----Gabri


Vermaelen---Grygera-Stam---Heitinga

-------------------Stekelenburg

Als ik zie hoeveel moeite vooral Salcido met Leonardo had moet Ajax een snelle, behendige speler opstellen.
Ik vind je opstelling doorslaan naar de offensieve kant. Ik zou ALTIJD Maduro of iemand anders verdedigend erbij zetten op het middenveld, wie vangt anders de creatieve man van PSV (afellay?) op?
Dat gaat dan ten koste van Perez/Manucharyan. Maar ik kan me wel voorstellen dat je in een soort 4-3-3 start met Perez op een flank, en dan De Mul/Manucharyan aan de andere kant. Ik zou alleen als je 4-3-3 speelt met Perez/Manucharyan laatstgenoemde wel op links zetten, en dan Perez maar een vrije rol op rechts geven.....
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 06, 2006 5:39 pm

Perez moet juist van buiten naar binnen komen. Dat gaat het beste van links zodat hij in kap- en vervolgens schiet positie kan komen.

Ik denk dat het Maduro niet lukt om Afellay af te stoppen. Te traag, te weinig wendbaar.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 06, 2006 5:40 pm

Ik denk dat je Afelley beter op het middenveld kunt laten opjagen door Sneijder en Gabri en dan in de verdediging laten opvangen door Stam.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 06, 2006 5:52 pm

Dat denk ik ook. Gabri op Cocu, Sneijder op Afellay.

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » ma nov 06, 2006 9:09 pm

Thomas schreef:Perez moet juist van buiten naar binnen komen. Dat gaat het beste van links zodat hij in kap- en vervolgens schiet positie kan komen.

Ik denk dat het Maduro niet lukt om Afellay af te stoppen. Te traag, te weinig wendbaar.
Kan nog steeds. Op een driemansmiddenveld kun je de koppeltjes maken zoals je ze zelf graag hebt. Je kunt Maduro ook tegen Simons laten voetballen, al wordt het dan wel heel saai vrees ik... :D
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 06, 2006 10:46 pm

Opzich geen slecht idee. Je houdt Simons op die manier bezig met 1 van de mindere middenvelders in aanvallend opzicht.

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » ma nov 06, 2006 11:54 pm

Alleen zou er dan wel erg weinig ruimte in het centrum overblijven voor Perez, waardoor je dan dus uitkomt bij een voorhoede met De Mul-Huntelaar-Manucharyan. Op zich niet slecht volgens mij...
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma nov 06, 2006 11:55 pm

Alaindebanaan schreef:Alleen zou er dan wel erg weinig ruimte in het centrum overblijven voor Perez, waardoor je dan dus uitkomt bij een voorhoede met De Mul-Huntelaar-Manucharyan. Op zich niet slecht volgens mij...
Daarmee wil je PSV bestrijden? :drecul2:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » di nov 07, 2006 12:09 am

Ik wil ze niet bestrijden, ik wil domineren. Manu- en De Mul kunnen hun man uitspelen, en voorgeven op Huntelaar. Terwijl Gabri en Sneijder kunnen bijsluiten, en Maduro controleert. Ik zie dan geen plek voor Perez.
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Plaats reactie