De play-offs

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr apr 27, 2007 10:03 pm

Mei is een mooie maand. Lekker temperatuurtje, de zon schijnt, geile meisjes in sexy topjes op de tribune, schitterend weer om te voetballen. Jammer dat we de kampioen geen seconde op het veld te zien krijgen. Als de Champions Leaguefinale aftrapt ligt onze eigen nummer 1 al bijna een maand op het strand een bierbuik te kweken.

Dankzij de pleeoffs heeft de kampioen samen met een paar laagvliegende middenmoters ruim 4 maanden zomerstop. De winnaar van de eerste divisie (De Graafschap heeft de titel al weken op zak) heeft door het vervroegde competitieslot zelfs een half sabbaticaljaar. Boer zoekt vrouw, superboer zoekt vakantiebaantje.

Kweek je met de pleeoffs winnaars? Of is het een herkansingsronde voor verliezers? Voor wie zich niet via de top van de ranglijst voor de CL kwalificeert staat de achterdeur open, wie in de de reguliere Mickey Mousecompetitie te zwak is om bij de eerste 6 te eindigen kan alsnog europa instruikelen. Hadden we in een grijs verleden de periodetitels niet afgeschaft om Groningen tegen zichzelf in bescherming te nemen?

Als we het spannende competitieslot nou aan de pleeoffs hadden te danken... maar niks is minder waar:

Als de top 3 tot de laatste speeldag om de titel meedoet is het altijd spannend. Bovendien loont het zonder pleeoffs de moeite om te blijven vechten voor de tweede plaats. Als AZ er al vroeg een paar inknalt tegen Excelsior gaat het doelsaldogevecht tussen Ajax en PSV nergens meer over.

Dikke kans dat FC Twente zonder pleeoffs was blijven proberen om tweede te worden. Nu sjokken ze als een stel slaperige ambtenaren naar het einde met een ongeïnspireerde nederlaag bij PSV en gelijke spelen tegen Vitesse en Heracles.

De 5e plaats (of 6e, afhankelijk van de bekerfinale) is goed voor deelname aan de UEFA cup. Het gevecht tussen Feyenoord, Heerenveen, Roda en Groningen om twee europese plaatsen was nóg spannender geweest als de verliezers niet via de achterdeur van de 6-tot-9 pleeoffs een herkansing zouden krijgen om onze UEFA-coëfficient te verneuken. Dan was het écht "helemaal niets in Rotterdam."

Vorig jaar had er zonder pleeoffs in de laatste competitiewedstrijden nog wel wat op spel gestaan voor AZ en Feyenoord. Nu werd de strijd om de tweede plaats compleet weggedevalueerd: tweede of vijfde, wat maakt het uit? Ook voor Ajax en Groningen was het tot het eind een gevecht op leven en dood geweest, want zonder pleeoffs was er volop kans om helemaal zonder europees voetbal te blijven.

De titel, de tweede plaats, wel of niet bij de eerste 5/6 eindigen, eigenlijk voegen die pleeoffs vanwege de UEFA cupkans alleen wat toe voor de nummers 8, 9 en 10. De "strijd" om deelname aan de intertotopleeoffs wordt toch door niemand serieus genomen.

Je kan net zo goed het hele rechterrijtje om de degradatieplaatsen laten vechten: de verliezer van de 14-tot-17 pleeoffs degradeert meteen, samen met de nummer laatst. De rest maakt met de verliezer van de 10-tot-13 pleeoffs uit wie zich tegen een eerstedivisieploeg moet zien te redden.

Bij alle wedstrijden van de laatste speeldag die nog ergens om gaan zou ook zonder pleeoffs nog iets op het spel hebben gestaan. Eigenlijk blijft alleen Utrecht-PSV van vorige week als tastbaar resultaat van de pleeoffs over, maar dat was bij mijn bovengenoemde degradatieserie ook het geval geweest. Bovendien moet je die wedstrijd wegstrepen tegen PSV-Twente. Ik had liever een serie beslissingswedstrijden om het kampioenschap gezien.
Laatst gewijzigd door 666 op vr apr 27, 2007 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

LucaS

Bericht door LucaS » vr apr 27, 2007 10:49 pm

666 schreef:Als we het spannende competitieslot nou aan de pleeoffs hadden te danken... maar niks is minder waar:
Mwa, Utrecht had nog een belang in de thuiswedstrijd tegen PSV. Die zouden ze zonder play-off systeem niet hebben gehad

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr apr 27, 2007 10:56 pm

lucas schreef:Mwa, Utrecht had nog een belang in de thuiswedstrijd tegen PSV. Die zouden ze zonder play-off systeem niet hebben gehad
666 schreef:Dikke kans dat FC Twente zonder pleeoffs was blijven proberen om tweede te worden. Nu sjokken ze als een stel slaperige ambtenaren naar het einde met een ongeïnspireerde nederlaag bij PSV en gelijke spelen tegen Vitesse en Heracles.

[...]

Eigenlijk blijft alleen Utrecht-PSV van vorige week als tastbaar resultaat van de pleeoffs over, maar dat was bij mijn bovengenoemde degradatieserie ook het geval geweest.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

LucaS

Bericht door LucaS » vr apr 27, 2007 11:15 pm

Niet goed gelezen, sorry! Schrijf dan ook niet van die achterlijk lange stukken! :1evil.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 29, 2007 12:34 pm

Goed, even vloeken in de kerk. Stel we worden tweede. Welke ploeg treffen we dan het liefst? Er zijn nog vier kandidaten. Feyenoord, Heerenveen, Groningen en Roda.
Feyenoord: mooiste tegenstander. Kans op een lekkere slachting. Echter, een kat in het nauw....
Heerenveen: thuis van verloren, uit dik van gewonnen. Slechte staat van dienst in Heerenveen.
Groningen: gevaarlijke tegenstander, weinig ploegen winnen in de Euroborg. Ajax dit jaar trouwens wel.
Roda: enige van de vier die in eigen huis Ajax dit jaar heeft weten te kloppen.

Voor mij is het simpel. Feyenoord dus. Ik denk dat die tegenstander Ajax het meest inspireert. Ik ben bang voor het AZ-scenario: dat Ajax zich richt op de 'finale' en de eerste tegenstander onderschat.
Het stinkt aan alle kanten!

Arwin

Bericht door Arwin » zo apr 29, 2007 3:38 pm

Ajax - Heerenveen
AZ-Twente

Finale: in ieder geval geen Ajax en ik gun het ze van harte.

Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty » zo apr 29, 2007 3:40 pm

Zou Van Marwijk naar Ajax willen komen? :hypocrite.gif:
Tijd voor iets nieuws.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo apr 29, 2007 3:41 pm

Ik heb helemaal geen zin in die kutplayoffs. Ik wil een lange Ajaxloze tijd tegemoet gaan.

Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty » zo apr 29, 2007 3:52 pm

Ik ook. Laat Roda maar mee doen. Ajax gewoon in de Uefa Cup.
Tijd voor iets nieuws.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo apr 29, 2007 3:53 pm

God, wat ben ik blij dat ik gewoon weg mag. Ik wilde zondag de bekerfinale nog ergens gaan kijken in Cuba, maar wellicht sla ik dat nu over. Ik heb geen zin in die idioten die zich voordoen als Ajacieden.

Arthur

Bericht door Arthur » zo apr 29, 2007 5:38 pm

Ik zie Ajax de beker en de play offs wel winnen. Tegen de top 5 heeft Ajax het dit jaar uitstekend gedaan.

Arwin

Bericht door Arwin » zo apr 29, 2007 5:40 pm

Heerenveen schat ik moeilijker in dan Twente en misschien zelfs wel dan AZ. Thuis hebben we in de competitie ook al verloren van Heerenveen. Vooral Alvest scoort ieder duel meerdere keren de laatste weken.

Aan de andere kant verliezen ze wel weer gewoon punten tegen Ado den Haag en Sparta, maar ja daar is Ajax ook toe in staat.

AZ kan zich in ieder geval lekker herpakken tegen Twente, of zou Twente zich toch weer op kunnen laden na weken van niks doen op het veld?

999

Bericht door 999 » zo apr 29, 2007 5:53 pm

Arthur schreef:Ik zie Ajax de beker en de play offs wel winnen. Tegen de top 5 heeft Ajax het dit jaar uitstekend gedaan.
Ik niet, ik zie een grote sof-wolk ..
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » zo apr 29, 2007 8:07 pm

666 schreef:Mei is een mooie maand. Lekker temperatuurtje, de zon schijnt, geile meisjes in sexy topjes op de tribune, ........
Dus jij denkt dat als meisjes een sexy topje aan hebben ze geil zijn ... tja ...
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » zo apr 29, 2007 8:08 pm

Ajax in playoffs eerst uit tegen Heerenveen

Ajax komt in de eerste playoff ronde eerst uit tegen nummer vijf Heerenveen. Dat duel wordt op 9 mei om 20.00 gespeeld. Op 13 mei om 14.30 volgt de return in Amsterdam.

Indien Ajax de tweedstrijd verliest, speelt het volgend seizoen in de UEFA Cup. Wint de ploeg, dan speelt het tegen de winnaar van de tweestrijd FC Twente/AZ om een plaats in de voorronde van de Champions League. Die duels staan op zondag 20 en zondag 27 mei op het programma.
AN.
Blij met de punten ...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » zo apr 29, 2007 8:09 pm

Voetske schreef:
666 schreef:Mei is een mooie maand. Lekker temperatuurtje, de zon schijnt, geile meisjes in sexy topjes op de tribune, ........
Dus jij denkt dat als meisjes een sexy topje aan hebben ze geil zijn ... tja ...
Ze kunnen er dan wel gewoon geil uit zien.

Ik zit lekker in Griekenland als we thuis tegen Heerenveen spelen. Ik weet niet eens of ik het wel wil zien.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo apr 29, 2007 9:08 pm

Arthur schreef:Ik zie Ajax de beker en de play offs wel winnen. Tegen de top 5 heeft Ajax het dit jaar uitstekend gedaan.
Maar nu staat er veel meer op het spel en staan onze jongens weer stijf van de stress, dit scheen tenminste vandaag het excuus te zijn bij Willem2 als ik zo die topic eens doorlees.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo apr 29, 2007 9:14 pm

hopelijk krijgt Ajax dik op de broek tegen Heerenveen. Al is het nadeel natuurlijk dat dan die klootzakken langer vakantie hebben.

Aristides

Bericht door Aristides » zo apr 29, 2007 9:40 pm

brigade zuid schreef:
Maar nu staat er veel meer op het spel en staan onze jongens weer stijf van de stress, dit scheen tenminste vandaag het excuus te zijn bij Willem2 als ik zo die topic eens doorlees.
Stijf van de stress, dat klopt, maar dit seizoen waren we wel goed in wedstrijden tegen (sub)toppers, we winnen uit van o.a. Heerenveen, maar thuis ging het dit seizoen niet goed.

Als liefhebber van 3-4-3 zeg ik dat we maar met twee spitsen moeten spelen, krijgt Babel ook een beetje ruimte.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Daniel

Bericht door Daniel » do mei 10, 2007 12:43 am

www.ajaxonline.org schreef:Ajax-fans protesteren tegen play-offs
10 mei 2007

Ongeveer honderd Ajax-supporters hebben woensdagavond in Amsterdam geprotesteerd tegen de play-offs. De fans liepen in optocht van het Max Eeuweplein naar de Dam. Daar zochten ze een café op om de wedstrijd SC Heerenveen - Ajax (1-0) te volgen. Volgens getuigen hebben zich geen ongeregeldheden voorgedaan. "Het is gewoon een poging om extra geld te verdienen", meldde een woordvoerder van de actievoerders over het systeem van de play-offs.

"En we hebben het niet nodig om extra spanning te creëren in de competitie", vervolgde hij. "Dat heeft de laatste speelronde wel bewezen." De Ajax-fans verzamelden zich om 19.00 uur op het Max Eeuweplein in Amsterdam. Daar vouwden zij een spandoek uit met de tekst 'Fuck the play-offs'. Rond 20.00 uur was de groep in een kroeg op het Rembrandtplein beland. De supporters hebben niet met spandoeken door de stad gelopen zoals eerder was aangekondigd.

De fans voerden actie tegen het einde van de competitie, waarin acht clubs strijden om Europees voetbal. De fans zeggen een afkeer te hebben van de play-offs omdat het commerciële belang voor het sportieve belang gaat. Verder is het de supporters een doorn in het oog dat de wedstrijden niet gratis zijn voor seizoenkaarthouders. Een beetje knap kaartje voor het duel van zondag kost nu al gauw dertig euro.

Om bovengenoemde redenen boycotte een flinke groep Ajax-supporters het duel tegen SC Heerenveen. De groep vindt het systeem van de play-offs 'geldklopperij'. Eind april begonnen de Ultras van Vak 410 met hun actie. Op die dag werd er in De Arena een groot spandoek vertoond. Het is niet bekend of de meerderheid van de Ajax-fans achter de acties staat: de supportersvereniging van Ajax was niet bereikbaar voor commentaar.
Ja, das nu wel allemaal leuk en aardig maar dat het geldklopperij zou zijn is een domme reden. Natuurlijk weten we allemaal dondersgoed dat het zo is, maar het is geen sterk argument aangezien je het niet echt hard kan bewijzen.

Ik had eerder voor de reden gekozen dat je niet over 4 wedstrijdjes kan beslissen wie er wel sterk genoeg is voor Europees voetbal en wie niet. Kijk, stel je voor straks gaat Heerenveen door omdat Ajax in een dip zit en in uitstekende vorm verkeren. Dan komen ze Twente of AZ tegen, stel dat die hun dag ook niet hebben op dat moment en Heerenveen verkeert nog steeds in goede vorm en ze winnen die play-offs. Dan komt Heerenveen nooit die ronde's door.

Terwijl je van de nummer 2 (ja ik weet dat we het niet hebben gehaald vorig jaar, maar zeg nou zelf. Wie zou er meer kans hebben om door te gaan in die voorrondes van de CL? Ajax of Heerenveen? ze staan niet voor niets net 5de) over de gehele competitie gezien meer kan verwachten. En zeker een club als Ajax die meestal weet hoe ze dat moeten managen, kijk maar naar vorig jaar. We draaiden nationaal een kut seizoen en eindigde weliswaar 4de maar in de CL was het een heel ander verhaal en kwamen we tot de achtste finale. Dan kunnen FC Twente en Heerenveen wel allemaal heel leuk excelleren een paar wedstrijden en vrolijk 4e en 5e worden maar in Europa redden ze het echt niet. Waren waren zei dit jaar in Europa? En dan moeten ze het volgend jaar opeens wel gaan redden? Dat is poep en dat slaat nergens op.

De KNVB vind toch altijd zo dat het Nederlandse voetbal in het algemeen voorop staat en dat als een geheel moet groeien (dat gaven ze als argument dan voor die plee-offs, zodat kleinere clubs een kans kregen) maarja wat je dan krijgt is dat in die 4 wedstrijden met misschien heel veel geluk en wilskracht die teams doorkomen maar hun kop daarna niet boven water kunnen houden. Waardoor er dan weer heel veel punten verspeeld worden voor het Nederlandse voetbal zelf. De KNVB doet eigenlijk het tegenovergestelde van wat ze willen bereiken.

Kijk, dat is een reden waar je de KNVB mee kan pakken. Niet met een simpele reden (wat eigenlijk ook de reden is, maar de KNVB blijft dat gewoon ontkennen en de argumenten aanvoeren die ik al noemde zoals dat ze het Nederlandse voetbal willen laten groeien) dat het geldklopperij is. Je moet ze pakken op hun totaal niet kloppende argumenten en die ontkrachten. Dan heb je ze..

Harm

Bericht door Harm » do mei 10, 2007 9:32 am

Ik had eerder voor de reden gekozen dat je niet over 4 wedstrijdjes kan beslissen wie er wel sterk genoeg is voor Europees voetbal en wie niet. Kijk, stel je voor straks gaat Heerenveen door omdat Ajax in een dip zit en in uitstekende vorm verkeren. Dan komen ze Twente of AZ tegen, stel dat die hun dag ook niet hebben op dat moment en Heerenveen verkeert nog steeds in goede vorm en ze winnen die play-offs. Dan komt Heerenveen nooit die ronde's door.
Kun jij je vorig jaar nog herinneren?

Ik denk niet dat Heerenveen of Twente het slechter zullen doen dan Ajax vorig jaar.

gaizka

Bericht door gaizka » do mei 10, 2007 10:53 am

Voor het Nederlands voetbal zou het niet goed zijn als een clubs als Twente of Heerenveen de play offs wint (alhoewel ik het ze wel gun vanwege hun manier van voetballen. Feits is dat bij beide clubs de beste spelers zullen vertrekken: bij Heerenveen Alves en waarschijnlijk Nilsson, bij Twente Kennedy, Touma, Aissatti gaat terug naar PSV en ik verwacht dat Engelaar ook wel vertrekt.

Gezien het belang van het halen van punten in Europa (ivm verkijgen europacup plaatsen) is het dus het beste dat Ajax of AZ die voorronde ingaat.

LucaS

Bericht door LucaS » do mei 10, 2007 10:56 am

gaizka schreef:Gezien het belang van het halen van punten in Europa (ivm verkijgen europacup plaatsen) is het dus het beste dat Ajax of AZ die voorronde ingaat.
Heerenveen zal wellicht in de CL minder punten halen dan Ajax (hoewel dat afgelopen seizoen nauwelijks mogelijk was), aan de andere kant zal Ajax waarschijnlijk meer punten in de UEFA cup halen als Heerenveen. Heft elkaar mooi op lijkt me.

De winnaar van de play off speelt CL, is al een jaar bekend, dus alle ploegen hebben zich daarop prima kunnen voorbereiden en instellen. De winnaar van de play offs verdient het dan ook gewoon

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mei 10, 2007 10:58 am

Zo is het. Dat is van te voren nu eenmaal afgesproken en voor niemand een verrassing.

Overigens komt het met die Nederlandse vertegenwoordiging best goed want AZ komt wel door die voorronde heen hoor.

Harm

Bericht door Harm » do mei 10, 2007 11:57 am

Finales en AZ zijn niet echt een goede combinatie.

Plaats reactie