PSV-Ajax 19-03-2008 (20:45)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 20, 2008 1:12 pm

Ze deden het niet goed, maar ze stonden continu tegen een overmacht aan verdedigers. Wil je druk kunnen zetten, dan moeten de middenvelders wel doorschuiven. Dat gebeurde te weinig.
De 'vondst' met KJH meer naar achteren mislukte volledig. Bij PSV lachten ze zich rot.
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » do mar 20, 2008 1:16 pm

joey schreef:Ze deden het niet goed, maar ze stonden continu tegen een overmacht aan verdedigers. Wil je druk kunnen zetten, dan moeten de middenvelders wel doorschuiven. Dat gebeurde te weinig.
De 'vondst' met KJH meer naar achteren mislukte volledig. Bij PSV lachten ze zich rot.
Niet, Urby, Davids, ( die op momenten dat ie sober speelde en zich beperkte tot waar ie goed in is redelijk goed voor de dag kwam ) Silva, en zelfs Lindgren stonden dicht genoeg/schoven geregeld door , maar deze twee verkiezen de aktie inplaats van de combinatie.Wat resulteerde in weer onnoemlijk onnodig veel balverlies ..
Blij met de punten ...

goodfella

Bericht door goodfella » do mar 20, 2008 1:21 pm

Volgende keer die Gomes gewoon in zijn smoel schoppen. Wordt eens tijd dat ie echt een reden tot janken krijgt.

:ajaxscarf.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do mar 20, 2008 1:23 pm

Of je nou voetballer bent of muzikant, soms loopt het lekker en soms voor geen meter. Ik vind dat wel een mooi verschijnsel. Kom je prima voorbereid en vol goede bedoelingen aan de start, en dan lijkt het net of je nog nooit eerder met die anderen gespeelt hebt. En een volgende keer is er wezenlijk niets anders, maar loopt het over van inspiratie.

Inspiratie maakt het verschil. Als je uit die bron weet te tappen komt het altijd goed. Maar dan moet je hem wel weten te vinden.

goodfella

Bericht door goodfella » do mar 20, 2008 1:23 pm

Voetske schreef:
Thomas schreef:Als er ergens een kans vandaan had moeten komen dan was het via Suarez geweest. Koster draaide de wedstrijd de nek om met het brengen van Rommedahl en Perez. Al was de hele tweede helft natuurlijk al slecht en vond ik de beginopstelling al niets.
Dit roept men ook steeds weer, als er ergens een kans vandaan had moeten komen was het Suarez wel.Tja, samen met Leonardo hebben ze van Koster die kans gekregen met KjH wat terug getrokken op het middenveld zo meer ruimte creerend voor deze twee balvirtuozen :drecul.gif: .Maar beide bakte er helemaal geen ruk van, een hoop ( alweer ) onnodig balverlies, blind paard van Sinterklaas is er niks bij.
Het is ook Suarez zijn schuld dat Ajax vorig seizoen geen kampioen is geworden. Wist je dat?

goodfella

Bericht door goodfella » do mar 20, 2008 1:24 pm

Monkey Tonk schreef: Inspiratie maakt het verschil. Als je uit die bron weet te tappen komt het altijd goed. Maar dan moet je hem wel weten te vinden.
Ach ja, de verwachtingen voor de rest van de competitie zijn nu weer lekker tot het nulpunt gerezen. Ajax wordt gewoon 6de. Als we die gedachte nu even vast houden kunnen we misschien nog eens verrast worden.

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 20, 2008 1:25 pm

@Voetske: wat resulteerde in een gebrek aan steun voor de aanvallers. Suárez moest steeds door twee verdedigers heen voor hij ruimte had,Leonardo moest zijn actie zowat van eigen helft maken. Dat schiet niet op. Ruimte maak je door een overtal situatie te scheppen en dan snel de bal te spelen. Allebei die dingen lukten niet. Er kwam wel eens iemand op, maar het elftal als geheel schoof niet door. Men durfde achterin niet 1 op 1 te spelen. De spelopvatting deugde niet.
Het heeft ook te maken met de kwaliteit van de balbehandeling, met het positiespel, met automatismen. Nu ging de bal steeds naar de dichtstbijzijnde man, totdat de dichtstbijzijnde man iemand was die op een muur van verdedigers stuitte. Dan ging de bal weer terug of die aanvaller probeerde in godsnaam maar die muur van verdedigers te slechten, wat natuurlijk niet lukte. Positiespel is een man-meer-situatie scheppen, ruimte maken, de juiste man aan de bal krijgen. Het Ajax van LVG speelde net zo lang rond totdat Overmars kon worden aangespeeld in een situatie waarin hij zijn snelheid kon gebruiken. Anders had het weinig zin. Die gogme mis ik bij Ajax.
Ik kan niet anders dan constateren dat het Nederlandse voetbal ver weggezakt is. Als dit gisteren de twee topploegen van Nederland waren...Armoe troef. Dat weet jij ook wel, Voetske.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do mar 20, 2008 1:33 pm

Ik heb het liever over geinspireerd of ongeinspireerd voetbal, dan over goed of slecht. Als je het totaal meer wilt maken dan de som van de onderdelen kom je daar niet aan toe zonder inspiratie. Een geinspireerd iemand zit helemaal in het moment en ziet alles. Als je geinspireerd voetbal ziet, of speelt, hoor je niemand klagen. Dat is met volle teugen genieten.

Inspiratie is een talent dat is aan te leren. Het is wat de beste voetballers onderscheid van de grijze meute.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do mar 20, 2008 1:36 pm

Nou, doe mij maar goed voetbal. Als ik 'geinspireerd voetbal' wil zien ga ik wel kijken bij de plaatselijke FC bal op het dak.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 20, 2008 1:36 pm

Monkey Tonk schreef:Ik heb het liever over geinspireerd of ongeinspireerd voetbal, dan over goed of slecht. Als je het totaal meer wilt maken dan de som van de onderdelen kom je daar niet aan toe zonder inspiratie. Een geinspireerd iemand zit helemaal in het moment en ziet alles. Als je geinspireerd voetbal ziet, of speelt, hoor je niemand klagen. Dat is met volle teugen genieten.

Inspiratie is een talent dat is aan te leren. Het is wat de beste voetballers onderscheid van de grijze meute.
Daar heb je gelijk in, MT. Maar inspiratie komt voort uit kunde en vertrouwen. En kunde en vertrouwen zie ik niet bij Ajax. Soms lijken de spelers van Ajax wel een stel dwangarbeiders. Ze lijken totaal niet te genieten van het spel. Het ziet er zo plichtmatig uit. Alsof ze tegen beter weten in voetballen.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do mar 20, 2008 1:48 pm

LucaS schreef:
Thomas schreef:Lag het trouwens aan mij, of had die laatste kopbal van Huntelaar gewoon moeten hangen?
Met de assists van de vervanger van Suarez bedoel je?
Jaaa! Die kerel viel trouwens echt geweldig in, hoor! Zelden zo'n topper gezien. Dit wordt op zeker weer een basisplaatsje. :smallgrin.gif:

Leon

Bericht door Leon » do mar 20, 2008 1:55 pm

Uiteraard wil ik het gedrag van Gomes niet goedpraten, maar in zo'n wedstrijd, waar toch grote belangen op het spel staan, doe je toch hetzelfde? De manier waarop hij het doet, is natuurlijk volstrekt belachelijk! Staan, schreeuwen en vallen, domme rukker..

Waar ik me meer aan irriteerde was dat de aanvoerder (!) van psv niet de bal uitschoot, terwijl er een blessure was aan Ajaxzijde. Dit in tegenstelling tot Ajax, die de bal wél netjes uitschoot. Je zag die hufter kijken :confused.gif: en gaf snel de bal aan een medespeler. Ik had liever gehad dat Johnny toen een domme gele kaart had gepakt...

Maar goed, zoals Thomas terecht zei, het was misschien wel de beste wedstrijd van Davids dit seizoen. Hij was gedreven, sterk in de duels en positioneel stond het.
Eén club. Eén stad. Ajax Amsterdam.

Lionel

Bericht door Lionel » do mar 20, 2008 1:56 pm

Hij heeft meer goede ballen afgeleverd aan Suarez
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do mar 20, 2008 2:07 pm

Thomas schreef:Lag het trouwens aan mij, of had die laatste kopbal van Huntelaar gewoon moeten hangen?
Hij stond gruwelijk vrij (knap werk trouwens, op het juiste moment gestapt)), maar die bal kwam van schuin achter; dan is het moeilijk om hem richting en snelheid mee te geven.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do mar 20, 2008 2:11 pm

Peter schreef:Jaaa! Die kerel viel trouwens echt geweldig in, hoor! Zelden zo'n topper gezien. Dit wordt op zeker weer een basisplaatsje. :smallgrin.gif:
Ik stond met een hele grote groep mensen te kijken en heb bij de invalbeurt van Rommedahl meteen de deal gesloten dat als Rommedahl de winnende goal maakt of assist geeft, ik volgend seizoen het hele jaar door met een Rommedahl-shirt naar de Arena ga. :blush.gif:

Starring

Bericht door Starring » do mar 20, 2008 2:17 pm

Aan durf geen gebrek, Thomas. Kan A3 nog wel wat van leren. Rommeldahl gaf overigens bijna de assist op de assist: die bal die KJH nog probeerde te verlengen in de 16.

Zou Marco nu anders over Koster denken? Een coach die ruiterlijk voor de camera's toegeeft (in de situatie waarin Ajax verkeert) niet met al te veel risico te willen spelen moet eigenlijk nooit meer een Ajax-team coachen/trainen...
Rishi schreef:Verthonghen heel sterk.

Ik vond het trouwens jammer dat zowel Heitinga als Vermaelen nooit een middenvelder durfde in te spelen als het een beetje gevaar kon opleveren. Gewoon strak inspelen dan heb je een zee aan ruimte. Nu ging de bal 8x terug en werd Lindgren pas aangespeeld als hij op 5m van deze twee stond. Niks spannends aan.
Dát is al jaren het probleem Rishi. Onder Co, Koe, HTC en nu onder Koster bereikt de bal pas het middenveld wanneer PSV weer in organisatie staat. Ik hoop echt dat hier verbetering in komt volgend seizoen. Een goede en snelle opbouw zorgt ervoor dat je voorin simpeler kan voetballen, omdat je simpelweg meer ruimte hebt.
AFCA!

peter

Bericht door peter » do mar 20, 2008 2:26 pm

joey schreef:Ze deden het niet goed, maar ze stonden continu tegen een overmacht aan verdedigers. Wil je druk kunnen zetten, dan moeten de middenvelders wel doorschuiven. Dat gebeurde te weinig.
Ik had ook juist verwacht dat we de zwakke backs van PSV zouden gaan opzoeken. In het begin leek het daar ook even op toen Leo Alcides te kijk zette, maar vervolgens speelden we gewoon 4-4-2. Marcellis en Salcido stopten Suarez en Leonardo af en beide backs werden vrijgelaten. Heel apart, juist omdat daar de zwakte van PSV lag. Huntelaar speelde op 10, maar werd veel te veel naar achteren gedwongen, omdat er vanuit het centrum geen aansluiting kwam. Urby kwam nog wel eens door via links, maar die leverde iedere bal kinderlijk weer in. Gevolg is dat er in het hele elftal een gevoel van angst onstaat en dat men ook niet durft door te schuiven. Al met al een hele logische 0-0, want het was, zoals ik al voor de wedstrijd aan gaf, het duel tussen de lamme en de blinde.

LucaS

Bericht door LucaS » do mar 20, 2008 2:27 pm

Peter schreef:
LucaS schreef:
Met de assists van de vervanger van Suarez bedoel je?
Jaaa! Die kerel viel trouwens echt geweldig in, hoor! Zelden zo'n topper gezien. Dit wordt op zeker weer een basisplaatsje. :smallgrin.gif:
Dat beweer ik niet. Ik reageer op de kritiek op de wissel (Suarez moet altijd blijven staan); Rommedahl heeft meer kansen gecreerd in de korte tijd dat hij mocht spelen dan Suarez. Maakt dat Rommedahl een goede speler? Nee, natuurlijk niet. Ik wil alleen maar zeggen dat Suarez inwisselen voor Rommedahl niet zo onterecht was als sommigen hier beweren.
I think I lost my fucking headache

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do mar 20, 2008 2:30 pm

Uh, Suarez forceerde Gomes tot een redding met een schot in de tweede helft, scoorde in buitenspelpositie en gaf de bal af op Bruno Silva die in het zijnet schoot. Rommedahl heeft dus helemaal niet meer kansen geschept.

peter

Bericht door peter » do mar 20, 2008 2:30 pm

Ik had hem laten staan, omdat dit geen wedstrijd voor Rommedahl is. PSV trok een Berlijnse muur op en dan is Rommedahl niet geschikt. Suarez was ook erg matig en verloor ieder duel van Marcellis, die overigens prima speelde. Daarom stelde ik al gedurende de wedstrijd voor om Perez in te laten vallen voor Leonardo, maar dan wel vanaf links. Dit was een gotspe.

Baseman

Bericht door Baseman » do mar 20, 2008 2:35 pm

Thomas schreef:Gomes wordt geraakt, vraagt vervolgens staand in woord en gebaar om een kaart en gaat daarna pas kermend naar de grond. Wie niet ziet en toegeeft dat dit echt vreselijke matennaaijerij is, die wil het niet zien.
Dat is aanstellerij en daar heeft iedere voetballer last van, alleen als Gomes het doet dan valt het meteen enorm op door de onbeholpenheid en overdrevenheid. Aan de andere kant, bij een trap in je kruis stroomt adrenaline door je lijf en voel je de pijn iets later pas. Maar goed, dan ga je niet op die manier op de grond liggen (misschien is duiken een beter woord). Het ziet er niet uit, hij is veel te laat en hij heeft het absoluut niet nodig. Het is wat beschamend, maar omdat Gomes het zo knullig deed moest ik er ook om lachen. Gelukkig doet hij het zelden.
Ik vond het overigens maar niets dat Koster lichtgewicht Leonardo in de wedstrijd van het jaar liet spelen. Huntelaar speelde bovendien veel te ver teruggetrokken. En ik vond de wissel van Suarez totaal onnodig.
Mee eens, maar ik was er blij mee :icon_biggrin.gif:
PSV werd ook sterker door de wissels van Koster, ze kregen nog meer ruimte.

Stom van Koster trouwens om Huntelaar achter de spitsen te zetten. Marcellis en Salcido zijn goede verdedigers (de laatste weken met name Marcellis dan), maar ze zijn niet zo kopsterk en dat is Huntelaar juist wel. Dat bleek ook tegen het einde bij die kopkans van Huntelaar. Leonardo kan echter helemaal niet koppen en Marcellis won elk kopduel makkelijk van Suarez, dus die tactiek van Ajax was voor PSV erg gunstig.
Verder was het triest om te zien hoe Ajax geen vuist kon maken, maar bewees ook PSV dat dit het ultieme kampioenschap van de armoede wordt.
Ultiem zeker niet, maar erg glansrijk wordt het natuurlijk niet.
Maar ja, de Snor heeft één doelstelling en die gaat hij halen. Dat is het belangrijkste…door al het gedoe bij PSV dit jaar is het gewoon overleven en dat gaat ze vooralsnog goed genoeg af.
Laatst gewijzigd door Baseman op do mar 20, 2008 2:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS

Bericht door LucaS » do mar 20, 2008 2:37 pm

Voorhoede spelers die niets afdwingen vervangen is doodnormaal wat mij betreft.

Thomas: Suarez speelde ook veel langer dan Rommedahl. Buitenspel staand scoren is overigens geen kans, dat is gewoon buitenspel.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mar 20, 2008 2:37 pm

leon schreef:Waar ik me meer aan irriteerde was dat de aanvoerder (!) van psv niet de bal uitschoot, terwijl er een blessure was aan Ajaxzijde. Dit in tegenstelling tot Ajax, die de bal wél netjes uitschoot. Je zag die hufter kijken :confused.gif: en gaf snel de bal aan een medespeler. Ik had liever gehad dat Johnny toen een domme gele kaart had gepakt...
De scheidsrechter bepaald of het spel moet worden stilgelegd. Het is niet aan de spelers om de bal buiten te trappen hoor. Je mag het doen maar van mij hoeft het niet. Tenzij het echt overduidelijk is dat er iets ergs aan de hand is. Maar negen van de tien keer is er niets aan de hand en gaat het alleen maar ten koste van de wedstrijd.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do mar 20, 2008 2:39 pm

Precies; remember Ajax - Willem II, toen Ajax bleef aanvallen terwijl een Tilburgenaar gestrekt lag.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

LucaS

Bericht door LucaS » do mar 20, 2008 2:39 pm

Het gaat om de wederkerigheid. Ajax deed het inderdaad wel, en ik zei toen thuis al dat ze dat niet moesten doen omdat PSSV het ook niet doet. 'Grappig' dat dat nog tijdens de wedstrijd werd bevestigd

Plaats reactie