Werder Bremen-Ajax
Wel leuk dat iedereen het achteraf allemaal zo goed weet. Jullie beseffen toch wel dat je met een achterhoede als die van gisteravond niet kan verwachten dat je met een goed resultaat uit Bremen wegkomt? En Bremen een matige ploeg? Het zal wel, maar ik schat de Duitse competitie toch wel wat hoger in dan de Nederlandse.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Rosenberg9 op 8 februari schreef:Juist dan aanvallen!
-----------------Gentenaar-------------------
Timisela----------Stam---------Lindenbergh
------------------Heitinga--------------------
Gabri----------------------------------Maduro
------------------Sneijder---------------------
Babel--------------------------------Leonardo
------------------Huntelaar-------------------
Let's kill the bastards!
I think I lost my fucking headache
- SylvievdVaart
De Mul gezien? Die probeerde een keer zijn tegenstander te passeren en werd weggeblazen. :aai:Rosenberg9 schreef:Mwa, achteraf? Thomas heeft bijvoorbeeld heel duidelijk aangegeven dat de beste kans zou liggen via de vleugels. Al was het maar om hun backs achter te houden. Uiteraard was ik het als aanhanger van 433 of 343 daar helemaal mee eens.
Ajax speelde met een team vol middenvelders, dus de bedoeling was duidelijk. Nee, niet voor het doel hangen. Dat was zelfmoord met deze opstelling. De bedoeling naar voren te verdedigen, het veld compact te maken en dan Werder te kloppen op snelheid. Daarom stond de creatieve Roger ook achterin opgesteld. Alleen jammer dat onze spelers geen bal bij een medespeler kregen. Vanaf het begin niet. Systeem maakt dan niet uit.
Werder is fysiek een van de sterkste ploegen van Europa. Vraag maar aan Mourinho. Je kunt Werder alleen verslaan door technisch beter te zijn. Ajax is technisch niet beter. Bij Ajax deden spelers mee die bij Werder nooit in de basis zouden staan. Denk je dat Schaaf spelers als Lindenbergh, Maduro, Donald en Anita zou opstellen? En dan kom je ook nog met tien man te staan... :sad:
We moeten eens van het idee af dat we heel wat bijzonders zijn. Op dit moment hebben we een heel gewoon team. Goed, er lopen een paar leuke talenten in en Stam is een topper, maar verder doen we echt niet mee. De ketting is immers zo sterk als de zwakste schakel. We hebben niet eens een keeper die punten pakt. :sad:
Het stinkt aan alle kanten!
Natuurlijk maakt systeem wel uit. Net zoals de spelers die je opstelt. Maar goed, vorig jaar was je daar een stuk minder genuanceerd in; toen was het de trainer die er geen hout van kon en was landurig met een middenveld Boukhari-Sarpong spelen geen enkel excuus.
Keeper? Stel Gentenaar dan op!
Keeper? Stel Gentenaar dan op!
Ook vorig seizoen heb ik gezegd dat Ajax minder kwaliteit had dan iedereen dacht. Dat was ook één van mijn aanmerkingen op Blind: dat hij de kwaliteit van zijn spelersgroep veel te hoog inschatte.
Boukhari? Sarpong? Dat was tegen Groningen! Ajax speelde nu tegen Werder, dat is een iets ander niveau. Een speler als Tom de Mul blinkt uit in de HCE, maar op topniveau kan hij geen potten breken. Dat is gisteravond weer eens gebleken. Zelfde geldt voor Lindenbergh. Kan in de HCE nog eens dienen als noodoplossing, maar Werder wist feilloos de ruimte te vinden die hij weggaf.
Boukhari? Sarpong? Dat was tegen Groningen! Ajax speelde nu tegen Werder, dat is een iets ander niveau. Een speler als Tom de Mul blinkt uit in de HCE, maar op topniveau kan hij geen potten breken. Dat is gisteravond weer eens gebleken. Zelfde geldt voor Lindenbergh. Kan in de HCE nog eens dienen als noodoplossing, maar Werder wist feilloos de ruimte te vinden die hij weggaf.
Blijft staan dat Werder geen wonderploeg bleek en dat verliezen met een aangepast systeem veel meer pijn doet dan verliezen na van je eigen kracht uitgegaan te zijn.
Ook in de eerste twintig minuten zag ik alleen maar angst in het spel in plaats van zelfbewustzijn. De verdediging van Werder was niet bepaald fameus, dus Ajax had meer kansen af kunnen dwingen.
Ook in de eerste twintig minuten zag ik alleen maar angst in het spel in plaats van zelfbewustzijn. De verdediging van Werder was niet bepaald fameus, dus Ajax had meer kansen af kunnen dwingen.
Laatst gewijzigd door Arthur op do feb 15, 2007 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ajax speelde veel te verdedigend. Overigens stond de Mul ook niet in mijn opstelling zoals je kan/kon zien. Maar goed, blijkbaar moeten we catenaccio spelen tegen elk beetje fatsoenlijke tegenstander. Dit seizoen is er in ieder geval nog niet 1 fatsoenlijke tegenstander verslagen.
Maar goed. Met Arthur ben ik het eens. Zo geweldig was die verdediging van Werder niet. Ook met anderhalve aanvaller werd nog wel eens een half kansje afgedwongen. Thuis vol op de aanval en onder druk zetten. Een verlenging afdwingen is volgens mij niet onmogelijk
Maar goed. Met Arthur ben ik het eens. Zo geweldig was die verdediging van Werder niet. Ook met anderhalve aanvaller werd nog wel eens een half kansje afgedwongen. Thuis vol op de aanval en onder druk zetten. Een verlenging afdwingen is volgens mij niet onmogelijk
Laatst gewijzigd door LucaS op do feb 15, 2007 11:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Werder is in creatief opzicht erg afhankelijk van Diego. Dat is bekend. Gabri bespeelde hem in de eerste helft goed, daardoor was de angel eruit. Maar je zag wel dat onze spelers grote moeite hadden met het clean uitschakelen van hun tegenstanders. Mitchell Donald gaf al meteen een vrije trap weg die vervolgens op de paal ging. En op links was de power van Werder teveel voor Lindenbergh, ik zag al na tien minuten dat het daar mis zou gaan (kijk maar na).Arthur schreef:Blijft staan dat Werder geen wonderploeg bleek.
Ik denk dat het wel de bedoeling was om het eigen spel te spelen, maar dat er door een combinatie van factoren niets van terecht kwam. Die factoren waren: de kracht van de tegenstander, kwaliteitsverlies, het slechte veld. In die volgorde. Om het eigen spel te kunnen spelen, moet je de bal vasthouden. Dat lukte niet. Dan houdt het op.en dat verliezen met een aangepast systeem veel meer pijn doet dan verliezen na van je eigen kracht uitgegaan te zijn.
Mwah....Weet niet hoor. Ajax kwam er domweg niet uit. Het wilde heus wel. Het lukte niet om een overtalsituatie te scheppen, waardoor het steeds op de duels aankwam. In de duels was Ajax kansloos.Ook in de eerste twintig minuten zag ik alleen maar angst in het spel in plaats van zelfbewustzijn. De verdediging van Werder was niet bepaald fameus, dus Ajax had meer kansen af kunnen dwingen.
Waarom wordt hier gedaan alsof Werder niets voorstelt? Werder is top in Duitsland en was in de CL-poule tot de laatste dag in de race voor de tweede ronde. Het won ook van Chelsea in Bremen, als ik het me goed herinner. En Chelsea kwam met spelers die ietsje beter zijn dan De Mul en Lindenbergh. Je kunt uren praten over systemen en opstellingen, maar uiteindelijk gaat het om kwaliteit.
Zeker als je je speler die dat wel kan op de bank neerzet. Volgens mij is de coach er om iets te veranderen als iets heel erg belangrijks niet lukt. Maar goed, dan kan natuurlijk ook onbenulligheid van mij zijnjoey schreef: Om het eigen spel te kunnen spelen, moet je de bal vasthouden. Dat lukte niet. Dan houdt het op.
Laatst gewijzigd door LucaS op do feb 15, 2007 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In de CL heb ik alleen de resultaten gezien, dit was voor het eerst dat ik ze zelf zag spelen. Ik had ze vooraf een stuk hoger ingeschat.joey schreef:kansloos.
Waarom wordt hier gedaan alsof Werder niets voorstelt? Werder is top in Duitsland en was in de CL-poule tot de laatste dag in de race voor de tweede ronde.
Wellicht dat ze beter zijn als ze niet zelf het spel hoeven te maken, of zitten ze in een vormcrisis, maar ik zie niet in waarom Chelsea het moeilijk zou hebben met de ploeg van gisteravond.
Ik schrok ervan toen Ajax opeens bijna een kans kreeg met 10 man. Zo moeilijk zag het er allemaal niet uit. Ik had gehoopt dat HtC dat ook had gezien en daar op had ingespeeld.Arthur schreef:Blijft staan dat Werder geen wonderploeg bleek en dat verliezen met een aangepast systeem veel meer pijn doet dan verliezen na van je eigen kracht uitgegaan te zijn.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
hmmm jammer dit. In mijn ogen onnodig. Dat het lastig zou worden tegen Werder wisten we allemaal... maar een onnodige (ontrechte!?) rode kaart icm met goals uit standaard situaties en 1 die zeer twijfelachtig was (bal op of over de lijn... ik zeg; no goal) maakt dit:
Wij hebben dan wel terecht verloren, Werder speelde beter, maar ik zie niet in waarom Ajax in goede doen met minder blessures/schrosingen van dit Werder zou kunnen winnnen. We hebben genoeg aanvalsvarianten in huis om in 180 minuten dit Werder te verslaan.... maar dan moet Maduro niet spelen ;) en wij zeer geconcentreerd!
Wij hebben dan wel terecht verloren, Werder speelde beter, maar ik zie niet in waarom Ajax in goede doen met minder blessures/schrosingen van dit Werder zou kunnen winnnen. We hebben genoeg aanvalsvarianten in huis om in 180 minuten dit Werder te verslaan.... maar dan moet Maduro niet spelen ;) en wij zeer geconcentreerd!
"waarom makkelijk doen als het moeilijk kan!"
Mourinho verzuchtte na de wedstrijd: 'Ik tel er bij Bremen minstens vier of vijf die twee meter lang zijn'. Bremen klopte Chelsea op fysiek en 'Laufpensum' en dat wil wat zeggen, want in Engeland wordt geen zaalvoetbal gespeeld. Technisch is het niet de allerbeste ploeg in Europa, maar ook op dat punt zijn ze echt niet slecht. Ik heb gisteravond geen moment kunnen waarnemen dat welke speler van Ajax dan ook technisch beter was dan zijn tegenstander.Arthur schreef:In de CL heb ik alleen de resultaten gezien, dit was voor het eerst dat ik ze zelf zag spelen. Ik had ze vooraf een stuk hoger ingeschat.
Wellicht dat ze beter zijn als ze niet zelf het spel hoeven te maken, of zitten ze in een vormcrisis, maar ik zie niet in waarom Chelsea het moeilijk zou hebben met de ploeg van gisteravond.
Ajax op volle sterkte had misschien nog een kansje gemaakt, maar op deze manier was de opgave hopeloos. En toen kwamen we ook nog met tien man te staan... Onze spelers hebben zich leeggeknokt, in de tweede helft konden ze niet meer. Jammer maar waar.
VolkskrantAjax ligt in Bremen op de pijnbank
BREMEN - Een bijles krijgen voor het oog van de voetbalwereld kan pijnlijk zijn, zo ondervond Ajax woensdag in Bremen, waar de Duitse topploeg Werder met een ijzeren liniaal een gevoelige tik op de vingers van de jonge Ajacieden uitdeelde. Het UEFA Cup-bezoek aan het Weserstadion was op voorhand een beproeving, die door de vroege rode kaart van Lindenbergh alleen nog maar zwaarder werd.
In een tweede helft waarvoor het woord lijdensweg haast wel moet zijn uitgevonden, doceerde de ploeg van trainer Schaaf harde lessen uit het wetboek van het internationale voetbal. De schade was enorm, 3-0, en had nog groter kunnen zijn als Werder in de slotfase niet zo coulant was geweest. Hoe het ook zij, de tweede wedstrijd – 22 februari in Amsterdam – lijkt door de eerste confrontatie al volledig overbodig te zijn.
Gedwongen door tal van blessures in zijn verdediging (Emanuelson, Vermaelen, Grygera) en door de schorsing van Ogararu was Ten Cate genoodzaakt concessies te doen aan de speelstijl en defensieve zekerheid in te bouwen. Hij had Stam en Heitinga gekoppeld aan het spitsenduo Klose en Hunt en liet middenvelder Roger, een weinig gebruikte pion dit seizoen, als vrije verdediger opereren.
Gabri had als hoofdopdracht spelmaker Diego te schaduwen en met Maduro, Lindenbergh en de debuterende tiener Mitchell Donald hield Ajax bij balbezit van Werder een waar leger spelers achter de bal. Sneijder diende de twee spitsen Babel en De Mul te ondersteunen.
De aangepaste tactiek was logisch en leidde er aanvankelijk toe dat Werder op acceptabele afstand van het eigen doel werd gehouden, zoals Ten Cate vooraf had beoogd. In de openingsfase ontsnapte Ajax alleen, toen verdediger Naldo een vrije trap tegen de paal schoot en Klose de rebound van dichtbij in de armen van Stekelenburg plaatste.
Werder drong wel aan, maar slaagde er door onnauwkeurige passing nauwelijks in Ajax daadwerkelijk in verlegenheid te brengen. Dat gold overigens niet voor Lindenbergh, de 33-jarige routinier die zich als een beginneling te kijk liet zetten en al na 24 minuten werd weggezonden na twee gele kaarten.
Eerst vergreep hij zich aan Fritz, twee minuten later moest hij zijn eigen defensieve onvermogen opnieuw met geel bekopen, toen hij de uitblinkende Frings onreglementair probeerde af te stoppen. Deze vroege tegenslag noopte Ten Cate er opnieuw toe in te grijpen. De coach haalde De Mul naar de kant voor een andere Europese debutant, de pas 17-jarige Vurnon Anita.
Daardoor bleef Babel over als eenzame strijder aan het front, zo ongeveer de ondankbaarste taak van de avond, die hij overigens naar behoren uitvoerde.
Ajax slaagde er in de eerste helft, met een aanzienlijk aantal overtredingen, nog in de nummer twee van Duitsland op afstand te houden. Maar de opgebouwde muur begaf het kort na rust toch, omdat de ploeg niet adequaat reageerde op een hoekschop van Frings, die werd binnengewerkt door verdediger Mertesacker.
Twee minuten later volgde een mokerslag toen Naldo, opnieuw uit een hoekschop van Frings, toesloeg. Ajax betwistte de treffer met recht, omdat de bal de doellijn niet helemaal was gepasseerd, en dat leverde Sneijder een gele kaart op voor protest. Die kaart bleef zonder gevolgen. Maar de kort daarop volgende gele kaart van Gabri betekent dat de Spanjaard er volgende week niet bij is in de Arena.
Ajax was op dat moment allang geen partij meer voor Bremen, dat niet naliet in de slotfase de genadeklap uit te delen. Deze keer kreeg Frings de kans zijn uitmuntende optreden te bekronen. De Duitse international passeerde Stekelenburg van dichtbij en Heitinga kon daar op de lijn niets meer aan doen.
Kort voor tijd ontsnapte Ajax zelfs nog aan een vierde tegentreffer, toen Diego naliet toe te slaan uit een counter die werd voorgekookt door Klose. Twee minuten voor tijd slaagde ook invaller Almeida er niet in van dichtbij te scoren, toen hem een niet te missen kopkans werd geboden.
Veel verschil maakte het echter niet, 3-0 of 4-0. De dreun was al uitgedeeld door Werder en de pijn al geleden door Ajax.
Goede analyse van De Volkskrant. :yes:
Mee eens. HTC kwam naar Bremen om op de counter een puntje te stelen. Maar als zo'n vreemd systeem dan niet werkt kun je nergens op terugvallen. (Sowieso ging het na de rode kaart nergens meer over, maar dat terzijde.) Dit staat in groot contrast tot het kwalitatief veel mindere Az, dat veel zelfbewuster speelt en waarbij je wel degelijk automatismen ziet. Uitgaan van eigen kracht zie ik als een groot wapen. Vooral in (Europese) uitwedstrijden.Arthur schreef:Blijft staan dat Werder geen wonderploeg bleek en dat verliezen met een aangepast systeem veel meer pijn doet dan verliezen na van je eigen kracht uitgegaan te zijn.
Bij Ajax wordt bijna wekelijks zowel het spelsysteem als de personele bezetting (al dan niet noodgedwongen) overhoopgehaald. Het kan best dat je FC Utreg hard pijn kunt doen met de braakliggende linkerflank, maar op de lange termijn geloof ik niet zo in dat soort tactische grillen. Ik geloof wel in een vast spelsysteem waarin je, inspelend op de tegenstander, nuances aanbrengt.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op do feb 15, 2007 11:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De rode kaart was het gevolg van het angstige voetbal en zelfs met 10 man kreeg Ajax nog een stuk of drie mogelijkheden die het gevolg waren van zwak verdedigen aan Werderkant.
Ajax had zeker gescoord als het eigen spelletje was gespeeld. Dan waren er tenminste nog wat automatismen geweest, terwijl de spitsen van Werder net zo goed aan de ketting hadden gelegen bij Stam en Heitinga.
Ajax had zeker gescoord als het eigen spelletje was gespeeld. Dan waren er tenminste nog wat automatismen geweest, terwijl de spitsen van Werder net zo goed aan de ketting hadden gelegen bij Stam en Heitinga.
Waarom dan niet Huntelaar opstellen?joey schreef:De Mul gezien? Die probeerde een keer zijn tegenstander te passeren en werd weggeblazen. :aai:
Zijn Pasanen en Jensen dan zoveel beter? Die zouden we op dit moment ook niet bij Ajax hoeven.joey schreef:Denk je dat Schaaf spelers als Lindenbergh, Maduro, Donald en Anita zou opstellen? En dan kom je ook nog met tien man te staan... :sad:
Wanneer hebben we dat ook alweer eerder gehoord? :sad:HtC schreef:Ten Cate was na afloop trots op zijn jonge spelers, die hij noodgedwongen moest inzetten. "Anita en Donald hebben het prima gedaan. Maar je moet concluderen dat Werder op dit moment een maatje te groot is voor Ajax. Als je naar de uitslag kijkt van 3-0, dan is die nog redelijk. Zeker omdat we lang met tien man moesten spelen."
Laatst gewijzigd door jabu op do feb 15, 2007 11:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, de rode kaart was het gevolg van een gebrek aan kwaliteit. Lindenbergh kon het niveau niet aan. Hij mist power, duelkracht, inzicht, eigenlijk alles wat een linksback moet hebben op dit niveau.Arthur schreef:De rode kaart was het gevolg van het angstige voetbal.
Geloof er geen zak van. Stam en Heitinga hadden constant assistentie nodig. Toen er in de eerste helft weinig ruimte was, hadden we verhoudingsgewijs niet veel last van Diego en Klose. Maar toen Ajax naar voren ging spelen, na de 2-0 (of tenminste daar een poging toe deed), liep Werder er aan alle kanten door, dat is kat in het bakkie voor die lui.Ajax had zeker gescoord als het eigen spelletje was gespeeld. Dan waren er tenminste nog wat automatismen geweest, terwijl de spitsen van Werder net zo goed aan de ketting hadden gelegen bij Stam en Heitinga.
@ Jesse: Tom de Mul kwam fysiek zwaar tekort, dus ik begreep wel dat hij die eraf haalde. In de rust stelde ik voor om Donald (ik schreef abusievelijk Leo) te wisselen voor Huntelaar. Van mij had het dus wel wat aanvallender gemogen. Maar of het geholpen had, ik waag het te betwijfelen. Het had eerder gezorgd voor een goed gevoel ('toch mooi geprobeerd') dan voor een goed resultaat, ben ik bang.