De amusementswaarde van de Nederlandse competitie

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
LucaS
Berichten: 53575
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

De amusementswaarde van de Nederlandse competitie

Bericht door LucaS » di nov 18, 2008 10:13 am

Geknipt uit de Ajax-FC Utrecht-topic.


De Nederlandse competitie is vreselijk leuk
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di nov 18, 2008 10:23 am

Vind ik ook. Geweldig leuke competitie.

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 18, 2008 10:28 am

Maar van een steeds lager niveau. Helaas.

Hoe slechter het voetbal, hoe voller de stadions, lijkt het wel. Heel apart.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53575
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di nov 18, 2008 10:30 am

Kwaliteit loopt niet evenredig met amusementswaarde. Het zijn twee compleet los van elkaar staande zaken
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 18, 2008 10:36 am

Vind je? Ik erger me rot aan dat gepruts. :1evil.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » di nov 18, 2008 11:03 am

Ik ook, ik wil goed en mooi voetbal zien en dat zit er nauwelijks meer in.

LucaS
Berichten: 53575
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di nov 18, 2008 11:09 am

Wat jammer, bij ons thuis is het altijd een feest als we weer een wedstrijd van een van onze favoriete ploegen gaan kijken
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 18, 2008 11:14 am

Het gaat me niet eens om het resultaat, ik wil graag het bijzondere zien dat in mijn ogen hoort bij Ajax. Het lobje van Bergkamp, de sleepbeweging van Kanu, de bluf van Zlatan, het tactisch vernuft van De Boertjes. Maar in plaats daarvan zit ik naar Sno en Rommedahl te kijken. :1evil.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » di nov 18, 2008 11:25 am

Ik vind de manier waarop Urby bij de 2-1 zondag net deed of hij schoot, maar de bal subtiel voor zijn rechtervoet stiftte een actie die ook bij Bergkamp zou passen.

Je vergelijkt de houterigste spelers van nu met de stijlvolste van toen. Niet echt een integere manier van argumenteren.
Laatst gewijzigd door Arthur op di nov 18, 2008 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53575
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di nov 18, 2008 11:26 am

Ach, Reiziger, Silooy en Vink heb je ook bekeken.
Zo'n bijzondere actie als van Emanuelson afgelopen zondag bedoel je? Of het stiftje van Lindgren tegen Twente? De combinatie tussen Emanuelson, Rommedahl en Suarez? Een perfecte dieptepass van Vertonghen die door Suarez achteloos uit de lucht wordt doodgelegd?

Natuurlijk is dit niet het beste en niet het meest spectaculaire Ajax uit de historie. Maar voetbal is leuk, en persoonlijk vind ik het element spanning ook erg prettig bij voetbal. Hoe goed Ajax ook was, en hoe mooi sommige combinaties en het positiespel, in de tijd van van Gaal betrapte ik me er vaker op een wedtrijd over te slaan dan nu. Toen was het zelfs uit bij Heerenveen vaak zo dat ik me afvroeg, wordt het 0-3 of 0-4. Voetbal is voor mij ook spanning, het is geen ballet of opera die ik ga bekijken
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 18, 2008 11:30 am

Arthur schreef:Je vergelijkt de houterigste spelers van nu met de stijlvolste van toen. Niet echt een integere manier van argumenteren.
Goed, ik chargeer, maar begrijp je niet wat ik bedoel? Een mooie combinatie is er amper meer bij.

@Luuk: dat kan natuurlijk, jij kiest voor iets anders. Ik kies voor de schoonheid van het spel.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53575
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di nov 18, 2008 11:32 am

Die schoonheid is er nog steeds hoor, ik noem er een paar op. Misschien idealiseer je een beetje. Bergkamp gaf niet elke wedstrijd meerdere stiftjes waar prachtdoelpunten uit kwamen
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di nov 18, 2008 11:37 am

joey schreef: Een mooie combinatie is er amper meer bij.
Dat is dit seizoen juist weer aan het terugkomen. Nog even en we kunnen weer echt gaan genieten.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » di nov 18, 2008 11:39 am

joey schreef:
Arthur schreef:Je vergelijkt de houterigste spelers van nu met de stijlvolste van toen. Niet echt een integere manier van argumenteren.
Goed, ik chargeer, maar begrijp je niet wat ik bedoel? Een mooie combinatie is er amper meer bij.
Ik begrijp inderdaad wat je bedoelt, maar je punt komt sterker over als je niet zo overduidelijk je ogen sluit voor positieve zaken die er wel degelijk nog zijn.
Zoals Luuk ook al aangeeft zijn er de laatste weken mooie technische hoogstandjes geweest, maar ik denk dat je gelijk hebt dat die vroeger veel vaker voorkwamen.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » di nov 18, 2008 11:47 am

LucaS schreef:Wat jammer, bij ons thuis is het altijd een feest als we weer een wedstrijd van een van onze favoriete ploegen gaan kijken
Misschien heeft dat er mee te maken dat jij erg snel tevreden bent en misschien te weinig kwalitatief hoogstaande wedstrijden hebt gezien. Het niveau in de eredivisie is erg laag geworden. Tuurlijk kunnen de wedstrijden wel leuk zijn, mede doordat het gat tussen top en subtop heel klein is geworden. Maar dit wil nog niet zeggen dat de kwaliteit goed is.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di nov 18, 2008 11:54 am

Maar voetbal is leuk, en persoonlijk vind ik het element spanning ook erg prettig bij voetbal. Hoe goed Ajax ook was, en hoe mooi sommige combinaties en het positiespel, in de tijd van van Gaal betrapte ik me er vaker op een wedtrijd over te slaan dan nu. Toen was het zelfs uit bij Heerenveen vaak zo dat ik me afvroeg, wordt het 0-3 of 0-4. Voetbal is voor mij ook spanning, het is geen ballet of opera die ik ga bekijken
Je moet dan wel genoten hebben, de laatste seizoen, spanning tot de laatste minuut.

Ik had er graag een een seizoen (of twee, drie) tussen willen zien met wat minder spanning en wat vaker het gevoel dat Ajax al 3-0 voor zal staan in de rust. Zo verwend met kampioenschappen of meedraaien in de top zijn we de laatste jaren niet. Onder Koeman was het resultaat een keer niet slecht, het voetbal wel, achteraf gezien dus een goed seizoen :blush.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

LucaS
Berichten: 53575
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di nov 18, 2008 11:55 am

Dat zeg ik toch, dat kwaliteit en amusementswaarde los van elkaar staan.

Ik volg voetbal, en Ajax in het bijzonder, vanaf 1977 intensief. Dus ik heb Ajaxploegen met heel veel kwaliteit en met relatief weinig kwaliteit gezien. Dat zal het probleem dus niet zijn. Voetbal is voor mij een wedstrijd tussen twee ploegen, die ik, als een van de twee mijn voorkeur heeft, heerlijk vind om te volgen. ook als het een amateurwedstrijd betreft. Ik snap werkelijk niet hoe je amusementswaarde gelijk kunt stellen aan kwaliteit. Er zijn ploegen met veel kwaliteit (nu maar een aansprekend voorbeeld er tegenaan gooien) die toch saai zijn om te zien, zoals PSV vaak de afgelopen jaren, terwijl er ploegen met veel minder kwaliteit zijn die leuk zijn om te volgen, zoals bijvoorbeeld een flink aantal jaren Utrecht thuis. Het een heeft echt nauwelijks iets met het ander te maken

@ Demo, winnen of resultaat halen heeft ook al niets met het amusement te maken. Maar inderdaad, kwalitatief slechte seizoenen konden op momenten van spanning best hun charme hebben
I think I lost my fucking headache

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di nov 18, 2008 12:01 pm

Weet niet of het vorige bericht een reactie is op dat van mij, waarschijnlijk niet. Ik heb het over resultaat en resultaat is iets anders dan amusement of kwaliteit.

Ik denk dat Ajax na de aankopen ALS TEAM over de meeste kwaliteit zou moeten beschikken, dan leidt kwaliteit tot rendement/resultaat. Tot nu toe ben ik daar niet zeker van, gezien de resultaten uit tegen Heerenveen, Willem II, Aston Villa en Volendam.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

LucaS
Berichten: 53575
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di nov 18, 2008 12:05 pm

Het was niet alleen tegen jou Demo. Je hebt gelijk, kwaliteit leidt uiteindelijk to resultaat. Maar de amusementswaarde van voetbal heeft oha weinig te maken met kwaliteit of resultaat. Hoewel het natuurlijk leuk is als je ook eens wint. Maar inderdaad, ik vond de spanning afgelopen seizoenen heerlijk. De uitkomst was uiteindelijk teleurstellend, maar tijden de laatste weken van het seizoen kon ik, meer nog dan gebruikelijk, haast niet wachten tot de volgende competitieronde
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » di nov 18, 2008 12:06 pm

LucaS schreef:Dat zeg ik toch, dat kwaliteit en amusementswaarde los van elkaar staan.
Daar ben ik het maar deels mee eens. Mooie acties zoals jij ze ook al eerder hebt genoemd verhogen de amusementswaarde wel degelijk en daar is absoluut kwaliteit voor nodig. Als we het daar helemaal zonder moeten doen, dan geef ik Joey gelijk dat het vooral ergerlijk wordt om naar te kijken.

Ik denk dat je wel kunt zeggen dat resultaat en amusementswaarde los van elkaar staan.
Laatst gewijzigd door Arthur op di nov 18, 2008 12:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 18, 2008 12:09 pm

Arthur schreef:Zoals Luuk ook al aangeeft zijn er de laatste weken mooie technische hoogstandjes geweest, maar ik denk dat je gelijk hebt dat die vroeger veel vaker voorkwamen.
Lijkt me wel. Tegenwoordig moeten we het hebben van een goede balaanname. Een wedstrijd als die van zondag is een festival van fouten, verkeerde keuzes en tactische missers. En dat moet dan een topwedstrijd voorstellen.

Het is logisch, de Nederlandse competitie is leeggevist. Ik weet nog dat er ooit heel veel kritiek was op Benni McCarthy. Die zou technisch niet goed genoeg zijn. Op dit moment kun je je er weinig meer bij voorstellen. Benni McCarthy zou nu de schrik van de eredivisie zijn, dat weet ik wel zeker.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53575
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di nov 18, 2008 12:11 pm

Daar heb je gelijk in. Hoewel ik heel veel zeer onderhoudende amateurwedstrijden heb gezien. En we mogen toch veronderstellen dat daar de kwaliteit lager ligt dan bij welk van de Ajaxselecties van de afgelopen tien jaar dan ook
I think I lost my fucking headache

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di nov 18, 2008 2:41 pm

LucaS schreef:Daar heb je gelijk in. Hoewel ik heel veel zeer onderhoudende amateurwedstrijden heb gezien. En we mogen toch veronderstellen dat daar de kwaliteit lager ligt dan bij welk van de Ajaxselecties van de afgelopen tien jaar dan ook
Ik vermaak me bij mijn amateurclub, maar er is gebrek aan kwaliteit en helaas ook aan resultaten. Dat laatste is een kwestie van geld.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

LucaS
Berichten: 53575
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di nov 18, 2008 2:43 pm

Maar daar ging de discussie toch ook over? Of je je kan vermaken met voetbal ook al is de kwaliteit niet top. Ik denk dat de Nederlandse competitie heel erg leuk is. En persoonlijk vermaak ik me dus prima met het Nederlandse voetbal. En blijkbaar ben ik niet de enige, want de Nederlandse eredivisie trekt gemiddeld niet meer toeschouwers dan de Italiaanse bijvoorbeeld.
I think I lost my fucking headache

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di nov 18, 2008 2:48 pm

LucaS schreef:Maar daar ging de discussie toch ook over? Of je je kan vermaken met voetbal ook al is de kwaliteit niet top. Ik denk dat de Nederlandse competitie heel erg leuk is. En persoonlijk vermaak ik me dus prima met het Nederlandse voetbal. En blijkbaar ben ik niet de enige, want de Nederlandse eredivisie trekt gemiddeld niet meer toeschouwers dan de Italiaanse bijvoorbeeld.
Wat dat laatste betreft: Ik heb geen idee hoeveel Italianen de tv prefereren boven het stadion. Het kan zijn dat "ze gewoon voor de tv zitten" en dat we zoiets in Nederland ook krijgen over vijf of tien jaar.

Wat het eerste betreft: het gaat niet om mijn amateurclub, die wordt nooit kampioen en daar heb ik vrede mee. Het gaat in de topic over Ajax. Ik wil wel weer eens een kampioenschap zien en als dat met minder amusementswaarde tegen AZ (uit) moet, dan moet dat maar een keer.

Je wilt toch over vijf jaar niet beweren:"Ik heb nu zeven jaar achtereen genoten van de competitie, ook al werden we steeds tweede op één (doel)punt".
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Plaats reactie