De amusementswaarde van de Nederlandse competitie

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do dec 11, 2008 12:53 pm

Tja, dan zijn we klaar. Als je het feit dat PSV van 1997 t/m 2003 niet één keer de groep in de CL overleefde zo negeert, dan valt er niet tegenop te discussieren

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41110
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do dec 11, 2008 1:04 pm

joey schreef:
LucaS schreef:Natuurlijk, de omstandigheden zijn echt niet veranderd tov drie jaar terug, toen PSV bijna de finale haalde.
Jawel, dat is een sluipend proces. Al is drie jaar een beetje kort, het is al langer bezig. Het is een combinatie van factoren, zoals het Bosman-arrest, de uittocht van zelfs heel jonge talenten, de toegenomen concurrentie op de transfermarkt (Rusland, Oekraïne, etc.), het feit dat echt goede spelers in de leeftijdscategorie 24-33 haast niet rondlopen in Nederland, het feit dat toppers steeds minder vaak zin hebben om op een nog redelijk jonge leeftijd naar de Nederlandse competitie terug te keren, enz.

Wat PSV betreft, dat leefde duidelijk boven zijn stand. Ze zijn nu nóg aan het bezuinigen. En daarbij hadden ze de mazzel dat Cocu ruzie kreeg met Barcelona en dat Alex jarenlang Engeland niet in mocht. Zulke spelers zullen normaal gesproken niet lang in de Eredivisie spelen.
Ik zie het veel meer als een golfbeweging. Meestal komen Nederlandse clubs er niet aan ten opzichte van de echte top. Maar soms heb je een uitschieter. De ene keer moet je wat langer wachten als de andere keer maar de volgende komt echt wel weer. Voetbal is zo veranderlijk.

Toen Ajax de CL won en het jaar daarop op weg leek naar een herhaling waren we wereldtop. Toen we eenmaal terug in de realiteit waren bleek ook dat een incident. Weliswaar netjes zelf opgebouwd maar toch. Daarna hoorde je verhalen dat het nooit meer zou kunnen in het moderne voetbal. En weer even later haalt PSV de halve finale en hadden ze het toernooi zelfs kunnen winnen.

Nederlandse clubs kunnen ook niet structureel bij de beste van europa meedraaien. Maar uitzonderingen zullen er altijd zijn. Vrij recent hebben we ook nog een CL finale tussen clubs als Porto en Monaco gehad. Dat soort dingen zullen altijd blijven gebeuren.

Wat onze competitie betreft. Op dit moment valt er in Nederland wat mij betreft niet zo veel te genieten. Ik kan een club als AZ wel waarderen omdat je ziet dat daar een het team is gesleuteld door een ervaren trainer. Verder zie je soms natuurlijk ook wel mooie individuele acties. Neem bijvoorbeeld die briljante goal van Groningen in Eindhoven. Hele wedstrijden kom ik meestal niet doorheen. Maar er is soms best een aardige samenvatting te maken.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do dec 11, 2008 1:25 pm

Marillion schreef:Toen Ajax de CL won en het jaar daarop op weg leek naar een herhaling waren we wereldtop. Toen we eenmaal terug in de realiteit waren bleek ook dat een incident. Weliswaar netjes zelf opgebouwd maar toch. Daarna hoorde je verhalen dat het nooit meer zou kunnen in het moderne voetbal. En weer even later haalt PSV de halve finale en hadden ze het toernooi zelfs kunnen winnen.
Tja, daar heb ik me ook lang aan vastgehouden. Maar ik denk dat er sinds 1995 toch iets structureel veranderd is. Het is haast niet meer mogelijk om aan een team te bouwen. Spelers wissselen veel sneller. De allerrijkste clubs hebben daardoor aanzienlijk voordeel. Die kunnen hun spelers vasthouden.

De Nederlandse clubs ontberen bovendien sterkhouders, spelers in de bloei van hun carrière die zeikerheidjes zijn voor de trainer. Spelers als -toen- Frank en Ronald of Blind bijvoorbeeld. Danny Blind speelde zijn hele carrière in Nederland, maar zijn zoon Daley piekert daar niet over, dat kan ik je nu al vertellen.
Ook de Cocu's en de Rijkaards zijn zeldzaam geworden. Wie wil er nog terug naar Nederland? Ja, Stam, toen hij al bijna uit elkaar rammelde. Van Bommel? Nee, bedankt. Tenzij er echt niets anders komt. Bergkamp een paar jaar geleden? Geen zin. Seedorf? Die wil nog eens in Engeland kijken. Spelers komen pas terug als ze voelen dat ze hun beste dagen achter zich hebben. Dat is een groot probleem, want wie kan nog de leider zijn, wie helpt de jonge spelers? Onderschat niet hoe belangrijk Frank Rijkaard was voor het Ajax van 1995.

En dan heb ik het nog niet over de leegloop. Kan Ajax een speler als Elia nog halen? Ik denk het niet. Jonge spelers pakken meteen het geld, ze zien de Nederlandse competitie als secundair. In het buitenland begint het pas. Dan kunnen ze opeens wel op gewicht blijven (VDV) of zichzelf wegcijferen voor het team (De Jong). De drive om met Ajax te presteren, is minder geworden.

Kan een Nederlandse club nog de CL winnen? Ik denk het niet. Iedereen houdt zich vast aan de CL-winst van Porto, maar de realiteit leert, dat CL-finales bijna steeds zijn gegaan tussen clubs uit grote voetballanden. Die hebben een bredere basis, die hebben meer kwaliteit. Nederlandse clubs kunnen meedoen eens een overwinning stelen, net als Panathinaikos eergisteren won van Inter. Maar om de CL te winnen, moet je langdurig op topniveau presteren en dat zit er denk ik niet meer in.

Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb. Maar ik vind het verschil in niveau tussen onze topclubs en de Europese top schrikbarend groot.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do dec 11, 2008 1:54 pm

Helemaal met Joey eens. Echt geen woord aan toe te voegen.

We mogen, denk ik, wel stellen dat wij, Ajacieden, de voorbije tien jaar een soort existentiële crisis hebben doorgemaakt, waarin we langzaam maar zeker fundamentele vragen onder ogen hebben moeten zien. Zijn we nog een grote club? Kunnen we het nog wel worden, structureel of zelfs maar incidenteel? We willen graag aanvallend voetbal spelen, maar aanvallend voetbal spelen is moeilijker dan 'resultaatvoetbal' spelen. Voor goed, dominant, aanvallend voetbal in een 3-4-3 formatie heb je een ingespeeld team nodig, maar in de praktijk krijgen we de tijd niet meer om aan een team te bouwen. Betekent dat niet dat Ajax zich misschien eens wat minder op 'de toekomst' moet richten, wat minder moet 'bouwen', en zich wat pragmatischer moet richten op instant succes?

Ik ben er nog niet uit wat ik precies vind. Ik denk er wel eens over na, maar ik kom er niet helemaal uit.

En ik stel me ook wel eens de vraag: stel dat de beste zestien Champions League-ploegen (ruwweg weten we allemaal wel ongeveer welke zestien dat zijn) definitief losscheuren van de rest en 'opstijgen' naar een niveau waar 'gewone' clubs als Ajax domweg niets meer te zoeken hebben, hoe érg zou dat eigenlijk zijn...? Zou ik het écht erg vinden als Ajax gewoon accepteert dat ons bestaan zich op een ander niveau afspeelt?

Soms denk ik van niet. Dan denk ik: laten we nou maar gewoon naar het stadion gaan. Lekker juichen voor Ajax. Blij zijn als ze winnen; het jammer vinden als ze verliezen - en that's it. Weg met die frustratie, weg met de verbetenheid om terug te willen keren aan de absolute top. Maar op andere momenten denk ik: nee, niet laten gaan, we móeten ernaar blijven streven.

We zitten, wat dat betreft, echt in een overgangstijdperk. De mondiale voetbalwereld koerst af op het moment van de grote beslissing: willen we de zaak bij elkaar houden (dan moeten er eecht drastische, financieel zeer ingrijpende maatregelen komen om de ongelijkheid tegen te gaan), of accepteren we dat er in feite twee parallelle voetbalwerkelijkheden gaan ontstaan: eentje met supersterren, en eentje met gewone stervelingen? En voor ons, supporters, wordt de vraag dan: in welk van die twee werkelijkheden zou je Ajax het liefst zien acteren, als je écht in je hart kijkt?

Ik ben er nog niet uit, zoals de voetbalwereld er nog niet uit is.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » do dec 11, 2008 2:16 pm

No offence Ko, maar heb je voor jezelf de vraag eigenlijk niet beantwoord? In andere topics zie ik ze zeggen dat Ajax dit jaar gewoon kampioen móet worden en dat de manier waarop niet uitmaakt? Is dat niet de eerste fase van acceptatie dat dit de nieuwe realiteit is?

Ajacieden verwijten PSV'ers dat ze het resultaat als belangrijkste stellen, maar wij hebben niet zo historie als jullie. Het was voor ons misschien gewoon eenvoudiger om de nieuwe verhoudingen en onze positie in dat geheel te accepteren. Juist omdat die insteek van PSV in alle tijden juist voor stabiliteit in de club en relatief het minste aanpassingsvermogen voor het team kost.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10317
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Bericht door WP_Legend » do dec 11, 2008 2:17 pm

Voor mij blijft voetbal entertainment, als Ajax wint maar het is een prutwedstrijd ben ik echt niet blij. Speelt ajax een thriller van jewelste maar blijft het steken op 0-0 dan heb ik wel genoten en heb ik veel meer plezier. Dat is voor mij de essentie van voetbal. Het niveau van de Eredivisie maakt me niet uit, zolang ik maar vermaakt word tijdens de 90 minuten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » do dec 11, 2008 2:35 pm

Ik denk niet dat ik in mijn leven Ajax ooit nog de Champions League zie winnen. Het zou fantastisch zijn, het hoogtepunt in mijn leven (ik begin met terugwerkende kracht steeds meer te balen dat ik slechts 11 jaar oud was op 24 mei 1995, ik besefte toen nog niet hoe bijzonder het was... :blush.gif: ), ik zou er héél veel voor opgeven om nog één keer zo'n fantastisch seizoen mee te maken...Maar ik zie het niet meer gebeuren.

Daarvoor is het voetbal teveel veranderd, daarvoor kunnen we -inderdaad- geen hecht team meer bouwen. Je voelt je een Willem II-supporter die beseft dat zijn club nooit meer die glorietijd krijgt uit de jaren '50. Europees voetbal zou al fantastisch zijn voor de Tilburgers.
En dáár moeten we ons nu gewoon op richten. Die UEFA-cup pakken kan nog steeds! Elk jaar kampioen, helemaal geen slecht streven. Daar moeten we gewoon voor gaan, die landstitel, elk jaar, en ik zou al janken van geluk als we überhaupt de halve finale van de CL bereiken.

Wij zijn Ajax, we willen elk jaar kampioen worden en we willen elke wedstrijd winnen. Dus ook een CL-wedstrijd! Dat het niet lukt, soit, maar de intentie moet er altijd zijn. Dus geen doelstelling van 'laten we maar tot het einde meedoen en onze stinkende best gaan doen in Europa', nee. De doelstelling van een Ajacied is kampioen worden met 34 wedstrijden gespeeld en 34 gewonnen. Met aanvallend voetbal!
Neemt niet weg dat ik inmiddels zo hunker naar succes dat het me geen ene reet meer uitmaakt dit seizoen, ALS we maar kampioen worden.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do dec 11, 2008 2:40 pm

Harm schreef:No offence Ko, maar heb je voor jezelf de vraag eigenlijk niet beantwoord? In andere topics zie ik ze zeggen dat Ajax dit jaar gewoon kampioen móet worden en dat de manier waarop niet uitmaakt?
Die uitspraak kwam niet in de laatste plaats van mijzelf, maar dat ik die uitspraak deed, stond los van de steeds grotere kloof tussen de internationale, absolute top en (pakweg) het Nederlandse voetbal. Mijn uitspraak dat Ajax kampioen móet worden op welke wijze dan ook, had betrekking op de Nederlandse competitie - en dat staat er toch een beetje los van.

Als Ajax de afgelopen tien jaar vijf of zes keer kampioen was geweest, en vorige seizoen of het seizoen daarvoor nog een titel had gegrepen, dan zou ik me veel feller hebben afgezet tegen het slechte spel (dat Ajax tegen Real Madrid niet meer schittert, is prima; maar tegen Volendam of Willem II mag je toch nog wel eisen dat Ajax zichtbaar en op alle fronten van een andere allure is). Ajax staat echter al zó lang droog, dat ik het prestige en de psychologische boost van een landskampioenschap op dit moment het aller-, allerbelangrijkst voor deze club acht.

In die context moet je die uitspraak zien.

Maar goed: even terug naar de hoofddiscussie:
Is dat niet de eerste fase van acceptatie dat dit de nieuwe realiteit is?
Ja, in wezen wel.
Ajacieden verwijten PSV'ers dat ze het resultaat als belangrijkste stellen, maar wij hebben niet zo historie als jullie. Het was voor ons misschien gewoon eenvoudiger om de nieuwe verhoudingen en onze positie in dat geheel te accepteren. Juist omdat die insteek van PSV in alle tijden juist voor stabiliteit in de club en relatief het minste aanpassingsvermogen voor het team kost.
For the record: ik denk dat je mij (relatief) weinig neerbuigend over het voetbal van PSV hebt horen doen. Ik ben namelijk niet zo'n Ajacied die alleen kan genieten van aanvallend voetbal. Ik geniet van de chemie die er kan ontstaan in een team dat wil winnen. Dat je een team ziet groeien, boven zichzelf uit ziet stijgen, omdat ze gelóven in winst. Het Ajax van 2002-2003 had dat. het PSV van 2005 (toch?), dat de halve finale van de CL haalde, had dat ook. Zal je mij niet neerbuigend over horen doen.

Het risico: als je kiest voor droog resultaatvoetbal en wint, dan lach je als laatste en heb je gewoon gelijk gehad. Als je kiest voor droog resultaatvoetbal en verliest, dan heb je helemaal niks meer om trots op te zijn, zélfs niet de wetenschap dat je het in elk geval geprobeerd hebt. Afbraakploegen die verliezen, staan als het ware dubbel voor lul.

Neem Twente - Ajax: ik heb genoten van de teamgeest en de onverzettelijkheid die daar gaandeweg in dat team sloop. Geen mooi voetbal, nee, dat zat er niet in, maar je zag die bleke, onzekere Ajaciedjes langzaam maar zeker veranderen in winnaars, die bij zichzelf dachten: niemand gaf ons hier een kans, maar we gaan 'm eruit slepen, deze pot!

Vind ik mooi om te zien. Maar: als Ajax met die strategie verloren had, dan hadden we ook wel eindeloos voor joker gestaan, met afbraakvoetbal én nul punten.

Overigens bedoel ik met het voorgaande beslist niet dat je er in deze tijd niet meer aan ontkomt om verdedigend resultaatvoetbal te spelen. Ik denk juist dat aanvallend voetbal de geheime sleutel is: daarmee kun je als 'kleine' club een grote club verrassen, zeker als je er een tactiek op nahoudt waaraan ze niet gewend zijn. Ik geloof, in die zin, wel degelijk dat de aanval de beste verdediging is.

Alleen: Ajax zal een manier moeten vinden om aanvallend te kunnen spelen zónder dat daar een bouwproces van vijf jaar voor nodig is. "Dit elftal is nog jong," krijgen wij Ajax-supporters vaak te horen. Inmiddels zijn we cynisch (en realistisch) genoeg om te weten dat al die jongens hun 25e niet gaan halen bij Ajax. Dan zijn ze al lang gevlogen en staat er weer een nieuw elftal dat 'nog jong' is en de tijd verdient. Dan moet je dus gaan zoeken naar spelers die je meteen aan prijzen kunnen helpen. Desnoods door een type voetbal te spelen dat voor een relatieve nieuwkomer meteen te snappen is, in plaats van zo complex dat elke aankoop eerst een seizoen moet 'wennen'.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41110
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do dec 11, 2008 3:59 pm

Kowalczyk schreef: En ik stel me ook wel eens de vraag: stel dat de beste zestien Champions League-ploegen (ruwweg weten we allemaal wel ongeveer welke zestien dat zijn) definitief losscheuren van de rest en 'opstijgen' naar een niveau waar 'gewone' clubs als Ajax domweg niets meer te zoeken hebben, hoe érg zou dat eigenlijk zijn...? Zou ik het écht erg vinden als Ajax gewoon accepteert dat ons bestaan zich op een ander niveau afspeelt?
K.
Nee joh. Waarom zou je opgeven en nadenken over een afscheiding terwijl er om je heen allerlei resultaten worden geboekt die het tegendeel bewijzen. Niet alleen op CL niveau maar overal. Voetbal is nu eenmaal geen spelletje waarbij de begroting per definitie de stand op de ranglijst bepaalt. Wel in grote lijnen maar niet altijd en overal.

Structureel tot de europese top behoren zal er misschien voor een club als Ajax niet in zitten. Maar ik ben ervan overtuigd dat je met goed en slim beleid tot een zeer acceptabel niveau kunt komen met soms een negatieve ervaring en af en toe een uitschieter naar boven. Wij Ajacieden zijn een beetje geneigd om de ellende die onze club over ons heeft uitgestort in de laatste 10 jaar als standaard te nemen. Wij hebben gewoon wanbeleid gevoerd. Maar in al die jaren zijn er gewoon clubs geweest die het tegendeel hebben bewezen.

Ok, het is lastig om goede spelers langer vast te houden. Maar als je zorgt voor een goed collectief dan kun je het opvangen. Je moet echter niet parasiteren op individuele kwaliteiten van spelers. Want als je dat doet kom je jezelf direct tegen als de betreffende speler vertrekt.

Ik geloof er echt in dat je ook in de huidige tijd als nederlandse club een heel aardig elftal kunt samenstellen wat leuk herkenbaar voetbal kan spelen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do dec 11, 2008 4:28 pm

Ja. Dat geloof ik dan ook wel weer.

Maar aan de andere kant heeft het geen zin om bij eb een zandkasteel te bouwen waarvan je weet dat het pas over acht uurtjes klaar is... Dan weet je namelijk vanaf minuut één dat het nooit af zal komen, en word je een club die structureel opbouw- en overgangsjaren beleeft.

Dat betekent dat je een manier moet zoeken om sneller een elftal te hebben dat er meteen staat. Dat je, als Ajax zijnde, een structurele cultuuromslag moet overwegen: het vizier niet meer op 'de toekomst' richten, en meer op acuut succes.

Door gericht te zoeken naar Jaap Stammetjes, bijvoorbeeld (wordt nu door sommigen heel neerbuigend over gedaan, maar in zijn eerste seizoen vond ik hem wel degelijk de gigant waarop we hoopten). Of door iets meer fysieke body in te kopen, zodat je niet eerst een seizoen omver wordt gelopen voordat het ergens op gaat lijken.

Zulke dingen.

En wat betreft de doelstelling... Die moet zijn: de eerstvolgende wedstrijd winnen. En verder geen babbels.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do dec 11, 2008 4:37 pm

Ik wil gewoon Ajax zien voetballen, zoals we Ajax kennen.
Lekker mooi voetbal, goed en snel combinatiespel en mooie en sierlijke aanvallen.

Helaas heb ik dit al jaren niet gezien en daarom vind ik het amusement zeer bedroevend. Bovenstaande punten hebben te maken met kwaliteit en dat is voormij de basis om een amusante wedstrijd te zien.

Hard werken en passie kan ik ook wel in de 6de klasse zien. maar het Nederlandse proffesionele voetbal is helaas deze ingredienten verloren. Ongeacht dat het niveau dichter bij elkaar is komen te liggen en we gelijk opgaande wedstrijden zien.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » do dec 11, 2008 5:03 pm

Kowalczyk schreef:Helemaal met Joey eens. Echt geen woord aan toe te voegen.
Voor iemand die geen woord toe te voegen had heb je nog aardig wat woorden toegevoegd :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7915
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » do dec 11, 2008 9:53 pm

Topvoetbal in Nederland is voor Ajax alleen realistisch door zoveel mogelijk eigen jeugd te laten doorstromen.

Waarom eigen jeugd?

1. dat zouden de betere talenten van nederland moeten zijn;
2. zijn op elkaar ingespeeld , kennen de ajax wijze;
3. kansen dat een groot talent doorbreekt is groter (zie bijv Emanuelson , die eigenlijk zijn doorbraak kende door de blessure van Maxwell)


Dan hopen op een goede mix van briljante talenten en een paar ervaren toppers binnen 1 lichting en je hebt een goed team. Dan moet het muntje soms goed vallen en je balt lekker mee in europa.
Denk bijvoorbeeld eraan dat we na de CL in 1995 ook nog de lichting 96 hadden, wederom finale en in 97 halve finale speelden met o.a wooter en musampa (in heavens name)

Kijk hieronder naar de recente successen in het verleden en let vooral op de mix eigen jeugd en de paar oude rotten> vergelijk het daarna met de selecties van afgelopen jaren. Ik kan dan maar 1 conclusie trekken > eigen jeugd eerst en altijd, want met de pseudo top aankopen uit het verleden zijn we er niet beter op geworden !!

j = jeugd
a = aankoop

1987

Menzo Stanley j
Silooy Sonny j
Rijkaard Frank j
Verlaat Frank j
Boeve Peter a
Wouters Jan a
Winter Aron j
Mühren Arnold j/a
Schip van 't John j
Basten van Marco j
Witschge Rob j

: Scholten Arnold a
: Bergkamp Dennis j

1992

Menzo Stanley j
Silooy Sonny j
Blind Danny a
Jonk Wim a
Boer de Frank j
Winter Aron j
Alflen Rob a
Kreek Michel j
Schip van 't John j
Pettersson Stefan a
Roy Bryan j

Vink Marciano j
Loen van John (a)uw)

1995

Sar van der Edwin j
Reiziger Michael j
Blind Danny a
Boer de Frank j
Rijkaard Frank a/j
Seedorf Clarence j
Litmanen Jari j
Davids Edgar j
Finidi George a
Boer de Ronald j
Overmars Marc a

Kanu Nwanko a
Kluivert Patrick j
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » do dec 11, 2008 10:57 pm

Arthur schreef:In de Arena zie je tegenwoordig wel eens Ajaxgoals uit de jaren 80 voorbij komen. Pff, toen was het niveau van de eredivisie pas dramatisch. De goals werden praktisch weggegeven door de kleine ploegen.
Absoluut waar. En eigenlijk ook wel logisch. Tot ver in de jaren tachtig bestonden er nog semiprofs in het rechterrijtje van de eredivisie. In de eerste divisie had je toen vrijwel geen enkele fullprof rondlopen.

Als Cambuur of Volendam in die tijd op bezoek kwam in De Meer ging je er eens goed voor zitten. De profs van Ajax tegen een clubje in de provincie waar ze vier, vijf keer per week trainden omdat minimaal de helft van de selectie overdag op de bouwstijger of in de viswinkel stond te arbeiden...

Bij eredivisieploegjes als Veendam enzo draafden toen nog spelers over het veld voor een salaris waar een amateur uit de hoofdklasse vandaag de dag z'n bed niet voor uit komt.

Anno 2008 is de middenmoot een stuk professioneler geworden en al die extra trainingstijd is vooral gebruikt om de zaak verdedigend dicht te spijkeren. Daar is de amusementswaarde van de erdivisie niet groter door geworden. Slecht voetbal is namelijk een stuk leuker dan saai voetbal als je supporter van de bovenliggende partij bent.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do dec 11, 2008 11:02 pm

Ik zie op mijn beeldscherm ook wel eens AJAX goals uit de jaren 80 voorbij komen, dan denk ik niks kleine ploegen maar de grootsheid van AJAX !!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » vr dec 12, 2008 8:07 am

Andere clubs hebben sindsdien ook niet stil gezeten Voetske.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr dec 12, 2008 9:10 am

Tja, als men denk dat het dichtspijkeren van de verdediging iets van anno 2008 is .. maar goed, het " falen " van AJAX ligt toch echt aan AJAX zelf, en niet aan die " middenmoot ", waar de clubs x en y om de zoveel jaar van plaats wisselen.

Aan AJAX, dat van een sterk collectief met ruimte voor de individuele kwaliteiten de laatste tien jaar, met zo af en toe een wedstrijdje als uitzondering, vervallen is tot een hoopje toevals voetballers met gemis aan kwaliteiten in elke linie ..

Gemis aan goede Jeugdopleiding, heel veel miskopen, idem wat trainers betreft .. afijn ga het hele rijtje maar weer af ...

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr dec 12, 2008 9:18 am

Ik ben het lang niet altijd met je eens Voetske, maar waardeer je inschattingen van het voetbal dat je ziet wel zeer. Daarom verbaast het mij heel erg dat je niet ziet (?) dat in de jaren 80 er veel meer ruimte was voor de topploegen. Zelfs dit Ajax kan aardig voetballen als ze zoveel ruimte wordt geboden als in die jaren gebruikelijk was tegen staartploegen van de eredivisie. Het tempo in de jare 80 lag ook een stuk lager. Toen kwam je een heel eind met een goede techniek en een aardig teamverband, dat is nu echt niet meer genoeg

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » vr dec 12, 2008 9:46 am

Gemis aan jeugdopleiding vind ik zo'n dooddoener, er stroomt altijd weer jeugd door, vorige week had er weer 1 z'n debuut.

Je vergelijkt appels met peren, want het voetbal uit de jaren 80 was heel anders dan nu. De sterren van toen zouden nu waarschijnlijk ook gewoon middenmoot zijn.

Daar komt nog eens bij dat wij niet meer de enige club zijn die talenten bij andere clubs weg koopt, zowel nationaal als internationaal.

Tuurlijk kunnen sommige dingen bij Ajax beter, maar er komen wel iets meer externe factoren bij kijken. het is niet alleen de schuld van 'het bestuur'.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr dec 12, 2008 10:06 am

LucaS schreef:Ik ben het lang niet altijd met je eens Voetske, maar waardeer je inschattingen van het voetbal dat je ziet wel zeer. Daarom verbaast het mij heel erg dat je niet ziet (?) dat in de jaren 80 er veel meer ruimte was voor de topploegen.
Dat is op zich wel waar, het is ook mijn indruk. Voetbal is veel fysieker geworden. Als je op oude beelden Johan Cruijff soms ziet wandelen over het middenveld... Met de bal aan de voet de middenlijn oversteken, in wandelpas, beetje wijzen, al dribbelend aanwijzingen geven... en geen verdediger die 'm lastigvalt. De halve Eredivisie rookte toen ook een pakje Caballero per dag, nou, dan ben je nu binnen tien minuten uitgevoetbald. Jan Mulder zegt het ook wel eens: als voetballer nam je toen gewoon even een paar minuten 'pauze'. Even uitblazen en geen ballen vragen. Daar kom je nu niet meer mee weg.

In die tijd kwam het dus veel meer aan op pure voetbalkwaliteit - en dat had Ajax wel. Er waren minder tegenstanders die fysiek zo sterk waren, zo veel loopvemogen hadden en verdedigend zo kiezelhard waren, dat ze een ploeg met meer kwaliteit lam konden leggen. Dat is een kwaliteit die de laatste vijftien jaar in het voetbal is geslopen (het 'Zuid-Korea effect', noem ik het maar).

Aan de andere kant: volgens deze redenering zou het verschil in punten tussen de landskampioen en de nummer 18 vroeger wezenlijk groter moeten zijn geweest dan het nu is. Is dat zo? Ik weet het niet. Verloren de landskampioenen in de jaren 1980-1989 wezenlijk minder punten dan de landskampioenen van dit decennium? Ik denk eigenlijk dat dat verschil ook weer niet zó enorm is.

Bovendien: op basis van de redenering dat er nu geen semi-profs meer zijn en dat elke Eredivisie-club heeft leren verdedigen, verklaar je misschien waarom Ajax nu vaker punten verliest tegen de nummer 14 van de ranglijst. Maar je verklaart er nog altijd niet mee waarom we een heel decennium de tweede viool spelen ten opzichte van PSV... Die hebben er kennelijk toch minder last van gehad dat de gemiddelde Eredivisie-tegenstander nu full-prof is en link heeft leren counteren.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » vr dec 12, 2008 10:17 am

Kowalczyk schreef:Bovendien: op basis van de redenering dat er nu geen semi-profs meer zijn en dat elke Eredivisie-club heeft leren verdedigen, verklaar je misschien waarom Ajax nu vaker punten verliest tegen de nummer 14 van de ranglijst. Maar je verklaart er nog altijd niet mee waarom we een heel decennium de tweede viool spelen ten opzichte van PSV... Die hebben er kennelijk toch minder last van gehad dat de gemiddelde Eredivisie-tegenstander nu full-prof is en link heeft leren counteren.
Ik bracht dit punt naar voren als reactie op de bewering dat het niveau van de eredivisie achteruit is gehold. Het is uiteraard geen excuus voor de matige prestaties van Ajax.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » vr dec 12, 2008 10:18 am

Zij hanteerden een andere speelwijze. Thuis wel vaak op de aanval en uit heel voorizchtig en behoudend. Loeren op die spaarzame momentjes. De afgelopen twee jaar waren het gelukkige kampioensschappen met 1 punt of een doelpunt meer, dus dat vind ik niet zo schokkend. Dat gaat ze dit jaar zeker niet meer lukken.

Wel hadden ze altijd een neusje voor echt goede spitsen, daar was ik toendertijd best jaloers op. Romario, Nillis, Van Nistelrooij, Ronaldo etc.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr dec 12, 2008 10:56 am

El Clavo schreef:Gemis aan jeugdopleiding vind ik zo'n dooddoener, er stroomt altijd weer jeugd door, vorige week had er weer 1 z'n debuut.

Je vergelijkt appels met peren, want het voetbal uit de jaren 80 was heel anders dan nu. De sterren van toen zouden nu waarschijnlijk ook gewoon middenmoot zijn.

Daar komt nog eens bij dat wij niet meer de enige club zijn die talenten bij andere clubs weg koopt, zowel nationaal als internationaal.

Tuurlijk kunnen sommige dingen bij Ajax beter, maar er komen wel iets meer externe factoren bij kijken. het is niet alleen de schuld van 'het bestuur'.
Onzin.Sterren van toen zouden nu middenmoot zijn. Ik ga er zelfs geen woorden aan besteden :aai.gif: :smallgrin.gif:

Er stroomt er altijd weer 1 door ?.Dat menneke heeft net een tien minuten mee mogen doen .. en tis weer een groot talent .. net zoals de Schilders, Hosees enz ..

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » vr dec 12, 2008 11:11 am

Nee hoor, absoluut geen onzin. Wat Ko bijvoorbeeld ook zegt, hoe makkelijk Cruijff bijvoorbeeld soms tot het hele veld over kon steken zonder aangepakt te worden zul je nu niet meer zo snel zien gebeuren.

Maakt niet uit hoe lang ze spelen, het gaat erom dat er elk jaar weer jongens een kans krijgen en doorstromen. Net als 'vroeger'.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » vr dec 12, 2008 11:17 am

Ik vind het wel grappig dat iemand die zo kritisch over het huidige voetbal is een roze bril blijkt te gebruiken wanneer hij naar de jaren 80 kijkt.

Plaats reactie