De amusementswaarde van de Nederlandse competitie

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr dec 12, 2008 2:41 pm

Misschien wel, als hij net zo trainde als Sven Kramer.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr dec 12, 2008 2:44 pm

joey schreef:Alsof Messi een bodybuilder is. Cruijff zou nu nog uitblinken, al hij trainde zoals nu gebruikelijk uiteraard. Cruijff had juist de karakteristieken van de moderne individualist: snel, handig en tactisch sterk.
Alsof ik het alleen over fysiek heb. De mens ontwikkelt zich in alle opzichten. Echter, lengte is het makkelijkste voorbeeld, want het is duidelijk waarneembaar.
Techniek en tactisch inzicht zijn niet meetbaar, net als kwaliteit van het voetbal dat niet is. Daar houdt men zich aan vast. Maar bij alle sporten die wel meetbaar zijn zie je een aantoonbare vooruitgang.

Cruijff zou nu bij NAC spelen, of zo.


Schaatsen is bij uitstek een technische sport.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op vr dec 12, 2008 2:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr dec 12, 2008 2:44 pm

Sommigen willen er blijkbaar niet aan dat ontwikkelingen in de sport vreselijk snel gaan. Elke topsporter van vandaag zou een opponent van dertig jaar geleden met twee vingers in de neus verslaan. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat voetbal hierop een uitzondering zou zijn

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » vr dec 12, 2008 2:45 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 4:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr dec 12, 2008 2:47 pm

Een toevalstreffer, volgens mij stopt dezelfde Overmars nu weer omdat hij zelfs op eerste divisie nivo niet mee kan.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr dec 12, 2008 2:50 pm

LucaS schreef:Sommigen willen er blijkbaar niet aan dat ontwikkelingen in de sport vreselijk snel gaan. Elke topsporter van vandaag zou een opponent van dertig jaar geleden met twee vingers in de neus verslaan. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat voetbal hierop een uitzondering zou zijn
Sterker nog, de gemiddelde regionale amateurschaatser zou rondjes rijden om Ard Schenk.

Natuurlijk is voetbal geen uitzondering. Als ik die oude beelden zie, dan denk ik altijd: wát een ruimte.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » vr dec 12, 2008 2:53 pm

Als een club als bijv. Sparta nu tegen het Ned. Elftal van 1974 zou spelen, zou Sparta winnen.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » vr dec 12, 2008 3:03 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 4:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr dec 12, 2008 3:38 pm

Jöhnk schreef:
joey schreef:Alsof Messi een bodybuilder is. Cruijff zou nu nog uitblinken, al hij trainde zoals nu gebruikelijk uiteraard. Cruijff had juist de karakteristieken van de moderne individualist: snel, handig en tactisch sterk.
Alsof ik het alleen over fysiek heb. De mens ontwikkelt zich in alle opzichten. Echter, lengte is het makkelijkste voorbeeld, want het is duidelijk waarneembaar.
Techniek en tactisch inzicht zijn niet meetbaar, net als kwaliteit van het voetbal dat niet is. Daar houdt men zich aan vast. Maar bij alle sporten die wel meetbaar zijn zie je een aantoonbare vooruitgang.

Cruijff zou nu bij NAC spelen, of zo.
Cruijff zou nu naar de maatstaven van nu getraind zijn en gewoon in de top spelen. Cruijff was zo verschrikkelijk goed.

Ik heb meer twijfels bij spelers van het type Keizer of Ling. Spelers die pas begonnen te voetballen als ze de bal hadden. Of Van Hanegem, die was wel érg langzaam.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr dec 12, 2008 3:55 pm

Vedette-10- schreef:Dat ook weer niet.
Het zou mij niets verbazen. Een van de meest opvallende verschijnselen bij wedstrijden uit de jaren '70 was de surplace, zoals ik het noem. Speler krijgt bal (vaak zelfs op de helft van de tegenstander) --> speler kijkt rustig om zich heen --> speler wandelt met de bal --> speler zet voorzichtig aan --> speler plaatst versnelling. En vaak werd het dan nog gevaarlijk ook. Zoiets is nu ondenkbaar.

Maar het verschil tussen toen en nu is geen schande, het is een voortdurend proces. Zo zullen de sterren van over dertig jaar beter zijn dan de Messi's van nu. Doet verder niets af aan de kwaliteiten van Messi. Iedere tijd heeft zijn eigen ster, en Cruijff hoort absoluut bij de grootsten ooit.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59067
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr dec 12, 2008 4:17 pm

Jöhnk schreef:
joey schreef:Alsof Messi een bodybuilder is. Cruijff zou nu nog uitblinken, al hij trainde zoals nu gebruikelijk uiteraard. Cruijff had juist de karakteristieken van de moderne individualist: snel, handig en tactisch sterk.
Alsof ik het alleen over fysiek heb. De mens ontwikkelt zich in alle opzichten. Echter, lengte is het makkelijkste voorbeeld, want het is duidelijk waarneembaar.
Techniek en tactisch inzicht zijn niet meetbaar, net als kwaliteit van het voetbal dat niet is. Daar houdt men zich aan vast. Maar bij alle sporten die wel meetbaar zijn zie je een aantoonbare vooruitgang.

Cruijff zou nu bij NAC spelen, of zo.


Schaatsen is bij uitstek een technische sport.
Daarom won die duitse altijd van de technische Nederlanders.Afijn, technisch, tactisch inzicht is niet meetbaar ?.

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » vr dec 12, 2008 4:25 pm

Schaatsen is toch bij uitstek een chemische sport?
Jöhnk schreef:40 jaar is meer als één generatie. En de gemiddelde zoon is al snel een paar cm groter dan z'n vader. Je ziet het ook op straat, mensen worden steeds groter. Jij en ik worden relatief steeds kleiner.

En zaken als intelligentie en coordinatie ontwikkelen zich ook, mag ik aannemen.
Absoluut waar, maar dat heeft allemaal niks met evolutie te maken. Die sukkelt nog net zo langzaam voort als een potje zomeravondvoetbal.

Voor een bacterie die zich elke twintig minuten in tweeën deelt is 40 jaar een zee van tijd om zichzelf eens lekker evolutionair door elkaar te schudden. Voor zo'n beest betekent 40 jaar meer dan een miljoen generaties. Vergeleken daarmee stelt die anderhalve generatie die wij in 40 jaar bij elkaar neuken geen fuck voor. Die veertig jaartjes zijn nog geen veertig peanuts voor een organisme dat tot zijn/haar 30e wacht met zichzelf voort te planten. Van het halve handjevol mutaties die je in anderhalve generatie scoort zijn de meer dan drie miljard niet gemuteerde baseparen in je DNA echt niet onder de indruk. Dat je een neuslengte langer dan je vader bent heeft dan ook niks met evolutie te maken.

Wel met medische wetenschap. Het aantal centimentervretende kinderziektes neemt per generatie af, het aantal aan voedsel toegevoegde vitaminen neemt alleen maar toe. Zeker in het commerciele babyvoedsel dat je in de eerste voor je groei cruciale maanden met de paplepel kreeg ingegoten.

Verder wordt de hoeveelheid informatie die op ons afkomt wordt per generatie explosief groter. Dacht je dat je vader twintig jaar geleden gratis bijles evolutionaire genetica van me kreeg?

Dat heeft geen invloed op de snelheid van de evolutie, maar het heeft natuurlijk wel invloed op de manier waarop we onze genen en andere moleculaire onderdelen gebruiken. Je hebt tot op 8 cijfers achter de komma dezelfde evolutionaire bagage als je overgrootvader, maar je doet er anno 2008 heel andere dingen mee.

Datzelfde geldt voor de voetballers van nu. Hun DNA lijkt als twee druppels whisky op dat van hun voorgangers uit de tijd van het leren monster en de houten doelpalen, maar hun opleiding, eetpatroon, medische en mentale begeleiding zijn compleet anders dan in de jaren '70. Dezelfde genen als vroeger, maar diezelfde chromosomen worden anno nu een stuk efficienter uitgemolken dan toen. Wat overigens niet betekent dat het voetbal daar leuker van wordt.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr dec 12, 2008 4:28 pm

Ik geloof er niets van dat de voetballers van nu meer aanleg hebben dan die van veertig jaar geleden. Ik geloof alleen dat ze beter getraind zijn. Beter getraind dan in de zin van: fysiek sterker, sneller. Omdat het spel sneller is geworden, wordt nu een hogere handelingssnelheid gevraagd. Maar ik twijfel er geen seconde aan dat Cruijff, met zijn briljante inzicht, mee had gekund in het huidige voetbal. Cruijff dacht altijd drie stappen vooruit, waar de meeste spelers van het huidige Ajax niet verder komen dan de volgende stap.

Ergens in de zeventiger jaren is ooit een vergelijkende conditietest gedaan. Daaruit bleek dat de hockeyers van Oranje (toen nog amateurs) een betere conditie hadden dan de spelers van Ajax. Dat zegt natuurlijk wel wat. Maar ik denk, dat als je dezelfde test vandaag zou doen, dat er hetzelfde resultaat uit zou komen. Hockey is een stuk sneller dan voetbal en voetballers doen alleen het hoogstnoodzakelijke. Voetbal is een conservatieve sport. De voetballers van 2025 zullen weer een stuk fitter zijn dan die van nu.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59067
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr dec 12, 2008 4:29 pm

666 schreef:Schaatsen is toch bij uitstek een chemische sport?
Nee dat is wielrennen ( en hardlopen, zwemmen .. en en en ) :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59067
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr dec 12, 2008 4:33 pm

joey schreef:Ik geloof er niets van dat de voetballers van nu meer aanleg hebben dan die van veertig jaar geleden. Ik geloof alleen dat ze beter getraind zijn. Beter getraind dan in de zin van: fysiek sterker, sneller. Omdat het spel sneller is geworden, wordt nu een hogere handelingssnelheid gevraagd. Maar ik twijfel er geen seconde aan dat Cruijff, met zijn briljante inzicht, mee had gekund in het huidige voetbal. Cruijff dacht altijd drie stappen vooruit, waar de meeste spelers van het huidige Ajax niet verder komen dan de volgende stap.
Inderdaad, dat bedoel ik ook.laat dat fysieke eens achterwege en kijk naar het voetbal op zich.Zou J.C. of voor mij part Keizer hebben blijven volharden in het steeds maar weer in een trechter lopen als b.v. tegen Volendam.Daar liep, op enkele momenten na, iedereen naar binnen te ballen.Mijn mening is dat de voetballers van toen allang voor een andere oplossing gekozen hadden ..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr dec 12, 2008 4:37 pm

666 schreef: Wat overigens niet betekent dat het voetbal daar leuker van wordt.
Absoluut niet zelfs. Soms lijkt het wel alsof ik ping-pong zit te kijken. Zelfs in de CL.

Dus als ik het goed begrijp heb ik het woord evolutie ten onrechte gebruikt?

PS: niet onbelangrijke toevoeging: er zijn anno-nu veel meer voetballers. Dus er is meer concurrentie, dus het niveau is hoger, dus de sterren steken er minder bovenuit.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59067
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr dec 12, 2008 4:52 pm

Jöhnk schreef:
666 schreef: Wat overigens niet betekent dat het voetbal daar leuker van wordt.
Absoluut niet zelfs. Soms lijkt het wel alsof ik ping-pong zit te kijken. Zelfs in de CL.

Dus als ik het goed begrijp heb ik het woord evolutie ten onrechte gebruikt?

PS: niet onbelangrijke toevoeging: er zijn anno-nu veel meer voetballers. Dus er is meer concurrentie, dus het niveau is hoger, dus de sterren steken er minder bovenuit.
Meer voetballers, en dan kom jij tot de conclusie dat er daardoor meer nivo is, maar de sterren steken er wel minder bovenuit.Tja, denk eerder meer eenheids worsten ... afijn, ben blij dat er bij ons dus veel sterren zijn die ik dus niet zie ..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr dec 12, 2008 5:04 pm

Meer sporters leidt tot een bredere top, meer middelmaat en meer prutsers. Je krijgt van alles een beetje erbij.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » vr dec 12, 2008 5:31 pm

we missen 1 factor,
door betere conditie en het daardoor een groter speelveld kunnen bedienen per individuele speler is het speelveld in de afgelopen 40 jaren relatief kleiner geworden. Hierdoor worden de ruimte kleiners en m.i. de kansen / mogelijkheden ook kleiner. Wat weer een negatief effect heeft op het kijkgenot.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr dec 12, 2008 5:38 pm

De kwaliteit is hoger geworden en dus volgens sommigen het kijkgenot automatisch ook

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » vr dec 12, 2008 5:45 pm

LucaS schreef:De kwaliteit is hoger geworden en dus volgens sommigen het kijkgenot automatisch ook
Inderdaad.

Ik geniet meer van wedstrijden waarin weinig fouten worden gemaakt( en dus misschien minder doelpunten) dan wedstrijden met 2 ploegen die fout op fout stapelen en open huis houden achterin.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » vr dec 12, 2008 5:51 pm

LucaS schreef:De kwaliteit is hoger geworden en dus volgens sommigen het kijkgenot automatisch ook
Van wie is de kwaliteit hoger geworden?

Ajax, Feyenoord, PSV?? Zij zijn juist veel kwaliteit verloren, waardoor het gat met de rest kleiner is geworden!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13408
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » vr dec 12, 2008 5:52 pm

Maar tegenwoordig barst het zelfs in de topwedstrijden van de fouten. Het hogere niveau vertaalt zich vooral in een hoger tempo (zeker in Engeland), niet in minder fouten.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr dec 12, 2008 6:49 pm

De kwaliteit van de spelers tov 20 jaar geleden. Voor jou moet het voetbal nu dus veel aantrekkelijker zijn dan toen

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » vr dec 12, 2008 7:04 pm

Hoezo is de kwaliteit van de spelers hoger?

Een Rijkaard, van Basten, van het Schip etc.. zie ik niet in deze selectie rondlopen..

Plaats reactie