KNVB onderzoekt voetbalfusies

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » wo nov 12, 2008 3:40 pm

Ramona schreef:
Thijs schreef:Tsja, ik weet het niet. Als Ajax gaat fuseren met Feyenoord lever ik natuurlijk m'n seizoenkaart in, ik weet niet hoe dat voor jullie geldt. Maar ik ga dan wat anders doen in m'n vrije tijd.
Je moet er idd toch niet aan denken; evenals met NEC en Vitesse... :baaa.gif:
Zou ook niet gaan gebueren er zit genoeg industrie in die omgeving! En je hebt 2 gemeentes die in het verleden bewezen hebben wel geld in de club te willen steken. Daarnaast zijn beide clubs voor de stad een belangrijk doel!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » wo nov 12, 2008 4:05 pm

Volgens mij is het doel van de fusie juist dat de clubs zonder gemeenschapsgeld kunnen bestaan.

Ajax is toch ook een fusieclub?

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo nov 12, 2008 4:06 pm

Is dat zo?
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » wo nov 12, 2008 4:19 pm

Harm schreef:Volgens mij is het doel van de fusie juist dat de clubs zonder gemeenschapsgeld kunnen bestaan.

Ajax is toch ook een fusieclub?
citymarketing! Alles is te verantwoorden.

Ajax is zover ik weet geen fusieclub.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » wo nov 12, 2008 4:38 pm

Fortuna staat natuurlijk gewoon met de rug tegen de muur. Ze krijgen de begroting niet rond en er is deze keer geen gemeente of een externe geldschieter die dat wil oplossen. Tja, dan kunnen ze kiezen of delen. Fuseren of ophouden te bestaan. Hoewel je je natuurlijk kunt afvragen wat het verschil is tussen deze twee. Ik denk niet dat er veel herkenbaars van Fortuna zal overblijven.
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » wo nov 12, 2008 4:54 pm

Ajax is wel onder een andere vorm opgericht in 1892 ofzo, en is daarna in 1900 onder een soort van nieuwe doorstart doorgegaan, ik weet het niet precies. Zal vast wel wat informatie over te vinden zijn.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » wo nov 12, 2008 5:02 pm

Ajax heeft een keer wel opgehouden te bestaan maar is even kort later opnieuw opgericht.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » wo nov 12, 2008 5:04 pm

Zal vanavond wel even het boek '90 jaren Ajax' van Evert Vermeer erbij pakken. Daar staat het in. Maar ik kan het me even niet meer precies herinneren.
Nil volentibus arduum

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » wo nov 12, 2008 5:08 pm

http://nl.wikipedia.org/wiki/AFC_Ajax#Geschiedenis
www.wikipedia.org schreef:Begin
Een aantal vrienden richtten in 1894 een voetbalclub op. Ze noemden de club aanvankelijk "Union", maar doopten hem nog datzelfde jaar om naar "Footh-Ball Club Ajax" (inclusief de spelfout), naar de Griekse held. In deze periode werden in heel Nederland en vooral in Amsterdam veel voetbalclubs opgericht. De Amsterdamse voetbalbond stelde om chaos te vermijden strikte regels op, de club kon hier niet aan voldoen en in 1896 ging de club praktisch ter ziele. Vier jaar later besloot Floris Stempel wederom een poging te wagen en op 18 maart 1900 werd Ajax opgericht in café "Oost-Indie" in het begin van de Kalverstraat bij de Dam, op de plek waar anno 2008 muziekzaak Fame is gevestigd. Floris Stempel werd de eerste voorzitter van de club, waarvan de naam ditmaal wél goed gespeld werd[1]. Om verwarring met een gelijknamige voetbalclub uit Leiden (die inmiddels bekend is als Ajax Sportman Combinatie) te vermijden werd later "Amsterdamsche" nog voor de naam gezet. In 1902 werd Ajax toegelaten in de derde klasse, waarna het direct promoveerde.
Vwoalla.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » wo nov 12, 2008 7:13 pm

Ah, dat scheelt weer wat zoekwerk. Da's inderdaad het verhaal.

Ondertussen in Limburg:

Geweldsdreigingen door fusieplannen Roda en Fortuna

De supporters van Roda JC en Fortuna Sittard zijn nog niet overtuigd van de fusieplannen tussen de beide Limburgse clubs. Dat lieten ze woensdag dan ook duidelijk merken, toen bekend werd dat de plannen in een volgend stadium beland zijn.

Eerst verliet Roda-directeur Huub Narnix vroegtijdig de persconferentie over de kwestie, toen bleek dat Fortuna-aanhangers zijn privé-adres op het internet hadden gezet, zo meldt L1. Vervolgens werd Roda-voorzitter Serve Kuijer bij het Parkstad Limburg Stadion opgewacht door vijftig Roda-supporters die om opheldering vroegen omtrent de plannen.

Bron: Sportweek.nl
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » wo nov 12, 2008 7:24 pm

Ajax is ergens in de jaren 10 gefuseerd met de club Holland.
Je kon aan het begin van de vorige eeuw echter niet promoveren zonder eerst deel te nemen aan promotie-degradatiewedstrijden. Deze regel trof ook Holland, een club uit de derde klasse die al drie jaar achtereen het kampioenschap in hun divisie had behaald, maar steeds niet tot de tweede klasse wist door te dringen.

In juli 1908 fuseerden Holland en Ajax. De naam bleef Ajax, tenue en terrein bleven onveranderd. Mede met de steun van de nieuwe spelers, zoals de gebroeders Pelser en Ton Kooy, werd de basis gelegd voor de promotie van Ajax naar het hoogste niveau.
http://www.ajax.nl/web/show/id=56284
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » wo nov 12, 2008 7:28 pm

Klopt inderdaad, vind het ook net.
De Ajax-Historie:

In 1894 werd door een vriendenclubje de club Union opgestart. Maar dat zelfde jaar veranderden zij de naam nog in Footh-Ball Club Ajax (inclusief de spelfout).
Op 18 maart 1900 was het dan zo ver; Ajax werd erkent als nieuwe voetbalclub.

Voordat Ajax in 1918 landskampioen werd, was het Amsterdamse Blauw-Wit veel populairder dan Ajax. Maar Ajax veroverde het landskampioenschap onder leiding van trainer Jack Reynolds.
Ajax kreeg veel bijnamen als de Godenzonen, maar ook een bekende; Joden. Dit Joodse imago kreeg de club rond de tijd dat uitsupporters altijd met de tram door de joodse wijk naar het Ajaxstadion moesten.
Tot de officiële oprichting speelde Ajax op het Willemspark bij de Vondelbrug en daarna werkte Ajax de wedstrijden af in de Buiksloterham in Amsterdam-Noord. In 1908 vond er een fusie plaats met de derdeklasser Holland.

In 1907 huurde Ajax een terrein in de Watergraafsmeer, waar ter hoogte waar toen een houten stadionnetje voor 15.000 toeschouwers verrees. In 1934 verhuisde de club naar een groter stadion, De Meer, aan de Middenweg, waarvan de capaciteit in de loop der jaren werd uitgebreid tot 29.500 plaatsen. Maar voor de belangrijkste wedstrijden was het Olympisch Stadion (64.000) de thuisbasis. Sinds 1996 speelt Ajax zijn thuiswedstrijden in de Amsterdam Arena, met plaats voor 51.628 toeschouwers. Dit stadion was erg revolutionair in Nederland en in heel Europa, want er zat een schuifdak op en er werd plaats gegeven aan een hoop mensen. Het kreeg van de UEFA een 5-sterren status, deze status kregen naast de Arena nog 19 andere stadions door heel Europa.
In de Jaren '70 beleefde Ajax de zogenaamde Gouden Jaren. Hier in werd maar liefst drie maal de Europacup 1 gewonnen, eigenlijk de Champions League van toen. Ze waren dus 3 maal de beste van Europa.

In totaal won Ajax 29 keer de landstitel, waarvan de laatste keer in 2004, Ajax won 16 keer de nationale beker, waarvan er in 2006 en 2007 er beide jaren één werd gewonnen, ze wonnen 6 maal de Johan Cruijff Schaal (de wedstrijd tussen de landskampioen en de bekerwinnaar), 4 keer won Ajax de Europacup 1 / Champions League waarvan de laatste keer in 1995. Ze wonnen 2 keer de Europacup 2 / UEFA Cup, en 3 maal de Europese Supercup (de wedstrijd tussen de winnaar van de Europacup 1 / Champions League en de winnaar van de Europacup 2 / UEFA Cup. Ook staat in de prijzenkast van Ajax 2 maal de Wereldbeker voor clubs.
Ajax wist sinds de oprichting van de Eredivisie, de hoogste klasse van Nederland, nooit te degraderen.
Ajax speelde tot en met het seizoen 2006/2007 al 1718 wedstrijden, won er daarvan 1134, speelde er 301 gelijk en verloor maar 283 maal. Ze maakten in al die wedstrijden maarliefst 4358 doelpunten en kregen er 1898 tegen. Ze speelden in totaal al 51 wedstrijden in de Eredivisie.
Bron: http://www.ciao-shopping.nl/Ajax__Review_100551

EDIT: Alleen vind ik het laatste zinnetje een beetje vreemd..

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo nov 12, 2008 9:59 pm

Marillion schreef:Ah, dat scheelt weer wat zoekwerk. Da's inderdaad het verhaal.

Ondertussen in Limburg:

Geweldsdreigingen door fusieplannen Roda en Fortuna

De supporters van Roda JC en Fortuna Sittard zijn nog niet overtuigd van de fusieplannen tussen de beide Limburgse clubs. Dat lieten ze woensdag dan ook duidelijk merken, toen bekend werd dat de plannen in een volgend stadium beland zijn.

Eerst verliet Roda-directeur Huub Narnix vroegtijdig de persconferentie over de kwestie, toen bleek dat Fortuna-aanhangers zijn privé-adres op het internet hadden gezet, zo meldt L1. Vervolgens werd Roda-voorzitter Serve Kuijer bij het Parkstad Limburg Stadion opgewacht door vijftig Roda-supporters die om opheldering vroegen omtrent de plannen.

Bron: Sportweek.nl
Die ellende krijg je dan weer. De snelwegen hier hangen ook al weken vol met spandoeken tegen de voorgenomen fusie.
Zakelijk gezien kunnen de 3 clubs eigenlijk niet meer om een fusie heen. Maar ik denk dat veel supporters liever de club failliet zien gaan, dan zien fuseren met de aartsvijand.
Roda wil uiteraard in het geel-zwart blijven ballen en in het parkstad limburg stadion. Tja, dan heb je meteen de rest weer op je dak.

Een moeilijke situatie waarin je het volgens mij als voorzitter nooit goed kan doen. Alleen belachelijk om deze dan meteen openlijk te bedreigen.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » do nov 13, 2008 12:26 am

Dat jullie dat allemaal niet wisten stelletje barbaren :wink.gif:

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » do nov 13, 2008 12:27 am

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:
Marillion schreef:Ah, dat scheelt weer wat zoekwerk. Da's inderdaad het verhaal.

Ondertussen in Limburg:

Geweldsdreigingen door fusieplannen Roda en Fortuna

De supporters van Roda JC en Fortuna Sittard zijn nog niet overtuigd van de fusieplannen tussen de beide Limburgse clubs. Dat lieten ze woensdag dan ook duidelijk merken, toen bekend werd dat de plannen in een volgend stadium beland zijn.

Eerst verliet Roda-directeur Huub Narnix vroegtijdig de persconferentie over de kwestie, toen bleek dat Fortuna-aanhangers zijn privé-adres op het internet hadden gezet, zo meldt L1. Vervolgens werd Roda-voorzitter Serve Kuijer bij het Parkstad Limburg Stadion opgewacht door vijftig Roda-supporters die om opheldering vroegen omtrent de plannen.

Bron: Sportweek.nl
Die ellende krijg je dan weer. De snelwegen hier hangen ook al weken vol met spandoeken tegen de voorgenomen fusie.
Zakelijk gezien kunnen de 3 clubs eigenlijk niet meer om een fusie heen. Maar ik denk dat veel supporters liever de club failliet zien gaan, dan zien fuseren met de aartsvijand.
Roda wil uiteraard in het geel-zwart blijven ballen en in het parkstad limburg stadion. Tja, dan heb je meteen de rest weer op je dak.

Een moeilijke situatie waarin je het volgens mij als voorzitter nooit goed kan doen. Alleen belachelijk om deze dan meteen openlijk te bedreigen.
Om alle problemen en valse sentimenten te voorkomen moeten ze gewoon een nieuw stadion voor 50.000 man neerzetten in Heerlen.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do nov 13, 2008 1:17 pm

niks

Plaats reactie