KNVB onderzoekt voetbalfusies

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

KNVB onderzoekt voetbalfusies

Bericht door Duke » vr okt 24, 2008 2:21 pm

KNVB onderzoekt voetbalfusies

AMSTERDAM - De KNVB heeft een onderzoek lopen naar de mogelijkheden om clubs uit de Eerste Divisie en Eredivisie samen te voegen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een extern adviesbureau, bevestigt een woordvoerder van de voetbalbond vrijdag.

Behalve de Limburgse fusie Fortuna Sittard/MVV/Roda JC, waarover al jaren wordt gesproken, gaat het om een samengaan van BV Veendam met FC Groningen; en een fusie van de Noord-Hollandse rivalen Haarlem en Telstar.

Verder wordt bekeken of FC Eindhoven en Helmond Sport samen één club moeten gaan vormen, en of Go Ahead Eagles moet fuseren met AGOVV Apeldoorn, dat pas vijf jaar geleden door de KNVB werd toegelaten als betaaldvoetbalclub.

Gevoelig
De fusies liggen bij de fans van de clubs zeer gevoelig, maar volgens de voetbalbond zijn ze noodzakelijk. “Gezien de ontwikkelingen ligt het voor de hand dat de KNVB onderzoek doet naar bepaalde concentraties van betaaldvoetbalclubs. Het voetbal is meer gebaat bij enkele financieel gezonde clubs dan bij meerdere kleine clubs.” Clubs als Haarlem, Telstar en FC Eindhoven leiden al jaren een zieltogend bestaan.
www.nusport.nl

We hebben het dus over 5 mogelijke fusies:
Fortuna Sittard/MVV/Roda JC
BV Veendam/FC Groningen
Haarlem/Telstar
Go Ahead Eagles/AGOVV
FC Eindhoven/Helmond Sport

Bij een aantal van deze clubs heb ik inderdaad twijfels bij de levensvatbaarheid, maar een fusie zal wel erg lastig worden, denk ik.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » vr okt 24, 2008 2:53 pm

Een fusie tussen Haarlem en Telstar :drecul.gif:

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » vr okt 24, 2008 3:37 pm

Eindhoven en Helmond Sport is ook een leuke. Ik denk dat EHV liever failliet gaat. Die twee kunnen elkaars bloed wel drinken.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr okt 24, 2008 3:49 pm

Volgens mij geldt dat voor alle fusies. Valt me mee dat Zwolle/Eagles er niet bij staat. :smallgrin.gif:

Overigens komt 90% van de Eerste divisieclubs in aanmerking voor een onderzoek.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » vr okt 24, 2008 4:57 pm

Het zal onderhand eens tijd worden dat het aantal betaald voetbalclubs grondig ingedikt gaat worden. Er zijn veel te veel clubs die zichzelf niet fatsoenlijk staande kunnen houden.

En die sentimenten van de supporters, daar zullen we een keer doorheen moeten. Zal waarschijnlijk niet zonder slag of stoot gaan (er zullen ongetwijfeld zo her en der bedreigingen - kogelbrieven of zo - geuit gaan worden), maar een andere weg is er mijns insziens niet.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr okt 24, 2008 5:02 pm

Mee eens.

Ik denk trouwens dat er best wat amateurclubs zijn die qua sponsorinkomsten en achterland zo zouden meekunnen in het betaalde voetbal. Maar het Nederlandse betaalde voetbal is als stilstaand water. Niet gezond.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » vr okt 24, 2008 5:06 pm

En dan zul je net zien dat Omniworld (dat financieel gezond is) als eerste de dupe wordt van de net ingevoerde degradatieregeling vanuit de Jupiler League. En dat terwijl er tig clubs zijn die alleen nog maar bestaan omdat de diverse gemeentes (meestal meerdere malen) de clubs uit de brand hebben geholpen.... :confused.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » za okt 25, 2008 9:59 am

Waar bemoeien ze zich mee. Een club die niet financieel gezond genoeg is krijgt geen licentie. Ajax en AZ ook maar fuseren? RKC, den Bosch en Willem II? Opzouten, daar gaat de knvb niet over
I think I lost my fucking headache

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » za okt 25, 2008 10:30 am

LucaS schreef:Waar bemoeien ze zich mee. Een club die niet financieel gezond genoeg is krijgt geen licentie. Ajax en AZ ook maar fuseren? RKC, den Bosch en Willem II? Opzouten, daar gaat de knvb niet over
Kom nou, Lucas. Hoeveel clubs zijn gewoon niet financieel gezond, maar worden de de diverse gemeentes overeind gehouden? Ik kan er wel een rijtje opnoemen (ADO, Vitesse, FC Den Bosch, Fortuna, FC Utrecht etc etc).

Misschien had de KNVB zich beter op die clubs kunnen richten en die uit competitie moeten halen, maar het serieus kijken naar fusies is wat mij betreft een goed alternatief.

En aangezien de clubs (al dan niet onder druk van de eigen supporters) hier nooit zelf mee zullen komen (ook al weten de bestuurders zelf dat het verstandiger zou zijn), zal de bond het moeten doen.

Een klein landje als Nederland is gewoon niet groot genoeg voor 38 betaald voetbalclubs. Dat zie je aan de enorme hoeveelheden overheidsgelden die er de afgelopen jaren ingepompt zijn.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » za okt 25, 2008 2:05 pm

En dan? Als Eindhoven financieel niet gezond is, verplicht laten fuseren met PSV? Heeft PSV daar ook nog iets over te zeggen?
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Mourinho
Berichten: 25
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:17 am
Locatie: Randstad

Bericht door Mourinho » wo nov 05, 2008 8:23 pm

Het is natuurlijk ook een moeilijke spagaat voor de gemeenten waarin zo'n club zich bevind. Het brengt naast een hoop werk (bv. politie inzet e.d.) ook veel publiciteit met zich mee. En ook negatieve publiciteit, is publiciteit. Het failliet laten gaan van zo'n club zal men de gemeente altijd kwalijk nemen, hoewel het heel goed te verdedigen is om het te laten gebeuren.

Een fusie tussen clubs als PSV en Eindhoven heeft m.i. alleen zin als je één jeugdopleiding maakt, wat in zal houden dat die van Eindhoven wordt opgeheven en Jong PSV laat uitkomen in de eerste divisie. Dit is op zich wel een goede ontwikkeling natuurlijk voor de voetballers. Alleen zullen er regelementair nog wel wat haken en ogen aan zitten...

Een fusie in een gebied dat gewoon te klein is voor drie BVO's zoals Limburg ligt echter veel meer voor de hand. Natuurlijk is het een beladen onderwerp, gezien de historische waarde van de clubs voor hun bestuurders, leden en fans, maar in een dergelijke 'achtergestelde' regio moet je er misschien wel voor kiezen om krachten te bundelen.
Labor omnia vincit

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo nov 05, 2008 8:46 pm

Waarom heb je in Nederland niet gewoon een Eredivisie, Eerste divisie, tweede divisie, derde divisie.. net als in andere landen.. clubs die hun hoofd niet boven water kunnen houden vloeien dan vanzelf af naar de laagste divisies en ambitieuze amateurs kunnen vanuit de lagere divisies doorgroeien.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do nov 06, 2008 11:12 am

Mourinho schreef:Het is natuurlijk ook een moeilijke spagaat voor de gemeenten waarin zo'n club zich bevind. Het brengt naast een hoop werk (bv. politie inzet e.d.) ook veel publiciteit met zich mee. En ook negatieve publiciteit, is publiciteit. Het failliet laten gaan van zo'n club zal men de gemeente altijd kwalijk nemen, hoewel het heel goed te verdedigen is om het te laten gebeuren.

Een fusie tussen clubs als PSV en Eindhoven heeft m.i. alleen zin als je één jeugdopleiding maakt, wat in zal houden dat die van Eindhoven wordt opgeheven en Jong PSV laat uitkomen in de eerste divisie. Dit is op zich wel een goede ontwikkeling natuurlijk voor de voetballers. Alleen zullen er regelementair nog wel wat haken en ogen aan zitten...

Een fusie in een gebied dat gewoon te klein is voor drie BVO's zoals Limburg ligt echter veel meer voor de hand. Natuurlijk is het een beladen onderwerp, gezien de historische waarde van de clubs voor hun bestuurders, leden en fans, maar in een dergelijke 'achtergestelde' regio moet je er misschien wel voor kiezen om krachten te bundelen.
Limburg heeft na de randstad de meeste inwoners, en is verder niet achtergesteld.
Wel is het zo, dat veel voetbalsupporters eerder naar Alemania Aachen, FC Koln, Borussia MG, Dortmund, Genk, Luik of wat dan ook gaan.
Een fusie zal verder niet leiden tot toename van het aantal toeschouwers op korte termijn, daar zal weer een generatie overheen gaan.
De vaste supportersschare van nu weigert bij een fusie nog te komen.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do nov 06, 2008 11:32 am

Dat valt denk ik nog wel mee.. Op een gegeven moment gaan ze het ook gewoon inzien als de trots van Limburg en zullen ze daar gewoon achter gaan staan. Van elke week voetbal naar geen voetbal in het weekend en dat voor duizenden? Ik moet dat nog wel eens zien.

Paar maandjes hoogstends!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » vr nov 07, 2008 4:21 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 2:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo nov 12, 2008 11:24 am

'Roda en Fortuna komen met intentieverklaring'
Geschreven op woensdag, 12 november om 08:04

Roda JC en Fortuna Sittard komen woensdag met een intentieverklaring, waarin de beide clubs uitspreken dat ze willen fuseren. Dat meldt De Limburger in haar woensdageditie. De provincie Limburg is nauw betrokken bij de samenwerking.

Het is voor het eerst sinds 1998 dat clubs in Zuid-Limburg openlijk de intentie uitspreken samen verder te willen gaan. Wanneer de fusie zijn beslag moet krijgen is onduidelijk. Dat geldt ook voor de toekomst van Fortuna. De club uit Sittard heeft naar verluidt genoeg geld vergaard om de licentiecommissie te overtuigen van de levensvatbaarheid van de club. De licentiecommissie beslist begin volgende week over het wel of niet intrekken van de licentie, iets waarmee eerder werd gedreigd.

Directeur betaald voetbal Henk Kesler van de KNVB, verklaard voorstander van een voetbalfusie, weigerde elk commentaar over de Limburgse kwestie. Dat gold ook voor Fortuna-directeur Hans Erkens en zijn Kerkraadse collega Huub Narinx. De provincie Limburg zal volgens het regionale dagblad geen geld steken in de fusieclub, maar bijvoorbeeld wel de benodigde onderzoeken financieren. Een 'campagneteam' gaat de fusiegesprekken begeleiden en zal ook de zoektocht naar sponsors voortzetten.

In Limburg voetballen vier profclubs: Roda JC in de Eredivisie, Fortuna Sittard, MVV en VVV-Venlo in de Jupiler League. Logischerwijs komen Roda, Fortuna en MVV eerder in aanmerking voor een fusie dan VVV, gezien de geografische ligging van de vier clubs. De Venlonaren voetballen in het noorden van Limburg, de drie overige in het zuiden. In het verleden is er al vaker gesproken over een samensmelting van Limburgse voetbalclubs, maaar de plannen voor een zogenaamd FC Limburg stuitten op veel verzet van supporters van de betreffende Limburgse clubs.
www.voetbalzone.nl

Zou toch wel verrassend zijn als dit een fusie op zou leveren.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Vossie
Berichten: 314
Lid geworden op: za dec 02, 2006 4:20 pm

Bericht door Vossie » wo nov 12, 2008 12:11 pm

Snap niet dat er altijd gefuseerd moet worden. Dan noemen ze bijv. Go Ahead en AGOVV.
Go Ahead is een traditierijke club met genoeg aanhang, ga je daar met AGOVV een nieuwe club van maken dan verdwijnt dat allemaal.
Als je terug wilt naar 16 clubs kan je toch ook gewoon saneren door clubs terug naar de amateurs te laten vloeien. Wat voegt dat AGOVV namelijk toe?
Hetzelfde met Helmond en Eindhoven, dat zijn rivalen, waarvan er één duidelijk levensvatbaarder is dan de ander. Hoezo samenvoegen als je ook van Eindhoven nog een leuke hoofdklasser zou kunnen maken waar de mensen die daar nog heen gaan dan plezier van kunnen hebben.

En tja, met Fortuna komt het natuurlijk nooit meer goed. Het hele stadionverhaal is daar uitgelopen op een fiasco en die schuld is ook niet echt geslonken in de afgelopen jaren. Wel grappig dat ik een tijdje terug nog zat te denken aan een Roda FC (Fortuna Combinatie), die twee clubs zouden wel beter kunnen worden van een fusie. Die agglomeratie in het noord-oosten van Zuid-Limburg krijgt nu één club. Dat MVV daar gewoon niet bij betrokken moet worden heeft diezelfde reden als hierboven voor Go Ahead.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo nov 12, 2008 12:23 pm

Ik denk dat de problemen van Fortuna een belangrijke rol spelen bij de mogelijkheid van een fusie. Verder ben ik het met je eens: een fusie tussen Go Ahead en AGOVV is ondenkbaar.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo nov 12, 2008 1:08 pm

Als Fortuna en Roda een intentieverklaring tekenen zal MVV eigenlijk ook meemoeten.
Investeerders willen volgens mij alleen investeren in een fusie tussen de 3 clubs (DSM).
Als je niet kijkt als een supporter is het wel te begrijpen. Maar als supporter voel je dat toch anders. Hoe kun je ooit samengaan met een eeuwige rivaal?

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Laat ik mijn zegje ook maar ff doen

Bericht door Daily Blind » wo nov 12, 2008 1:12 pm

Vedette-10- schreef:Ten eerste vind ik het onnodig om clubs samen te voegen, het is niet nodig om vanaf de KNVB het aantal profclubs vast te stellen want iedere club kan zijn eigen profs vastleggen.

Als de clubs de stekker(op professioneel vlak) eruit trekken omdat er geen of onvoldoende sportief perspectief is, is dat positief omdat dan het loyale publiek te verlossen van hun kansarme club. Dan moet je 1 gezamelijke club maken waar dus het publiek zich bij wil voegen, zonder dat het gevoelig ligt alsof je overloopt naar de rivaal. Zie FC Twente: het levende bewijs dat je dan meer ambities kan verwezenlijken.

Wat sowieso wel handig is om te doen om de aanwas van jeugdtalenten samen te organiseren, zodat je meer kan selecteren op de besten en die kan samenvoegen. Ik ben er dus voor om het in de regio te regelen. Is het aantal profclubs passend, dat wil zeggen de opleiding een profwaardige kwaliteit kan realiseren, dan is dat perfect. Is het zo dat het aantal clubs elkaars opleiding dusdanig verzwakken, dan moet je toch echt ervoor kiezen om een wat neutralere opleiding samen te vormen.
Twente is een heel ander verhaal! Ten eerste is het ook een fusie club en daarnaast zit er erg vee geld in het tukkerland. Daarnaast hebben ze een grote achterban. Dat zijn heel wat belangrijke eigenschappen om succesvol te worden.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo nov 12, 2008 1:34 pm

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:Als Fortuna en Roda een intentieverklaring tekenen zal MVV eigenlijk ook meemoeten.
Investeerders willen volgens mij alleen investeren in een fusie tussen de 3 clubs (DSM).
Als je niet kijkt als een supporter is het wel te begrijpen. Maar als supporter voel je dat toch anders. Hoe kun je ooit samengaan met een eeuwige rivaal?
Als het alternatief is dat je club failliet gaat lijkt me die keuze niet zo moeilijk meer.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » wo nov 12, 2008 1:47 pm

Tsja, ik weet het niet. Als Ajax gaat fuseren met Feyenoord lever ik natuurlijk m'n seizoenkaart in, ik weet niet hoe dat voor jullie geldt. Maar ik ga dan wat anders doen in m'n vrije tijd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » wo nov 12, 2008 1:48 pm

Nou, haal de kogelvrije vesten maar weer uit de kast. Dit zal wel weer een hoop ellende gaan opleveren.

Als je de emotie van de fanatieke clubsupporter buiten beschouwing laat is het natuurlijk gewoon een verstandige beslissing. De clubs zijn kennelijk niet in staat om zelfstandig te overleven. Op termijn lijkt dit dan ook de beste beslissing hoewel ik ook wel begrijp dat sommige supporters daar niet op zitten te wachten.

Maar kijk eens naar clubs als Twente en Utrecht. Dat zijn ook fusieclubs en daar staat toch gewoon een behoorlijke aanhang achter.
Nil volentibus arduum

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » wo nov 12, 2008 2:00 pm

En wat dacht je van AZ..

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34406
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » wo nov 12, 2008 3:00 pm

Thijs schreef:Tsja, ik weet het niet. Als Ajax gaat fuseren met Feyenoord lever ik natuurlijk m'n seizoenkaart in, ik weet niet hoe dat voor jullie geldt. Maar ik ga dan wat anders doen in m'n vrije tijd.
Je moet er idd toch niet aan denken; evenals met NEC en Vitesse... :baaa.gif:

Plaats reactie