Machtsstrijd bij opvolging Sprengers

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33839
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Machtsstrijd bij opvolging Sprengers

Bericht door Duke » di aug 26, 2008 7:33 pm

Machtsstrijd bij opvolging Sprengers
Door ROB HARTOG

ZEIST - De KNVB kiest woensdagavond een nieuwe voorzitter. Michael van Praag en Jan Willem Hoogendoorn zijn de kandidaten. Op de achtergrond woedt een felle machtsstrijd. De profs en de amateurs staan weer eens lijnrecht tegenover elkaar.

Beide secties van de KNVB houden, bij de keuze voor een nieuwe voorzitter van de voetbalbond, verbeten vast aan hun eigen kandidaat. Het betaalde voetbal steunt unaniem Michael van Praag, de amateurclubs scharen zich massaal achter Jan Willem Hoogendoorn.

Pikant of eigenlijk triest is dat die machtstrijd tussen de twee belangrijkste pijlers van de voetbalbond uitgerekend gaat over de opvolging van Jeu Sprengers, die in april na een kort ziekbed overleed. Sprengers was immers bij uitstek de man die tijdens zijn regeerperiode in de bossen van Zeist met humor en charme bruggen bouwde tussen de professionals en de amateurs. Vooral dankzij zijn inbreng konden beide secties steeds beter door één deur. En trokken zij steeds vaker gezamenlijk op bij belangrijke beslissingen.

Vanavond staan beide machtsblokken weer ouderwets als echte kemphanen tegenover elkaar. In de bondsvergadering hebben zowel de profs als de amateurs dertig stemmen. Het is allerminst denkbeeldig dat de hoofdelijke stemming onbeslist eindigt. De reglementen schrijven voor dat na een korte schorsing van de vergadering een tweede stemming volgt. Eindigt ook dat gelijk, dan beslist het lot.

Dat laatste wil Benk Korthals het liefst voorkomen. De voorzitter van de Raad van Toezicht betaald voetbal van de KNVB en tevens lid van het bondsbestuur zal in dat geval een voorstel indienen een commissie te benoemen met maar één opdracht: de bestuurlijke impasse doorbreken.

,,Bondsvoorzitter is een té belangrijke functie om het lot te laten beslissen’’, zegt Korthals aan de vooravond van de bondsvergadering. ,,Ik weet wel dat de reglementen dat voorschrijven, maar ik hoop de afgevaardigden er van te kunnen overtuigen dat we in dat geval beter nog eens om de tafel kunnen gaan zitten om te zoeken naar een oplossing.’’

Tot op heden lukte het niet één van de twee kandidaten te bewegen zich terug te trekken uit de race. Zowel Van Praag als Hoogendoorn voelt zich sterk genoeg om als winnaar uit het strijdperk te komen. ,,Het is vervelend dat deze competitie nodig is, maar beiden achten zich niet kansloos. En het zijn ook prima kandidaten,’’ erkent Korthals. ,,Alle twee hebben een presentatie gegeven en die zagen er uitstekend uit. Objectief bezien kun je zeggen dat Van Praag als pluspunt heeft dat hij veel internationale contacten heeft, maar Hoogendoorn heeft beslist ook capaciteiten.’’

Het beschikken over internationale ervaring weegt intern zwaar bij de beleidsbepalers van de KNVB, die vanavond zelf geen stemrecht hebben. Sprengers was ook in dat opzicht een boegbeeld van de voetbalbond. Hij genoot veel aanzien in de internationale voetbalwereld en bokste met zijn charisma bij de UEFA en de FIFA veel voor elkaar voor Nederland. Sprengers zette ons land bestuurlijk op de kaart.

Het was allerminst toevallig dat Sepp Blatter, voorzitter van de FIFA, bij de uitvaart in Venlo aanwezig was en dat Michel Platini, preses van de UEFA, een dag voor de crematie naar Limburg kwam om afscheid te nemen van Sprengers tijdens een ceremonie in het stadion van VVV.

Voordat vanavond de stemming begint, krijgen beide kandidaten nog één keer de kans zich aan de bondsvergadering te presenteren en hun plannen te ontvouwen. Afgelopen dagen deden zij dat ook al vrij uitgebreid. Beiden kozen daarbij voor een geheel eigen aanpak om zieltjes te winnen. Voormalig Ajax-voorzitter Michael van Praag profileerde zich op eigen initiatief met een goed-nieuws-show op de website van de voetbalbond. Jan Willem Hoogendoorn liet een gelikte folder over hemzelf maken, die hij opstuurde naar alle bondsafgevaardigden. ,,Ze hebben echt wel een beetje campagne gevoerd,’’ weet Korthals. ,,Dat mag ook.’’

Of de inspanningen voldoende zijn om stemmen te veroveren in het vijandelijk kamp valt te bezien. De clubs uit de eredivisie steunen unaniem de kandidatuur van Van Praag. Dat hebben zij afgesproken tijdens een vergadering van de ECV, het samenwerkingsorgaan van de eredivisieclubs. ,,Klopt,’’ erkent Jan Willem van Dop, voorzitter van FC Utrecht. ,,Wij vinden het een pre dat Van Praag veel internationale ervaring heeft. Bij de UEFA en de FIFA gaan met zijn staat van dienst deuren open. Dat is belangrijk voor het Nederlandse voetbal.’’ Ook de clubs uit de eerste divisie kiezen onvoorwaardelijk de kant van de oud-voorzitter van Ajax.

Maar ook in het kamp van de amateurs zijn, voor zover mogelijk in dat meer geschakeerde landschap, in de verschillende districten de krachten gebundeld. Jan Willem Hoogendoorn rekent op unanieme steun van zijn achterban. Die heeft hij ook nodig om tijdens de stemming gelijke tred te houden met Van Praag. De kans dat bij de amateurvertegenwoordigers een enkele kikker uit het mandje springt, lijkt op voorhand groter dan eenzelfde scenario bij de profs.

Korthals: ,,Ik durf over de uitslag van de stemming niet te speculeren, maar het zou natuurlijk het mooiste zijn als de vergadering met ruime meerderheid één kandidaat kiest. Het zou jammer zijn als de oude stammenstrijd tussen profs en amateurs weer oplaait. Daarvoor waren afgelopen jaren de verhoudingen te goed.’’
Michael van Praag verdient steun van profs én amateurs
Chris van Nijnatten

Het is aan één kant wel aardig dat er in de afgelopen maanden geen overeenstemming is bereikt over één geschikte kandidaat voor het voorzitterschap van de KNVB. Want nu voelden Michael van Praag en Jan Willem Hoogendoorn zich genoodzaakt campagne te voeren. Zoiets is veel leuker dan achterkamertjesoverleg waarin op basis van consensus een meestal halfbakken resultaat wordt bereikt.

Het is nog maar de vraag wat beide kandidaten met hun campagne bereikt hebben. Er zijn zestig stemmers en die zijn precies gelijk verdeeld over de prof- en de amateursectie van de bond. De blokken lijken gesloten; Van Praag heeft alle profclubs achter zich gekregen en Hoogendoorn hoopt met de amateurs hetzelfde te hebben gedaan. Mocht het zo zijn, dan sta je daar aardig mee voor gek. Het voetbalparlement lijkt niet te kiezen voor de beste man, maar voor de bloedgroep van de al of niet beste man, waarmee vaststaat dat het in de bondsvergadering van de KNVB nog steeds 1958 is en geen 2008. Hoe zielig.

Een stemadvies geven, is al net zo uit de tijd als het ongebreideld trouw zijn aan een soortgenoot. Toch waag ik het er maar even op, in het belang van het Nederlandsche voetbal. We nemen aan dat beide kandidaten het beste voor hebben met het Nederlandse voetbal. Ze willen allebei een sterke bond, die zowel het amateur- als het betaalde voetbal faciliteert en verder helpt. Ze willen ook allebei Nederland nog nadrukkelijker op de kaart zetten dan het er nu al staat. In hun ambities verschillen ze niet veel van elkaar.

Om die ambities te verwezenlijken, moeten ze in eigen land de kudde bijeen zien te houden. Misschien, ik weet het niet zeker, is Hoogendoorn wel een betere herder dan Van Praag. Ze moeten daarnaast het buitenland zien te winnen voor de toernooien en finales die we naar dit land willen halen én, eveneens bij de UEFA en FIFA, opkomen voor de belangen van de Nederlandse profclubs en hun opleidingen.

Wat dat laatste betreft, is Van Praag de beste kandidaat, veruit. De voormalig voorzitter van Ajax bekleedde in zeven verschillende commissies van de UEFA een functie en is momenteel vice-voorzitter van de commissie Stadions Veiligheid van de UEFA.

Als je beide kwaliteiten tegen elkaar afweegt, dan moet Van Praag als beste kandidaat overblijven. Hij kent van het duo de weg bij de grote voetbalkoepels het beste en wat ook mee telt, ze kennen hém daar ook. Van zo’n netwerk moet het hele Nederlandse voetbal kunnen profiteren. Daarnaast heeft Hoogendoorn een manoeuvre uitgehaald, die in zijn nadeel pleit. Hoogendoorn zag er ten onrechte voordeel in om te zeggen dat de overleden bondsvoorzitter Jeu Sprengers hem als geschikte opvolger zag. Los van de vraag of zoiets nog te controleren is, nadert een dergelijke opmerking in een verkiezingscampagne de grens van ranzigheid. Dan wil je echt te graag. Zoiets moet je iemand niet te lang nadragen, maar mag de doorslag geven als er sprake is van een nek-aan-nekrace. De bondsvergadering doet er daarom goed aan zich als één man te scharen achter Michael van Praag.
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di aug 26, 2008 7:44 pm

Wat heeft dat met Ajax te maken?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33839
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di aug 26, 2008 9:15 pm

Zegt de naam Van Praag je nog wat? :smallgrin.gif:

Maar je hebt gelijk, eigenlijk hoort ie hier thuis.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Bericht door D_skilled » di aug 26, 2008 9:19 pm

Maar je hebt gelijk, eigenlijk hoort ie hier thuis.
:smallgrin.gif:

Siemen
Berichten: 1175
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 12:10 pm

Bericht door Siemen » di aug 26, 2008 9:21 pm

Van Praag is altijd wel erg baantjesziek, om eens een Derksen-woord te gebruiken.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di aug 26, 2008 9:22 pm

Duke schreef:Zegt de naam Van Praag je nog wat? :smallgrin.gif:

Maar je hebt gelijk, eigenlijk hoort ie hier thuis.
Als Koeman weer een baantje heeft, dan bespreken we dat gelukkig ook niet meer in de algemene zone. ;)

Ik heb overigens nog nooit van de tegenstander gehoord.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33839
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di aug 26, 2008 9:32 pm

Van Praag is natuurlijk een Ajax-man bij uitstek, en dat zal hij ook altijd blijven, dat zul je met me eens zijn. Een vergelijking met Koeman snap ik dan ook niet helemaal.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di aug 26, 2008 9:35 pm

vPraag is een Ajaxman, maar al jaren niet meer in dienst van Ajax. Koeman is een ongelukkige keuze, maar pak dan bijvoorbeeld een Rijkaard ofzo.

Anyway, wie oh wie is die Hoogendoorn?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di aug 26, 2008 10:25 pm

Van Praag vertoonde zich bijna nooit bij Ajax in de jaren voor hij voorzitter werd. Dus een echte Ajax-man? Ik weet het niet, hoor.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di aug 26, 2008 10:26 pm

Alstublieft:

Grote onbekende tegen zwaargewicht

ZEIST - Jan Willem Hoogendoorn is de grote onbekende in de race om het bondsvoorzitterschap van de KNVB. De 57-jarige districtsdirecteur van de ABN Amro Bank in Hilversum neemt het op tegen zwaargewicht Michael van Praag, veertien jaar lang voorzitter van Ajax.

Interviews geeft Hoogendoorn zelden. De laatste weken wees hij consequent elk verzoek om een vraaggesprek af. Hij beperkte zich tot het produceren van een folder, waarin hij zichzelf introduceert en waarin hij zijn plannen ontvouwt over het leiden van een organisatie als de KNVB, met bijna 1,2 miljoen leden veruit de grootste sportbond van ons land.

Twee jaar geleden besloot Hoogendoorn, toen nog penningmeester van de amateursectie van de KNVB en lid van het bondsbestuur, zich kandidaat te stellen voor de opvolging van Jeu Sprengers. Op dat moment ging hij er uiteraard vanuit dat de Limburger zijn ambtstermijn, die eind van het jaar zou aflopen, vol zou maken. De ziekte waaraan Sprengers in april van dit jaar na een kort ziekbed overleed, had zich toen nog niet geopenbaard.

,,Ik heb destijds een aantal goede en intensieve gesprekken gehad met Jeu Sprengers, die mij graag als zijn opvolger zag,’’ liet Hoogendoorn zich een tijdje geleden ontvallen. ,,We spraken over de functie en over de eventuele invulling door mij. Aan die gesprekken heb ik een goed gevoel overgehouden.’’

Die uitspraken zijn in de introductiefolder van Hoogendoorn niet terug te vinden. De kandidaat bondsvoorzitter weet dat hij binnen het betaalde voetbal kwaad bloed heeft gezet met het wat al te opzichtig koketteren met zijn goede band met Sprengers. Hij beperkt zich tot een verweer tegen het argument van de profs dat hij, in tegenstelling tot concurrent Van Praag, geen bekendheid geniet in de internationale voetbalwereld.

,,Toen Sprengers begon als voorzitter van de KNVB was hij in Nederland bekend als voorzitter van VVV. Daarbuiten was hij onbekend. Na verloop van tijd gingen in Europa steeds meer deuren voor hem open. Een kwestie van kennis en toewijding. Dankzij mijn bestuursfunctie heb ik de afgelopen jaren de wereld van de UEFA en FIFA van dichtbij leren kennen. En zij mij. Ik kan de komende jaren voor continuïteit zorgen als gezicht van de KNVB.’’

Speerpunt in de campagne van Hoogendoorn is eenwording binnen de KNVB, het slechten van barricades tussen de profs en de amateurs. ,,Het streven is dat de KNVB groeit naar 1,4 miljoen leden in 2012. Het is dus niet meer dan logisch dat iemand die het vertrouwen geniet van betaald voetbal en amateurvoetbal als voorzitter van de KNVB opereert,’’ verkondigt hij.

,,De bondsvoorzitter moet ook kennis hebben van de wereld van het betaalde voetbal. Als lid van het KNVB-bestuur en als verantwoordelijk bestuurder voor grote internationale voetbalevenementen weet ik waar op welk niveau de schoen wringt. In mijn bescheiden actieve voetbalcarrière stond ik op het voetbalveld bekend als een schaver, nu voel ik me meer een bruggenbouwer. De KNVB moet als bond één eenheid worden, met respect voor alle bestaande rechten en plichten.’’

Hoogendoorn voldoet in eigen ogen volledig aan het profiel dat de voetbalbond heeft opgesteld voor de opvolging van Sprengers. ,,Ik ben een goede kandidaat omdat ik – zonder arrogant te willen overkomen – een van de weinige mensen ben binnen de voetbalwereld die het vertrouwen genieten van beide secties. Ik zie mezelf dan ook meer als een KNVB-kandidaat dan als een kandidaat vanuit het amateurvoetbal’’, vertelde Hoogendoorn vorige maand in de nieuwsbrief van de digitale uitgave van Sport Knowhow.

,,Misschien ben ik niet zo bekend als Michael van Praag, maar zei ooit niet iemand ‘elk nadeel heeft zijn voordeel’? Zo heb ik bij voorbeeld een blanco dossier bij de UEFA. Als voorzitter kom je overal binnen, ook in het buitenland. Het gaat er volgens mij om dat je de kracht hebt daar op een goede manier gebruik van te maken. Ik heb die kracht.’’

Bron: AD.nl
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58909
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo aug 27, 2008 7:27 am

Van Praag wijst voorstel van Hoogendoorn af


ZEIST, woensdag

KNVB-kandidaatsbondsvoorzitter Jan Willem Hoogendoorn heeft zijn verkiezingsrivaal Michael van Praag benaderd om onder zijn leiding de portefeuille ’internationale zaken’ voor zijn rekening te nemen in het bondsbestuur. Van Praag, kandidaat van de betaalde sectie, heeft het voorstel van Hoogendoorn, kandidaat van de amateursectie, verworpen.

Hoogendoorn deed zijn verzoek aan Van Praag samen met amateurvoorzitter en tijdelijk KNVB-bondsvoorzitter Hans Lesterhuis.

Hoogendoorn en Van Praag zijn in de race voor het bondsvoorzitterschap van de KNVB. Hoogendoorn: „Het was een initiatief van de amateursectie. Omdat ik zo veel mogelijk goede mensen voor de KNVB wil behouden, stond ik achter een dergelijke constructie. En een volgens mij ook zeker werkbare situatie. Maar in een persoonlijk onderhoud met Van Praag vond hij de constructie niet werkbaar en wees het voorstel af.”

Sterke punten bij de kandidaatstelling van Van Praag voor het bondsvoorzitterschap zijn onder andere z’n internationale contacten en z’n ingangen bij UEFA en FIFA, wat een pre is bij de lobby om het WK 2018 naar Nederland en België te halen.

Hoogendoorn heeft in tegenstelling tot de oud-voorzitter van Ajax nagenoeg alleen nationale voetbalbestuurservaring.
De verkiezing voor het bondsvoorzitterschap van de KNVB is vanavond. Wie een meerderheid (31 van de 60 stemmen) scoort, volgt de overleden Jeu Sprengers op als bondsvoorzitter van de voetbalbond.
De T.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo aug 27, 2008 6:54 pm

Van Praag heeft gewonnen.

Bron: NOS.

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo aug 27, 2008 7:01 pm

Logisch. Die functie is vooral extern gericht en daar heeft van Praag verreweg de meeste ervaring in.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58909
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do aug 28, 2008 7:25 am

„KNVB MOET FANTASTISCH SWINGENDE TENT WORDEN”

Van Praag voetbalbaas


ZEIST, donderdag
„Met uw hulp moeten we van de KNVB een fantastisch swingende tent maken.” Het was het eerste statement van de nieuwe bondsvoorzitter van de KNVB, Michael van Praag. De oud-voorzitter van Ajax werd gisteravond na een prima presentatie met een kleine meerderheid (32 tegen 28) door de bondsvergadering van de KNVB gekozen als opvolger van de in april overleden Jeu Sprengers.


Dat de beslissing tussen Van Praag, afgevaardigde van de betaalde sectie, en zijn rivaal Jan Willem Hoogendoorn, afgevaardigde van de amateursectie, al direct in de eerste stemronde viel, was niet verwacht. Meestal vormen de amateurs een hecht blok, maar in Zeist sprongen onverwacht twee kikkers uit de kruiwagen van de amateursectie. Het zou gaan om afgevaardigden uit district Oost en West II.


Directeur Ruud Bruijnis van het amateurvoetbal moest wel even slikken. „Ik had dit niet verwacht, maar ik heb Van Praag direct verteld dat hij ook onze voorzitter is. Het is aan hem om zijn beloftes waar te maken.” Bruijnis’ collega Henk Kesler glom. „Ik ben er trots op dat niemand van het betaalde voetbal uit de kruiwagen is gesprongen. Daar stonden we toch om bekend en ik denk dat Van Praag met zijn uitstraling, maar zeker ook met zijn internationale contacten de belangen van het Nederlandse voetbal het beste kan behartigen.” Zijn uitstraling? Bruijnis: „Onze kandidaat Hoogendoorn is inhoudelijker misschien wat sterker, maar Van Praag heeft ontegenzeggelijk meer charisma. Deze stemming valt een beetje te vergelijken met die bij het NOC*NSF tussen Erica Terpstra en Ruud Vreeman. Ook daar was het gevoel en de beeldvorming doorslaggevend want zowel Van Praag als Hoogendoorn waren voor mij prima kandidaten.”


Hoewel Van Praag via de verkiezing als bondsvoorzitter een gooi doet in maart 2009 voor een plaats in het uitvoerend comité van de UEFA beseft hij dat het vooral belangrijk wordt om in Zeist te werken aan de eenheid tussen amateurs en profs. „Ik wil dolgraag de voorzitter van de amateurs zijn en ik geloof zelfs dat ik door mijn vele ingangen in het betaalde voetbal de deuren voor de amateurs gemakkelijker kan openen”, aldus de 60jarige Van Praag, die met onmiddellijke ingang al z’n andere functies in de voetballerij heeft neergelegd. „Het lidmaatschap van de Raad van Toezicht van de KNVB en m’n commissariaat bij de ECV. In de UEFA-commissie Stadium & Security blijf ik actief. Normaal moet je daarvoor bondsvoorzitter zijn, maar had de UEFA voor mij een uitzondering gemaakt. Met het winnen van de verkiezing ben ik ook geen uitzondering meer.”


UEFA-voorzitter Michel Platini is overigens een voorbeeld voor Van Praag. „Hij werd met twee stemmen verschil gekozen bij de UEFA, maar heeft inmiddels het vertrouwen gewonnen van z’n grootste criticasters. Binnen een jaar wil ik de 28 stemmers op Hoogendoorn het gevoel geven van: zo gek is die Van Praag als bondsvoorzitter niet. Ik heb er alle vertrouwen in dat het me gaat lukken om er een eenheid van te maken. Want bloedgroepen werken verlammend. En als m’n gezondheid het toelaat, wil ik het tien jaar volhouden tot ik 70 jaar ben en reglementair moet terugtreden.”



• Met z’n verkiezing tot bondsvoorzitter staat Michael van Praag direct een reglementswijziging voor. Hij wil voorkomen dat loting ooit kan bepalen wie de nieuwe bondsvoorzitter wordt. Als de stemmen tweemaal gestaakt zouden hebben, dan zou het lot bepalend zijn. Van Praag: „Het is niet goed voor de bondsvoorzitter en internationaal kan je daar niet mee aankomen. Zo’n grote bond die z’n voorzitter niet democratisch kan kiezen.”

• Als de clubs in de eerste divisie voor 1 november een goed alternatief presenteren, is directeur betaald voetbal Henk Kesler bereid om de degradatie uit de eerste divisie een jaar uit te stellen. Ook de nieuwe bondsvoorzitter Michael van Praag is daarvoor en voor een overgangsfase, waarbij een club niet alleen op sportieve gronden degradeert, maar er ook rekening wordt gehouden met financieel economische gronden.

• Met z’n verkiezing tot bondsvoorzitter levert Van Praag direct z’n lidmaatschap in bij de Raad van Toezicht van de KNVB en zijn commissariaat bij de Eredivisie CV.
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58909
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do mar 26, 2009 8:51 am

Praag maakt woorden waar en komt in college Platini

„Trotse bestuurder UEFA”


KOPENHAGEN, donderdag

Nederland heeft met Michael van Praag weer een vertegenwoordiger in het bestuurscollege van de Europese voetbalbond UEFA. Na het overlijden van Jeu Sprengers vorig jaar ontbrak een Nederlandse stem. Voor de komende vier jaar is deze nu gegeven aan de 61-jarige Amsterdammer, die als zevende werd gekozen voor de negen vacante posities in het uitvoerend comité van de UEFA. Van Praag kreeg 34 van de 53 stemmen. „Trots, dat was het eerste gevoel dat in me opkwam.”

Volgens secretaris-generaal Harry Been van de KNVB zijn 34 stemmen veel voor een absolute nieuwkomer bij de UEFA. Michael is wel bekend bij de profclubs, maar ditmaal kozen de 53 aangesloten voetbalbonden hun kandidaat en dat zijn stuk voor stuk bijna allemaal amateurs. Die kenden Michael niet. Dat hij een beetje zenuwachtig was, kon ik me voorstellen”, aldus de opperlobbyist Been van de KNVB. „Het was meer spanning”, aldus Van Praag zelf. Hij hield woord met zijn nieuwe Europese bestuurszetel. Bij zijn verkiezing tot bondsvoorzitter van de KNVB vertelde hij al grote kans te maken op een bestuurszetel bij de UEFA.

Overigens werd in het Nederlandse kamp vooraf ingezet op zo’n 40 stemmen. „Maar twee derde van 53 is een mooie score. Jeu Sprengers scoorde de laatste keer maar twee stemmen meer”, aldus Been. Of de ’chocolaatjesaffaire’ (zie bericht) van invloed is geweest, viel uiteraard niet na te gaan vanwege de anonieme status van de stemming. Het is nu aan Van Praag om zich in Nyon, de thuisbasis van de UEFA in Zwitserland, waar te maken. Daar is overigens kantoorruimte voor hem beschikbaar, waar hij als bondsvoorzitter bij de KNVB gebruik maakt van het kantoor van Been.

„Michel Platini heette me van harte welkom in zijn bestuur en omhelsde me. Dat vond ik wel mooi”, aldus Van Praag. De Fransman gaat bepalen in welke commissies hij Van Praag graag ziet. „Ik zit al jaren in de stadioncommissie en misschien dat ik daar voorzitter van word. Nee, scheidsrechterszaken niet. Dan liever de commissie van clubcompetities, waarbij mijn achtergrond als oud-clubvoorzitter me goed van pas komt. Maar Platini gaat dat bepalen.”

Directeur betaald voetbal Henk Kesler reageerde ook blij op de uitverkiezing. „Het geeft aan dat alle landen in Europa ons land zien in het rijtje Engeland, Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk. Nederland hoort daar bestuurlijk ook bij. Met Michael in het bestuur zitten we heel dicht bij de informatie van de UEFA en kunnen we enige invloed uitoefenen.”

Voor Van Praag voert naast de gebruikelijk punten zoals de 6+5-regeling, financiële fairplay, de homegrown-regeling, geen transfers voor spelers onder 18 jaar en een uitzonderingspositie van sport binnen de Europese gemeenschap een ander speerpunt. „Solidariteit. De kleine, nieuwe bonden krijgen geld van de UEFA, maar het gat tussen groot en klein moeten we verkleinen door meer financiële middelen ter beschikking te stellen. En erop toe te zien dat het ook meer voor accommodaties wordt gebruikt. Niet een extra businessbox voor de voorzitter of een aangeklede viproom, maar douches, goede velden, kleedkamers en dergelijke. Zulke zaken kunnen de jeugdopleiding in dergelijke landen een impuls geven. Nu maak ik her en der in Europa schrijnende gevallen mee.”


Plaats reactie