Roda JC 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Jöhnk » za apr 04, 2009 2:47 pm

joey schreef:Ik ben geen groot kenner van Limburg, maar ik heb begrepen dat er grote regionale verschillen zijn en dat iemand uit Kerkrade in de regel weinig affiniteit heeft met iemand uit Venlo of Maastricht.
Maar ook tussen Sittard en Kerkrade botert het niet. Dat heeft iets met het mijnlandschap te maken, las ik laatst.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Thijs » za apr 04, 2009 4:38 pm

Klopt, Sittard-Geleen is de Westelijke Mijnstreek en Kerkrade/Heerlen de Oostelijke Mijnstreek. Limburg is wat dat betreft een heel verdeeld gebied.

Nu ben ik opgegroeid in het noorden, maar daar zijn de verschillen al enorm. Al is het maar qua taal. In het dorp waar ik woonde zei men in plaats van 'jij' altijd 'ow'.
In het dorp waar ik naar school ging (10 km verderop) zei men ipv 'jij' altijd 'geej'. (oftewel 'gij')
En het dorp wat daarnaast lag, maar iets meer richting Venlo, gebruikte 'dich'.
Zo versta ik wel mijn eigen dorpse dialect (de taal waarin Rowwen Hèze zingt) maar vind ik het Venloos al lastiger te verstaan (ligt 25 km verderop) en is het Kerkraads helemáál een onverstaanbaar brabbeltaaltje. Het is niet zoals Fries dat iedereen in Friesland Fries praat en elkaar dus overal verstaat.

Ik ken niet alle verschillen tussen de Zuid-Limburgse dorpen/steden maar dat zijn niet zomaar wat kleine tegenstellingen hoor. Maastricht is ook echt het Amsterdam van Zuid-Limburg bijvoorbeeld, daar kijkt men neer op de 'boeren' uit het omringende platteland en ze denken dat Maastricht het middelpunt van het universum is.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Giacomo Puccini » zo apr 05, 2009 12:32 pm

De toevoeging SPORTING is lachwekkend. Typisch Nederlands om een club niet een logische, Nederlandse naam te geven - bijvoorbeeld (Voetbalclub) Limburg - maar er kunstmatig een mythisch gevoel omheen te creëren. Een Griekse held/god erbij slepen, een Portugees topclub tintje eraan geven, de Engelse toevoeging Footballclub, eindeloze afkortingen, wie zit daar nu op te wachten? De nieuwe Limburgse fusieclub verliest op deze manier ook goodwill. Het is veel makkelijker afgeven op 'Sporting' dan op Limburg. Ze hadden het beter bij Limburg kunnen houden.
Ajax!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Jöhnk » zo apr 05, 2009 1:37 pm

Giacomo Puccini schreef: Een Griekse held/god erbij slepen, een Portugees topclub tintje eraan geven, de Engelse toevoeging Footballclub, eindeloze afkortingen, wie zit daar nu op te wachten?
Kuche. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13408
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Arthur » zo apr 05, 2009 1:47 pm

Wat is eigenlijk de logica achter de gedachte dat het samenvoegen van twee ongezonde bedrijven leidt tot één gezond(er) bedrijf?

Het lijkt mij voor de hand liggend dat Sporting binnen de kortste keren ook weer financiële problemen heeft.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Giacomo Puccini » zo apr 05, 2009 2:04 pm

Arthur schreef:Wat is eigenlijk de logica achter de gedachte dat het samenvoegen van twee ongezonde bedrijven leidt tot één gezond(er) bedrijf?

Het lijkt mij voor de hand liggend dat Sporting binnen de kortste keren ook weer financiële problemen heeft.
Twee ongezonde bedrijven maken uiteraard samen geen gezond bedrijf.

De gedachtegang is volgens mij dat sponsors hun geld niet meer over twee clubs verdelen maar alles investeren in Sporting Limburg. Zit wat in, al betwijfel ik of die paar ton aan Sittardse sponsoropbrengsten veel zoden aan de dijk zetten. Daarnaast heb je meer betalende bezoekers in het Parkstad Limburg Stadion als de fans van Fortuna Sittard erbij komen en de Roda JC fans blijven komen. Gezien de anti Sporting Limburg sfeer zal men al blij mogen zijn als volgend seizoen het toeschouwersgemiddelde van dit seizoen gehaald wordt. Op lange termijn zou het stadion misschien wel wat voller kunnen lopen als de club de negatieve sfeer weet om te buigen. Het is daarbij belangrijk dat een club wordt neergezet die een breed draagvlak vindt binnen Limburg. Dat is nog best moeilijk. Blijft dus afwachten hoe het gaat lopen, maar het idee is niet gek. De uitvoering zal het succes gaan bepalen.

Verder was Fortuna Sittard een zinkend schip met een torenhoge schuldenlast en een idioot duur stadion voor de Eerste Divisie. Die waren hoe dan ook kopje onder gegaan. Die schuldenlast is 'geparkeerd' en heeft dus geen negatieve invloed meer op de nieuwe club.

Best wel veel voordelen dus. Ik vind het een beslissing die te rechtvaardigen is. Helemaal gezien de clubs al fusieclubs waren.
Ajax!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Bert » zo apr 05, 2009 2:12 pm

Kunnen we Sporting Limburg niet bij voorbaat uitsluiten van promotie naar de Eredivisie voor de komende drie jaar? Belachelijk dat gedoe met die stoeltjes. En Roda deed er NIETS aan!
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Wouter
Berichten: 18847
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Wouter » zo apr 05, 2009 10:45 pm

Jöhnk schreef:
joey schreef:Ik ben geen groot kenner van Limburg, maar ik heb begrepen dat er grote regionale verschillen zijn en dat iemand uit Kerkrade in de regel weinig affiniteit heeft met iemand uit Venlo of Maastricht.
Maar ook tussen Sittard en Kerkrade botert het niet. Dat heeft iets met het mijnlandschap te maken, las ik laatst.
Volgens mij heb je dit soort problemen altijd bij fusies. Eigenlijk vallen de problemen in Limburg nog mee. Stel je eens voor dat Vitesse met NEC moet fuseren. Of Ajax met FC Utrecht of zo. Dan heb je pas echt stront aan de knikker.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » ma apr 06, 2009 8:50 am

Bertje schreef:Kunnen we Sporting Limburg niet bij voorbaat uitsluiten van promotie naar de Eredivisie voor de komende drie jaar? Belachelijk dat gedoe met die stoeltjes. En Roda deed er NIETS aan!
Wat hadden ze moeten doen dan? Ze hebben ze allemaal op beeld, dus vervolging zal geen probleem zijn. (niet dat de supporters dat zelf een probleem vinden, die willen hoe dan ook een stadionverbod en komen toch niet meer).

De achterliggende gedachte achter de fusie was altijd dat er sponsors zouden komen die er nu niet zijn. Er waren altijd geluiden dat sommige sponsors alleen in wilden stappen als er 1 club zou zijn (DSM oa), maar de vraag is of dat nog steeds opgaat. De andere kant van het verhaal is dat er nu ook veel sponsors stoppen omdat ze geen affiniteit hebben met de fusieclub. Maar per saldo was gerekend op fors meer sponsorinkomsten en dus een gezondere basis.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34415
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Ramona » ma apr 06, 2009 9:27 am

Het zal je maar gebeuren idd. Bijv. een NEC samen met Vitas, Sporting Gelderland en gezeteld in dat Gedrocht...mijn hemel...

:excited.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Thijs » ma apr 06, 2009 2:25 pm

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef: De achterliggende gedachte achter de fusie was altijd dat er sponsors zouden komen die er nu niet zijn. Er waren altijd geluiden dat sommige sponsors alleen in wilden stappen als er 1 club zou zijn (DSM oa), maar de vraag is of dat nog steeds opgaat. De andere kant van het verhaal is dat er nu ook veel sponsors stoppen omdat ze geen affiniteit hebben met de fusieclub. Maar per saldo was gerekend op fors meer sponsorinkomsten en dus een gezondere basis.
Precies. In het bussinessplan van Sporting Limburg is men er gemakshalve vanuit gegaan dat alle sponsors van Fortuna en Roda ook maar direct hetzelfde bedrag (of meer) gaan pompen in Sporting Limburg. Gelul natuurlijk, een hoop sponsors haken op zeker af omdat ze geen enkele feeling hebben met de fusieclub. (Dit zijn geen speculaties maar is al door diverse sponsors aangegeven)

Ook verwachten ze in dat bussinessplan dat over twee jaar het Parkstad Limburg Stadion elke twee weken is uitverkocht. Dat zou betekenen dat er 8.000 man méér moeten zitten dan de 12.000 die er nu altijd zitten. Ervan uitgaande dat er van die 3.000 Fortuna Supporters slechts een heel klein deel dat eind naar Kerkrade gaat rijden en er van de Roda-aanhang minstens 3.000 man afvallen die niets met SL van doen willen hebben lijkt me dat een hele opgave. Je houdt 7/8.000 TOESCHOUWERS (dus geen supporters) over. Waar moeten die 12.000 anderen vandaan komen? Mensen uit de regio die eredivisievoetbal willen zien zitten nu al bij Roda, want dat is de enige club in de laatste 8 jaar die eredivisie speelt. Laat staan als Roda degradeert, dan komt er helemaal geen hond. Juist de harde kern supporters, de mensen die er in dát geval nog zouden zijn, ben je al kwijt.

De beloofde 8 miljoen die in de club gestoken gaat worden is nog helemaal niet zeker, en zodoende ligt de begroting van Sporting Limburg zelfs onder dat van Roda JC van dit jaar. Er is nog geen grote sponsor gevonden en die schuld van Fortuna moet ook nog ooit worden afbetaald.

De praatjes op de persconferentie waren heel mooi, maar als je wat meer van de materie afweet en logisch nadenkt weet je dat dit project nooit/nauwelijks van de grond gaat komen. Mocht Roda JC degraderen (iets wat ik hoop) dan is het helemaal gedaan met dit kunstmatige fusieclubje. Ik kan me de woede van de Rodasupporters goed voorstellen (en al helemaal van de F. Sittardsupporters), en ik wil er niet aan denken hoe ik zou reageren als Ajax gaat fuseren met FC Utrecht of Feyenoord. Ajax is een deel van m'n leven, een belangrijk deel. En dat mag niemand van me afpakken.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door joey » ma apr 06, 2009 3:45 pm

Ramona schreef:Het zal je maar gebeuren idd. Bijv. een NEC samen met Vitas, Sporting Gelderland en gezeteld in dat Gedrocht...mijn hemel...

:excited.gif:
Toekomstmuziek? :hypocrite.gif:

Maar over Roda: wat doen ze met al die spelers en werknemers? Wat gebeurt er bijvoorbeeld met MVG? Opnieuw een matige carrièremove van hem.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door LucaS » ma apr 06, 2009 4:07 pm

Hoezo opnieuw?
I think I lost my fucking headache

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Daniel » ma apr 06, 2009 5:09 pm

Ajax was natuurlijk ook een matige carrièremove want Ajax is gewoon hartstikke kut en je zou er maar fan van zijn, kom nou. Dat begrijp je toch wel?

Wouter
Berichten: 18847
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Wouter » ma apr 06, 2009 6:12 pm

Ramona schreef:Het zal je maar gebeuren idd. Bijv. een NEC samen met Vitas, Sporting Gelderland en gezeteld in dat Gedrocht...mijn hemel...

:excited.gif:
Ik denk dat Sporting Gelderland in dat geval in het Gelredome zou gaan spelen, en niet in het Gedrocht.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door joey » ma apr 06, 2009 6:26 pm

LucaS schreef:Hoezo opnieuw?
Ajax is geen succes voor hem gebleken. Hij had beter bij AZ kunnen blijven.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47947
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door peter » ma apr 06, 2009 6:54 pm

Precies. Daniel dacht weer even makkelijk te scoren, maar de move van Sergio de Windt naar Juventus was ook een slechte carrièremove. Is Juventus dan ruk?


vGeel zakt nu wel erg weg, hoor. Waar kan die man zometeen nog terecht? Graafschap?

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Hoeladans » ma apr 06, 2009 7:11 pm

Daniel_vT schreef:Ajax was natuurlijk ook een matige carrièremove want Ajax is gewoon hartstikke kut en je zou er maar fan van zijn, kom nou. Dat begrijp je toch wel?
Nog steeds niet moe van jezelf?

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34415
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door Ramona » di apr 07, 2009 8:23 am

Wouter schreef:
Ramona schreef:Het zal je maar gebeuren idd. Bijv. een NEC samen met Vitas, Sporting Gelderland en gezeteld in dat Gedrocht...mijn hemel...

:excited.gif:
Ik denk dat Sporting Gelderland in dat geval in het Gelredome zou gaan spelen, en niet in het Gedrocht.
Hoe dan ook...het zou de wespen...uh doodsteek zijn...net zoals bij Roda...m.i.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door LucaS » di apr 07, 2009 8:35 am

De overstap naar Ajax was natuurlijk helemaal geen slechte carrieremove. Dat hij niet erg geslaagd is, is een ander verhaal.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door joey » di apr 07, 2009 8:39 am

Natuurlijk wel. Hij was de kroonprins onder de TD's, maar vertrok zwaar beschadigd bij Ajax.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door LucaS » di apr 07, 2009 8:48 am

Dat heb ik zo niet meegekregen, dat hij zwaar beschadigd was. Sportief heeft Ajax wellicht teleurgesteld, hoewel onder van Geel het kampioenschap twee keer op een haar werd gemist, maar financieel heeft van Geel het bij Ajax zeker niet slecht gedaan.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » di apr 07, 2009 8:51 am

joey schreef:
Ramona schreef:Het zal je maar gebeuren idd. Bijv. een NEC samen met Vitas, Sporting Gelderland en gezeteld in dat Gedrocht...mijn hemel...

:excited.gif:
Toekomstmuziek? :hypocrite.gif:

Maar over Roda: wat doen ze met al die spelers en werknemers? Wat gebeurt er bijvoorbeeld met MVG? Opnieuw een matige carrièremove van hem.
Veel spelers hebbben in bij degradatie in ieder geval geen contract meer, die hebben clausules.
Verder blijft de selectie van Roda overeind, en komt er 1 speler van Fortuna zoals het er nu uitziet.

Verder is het resultaat van Roda-Ajax 430 stoeltjes geworden. Met nog wat thuiswedstrijden te gaan ben ik benieuwd hoeveel stoeltjes er over blijven aan het eind van het seizoen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door joey » di apr 07, 2009 9:09 am

LucaS schreef:Dat heb ik zo niet meegekregen, dat hij zwaar beschadigd was. Sportief heeft Ajax wellicht teleurgesteld, hoewel onder van Geel het kampioenschap twee keer op een haar werd gemist, maar financieel heeft van Geel het bij Ajax zeker niet slecht gedaan.
En daar gaat het tegenwoordig om?
Geen kampioen, geen CL. Daar gaat het om.

Ik denk dat MVG als stap na Ajax héél iets anders in zijn hoofd had dan Roda.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC 2008 - 2009

Bericht door LucaS » di apr 07, 2009 9:16 am

Geen idee, ik zie in ieder geval de gemiddelde TD niet naar andere landen vertrekken.

Nee, daar gaat het niet alleen om, maar een groot deel van het takenpakket van de TD heeft natuurlijk wel te maken met gezonde financien. En sportief heeft hij het niet slechter gedaan dan zijn voorgangers de afgelopen 10 jaar. Geweldig was het allemaal niet, maar zwaar beschadigd? Die indruk heb ik niet.
I think I lost my fucking headache

Gesloten