FC Utrecht 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33845
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di dec 30, 2008 10:48 pm

Buter vertrekt met pijn in het hart
Door ROB HARTOG

UTRECHT - Officieel zit Piet Buter ziek thuis, maar met zijn gezondheid is niets mis. Aangeslagen is de 59-jarige Haarlemmer wél. De chaos in en rond Stadion Galgenwaard, culminerend in het ontslag van Willem van Hanegem, laten hun sporen achter.

,,Ik weet dat ik nooit meer zal werken bij een fantastische club als FC Utrecht,’’ zegt Buter met spijt in zijn stem. ,,Dat doet pijn. De samenwerking met de collega’s op trainingscomplex Zoudenbalch was prettig, net als het contact met de businessclub en de supporters. Het is jammer en triest dat de club nu het lachertje is van het Nederlandse voetbal.’’

Formeel staat Buter nog op de loonlijst in Utrecht. Zijn contract loopt medio volgend jaar af. Maar het is uitgesloten dat hij zijn werkzaamheden hervat. ,,Mijn contract verleng ik sowieso niet. Binnenkort praat ik met de directie. De verhoudingen zijn flink verstoord. Ik ben geen wegloper, maar er is wat gebroken, het vertrouwen is weg. De kans dat ik tijdelijk terugkom is heel erg klein.’’

Het ontslag van Willem van Hanegem is voor Buter de bekende druppel. ,,Een onbezonnen en onnodig besluit. Er valt best iets op Willem aan te merken, maar hij is een geweldige coach. De dag waarop zijn column in het AD verscheen hebben we als directie met hem gesproken. Daarna was de kou uit de lucht. Er is overwogen hem te vragen excuus aan te bieden. Maar dat is hetzelfde als de Dom en de Eiffeltoren op één dag van plaats wisselen. Die maandag was ook de arbitragezaak Arts. Na afloop hebben we wat gedronken. Ook voorzitter Jan Willem van Dop en financieel directeur Rob Venneman waren daarbij. Het was gezellig. Niets wees er op dat Willem de volgende ochtend de zak zou krijgen.’’

Tóch viel het doek voor de coach. Buter: ,,De voorzitter belde me in de auto. Willem moest eruit. Ik heb geprobeerd dat te voorkomen, maar bij aankomst in Galgenwaard stonden Van Dop en Venneman al in de startblokken. Ze struikelden bijna over hun eigen benen om het Willem te vertellen. Ik kan slechts gissen wat die vroege ochtend precies is gebeurd, maar het is duidelijk dat Van Seumeren heeft ingegrepen. De ommezwaai van Van Dop verbaast me niet zo, hij is een overlever, maar Venneman had ik als mens anders ingeschat.’’

Meteen daarna meldde Buter zich ziek. ,,Ik zag het scenario al voor me. Ik ben de enige bij de club met het diploma coach betaald voetbal. Ik zou ongetwijfeld het verzoek of de opdracht hebben gekregen naast Du Chatinier op de bank te zitten. Daarmee zou ik Willem een dolksteek hebben toegebracht. Ik zou van mezelf hebben gewalgd en nooit meer in de spiegel hebben durven kijken."

Het gedoe rond Van Hanegem was niet de eerste aanvaring van Buter met Van Seumeren. Ook rond het gedwongen vertrek van het viertal assistenten van de hoofdcoach zaten ze niet op één lijn. ,,Er moest binnen de trainersstaf wat gebeuren,’’ erkent Buter. ,,Willem en ik hadden een drie stappenplan bedacht. De directie stond daar achter. Van Seumeren wilde in één keer van het viertal af. Hij drukte zijn mening door.’’

Buter besliste toen voor zichzelf dat hij zijn contract in Utrecht niet zou verlengen. Daar kwam een akkefietje bij een vergadering van de Raad van Commissarissen bovenop. Hij kreeg daar notulen onder ogen waarin Van Seumeren onomwonden stelde dat hij aan het eind van het seizoen afscheid wilde nemen van Van Hanegem en Buter.

,,Ik woon een gedeelte van die vergadering bij om over technische zaken te praten,’’ legt Buter uit. ,,Ik wist niet wat ik las. Er viel een pijnlijke stilte toen de commissarissen dat in de gaten kregen. Van binnen kookte ik, maar heb gewoon mijn verhaal afgedraaid. Nadat ik de vergadering had verlaten en terugwandelde naar Zoudenbalch werd ik al gebeld. Ik moest terugkomen. Jac van Ek, voorzitter van de Raad, ging diep door het stof. Hij prees me voor wat ik voor de club heb gedaan. Maar het kwaad was geschied. Ik wist precies hoe Van Seumeren over Willem en mij dacht. Ik heb nooit het gevoel gehad dat hij me steunde. Bij thuiswedstrijden zat hij een rij achter me altijd af te geven op de aankopen. Niets deugde.’’
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jan 13, 2009 9:55 am

'FC Utrecht onderhandelt in het geheim met Co Adriaanse'

Clubeigenaar Frans van Seumeren probeert Co Adriaanse ertoe te verleiden 'ja' te zeggen tegen FC Utrecht. Volgens VI worden er in het geheim gesprekken tussen beide partijen gevoerd, ook al zou Adriaanse zeer sceptisch tegenover een terugkeer naar Nederland staan.

Van Seumeren laat zich daar niet direct door afschrikken. Hij denkt daarbij 'niet in problemen maar in kansen,' schrijft VI maandagavond. Momenteel traint de 61-jarige Adriaanse Red Bull Salzburg. Hij werd met die club in Oostenrijk winterkampioen met een voorsprong van vier punten op Sturm Graz.

Om zijn kansen te vergroten zou Van Seumeren zelfs bereid zijn ruim een miljoen euro aan FC Porto over te maken. Adriaanse veroverde in 2006 de Portugese dubbel – titel en beker – om in de zomer na een vertrouwensbreuk met het bestuur alsnog op te stappen bij Porto. Vervolgens werd hij daarvoor beboet.

Opvallend genoeg was Adriaanse twee jaar geleden ook in gesprek met FC Utrecht, maar hoewel een akkoord aanstaande leek, werd hij toen toch niet de nieuwe trainer. Dat werd uiteindelijk Willem van Hanegem.

Adriaanse trainde in het verleden onder meer Willem II, Ajax, AZ en dus ook FC Porto. (KVN)
Sportweek

Mooie club voor hem.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di jan 13, 2009 11:04 am

Kan hij Nelisse weer mee terugnemen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jan 13, 2009 11:10 am

Hehe. :smallgrin.gif:

Adriaanse heeft daar gevoetbald, hij kent de cultuur. Dat is een voordeel.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58942
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jan 13, 2009 10:57 pm

Arts wint arbitragezaak tegen FC Utrecht

UTRECHT - Maarten Arts keert terug als keeperstrainer van FC Utrecht. Dat is het resultaat van de door de trainer gewonnen arbitragezaak tegen de club uit de Domstad. Arts, conditietrainer Rob Druppers en de assistenten John van Loen en David Nascimento werden eind oktober door de club op non-actief gesteld. De chemie binnen de technische staf was volgens het bestuur van de Utrechtse voetbalclub weg. Arts spande als enige de zaak aan nadat hij bij de reorganisatie van de trainersstaf op non-actief was gezet.

„De arbitragecommissie gebiedt FC Utrecht Arts toe te laten om zijn werkzaamheden in de functie van keeperstrainer te kunnen hervatten in dezelfde vorm en hoedanigheid als vermeld in zijn arbeidsovereenkomst”, staat er in het vonnis van dinsdag.

“We kenden de risico’s van een dergelijke arbitragezaak’, reageert voorzitter Jan Willem van Dop. “De uitspraak van de arbitragecommissie dienen wij te eerbiedigen en respecteren wij dan ook. We zullen zo spoedig mogelijk met Maarten Arts overleggen over de invulling van het besluit van de commissie.”

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33845
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do mar 05, 2009 10:16 am

Van der Gun slaat aanbieding FC Utrecht af
Geschreven op woensdag, 4 maart om 15:26

FC Utrecht raakt Cedric van der Gun deze zomer naar alle waarschijnlijkheid kwijt. De club maakt woensdagmiddag op haar officiële website bekend dat de aanvaller een voorstel voor een nieuw contract heeft afgewezen. Van der Gun wil een volgende stap in zijn loopbaan maken en mikt op het buitenland.

De 29-jarige Hagenaar is bezig aan een uitstekend seizoen in de Domstad en FC Utrecht wilde het aflopende contract van Van der Gun dan ook graag verlengen. De aanvaller ontving een uitstekende aanbieding, zo zegt de hoofdrolspeler zelf op de website van zijn werkgever. Van der Gun wil zijn sportieve ambities echter zwaarder laten wegen.

“FC Utrecht heeft mij een aanbieding gedaan, waaruit absoluut waardering spreekt”, zegt de Van der Gun. “Het is enerzijds dan ook erg aantrekkelijk ook de komende jaren voor deze mooie club te kiezen, maar anderzijds wil ik sportief gezien nog een stap omhoog maken, het liefst in het buitenland. Dus heb ik aan Utrecht laten weten dat ik nog even wil wachten om definitief een knoop door te hakken.”

Jan Willem van Dop, voorzitter van FC Utrecht, reageerde teleurgesteld. “We komen er met Cedric nu dus niet uit. FC Utrecht wil hem graag houden, maar uiteraard moeten ook wij vooruit kijken naar het volgende seizoen en kunnen we niet langer wachten met het nemen van een beslissing”, aldus de preses. “Daarom hebben we vandaag onze aanbieding aan Cedric ingetrokken en gaan we ons richten op eventuele alternatieven.”
www.voetbalzone.nl

Jammer voor Feyenoord, hij wil een stapje hogerop. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47926
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr mar 27, 2009 6:52 pm

Jantje Wouters wordt assistent bij Utrecht, zo meldt het Sportjournaal net.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: FC Utrecht 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » vr mei 29, 2009 8:49 pm

Van Wolfswinkel van Vitesse naar Utrecht

Ricky van Wolfswinkel vertrekt naar FC Utrecht. De spits van Vitesse (20) tekent voor naar verluidt vier seizoenen bij de club uit de Domstad. De club uit Utrecht, een concurrent van Vitesse, zou de transfer mogelijk vrijdagavond bekendmaken.
Van Wolfswinkel kan in Utrecht drie keer zo veel verdienen als bij Vitesse, waar hij nog tot 2012 onder contract staat. Volgens bronnen bij de Arnhemse club krijgt Vitesse van FC Utrecht de vraagprijs. Vitesse vroeg in eerste instantie de hoofdprijs van naar verluidt 5 miljoen euro, Utrecht bood toen nog 2 miljoen. Van Wolfswinkel werd ook begeerd door AZ en FC Twente en sprak in de winterstop al met Louis van Gaal (ex-trainer AZ) en Steve McClaren (trainer FC Twente).

De jonge spits, met een feilloos neusje voor het doel, scoorde dit seizoen acht doelpunten voor Vitesse. Daarmee werd hij topscorer van de club. Hij wordt gezien als het grootste spitsentalent van Nederland en was ook de vaste de spits van Nederland B.

Van Wolfswinkel is een neef van Eric Willaarts, die lang geleden furore maakte in de spits bij FC Utrecht. De spits komt van amateurclub Woudenberg.

Vitesse heeft het geld hard nodig om het kapitale begrotingstekort te dichten. Mogelijk wordt een deel gebruikt om Nicky Hofs (van Feyenoord) en Lasse Nilsson (van Saint-Etienne) los te weken. Van Wolfswinkel maakt momenteel deel uit van het beloftenelftal van Oranje, dat in juni deelneemt aan het prestigieuze jeugdtoernooi van Toulon.

Bron: De Gelderlander 29-05-2009
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Utrecht 2008 - 2009

Bericht door Marillion » vr mei 29, 2009 9:08 pm

Beetje een rare transfer, Utrecht is nou niet echt een stap omhoog. Hij zal er wel een basisplaats hebben maar in Arnhem had hij ook wel gespeeld.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: FC Utrecht 2008 - 2009

Bericht door Jöhnk » vr mei 29, 2009 9:53 pm

Die nieuwe voorzitter pompt er kennelijk geld in.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: FC Utrecht 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » za mei 30, 2009 9:46 am

Van Wolfswinkel valt voor Utrechtse ambities
Dollend, lachend en grappend. Van nervositeit was bij Ricky van Wolfswinkel vrijdagavond op zijn perspresentatie bij FC Utrecht weinig te merken.

Jelmer van der Dussen
UTRECHT

De spits die de Domstedelingen voor het eerst in jaren weer tot een doelpuntenmachine moet omvormen, voelde zich al snel op zijn gemak in Stadion Galgenwaard. Onder het toeziend oog van vele familieleden - alleen zijn ouders waren niet aanwezig - werd zijn vierjarig contract ondertekend.

"Daar is ook in opgenomen dat er vier bussen met supporters vanuit Woudenberg mee gaan. Anders kwam het niet goed", doelde hij met een knipoog op de massaal toegestroomde Van Wolfwinkeltjes, inclusief oom en oud-speler van FC Utrecht Erik Willaarts.

De overstap van middenmoter Vitesse naar concurrent FC Utrecht lijkt op het eerste oog een vreemde carrièremove. Met AZ, FC Twente en FC Groningen als andere jagers, leek de interesse van de Domstedelingen in Van Wolfswinkel slechts een illusie.

Maar na een half jaar filosoferen over de toekomst van de club, stond het voor de twintigjarige Woudenberger de laatste maanden vast. In Stadion Galgenwaard moet en zal hij volgend jaar zijn doelpunten maken, hield hij zichzelf voor. "Vanaf begin af aan was voor mij het belangrijkste dat ik zou gaan spelen. Bij een club die hoger op de ranglijst staat heb ik die zekerheid niet."

Ook de sentimenten speelden mee bij de talentvolle spits. Zijn geboorteplaats Woudenberg ligt onder de rook van Utrecht en oom Willaarts verdedigde in het verleden al met trots de clubkleuren van de Domstedelingen. "Mijn gevoel bij FC Utrecht was vanaf moment één top. Ik sta 200 procent achter de keuze die ik heb gemaakt."

Het belangrijkste aspect om voor Utrecht te kiezen was echter niet de klik met de club, maar de ontvouwde plannen door de leiding. Ambities waar Dries Mertens, Jacob Mulenga en Nana Asare ondanks interesse van grotere clubs ook al voor vielen. "Utrecht wil stappen gaan maken en gaan dat ook doen. Daar hebben ze de spelers en de mensen voor binnengehaald."

"Het is een geweldige club met een geweldige potentie en de juiste mensen voor de langere termijn, die stappen willen gaan maken. Daar wil ik mijn steentje aan bijdragen. Ik ook weet dat ik zelf nog dingen moet gaan leren, maar Utrecht wil me daarbij heel graag helpen", aldus Van Wolfswinkel.
voetbalprimeur.nl
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47926
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: FC Utrecht 2008 - 2009

Bericht door peter » za jun 13, 2009 1:10 pm

Ambitieus meerjarenplan Utrecht
Geschreven op vrijdag, 12 juni om 23:20

FC Utrecht werd in de jaren negentig als de Challenger voor de traditionele top drie bestempeld. De club kon deze pretentie zo nu en dan waarmaken, maar een structurele ‘uitdager’ waren de Domstedelingen allerminst. Onder het bewind van grootaandeelhouder Frans van Seumeren en de kersverse technisch directeur Foeke Booy worden nu soortgelijke plannen ontvouwd, waarbij FC Twente als levend voorbeeld dient. “Niet van vandaag op morgen, maar wel binnen vijf jaar.”



In gesprek met AD/Sportwereld gaat Booy in op het traject dat Utrecht de komende jaren moet afleggen om een definitieve plaats in de (sub)top van de Eredivisie te krijgen. “Wanneer je wordt gevraagd, ga je daarover praten. Wat willen we? En kunnen we dat waarmaken?”, zegt Booy toen Utrecht bij hem op de stoep stond over een terugkeer bij de club. Het verhaal dat hem werd verteld smaakte naar meer.

“Alle credits voor Frans van Seumeren... hij heeft een fundament gelegd dat steviger is dan vóór zijn tijd”, werd Booy vooral duidelijk. Het model van Twente, al twee jaar op rij goed voor een plek in de voorronde van de Champions League, bleek een goede houvast voor Utrecht. “We hebben naar FC Twente gekeken. Waar stond die club vijf jaar geleden en waar staat FC Twente nu? Wij willen dat ook en wij kunnen het nu ook. Niet van vandaag op morgen, maar wel binnen vijf jaar.”

Aankopen
Met nieuwkomers Ricky van Wolfswinkel, Dries Mertens, Nana Asare en Jacob Mulenga geeft Utrecht in ieder geval blijk van deze sportieve ambities. Het verhaal dat Booy en Van Seumeren vertellen lijkt in ieder geval aan te slaan. Behoudens de komst van Van Wolfswinkel, die ook een aanbod van AZ op zak had, overweegt ook Sparta-talent Kevin Strootman naar Stadion Galgenwaard te komen. “Die past volledig bij FC Utrecht. Maar hier geldt wel dat willen en kunnen iets anders is. Een jonge speler, die voor niks en niemand aan de kant gaat, goede speler... een echte winnaar.”

“Van Wolfswinkel, een jonge international met al eredivisie-ervaring; nuchtere jongen die nog veel verder kan groeien”, laat Booy de Utecht-aankoop de revue passeren. “Mulenga als de meer volgroeide spits. Asare, Maguire niet te vergeten... jong, goed, maar toch al met de nodige ervaring. Mertens, het grootste talent van de eerste divisie, gretig, hongerig naar succes”, bespreekt hij de van AGOVV gekochte speler.

“We hebben serieuze belangstelling voor Jan Wuytens van Heracles Almelo, als vervanger van Alje Schut. Goed niveau, kan zich nog doorontwikkelen. Voor de eerste training hopen we hem erbij te hebben.” Utrecht bekijkt verder de mogelijkheden om een ervaren doelman te halen. “Wanneer Michel Vorm - die nu de ziekte van Pfeiffer heeft - niet vanaf de start als een stabiele factor kan opereren, zitten we mager. Ik ga daar binnenkort met de dokter over van gedachten wisselen.”

Gestaag groeien
Booy benadrukt dat er een meerjarenplan klaarligt. Op den duur moeten de prestaties komen. “We willen gefaseerd groeien, uiteraard is daarbij de verleiding groot om uitsluitend naar het eerste elftal te kijken”, komt Booy bij het volgende hoofdstuk aan. “Maar wij willen naar de totaliteit kijken, de club moet meegroeien. We krijgen een B2-elftal erbij, omdat anders te veel kwaliteit wegloopt. We kunnen die kwaliteit goed gebruiken, zeker wanneer je bedenkt dat de B1 en Jong FC Utrecht zijn gedegradeerd."

"Er zijn verbeter-punten, denk aan een duidelijke hiërarchie. We hechten veel waarde aan de ontwikkeling van spelers, op technisch, tactisch en mentaal vlak. Coaches moeten daarover beter met elkaar communiceren. Ton du Chatinier en Jan Wouters krijgen assistentie van de trainers van Jong FC Utrecht en de A1-junioren (...) Onze opleiding wordt een dagopleiding. FC Utrecht krijgt dus ook verantwoordelijkheid voor een stuk opvoeding, opleiding en scholing, zowel op metaal als sociaal vlak. Je bent kortom meer dan alleen een voetbalclub voor ze.''

"Frans van Seumeren is niet een sjeik die alles wat los en vastzit koopt. Van Seumeren heeft een missie, hij wil de club structureel laten groeien. Daar moet veel voor wijken, maar hij wil ook bouwen. We hebben wederzijds veel vertrouwen in elkaar. Dat wil ik niet beschamen. Maar er zijn ook risico's, de missie geeft druk. Nu we kunnen wat we willen, zullen we moeten. Ik zou teleurgesteld zijn als het niet lukt."

"Er worden prestaties op het veld verwacht. Daarom passen die jonge, talentvolle spelers zo bij ons. Ze hebben de mogelijkheid zich te ontwikkelen, ze moeten beter worden. Coaches zijn er om ze beter te maken. Dat geldt voor het eerste elftal, maar geldt ook voor de jeugdopleiding. Daar moet de lat ook hoger.

VZ
Leuk stukje wel. Het probleem is alleen dat er veel te veel zwakke plekken in het elftal zitten. Lijkt me lastig om binnen 5 jaar aan te sluiten, maar wie weet.

Gesloten