Vitesse 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33835
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Duke » di jun 24, 2008 10:41 am

Hier alles over Vitesse.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Wouter
Berichten: 18785
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » di jul 01, 2008 11:30 pm

Veel nieuws uut Ernhem:

Ook transfer Molhoek naar Vitesse definitief beklonken

Een vruchtbare dag voor Vitesse op de transfermarkt. Nadat het eerder Julian Jenner van AZ huurde en Frank van der Struijk van Willem II overnam, is ook de transfer van Rogier Molhoek definitief beklonken. Dat bevestigt AZ op haar website. Of Molhoek verhuurd of verkocht wordt, melden de Alkmaarders niet. Vitesse heeft nog geen duidelijkheid in de transfer van de voormalig NAC Breda-huurling gegeven.
Brands licht wel de keuze van zowel Jenner als Molhoek toe. "Ze hoefden niet op zoek naar een andere club". zegt de manager voetbalzaken op de clubsite. "Het zijn twee spelers die zeker niet weg móesten, maar zelf hebben gekozen voor een vertrek."

Brands benadrukt dat het duo de periode in Alkmaar niet als mislukt moet beschouwen. "Bij AZ hebben ze zeker voldaan, maar de concurrentie op hun posities is groot. Bij Vitesse hebben ze meer perspectief op speeltijd. We wensen ze veel succes met het vervolg van hun carrière."

Bron: AZ.nl 01-07-2008


Vitesse neemt Frank Van der Struik over

Vitesse heeft dinsdag 1 juli, naast Julian Jenner, ook Frank van der Struijk gecontracteerd. De 23-jarige verdediger komt over van Willem II en heeft een contract voor vier seizoenen getekend in Arnhem.
Frank van der Struijk maakte in 2003 bij Willem II zijn debuut in het betaalde voetbal. Na vijf seizoenen Tilburg heeft de rechtsbenige Van der Struijk gekozen voor een nieuw avontuur. “Ik was toe aan een nieuwe stap in mijn carrière. Bij Vitesse kan ik een frisse start maken en het is een stap omhoog. Ik kan op meerdere posities uit de voeten, maar ik ben voornamelijk gehaald als verdedigende middenvelder.”

”Jong, talentvol en een speler met veel wedstrijden op het hoogste niveau op zijn naam.” Zo omschrijft technisch directeur Marc van Hintum de voetballer Frank van der Struijk. “Bij Vitesse kan hij verder in zijn ontwikkeling en het vergroot de concurrentiepositie in onze selectie.”

Bron: Vitesse.nl 01-07-2008


Jenner ziet Vitesse als mooie uitdaging

“Ik kan hier weer lekker op mijn eigen positie voetballen. Dat was erg belangrijk voor mij en dat heeft de overgang naar Vitesse in een stroomversnelling gebracht.” Julian Jenner enkele minuten nadat de behendige aanvaller zijn handtekening zette onder een contract dat hem voor één seizoen (als gehuurde speler van AZ) aan Vitesse bindt. Doordat Vitesse een optie tot koop heeft bedongen, is de kans groot dat Jenner meerdere seizoen in Gelredome te bewonderen is. De speler zelf heeft er zin in.
“Het belangrijkste is dat ik hier weer lekker kan voetballen. Mijn kwaliteiten liggen voornamelijk in aanvallend opzicht en bij Vitesse kan ik weer aanvallend aan de rechterflank spelen. De buitenkant van het veld, daar ligt mijn kracht. Ik ga proberen het scorende vermogen bij Vitesse weer op te krikken. Daarmee doel ik voor een groot deel op mijn eigen trefzekerheid.”

De 24-jarige Jenner speelde in zijn eerste seizoen onder trainer Louis van Gaal een prima seizoen. Afgelopen seizoen was dat echter niet het geval en waren de invalbeurten groter dan het aantal basisplaatsen. Jenner: “Bij AZ werden mijn kwaliteiten niet optimaal benut. Ik speelde voornamelijk op het middenveld en dat is toch niet echt mijn meest favoriete positie.” De kwaliteiten van de technische aanvaller zijn een ieder bekend. Meest in het oog springend is zijn ‘schaar’, waarmee hij menig verdediger al tot wanhoop wist te drijven.

Toen bekend werd dat voor Julian Jenner een vertrek uit Alkmaar bespreekbaar was, meldde Marc van Hintum zich direct bij de speler. Tot enthousiasme van de speler. “Er was wel meer belangstelling, maar Vitesse handelde snel en was concreet. Marc legde mij de plannen voor die hij met Vitesse heeft en het heeft me enorm enthousiast gemaakt. Ik heb er enorm veel zin in”, aldus de nieuwe Vitessenaar.

Bron: Vitesse.nl 01-07-2008


Vitesse versterkt selectie met Julian Jenner

Vitesse heeft dinsdag 1 juli overeenstemming bereikt met Julian Jenner over zijn komst naar Vitesse. Jenner wordt voor één seizoen gehuurd van AZ . Tevens heeft Vitesse een optie tot koop bedongen. De 24-jarige middenvelder speelde de afgelopen twee seizoenen voor AZ. Daarvoor kwam de in Delft geboren Jenner drie seizoenen uit voor NAC Breda. Julian Jenner ziet de overgang van AZ naar Vitesse als een uitdaging. “Ik wil bij Vitesse weer lekker voetballen en samen met de club de weg omhoog vinden. Dat ik hier weer op mijn favoriete positie mijn kwaliteiten kan tonen, was een belangrijke reden om voor Vitesse te kiezen.”
Technisch directeur Marc van Hintum ziet in Jenner een toekomstige publiekslieveling. “Hij kan zeker uitgroeien tot een publieksspeler. Het is duidelijk dat hij een hele goede voetballer is, technisch goed en met specifieke kwaliteiten. Wij willen dominant en attractief voetbal spelen en Jenner past perfect in dat plaatje.”

Bron: Vitesse.nl 01-07-2008
Bron: www.vitesse.org

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » wo jul 02, 2008 7:34 am

Vitesse wil zich versterken met Drost
Vitesse hoopt Jeroen Drost deze transferperiode te mogen verwelkomen als nieuwe versterking. De Arnhemmers gaan proberen de verdediger bij SC Heerenveen los te weken, zo meldt De Telegraaf.

De onderhandelingen zijn volgens het dagblad al gaande. Vitesse zal tijdens de gesprekken kijken of het realistisch is om Drost definitief te halen. Anders zal er getracht worden de verdediger te huren.

Drost heeft nog een contract tot medio 2010 in Friesland. Bij sc Heerenveen heeft hij echter te maken met veel concurrentie in de defensie. Afgelopen seizoen speelde de verdediger op huurbasis voor NEC>
voetbalprimeur.nl
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » wo jul 02, 2008 9:50 am

Ze zijn best goed bezig in Arnhem he Nijmegenaren! :)

Wouter
Berichten: 18785
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » wo jul 02, 2008 10:38 am

Mwah, er is ook een flinke uittocht geweest (Van der Schaaf, Janssen, Swerts, Takak).

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » wo jul 02, 2008 12:10 pm

Leuke spelers... maar ben er niet dusdanig van onder de indruk dat ik denk dat ze het volgend jaar stukken beter gaan doen. Ben benieuwd of de nieuwe coach het aankan aan het zogenaamde Bollywood.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » za jul 05, 2008 3:25 pm

Vitesse akkoord met clubs over Drost en Graafland

Vitesse staat op het punt de defensie te versterken met Ronald Graafland en Jeroen Drost. Met de clubs van beide spelers kwamen de Arnhemmers tot een akkoord. Nu moet het nog de handtekening van de voetballers zelf bemachtigen.
Vitesse en Excelsior zijn het eens over de transfervoorwaarden van Graafland. De Rotterdamse club heeft toegezegd mee te werken aan een overgang van de 29-jarige doelman. Vitesse hoopt voor de eerste training komende maandag de transfer af te ronden.

Graafland had al eerder te kennen gegeven graag naar Arnhem te willen verkassen. Met Vitesse kan hij immers actief blijven in de Eredivisie. Excelsior degradeerde afgelopen seizoen naar de Jupiler League. Tijdens de afgelopen competitie was Graafland eerste keus in het Kralingse doel, hij keepte dertig duels.

Met SC Heerenveen kwam Vitesse tot een vergelijk over Drost (foto). De 21-jarige verdediger kwam het afgelopen seizoen nog enkele duels op huurbasis uit voor NEC. De Arnhemmers hopen ook de jeugdinternational maandag op de training te begroeten als aanwinst.

Bron: Voetbal International 05-07-2008
Ze blijven bezig daar... waar halen ze ze vandaan ... :)
Zal wel weer aan haat tegen Drost worden door de ENIESEEERS
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58893
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo jul 09, 2008 8:08 am

Directeur KNVB: „In Arnhem zijn ze volledig de weg kwijt”

Kesler hekelt dwarsliggers


ZEIST, woensdag

Nog voor het weekeinde verwacht de KNVB een nieuw competitieschema te presenteren. Volgens directeur betaald voetbal Henk Kesler is het moment waarop de computer zegt dat het onmogelijk is om alle door clubs en gemeenten aangegeven knelpunten te verwerken echter nabij. „Zodra dit achter de rug is gaan we met alle partijen om de tafel. Er moet een maximaal aantal knelpunten per club en stad worden afgesproken”, aldus Kesler.

De baas van de profsectie van de voetbalbond is duidelijk teleurgesteld over het steeds maar groeiende aantal knelpunten dat de betrokken partijen in Zeist deponeren. „Iedere burgemeester zegt blij te zijn met betaald voetbal in zijn gemeente, maar daar merken we in bepaalde gevallen weinig van”, zegt Kesler. De jurist doelt bijvoorbeeld op de gemeente Edam-Volendam, de thuishaven van het gepromoveerde FC Volendam, die maar liefst 54 knelpunten opgaven. De lokale autoriteiten daar blokkeerden bijvoorbeeld vrijdagen en alle zaterdagen als speeldag, omdat er op die dagen al veel toeristen in het populaire stadje te gast zijn. „Wij hebben een uitstekende relatie met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, maar we vinden wel dat zij in overleg met de clubs moeten instemmen met een maximaal aantal knelpunten. Er komen bij ons nu al opmerkingen binnen van gemeenten die in de problemen komen door het groot aantal knelpunten van andere gemeenten.”

Als de KNVB slaagt in het voornemen om het aantal knelpunten aan banden te leggen, zullen ze daar in Arnhem het meeste last van hebben.

Vitesse en de directie van stadion Gelredome streepten maar liefst 45 van de 95 beschikbare speeldagen door. De gemeente Arnhem voegde daar nog eens zeventien knelpunten aan toe. „En dan durft meneer Van Amstel (stadiondirecteur Jasper van Amstel van Gelredome, red.) nog te zeggen dat ze met ons meedenken”, schampert Kesler. „Ze zijn daar volledig de weg kwijt. Gelredome is door Karel Aalbers ooit bedacht als voetbalstadion, maar dat kun je het met de beste wil van de wereld niet meer noemen. Als je een dermate hoog aantal knelpunten aangeeft ben je niet meer constructief bezig. Gelredome is de thuishaven van Marco Borsato en andere artiesten, niet van Vitesse. Gelredome heeft alle recht om het te doen zoals ze het nu doen, maar op deze manier lijkt het mij verstandiger dat Vitesse elders gaat voetballen.”

De directeur van de KNVB durft zelfs te stellen dat de problemen rondom het competitieschema nadelig zijn voor de kandidatuur van de organisatie van het WK voetbal van 2018. „Ten tijde van de politiestakingen vorig seizoen werd ik gebeld door mijn collega van de Duitse bond”, vervolgt Kesler. „Hij vroeg me of ik in 2018 het WK zonder politie wilde organiseren. Ik kan me voorstellen dat dit gedoe wederom tot vervelende vragen gaat leiden en dat is nog terecht ook.”
De T.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » wo jul 09, 2008 11:37 am

Wensenlijstje Vitesse is ook na Tarvajärvi nog gevuld

Marc van Hintum heeft nog goede hoop dat ook Niklas Tarvajärvi wordt toegevoegd aan de selectie van Vitesse. Met de komst van de Finse spits, onder contract bij Heerenveen, zou de nieuwe technisch directeur direct een zevenklapper slaan op de transfermarkt.
Tarvajärvi moet wel eerst een medische keuring van Vitesse doorstaan. De 25-jarige aanvaller werd op 28 mei geopereerd aan zijn schouder omdat het gewricht veelvuldig uit de kom schoot. Van Hintum weet inmiddels dat zijn nieuwe spits de competitiestart (29 augustus tegen FC Groningen) niet zal halen.

"Dat wil alleen niet zeggen dat wij hem niet willen hebben. Wanneer uit de keuring van onze medische staf blijkt dat hij binnen aanvaardbare tijd fit is, willen wij hem hebben. Al moeten we wel met Heerenveen praten over de financiën, want voor een niet fitte spits betaal je natuurlijk niet zo veel", aldus Van Hintum, die in zijn speurtocht naar versterkingen twee tegenslagen noteerde. Gonzalo Garcia Garcia koos voor FC Groningen en Jeroen Heubach bleef liever bij FC Twente. Daar tegenover staat de komst van Alfred Schreuder (FC Twente), Julian Jenner en Rogier Molhoek (beiden AZ), Frank van der Struijk (Willem II) en Ronald Graafland (Excelsior).

Van Hintum: "De selectie staat aardig en ik ben heel blij met de nieuwe spelers. We zijn binnen de budgetten gebleven en straks gaan we kijken of er nog wat over is. Er is geen speler die op dit moment bij ons weg móet, laat daarover geen misverstand bestaan, maar als er iemand vertrekt geeft dat ruimte. Ik heb nog wel wat op mijn verlanglijstje. In grote lijnen kun je zeggen; voor elke linie nog één. "

Van Hintum verwacht van zijn vernieuwde selectie niet alleen een cosmetische wijziging. "Van deze jongens mag je verwachten dat zij iets willen laten zien. Ik hoop dat we met Jenner en Molhoek als ploeg meer gaan scoren, dan bedoel ik niet alleen dat ze zelf scoren, maar ook dat ze doelpunten voorbereiden. Kolk heeft het voorbije jaar goed gescoord, Junker kan nog beter, misschien als er beter gebruik van hem wordt gemaakt."

"En ik hoop natuurlijk ook dat we minder tegengoals krijgen, maar dat is een abc'tje", aldus Van Hintum, die het publiek niet voor niets naar Gelredome wil laten komen. "We hebben de spelers om agressief, dominant en aanvallend te voetballen. Wij willen het publiek wat bieden en uiteraard ook winnen, anders hou je de mensen niet tevreden. Wat ik zelf hoop terug te zien is dat er een ploeg staat waar het voetbalplezier vanaf straalt."

Vitesse start de voorbereiding op het nieuwe seizoen vandaag (11.00 uur sportcentrum Papendal) met 36 spelers en drie veldtrainers: hoofdcoach Hans Westerhof, assistent Edward Sturing en Jong Vitesse-trainer Hans van Arum. Na drie weken wordt er een scheiding gemaakt tussen de - voorlopige - eerste en tweede selectie.

Bron: De Gelderlander 07-07-2008
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo jul 13, 2008 5:03 pm

Concerten brengen licentie in gevaar
Zeist wil dat voetbal prioriteit krijgt in stadions

De KNVB overweegt om een minimale beschikbaarheid van een stadion op te nemen in de licentievoorwaarden voor het spelen van profvoetbal. Na bijna een maand worstelen kon manager competitiezaken Bert van Oostveen pas gisteren het definitieve speelschema voor de eredivisie en de Jupiler League presenteren. ,,Een dieptepunt in mijn loopbaan als competitieleider. We hebben drie stappen teruggezet", aldus Van Oostveen.
Burgemeester Bruinooge van Alkmaar was persoonlijk verantwoordelijk voor het afschieten van de programmering die vorige week aan de clubs werd voorgelegd. ,,De politie van Alkmaar had geen problemen met AZ-Feyenoord op woensdag 29 oktober, maar de burgemeester wel", zegt Van Oostveen. ,,Toen wij hem duidelijk maakten dat dit tot zeshonderd veranderingen op een totaal van 686 wedstrijden in beide divisies zou leiden, stemde hij nog niet met het duel in. De prestaties van AZ zijn de beste citymarketing die Alkmaar zich maar kan wensen, maar de burgemeester denkt daar blijkbaar anders over. Vorig jaar hadden we een daling van het aantal knelpunten, dit jaar is er een toename van 20 procent. Mijn buitenlandse collega's draaien in een uur een programma in elkaar. Zij begrijpen niet dat wij een maand nodig hadden. Ik heb zeventig concepten op mijn bureau gehad."

De twist met de burgervader van Alkmaar is volgens Van Oostveen niet door de KNVB te bestrijden, aangezien de lokale autoriteiten de beslissende stem hebben. De problemen met Vitesse en stadion Gelredome en de situatie in het Parkstad Limburg Stadion van Roda JC zal de voetbalbond wel zelf proberen te tackelen. ,,Wij overwegen om de minimale beschikbaarheid van een stadion in de licentie-eisen op te nemen. Stadion Gelredome blokkeert 45 speeldagen, de bazen van het Parkstad Limburg Stadion 33. Gelredome is geen voetbalstadion meer, maar een evenementenhal. We hebben meerdere malen geprobeerd in contact te komen met de directie van Gelredome, maar directeur Van Amstel is nooit beschikbaar. Wij leggen de verantwoordelijk nu bij de clubs. De club is lid van de KNVB, niet het stadion. Wij willen volgend jaar per bvo maximaal drie tot vijf knelpunten toestaan. Hoe ze dat in Arnhem en Kerkrade oplossen is niet onze zaak."

Vitesse-directeur Paul van der Kraan begrijpt de onrust niet. "Wij hebben nooit een seintje gehad dat er problemen waren, maar ik lees overal dat wij ze veroorzaken. Volgens mij is de de burgemeester van Alkmaar het probleem en niet stadion Gelredome. Dit is goedkoop scoren."

Bron: De Telegraaf 12-07-2008
blabla
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33835
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo jul 16, 2008 9:53 pm

Vitesse stuurt Jasar Takak weg
Door LUDO VAN DENDEREN

ARNHEM - Vitesse heeft Jasar Takak verboden nog langer met het eerste elftal mee te trainen. De middenvelder kreeg van de Arnhemmers na afgelopen seizoen geen nieuw contract, maar mocht totdat hij een andere werkgever vond wel nog meetrainen.

Op die afspraak komt Vitesse nu terug, omdat Takak in Voetbal International de integriteit van technisch directeur Marc van Hintum betwistte.

Volgens Takak had Van Hintum hem een contract beloofd, maar was de directeur hier om financiële redenen op teruggekomen. ,,Dat is absoluut niet waar,’’ reageert Van Hintum. ,,We hebben altijd gecommuniceerd dat Jasar géén contract krijgt. Dan laten we ons nog van onze goede kant zien zodat Takak mee kan trainen en krijgen we als dank dit soort uitspraken. Ik word beticht van leugens en dat pik ik niet.’’

,,Ik begrijp dat Jasar teleurgesteld is dat hij nog geen club heeft. Ik hoop oprecht dat hem dat nog lukt. Maar in ieder geval niet bij ons.’’
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » do jul 17, 2008 11:42 am

Van Hintum: 'Dit wordt voor Vitesse het belangrijkste jaar'

Als het aan Marc van Hintum (41) ligt, keert de verdwenen trots - waarmee bij zelf ooit voor Vitesse voetbalde - terug bij de Arnhemse club. Hoewel de oud-international pas zes maanden als technisch directeur aan het werk is, heeft bij Vitesse in die woelige periode al volledig naar zijn hand gezet. Een openhartig gesprek over zijn machtstrijd met Aad de Mos, het ultieme Vitesse-gevoel en ambities. 'Mijn doelen zijn allemaal al bereikt.'
Tekst: David de Vries

Halverwege vorig seizoen bent u ingestapt bij Vitesse. Precies toen de club surseance van betaling had aangevraagd, trainer Aad de Mos onder vuur lag én de prestaties tegenvielen. Was er een moeilijker moment mogelijk?

'Het was lastig, zeker. Financieel ging de club door een zeer diep dal en ook sportief gebeurde er het nodige. Helaas lang niet allemaal positief. Bovendien had ik een fantastische baan bij de spelersvakbond VVCS, dus veel mensen vroegen zich af wat ik in Arnhem te zoeken had. Maar het goede gevoel was doorslaggevend. Vanaf het eerste moment heb ik een rotsvast vertrouwen gehad in algemeen directeur Paul van der Kraan en ook de raad van commissarissen wist me te overtuigen. Iedereen verzekerde me dat het ondanks alle malaise wel weer goed zou komen met Vitesse. Daarom ben ik aan deze klus begonnen.'

Niemand kon u een langdurige garantie geven. Heeft u nooit overwogen pas ná het reddingsplan in te stappen?

'Buiten het feit dat ik wel van uitdaging en avontuur hou, denk ik dat de club dat nooit zou hebben geaccepteerd. Er was dringend iemand nodig voor de plek die Jan Streuer na zijn vertrek naar Shakhtar Donetsk had achtergelaten. Van der Kraan runde én het financiële én het technische bedrijf, dat was geen doen. Vitesse had me eerder al benaderd voor een commerciële functie, maar toen heb ik direct gezegd dat ik mezelf niet in een maatpak achter een bureau zie zitten. Ik leef van voetbal en daarom wilde ik ook met het technische deel bezig zijn. Deze functie is me op het lijf geschreven en bovendien is het bij de club waar ik fantastische jaren heb meegemaakt. Even was het lastig, omdat ik bij de VVCS ook mijn vriend Louis Laros heb achtergelaten. Maar dit móést ik doen:

Toch was u amper binnen of u werd onderdeel van een machtstrijd.

'Doordat Vitesse me al vrij vroeg had benaderd, had ik de tijd me op deze klus voor te bereiden. De twee maanden vóórdat ik technisch directeur werd, heb ik goed om me heen gekeken en geluisterd naar wat ik hoorde. Ik was er al snel achter hoe de verhoudingen in de club lagen. Maar hoewel ik me al een beeld ervan had kunnen vormen, wilde ik alles vooral eerst zélf ervaren. Ik heb er een hekel aan als mensen ergens vol vooroordelen beginnen. Natuurlijk, ik stapte rechtstreeks een wespennest binnen, maar de eerste weken heb ik het niet zo ervaren. Misschien vinden mensen dat naïef, het ging mij erom iedereen met open vizier te kunnen benaderen. Nu het hele circus met de trainer achter de rug is, kan ik iedereen recht in de ogen kijken en ik betwijfel of dat voor iederéén geldt. Het is nooit leuk een trainer te moeten ontslaan, maar daar moet je ook niet voor weglopen. Ik denk dat we in het belang van Vitesse de beste beslissingen hebben genomen. En daar gaat het toch om?'

Vanaf wanneer was de situatie met Aad de Mos onhoudbaar?

'Er was een onwerkbare situatie ontstaan. Maar eigenlijk ontstond die al op het moment dat ik tot technisch directeur werd benoemd. Ik heb me bij De Mos nooit welkom gevoeld, maar je moet alles ook in relatie zien tot de resultaten. Vitesse is de laatste twee seizoenen als twaalfde geëindigd, terwijl de doelstelling zeker voor het afgelopen jaar veel hoger lag. Op het moment dat de prestaties tegenvallen, ontstaat vanzelf wrevel en onrust. En uitgerekend tóén kwam ik binnen. Volgens sommigen midden in de film, maar wellicht had ik wel een voorsprong doordat ik niet alles van voren af aan had meegemaakt. Ik kwam weliswaar met open vizier, maar wist tegelijk dat ik af en toe even over mijn schouders moest kijken. Ik bestrijd dat het vertrek van De Mos al beslecht was toen ik begon, maar een echte klik was er nooit. Misschien ook wel logisch. Hij had aangegeven in zichzelf de ideale man voor de dubbelfunctie te zien, waarna de club met mij als kandidaat kwam. Ik kwam nou niet bepaald op het pluche binnen... Des te groter was de uitdaging het allemaal in goede banen te leiden:

Welke druppel deed de emmer overlopen?

'Er was een reeks incidenten, maar toen de trainer zei dat wij als clubleiding onbetrouwbaar waren, tekende hij indirect zijn eigen ontslagbrief Wij zouden lekken richting de media en vieze spelletjes spelen. Zoiets kun je toch nooit tolereren? In het belang van Vitesse hebben we er alles aan gedaan de rust te bewaren, er is zelfs een communiqué naar buiten gebracht waarin we de intentie uitspraken tot het eind van het seizoen met elkaar door te gaan. Maar op een bepaald moment kon je de dingen zien aankomen. Het was nog net geen cabaret, maar het ging totaal niet meer over voetbal. Terwijl ik zo van dat spelletje hou... Dáárom wil ik in deze wereld werken. Eigenlijk wil ik ook niet over het verleden praten, ik word liever met de opbouw van Vitesse geassocieerd.'

Maar uw eerste maanden zijn niet los te zien van deze machtstrijd. Niet veel technisch directeuren ontslaan binnen vier maanden een trainer.

'Zo ga ik liever niet de boeken in. Al ben ik er waarschijnlijk wel sterker door geworden. Het was echt niet altijd leuk, wel altijd interessant. De Mos en ik zullen nooit meer kunnen samenwerken, die basis is er niet meer. Maar ondanks alle tumult ben ik nooit met tegenzin naar het trainingscomplex op Papendal gereden'

Juist in zulke situaties beschadigen veel mensen elkaar. Vindt u het voetbal geen vies wereldje?

'Nee, totaal niet! Het is een afspiegeling van de hele maatschappij, want denk je nu echt dat het in de politiek en het bedrijfsleven anders gaat? Waar belangen op het spel staan en veel geld in omgaat, daar worden mensen beschadigd. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit buiten het voetbal actief ben. Laatst reed ik langs een witgoedzaak. Daar, en ook in andere winkels, zijn mensen elke dag van acht uur 's ochtends tot vijf uur 's middags hard aan het werk. Wat mag ik mezelf dan gelukkig prijzen. In het voetbal is geen dag hetzelfde, ik kom vaak in het buitenland en doe bijna alleen dingen die ik leuk vind. Maar tegelijkertijd moet je van elke dag genieten, het kan zó over zijn. In al die jaren heb ik wel geleerd dat niets zo vergankelijk is als je reputatie in de voetballerij.'

Als speler was u al op verschillende fronten actief. Niet veel voetballers zien het zitten naast hun actieve carrière actief te zijn voor de VVCS.

'Zeker in mijn laatste jaren als prof heb ik me ook op andere terreinen willen ontwikkelen. Ik vond het reuze interessant daar als bestuurslid actief te zijn, al kostte het me maar één avond in de maand. De afgelopen jaren als zaakwaarnemer waren ook mooi, maar nu zit ik dichter bij het vuur. Ik heb inspraak in het technische en tactische deel, dáár gaat het toch om? Niet voor niets vind ik het ook fantastisch analyses over buitenlands voetbal te geven voor Sportl. Ook dit seizoen ga ik daarmee door, terwijl ik een mooi aanbod had liggen van het nieuwe Eredivisiekanaal. Even heb ik het overwogen, maar dat kon ik niet maken. Geloofwaardigheid is in het voetbal namelijk belangrijk en als je een dubbele pet op hebt, komt dat in het geding. Ik wil geen oordeel vellen over clubs en collega's terwijl we een week later tegen ze spelen. Al leek het me wel geweldig met de nieuwe, geavanceerde apparatuur van die zender te werken. Dezelfde als bij de BBC. Het worden vast mooie uitzendingen.'

Maakt NEC-trainer Mario Been zich ongeloofwaardig door wél als analyticus op te treden?

'Zo ver wil ik niet gaan, ik kijk naar mezelf Willem van Hanegem zat vorig seizoen als coach van FC Utrecht ook elke zondag in Voetbal Insite. Als zijn bestuur dat verder geen probleem vindt, dan is die keuze volledig zeggen aan hemzelf. Ik maak mijn eigen afwegingen en keuzes. Overigens ben ik blij dat Mario behouden blijft voor de televisie, hij is een goede analyticus. Ik kijk veel naar anderen. Match of the Day vind ik ontzettend interessant en ook van Günter Netzer op de Duitse tv kan zijn ik veel leren. Voor veel mensen in Nederland gaat het om de manier van presenteren, terwijl ik vooral naar het tactische deel kijk. Welke momenten haal je eruit om het publiek aan je te binden? Jan van Halst beheerst dat als de beste. De media zullen me wel altijd blijven trekken, vermoedelijk omdat de kick van de aandacht nooit verloren gaat. En het is dynamisch, hè.'

Bent u nu een ander persoon dan voorheen als voetballer?

'Het zal je misschien verbazen, maar in de eerste jaren als speler heb ik echt als een monnik geleefd. Van mijn achttiende tot mijn 26ste heb ik me volledig op het voetbal gefixeerd. Nooit ging ik uit, mijn leefstijl was zeer behoudend. Het ging ver, té ver. Op een bepaald moment heb ik privé wat dingen meegemaakt en sindsdien ben ik meer van het leven gaan genieten. Nu ben ik een Bourgondiër, ik pluk de dag. Belangrijk in die omslag is dat ik in de herfst van mijn actieve carrière een aantal doelen heb bereikt, waardoor de er spanning van het presteren af viel. Eerst een zeer lucratief contract bij Vitesse, vervolgens ook nog eens mijn ultieme droom: het Nederlands elftal. Aanvankelijk was ik zeer prikkelbaar en een week niet aanspreekbaar na een nederlaag, in de loop der jaren is dat minder geworden. Nooit ben ik over the edge gegaan, ik wist dat ik me dat niet kon permitteren. Soms heb ik wel te doen gehad met mijn vrouw. We kennen elkaar sinds mijn negentiende, zijn zeventien jaar getrouwd. Zeker de eerste jaren van ons huwelijk was ik vaak niet te genieten.'

Is de druk voor een technisch directeur vergelijkbaar met die voor een voetballer?

'Nee, in het geheel niet. Het is wél een nieuwe uitdaging waar ik me weer volledig in stort. Er komt zóveel bij kijken. je geeft echt leiding aan een club, alleen al op financieel gebied heb ik de afgelopen maanden enorm veel bijgeleerd. Nu besef ik dat wat eruit gaat, eerst erin moet komen; daar hield ik me als speler nooit mee bezig. Veel mensen denken dat we met Vitesse onverantwoord hebben gehandeld door een aantal voetballers aan te trekken, maar daar is geen sprake van. Denk je dat Van der Kraan dat zou toestaan? Heerenveen, FC Twente en FC Groningen hebben de afgelopen jaren zoveel lof geoogst doordat ze over kundige mensen beschikken die niet in paniek raken als het even minder gaat. Ik hoop uiteindelijk samen met Van der Kraan ook zo'n voorbeeld te kunnen vormen. Vind je het gek als ik zeg dat niet de gemeente Arnhem maar hij Vitesse van een faillissement heeft gered? Dit seizoen willen we een financiële doorstart maken en daarom wordt dit het belangrijkste jaar uit de geschiedenis van Vitesse. Er ligt dus een grote uitdaging, maar de doelen zijn voor mij anders dan voorheen. Ze hebben geen invloed op mijn slagingsfactor in de voetballerij, want voor mezelf heb ik het gevoel dat ik als speler vrij succesvol was. Ik zie Vitesse niet als een springplank voor bijvoorbeeld Tottenham Hotspur, die ambitie heb ik totaal niet. Mijn doelen zijn allemaal al bereikt. Daarom zit ik hier meer voor de club dan voor mezelf. Terwijl er in het voetbal toch veel aan hun eigen carrière denken.'

De nieuwe trainer Hans Westerhof ook?

'Nee, hij niet. Vermoedelijk was hij óók bij ons komen werken als we hem maar de helft van zijn huidige salaris hadden geboden. Dat is typerend voor zijn instelling, Hans is een liefhebber. En betrouwbaar. Mooi dat hij een flirt van FC Twente zonder pardon af`wimpelde. Met hem als hoofdcoach hebben we Vitesse een rustpunt kunnen geven en in feite geldt dat voor de als assistent teruggekeerde Edward Sturing net zo. Twee trainers die het publiek op een goede manier aan de club kunnen binden. Sturing gaat uit van een goede verdediging, Westerhof is meer een avonturier.'

Als de missie Westerhof niet was geslaagd, was Sturing doorgeschoven. Hoe capabel hij ook moge zijn, dat zou voor u een forse nederlaag zijn geweest.

'Edward was dan inderdaad de eerste gegadigde. Ik vind hem een vakman en hij heeft in het verleden al laten zien heel goed als hoofdtrainer te kunnen werken. Bovendien word je niet zomaar hoofd opleiding van PSV. Maar ik snap wel dat de buitenwereld het als een noodgreep had gezien, al was het te verantwoorden geweest. De zoektocht was niet gemakkelijk. Nadat ik Westerhof voor het eerst had benaderd, liet hij me weten dat het een heilloze missie was. Uiteindelijk heeft onze doortastendheid de doorslag gegeven. Erwin Koeman was absoluut mijn eerste kandidaat en ik dacht ook dat hij het zou gaan doen. Daarna heb ik vooral heel veel namen gehoord die niét bij ons in beeld waren. Sturing zien we veel meer als als cultuurbewaker dan puur als trainer. Hij ademt het Vitesse-gevoel, misschien is hij wel de belangrijkste pion in de toekomst van de club.'

Wat is het Vitesse-gevoel?

'In de jaren dat ik in Arnhem speelde, straalde Vitesse altijd een bepaalde trots uit. Voetbal met de borst vooruit. Niet het schreeuwerige van de afgelopen periode, maar wel vol zelfvertrouwen. De voorbije jaren identificeerde ik Vitesse echter steeds meer met het woord jammer. Als ik in Gelredome ging kijken, zeiden veel mensen me dat het zo zonde was dat de mooie tijden van vroeger waren vervlogen. Inmiddels heb ik de redenen gezien. Wie achter de schermen kan kijken, krijgt toch een ander beeld. Als je continu moet vechten om je hoofd boven water te houden, veroorzaakt dat een heel vervelend gevoel. En denk je dat het voor de spelers bevorderlijk heeft gewerkt? Nu de puinhopen zijn opgeruimd, lonkt wél het gevaar dat we alles te snel willen. Ik wil snel vooruit, iederéén wil dat, maar het kán gewoon nog niet. Aan de andere kant vind ik het top dat Vitesse eindelijk weer eens positief durft te denken.'

Die nieuwe uitstraling is ook merkbaar op het trainingscentrum.

'De Slenk (op Papendal, red.) zag eruit als een asielzoekerscentrum. Vreselijk! Scheuren in de wanden, alles was verwaarloosd en oud. Hoe durf je dan over een mooie toekomst te praten? Alle problemen en onrust hebben Vitesse beroofd van zjn trots. Nu trainen we nog steeds niet op Milanello, maar met een aantal banieren, vlaggen en een likje verf straalt het in elk geval weer iets uit.juist aan de top kunnen details het onderscheid maken. ik weet zeker dat zulke details het verschil kunnen zijn tussen de achtste en de tiende plaats. Bovendien is uitstraling altijd belangrijk. Waarom zouden we ons schamen voor wie we zijn?'

Was Vitesse door zijn aankoopbeleid ook niet vervreemd van zijn roots?

'Ik ben een fervent tegenstander van de transferpolitiek waarbij te pas en te onpas middelmatige buitenlanders worden gehaald. Wij hebben een paar niet-EU-spelers in de selectie die niet per definitie in aanmerking komen voor een basisplaats. Dat kan niet. Spelers met dergelijke salarissen moeten een absolute meerwaarde hebben. Haïm Megrelishvili heeft absoluut voetbalkwaliteiten, maar hij is géén linksback. Dat moet ik De Mos nageven. Van mij mag Megrelishvili daarom nu ook vertrekken. Gonzalo Lorca was min of meer hetzelfde verhaal. Zülke spelers met zúlke salarissen, dat kan Vitesse niet verantwoorden. Ik kies liever voor Nederlandse talenten. Alleen als je een echte kanjer van ver kunt halen, dan moet je dat altijd doen. Hier willen de fans zich graag kunnen identificeren met de spelers. Een goede opleiding is essentieel. Jeugdtrainers kunnen op die manier belangrijker zijn dan grote aankopen.'

Inmiddels is Vitesse wel beroofd van zijn laatste Arnhemmer.

'Uiteindelijk zal ik van alle vertrokken jongens Theo Janssen het meest gaan missen. Hij had iets ontwapenends, woonde bijna op de club. Misschien keert hij ooit nog terug. Ik reken erop dat hij dit seizoen een van de pijlers onder FC Twente wordt, daar heeft hij de kwaliteiten voor. Maar uiteindelijk zal de roep uit Arnhern hem altijd blijven lokken. Technisch directeur zal hij volgens mij niet zo snel worden, baba. Maar de deur staat hier altijd voor hem open.'

Een ander kritiekpunt op het aankoopbeleid: Vitesse mist een goalgetter.

'Ben ik met je eens. Voor mijn gevoel is de groep absoluut sterker geworden, maar voorin ontbreekt nog iets. We hebben inderdaad geen spelers die een garantie zijn voor vijftien goals of meer. Maar welke voor Vitesse betaalbare spits is dat wel? Het geld is op. Vitesse heeft een metamorfose ondergaan, tegenover twaalf vertrokken jongens staan zeven nieuwelingen. In de onderhandelingen merkte ik dat we ondanks alle ellende nog altijd populair zijn. Wie had gedacht dat we zo'n topper als Rogier Molhoek van AZ konden halen?'

Wanneer is dit seizoen geslaagd?

'Vitesse leeft weer, daar gaat het om. Op succes kan ik geen etiket plakken van de zevende of de negende plaats. Ik reken op een goede verkoop van seizoenkaarten, het stadion moet weer vol en nog belangrijker: de band tussen mensen met een Vitesse-hart en de club moet terugkomen. Dan komen de prestaties uiteindelijk vanzelf Wat heeft het voor zin weer over Europees voetbal te gaan schreeuwen? De afgelopen jaren is dat te vaak gebeurd en ik kan niet zeggen dat Vitesse daarmee erg is opgeschoten..'

Bron: VI nr 29 2008
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Wouter
Berichten: 18785
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » vr aug 08, 2008 3:45 pm

Harrie Gommans: 'Ik wil weg bij Vitesse'

Harrie Gommans heeft geen twijfels meer. De 25-jarige aanvaller heeft Vitesse gevraagd mee te werken aan zijn transfer naar Roda JC. " Nu is het moment gekomen dat ik per se weg wil bij Vitesse", zei Gommans gisteravond na de oefenwedstrijd in Loenen tegen Ankaraspor (1-2).
Gommans heeft zijn conclusies getrokken na een maandje voorbereiding op het nieuwe seizoen. Aanvankelijk wilde hij vechten voor zijn kans bij Vitesse, ondanks de boodschap van de clubleiding dat hij mocht uitkijken naar een nieuwe werkgever. Maar inmiddels weet Gommans dat hij in Arnhem een strijd levert die hij niet kan winnen.

"Als je elke dag leest dat je weg mag, als je telkens te horen krijgt dat je de vierde spits bent, dan is het beter dat je vertrekt", aldus Gommans. "De trainer heeft me een eerlijke kans beloofd. Ik wilde ook vechten voor mijn plek. In het begin wilde ik absoluut niet weg. Nu wel. Mijn situatie bij Vitesse is toch duidelijk?"

Daarom heeft Gommans zich tot technisch directeur Marc van Hintum gewend met het verzoek mee te werken aan een overgang naar Roda JC. De club uit Kerkrade wil de Limburgse spits dolgraag inlijven, maar Vitesse heeft het eerste bod van Roda JC afgewezen.

Gommans, die bij Vitesse tot medio 2010 onder contract staat: "Ik heb aangegeven tegen Marc, dat als er een redelijk bod komt, dat ik hoop dat Vitesse het dan rond zal maken. Dat is voor mij en voor Vitesse het beste. Elke dag dat ik hier bij de club loop, dat willen we beide niet. Niets ten nadele van Vitesse. Ik heb het hier altijd fantastisch naar mijn zin gehad en ben de supporters dankbaar dat ze me altijd hebben gesteund. Dat waardeer ik enorm. Maar nu heeft het geen zin meer te blijven."

Gommans zegde eerder 'nee' tegen Helsingsborg IF ('Ze wilden me eerst huren, dat zag ik niet zitten') en Vitória Setúbal ('Daar had ik geen goed gevoel bij'). Gisteravond waren de Engelse clubs Leicester City FC en Burnley FC naar Loenen afgereisd om hem te bekijken. Maar Gommans heeft zijn keuze reeds gemaakt: hij wil naar Roda JC, dat hem voor vier seizoenen wil vastleggen.

Gommans ontkent dat hij terug wil naar Limburg. "Dat is toevallig. Waar het mij om gaat, is dat Roda me graag wil hebben, terwijl ik bij Vitesse geen kans krijg."

Bron: De Gelderlander 08-08-2008

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr aug 08, 2008 4:43 pm

Wie niet? :666.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » vr aug 08, 2008 10:56 pm

Bij Vitesse willen ze tenminste nog weg... bij NEC willen ze niet eens KOMEN.. :-)
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Poeder
Berichten: 403
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:05 pm
Locatie: De hoofdstad van Gelderland

Bericht door Poeder » za aug 09, 2008 5:38 pm

t'is ook een houten klaas,.... en voor die vacature is Tarvajarvi aangetrokken :)

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » za aug 09, 2008 6:31 pm

Poeder heeft ook nog een toetsenbord?!
Bertje for President!

Poeder
Berichten: 403
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:05 pm
Locatie: De hoofdstad van Gelderland

Bericht door Poeder » za aug 09, 2008 6:49 pm

Heb het stof eraf geklopt en ben weer helemaal terug om dit forum te bestoken met zin en onzin

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » za aug 09, 2008 7:24 pm

Zo ken ik je en zo zie ik je graag, Poeder!

Gaan we dit jaar dat ranzige NEC eens ver achter ons houden?
Bertje for President!

Poeder
Berichten: 403
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:05 pm
Locatie: De hoofdstad van Gelderland

Bericht door Poeder » zo aug 10, 2008 12:19 am

Pure klasse komt altijd boven drijven.

En zij die voor een dubbeltje geboren zijn,.....

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rooie » zo aug 10, 2008 9:15 am

Of de inhoud van het bericht klopt, weet ik niet, maar de foto zal wel op locatie gemaakt zijn:

http://www.ajaxinside.nl/index.php?pagi ... ar-Vitesse

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » zo aug 10, 2008 9:47 am

Zal Poeder blij mee zijn!
Bertje for President!

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo aug 10, 2008 9:53 am

Wie gaat dat betalen?
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Poeder
Berichten: 403
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:05 pm
Locatie: De hoofdstad van Gelderland

Bericht door Poeder » zo aug 10, 2008 11:56 am

lijkt me geen goede deal. Die Perez is best een aardige voetballer. Zo zie je maar weer, je beflikkert de gemeenschap en je kunt daarna goede spelers aantrekken. Om te kotsen die kutlui daar

Bron: Supportersvereniging N.E.C. Forum
Ik proef hier wat onverwerkte emotie.

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » zo aug 10, 2008 11:58 am

:biggrin.gif:
Bertje for President!

Gesloten