Uefa wil bekerwinnaars in Champions League

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
999
Berichten: 58912
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Uefa wil bekerwinnaars in Champions League

Bericht door 999 » do mar 29, 2007 5:39 pm

Uefa wil bekerwinnaars in Champions League


AMSTERAM - De winnaars van de nationale bekercompetities in de grote Europese voetballanden moeten toegang krijgen tot de Champions League. Nu komen de bekerwinnaars uit in de Uefa Cup.

De Uefa bekijkt dit plan als onderdeel van de veranderingen die de bond wil doorvoeren in de opzet van de Champions League. Dat heeft William Gaillard, adviseur van Uefa-voorzitter Michel Platini, donderdag gezegd.



Aantrekkelijker

De in januari aangetreden Uefa-baas Platini wil de Champions League aantrekkelijker maken. Hij wil dat de competitie toegankelijk wordt voor meer landen dan nu het geval is. Nu hebben grote voetballanden als Italië, Spanje, Engeland en Duitsland vier vertegenwoordigers in de belangrijkste Europese clubcompetitie.

Platini wil dit aantal terugbrengen naar drie, maar als compromis zouden de bekerwinnaars weer wel mogen toetreden tot de competitie. De wijziging is ook goed voor de waarde van de bekercompetities, die de laatste jaren door de clubs als minder interessant worden gezien, redeneert de Uefa.

Steun

Duitsland, Spanje en Schotland steunen het voorstel al, zegt Gaillard. Het plan is nog niet besproken met de Engelse voetbalbond. Het voorstel moet volgens de adviseur van Platini nog verder worden uitgewerkt door de commissie die veranderingen in competities behandelt. "Maar het zou iets herstellen van de oude tradities."

Voor de Champions League, die in het seizoen 1991/92 werd ingevoerd, heette het belangrijkste Europese voetbaltoernooi Europa Cup I. Aan het toernooi nam één team uit elk land in Europa deel, de landskampioen. De bekerwinnaars namen tot 1999 deel aan het Europa Cup II-toernooi, de Cup Winners Cup. Het toernooi werd in dat jaar opgenomen in de Uefa Cup, die tot dan door het leven ging als de Europa Cup III.
Nu.nl

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do mar 29, 2007 5:42 pm

Dus krijgen we alsnog vier teams uit Engeland en Spanje in de CL? :confused:

Ik zie er niets in. De beker is een veel te korte weg om naar een miljoenenbal als de CL te leiden.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13359
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » do mar 29, 2007 6:26 pm

Het zou de Nederlandse beker wel een stuk interessanter maken.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » do mar 29, 2007 7:00 pm

Welk probleem lost dit plan op? Volgens mij geen enkel. Toch?

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » do mar 29, 2007 7:28 pm

Dramatisch idee. Je moet er toch niet aan denken dat de topclubs door hun zware programma's vroeg onderuit gaan in de beker en vervolgens clubs als Feyenoord, Utrecht of AZ zo de CL instromen. Of nog mindere clubs..

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » do mar 29, 2007 7:28 pm

Het lost op dat de bekerwinnaar extra wordt beloond en dat betekent dus meer prestige voor de bekercompetities. Goed plan.

Daarnaast wil de Uefa meer ploegen uit kleine landen toelaten, ben ik ook wel voorstander van. De kampioen van een klein land moet geen voorrondes meer hoeven spelen wat mij betreft, en 3 ploegen uit de grote landen is meer dan genoeg.

Prima ontwikkeling, als het er door komt.
Ajax!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do mar 29, 2007 7:39 pm

Ik ben juist een voorstander van voorrondes. Moet ook meer gebruik van gemaakt worden bij de toernooien voor landen. Krimp de CL maar gewoon wat in. Wat is een achtste finale nou voor iets? Gewoon na de groepsfase meteen met de kwartfinale beginnen.

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » do mar 29, 2007 7:43 pm

Giacomo Puccini schreef:Het lost op dat de bekerwinnaar extra wordt beloond en dat betekent dus meer prestige voor de bekercompetities. Goed plan.

Daarnaast wil de Uefa meer ploegen uit kleine landen toelaten, ben ik ook wel voorstander van. De kampioen van een klein land moet geen voorrondes meer hoeven spelen wat mij betreft, en 3 ploegen uit de grote landen is meer dan genoeg.

Prima ontwikkeling, als het er door komt.
Maximaal 3 plpegen uit een land in de CL en kampioenen uit kleinere landen die zeker zijn van plaatsing, zijn prima initiatieven.

Maar je hoeft maar een aantal wedstrijden te winnen om beker winnaar te worden. Je kunt hier erg gelukkig in zijn, ook door de loting. Aan het einde staat vaak zeker niet het beste team over het hele jaar gezien met de beker in de handen. Dat zie ik dus helemaal niet zitten.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do mar 29, 2007 7:46 pm

Arwin schreef:Aan het einde staat vaak zeker niet het beste team over het hele jaar gezien met de beker in de handen. Dat zie ik dus helemaal niet zitten.
Zo werkt het in de CL ook. Desondanks ben ik geen voorstander, omdat in veel landen de competitie dan niets meer waard is, terwijl je daar toch de meeste wedstrijden speelt.

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » do mar 29, 2007 7:50 pm

Maximaal 1 team per land (de kampioen) plus de regerend bekerhouder in de CL... een aparte Europese beker voor de bekerwinnaars en dan een stuk of 3 teams per land in de uefa cup.. dat lijkt me wel wat...
Die groepsfases afschaffen en de finale van de Uefacup spelen over 2 wedstrijden.. een thuis en een uit...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do mar 29, 2007 7:51 pm

Maarten127 schreef:Maximaal 1 team per land (de kampioen) plus de regerend bekerhouder in de CL... een aparte Europese beker voor de bekerwinnaars en dan een stuk of 3 teams per land in de uefa cup.. dat lijkt me wel wat...
Die groepsfases afschaffen en de finale van de Uefacup spelen over 2 wedstrijden.. een thuis en een uit...
Ik dacht het nog een beetje realistisch te houden. ;)

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » do mar 29, 2007 7:52 pm

Volgens mij moet mijn opzet mogelijk zijn Bertje.. er is vast wel ergens een voetbalbond die dit geprobeerd heeft

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do mar 29, 2007 8:03 pm

Maarten127 schreef:Maximaal 1 team per land (de kampioen) plus de regerend bekerhouder in de CL... een aparte Europese beker voor de bekerwinnaars en dan een stuk of 3 teams per land in de uefa cup.. dat lijkt me wel wat...
Die groepsfases afschaffen en de finale van de Uefacup spelen over 2 wedstrijden.. een thuis en een uit...
Komt me bekend voor :D
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » do mar 29, 2007 8:06 pm

Goed plan. Dan gaan die bekertoernooien tenminste nog ergens om. De bekerwinnaar is kampioen van het bekertoernooi dus die heeft meer in de champions league te zoeken dan de nummer drie of vier van de competitie.

Als er CL op het spel staat zullen de topclubs de beker een stuk serieuzer gaan nemen en zullen de subtoppers dat ding veel minder vaak gaan winnen. Kunnen we meteen de pleeoffs bij het grofvuil donderen zodat er ruimte is om de laatste twee of drie ronden voor de bekerfinale in een uit- en thuiswedstrijd te beslissen.

Natuurlijk is er een kans dat Utrecht of Roda af en toe via de beker de CL binnenstruikelen, maar uit de tijd dat de nummer twee nog "gewoon" mee mocht doen kan ik me nog wat kansloze missies van Willem II, Heerenveen en Feyenoord herinneren.

Uijteraard moet je de beker ook daadwerkelijk winnen om in de CL te mogen spelen. Als de bekerwinnaar kampioen wordt schrijven we dus gewoon de nummer twee van de competitie in, en niet de verliezend bekerfinalist.
Laatst gewijzigd door 666 op do mar 29, 2007 8:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » do mar 29, 2007 8:09 pm

Demosthenes schreef:
Maarten127 schreef:Maximaal 1 team per land (de kampioen) plus de regerend bekerhouder in de CL... een aparte Europese beker voor de bekerwinnaars en dan een stuk of 3 teams per land in de uefa cup.. dat lijkt me wel wat...
Die groepsfases afschaffen en de finale van de Uefacup spelen over 2 wedstrijden.. een thuis en een uit...
Komt me bekend voor :D
Ik denk dat ik ook een aardig idee heb hoe die beker voor de bekerwinnaars eruit moet gaan zien

Afbeelding

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do mar 29, 2007 8:23 pm

Ik vond eerlijk gezegd dat er veel meer interessante duels op het programma stonden toen de CL nog uit twee groepsfases bestond.

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » vr mar 30, 2007 10:57 am

Thomas schreef:Ik vond eerlijk gezegd dat er veel meer interessante duels op het programma stonden toen de CL nog uit twee groepsfases bestond.
Die tweede groepsfase wil ik zeker nooit meer terug. Op papier leken er misschien veel meer leuke duels te komen, logisch, want er waren ook meer duels. Maar een wedstrijd in groepsverband is nooit zo leuk als een wedstrijd in de knock out fase van een toernooi.

Meer wedstrijden is ook het laatste waar behoefte aan is.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » vr mar 30, 2007 7:32 pm

Giacomo Puccini schreef:Het lost op dat de bekerwinnaar extra wordt beloond en dat betekent dus meer prestige voor de bekercompetities. Goed plan.
Waarom heeft de bekercompetitie extra prestige nodig? Dat is een gedachte die hooguit leeft in Amsterdam en Eindhoven omdat men daar aan het begin van het seizoen rekent op de landstitel. Voor de rest van de ploegen is het de enige kans op een huldiging en daar leeft het enorm als ze de finale ruiken.

LucaS
Berichten: 53574
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr mar 30, 2007 9:37 pm

Maarten127 schreef:Maximaal 1 team per land (de kampioen) plus de regerend bekerhouder in de CL... een aparte Europese beker voor de bekerwinnaars en dan een stuk of 3 teams per land in de uefa cup.. dat lijkt me wel wat...
Die groepsfases afschaffen en de finale van de Uefacup spelen over 2 wedstrijden.. een thuis en een uit...
Uit sportief oogpunt heb je gelijk. Het zou alleen betekenen dat de uefa-cup bijna altijd beter bezet en dus moeilijker te winnen zal zijn dan de CL. En dus ook aantrekkelijker voor publiek, sponsors en tv
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie