FC Twente

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » do nov 16, 2006 4:06 pm

Ik vind het prachtig om te zien, bij Groningen. En blijkbaar heeft het ook nog eens effect, ze verliezen daar haast geen wedstrijd.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33839
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo nov 19, 2006 1:38 pm

Liefde voor de club, liefde voor het doel
Door PAUL VAN DEN BOSCH

HENGELO - Hét voorbeeld van clubliefde, zo wordt Twente- doelman Sander Boschker (36) genoemd.

Sinds 1986 maakte hij één uitstapje: naar Ajax. Een Achterhoeker die onder Tukkers volwassen werd. Een nichtje van Sander Boschker kwam thuis met haar nieuwe vriend. De familie keek er al niet eens meer van op. De verliefde jongen bleek een amateurkeeper. Het hart van Boschkers eigen zus nam destijds dezelfde afslag.

Ergens moet het genetisch zijn bepaald. Bij de Boschkertjes verpanden de vrouwen hun leven aan keepers en alle zonen houden op zondag kantoor tussen lat en doellijn.

Ver hoefden ze niet te lopen. Het amateurveld van Longa’30, diep in de Achterhoek, lag op honderd meter van het ouderlijk huis. De man die 424 competitieduels voor FC Twente zou keepen, koesterde als kind slechts liefde voor één club en één idool.

Zijn oudste broer keepte ’s zondags in het eerste elftal. ,,Dat wilde ik ook, dat was mijn enige doel, voor betaald voetbal had ik helemaal geen interesse,’’ zegt hij.

,,Het gekke is, ik heb maar één keer in Longa-één gespeeld, op mijn 16de. Toen ben ik naar Twente gegaan, hoewel die club mij daarvoor niet bezig hield. Ik heb ook een proeftraining gedaan bij De Graafschap, en Go Ahead had interesse, maar die speelden niet in de eredivisie. Daarvoor wilde ik Longa’30 dan wel verlaten.’’

Clubliefde bestaat nog, zongen de Twente-fans zondag toen Sander Boschker het record van Epi Drost brak. Maar die zat de Achterhoeker niet in de genen, die moest hij als een plantje laten groeien.

FC Twente is nadien, zegt hij, wel zijn tweede vader en moeder geworden. Van de weg tussen Lichtenvoorde en Enschede, 40 kilometer lang en steeds drukker met auto’s, kent hij elke hobbel. Boschker was 15 toen hij voor het eerst met een auto van de club werd opgehaald.

,,Elke dag weer. Soms reden we langs Haaksbergen om Erik ten Hag op te halen. Het mooie is dat hij nu assistent-trainer is, en een belangrijke factor bij de club. De eerste keer dat de chauffeur mij ophaalde, hij is onlangs overleden, zat ik bij hem thuis op de bank. Mi sun komp ook so, zei hij. Wat bedoelt-ie nou toch, dacht ik bij mezelf. De zon komt straks op? Nee, mijn zoon komt ook, riep hij daarna. Zeg dat dan, zei ik. Maar er zit niet veel tussen Tukkers en Achterhoekers. Hetzelfde volk. Rustig, denken even na voordat ze wat zeggen, dat heb ik in dat ene jaar bij Ajax wel gemerkt. Alleen in het dialect is er af en toe een woordje dat verschillend is. Ik ben al 20 jaar bij FC Twente, maar voel me voor altijd Achterhoeker, maar meteen daarna Tukker.’’

Die Tukkers hebben hem afgelopen zondag geëmotioneerd bij zijn 424ste competitiewedstrijd voor FC Twente, waarmee hij het clubrecord van wijlen Epi Drost verbrak.

,,Toen ik het trappetje richting het veld opliep, zag ik het meteen. Je kijkt dan tegen Vak P aan. Die enorme vlag met de duikende Boschker. Daaronder de tekst over clubliefde. Ik had wel iets verwacht, maar dit niet. Ze zijn er twee weken mee bezig geweest. Ik heb tegen de tranen moeten vechten, maar ik kon ze tegenhouden.’’

Het is geen onplezierige periode voor een jubileum in Enschede. FC Twente kan een club van uitersten zijn. Afgelopen zomer verschenen er supporters op het trainingsveld om verhaal te halen over de uitschakeling in de Intertoto. Drie maanden later gaat Twente als ’s lands nummer vier naar Ajax.

Belangrijker dan de klassering, of de wilde plannen om gefaseerd het stadion naar 36.000 plaatsen uit te breiden, of ook de showvoorstelling tegen Groningen (7-1), is de organisatie die voorzitter Joop Munsterman op poten heeft gezet.

Boschker: ,,Mee eens. FC Twente had altijd al ambities, maar heeft er dit jaar ook naar gehandeld. Voorheen gebeurde dat niet adequaat, vind ik. Het aantrekken van Fred Rutten en René Eijkelkamp was een grote stap. Met Fred heb ik nog voetbald, ik kende hem als assistent en hoofdtrainer. Bij PSV heeft hij nog meer geleerd over topvoetbal. Hij schroomt niet de grootste namen op de bank te zetten.

,,Vorig jaar werd er naar mijn mening te veel gelachen op de training. Er kan best plek zijn om plezier te maken, maar als je werkt, moet je serieus zijn. Niet de hele training lachen. Rutten hamert daar op. Om jezelf beter te maken, heb je concentratie nodig. De spelers kijken nu tegen de trainer op. Bij PSV en Hiddink hebben hij en Eijkelkamp succes gehad, dat weten spelers. Alles valt nu goed. Langzaam wordt het voetbal beter, de onderlinge acceptatie is weer goed. Die is in het verleden ook weleens minder geweest.’’

Niet alleen Rutten & Eijkelkamp vertalen hun ervaring van grotere clubs naar FC Twente. Jan van Halst doet dat in de directiekamer, Niels Oude Kamphuis keek jaren rond bij Schalke 04, Boschker zelf trainde in Amsterdam met Lobont en Stekelenburg. Eén jaar slechts.

,,Nul officiële wedstrijden, jammer. Aan het eind zei Ronald Koeman, de trainer: ‘Ook jij hebt bijgedragen aan de titel’. Koekkoek, dacht ik. Maar ik heb er plezier gehad. En goed getraind. Toen ik kwam dacht ik, die Stekelenburg kan ik hebben. Na een paar dagen wist ik beter. Technisch uitstekende keeper. Soms nog wat wild, maar dat is iedere jonge doelman.’’

Van het jaar zonder eredivisieminuten werd hij moe, letterlijk. ,,Mijn vrouw was net bevallen van de derde, ze wilde niet verhuizen, terecht. Ik had een appartement in Amsterdam, maar daar was ik één of twee dagen. De rest van de week reed ik heen en weer. Als je speelt, is dat op te brengen. Ik moest de auto soms langs de kant zetten, om mijn ogen dicht te doen. Anders had ik in de vangrails gelegen. Dat wilde ik niet meer. De laatste maanden liep ik met zó’n gezicht rond. Maar het was een mooie periode. Niet kil of zo. Je moet wel aanhaken. Introverte jongens hebben ’t er moeilijk.’’
De terugkeer naar zijn lievelingsclub FC Twente lag voor de hand, toch?. ,,Nee hoor,’’ zegt Boschker over die transfer. ,,Juist niet, het was toeval dat ik in 2004 naar Enschede ging. Ik sprak indertijd veel met een enorme Ajax-supporter, die een goede vriend was van Twente-trainer Coolen. Toen Louis van Gaal als directeur mij toestemming gaf om te vertrekken, sprak ik hem ook. Diezelfde avond zat Coolen bij mij op de bank in de Achterhoek. Dat had niks te maken met clubliefde. Als ik die man niet had gesproken, had ik ook bij een andere club terecht kunnen komen. Dan was ik nu geen recordhouder geweest.

,,Als keeper ben ik beter geworden bij Ajax, zonder in de eredivisie te spelen. Ik ben nu rustiger in mijn coaching. Die was vroeger te overdreven, te druk. Daar worden verdedigers maar nerveus van. In ons stadion, met dat publiek, heeft het toch geen zin om veel te schreeuwen, dat hoort niemand. Oudere keepers zijn vaak beter.

,,Toen ik laatst in de voorlopige selectie van Oranje zat, vond ik dat eerst wat overdreven. Maar toen dacht ik bij mezelf: ja, wie zouden ze na Timmer en Stekelenburg dan moeten nemen?’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » di nov 21, 2006 12:58 pm

Realistische kerel die Boschker, prima keeper ook. Jammer dat hij niet bij Ajax wilde blijven.

Nog even over de verwachte uitbreiding van het Arke Stadion naar 36.000 plaatsen. Twee weken geleden postte ik nog in het Nac-topic:
Giacomo Puccini schreef:De beste papieren liggen in mijn ogen in Twente. Uitbreidingsplannen zijn daar nog niet heel erg concreet maar ik denk dat een verdubbeling van de capaciteit van het Arke stadion mogelijk moet zijn. FC Twente is een sleeping giant.
Blijkbaar zat ik dus zelfs nog aan de voorzichtige kant met mijn 26.000. Al lijkt 36.000 me wel erg ambitieus. Maar ik heb begrepen dat de uitbreiding in fases zal verlopen dus als na de uitbreiding van de lange zijden blijkt dat de rek er grotendeels uit is, kunnen ze altijd nog (tijdelijk) stoppen.
Ajax!

Gebruikersavatar
RosenbergSpits
Berichten: 889
Lid geworden op: do dec 29, 2005 12:35 pm

Bericht door RosenbergSpits » ma dec 18, 2006 11:18 pm

Braafheid en De Ceulaer in beeld bij FC Twente

18/12/2006 23:07

EXCLUSIEF - FC Twente overweegt Edson Braafheid en Benjamin De Ceulaer in te lijven.
Braafheid staat nog tot het einde van het seizoen onder contract bij FC Utrecht, maar de 23-jarige linksback heeft al aangegeven dat hij zijn aflopende verbintenis niet wil verlengen. Vandaar dat de Utrechtse club hem in januari 2007, als de transfermarkt open gaat, nog wil verkopen.

De Ceulaer weet al sinds augustus dat hij mag vertrekken bij Feyenoord ondanks een tot medio 2008 doorlopend contract. De 24-jarige Belgische aanvaller zou ook bij andere clubs in de belangstelling staan, waaronder RKC Waalwijk.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma dec 18, 2006 11:29 pm

Welke zaakwaarnemer heeft die Braafheid? Zijn naam wordt al een jaar in verband gebracht met de gehele Nederlandse top. Chapeau.

Niet geheel verrassend dat het waarschijnlijk toch Twente wordt. Dat is meer zijn niveau.


Waar blijven de Russen trouwens? Hiddink is de laatste tijd vaker bij Twente te zien dan bij Psv.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di dec 19, 2006 8:00 am

Ik heb Hiddink bij Twente pas één keer voorbij zien komen tijdens de samenvattingen en dat was afgelopen zondag...al zal het mij eigenlijk een zorg zijn wat Hiddink doet. Hij is geen werknemer van PSV en Rutten en Eijkelkamp zijn vrienden van hem.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 27, 2006 8:44 pm

2-0 voor tegen AZ! :xyxthumbs:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 27, 2006 8:53 pm

Morgen een straftraining voor Shota en de zijnen. :D
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo dec 27, 2006 8:56 pm

Straks al na de wedstrijd, naar huis lopen :yes:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 27, 2006 9:03 pm

Maar zonder gekheid, Twente pakt PSV, heeft AZ op 2-0 en neemt een punt mee uit de Arena. Twente doet het gewoon erg goed. :xyxthumbs:

Shota is gewisseld. Die hoeft maar de helft te lopen. ;)
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 27, 2006 9:08 pm

joey schreef:Shota is gewisseld. Die hoeft maar de helft te lopen. ;)
Hij word gespaard, zodat hij Alkmaar nog haalt. :D
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 27, 2006 9:17 pm

En 3-0.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo dec 27, 2006 9:19 pm

Heerlijk.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 27, 2006 9:20 pm

Bij een 2-0 achterstand de aanvoerder wisselen voor een talent, daar kun je ook vraagtekens bij zetten.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33839
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo dec 27, 2006 10:05 pm

Tja, wat wil je met Cziommer in de basis. ;)

Overigens veel respect voor Twente, moet je nagaan wat er met PSV gebeurd zou zijn als Rutte daar hoofdtrainer geworden was. :X
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo dec 27, 2006 10:08 pm

Er is in ieder geval een hoop verandert daar. Ik heb ze maar een paar keer live gezien, maar die pot tegen die Letten (of Esten?) was wel zo dramatisch. Knap dat ze de boel zo goed op de rails hebben weten te brengen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 27, 2006 10:12 pm

Duke schreef:Tja, wat wil je met Cziommer in de basis. ;)
Ajax wordt gekraakt en AZ opgehemeld, maar het verschil is miniem. ;)
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do dec 28, 2006 4:26 am

Toch jammer dat Twente de UEFA Cup uiteindelijk niet haalde. Met een beetje gunstige loting en de goede tegenstanders op bezoek krijgen had Twente nog meer punten kunnen pakken.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do dec 28, 2006 10:54 am

Twente begon het seizoen dramatisch, maar na de winst op PSV is de stijgende lijn ingezet. Nu speelt Twente heel aardig voetbal en is het een zwaar team om tegen te voetballen, Rutten en Eikelkamp leveren vakwerk af daar :xyxthumbs:

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » do dec 28, 2006 11:47 am

Duke schreef: Overigens veel respect voor Twente, moet je nagaan wat er met PSV gebeurd zou zijn als Rutte daar hoofdtrainer geworden was. :X
Zullen we nooit weten. Wat we inmiddels wel weten is dat het leuk doen bij een subtopper geen enkele garantie biedt dat het bij een topclub ook lukt...

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » do dec 28, 2006 12:27 pm

Fans van FC Twente slopen treinstel

Uitgegeven op donderdag 28 december 2006 om 11:55:35

(Novum) - Zeven supporters van de Enschedese voetbalclub FC Twente zijn woensdagavond in Almelo opgepakt nadat ze een treinstel hadden gesloopt. De mannen, in leeftijd variërend van 22 tot 42 jaar, zijn op het station van Almelo door de politie uit de trein gehaald en gearresteerd. Ze keerden terug van de wedstrijd AZ - FC Twente in Alkmaar, die met 3-0 door de Tukkers werd gewonnen.

In de trein werden twee ruiten en een schuifdeur kapotgemaakt. Ook werd een deel van het zeil op de vloer losgetrokken. De schade wordt door de politie geschat op vijfduizend euro.
Bron: nieuws.nl

En ik maar denken dat de wedstrijd in Enschede gespeeld werd... ;)

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do dec 28, 2006 12:40 pm

Ja, heel apart. :D
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di jan 02, 2007 8:54 pm

Werder wil Niemeyer al in winterstop

02 januari 2007, 17:43 uur

Werder Bremen bekijkt de mogelijkheid om Peter Niemeyer al in de winterstop naar Duitsland te halen. Werder toonde twee maanden geleden al interesse in de Duitse verdediger van FC Twente, maar zei toen de speler pas op zijn vroegst komende zomer te willen inlijven. Niemeyer heeft een aflopend contract in Enschede.

"Het hoofddoel blijft dat Peter in de zomer bij ons speelt", aldus technisch directeur van Werder Klaus Allofs tegenover het blad Kicker. "Maar als we daar een akkoord over hebben bereikt, willen we wel kijken of de overgang niet vroeger tot stand kan komen."

Niemeyer is al aan zijn vijfde Eredivisieseizoen bij FC Twente bezig. De 23-jarige speler van Jong Duitsland heeft inmiddels 106 Eredivisiewedstrijden achter zijn naam staan.


voetbal.nl

Schaaf is dol op lange verdedigers.

Je hoort nooit zoveel over die jongen. Ligt men in Nederland te pitten of is het niets speciaals?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di jan 16, 2007 9:26 am

En Niemeyer gaat al per direct:
Voetbal: Niemeyer per direct naar Werder

ENSCHEDE - Peter Niemeyer vertrekt per direct naar Werder Bremen. Een week eerder kwamen FC Twente en de Duitse koploper nog overeen dat de verdediger pas aan het einde van het seizoen zou overstappen.

Werder en Twente bereikten maandag alsnog overeenstemming over het te betalen bedrag om Niemeyer meteen over te nemen. Niemeyer is aan het einde van het seizoen transfervrij en zou Twente anders geen geld meer hebben opgeleverd.

Bas Sibum vertrekt ook bij Twente. Hij gaat per direct aan de slag bij Roda JC. De 24-jarige middenvelder kwam bij de Enschedeërs nauwelijks meer aan spelen toe. Sibum ondertekende een contract voor 4,5 seizoen bij de Limburgers.

De Nieuw-Amsterdammer begon zijn profloopbaan in 2000 bij FC Emmen. Na drie seizoenen maakte hij de overstap naar Twente. Hij speelde in totaal 87 competitieduels voor de Tukkers.
Bron: Dagblad van het Noorden

Ik zou je niet kunnen zeggen of de Nederlandse clubs hebben liggen slapen of dat dit de nieuwe Cziommer wordt...

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di jan 16, 2007 11:05 pm

Hersi gaat in de zomer naar Twente en Aissati maakt het seizoen er af op huurbasis.

Gesloten