Sparta Rotterdam

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » do feb 08, 2007 3:34 pm

De combo is definitief:
Aandewiel en Blind technisch duo bij Sparta

8/2/2007 15:08

Sparta Rotterdam heeft op technisch gebied een dubbelslag geslagen. Gert Aandewiel wordt de nieuwe hoofdtrainer van de Kasteelclub en Danny Blind gaat aan de slag als technisch directeur.
Beide aanstellingen lagen in de lijn der verwachting. Aandewiel werd al een tijdje getipt als opvolger van de huidige coach Wiljan Vloet, die bekend maakte aan het eind van het seizoen te zullen vertrekken bij Sparta. Aandewiel deed hetzelfde bij Haarlem waar hij sinds 1 juli 2005 de scepter zwaait.

Aandewiel tekent op het Kasteel een contract voor drie seizoenen. De 37-jarige oefenmeester was in de periode 1997-1999 als speler aan Sparta verbonden. Hij speelde verder betaald voetbal bij FC Volendam en Dordrecht'90. Als trainer begon hij zijn loopbaan bij de amateurs van Quick Boys, om vervolgens aan de slag te gaan bij Haarlem.

Danny Blind is de komende vier jaar de eindverantwoordelijke voor het totale technische beleid bij Sparta. Ook hij is een oud-speler van de club. Blind zat sinds afgelopen zomer zonder club nadat hij diende te vertrekken bij Ajax.

De voornaamste taak van de nieuwe technisch directeur wordt het bewaken van de continuïteit binnen de club. Speerpunten zijn de verdere ontwikkeling van de jeugdopleiding, de uitbouw van de scouting en de uitwerking en versterking van samenwerkingsverbanden.

VI
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » do feb 08, 2007 8:58 pm

En Vloet maakt nog een slachtoffer:
Ontevreden Van Dijk per direct weg bij Sparta

8/2/2007 19:36

Bij gebrek aan perspectieven heeft Dominique van Dijk besloten de deur bij Sparta Rotterdam per direct achter zich dicht te trekken.
De 27-jarige Van Dijk was al geen vaste waarde bij Sparta. Met de tussentijdse komst van Michael Krohn-Dehli en Cecilio Lopes waren de kansen op speeltijd na de winterstop alleen maar geslonken. Dat was ook de boodschap die trainer Wiljan Vloet vandaag had voor de aanvaller, die daarop zijn conclusies trok.

Na het onderhoud leverde Van Dijk zijn spullen in bij de clubleiding. Sparta hoeft niet meer te rekenen op de aanvaller, die voor een jaar was gehuurd van RKC Waalwijk. Hoe de toekomst van Van Dijk eruit ziet is onduidelijk.

De vraag is of Van Dijk de rest van het seizoen nog kan uitkomen voor RKC, aangezien de transferperiode is gesloten. Waarschijnlijk gaat hij met de Brabantse club om de tafel om zijn contract te laten ontbinden.

VI
Jammer ik vond Van Dijk altijd wel een leuke voetballer. Misschien dat hij nog terug naar RKC mag?? :eusa_pray:
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di feb 27, 2007 7:52 pm

Directeur met voeten in het gras

OUDERKERK AAN DE AMSTEL - In Ouderkerk aan de Amstel gaat het vooral over Spangen. Lunchtijd in ‘het Deurtje’, pleisterplaats voor Ajacieden. Danny Blind is aan het woord. De aanstaande technisch directeur van Sparta is de status van ex-technisch directeur van Ajax al lang voorbij. ,,Hier zit nu een Spartaan.’’

Hij zegt het niet om te scoren. Zijn arbeidsverleden bewijst dat hij over zijn gevoelens voor Sparta niet liegt. Zeven jaar Sparta. Twintig jaar Ajax. Tussendoor regelmatig aangeschoven bij het roodwitte mannendiner. En nu dus weer terug.

,,Toen Peter Bonthuis namens Sparta concreet vroeg of ik technisch directeur wilde worden, ben ik serieus met de clubleiding gaan praten. De financiële positie bleek na hard werken goed en de degradatiekans is bijna nul. En Sparta heeft een geweldig imago, dat scheelt. In heel Nederland is er veel sympathie voor de club. Hetzelfde geldt voor Heerenveen. De ‘gunfactor’ voor die clubs is enorm. Overal hopen mensen dat het goed gaat met zulke warme clubs. Daar werk je dus graag, al win je geen wedstrijden met die sympathie. Maar dat ik er met mannen als Wim Suurbier, Louis van Gaal, Aad Andriessen, Ronald Lengkeek en Ron van den Berg een geweldige tijd had, speelde wel mee hoor..’’

We vragen ons af of het auto-ongeluk dat hij vorig jaar bij de Arena veroorzaakte, in zijn afweging om elders te gaan werken een factor is geweest. ,,Helemaal niet. Daar wil ik liefst zo weinig mogelijk over zeggen. Voor mij is het heel erg belangrijk dat ik goed contact heb met de vrouw die ik heb aangereden. We bellen elkaar zeer regelmatig. Het gaat gelukkig goed met haar. Daar gaat het alleen maar om. Ik mag nog steeds niet zelf autorijden, maar dat hoort bij het strafbare feit dat ik heb gepleegd.’’

Na zijn vertrek bij Ajax werd er niet meteen gedacht dat Blind als directeur bij een club aan de slag zou gaan. Dat was hem bij Ajax toch slecht bevallen? ,,Nou, slecht bevallen. De club was er niet rijp voor en ik ook niet. Nu ben ik er wel aan doe. Dat betekent niet dat ik iets afsluit ofzo. Er is een kans dat ik in de toekomst weer veldtrainer zal worden. Maar Sparta hoeft niet te vrezen. Ik kom mijn contracten altijd na.’’

Dat Blind in een vroeg stadium ‘ja’ zei tegen Sparta, heeft ook met ‘thuis’ te maken. ,,Mijn vrouw en kinderen zijn gelukkig in Diemen. Mijn zoon Daley voetbalt in de jeugd van Ajax, dat speelt ook mee. Het is geen bewuste planning geweest om als speler van Sparta naar Ajax te gaan en om als technisch directeur terug te keren. Maar ik vind het wel een mooie cirkel.’’

Het blijkt uit de feiten dat Blind lang op één stek blijft. Maar de langdurige verbintenis met Ajax zat hem ook in de omstandigheden. ,,Ik heb genoeg kansen gekregen om te verkassen. Vooral als speler. Op mijn 36ste kon ik nog naar Internazionale. Ik kon tekenen in Japan. Maar ze moeten Danny Blind niet ergens in Azië neerzetten. Dat is misschien iets voor later. Dat ik als speler nooit vertrokken ben, heeft vooral te maken met het feit dat Ajax toen de absolute top was.’’

De nadrukkelijke keuze voor het voetbal moet hem geld gekost hebben. ,,Dat denk ik wel. Natuurlijk heb ik financieel iets laten liggen door in Amsterdam te blijven. Maar dat interesseerde me niet. Ik kan me voorstellen dat je als speler vanuit de eerste divisie graag naar de eredivisie verkast. Dat levert óók een aanzienlijke salarisverhoging op. Maar in de absolute top, waar het geld altijd goed is, gaat het om de juiste keuzes op technisch gebied. En niet om die helikopter of nieuwe boot. Daar ben ik nooit in geïnteresseerd geweest. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een horloge gekocht. Ik heb er twee. Een van de afscheidswedstrijd van Franco Baresi en één van de afscheidswedstrijd van Dennis Bergkamp. Daar ben ik trots op. Baresi en ik werden als voetballer vaak met elkaar vergeleken. Ik werd uitgenodigd op zijn afscheidswedstrijd. Dat deed me wel iets.’’

Als hij de namen van Bergkamp en Baresi laat vallen, ziet de stap naar Sparta er ondanks zijn verleden daar tóch extra apart uit. Op het Kasteel gelden andere perspectieven.

,,Nou en? Er zijn drie pijlers bij deze club. Het eerste elftal is veruit het belangrijkste, maar scouting en opleiding moeten de levensader van Sparta vormen. De club kan geen transfersommen betalen. Als Sparta meer wil dan alleen transfervrije spelers halen of het huren van spelers, moeten er spelers worden opgeleid die bij een verkoop geld in het laatje brengen. Daarvoor moet je de juiste mensen met betrokkenheid voor de club zoeken. Die met hart en ziel voor de club tijd in hun functie gaan steken. Toen ik hoofd opleidingen bij Ajax was, keek ik naar trainers. Of ze ook andere elftallen wilden zien spelen. Of ze extra tijd in de club wilden steken. Dat zijn de juiste mensen. Niet veertig uur werken, maar zestig uur.’’

Dat klinkt alsof er een werkgever aan het woord is. ,,Dat ben ik toch ook. Maar wel een met de voeten in het gras. Niet als trainer, nee joh. Maar iedereen die denkt dat de functie van technisch directeur vooral bestaat uit in een pak achter een bureau zitten, weet niet waarover hij praat. Ik wil trainers aan het werk zien, de E1 in de ochtend zien spelen, talenten zien groeien en mogelijke aanwinsten bekijken. Natuurlijk moet er ook wel eens iets op papier worden gezet. Dat is logisch. En als het over technisch beleid gaat, moet men bij mij zijn. Over het eerste elftal zeg ik niets. Dat is voor de trainer. Ik weet hoe het werkt als anderen binnen de club zich daarmee gaan bemoeien. Dat moet je niet willen en dat wil ik dus niet. En dat hoef ik ook niet. Ik heb veel vertrouwen in de nieuwe trainer van Sparta, Gert Aandewiel.’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo apr 11, 2007 5:55 pm

Volgens vi.nl wil Blind Timisela en Boerrigter contracteren.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo apr 11, 2007 6:12 pm

En de rest van Ajax 2 waarschijnlijk. ;)
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo apr 11, 2007 6:14 pm

Ik vind het wel een goede zet van Blind. Hij kent die jongens en voor Sparta zijn het vast versterkingen.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » wo apr 11, 2007 9:05 pm

Zullen Verlaat, Winter, Machlas, Nieuwenburg, van Halst en Menzo nog beschikbaar zijn? ;)
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo apr 11, 2007 10:26 pm

joey schreef:En de rest van Ajax 2 waarschijnlijk. ;)
Wat zei ik? :smartass:


Sparta zoekt versterking


De nieuwe technische staf van Sparta stroopt momenteel de velden af op zoek naar betaalbare versterkingen voor komend seizoen.
MIKOS GOUKA

De eerste pogingen om Sparta volgend seizoen te versterken onderneemt het nieuwe technische trio Danny Blind, Gert Aandewiel en Fred Grim voornamelijk in Amsterdam. Voormalig Ajacied Blind informeerde afgelopen week naar de mogelijkheden om Michael Timisela en Derk Boerrigter volgend seizoen naar het Kasteel te halen.

De 20-jarige verdediger Timisela debuteerde onder Blind in de hoofdmacht van de Amsterdammers en scoorde zelfs in de uitwedstrijd tegen Heracles Almelo een belangrijke treffer voor Ajax. Technisch directeur Martin van Geel heeft laten weten dat het aflopende contract van de multifunctionele speler niet zal worden verlengd. Timisela kwam dit seizoen niet voor in de plannen van oefenmeester Henk ten Cate en speelde zijn wedstrijden op maandagavond met Jong Ajax.

Naast Timisela staat ook de klassieke linkerspits Derk Boerrigter serieus in de belangstelling van Sparta. De 20-jarige aanvaller met een goede passeerbeweging, mag net als Timisela transfervrij vertrekken uit de Amsterdam Arena. Boerrigter speelde bij Jong Ajax een wisselvallige eerste helft van het seizoen, maar is na zijn verhuur aan Haarlem weer opgebloeid. De 1.85 meter lange, in Oldenzaal geboren aanvaller begon zijn loopbaan bij de amateurs van ADO ’20, maar werd al snel ingelijfd door FC Twente. Boerrigter viel vervolgens in de smaak bij de scouts van Ajax, die de jeugdinternational wegkaapten uit Enschede. Na twee seizoenen in Amsterdam is het doek echter al gevallen voor de technisch zeer vaardige aanvaller.

Het feit dat Sparta op zoek is naar een klassieke buitenspeler, heeft alles te maken met de wens van Danny Blind en Gert Aandewiel om volgend seizoen met drie aanvallers te opereren. Met de huidige buitenspelers Jason Oost en Jeffrey Vlug is de Rotterdamse club nog altijd geen contractverlenging overeengekomen, terwijl basiskracht Rachid Bouaouzan nog maar één extra seizoen onder contract staat.

Ook in defensief opzicht zoeken Blind en Aandewiel dus naar versterkingen. Zo volgt de club naast eerste keus Michael Timisela de verrichtingen van Jerold Promes, die momenteel onder contract staat bij AZ. Promes is terug na veel blessureleed en wekt belangstelling van veel clubs. De ijzersterke centrale verdediger, die een verleden heeft bij Ajax en RKC Waalwijk, zou in beeld kunnen komen als Timisela afhaakt. Voor de laatste speler zijn meer clubs dan alleen Sparta in de markt.

Sparta heeft bij de Amsterdamse club ook geïnformeerd naar de mogelijkheden om de Deen Michael Krohn-Dehli over te nemen. De eenmalig international maakt op het Kasteel een goede indruk, maar heeft nog een doorlopend contract in Amsterdam.

Ook de namen van de Jong Ajax-spelers Javier Martina, de rechterspits mag van Martin van Geel alleen worden verhuurd, en middenvelder Cees Keizer worden voorzichtig in verband gebracht met Sparta. De laatste speler, een 20-jarige middenvelder uit Volendam, is echter geen prioriteit nummer één omdat de middenlinie van de Kasteelclub redelijk bezet is.
AD
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » do apr 12, 2007 4:05 pm

Zou leuk voor die jongens zijn om bij zo'n mooie club te gaan spelen. Hier een stukje uit het clubblad van Heerenveen over hun bezoek aan Het Kasteel:
BERICHTJE UIT HEERENVEEN

Zondag 1 april jl hebben we met 8 man van de redactie van FeanFan, het fanmagazine van sc Heerenveen, de wedstrijd Sparta - sc Heerenveen gezien. Het bezoek aan het Kasteel heeft me geïnspireerd het voorwoord in de nieuwe FeanFan aan deze wedstrijd te wijden:

Voorwoord

Zondagmiddag 1 april 2007. Sparta - sc Heerenveen. De redactie van Feanfan zit op de tribune tussen de Sparta supporters. Vriendelijke mensen allemaal. In het uitvak heffen de Heerenveen supporters het Frysk Folksliet aan. Tot onze verbazing neuriet een Sparta buurman mee. Ook achter ons wordt meegeneuried en er wordt zelfs zo nu en dan een Fries fragmentje meegezongen. We kunnen onze oren en ogen amper geloven. Opeens weten we het: het is een 1 april grap! Waren we er bijna ingetuind.

Voor de zekerheid kijken we nog eens om. Ja, het zijn toch echt Sparta supporters! En ze lachen niet. Als het een 1 april grap is, dan wordt ie wel heel goed uitgevoerd. We vragen de meeneuriënde buurman of hij dat wijsje kent. Verbaasd kijkt hij ons aan: 'Kom nou zeg, dat is het Fries Volkslied!'

Tijdens de wedstrijd kunnen we zonder gevaar voor eigen leven onze voorkeur voor Heerenveen tonen. Er wordt geen enkele sarcastische of bijtende opmerking gemaakt. Geen bedreiging, geen lijfelijk geweld. We zijn er gauw van overtuigd dat deze Sparta supporters geen 'echte' supporters zijn. Ze zijn vast opgetrommeld om het feestje van Sparta (de club bestaat 119 jaar!) in een vol Kasteel te laten afspelen. Na de pauze scoort Sparta snel de aansluitingstreffer. Dan blijkt toch dat deze Spartanen fan in hart en nieren zijn. Vol trots wordt Rood-wit gaat nooit verlo-o-ren' gezongen.

In een positieve ambiance zien we Heerenveen bijna onder de voet gelopen worden. De wedstrijd eindigt in een gelijkspel. Felicitaties over en weer volgen. Gemoedelijk verlaten we het Kasteel. Nu moeten we uitkijken voor de harde kern van Sparta. Weer mis. We bereiken zonder hindernissen de auto.

Ik knijp me nog eens in de arm. Maar ik droom echt niet. Voetbal anno 2007 op het Kasteel, zo zou het altijd moeten zijn.

Sietze Looijenga
hoofdredacteur

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr apr 13, 2007 7:23 am

Van der Gun moet vrezen voor carrière

Van onze Telesportredactie

ROTTERDAM, vrijdag

Waar al voor gevreesd werd, is gisteren bittere waarheid geworden voor Cedric van der Gun. De 28-jarige speler van FC Utrecht heeft zijn kruisband afgescheurd. Met de revalidatie is tussen de zes en negen maanden gemoeid.

Voor de Hagenaar is het des te pijnlijker, omdat dit de derde zware blessure in twee jaar tijd is. Het is de vraag of hij ooit wel weer zijn rentree in het topvoetbal kan maken. Ook voor Utrecht komt het wegvallen van Van der Gun bijzonder slecht uit. De club uit de domstad, die vanavond op Het Kasteel tegen Sparta vecht voor een UEFA-Cupticket, heeft een waslijst aan geblesseerden.

Bij Sparta moet Sjaak Polak binnenkort onder het mes. Via een kijkoperatie moeten zijn knieklachten tot het verleden gaan behoren.

Sparta: geblesseerd: Polak, Ponk, Lopes.

FC Utrecht: geblesseerd: Sanmartean, Van der Gun, Boussaboun, Nelisse, Van Buuren. Geschorst: Pieters.
De T.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do mei 10, 2007 7:55 pm

Heeft iemand enig idee hoe Adeleye het doet bij Sparta. Ik zag toevallig dat hij net heeft gescoord tegen NEC maar aangezien het een verdediger is zegt dat nog minder dan wanneer het een spits was geweest.

Anyone?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr mei 11, 2007 12:58 pm

Hij heeft ondertussen de illustere bijnaam 'Het scheermes van Lagos' gekregen. Doet het in ieder geval beter dan het vorige Nigeriaanse talent die ze voor de neus van stadsgenoot Feyenoord wegkaapten Kaita. Volgens mij zijn ze wel tevreden over hem.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 11, 2007 1:08 pm

Jabu schreef:Hij heeft ondertussen de illustere bijnaam 'Het scheermes van Lagos' gekregen. Doet het in ieder geval beter dan het vorige Nigeriaanse talent die ze voor de neus van stadsgenoot Feyenoord wegkaapten Kaita. Volgens mij zijn ze wel tevreden over hem.
Kei en keihard dus? Ik was twee jaar geleden bijzonder gecharmeerd van hem.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za mei 26, 2007 8:07 am

„Bij Feyenoord was ik driekwart van mijn tijd bezig met het blussen van binnenbrandjes”

Halfgod uit Oude Noorden

Pim Verbeek: handelsreiziger in voetbalwijsheid

SEOEL, zaterdag

Mijn levensweg komt altijd uit in het Oude Noorden. In het centrum van Seoel somt Pim Verbeek het rijtje moeiteloos op: „Bergweg, Zwart Janstraat, Pijnackerplein. Wimpie Jansen kwam er ook vandaan. Het Oude Noorden was een echte volkswijk, vlakbij Crooswijk. We trainden achter de Schietribune op het oude Spangen, voetbalden op straat. Daar is het begonnen en nu ben ik bondscoach van Zuid-Korea. Mijn grootste talent is mijn aanpassingsvermogen. Ik kan mij overal vermaken. Hier is dat soms moeilijk. Ik ben wel eens met mijn vrouw naar het Nationaal Museum gegaan. Werden we bestormd door handtekeningenjagers en stonden we vijf minuten later weer buiten.”

Ook in het beeldenpark van GyeongBuk Palace wordt Verbeek (51) met open mond en wijde ogen aangestaard voordat zijn supporters om een handtekening of een foto durven te vragen. Pim Met engelengeduld voldoet de Nederlandse bondscoach aan alle verzoeken en poseert hij glimlachend. „Ik geniet hiervan omdat ik weet dat ik nooit meer met spelers zal werken die zo gedisciplineerd en toegewijd zijn.”

Die eigenschappen lopen als een rode draad door het levensverhaal van het voetbaldier, dat niet rookt en drinkt. „Vader Koos was een rasechte Spartaan. Hij speelde dertien jaar in het eerste. Een geweldige man, die mijn broertje Robert en mij altijd gestimuleerd heeft. Bij ons thuis draaide alles om voetbal. Ik was twaalf toen ik bij Sparta in de jeugdopleiding terechtkwam. Daar werkte mijn vader. Dankzij hem ben ik naast het voetbal de opleiding leraar lichamelijke opvoeding gaan volgen aan de Halo in Den Haag. Luuk Balkestein, Wim Meutstege en Cor Pot zaten bij mij op school. Op mijn 23e had ik als gymleraar een volledige baan toen ik mijn kruisbanden scheurde. Ik was een nuttige middenvelder, laten we het daar maar op houden. Door mijn werk kreeg die blessure geen tijd om te herstellen. De dokters vertelden me dat ik nooit meer zou kunnen voetballen. Het dieptepunt in mijn leven was van korte duur. Gelukkig had ik mijn opleiding en ben ik meteen op cursus gegaan. Twee jaar later had ik mijn Bdiploma en rolde ik als assistenttrainer van Mircea Petescu bij DS’79 zo het betaald voetbal in.”

Door die merkwaardige speling van het lot werd zijn wereld een toverbal. „Ik ben een opleider. Als bondscoach van Zuid-Korea heb ik vaak niets te doen. Dat is een groot nadeel als je Seoel en omgeving wel gezien hebt. Bovendien ken ik hier alles en iedereen en ben ik eigenlijk nog veel te jong. Als clubtrainer kun je je ei veel meer kwijt. En hier helemaal. De mentaliteit van de spelers is geweldig, de faciliteiten zijn uitstekend, ze kunnen allemaal voetballen, maar niet samen spelen. Het is voor weinig mensen weggelegd om bondscoach van dit land te worden. Op zo’n aanbieding zeg je dus geen nee. Maar misschien was het wel veel leuker geweest om met het oog op het WK in 2010 bij een club in Zuid-Afrika aan de slag te gaan.”

Om daar meteen aan toe te voegen dat hij in 2006 de juiste keuze heeft gemaakt om de opvolger van Dick Advocaat te worden. „Als ik een beslissing moet nemen, doe ik dat altijd in overleg met mijn vrouw, die met mijn gezin in Nederland is blijven wonen. Ik heb haar op de Halo ontmoet. Anneke was trainster en is in mijn carrière meegegaan. Zij vindt het leuk om andere dingen te doen en nieuwe culturen te ontdekken. Voor het WK van 2002 ging ik met Guus Hiddink mee als assistent. Slechte timing. Zo’n anderhalf jaar had ik in Japan gewerkt en mijn familie nauwelijks gezien. Niemand wist toen waar Zuid-Korea lag. Het was het einde van de wereld. Als het regende en koud was in Nederland kreeg ik mijn huilende dochters aan de lijn. Op die momenten werd papa wel heel erg gemist. Toen Oranje zich niet plaatste en het wereldkampioenschap steeds dichterbij kwam, veranderde de stemming in huize Verbeek. We gingen naar Nederland voor een trainingskamp en kwamen volop in de publiciteit. Daar genoot mijn gezin ook van.”

Door de halve finaleplaats van Zuid-Korea werd het WK in 2002 een historisch hoogtepunt en kon ’The Dutch Connection’ onder leiding van Hiddink niet meer stuk. Verbeek: „Zuid-Korea kwalificeerde zich voor het WK 2006 in Duitsland en het hele land stond weer op zijn kop. Voordat de loting bekend werd, was 97% van de bevolking ervan overtuigd dat wij de tweede ronde zouden halen. Zwitserland? Nooit van gehoord. Togo. Waar ligt dat? Frankrijk? Zelfde verhaal. In de tweede ronde zouden we waarschijnlijk tegen Spanje spelen. Die ploeg was ook al voor het WK verslagen. Althans, daar ging 54 procent vanuit.”

Na de eerste ronde was de droom voorbij en werd assistent Verbeek de opvolger van Dick Advocaat. „Gelukkig heb ik ook de olympische ploeg onder mijn hoede, want anders had ik mij echt verveeld. Ik heb 24 spelers en 15 begeleiders met onder andere een tolk, twee pr-mensen, iemand voor de videoanalyses en een teammanager. We hebben ons al gekwalificeerd voor de volgende ronde. De Spelen in buurland China moeten een nieuw hoogtepunt worden voor het Zuid-Koreaanse voetbal. Eind november weet ik waar ik aan toe ben. Als wij Peking niet halen, is dat einde contract.”

Maar ook dan zal het zwarte gat niet diep zijn voor de rasechte liefhebber. Dat blijkt als de naam van De Graafschap valt. „In 1987 slaagde ik voor de cursus coach betaald voetbal. Ik had al tien jaar voor de klas gestaan toen De Graafschap aanklopte. De club zat financieel in zwaar weer. Ik kon parttime aan de slag. Ideaal. Na de gymles reed ik in anderhalf uur naar Doetinchem. Dat kon toen nog. ’s Avonds om tien uur was ik weer thuis. Onderweg ben ik een paar keer in slaap gevallen. Speelde met mijn leven, dat hou je nooit vol.”

Door de resultaten werd Verbeek al snel gezien als de kroonprins van het trainersgilde. Een etiket met beperkte houdbaarheid. „In ’89 moest Rob Jacobs weg bij Feyenoord. Hans Kraay vroeg mij. Die kans kon ik niet laten lopen. Ik kreeg een jaar onbetaald verlof. Na twee maanden stapte Kraay op. Het rommelde aan de top. Ik had geen ervaring voor een topploeg. Niet als speler en niet als trainer. De verwachtingen waren het grootste probleem. Voor mijn gevoel was ik net niet de Kop van Jut. Gunder Bengtsson werd aangetrokken als grote man. Ik deed een stap terug. Kende de club en de problematiek en wist dat ik kansloos was.”

Na anderhalf jaar RotterdamZuid werd de Wageningse Berg een feest. „Daar werkte ik met jongens van 21, 22 jaar. Ze liepen de plaggen uit het veld en maakten zich niet druk om de kleur van de auto van de sponsor. Rood, donkerrood, met of zonder spoiler, wat maakt het uit. Bij Feyenoord was ik driekwart van mijn tijd bezig met het blussen van binnenbrandjes. De strijd tussen de spelers onderling kostte heel veel energie. Ook heb ik het tig keer meegemaakt dat de spelersbus tot stoppen werd gedwongen of dat ik door Feyenoordsupporters werd opgewacht. Het was niet leuk meer. Bij Wageningen kreeg ik het plezier terug.”

Dat plezier staat nog altijd in het gezicht van de Rotterdamse globetrotter gebeiteld. Volgende week wacht Oranje, dan volgt in juli het toernooi om de Azië Cup in Indonesië. In het restaurant op de 34e verdieping van de Samsung Tower kijkt Verbeek over Seoel uit en zegt: „Ik ken Guus nog uit de tijd dat ik hoofd opleidingen bij PSV was. Dat was een prachtige baan, alleen moest ik te veel manager spelen. Zag ik Guus het veld oplopen en ging ik naar een LOOTschool omdat een paar van onze spelers slechte cijfers hadden. Ik kon destijds zijn aanbod niet laten lopen. Zuid-Korea is een geweldig land, in financieel opzicht kan geen club hier tegenop en de spelers zijn fantastisch.”

Om nog maar te zwijgen over de aandoenlijke gekte die losbarst op het moment dat Pim Verbeek zich in het openbaar vertoont. Als hij aan zijn hoofdgerecht wil beginnen, verschijnt een landgenoot aan tafel: ’Mag ik even iets vragen? Heet jij soms Drost? Ben jij niet Piet Drost?’

Verbeek schudt zijn hoofd en moet lachen. „Gebrek aan erkenning? Ben je gek. Ik doe alleen de dingen die ik leuk vind en ben erg gelukkig met deze baan. Iedereen wil bondscoach van Zuid-Korea worden. Je maakt van alles mee.”

„Met het olympisch elftal speelden we vorige week uit tegen Jemen. Kom ik in het vliegtuig een jonge Nederlandse vrouw en haar moeder tegen. Zij werkt op de ambassade. De volgende dag heeft haar vriend ons rondgeleid. Jemen, daar moet je echt naartoe. Sana is een oude stad, tussen de 1500 en 2000 jaar oud. Je weet niet wat je ziet. Het staat op de World Heritage-lijst van de Unesco. Ik was de enige toerist. Geweldig. Ik ga zeker nog een keer terug met mijn vrouw. De uitslag? O ja, we speelden op 2300 meter hoogte. De bal dwarrelde negentig minutenlang door de lucht. Mijn spelers waren helemaal stuk. 1-0 Verloren. Minpuntje. Het enige.”
PIM VERBEEK

bondscoach Zuid-Korea

Als het Nederlands elftal speelde, zat hij altijd op de tribunes naar het Wilhelmus te luisteren. Die tijd is voorbij. Volgende week zaterdag oefent Oranje in en tegen Zuid-Korea en zit hij als bondscoach op de bank in het met 64.000 toeschouwers uitverkochte Seoul World Cup Stadium.
Pim Verbeek, hanHalfgod delsreiziger in voetbalwijsheid, avonturier met een bal onder zijn arm, Rotterdammer uit het Oude Noorden. Begonnen als assistent van Guus Hiddink en Dick Advocaat is hij inmiddels het idool van 45 miljoen Zuid-Koreanen. Een rol die Verbeek op het lijf is geschreven: „Dit is de mooiste tijd van mijn leven.”
dE t.

Hier dan maar, en anders moeten de MODS maar knippen en plakken ..

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di mei 29, 2007 5:50 pm

Sparta haalt AZ-belofte met Ajax-verleden

29/5/2007 18:40

Jerold Promes heeft een nieuwe club gevonden. De 23-jarige Amsterdammer gaat uitkomen voor Sparta Rotterdam. Promes tekende voor twee jaar. De centrale verdediger doorstond vandaag de medische keuring.
Promes revalideerde afgelopen jaar bij AZ van een zware knieblessure die hij opliep in dienst van RKC Waalwijk. In februari 2005 moest hij al na een kwartier zwaar aangeslagen het veld verlaten tegen FC Twente.

In Alkmaar werkte Promes verder aan zijn herstel. Promes genoot zijn opleiding bij Ajax, waar hij een contract verdiende maar niet tot het eerste elftal wist door te dringen. Bij RKC deed hij vervolgens wél ervaring op in de Eredivisie.

www.vi.nl
Slaat Danny zometeen niet door met het aantrekken van oud-Ajacieden? We wachten af, maar ik vind het wel leuk om weer daar in Rotterdam een AjaxII aan te treffen zometeen. Hij zou trouwens toen in April in beeld zijn, wanneer Timisela niet haalbaar zou zijn. Kunnen we dan nu opmaken dat Timisela niet naar Sparta zal verkassen?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di mei 29, 2007 5:51 pm

Ach, wat is doorslaan. Er zijn genoeg jeugdspelers die het niveau van Ajax 1 niet hebben maar prima versterkingen zouden zijn voor de meeste clubs uit de Eredivisie. Ik vind het wel slim. Blind kent deze jongens natuurlijk heel goed.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mei 29, 2007 9:53 pm

Peter schreef:Slaat Danny zometeen niet door met het aantrekken van oud-Ajacieden?
Vast, want mensen uit de opleiding hebben de neiging hun pupillen te overschatten. Zie Co Adriaanse die in Hosé, Van der Gun, etc. aankomende toppers zag.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di mei 29, 2007 9:56 pm

Promes heeft nooit enige indruk op mij kunnen maken, hoor. Verwacht niet dat hij goed genoeg is voor de basis van Sparta.

Die Koenders daarentegen lijkt me wel een leuke speler voor de eredivisie.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo mei 30, 2007 12:27 am

Jöhnk schreef:Promes heeft nooit enige indruk op mij kunnen maken, hoor. Verwacht niet dat hij goed genoeg is voor de basis van Sparta.
Is er niet iets goed mis gegaan, als een speler die vrijwel de gehele jeugdopleiding van Ajax heeft doorlopen uiteindelijk niet goed genoeg blijkt voor de basis van Sparta? Als het nou aan z'n mentaliteit zou liggen is dat wat anders, maar we hebben het hier gewoon over pure voetbalkwaliteiten.
Jöhnk schreef:Die Koenders daarentegen lijkt me wel een leuke speler voor de eredivisie.
De gemiddelde forummer vind hem naar aanleiding van een goede wedstrijd tegen Ajax rijp voor Ajax of PSV. :smallgrin.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jun 10, 2007 9:18 am

Van den Bergh zeker niet naar Sparta

Een terugkeer van Ricky van den Bergh naar Sparta is niet aan de orde.

Volgens technisch directeur Danny Blind is de positie van de Haagse voetballer bij de Kasteelclub al dubbelbezet. Arne Slot van NAC en Charles Dissels van FC Volendam werden op die positie aangetrokken.

Sparta informeerde wel naar SC Heerenveen-spits Rob Friend, maar die moet in Friesland blijven. De komst van de Canadese aanvaller is daardoor niet aan de orde. Niklas Tarvajärvi, de Finse spits die Heerenveen graag wil verhuren, past voorlopig niet in het plaatje van Blind.
radiorijnmond.nl

Het plaatje van Blind, och arme... :aai.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo jun 10, 2007 9:35 am

Thomas schreef:
Jöhnk schreef:Die Koenders daarentegen lijkt me wel een leuke speler voor de eredivisie.
De gemiddelde forummer vind hem naar aanleiding van een goede wedstrijd tegen Ajax rijp voor Ajax of PSV. :smallgrin.gif:
Van Gaal ook
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo jun 10, 2007 4:08 pm

Nee, die vind hem rijp voor AZ.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » za jul 07, 2007 3:15 pm

'Boukhari keert terug op Het Kasteel'

7/7/2007 15:01

Sparta Rotterdam sluit mogelijk een oude bekende in de armen. Nourdin Boukhari zou zich weer op Het Kasteel melden.
Volgens RTV Rijnmond tekent Boukhari een contract voor drie jaar bij de club, waar de 27-jarige Marokkaan in 1999 zijn carrière begon. Sinds zijn vertrek bij Sparta in 2002 speelde hij nog voor Ajax, NAC Breda en het Franse FC Nantes.

In het shirt van AZ keerde Boukhari afgelopen seizoen op huurbasis terug op de Nederlandse velden. Maar trainer Louis van Gaal achtte een langer verblijf in Alkmaar geen optie.

Maar een terugkeer bij FC Nantes leek geen oplossing voor de Marokkaanse linkspoot, die weinig trek had zijn kunsten te vertonen in de tweede klasse in Frankrijk.
Boukhari lijkt weer te gaan terugkeren op het niveau waar hij thuishoort. Mooie aanwinst voor Danny.
Ajax!

Gesloten