'Salarissen krijgen enórme klappen'

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

'Salarissen krijgen enórme klappen'

Bericht door Duke » wo dec 31, 2008 11:20 am

'Salarissen krijgen enórme klappen'

DEN HAAG - Donderdag gaat de transfermarkt opnieuw open. Eén van de onsportiefste momenten in een voetbaljaar. Spelersmakelaar Rob Jansen lucht zijn hart.

Tijdens het zogenoemde ‘transfer window’ kunnen clubs halverwege de competitie hun concurrentie castreren, zoals Ajax vorig jaar met FC Groningen deed. De markt staat het toe, dus mag het. Maar is alles nog wel moreel toegestaan?

Over transfers doen veel verhalen de ronde. Ze zijn moeilijk te checken op wat waar is en wat niet. PSV veegde makelaar Vlado Lemic in juni het pand uit, toen de club het idee kreeg dat hij uit persoonlijk belang kantoor hield op de Herdgang. Binnen een half jaar viel PSV weg uit zowel de top van Europa als die van Nederland.

Clubs en spelersagenten zijn tot elkaar veroordeeld vanwege hun eigen ambities. De markt van voetballers is nooit helemaal open omdat er teveel te verbergen is.

Rob Jansen is een van de grote agenten in Europa. Hij houdt kantoor in zijn geboortestad Den Haag. Jansen speelt het spel op alle tafels. Maar hij wil een schoon spel. Hij noemt dat een ‘reëel verlangen’.

,,Er lopen veel struisvogels rond in het voetbal. Struisvogels die elkaar verketteren en niet verder kijken dan hun neus lang is. De spelersmakelaardij, het trainerschap, bestuurders, clubs, er heerst veel haat en nijd, het is wat dat betreft net de échte wereld. Bij de topclubs in Europa gaat het nog wel, daaronder is het opportunisme enorm. Dat ga je in de komende transferperiode weer merken.

,, Kredietcrisis, recessie? In Nederland hoor ik bij de clubs nog niks. Gek is dat. Onlangs maakte ik een rondgang voor besprekingen bij clubs als Olympique Marseille, Barcelona, Manchester United, Bayern München, Arsenal, AC Milan. Het zijn grootmachten, bijna allemaal multinationals. Ze ontwerpen strategieën om zich te wapenen tegen de terugval.

,,In de winterstop ga je dat bij ons zeker nog niet merken. Deze transferperiode zal nog onder de bekende normen plaats vinden. We gaan nog heel even - laat mij ook eens cynisch zijn - met zijn allen doen of er niks aan de hand is. Maar binnen een half jaar gaan de salarissen en transfers in het voetbal enórme klappen krijgen.


,,Spelers huren zal mode worden, waardoor de transferbewegingen met minder geld toch heviger zullen zijn. Sponsoring en tv-gelden zullen over de hele linie drastisch afnemen, recettes ook. Mensen komen straks niet meer voor de hoofdprijs naar een wedstrijdje. We moeten terug in onze getallen. In de top van Europa wordt geanticipeerd op die vooruitzichten. In de eredivisie praat niemand erover. Hier worden nog steeds varianten op investeringsmaatschappijen (in spelers) bedacht. Naïef is dat.

,,Om overeind te blijven wordt er vanuit het voetbal druk uitgeoefend. Men wil door en door. Blinde ambitie. Maakt niet uit hoe. Daar krijg je uitwassen van. Óók in mijn beroepsgroep. Er worden transfers gecreëerd, gefiatteerd en uitbetaald door clubs die een levensstandaard najagen die niet meer kan, maar die door de spelersagenten toch gerealiseerd moet worden. Daar krijg je grote narigheid van. Iedere keer weer. En als het tot een uitbarsting komt, hebben de agenten het gedaan. Da’s lekker makkelijk; barbertje laten hangen. Je kunt het probleem beter bij de wortels aanpakken. Maar je hebt de ballen nodig om het te durven.

,,Ik durf het dus wel en zéker niet alleen. Een grote groep spelersmakelaars deelt de kritiek op hun eigen beroepsgroep. Het zelfreinigend vermogen is heus aanwezig. Daarom hebben we ons in Nederland (Pro Agent) georganiseerd en is er in internationaal verband de European Football Agents Association (EFAA) opgericht. Alle grote kantoren zijn er lid van. Roberto Branco Martins is daarvan de hardwerkende directeur. Hij lobbyt zich samen met juriste Pien Bos een ongeluk in de Europese en nationale politiek. Roberto praat bij FIFA, UEFA, noem maar op.

,,We willen serieus genomen worden. En ja, ik ben de president. Klinkt interessanter dan het is. Ach, het is het oude vakbondsbloed dat door mijn aderen vloeit. Heb ik van mijn vader geërfd. Hij was in Nederland oprichter en nog veel meer van de spelersvakbond VVCS. Maar juist die oude instituten als de FIFA en de spelersvakbonden zouden eens met ons moeten samenwerken. Wij willen de makelaardij en de hele voetballerij schoon hebben, maar dan moeten ze ons zowel in de politiek als bij de grote voetbalkoepels serieus nemen. Dat gebeurt te weinig, waardoor je ook in de komende periode weer zult zien dat er geld bij verkeerde mensen in de zakken vloeit.

,,Dat hele verhaal over kinderhandel in het voetbal. Het is aangejaagd door vakbonden en politieke partijen. Het onderwerp scoort leuk en terecht. Het is ook iets waar je je ongestraft met zijn allen over kan verontwaardigen. Een veilig onderwerp. Maar dacht je dat bonafide spelersagenten willen dat kinderen op jonge leeftijd contracten aangaan? Natúúrlijk niet. Wij gaan die meneer die dat in Nederland aan het organiseren was, de heer Treffers, ook uit onze organisatie verwijderen, als hij al zelf niet weg wil. Maar het zijn de clubs die het fenomeen van kindercontracten stiekem willen en soms ook ouders die dat pushen. Slaat allemaal nergens op.

,,Maar het slaat ook nergens op, om dat te zien als een door tussenpersonen veroorzaakt probleem. Laat onze beroepsgroep meepraten om het op te lossen. Dat helpt meer dan dat je het alleen aan de politiek overlaat. Stop eens om ons als dubieus te beschouwen. Wij hebben onbetrouwbare collega’s, ja, maar daarmee kun je een hele beroepsgroep niet als dubieus beschouwen. Ik steek niet voor ieder lid van de EFAA mijn handen in het vuur. Maar kan een vakbondsleider dat wel? Je moet altijd kritisch op je eigen achterban zijn, dat probeer ik in ieder geval wel.

,,De aanwezigheid van de voetbalmakelaardij is onontbeerlijk in een professionele tak van sport. Een topsporter heeft altijd een goede manager nodig. Er zijn mensen die denken dat je het met een fiscalist afkunt. Dat is onzin. Een enkeling kan het goed organiseren met goed opgeleide familieleden, het netwerk van een bekende, het kan in een enkel geval. Maar in alle andere gevallen is een sporter of artiest goed af met een integer management. Zo’n kantoor helpt je bij je loopbaan terwijl de sporter zich kan focussen op topprestaties. Spelersvakbonden proberen dat ook, maar daarvoor hebben ze aparte besloten vennootschappen op moeten richten omdat een vakbond in principe voor het collectieve belang opkomt.

,,De transferwereld zou transparant moeten zijn. Dat wil ik ook. Maar ik ben Don Quichot niet, hè. Veel clubs houden die wereld bewust troebel. Zij willen een speler hebben of per se juist verkopen. Dan heb je wel eens een schimmige sfeer nodig om een manipulatie te doen. Maar net zo goed als er makelaars zijn die spelers een kant op duwen, zo zijn er ook clubdirecteuren die in een verkoop hun slag willen slaan, en niet alleen voor hun club. Daarom ben ik er erg voor dat niet alleen de agenten hun branche controleren, dat zouden de UEFA en FIFA ook moeten doen. Dat zullen we dus samen moeten doen, daarom wil ik zo graag dat mijn organisatie permanent gesprekspartner is.

,,Laatst was er een bijeenkomst in Nederland waar een Australische advocaat kwam uitleggen hoe het FIFA Transfer Matching System werkt. Het is een aardige manier om alle transfers ter wereld stap voor stap te volgen en te checken. Zaten veel te veel gaten in, kwamen we achter. Het werkt niet.

,,Waarom? Omdat het voetbal zelf, de clubs, niet schoon wil zijn. Ze concurreren elkaar kapot. Real Madrid gaat FC Barcelona echt niks wijs maken hoor. Het is heel eenvoudig: je legt een lijst aan van bonafide makelaarskantoren en je spreekt als clubs en voetbalkoepels af dat je alleen daarmee zaken doet. Het komt er maar niet van. Gek hè? Maar zo gek is het niet. Men wil elkaar op jacht naar een bepaalde speler te snel af zijn en schuwt daarbij geen enkel middel. Dat is de sfeer op de transfermarkt. Per land kan het iets schelen, maar in essentie is het overal hetzelfde.

,,Ik heb de drive om samen met een groot aantal collega’s deze hypocrisie te lijf te gaan. Waarom? Ik ben 53, kan achterover gaan leunen, maar daar heb ik geen zin in. Ik heb mijn geld verdiend met hard werken in een mooi beroep. Als ik daar ooit een keer mee stop, wil ik er eraan meegewerkt hebben om er ook een eerbaar beroep van te maken. Het begeleiden van voetballers is een echt vak, maar door de voetbalwereld, de politiek en soms ook de media, wordt de makelaardij neergezet als een semi-criminele bende. Dat klopt soms wel. Er gaat een hoop mis, er worden bij een transfer soms miljoenen weggesluisd. Maar daarvoor zijn we wél gezamenlijk verantwoordelijk.

,,‘Het voetbal’ moet meehelpen als hun wereld inderdaad van uitwassen ontdaan moet worden. Maar ik zie weinig beweging onze kant op. Ja, openbare verontwaardiging over kinderhandel en over makelaars die hun zakken vullen. Zo makkelijk. Je moet wat doen, iets dat effect sorteert en daarvoor moet je met de billen bloot, allemaal. Ik doe mee.’’
www.sportwereld.nl
Laatst gewijzigd door Duke op wo jan 28, 2009 2:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo jan 28, 2009 1:51 pm

Inkomens Top 100: Feyenoorders goed voor 10.560.000 euro

In de salarissfeer is Feyenoord nog steeds een topclub. Liefst negen spelers van de huidige nummer twaalf van de eredivisie staan in de jaarlijkse Inkomens Top 100 van Sportweek.

Giovanni van Bronckhorst (foto, midden) toucheerde vorig jaar 2.100.000 euro, een half miljoen meer dan Denny Landzaat en Roy Makaay (foto, links). In totaal verdiende de Feyenoord-afvaardiging 10.560.000 euro. En dat zonder veel winstpremies. Let wel: voor de Inkomens Top 100 komen alleen Nederlanders in aanmerking.

Het PSV-smaldeel was goed voor 7.240.000 euro, de Ajacieden voor 6.230.000 euro en het kwintet AZ’ers kwam niet verder dan 3.210.000 euro, zie onderstaande lijst.

Feyenoorders in top100:
24. Giovanni van Bronckhorst – 2.100.000
31. Denny Landzaat – 1.600.000
31. Roy Makaay – 1.600.000
40. Tim de Cler – 1.300.000
42. Kevin Hofland – 1.200.000
53. Theo Lucius – 810.000
58. Henk Timmer – 780.000
61. Jonathan de Guzman – 720.000
88. Luigi Bruins – 450.000
Totaal: 10.560.000 euro

PSV’ers in top100:
30. Ibrahim Afellay – 1.700.000
31. Jan Kromkamp – 1.600.000
52. Danny Koevermans – 840.000
54. Otman Bakkal – 800.000
60. Mike Zonneveld – 750.000
72. Dirk Marcellis – 600.000
80. Bas Roorda – 500.000
88. Stef Nijland – 450.000
Totaal: 7.240.000 euro

Ajacieden in top100:
23. Maarten Stekelenburg – 2.200.000
39. Urby Emanuelson – 1.350.000
44. Evander Sno – 1.100.000
62. Ismail Aissati – 710.000
88. Rob Wielaert – 450.000
95. Dennis Gentenaar – 420.000
Totaal: 6.230.000 euro

AZ’ers in top100:
51. Stijn Schaars – 860.000
63. Mounir El Hamdaoui – 700.000
74. Kew Jaliens – 580.000
75. Demy de Zeeuw – 570.000
80. David Mendes da Silva – 500.000
Totaal: 3.210.000 euro
Ongelooflijk wat een salarissen er bij fnoord worden betaald. Wat verder opvalt is dat AZ dus idd niet te vergelijken is met een AJAX.. ik bedoel zo'n Urby verdiend in zn eentje net zoveel als Schaars en De Zeeuw bij elkaar. Sno 1,1 miljoen.. :excited.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo jan 28, 2009 2:01 pm

Belachelijke bedragen inderdaad. Sno is wel een dure klant, zeg. Die gaat nooit meer weg! :1evil.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » wo jan 28, 2009 2:02 pm

Bij het zien van de naam van de auteur stopte ik met lezen. Wat is de strekking van het verhaal?
:blush.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo jan 28, 2009 2:09 pm

Ik heb de naam even weggehaald, kun je het alsnog lezen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » wo jan 28, 2009 2:14 pm

:hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo jan 28, 2009 2:14 pm

Een Lucius verdient bijna 2 x zoveel als een Wielaert..
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Justin
Berichten: 2074
Lid geworden op: di sep 23, 2003 5:14 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Justin » wo jan 28, 2009 2:31 pm

Tim de Cler - 1,3 miljoen.

:drecul.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47908
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jan 28, 2009 2:38 pm

Hopelijk heeft Been al gezegd dat de selectie voldoende kwaliteit bezit. Dergelijke jongens moet je daarom ook gewoon nog jaaaaren bij de club houden.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 28, 2009 2:41 pm

brigade zuid schreef: Wat verder opvalt is dat AZ dus idd niet te vergelijken is met een AJAX..
Maar ook niet met een Heerenveen of Twente. Daar betaalt men geen 9 ton.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 28, 2009 2:41 pm

brigade zuid schreef:Wat verder opvalt is dat AZ dus idd niet te vergelijken is met een AJAX.. ik bedoel zo'n Urby verdiend in zn eentje net zoveel als Schaars en De Zeeuw bij elkaar. Sno 1,1 miljoen.. :excited.gif:
Waarom dacht je anders dat spelers van AZ naar de traditionele top 3 willen?

Sno verdient meer dan Suarez. Pfffff... Waarom is het contract van Suarez nog niet openbroken?
Aissati is dus inderdaad miljonair inmiddels.

Die oude wanpresteerders van F. gaan dus ook niet weg. :666.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 28, 2009 2:42 pm

Hoeveel verdient Suarez dan? Dit lijstje gaat alleen over Nederlanders.

De salarissen van AZ zijn nog hoger dan ik dacht.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47908
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jan 28, 2009 2:44 pm

Jöhnk schreef:Hoeveel verdient Suarez dan? Dit lijstje gaat alleen over Nederlanders.
850.000 toen hij begon.

Onderbouwd:
Nrc.nl
Suarez bij Ajax kan verdienen. Zijn salaris loopt op van 850.000 euro bruto in het eerste seizoen naar 1,1 miljoen euro in het vijfde jaar. Het gaat derhalve om ruim twee keer zoveel. Koren op de molen van

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo jan 28, 2009 2:46 pm

Het zou inderdaad interessant zijn om te weten hoeveel de andere spelers verdienen. Het zou me verbazen als Stekelenburg de best verdienende speler van Ajax was.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » wo jan 28, 2009 2:46 pm

Dit gaat inderdaad alleen over Nederlanders. Want reken maar dat zowel Suarez, Sulejmani als Cvitanich anders ook in het lijstje hadden gestaan hoor.

Als Feyenoorder zou ik overigens knap zuur worden van dat lijstje. Moet je eens kijken wat ze daar betalen voor die verzameling prutsers. Die raak je stuk voor stuk nooit meer kwijt want er is geen club die meegaat met die salarissen.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 28, 2009 2:49 pm

Ik ben vooral benieuwd hoeveel Pelle verdient. Die was natuurlijk Italiaanse salarissen gewend.

Denk je nog steeds dat spelers bij Heerenveen hetzelfde verdienen als bij AZ, joey?

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » wo jan 28, 2009 2:51 pm

Hoe kan Evander Sno nou weer 1, miljoen verdienen? :confused.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47908
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jan 28, 2009 2:51 pm

Heerenveen heeft bijna geen Nederlander in de basis staan, dus daar kun je nog niet echt over oordelen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 28, 2009 2:52 pm

Geen idee, maar AZ haalt eigenlijk nooit spelers van Heerenveen. Dus ik denk dat het verschil niet zo groot is.

Het verschil tussen Ajax, F. en PSV enerzijds en AZ anderzijds is aanzienlijk, dat blijkt nu wel. Kon haast niet anders want de spelers van AZ willen allemaal naar Ajax. :666.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 28, 2009 2:54 pm

joey schreef:Geen idee, maar AZ haalt eigenlijk nooit spelers van Heerenveen. Dus ik denk dat het verschil niet zo groot is.
Ik denk ongeveer het dubbele. De aanvoerder van AZ verdient twee keer zoveel als de aanvoerder van Twente.


Denk ook niet dat Heerenveen of Twente spelers uit Italie kan halen. Dat kan Ajax niet eens.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 28, 2009 2:56 pm

Jöhnk schreef:
joey schreef:Geen idee, maar AZ haalt eigenlijk nooit spelers van Heerenveen. Dus ik denk dat het verschil niet zo groot is.
Ik denk ongeveer het dubbele. De aanvoerder van AZ verdient twee keer zoveel als de aanvoerder van Twente.
Hoe weet je dat?
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo jan 28, 2009 2:57 pm

Jöhnk schreef:Hoeveel verdient Suarez dan? Dit lijstje gaat alleen over Nederlanders.

De salarissen van AZ zijn nog hoger dan ik dacht.
Meen je dat nou? op een enkele uitzondering na allemaal rond de 5 ton. Ik bedoel een nog vrij jonge keeper als Stekelenburg verdiend als 2,2 miljoen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 28, 2009 2:58 pm

Ik zie dat Wielaert 450000 euro heeft verdiend. Of is dat zijn salaris bij Ajax?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 28, 2009 2:58 pm

Marillion schreef:Dit gaat inderdaad alleen over Nederlanders. Want reken maar dat zowel Suarez, Sulejmani als Cvitanich anders ook in het lijstje hadden gestaan hoor.
En Oleguer! En Gabri! Die verdienen ongetwijfeld een vermogen, want ze komen van Barcelona.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 28, 2009 2:59 pm

Gentenaar verdient ook vrij veel voor een derde keeper. :excited.gif:

Plaats reactie