Johan Cruyff Schaal en KNVB beker

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 01, 2007 12:45 pm

Arwin schreef:
Ik herinner me nog dat Cocu zei alles op alles te willen zetten om de dubbel te winnen in de laatste wedstrijd van Hiddink. :yes:
Dat Cocu met dat argument komt zegt alles. Dat is zoeken naar motivatie. Ik heb de Ajacieden in 1995 niet horen zeggen dat ze de CL wilden winnen voor Rijkaard of Sjakie. Nee, die CL wilden ze winnen voor zichzelf.
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella

Bericht door goodfella » do mar 01, 2007 2:01 pm

Ik wil dat Ajax alles wint. Baseman wil niet dat psv alles wint. Dat is het grote verschil ook. En daarom gaat Arsenal ook met 2-0 winnen van psv en komt Baseman met het verhaal dat ook de CL eigenlijk niet belangrijk is.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di apr 17, 2007 11:08 pm

‘Elke loting leidt tot discussie’
Door SJOERD MOSSOU

ROTTERDAM - Het nationale bekertoernooi nadert zijn ontknoping met de halve finales Ajax - RKC Waalwijk (woensdagavond) en AZ - NAC (donderdag). Aan die twee ontmoetingen ging een reeks van discussies vooraf, met de loting als mikpunt van kritiek.

Bij de KNVB worden ze doodmoe van het gezeur over de nationale bekerloting. Zó moe, dat we de veelbesproken balletjesmachine niet mogen uittesten in de studio van Tien, waar het apparaat in een kast is opgeslagen.

Bij de zender vinden ze het geen enkel probleem als AD Sportwereld langskomt om een paar keer op de knop te drukken, maar de KNVB weigert toestemming. ,,Wij werken daar niet aan mee,’’ zegt woordvoerder Frank Huizinga. ,,De laatste loting is al weken geleden, het is onzin die discussie opnieuw op te starten.’’

Bij halve finalist NAC leeft de polemiek nog wel degelijk. De clubraad van de Bredase club, een officiële vertegenwoordiging van sponsors en fans, schreef deze week een stekelige brief aan de KNVB. ,,Na de ogenschijnlijk gemanipuleerde loting staat het volgende drama in het bekertoernooi voor de deur,’’ schrijft de clubraad, die daarna aandacht vraagt voor het beperkte aantal kaarten voor het duel met AZ (morgen).

Niet alleen in Breda leidde de loting dit seizoen tot debatvorming. De discussie vatte vlam in januari, bij de samenstelling van de achtste finales. In een drukke fase van het seizoen lootten de overgebleven topclubs AZ, PSV en Ajax alle drie een thuiswedstrijd tegen een eerste-divisieclub. Een opmerkelijk toeval, want de kans op dat scenario was slechts 0,7 procent.

,,Ik dacht dat de Chinese gokwereld alleen in België actief was,’’ zei toenmalig MVV-trainer Jurrie Koolhof met een cynische glimlach. De KNVB reageerde als door een wesp gestoken en stelde een vooronderzoek in naar de woorden van de coach. Ook Go Ahead Eagles-trainer Mike Snoei werd teruggefloten voor zijn uitspraken (‘Dit is allemaal te toevallig’).

Wie de beelden van de betreffende loting eens rustig terugkijkt, ziet niets verdachts. Zestien balletjes dansen driftig rond in een doorzichtige machine en Jan Mulder en Ruud Gullit drukken om beurten op een rode knop. Het balletje dat op dat moment in de trechter zit, wordt in een hoog tempo omhoog gezogen. De twee analisten zitten op grote afstand van de machine.

,,Wij hebben het apparaat juist geïntroduceerd om de loting zo eerlijk en transparant mogelijk te houden,’’ aldus Arjan van Westerloo, manager Sport Productie van Tien. ,,Er komt geen handcontact aan te pas. Daarnaast wilden we een snelle loting, die aantrekkelijk is voor de kijker. Het duurt erg lang als je, zoals in eerdere rondes, 32 kokertjes moet openmaken.’’ Het apparaat komt uit de Verenigde Staten, waar het voor officiële lotto-trekkingen wordt gebruikt.

Ook de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA zette de laatste jaren een vrijwel identiek exemplaar in voor de traditionele NBA Draft. Bij die jaarlijkse loting worden de beste college-talenten verdeeld over de profclubs.

Berucht is de Draft van 1985, waarbij destijds nog handmatig enveloppen werden getrokken. Volgens de complotdenkers was één van die enveloppen bevroren, waardoor supertalent Patrick Ewing kon worden vastgelegd door de New York Knicks.

,,Elke loting ter wereld leidt tot discussie, zeker bij de grote toernooien,’’ aldus Van Westerloo. ,,Warme ballen, koude ballen, lichte ballen, zware ballen, gedeukte ballen, je kunt allerlei prachtige theorieën bedenken. Maar ik zou niet weten hoe het eerlijker kan dan hoe de KNVB het doet. Alles is live te volgen voor de kijker, ze stoppen alle teams in dezelfde bak en iedereen kan tegen iedereen spelen. Wat wil je nog meer?’’

Toch leidde ook de loting voor de halve finales tot discussie. Op talloze internetforums, en ook onder spelers en trainers. ,,Dit is wel weer erg toevallig,’’ vond NAC-middenvelder Arne Slot.

De overgebleven topclubs Ajax en AZ ontliepen elkaar opnieuw en lootten allebei een thuisduel, met de underdogs NAC en RKC. Volgens de kansberekening is die kans (de grote clubs allebei thuis tegen een ‘kleintje’) 16,6 procent.

De beelden van die loting wekken, zonder manipulatie te suggereren, wél wat vraagtekens op.

Omdat de clublogo’s aan de buitenkant van de balletjes staan gedrukt, lijkt van korte afstand vrij gemakkelijk te zien welke club zich in de trechter bevindt. Vooral als er nog slechts drie balletjes over zijn in de machine. ,,Zo kun je wel bezig blijven,’’ zegt KNVB-woordvoerder Huizinga. ,,Die logo’s staan aan de buitenkant, omdat de kijker dan direct ziet om welke club het gaat. Dat is puur gedaan voor het visuele aspect.’’

De KNVB evalueert het toernooi binnenkort, maar een bekertoernooi volgens Duits recept zit er voorlopig niet in. Daar spelen clubs uit lagere divisies standaard thuis. ,,In het kader van de veiligheid is dat hier moeilijk uitvoerbaar,’’ aldus Huizinga.

,,Je krijgt al snel te maken met verboden van burgemeesters. Bovendien vinden wij het ook gewoon de charme van een bekertoernooi, dat iedereen tegen iedereen kan loten. Dus thuis én uit.’’

AD.nl

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » do apr 19, 2007 3:05 pm

Op wie hopen we eigenlijk in de finale? AZ of NAC?

Ik hoop zelf op NAC, vind dat wel een mooie club. Zullen op zeker veel supporters meenemen, iets wat ik van AZ nog wel betwijfel. Bovendien is NAC iets makkelijker voor ons, en zie ik AZ graag met hun grote mond graag onderuit gaan. :yes:

Daar tegenover staat dat een finale Ajax-AZ natuurlijk wel een wedstrijd is om je vingers bij af te likken. Maar doe toch maar NAC.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 19, 2007 3:07 pm

Ach, voor het 'gemak' zou het leuk zijn als AZ er uit gekieperd wordt. Aan de andere kant zou het een mooiere finale zijn wanneer AZ door gaat en zouden we op die manier AZ eens de mond kunnen snoeren.

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 19, 2007 3:11 pm

Je moet die cup wel winnen! Ik wil een echte tegenstander in de finale (waarbij ik overigens niet wil suggereren dat NAC een makkie zou worden)
I think I lost my fucking headache

Jesse

Bericht door Jesse » do apr 19, 2007 3:11 pm

Ik heb een zwak voor NAC, dus dat zou ik prachtig vinden! Maar natuurlijk wordt Ajax - AZ wel weer een prachtige finale. Oftewel, het maakt me geen donder uit.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do apr 19, 2007 3:12 pm

Doe mij maar AZ.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 19, 2007 3:15 pm

Ik ben het ook wel met Lucas eens. Wat de bekerwinst van vorig seizoen voor mij nog glans gaf was dat er een topploeg als PSV in de finale werd verslagen.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » do apr 19, 2007 3:16 pm

NAC, die brengen tenminste wat supporters mee naar De Kuip. Als het AZ wordt worden dat er hooguit 4000.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do apr 19, 2007 3:16 pm

Doe mij maar Nac. Dan zit het stadion tenminste lekker vol.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » do apr 19, 2007 4:21 pm

Kom op NAC en bikkel ff lekker door op de Az-ers..

Helemaal niets in Alkmaar :headbang:

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » do apr 19, 2007 6:21 pm

NAC natuurlijk.

Stel je voor dat AZ in eigen huis uit de beker geschopt wordt en zondag niet wint van Heerenveen...

...dan hebben ze in 10 dagen drie kansen op een prijs verkloot.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » do apr 19, 2007 7:39 pm

WIJ ZIJN DE BESTEN!!!! alleen al 25 jaar ZONDER prijs. :drecul2:
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do apr 19, 2007 7:53 pm

Nac heeft weinig in te brengen..

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » do apr 19, 2007 8:00 pm

Dat ben ik niet met je eens, BZ! :eusa_liar:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 19, 2007 8:24 pm

Hopelijk sleept NAC er een doodvermoeiende verlenging uit waarin het uitloopt naar 0-3.

Thijs

Bericht door Thijs » do apr 19, 2007 8:26 pm

1-0 AZ

Nihad

Bericht door Nihad » do apr 19, 2007 8:29 pm

We maken AZ in de finale toch wel af.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do apr 19, 2007 8:34 pm

Saaie pot, zeg. AZ speelt op balbezit en NAC loert (kansloos) op de counter. Na die 1-0, op aangeven van Penders, zal de boel wel helemaal op slot zitten.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » do apr 19, 2007 8:41 pm

Op slot? Het is pas rust hoor. En AZ zal nog willen aanvallen. Maar ze zullen toch winnen. En ik vind het goed, we maken ze af in de finale.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » do apr 19, 2007 8:44 pm

en twee keer in de play offs!!! ...ehm :blush:

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » do apr 19, 2007 8:47 pm

Nee hoor, de kampioen hoeft geen play-offs te spelen. :eusa_dance:

:hypocrite: ;)
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do apr 19, 2007 8:50 pm

Mr. Ajax schreef:Op slot? Het is pas rust hoor. En AZ zal nog willen aanvallen. Maar ze zullen toch winnen. En ik vind het goed, we maken ze af in de finale.
De tactiek van NAC is er niet naar om nu die 1-1 te gaan forceren. Die loerden op die 0-0 en hoopten op een counter. Helaas dat is mislukt, waardoor de wedstrijd nu gespeeld is.

Thijs

Bericht door Thijs » do apr 19, 2007 8:57 pm

En anders nu wel met die 2-0 van Arveladze.

Gesloten