Vitesse 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » zo mei 10, 2009 9:14 pm

Ben je een beetje tevreden over Bos, Wouter?
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Wouter
Berichten: 18938
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Wouter » zo mei 10, 2009 10:18 pm

Ja, uiteraard. Bos heeft de verdediging goed neergezet door Sansoni op het middenveld en niet meer centraal achterin neer te zetten en Kuiper een kans te geven als linksback. Daarnaast lijkt de sfeer in het team te zijn verbeterd. In aanvallend opzicht zijn Nilsson en Stevanovic natuurlijk echte versterkingen gebleken. Dat bij elkaar opgeteld verklaart waarom Vitesse in de tweede competitiehelft beter presteerde dan in de eerste. Maar tegen ADO ontbraken enkele belangrijke spelers (Nilsson, Stevanovic, Verhaegh) en dat heeft meteen zijn weerslag op de prestatie. Vitesse heeft namelijks zes spelers die wellicht op subtopniveau mee zouden kunnen: Nilsson, Stevanovic, Hofs, Claudemir, Verhaegh en Kuiper. De rest is toch echt wel één of twee niveautjes minder. Ook Velthuizen vind ik nog niet stabiel genoeg voor de (sub)top. Als dan drie van die zes spelers ontbreken, heb je een groot probleem.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » di mei 12, 2009 7:58 am

Van Wolfswinkel: "Verhaal Utrecht spreekt aan"
Ricky van Wolfswinkel staat niet afwijzend tegenover een eventuele transfer naar FC Utrecht. De aanvaller van Vitesse had recent naar zijn zeggen een positief gesprek met de leiding van de club uit de Domstad.

"Het verhaal FC Utrecht spreekt me aan. Ze proberen er nu echt iets van te maken. Ik heb goede gesprekken gehad. Er liggen goede plannen om stappen te maken. Ik heb tijd gevraagd en gekregen om een beslissing te nemen", aldus Van Wolfswinkel tegenover Voetbal International.

De aanvaller heeft in Arnhem nog een doorlopend contract tot medio 2012 maar lijkt gezien de grote belangstelling te vertrekken bij Vitesse. Eerder werd het talent al in verband gebracht met FC Twente en AZ.

FC Utrecht volgt volgens het voetbalweekblad tevens de verrichtingen van de zeventienjarige Kroatische spits Sando Gotal van SC Bregenz en de 21-jarige Emir Bajrami van IF Elfsborg.
voetbalprimeur.nl

Zou dat sportief nu echt zo'n verbetering zijn?
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Poeder
Berichten: 403
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:05 pm
Locatie: De hoofdstad van Gelderland

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Poeder » di mei 12, 2009 8:46 am

Éénzelfde pot nat, maar ik heb een beetje het gevoel dat Ricky zijn hand heeft overspeelt nu de "grote" clubs zijn afgehaakt,...

Wouter
Berichten: 18938
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Wouter » di mei 12, 2009 8:28 pm

Als Vitesse Utrecht financieel kan uitkleden door "sterspeler" Van Wolfswinkel te laten gaan, en van die centen Nilsson kan vastleggen, breng ik Ricky desnoods lopend naar de Galgenwaard.

Misschien heeft Utrecht wat meer geld dan Vitesse? Hoewel, een paar jaar geleden stond Utrecht toch ook nog aan de rand van de afrond?

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34430
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Ramona » za mei 16, 2009 7:36 am

Ah...geen neusbijter meer bij Vitesse... :aai.gif:


Sébastien Sansoni vertrekt bij Vitesse

zaterdag 16 mei 2009 | 08:07


Afbeelding
Sebastien Sansoni zet Vitesse op een 2-0 voorsprong in de wedstrijd tegen Roda JC. Foto: ANP

ARNHEM - Sébastien Sansoni vertrekt bij Vitesse. De Fransman (31) kon na drie Arnhemse seizoenen voor één jaar bijtekenen, maar is op zoek naar zekerheid en wil een meerjarig contract.

Hij zou ook te duur zijn. Sansoni speelde 82 competitieduels voor Vitesse. Behalve de Fransman mogen ook Anduele Pryor, Mads Junker en Onur Kaya vertrekken. Trainer Theo Bos zoekt financiële ruimte om een verdedigende middenvelder en één of meer aanvallers te halen.


Bron: http://www.gelderlander.nl/

Poeder
Berichten: 403
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:05 pm
Locatie: De hoofdstad van Gelderland

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Poeder » za mei 16, 2009 9:22 pm

Pryor Kaya en Junker,.. tja als het muntjes op gaat leveren.

Sansoni vind ik bjizonder spijtig, voor die vent kwam ik tenminste naar het stadion toe.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » za mei 16, 2009 10:36 pm

Theo Bos zorgt voor revolutie op het trainingsveld

Vitesse gaat komend seizoen revolutionair anders trainen. Trainer Theo Bos vervangt een deel van de groepstrainingen door individuele sessies. Daarvoor zijn nieuwe trainers nodig. Het plan van aanpak ligt ter goedkeuring bij de clubleiding.
Theo Bos heeft de kater van de laatste competitiedag verwerkt. Hij verspeelde met zijn ploeg een plaats in de play-offs om Europees voetbal. 'The day after', telt Bos de zegeningen van zijn eerste halve seizoen als hoofdtrainer van Vitesse. Dankzij 28 punten schoof hij met Vitesse van de vijftiende naar de tiende plaats. "Ik zou bijna denken dat ik een toptrainer was", zegt hij glimlachend. "Voor Vitesse is dit echt heel goed. Als we zevende waren geworden, wat op de laatste dag nog mogelijk was, is dat voor deze club gelijk aan een kampioenschap. Dat moeten de mensen wel beseffen. Begrotingstechnisch zijn wij de nummer tien, elf van Nederland. Om de play-offs te halen moet je het dus beter doen dan je begroting. Dat is de afgelopen jaren al moeilijk genoeg geweest."

"Vitesse was de nummer acht, maar eindigde de laatste jaren lager. Clubs als FC Groningen en FC Twente zijn Vitesse voorbij gesjeesd."

Bos stapte niet zonder twijfel, maar met voldoende vertrouwen in bij de club uit zijn hart. Hij verving Hans Westerhof, die het vertrouwen van zijn spelers was verloren. "Ik had veel wedstrijden gezien. Een punt of vier, vijf meer was voor de winterstop, met al die strubbelingen die er geweest zijn, wel mogelijk geweest. Ik had het gevoel dat ze meer moesten kunnen, maar er was veel te veel gebeurd. Het acceptatieniveau van de spelers onderling was dramatisch toen ik kwam. Er heerste een gevoel dat alles kon, dat iedereen kon komen en gaan wanneer hij zin had. Spelers kunnen hier, op Papendal, makkelijk ongezien aan- en wegkomen. Dat zorgde voor veel irritatie."

"Als er op een kantoor vier mensen werken en om 9.00 uur moeten beginnen, maar één van de vier begint elke dag om tien over 9. Hoe denk je dat de verhoudingen dan worden?"

" Er gebeurden hier dingen waarvan je niet kunt geloven dat het waar was. En toch is het gebeurd."

Bos sprak de spelers individueel en als groep aan. "Ik heb gevraagd wat willen jullie, hoe willen jullie gezien worden. De eerste busreis op trainingskamp naar Turkije heb ik als voorbeeld gebruikt. Overal lege zakjes, papiertjes, flesjes op de vloer. Terwijl er gewoon zakjes aan de stoelen hingen voor de rotzooi. Je wordt gezien als een stelletje amateurs, als verwende klootzakken."

"Het begint bij de chauffeur, die te laat thuis is omdat hij een uur bezig is met de bus opruimen. Thuis wacht zijn vrouw, boos omdat hij weer laat thuis is. Die vertelt het de volgende dag aan de slager. Een paar dagen later weten honderd mensen wat voor stelletje jullie zijn."

Bos stelde een paar simpele regels in. "Half elf trainen, dan iedereen kwart voor tien aanwezig in het spelershome, zodat ik de koppen kan zien. Spullen achter je kont opruimen is niet zo moeilijk. Ik heb gezegd als mijn regels belachelijk zijn, dan praten we er over."

"Niet moeilijk en het werkte wel. De irritatie bleek eenvoudig weg te nemen. Sindsdien is er geen probleem meer met laatkomers. Alleen de normale gevalletjes die ieder mens heeft, een keertje file, een keertje verslapen. Dan betaal je een kleine boete. Als je vaker te laat komt, wordt de boete hoger."

Ook speltechnisch hadden de spelers klachten. "Er werd te veel gewisseld van systeem en van spelers. Daar heb ik verandering in gebracht. 4-4-2, met een ruit op het middenveld. Omdat ik dacht dat dat het beste bij de groep paste."

"Wat je dan wel nodig hebt, is resultaat. Dat is gekomen. We verloren bij FC Twente, maar het besef was er dat het goed stond. Tegen NEC hadden we daarna pech dat het 0-0 werd. Toen wonnen we bij Willem II en van Heerenveen en Ajax. Dat heb je nodig."

Vitesse had nog een dipje maar speelde het seizoen met veel vertrouwen en als herboren uit.

Bos maakt zich nu op voor de volgende stap. Hij is bereid een ware revolutie te ontketenen op het trainingsveld. "In mijn visie is Vitesse een club die jonge talenten moet halen, opleiden, door laten groeien en als ze niet te houden zijn doorverkopen. Zo hou je de club in leven."

"Dat begint met mogelijkheden, faciliteiten. We zullen nog minimaal een jaar op Papendal zitten. Er moet wat worden aangepast aan de accommodatie, aan de kleedkamers, aan het veld. Een omheining om het veld, straalt al wat meer uit."

"Maar vooral in de trainingen zelf wil ik een stap maken. Niet meer alleen zes, zeven groepstrainingen in de week, maar naar zeker drie individuele trainingen. Het middagprogramma gaat bestaan uit individuele trainingen. Groepstrainingen gebruik je voor het wedstrijdgerichte gedeelte; spelen in balbezit, reageren bij balverlies, omschakelen."

" Daarnaast krijgen alle spelers een individueel programma. Het is niet logisch om bijvoorbeeld een spits als Ricky van Wolfswinkel zeven keer in de week dezelfde training te geven als een verdediger als Civard Sprockel. Iedere speler krijgt een individueel opleidingsplan, met een krachtprogramma en een technisch programma. Ze moeten zich bepaalde doelen stellen die na drie maanden worden besproken. Is je trap met links daadwerkelijk beter geworden. Wat heb je gedaan, hoe heb je dat gedaan? Hoe ga je verder?"

"Ik weet zeker dat een jongen als Ricky van Wolfswinkel een betere spits wordt als hij een jaar lang heeft getraind op scoren met links, met rechts, met de kop, met de binnenkant, de buitenkant. Hij gaat situaties herkennen, weet hoe hij moet reageren, wat hij moet doen. Over een jaar is hij een betere afronder, dat weet ik zeker."

"Je kunt ook denken aan combinatietrainingen, een verdediger en een spits bijvoorbeeld. Of linietrainingen."

Bos noemt zijn plan een ontwikkeling in de sport. "Maar ik heb het niet uitgevonden, ook bij FC Twente werken ze op een dergelijke manier. Ik vind het wel logisch. Een krachtprogramma maak je ook niet hetzelfde voor iedere speler. Sprockel tilt twintig keer 50 kilo, Van Wolfswinkel tilt twintig keer 20 kilo. Ik ben er trouwens geen voorstander van om elk dag aan die gewichten te trekken."

Bij zijn vorige club FC Den Bosch zag hij oudgediende Peter van den Berg, ex Vitesse, met succes een individueel programma afwerken. "Bij Den Bosch deed ik maandag en dinsdagmiddag ook wat aan individuele training. Peter vond dat hij op de eerste meters minder snel aan het worden was. Daar is hij mee aan de slag gegaan. Na een tijdje had hij het gevoel dat hij sneller was geworden. Dat gaat misschien om een fractie, maar in zijn hoofd leefde het idee dat hij sneller was. Dat voelde goed."

"Naast techniek en kracht kun je ook een individueel loop- en coördinatieprogramma maken. Het gaat er ook om dat het je mentaal sterker maakt. Een spits die een bal al honderd keer op de training heeft gehad, voelt geen twijfel meer. Die voelt in de wedstrijd als de bal komt 'die schiet ik binnen'."

Bos ziet met zijn jonge, getalenteerde groep volop groeimogelijkheden. Mits die groep niet uit elkaar valt ('de huidige selectie blijft bij elkaar, tenzij er natuurlijk grote clubs komen', zegt Bos) ziet hij voldoende groeiperspectief. "Met dit trainingsprogramma moeten we stappen kunnen maken."

Hij verwacht dat zijn plan van aanpak door de club wordt gesteund. "Over de invulling moeten we nog gaan praten. Er zijn extra trainers nodig, daar heb ik ideeën over. Hans van Arum (trainer Jong Vitesse en oud-spits,red.) zou een training voor rekening kunnen nemen. De andere trainers heb ik voor ogen. Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan, maar dat we het zo gaan doen, staat vast."
De Gelderlander
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » zo mei 17, 2009 2:39 pm

Vitesse maakt interesse in Sahar concreet
Geschreven op zondag, 17 mei om 15:24

Vitesse maakt serieus werk van de komst van Ben Sahar. De aanvaller van Chelsea, die dit seizoen op huurbasis bij De Graafschap speelt, heeft reeds gesproken met de clubleiding van de Gelderse club. Volgens Omroep Gelderland is Vitesse nu in onderhandeling met Chelsea. Sahar heeft nog een eenjarig contract in Londen en Vitesse zal dus met een transfersom moeten komen. Dit zou nog wel eens problemen kunnen meebrengen, aangezien de club eigenlijk geen geld in de clubkas heeft zitten. Vitesse zal eerst spelers moeten verkopen om nieuwe krachten te kunnen aantrekken.

De kans is groot dat Ricky van Wolfswinkel een van de spelers is die zal vertrekken. De jonge aanvaller staat in de belangstelling van FC Utrecht en heeft wel oor naar een transfer. Mocht Van Wolfswinkel vertrekken, dan moet Sahar de spits vervangen. Bij Chelsea kwam de Israëliër niet verder dan drie optredens in de Premier League en bij De Graafschap staat de teller op zestien wedstrijden en vijf treffers.
voetbalzone.nl/ voetbalprimeur.nl
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34430
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Ramona » di mei 19, 2009 11:14 am

Onderbuikgevoel
COLUMN door Egbert van der Weerd

Halverwege de tweede helft van dit seizoen besloten twee directeuren van Vitesse niet meer met verslaggevers van De Gelderlander te praten. Marc van Hintum, technische zaken, en Paul van der Kraan, algemene zaken, lieten via communicatiemanager Ester Bal weten dat de krant te kritisch was en dat het besluit was ingegeven door een onderbuikgevoel.

Op basis van dat gevoel werd zelfs even gedreigd een advertentieovereenkomst stop te zetten omdat die 'niet brengt wat wij er van verwachtten'. Na een paar weken draaide Van Hintum bij. Hij is voor vragen weer bereikbaar. Interviews geeft hij - sinds zijn aantreden op 1 februari 2008 - niet. Vragen over het technische beleid, aankopen, verkopen, jeugdopleiding, doorstroming, een visie op de komende jaren, blijven daarom onbeantwoord.

Van der Kraan draaide niet bij. Vragen over het algemene beleid van de club dienen wij te mailen naar de persafdeling, die vervolgens de directeur lastig valt voor antwoorden. Op een interviewverzoek gaat ook hij niet in. Vragen over het oplopende begrotingstekort (2 miljoen al weer?), de restschuld ( 6 miljoen?), de dalende begroting voor volgend jaar (-10 procent?), de gevolgen daarvan, de noodzaak spelers te verkopen om AZ ( 1,5 miljoen euro voor Molhoek en Jenner?) te betalen, krijgen wij niet beantwoord.

Daarom - en omdat een gewilde assistent-trainer en een grote groep jonge, gretige, talentvolle spelers openlijk twijfelt aan de mogelijkheden en de visie van de club - blijft bij mij, nu het seizoen erop zit, een naar onderbuikgevoel zitten.

Een gevoel dat zelfs de uitstekende prestatie van trainer Theo Bos in 2009 maar niet kan verdringen.

Bron: De Gelderlander 14-05-2009

Wouter
Berichten: 18938
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Wouter » di mei 19, 2009 11:41 pm

banjavi schreef:
Theo Bos zorgt voor revolutie op het trainingsveld

Vitesse gaat komend seizoen revolutionair anders trainen. Trainer Theo Bos vervangt een deel van de groepstrainingen door individuele sessies. Daarvoor zijn nieuwe trainers nodig. Het plan van aanpak ligt ter goedkeuring bij de clubleiding.
Theo Bos heeft de kater van de laatste competitiedag verwerkt. Hij verspeelde met zijn ploeg een plaats in de play-offs om Europees voetbal. 'The day after', telt Bos de zegeningen van zijn eerste halve seizoen als hoofdtrainer van Vitesse. Dankzij 28 punten schoof hij met Vitesse van de vijftiende naar de tiende plaats. "Ik zou bijna denken dat ik een toptrainer was", zegt hij glimlachend. "Voor Vitesse is dit echt heel goed. Als we zevende waren geworden, wat op de laatste dag nog mogelijk was, is dat voor deze club gelijk aan een kampioenschap. Dat moeten de mensen wel beseffen. Begrotingstechnisch zijn wij de nummer tien, elf van Nederland. Om de play-offs te halen moet je het dus beter doen dan je begroting. Dat is de afgelopen jaren al moeilijk genoeg geweest."

"Vitesse was de nummer acht, maar eindigde de laatste jaren lager. Clubs als FC Groningen en FC Twente zijn Vitesse voorbij gesjeesd."

Bos stapte niet zonder twijfel, maar met voldoende vertrouwen in bij de club uit zijn hart. Hij verving Hans Westerhof, die het vertrouwen van zijn spelers was verloren. "Ik had veel wedstrijden gezien. Een punt of vier, vijf meer was voor de winterstop, met al die strubbelingen die er geweest zijn, wel mogelijk geweest. Ik had het gevoel dat ze meer moesten kunnen, maar er was veel te veel gebeurd. Het acceptatieniveau van de spelers onderling was dramatisch toen ik kwam. Er heerste een gevoel dat alles kon, dat iedereen kon komen en gaan wanneer hij zin had. Spelers kunnen hier, op Papendal, makkelijk ongezien aan- en wegkomen. Dat zorgde voor veel irritatie."

"Als er op een kantoor vier mensen werken en om 9.00 uur moeten beginnen, maar één van de vier begint elke dag om tien over 9. Hoe denk je dat de verhoudingen dan worden?"

" Er gebeurden hier dingen waarvan je niet kunt geloven dat het waar was. En toch is het gebeurd."

Bos sprak de spelers individueel en als groep aan. "Ik heb gevraagd wat willen jullie, hoe willen jullie gezien worden. De eerste busreis op trainingskamp naar Turkije heb ik als voorbeeld gebruikt. Overal lege zakjes, papiertjes, flesjes op de vloer. Terwijl er gewoon zakjes aan de stoelen hingen voor de rotzooi. Je wordt gezien als een stelletje amateurs, als verwende klootzakken."

"Het begint bij de chauffeur, die te laat thuis is omdat hij een uur bezig is met de bus opruimen. Thuis wacht zijn vrouw, boos omdat hij weer laat thuis is. Die vertelt het de volgende dag aan de slager. Een paar dagen later weten honderd mensen wat voor stelletje jullie zijn."

Bos stelde een paar simpele regels in. "Half elf trainen, dan iedereen kwart voor tien aanwezig in het spelershome, zodat ik de koppen kan zien. Spullen achter je kont opruimen is niet zo moeilijk. Ik heb gezegd als mijn regels belachelijk zijn, dan praten we er over."

"Niet moeilijk en het werkte wel. De irritatie bleek eenvoudig weg te nemen. Sindsdien is er geen probleem meer met laatkomers. Alleen de normale gevalletjes die ieder mens heeft, een keertje file, een keertje verslapen. Dan betaal je een kleine boete. Als je vaker te laat komt, wordt de boete hoger."

Ook speltechnisch hadden de spelers klachten. "Er werd te veel gewisseld van systeem en van spelers. Daar heb ik verandering in gebracht. 4-4-2, met een ruit op het middenveld. Omdat ik dacht dat dat het beste bij de groep paste."

"Wat je dan wel nodig hebt, is resultaat. Dat is gekomen. We verloren bij FC Twente, maar het besef was er dat het goed stond. Tegen NEC hadden we daarna pech dat het 0-0 werd. Toen wonnen we bij Willem II en van Heerenveen en Ajax. Dat heb je nodig."

Vitesse had nog een dipje maar speelde het seizoen met veel vertrouwen en als herboren uit.

Bos maakt zich nu op voor de volgende stap. Hij is bereid een ware revolutie te ontketenen op het trainingsveld. "In mijn visie is Vitesse een club die jonge talenten moet halen, opleiden, door laten groeien en als ze niet te houden zijn doorverkopen. Zo hou je de club in leven."

"Dat begint met mogelijkheden, faciliteiten. We zullen nog minimaal een jaar op Papendal zitten. Er moet wat worden aangepast aan de accommodatie, aan de kleedkamers, aan het veld. Een omheining om het veld, straalt al wat meer uit."

"Maar vooral in de trainingen zelf wil ik een stap maken. Niet meer alleen zes, zeven groepstrainingen in de week, maar naar zeker drie individuele trainingen. Het middagprogramma gaat bestaan uit individuele trainingen. Groepstrainingen gebruik je voor het wedstrijdgerichte gedeelte; spelen in balbezit, reageren bij balverlies, omschakelen."

" Daarnaast krijgen alle spelers een individueel programma. Het is niet logisch om bijvoorbeeld een spits als Ricky van Wolfswinkel zeven keer in de week dezelfde training te geven als een verdediger als Civard Sprockel. Iedere speler krijgt een individueel opleidingsplan, met een krachtprogramma en een technisch programma. Ze moeten zich bepaalde doelen stellen die na drie maanden worden besproken. Is je trap met links daadwerkelijk beter geworden. Wat heb je gedaan, hoe heb je dat gedaan? Hoe ga je verder?"

"Ik weet zeker dat een jongen als Ricky van Wolfswinkel een betere spits wordt als hij een jaar lang heeft getraind op scoren met links, met rechts, met de kop, met de binnenkant, de buitenkant. Hij gaat situaties herkennen, weet hoe hij moet reageren, wat hij moet doen. Over een jaar is hij een betere afronder, dat weet ik zeker."

"Je kunt ook denken aan combinatietrainingen, een verdediger en een spits bijvoorbeeld. Of linietrainingen."

Bos noemt zijn plan een ontwikkeling in de sport. "Maar ik heb het niet uitgevonden, ook bij FC Twente werken ze op een dergelijke manier. Ik vind het wel logisch. Een krachtprogramma maak je ook niet hetzelfde voor iedere speler. Sprockel tilt twintig keer 50 kilo, Van Wolfswinkel tilt twintig keer 20 kilo. Ik ben er trouwens geen voorstander van om elk dag aan die gewichten te trekken."

Bij zijn vorige club FC Den Bosch zag hij oudgediende Peter van den Berg, ex Vitesse, met succes een individueel programma afwerken. "Bij Den Bosch deed ik maandag en dinsdagmiddag ook wat aan individuele training. Peter vond dat hij op de eerste meters minder snel aan het worden was. Daar is hij mee aan de slag gegaan. Na een tijdje had hij het gevoel dat hij sneller was geworden. Dat gaat misschien om een fractie, maar in zijn hoofd leefde het idee dat hij sneller was. Dat voelde goed."

"Naast techniek en kracht kun je ook een individueel loop- en coördinatieprogramma maken. Het gaat er ook om dat het je mentaal sterker maakt. Een spits die een bal al honderd keer op de training heeft gehad, voelt geen twijfel meer. Die voelt in de wedstrijd als de bal komt 'die schiet ik binnen'."

Bos ziet met zijn jonge, getalenteerde groep volop groeimogelijkheden. Mits die groep niet uit elkaar valt ('de huidige selectie blijft bij elkaar, tenzij er natuurlijk grote clubs komen', zegt Bos) ziet hij voldoende groeiperspectief. "Met dit trainingsprogramma moeten we stappen kunnen maken."

Hij verwacht dat zijn plan van aanpak door de club wordt gesteund. "Over de invulling moeten we nog gaan praten. Er zijn extra trainers nodig, daar heb ik ideeën over. Hans van Arum (trainer Jong Vitesse en oud-spits,red.) zou een training voor rekening kunnen nemen. De andere trainers heb ik voor ogen. Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan, maar dat we het zo gaan doen, staat vast."
De Gelderlander
Helemaal eens met Bos! Ik heb altijd het idee dat trainingen in het betaalde voetbal verrassend onprofessioneel zijn. In andere sporten doen ze er alles aan om zichzelf te verbeteren, in het voetbal is dat veel minder. Specifieke trainingen zijn zo belangrijk. Zelfs op een ingooi kun je trainen, zodat je er een soort hoekschop van kunt maken.

Poeder
Berichten: 403
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:05 pm
Locatie: De hoofdstad van Gelderland

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Poeder » zo mei 24, 2009 5:47 pm

Vitesse vraagt hoofdprijs voor Van Wolfswinkel

Vitesse-trainer Theo Bos is niet blij met het feit dat Nicky Kuiper en Jeroen Drost hun toekomst nog altijd niet aan de club hebben verbonden. De contractbesprekingen met de twee verdedigers lopen al weken, maar hebben nog geen resultaat opgeleverd. Toch verwacht Bos binnenkort positief nieuws. Bovendien denkt de coach dat Ricky van Wolfswinkel niet naar FC Utrecht vertrekt. Vitesse vraagt de hoofdprijs en zou de spits voor niet minder dan vijf miljoen euro willen laten vertrekken. 'Bedragen noem ik niet; zegt Bos. 'Maar hij is een talent en als Utrecht wil betalen wat wij vragen, dan is het een ander verhaal. Maar ik ben niet zo onder de indruk van de toegepaste werkwijze. Zo'n speler wordt het hoofd op hol gemaakt door enorme salarissen, waarin wij absoluut niet willen meegaan. Ik snap dat hij daarnaar luistert, maar of hij ook daadwerkelijk vertrekt is een tweede.' Waar Bos verwacht dat Van Wolfswinkel blijft, daar lijkt Lasse Nilsson (27) Vitesse al na een half jaar te verlaten. De Zweedse aanvaller kwam in de winterstop op huurbasis over van Saint-Etienne en maakte er geen geheim van graag in Arnhem te blijven. De Franse club vraagt echter anderhalf miljoen euro en dat lijkt te gortig voor de Gelderse club. Deze week verwacht Vitesse groen licht voor het aanblijven van assistent-trainer Alfred Schreuder. Bos: 'Hij heeft mij gezegd dat hij wil blijven en mijn standpunt over hem is al weken duidelijk. Dat is positief. Op dat gebied verwacht ik weinig moeilijkheden'
Bron: VI nr 21 2009

Lionel
Berichten: 47518
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Lionel » ma mei 25, 2009 10:16 am

Die Nilsson oppikken voor 1,5 miljoen? Kan een wedstrijd openbreken en een doelpunt maken. Nu Leo weggaat lijkt me dat wel iets wenselijks...
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Bert » ma mei 25, 2009 4:20 pm

Nilsson is (door z'n gebrek aan fysieke kracht en matige techniek) vooral goed als er veel ruimte achter de verdediging van de tegenstander ligt. Die ruimte krijg je bij Ajax niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » ma mei 25, 2009 9:37 pm

van Wolfswinkel die 3 miljoen moet kosten?
Doen ze het beter dan in Nijmegen.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » za mei 30, 2009 4:51 pm

Vitesse kan transfergeld goed gebruiken
De verkoop van Ricky van Wolfswinkel aan FC Utrecht levert Vitesse enkele miljoenen euro's op, die de club gaat gebruiken om nieuwe spelers aan te trekken en het begrotingstekort (gedeeltelijk) weg te werken.

Dat meldt Omroep Gelderland. Het is niet bekend hoe groot het tekort van de club uit Arnhem is, maar directeur Paul van der Kraan (foto) bevestigde al in februari dat er sprake is van een gat in de begroting.

Vitesse wil zijn selectie nog op vier posities versterken. Vermoedelijk zal het twee nieuwe aanvallers moeten halen. Naast het vertrek van Van Wolfswinkel lijkt ook Lasse Nilsson te verkassen. De Zweed wordt momenteel gehuurd van Saint-Etienne, dat hem bereid is te verkopen voor -naar verluidt- anderhalf miljoen euro. Die vraagprijs zou te gortig zijn voor Vitesse.

Daarnaast wil de eredivisionist Nicky Hofs overnemen van Feyenoord, voor de positie achter de spitsen. De kleine middenvelder werd het afgelopen seizoen gehuurd van de Rotterdamse club. Ook kijkt Vitesse uit naar een nieuwe verdedigende middenvelder, omdat het aflopende contract van Sébastien Sansoni niet werd verlengd.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door peter » wo jun 10, 2009 7:09 pm

Nilsson nog drie jaar bij Vitesse
Geschreven op woensdag, 10 juni om 19:53

Lasse Nilsson blijft bij Vitesse. De Arnhemse club, die de Zweed het afgelopen half jaar al huurde, heeft woensdag een akkoord bereikt met het Franse Saint-Étienne over een definitieve overname van de aanvaller. Nilsson zet zijn handtekening onder een driejarig contract, zo meldt Vitesse woensdag op haar officiële website.

De voormalig spits van SC Heerenveen had al eerder een persoonlijk akkoord bereikt met de Gelderlanders, maar had nog een doorlopend contract bij Saint-Étienne. Omdat hij bij deze club geen toekomst meer had was Saint-Étienne bereid om mee te werken aan een vertrek. Het is niet bekend hoeveel Vitesse heeft moeten betalen om de transfer mogelijk te maken.

Nilsson, die tot dusver vier keer scoorde in dertien competitieduels voor Vitesse, reageerde tevreden: "Ik ben blij dat ik mijn verblijf in Arnhem kan verlengen. Ik heb een goed half jaar gekend en heb het uitstekend naar mijn zin. Belangrijk voor mij was ook dat ik nu bij een goede club langer kan blijven", aldus de spits.

Ook technisch directeur Marc van Hintum kon een glimlach niet onderdrukken. "Natuurlijk zijn wij hier enorm blij mee", zei het bestuurslid. "Ik vind Lasse een echte Vitesse-voetballer. Hij heeft aangetoond belangrijk te zijn voor ons en hij wilde hier graag blijven. Dat het gelukt is, is een opsteker voor de club, maar ook voor onze supporters. Ik hoop en denk dat ook zij dit goed nieuws vinden."

De 27-jarige Nilsson begon zijn loopbaan bij het Zweedse Brage, dat hem in 2002 kwijtraakte aan Elfsborg. Bij deze club speelde hij zich in de kijker van de scouts van SC Heerenveen, die hem in de zomer van 2004 naar Nederland haalden. In Friesland bleef Nilsson drie jaar en scoorde hij 21 keer in 75 competitiewedstrijden. De spits koos vervolgens voor een avontuur in de Ligue 1, maar dat liep uit op een teleurstelling. Bij Vitesse maakt Nilsson nu weer een nieuwe start.

VZ
Zat er aan te komen, natuurlijk.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » wo jun 10, 2009 8:37 pm

Doen ze goed... gefeliciteerd Wouter en Poeder.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Wouter
Berichten: 18938
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Wouter » za jun 13, 2009 3:50 pm

Aankondiging Hard Gras nr. 66

Het proza van Marcel van Roosmalen is om voor te lezen.
Iedereen die Hard gras 48, Je hebt het niet van mij, in handen heeft gehad, heeft er al of niet in een verjaardagskring, of gewoon in bed, grinnikend uit zitten of liggen voorlezen aan wie er maar wilde luisteren. En dat wilde, na het aanhoren van één of twee zinnen, ten slotte iedereen.

Ook het vervolg op die beroemde Hard gras, in 2007 bekroond als beste sportboek van het jaar, telt weer talloze typische Van Roosmalenzinnetjes.

‘Aan het eind van de personeelsdag verscheen Paul van der Kraan verkleed als “Merlijn de Tovenaar” op de middenstip. Hij droeg zijn kostuum met lichte tegenzin, maar puntmuts en mantel stonden hem goed.’

Van Roosmalen heeft zijn gevoel voor het absurde behouden, evenals het aan leedvermaak grenzende mededogen.

Dat Edward Sturing en Vitesse aanvankelijk niet blij waren met Hard gras 48 was wel te begrijpen. Hoewel hartstochtelijk supporter van Vitesse, had en heeft Marcel te veel oog voor de komische kanten van het betaald voetbal in Arnhem om niet af en toe een van zijn meedogenloze observaties te lanceren.

Het kan niet anders dan dat Het Jaar van de Adelaar opnieuw, binnen en buiten Arnhem, de cultstatus zal verwerven die mensen nog steeds gnuivend laat spreken over Je hebt het niet van mij.



Bron: Hard Gras11-06-2009

Wouter
Berichten: 18938
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Wouter » ma jun 15, 2009 11:13 pm

Kuiper over transfer: "Dit kon ik niet laten liggen"

Nicky Kuiper werd maandag gepresenteerd als nieuwe speler van FC Twente. De verdediger, die ook naar AZ kon, komt over van Vitesse. In Enschede tekent hij een contract voor vijf seizoenen.
Afgelopen seizoen maakte Kuiper zijn debuut voor Vitesse. Na vijftien competitieoptredens vond hij het echter al tijd voor een stap hogerop. "Deze kans kon ik niet laten liggen", reageert de linksback tegenover FC Twente TV op zijn transfer. "Het is altijd vervelend om zo snel een club te verlaten, maar voor mij is dit een hele grote stap."

Tijdens de onderhandelingen kreeg Kuiper een goede indruk van FC Twente. "Het is een heel rustige club, met weinig poespas. Ik heb ook al met de trainer gesproken, die me veel vertrouwen geeft. Dit voelt goed."

Bron: FC Twente TV 15-06-2009


Vitesse ontvangt voor 7,5 ton voor Nicky Kuiper

Vitesse en FC Twente hebben maandag overeenstemming bereikt over de transfer van Nicky Kuiper. Vitesse ontvangt naar verluidt 750.000 euro voor de 20-jarige linksback, die in Arnhem een contract had tot medio 2010. Kuiper heeft bij FC Twente een contract voor vijf jaar getekend.
In Enschede wordt hij de opvolger van de naar Bayern München vertrokken Edson Braafheid. Kuiper moet nog wel medisch worden gekeurd.

Vitesse heeft Raimond van der Gouw aangetrokken als nieuwe keeperstrainer. De oud-doelman van Manchester United tekent donderdag een contract voor twee seizoenen bij de Arnhemse club. Van der Gouw (46) verdedigde tussen 1988 en 1996 het doel van Vitesse en was tot vorig seizoen keeperstrainer van Sunderland. Bij Vitesse is hij de opvolger van Lambert Jager, wiens aflopende contract niet werd verlengd.

Bron: De Gelderlander 15-06-2009
KUTKUTKUT!

Kuiper is echt een groot talent, in mijn ogen veel beter dan die opgehypte Van Wolfswinkel...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Bert » di jun 16, 2009 7:23 am

750.000 euro? Nu heb ik Kuiper zelf weinig aan het werk gezien, maar is dit niet erg weinig?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door peter » di jun 16, 2009 7:43 am

Voor een dergelijke fooi had die jongen het rood/wit van Ajax om zijn schouders moeten hebben. Heel apart.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door joey » di jun 16, 2009 8:27 am

Die transfersom is niet genoemd in Studio Sport op zondagavond, dus hoe moeten ze er dan van weten bij Ajax? :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Bert » di jun 16, 2009 8:35 am

Gaaaaaap.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Vitesse 2008 - 2009

Bericht door Michael_B » di jun 16, 2009 8:54 am

Peter schreef:Voor een dergelijke fooi had die jongen het rood/wit van Ajax om zijn schouders moeten hebben. Heel apart.
Eens, waarom achter Braafheid aan gaan als Kuiper zo goed als gratis is.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gesloten