De amusementswaarde van de Nederlandse competitie
- Daily Blind
Wat walgelijk uit de hoogte weer. Maar goed, zelfs als dat zo zou zijn, mensen die blij kunnen zijn met kleine zegeningen, leiden ongetwijfeld een mooier, boeiender en gelukkiger leven dan zuurpruimen die overal op zeiken en er niet van kunnen genieten als het niet perfect is. Ik zou niet graag ruilen met je
- Daily Blind
Deze discussie gaat over de vraag of de Nederlandse competitie al dan niet leuk is om te volgen. Ik vind het een beetje raar om nu te doen dat kwaliteit daarvoor de graadmeter is. Iedereen kan heel goed zelf uitmaken wanneer een competitie/wedstrijd leuk is om te volgen. Ik vind de wedstrijden tussen teams die overlopen van geweldige voetballers vaak niet om te volgen zo saai. Beetje raar om te doen dat je dan met een dooie mus blij bent.
Tja, dat is een kwestie van smaak en voorkeur. Jij vindt topwedstrijden vaak saai, maar ZsoG geeft al aan dat hij juist van de technische en tactische finesses van zulke wedstrijden geniet. Om die finesses hoef je in de Nederlandse competitie niet te komen. Niet meer, moet ik zeggen.LucaS schreef:Deze discussie gaat over de vraag of de Nederlandse competitie al dan niet leuk is om te volgen. Ik vind het een beetje raar om nu te doen dat kwaliteit daarvoor de graadmeter is. Iedereen kan heel goed zelf uitmaken wanneer een competitie/wedstrijd leuk is om te volgen. Ik vind de wedstrijden tussen teams die overlopen van geweldige voetballers vaak niet om te volgen zo saai. Beetje raar om te doen dat je dan met een dooie mus blij bent.
The old Firm is technisch en tactisch vaak niet om aan te zien, maar het stadion zit daar vier keer per jaar bomvol. De Schotten houden van strijd, rivaliteit en traditie. De Engelse competitie draait om sfeer en grote namen, de Italiaanse om tactiek en resultaat. De Spaanse competitie is een slijtageslag, de Duitse ook, maar op een wat lager niveau. Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat.
Ajax was ooit de club van de gogme, van de technische en tactische hoogstandjes. Die tijd is voorbij. Het is allemaal waarschijnlijk verklaarbaar, maar het blijft slikken als je een wedstrijd als Volendam-Ajax ziet. Ajax is wel erg ver verwijderd van waar het ooit voor stond. Ik denk niet dat een buitenlandse voetballiefhebber een wedstrijd als deze kan uitzitten. Het voetbal is niet om aan te zien. En dat geldt helaas voor de meeste wedstrijden in de Nederlandse competitie. Het is niet anders.
Het stinkt aan alle kanten!
Jawel hoor, het is dus maar wat je in voetbal zoekt. En natuurlijk mag je elke mening die je maar wil erover hebben, maar het denigrerende "blij met een dooie mus' voor mensen die wel van de Nederlandse competitie genieten is een walgelijke opmerking. Alsof degenen die kwaliteit zoeken voor ze kunnen genieten, superieur zijn qua smaak en opvatting over voetbal. Bah!
Jij hebt net zo goed een duidelijk standpunt. Jij vindt mensen die de Nederlandse competitie niet interessant vinden negatief, en je zegt er meteen even bij dat ze zuurpruimen zijn. Zonder dat je dat kunt beoordelen, uiteraard. Dat kun je met een beetje kwade wil ook neerbuigend noemen.
Niemand is verplicht van de Nederlandse competitie te genieten omdat anderen dat wel doen. Of omgekeerd.
Niemand is verplicht van de Nederlandse competitie te genieten omdat anderen dat wel doen. Of omgekeerd.
-
Jij kunt niet beoordelen of mensen op AT in het dagelijks leven zuurpruimen zijn. Het lijkt me daarom weinig zinvol om ze daarvoor uit te maken.
Voetbal is een uitlaatklep. Grote kerels met veel verantwoordelijkheden in het leven veranderen in kleine jongetjes als in het stadion komen. Wat iemand van Ajax, Sno of de Nederlandse competitie vindt, zegt niets over hoe die persoon verder in het leven staat.
Voetbal is een uitlaatklep. Grote kerels met veel verantwoordelijkheden in het leven veranderen in kleine jongetjes als in het stadion komen. Wat iemand van Ajax, Sno of de Nederlandse competitie vindt, zegt niets over hoe die persoon verder in het leven staat.
Dat is niet specifiek voor het Nederlandse voetbal, dat zie je over de hele linie. Nederland wint echt niet meer met 8-0 van IJsland, bijvoorbeeld. Heeft te maken met de professionalisering sindsdien. Spelers van kleinere clubs/landen zijn fitter en beter getraind.Arthur schreef:In de Arena zie je tegenwoordig wel eens Ajaxgoals uit de jaren 80 voorbij komen. Pff, toen was het niveau van de eredivisie pas dramatisch. De goals werden praktisch weggegeven door de kleine ploegen.
Wat heeft dat met Van Basten te maken?Thomas schreef:Maar Joey, wat jij constateert over de Nederlandse competitie is echt al minimaal acht jaar zo hoor. Ik snap niet waarom je nu onder Van Basten opeens zoveel heibel schopt over het niveau van de competitie.
Het niveau gaat elk jaar achteruit. Maar dit jaar wordt het wel heel pijnlijk duidelijk, door de 'prestaties' van PSV in de CL. Wij moeten het, net als andere kleine voetballanden, tegenwoordig hebben van de UEFA-cup. Op het hoogste niveau hebben Nederlandse clubs niets meer te zoeken.
Natuurlijk, de omstandigheden zijn echt niet veranderd tov drie jaar terug, toen PSV bijna de finale haalde.
Nederlandse ploegen winnen 'gewoon' van de Duitse tegenstanders, een land wat nog steeds hoog staat aangeschreven. Het Nederlandse voetbal heeft wel vaker periodes gehad dat het even minder ging, topvoetballers komen nu eenmaal niet op bestelling
Nederlandse ploegen winnen 'gewoon' van de Duitse tegenstanders, een land wat nog steeds hoog staat aangeschreven. Het Nederlandse voetbal heeft wel vaker periodes gehad dat het even minder ging, topvoetballers komen nu eenmaal niet op bestelling
Laatst gewijzigd door LucaS op do dec 11, 2008 12:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen idee. Zeg het maar. Onder Ten Cate hoorde ik je er bij lange na niet zo vaak over.joey schreef:Wat heeft dat met Van Basten te maken?Thomas schreef:Maar Joey, wat jij constateert over de Nederlandse competitie is echt al minimaal acht jaar zo hoor. Ik snap niet waarom je nu onder Van Basten opeens zoveel heibel schopt over het niveau van de competitie.
Het niveau gaat elk jaar achteruit. Maar dit jaar wordt het wel heel pijnlijk duidelijk, door de 'prestaties' van PSV in de CL. Wij moeten het, net als andere kleine voetballanden, tegenwoordig hebben van de UEFA-cup. Op het hoogste niveau hebben Nederlandse clubs niets meer te zoeken.
Als de Nederlandse top goed z'n werk zou doen, zouden we ieder jaar twee ploegen in de CL hebben. En bij een gunstige loting hebben die clubs dan nog uitzicht op de tweede ronde ook. Een groot succes is natuurlijk veel moeilijker haalbaar, maar we hoeven echt niet ieder jaar zo af te gaan als PSV dit jaar doet.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Het kan ook zo maar weer anders zijn? Och, voorlopig hebben we vaker niet dan wel een VOORronde CL overleefd. Zegt dat wat over het niveau? Ja, natuurlijk. Is het dit jaar nog minder? De subtoppers doen het heel aardig in Europa, maar wat PSV laat zien is bedroevend. Wat ik wel vind is dat de tendens al jaren zo is dat het wat minder wordt.
Neemt niet weg dat we wel een geinige competitie hebben. Iedereen wint van iedereen. Over het niveau ben ik wat minder te spreken.
Dat we winnen van Duitse clubs is natuurlijk gebaseerd op dat ene potje in Hamburg? Ik wil iig niet terugdenken aan de oorwassingen in Bremen en in Munchen (Das Phantom).
Neemt niet weg dat we wel een geinige competitie hebben. Iedereen wint van iedereen. Over het niveau ben ik wat minder te spreken.
Dat we winnen van Duitse clubs is natuurlijk gebaseerd op dat ene potje in Hamburg? Ik wil iig niet terugdenken aan de oorwassingen in Bremen en in Munchen (Das Phantom).
Nee, dat is niet gebaseerd op dat ene potje in Hamburg. Ook op de thuiswedstrijd tegen Bremen, waar voor mij werd aangetoond dat we die tweestrijd verloren door het strijd'plan' van kampioenenmaker Henk, en op de wedstrijd tussen Schalke en Twente. Natuurlijk winnen Nederlandse clubs niet standaard van Duitse.
PSV is dit seizoen ook een subtopper. Andere Nederlandse clubs zouden het waarschijnlijk beter, maar in ieder geval niet slechter hebben gedaan
PSV is dit seizoen ook een subtopper. Andere Nederlandse clubs zouden het waarschijnlijk beter, maar in ieder geval niet slechter hebben gedaan
Laatst gewijzigd door LucaS op do dec 11, 2008 12:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jawel, dat is een sluipend proces. Al is drie jaar een beetje kort, het is al langer bezig. Het is een combinatie van factoren, zoals het Bosman-arrest, de uittocht van zelfs heel jonge talenten, de toegenomen concurrentie op de transfermarkt (Rusland, Oekraïne, etc.), het feit dat echt goede spelers in de leeftijdscategorie 24-33 haast niet rondlopen in Nederland, het feit dat toppers steeds minder vaak zin hebben om op een nog redelijk jonge leeftijd naar de Nederlandse competitie terug te keren, enz.LucaS schreef:Natuurlijk, de omstandigheden zijn echt niet veranderd tov drie jaar terug, toen PSV bijna de finale haalde.
Wat PSV betreft, dat leefde duidelijk boven zijn stand. Ze zijn nu nóg aan het bezuinigen. En daarbij hadden ze de mazzel dat Cocu ruzie kreeg met Barcelona en dat Alex jarenlang Engeland niet in mocht. Zulke spelers zullen normaal gesproken niet lang in de Eredivisie spelen.