Metro‘Nog zo’n seizoen en ik stop bij AZ’
Louis van Gaal en AZ maken zich op voor een nieuw seizoen. De coach die altijd naar perfectie streeft gaf tijdens het teleurstellende verloop van vorig seizoen een signaal af door te zeggen dat hij zou opstappen. De spelers konden de coach, die komende vrijdag trouwt met zijn Truus, op ander gedachten brengen, maar ze moeten het dit jaar laten zien.
Hoe heeft u vorig seizoen ervaren?
Als zeer teleurstellend. Als je de wedstrijden analyseert denk ik dat we negen van de tien keer de betere ploeg waren. Ondanks dat we elfde zijn geworden. We hebben ongelooflijk veel kansen gecreëerd. Wel hebben we meer doelpunten tegen gekregen, maar dat is meestal het geval als je in een vicieuze cirkel terechtkomt. Als je minder scoort, wordt de druk op het hele elftal automatisch groter. Dan ga je fouten maken. Ik ben vooral teleurgesteld in het resultaat, niet zozeer in de wijze waarop we speelden.
Het niveau was vorig seizoen goed genoeg?
Daar heeft het niet aan gelegen. Het ontbrak ons aan scorend vermogen en dat de kleedkamer elkaar niet corrigeerde toen we in die vicieuze cirkel terechtkwamen.
Wanneer gebeurde dat?
November, december. We hebben toen maatregelen genomen, maar dan ben je weer een schoolmeester. Dat moet niet, het moet van de spelers zelf komen. Op een gegeven moment heb ik die maatregelen weer teruggenomen, want uiteindelijk moet de groep de verantwoordelijkheid zelf dragen en nemen. Daar probeer je spelers bij te helpen. Ik heb ze toen weer losgelaten, maar dat ging niet beter, eerder slechter. Toen de weerstand groter werd, vielen er spelers door de mand qua professionaliteit en mentaliteit. Daar komt bij dat we op een fitte Stijn Schaars en Joey Didulica rekenden. Gijs Luirink blesseerde zich in de voorbereiding, Maarten Martens in oktober. Dat is voor een club als AZ niet op te vangen. Daar kwam ook nog bij dat de beoogde spits niet kwam.
Die is er nu ook nog niet…
De spitsen die ik kreeg aangeboden waren in mijn ogen niet beter dan die we nu hebben. We moeten kijken hoe spelers zich ontwikkelen en hoe ze meer gaan produceren. Het is afwachten hoe dat gaat, dat is een proces. Je hoopt en verwacht dat spelers die nu een jaar hier zitten zich daarin verbeteren. Maar scorend vermogen heb je of heb je niet. Ik kijk altijd naar het cv van een speler. Bij Ari is dat redelijk, maar bij Pellè niet. We hebben hem dan ook aangetrokken, omdat we inzagen dat Danny Koevermans zou vertrekken. We hadden meer een rol van pinchhitter in gedachten. Toch stond hij vaak in de basis. Als de ene speler het niet waarmaakt, kies je voor de ander.
Stijn Schaars zei dat het gevoel vanaf de eerste dag van de voorbereiding al anders was dan vorig seizoen, beter. Heeft u dat ook?
Nee, want ik vond de voorbereiding vorig jaar fantastisch. We speelden erg goed tegen Internazionale. Ik vond zelfs dat we verder waren dan het jaar ervoor. Ik vind dat nu weer, de sfeer is geweldig. Maar nu is er ook nog niks aan de hand. Iedereen krijgt hetzelfde aantal speelminuten, er is nog geen concurrentie. Straks ontbrandt die strijd, dan krijg je teleurstellingen.
U zei aan het begin van de voorbereiding dat u zelf ook scherper had moeten zijn…
Ik had moeten inschatten dat mijn spelers nog niet zo ver waren. De twee voorgaande jaren gingen fantastisch. De wisselwerking tussen coach en spelersgroep was uitstekend. Vorig jaar is dat verschoven. Dat was achteraf te wijten aan het feit dat door het ontbreken van Schaars, Didulica, Luirink en Martens de cultuur in de kleedkamer niet meer bewaakt werd. Zij moesten een belangrijke rol in dat proces vertolken.
Gaat u er nu wel scherper op toezien, of moeten Schaars en Didulica dat doen?
Dat moesten ze vorig jaar ook, maar toen hadden ze de macht en kracht niet om die taak te vervullen. Dan moet ik scherper zijn, de beul uithangen, maar dat wil ik niet. Ik heb dat nagelaten… Maar het is een veelheid van factoren die een rol speelden in de resultaten. Nu moesten de nieuwelingen er meteen staan en dat is niet mogelijk gebleken.
Was er niemand die deze taak kon overnemen?
Je wordt geboren als leider. Je kunt mensen niet veranderen, dat moet je ook niet willen. Leiders zijn ook schaars. Als trainer ben je spekkoper als je twee leiders in je team hebt, maar dan moeten ze ook nog de juiste boodschap verkondigen.
Bent u spekkoper met Schaars en Didulica?
De tijd zal het uitwijzen. Hiervoor waren ze niet de leider. De leider bij AZ in mijn periode was Shota Arveladze. In de hiërarchie was hij de nummer een, maar niet door zijn persoonlijkheid. Echter door zijn collegialiteit en spelinzicht kon hij zijn medespelers wel op een bepaalde manier sturen.
Wanneer is voor u het seizoen geslaagd?
Nog zo’n seizoen als het vorige en ik stop bij AZ. We moeten goed voetballen en daaruit rendement halen. We hebben hier de voorwaarden gecreëerd voor een topclub, dus we moeten bovenin meespelen. Dat wordt moeilijk genoeg. We hebben vooral in de breedte aangekocht en nog steeds geen scorende spits. Het moet komen van teambuilding, topsportmentaliteit, met elkaar beter worden. Daarom ben ik hier ook trainer, daarom is AZ ook bij mij uitgekomen.
Nog zo'n seizoen en ze jagen hem Alkmaar uit.