AZ 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 06, 2008 2:45 pm

‘Nog zo’n seizoen en ik stop bij AZ’

Louis van Gaal en AZ maken zich op voor een nieuw seizoen. De coach die altijd naar perfectie streeft gaf tijdens het teleurstellende verloop van vorig seizoen een signaal af door te zeggen dat hij zou opstappen. De spelers konden de coach, die komende vrijdag trouwt met zijn Truus, op ander gedachten brengen, maar ze moeten het dit jaar laten zien.

Hoe heeft u vorig seizoen ervaren?
Als zeer teleurstellend. Als je de wedstrijden analyseert denk ik dat we negen van de tien keer de betere ploeg waren. Ondanks dat we elfde zijn geworden. We hebben ongelooflijk veel kansen gecreëerd. Wel hebben we meer doelpunten tegen gekregen, maar dat is meestal het geval als je in een vicieuze cirkel terechtkomt. Als je minder scoort, wordt de druk op het hele elftal automatisch groter. Dan ga je fouten maken. Ik ben vooral teleurgesteld in het resultaat, niet zozeer in de wijze waarop we speelden.

Het niveau was vorig seizoen goed genoeg?
Daar heeft het niet aan gelegen. Het ontbrak ons aan scorend vermogen en dat de kleedkamer elkaar niet corrigeerde toen we in die vicieuze cirkel terechtkwamen.

Wanneer gebeurde dat?
November, december. We hebben toen maatregelen genomen, maar dan ben je weer een schoolmeester. Dat moet niet, het moet van de spelers zelf komen. Op een gegeven moment heb ik die maatregelen weer teruggenomen, want uiteindelijk moet de groep de verantwoordelijkheid zelf dragen en nemen. Daar probeer je spelers bij te helpen. Ik heb ze toen weer losgelaten, maar dat ging niet beter, eerder slechter. Toen de weerstand groter werd, vielen er spelers door de mand qua professionaliteit en mentaliteit. Daar komt bij dat we op een fitte Stijn Schaars en Joey Didulica rekenden. Gijs Luirink blesseerde zich in de voorbereiding, Maarten Martens in oktober. Dat is voor een club als AZ niet op te vangen. Daar kwam ook nog bij dat de beoogde spits niet kwam.

Die is er nu ook nog niet…
De spitsen die ik kreeg aangeboden waren in mijn ogen niet beter dan die we nu hebben. We moeten kijken hoe spelers zich ontwikkelen en hoe ze meer gaan produceren. Het is afwachten hoe dat gaat, dat is een proces. Je hoopt en verwacht dat spelers die nu een jaar hier zitten zich daarin verbeteren. Maar scorend vermogen heb je of heb je niet. Ik kijk altijd naar het cv van een speler. Bij Ari is dat redelijk, maar bij Pellè niet. We hebben hem dan ook aangetrokken, omdat we inzagen dat Danny Koevermans zou vertrekken. We hadden meer een rol van pinchhitter in gedachten. Toch stond hij vaak in de basis. Als de ene speler het niet waarmaakt, kies je voor de ander.

Stijn Schaars zei dat het gevoel vanaf de eerste dag van de voorbereiding al anders was dan vorig seizoen, beter. Heeft u dat ook?
Nee, want ik vond de voorbereiding vorig jaar fantastisch. We speelden erg goed tegen Internazionale. Ik vond zelfs dat we verder waren dan het jaar ervoor. Ik vind dat nu weer, de sfeer is geweldig. Maar nu is er ook nog niks aan de hand. Iedereen krijgt hetzelfde aantal speelminuten, er is nog geen concurrentie. Straks ontbrandt die strijd, dan krijg je teleurstellingen.

U zei aan het begin van de voorbereiding dat u zelf ook scherper had moeten zijn…
Ik had moeten inschatten dat mijn spelers nog niet zo ver waren. De twee voorgaande jaren gingen fantastisch. De wisselwerking tussen coach en spelersgroep was uitstekend. Vorig jaar is dat verschoven. Dat was achteraf te wijten aan het feit dat door het ontbreken van Schaars, Didulica, Luirink en Martens de cultuur in de kleedkamer niet meer bewaakt werd. Zij moesten een belangrijke rol in dat proces vertolken.

Gaat u er nu wel scherper op toezien, of moeten Schaars en Didulica dat doen?
Dat moesten ze vorig jaar ook, maar toen hadden ze de macht en kracht niet om die taak te vervullen. Dan moet ik scherper zijn, de beul uithangen, maar dat wil ik niet. Ik heb dat nagelaten… Maar het is een veelheid van factoren die een rol speelden in de resultaten. Nu moesten de nieuwelingen er meteen staan en dat is niet mogelijk gebleken.

Was er niemand die deze taak kon overnemen?
Je wordt geboren als leider. Je kunt mensen niet veranderen, dat moet je ook niet willen. Leiders zijn ook schaars. Als trainer ben je spekkoper als je twee leiders in je team hebt, maar dan moeten ze ook nog de juiste boodschap verkondigen.

Bent u spekkoper met Schaars en Didulica?
De tijd zal het uitwijzen. Hiervoor waren ze niet de leider. De leider bij AZ in mijn periode was Shota Arveladze. In de hiërarchie was hij de nummer een, maar niet door zijn persoonlijkheid. Echter door zijn collegialiteit en spelinzicht kon hij zijn medespelers wel op een bepaalde manier sturen.

Wanneer is voor u het seizoen geslaagd?
Nog zo’n seizoen als het vorige en ik stop bij AZ. We moeten goed voetballen en daaruit rendement halen. We hebben hier de voorwaarden gecreëerd voor een topclub, dus we moeten bovenin meespelen. Dat wordt moeilijk genoeg. We hebben vooral in de breedte aangekocht en nog steeds geen scorende spits. Het moet komen van teambuilding, topsportmentaliteit, met elkaar beter worden. Daarom ben ik hier ook trainer, daarom is AZ ook bij mij uitgekomen.
Metro

Nog zo'n seizoen en ze jagen hem Alkmaar uit. :666.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » wo aug 06, 2008 3:07 pm

Denk dat er veel aan zal liggen hoe deze groep de eerste wedstrijden door gaat komen.Lukt dat, net als in hun beste jaar, metredelijk goed voetbal zullen een tijdje aan kunnen haken.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 06, 2008 3:40 pm

Ben niet diep onder de indruk van de selectie van AZ.

Denk dat AZ zijn kans heeft gehad. In een van de twee afgelopen jaren had het kampioen kunnen worden.

Lionel

Bericht door Lionel » wo aug 06, 2008 4:19 pm

Mooie open deur Joey!
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 06, 2008 4:21 pm

Ja, hè? :headbang.gif: :neutral.gif:

LVG pakt zijn kansen niet meer, laat ik het zo zeggen.

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » do aug 07, 2008 7:27 am

Dus AZ is écht het tweede Ajax...
joey schreef:Denk dat AZ zijn kans heeft gehad. In een van de twee afgelopen jaren had het kampioen kunnen worden.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 13, 2008 9:45 am

Verrassend:

Ooijer heeft sterke voorkeur voor transfer naar AZ

EXCLUSIEF - De kans dat André Ooijer Blackburn Rovers dit seizoen verruilt voor de Eredivisie, is nog altijd aanwezig. Maar hij verkast dan niet naar PSV, zoals algemeen werd aangenomen.

In besloten kring sprak de 34-jarige verdediger zijn voorkeur juist uit voor AZ, dat hem voor twee seizoenen wil contracteren. Ooijer zou zijn loopbaan graag aflsuiten in Nederland, maar heeft dan wel de medewerking van Blackburn Rovers nodig.

Het contract van de Oranje-international bij de Engelse club loopt immers nog een jaar door, zodat er een afkoopsom op tafel moet komen. 'Want ik vermoed dat Blackburn hem niet zomaar zal laten gaan', stelt Sigi Lens, de zaakwaarnemer van Ooijer, in de nieuwe Voetbal International.

Sinds de Amsterdammer in verband is gebracht met de Nederlandse topclubs – ook Feyenoord en Ajax waren voor hem in de markt – laten de beleidsbepalers van Blackburn regelmatig weten hem langer te willen vastleggen.

Een concrete aanbieding heeft Lens echter nog niet ontvangen. 'De bal ligt nu in feite bij de clubs', aldus Lens. 'Als AZ zich officieel meldt, zal de reactie van Blackburn bepalend zijn. Toen er in de winterstop belangstelling kwam, waren ze nog duidelijk. No chance. Daarom kan ik me niet voorstellen dat het makkelijk wordt, want André is voor Blackburn een belangrijke speler.'

'Bovendien hoeft hij niet ten koste van alles weg', vervolgt Lens. 'Maar hij heeft zich ook verdiept in AZ en de mogelijkheden van die club. Dat lijkt hem wel wat. De grote vraag is of Blackburn toestemming geeft om te praten. Anders houdt het op.'
vi.nl

999

Bericht door 999 » wo aug 13, 2008 3:27 pm

CZIOMMER MAG VERTREKKEN BIJ AZ

Simon Cziommer’s toekomst ligt niet bij AZ. De 27-jarige middenvelder heeft te horen gekregen dat hij dit seizoen niet veel aan spelen toe zal komen en daarom mag uitzien naar een nieuwe club. Dat staat in de VI van deze week.

De Duitser is momenteel herstellende van een heupoperatie. Hij maakte afgelopen week pas zijn eerste speelminuten in de voorbereiding. Voor jong AZ speelde hij veertig minuten mee tegen Espanyol (1-1). Daarin maakte hij de enige Alkmaarse treffer.

Cziommer heeft in Alkmaar nog een contract tot 2010, maar kan bij AZ rekenen op veel concurrentie op het middenveld. Voor de positie van aanvallende middenvelder heeft trainer Louis van Gaal onder meer de keuze uit Maarten Martens, Mounir El Hamdaoui en en de van NEC overgenomen Brett Holman.

Cziommer speelde in zijn carrière eerder voor FC Twente, Roda JC en Schalke ’04.
Blij met de punten ...

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » wo aug 13, 2008 3:55 pm

Laat hem maar naar NEC komen... :)
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za aug 16, 2008 1:15 pm

Ruiz staat in de belangstelling van AZ (VRT TT). Zou ik een uitstekende optie vinden, maar goed.

Michael_B

Bericht door Michael_B » za aug 16, 2008 1:19 pm

Ruiz wie? Wat voor speler (keeper?) is dat?
Face your fears and live your dreams, No Fear

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za aug 16, 2008 1:22 pm

Bryan Ruiz. Multifunctionele spits van Gent. Echt een hele goeie vind ik zelf.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za aug 16, 2008 1:27 pm

Dembele speelt zich aardig in de kijker trouwens daar in Peking. Blijft een fantastische speler hoor.

Michael_B

Bericht door Michael_B » za aug 16, 2008 2:07 pm

Peter schreef:Bryan Ruiz. Multifunctionele spits van Gent. Echt een hele goeie vind ik zelf.
Een scorende spits of meer een spits die in teamverband speelt? Hoop niet dat AZ een scorende spits haalt, ze hebben namelijk al een behoorlijk middenveld en met wellicht Ooijer in de verdediging erbij wordt het bijna wat.

Hoop dat Dembele vertrekt voor niet teveel centen.

X --- X --- X
-----Martens---
Schaars ---- Mendes
-----De Zeeuw ---
Pocognoli - Donk - Ooijer - Jaliens
---- Romero ----
Face your fears and live your dreams, No Fear

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za aug 16, 2008 3:03 pm

brigade zuid schreef:Dembele speelt zich aardig in de kijker trouwens daar in Peking. Blijft een fantastische speler hoor.
Inderdaad, zeer groot talent. Weinig scorend vermogen maar verder uitstekende speler, beste man op het veld. Zo ongelooflijk sterk en nog balvaardig ook.
Ajax!

wimpey

Bericht door wimpey » za aug 16, 2008 7:16 pm

Giacomo Puccini schreef: Inderdaad, zeer groot talent. Weinig scorend vermogen maar verder uitstekende speler, beste man op het veld. Zo ongelooflijk sterk en nog balvaardig ook.
Als ik bij PSV wat te zeggen had, zou ik onmiddelijk Dembele halen. Is en blijft een geweldenaar. En zó duur zal ie niet zijn.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za aug 16, 2008 9:58 pm

wimpey schreef:
Giacomo Puccini schreef: Inderdaad, zeer groot talent. Weinig scorend vermogen maar verder uitstekende speler, beste man op het veld. Zo ongelooflijk sterk en nog balvaardig ook.
Als ik bij PSV wat te zeggen had, zou ik onmiddelijk Dembele halen. Is en blijft een geweldenaar. En zó duur zal ie niet zijn.
Ik denk dat ze daar bij az anders over denken.

generaal

Bericht door generaal » za aug 16, 2008 10:09 pm

wimpey schreef:
Ik zie ze er gerust 10 miljoen euro voor vragen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 16, 2008 10:18 pm

Als dat al niet het geval was dan is het na vandaag zeker zo. Een goed optreden op de OS doet wonderen.

Maar Dembele is natuurlijk ook gewoon een fantastisch talent. Als hij nog wat meer doelpunten gaat maken is hij helemaal niet te houden.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » zo aug 17, 2008 6:35 am

generaal schreef: k zie ze er gerust 10 miljoen euro voor vragen.
Dat zou ik als PSV zijnde betalen. Als Koef en Lazo elk, volgens PSV dan, al zo´n 6 tot 7 mio waard zijn, is Dembélé minimaal 10 mio waard. En met hem wordt PSV wél beter, met Koef en Lazo zeker niet.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 17, 2008 1:12 pm

Dat geld heeft PSV niet. En ik geloof ook niet dat LVG Dembele voor dat bedrag laat gaan. Waarom zou hij?

wimpey

Bericht door wimpey » zo aug 17, 2008 3:40 pm

joey schreef:Dat geld heeft PSV niet. En ik geloof ook niet dat LVG Dembele voor dat bedrag laat gaan. Waarom zou hij?
Het lijkt mij dat PSV nog effe wacht totdat Twente definitief geen CL speelt en dat men dan nog effe een aanvaller haalt. Arsenal in de CL levert PSV immers 9 mio extra op. Leg er een paar miljoen bij en je hebt een topper. Dembele bijv.

Lionel

Bericht door Lionel » zo aug 17, 2008 4:05 pm

Heel goed mogelijk inderdaad!
IK GELOOF!!!!!!

999

Bericht door 999 » zo aug 17, 2008 4:23 pm

Waarom zou AZ Dembele laten gaan ?.
Blij met de punten ...

generaal

Bericht door generaal » zo aug 17, 2008 6:28 pm

Bovendien heb ik niet het idee dat PSV zoveel geld in Dembele wil investeren. Die azen eerder op een onbekend groeibriljantje dat ze met een vette marge eventueel kunnen doorverkopen.

Gesloten