NEC

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Harm

Bericht door Harm » ma jan 08, 2007 10:38 pm

Eigenlijk is het toch heel simpel?

Gewoon NEC opheffen en één FC Gelderland in het Gelredome laten spelen. Dan zit dat stadion ook weer eens vol.

Poeder

Bericht door Poeder » ma jan 08, 2007 10:38 pm

Apart dat Van Delft Boekhoorn zo openlijk aanvalt,... ik dacht dat Boekhoorn nog steeds achter de schermen, financieel, actief was bij nec.

Michael_B

Bericht door Michael_B » di jan 09, 2007 10:38 am

Mooi, meteen Kivuvu voor weinig vastleggen en aan NEC verhuren.
Face your fears and live your dreams, No Fear

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di jan 09, 2007 12:15 pm

Inderdaad. Al lijkt het me dat NEC eerst zal proberen Baretto voor veel geld te verpatsen. Verder loopt er volgens mij niet zoveel interessants rond bij NEC.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » di jan 09, 2007 1:09 pm

'NEC in de markt voor Feyenoorder Davids' | Door: Roel, ForzaNEC.nl
Gepubliceerd: Vandaag 12:54 | Laatst bijgewerkt: Vandaag 12:55 | 1 reactie

Feyenoord wil Lorenzo Davids buiten Rotterdam ervaring laten opdoen. NEC is een gegadigde de middenvelder in te lijven.

NEC zit mede door de schorsing van Youssouf El-Akchaoui niet ruim in verdedigend ingestelde linkspoten. Volgens Omroep Gelderland heeft de Nijmeegse club daarom zijn pijlen gericht op Davids.

Davids (20) komt bij Feyenoord te weinig aan spelen toe. Om een stagnerende ontwikkeling voor te zijn ziet de Rotterdamse club een verhuur van de linkspoot als goede optie. Bij NEC zou Davids worden herenigd met trainer Mario Been, die bij de beloftes van Feyenoord werkte met de middenvelder.

Bron: Voetbal International
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » wo jan 10, 2007 7:49 am

Tja...de omstandigheden in Maspalomas zijn iig prima... :hypocrite: :X

Van Delft: ‘De Goffert is de sleutel’

Geschreven door Daniel Cabot-Kerkdijk op woensdag, 10 januari om 00:53

De miljoenenschuld van NEC is hard aangekomen bij elke liefhebber van de Nijmeegse voetbalclub. Tegenover Omroep Gelderland heeft Hans van Delft, voorzitter van de Goffertclub, laten weten zich verantwoordelijk te voelen voor de schuldenlast die de club de laatste jaren heeft opgebouwd.

Eerder deze week werd namelijk bekend dat de Nijmeegse club door de KNVB is geplaatst in Categorie I. Dit houdt in dat de financiële boekhouding niet in orde is en derhalve de club onder direct toezicht komt te staan van de voetbalbond.

Met name in het begrotingsjaar 2004-2005 zou een groot verlies geleden zijn. Dit zou weer voortvloeien uit enkele grote transfers die daarvoor werden afgerond. Met name het aantrekken van spelers als Edgar Barreto en Andrzej Niedzielan zouden hierin zwaar hebben meeewogen.

“Voor bestuurders en investeerders is dit geen enkele verrassing. Er is geen paniek”, liet de preses vanuit het Spaanse Gran Canaria weten, waar de ploeg een week vertoeft. De tekorten liepen in rap tempo op toen Van Delft aan het bewind was.

“We wilden doorgroeien, maar hadden ook pech. Het doel was om spelers als Barreto en Niedzielan weer tussentijds te verkopen. Dat is niet gelukt. Maar toen we ze haalden was iedereen daar wel met zijn volle verstand bij.”

Volgens Van Delft kampen de Nijmegenaren met een schuld op de eigen begroting van 3,8 miljoen euro. “Een groot deel van de totale schuld zijn achtergestelde leningen (ongeveer zes miljoen euro, red.), die niet opgevraagd zullen worden. Alle investeerders weten dat. De sfeer is hier prima. We gaan gewoon door.”

Om grote aankopen hoeven de supporters voorlopig in ieder geval niet te vragen. ”Een jaar geleden hebben we de koers al gewijzigd en de bakens verzet. De sleutel ligt in het stadion. Dat blijft wel mijn verantwoordelijkheid. De capaciteit moet naarstig omhoog naar 18.000 zitplaatsen. Er gaat een topsportcentrum komen, waardoor de investeringskansen toenemen. Alléén dan kun je nog verder.”

Bron: http://www.voetbalzone.nl/index.asp

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » wo jan 10, 2007 4:29 pm

NEC en Roda in de race voor Stojanovic

10 januari 2007, 15:44
Door: Jelmer van der Dussen
Sasa Stojanovic lijkt binnenkort de overstap naar de Eredivisie te maken. De middenvelder van FC Eindhoven staat in de belangstelling van verschillende Eredivisieclubs, waaronder NEC Nijmegen en Roda JC.
De 23-jarige Stojanovic is dit seizoen één van de smaakmakers bij de eerstedivisionist. Met negen doelpunten en vier assist is de Serviër al meerdere malen belangrijk geweest voor zijn club.

Roland Vroomans, technisch manager van Eindhoven, vindt de interesse niet verbazingwekkend. "De belangstelling is niet vreemd, want hij doet het goed", vertelt hij in de VI. "We hopen dat hij blijft, maar in zijn contract is een gelimiteerde transfersom opgenomen. We zijn dus druk bezig met het aftasten van de markt. We moeten alert zijn voor het geval dat Sasa vertrekt."
voetbalprimeur.nl

jabu

Bericht door jabu » wo jan 10, 2007 4:44 pm

Stojanovic komt toch uit de jeugd van PSV?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo jan 10, 2007 5:38 pm

Ja.

Ramona

Bericht door Ramona » wo jan 10, 2007 5:55 pm

Tok tok tok tok... :X :hypocrite:

'Vervelend, maar wij raken hierdoor niet van de leg'

Door: Redactie ForzaNEC.nl

Gepubliceerd: Vandaag 09:31

De KNVB gaat de financiën van NEC de komende tijd strenger controleren. De Nijmeegse club heeft in de eerste jaren na de eeuwwisseling boven zijn stand geleefd en heeft een miljoenenschuld opgebouwd. De clubleiding denkt dat de problemen snel tot het verleden behoren.

De veertig meegereisde sponsors zagen hun trip naar Gran Canaria, waar NEC deze week op trainingsstage is, onaangenaam verstoord door het nieuws dat de KNVB had besloten de club de komende tijd onder curatele stellen.

Voorzitter Vincent Paes en directeur Jacco Swart gaven snel opening van zaken en wisten daarmee bij de geldschieters de dreigende onrust te bezweren.

De ingreep van de KNVB gaf nochtans nieuw voer aan de regelmatig opduikende geruchten dat de Nijmeegse club ten onder dreigt te gaan aan torenhoge schulden. De leiding van NEC wijst die suggestie echter resoluut van de hand. ''Geen misverstand, ook wij vinden de situatie ernstig'', erkent Jacco Swart. ''Toch menen wij dat er een goede basis is om de club te runnen. Er is inderdaad sprake van een negatief vermogen, maar het gaat wel om exploitatietekorten uit voorgaande jaren. In het seizoen 2005/06 hebben we een positief resultaat geboekt en ook in het lopende boekjaar verwachten wij break even te kunnen draaien.''

Hoe hoog is de schuld?

''Het gaat in totaal om een bedrag van 9 miljoen euro, stelt Vincent Paes. ''Daarvan is 5 miljoen achtergesteld vermogen dat afkomstig is van investeerders. Geld dat niet opeisbaar is. De resterende 4 miljoen is daarmee het eigenlijke negatieve vermogen en zullen we wel op termijn uit onze begroting moeten opbrengen. Dat kan met kleine stapjes, door structureel niet meer uit te geven dan er binnenkomt. Daarnaast kun je incidenteel een grotere stap zetten via een transfer.''

Swart: ''Ik geef toe dat NEC de laatste jaren geen enkele speler meer heeft verkocht. Maar als ik kijk naar de huidige selectie, verwacht ik wel dat dat gaat veranderen. En via een lucratieve transfer kun je soms een belangrijke slag maken. Kijk naar FC Twente. Die club was een paar jaar geleden technisch failliet, maar na de verkoop van Collins John aan Fulham stonden ze er ineens een stuk beter voor. En kijk eens waar ze nu staan.''

Waar komt die schuld vandaan?

Swart: ''Exploitatieverliezen uit het verleden. Nadat NEC in 2003 Europees voetbal haalde, hebben we een paar magere jaren gehad, sportief en financieel. Sindsdien hebben we onze huishouding beter op orde weten te krijgen. Bijvoorbeeld door de spelerssalarissen meer in balans te brengen. De zeven nieuwe spelers die we voor dit seizoen hebben aangetrokken, hebben bijna allemaal een prestatiecontract getekend. Een belangrijk deel van hun inkomsten moeten ze halen uit hun inbreng op het veld.''

Paes: ''Wij zijn ervan overtuigd dat NEC nu structureel zijn eigen broek op kan houden. De vraag is of wij daarmee genoegen moeten nemen of dat we de ambitie moeten hebben verder te groeien. Willen we niet links en rechts gepasseerd worden door andere clubs, dan zal de begroting omhoog moeten. Op dit moment kan dat alleen nog met kleine stapjes, maar door bij voorbaat de accommodatie uit te breiden kunnen weer grote stappen gezet worden.''

Je hoort ook regelmatig dat NEC fors in het krijt zou staan bij de gemeente.

Swart, stellig: ''Wij staan nul euro rood bij de gemeente. Het is wel zo dat wij momenteel een achterstand hebben bij het opbouwen van het garantievermogen. is. De gemeente heeft bij de verkoop van het stadion geëist dat wij geld (circa 2 miljoen, HA) opzij zouden zetten als een soort zekerstelling voor de huur. Die termijn is nog niet verstreken, maar we willen daar graag nog eens over praten. Verder hebben wij afspraken gemaakt over de huur. Een voetbalclub heeft gedurende het jaar gunstige en minder gunstige maanden, We zijn overeengekomen dat we niet elke maand evenveel hoeven af te dragen, zolang we er maar voor zorgen dat op 31 december elke cent is overgemaakt. Dat is nog elk jaar gelukt en dat zal ook dit jaar lukken.''

NEC zit nu in categorie I. Wat houdt dat in?

Swart: ''Heel vervelend, maar wij raken hierdoor niet van de leg. We zullen de begrotingsdiscipline moeten handhaven en daarover nadrukkelijker dan voorheen met Zeist moeten overleggen. Dat betekent overigens niet dat de KNVB kan bepalen of wij een nieuwe speler al of niet mogen aantrekken. Wel zullen we grote investeringen aan de bond moeten voorleggen, al helemaal als het om een overschrijding van de begroting gaat. Maar ik ben echt niet bang dat de KNVB ons voor de voeten gaat lopen. Hun belangen lopen parallel aan de onze: allebei willen we dat NEC een gezond beleid voert.''

Paes: ''Gezien de financiële prognoses en het feit dat het slechte boekjaar 2004/2005 volgend jaar niet meer meetelt, ben ik ervan overtuigd dat NEC volgend seizoen weer in categorie II zit''

Bron: De Gelderlander

Wouter

Bericht door Wouter » wo jan 10, 2007 6:30 pm

NEC...........................

Is dat niet dat clubje waar een paar jaar geleden een groot aantal debielen nog op de tribune riep dat Vitesse failliet zou gaan?????

Hihi, proest....Sorry Ramona, ik ben echt niet zo van het leedvermaak, maar in sommige gevallen.... :yes:

Vitesse gaat overigens de omgekeerde weg: van fase 1 naar fase 2, las ik onlangs. :yes:

Ramona

Bericht door Ramona » wo jan 10, 2007 6:52 pm

Ahwel...snap ik... :D al was Tita tovenaars' hoed veel hoger natuurlijk... :moontje:

Nu maar hopen dat 't goed komt met de investeerder van het Gedrocht, nietwaar...is toch ook nog steeds allerlei gedoe om gaande of is dat inmiddels verleden tijd... eindelijk?! :cheer:

Wouter

Bericht door Wouter » wo jan 10, 2007 6:59 pm

Gelredome is niet van Vitesse. Heeft in principe dus weinig met de club te maken. Voor de gemeente zou het wel zo prettig zijn als ze het stadion kunnen verkopen, denk ik.

Ramona

Bericht door Ramona » wo jan 10, 2007 7:02 pm

Dat is zo, maar er kunnen wel belangen verstrengeld raken zodat naar elders uitgeweken moet worden om te spelen bijv. Alles best...zolang 't maar boven de Waal blieft... :twisted: :D

Wouter

Bericht door Wouter » wo jan 10, 2007 7:28 pm

Ik las dat Van Delft NEC graag naar Elst verhuist had... :D

Ramona

Bericht door Ramona » do jan 11, 2007 9:26 am

:sneaky1:

Maar goed...het betere werk daaroh nu in het Spaanse zunneke...

Wedstrijdverslag N.E.C. - Be Quick 1887

4 Oefenduel 1

Woensdag 10 januari 2007, Trainingskamp Maspalamos, Gran Canaria
Scoreverloop:
28' Denneboom 1-0 (pen.), 35' Bosman 1-1, 39' Denneboom 2-1, 75 Worm 3-1, 85' 4-1 Jans

De kop is er af
Mario Been is tevreden over zege op amateurhoofdklasser Be Quick

N.E.C. speelde gistermiddag zijn eerste wedstrijd in het nieuwe kalenderjaar. De ploeg van Mario Been klopte amateurhoofdklasser Be Quick met 4-1.

Hét moment van de wedstrijd. Rutger Worm besluit een fraaie actie met een al even mooi doelpunt en viert de treffer alsof hij N.E.C. de Champions League heeft bezorgd. Hij heeft moeite zijn tranen te bedwingen en wijst zelfs naar de blauwe hemel boven Gran Canaria. Overdreven? Nee hoor. De jonge Nijmegenaar heeft namelijk een bewogen week achter de rug. Afgelopen vrijdag overleed zijn opa. Vanwege de begrafenis meldde Worm zich pas dinsdag in het trainingskamp van N.E.C. op Gran Canaria.
„Ik heb met allebei mijn opa’s een redelijk hechte band. Degene die nu overleden is, woonde wat verder weg, in Alkmaar. Maar ik zag hem toch zeker een keer of zes per jaar. Hij is 88 geworden. Gestorven van ouderdom, zijn hart hield er mee op.”
Worm draagt zijn doelpunt op aan zijn grootvader. „Absoluut, die was voor hem”, aldus de aanvaller. „Ik wilde dolgraag scoren, voor hem, maar ook voor mezelf. Ik zat goed in de wedstrijd, ik kreeg veel kansen, ik moest er gewoon een maken.”

Worms goal, acht minuten voor tijd, is N.E.C.'s derde van de middag. Eerder heeft Romano Denneboom tweemaal de roos getroffen, eerst vanaf de stip, nummer twee een beauty met links, een specialiteit die hij de laatste tijd wel vaker laat zien.
Hoewel N.E.C. het oefenpotje uiteindelijk naar zijn hand zet, bieden de Groningse amateurs goed weerwerk. Trainer Mario Been is na afloop dan ook dik tevreden. „Weer een goeie dag gehad, Vanmorgen zwaar getraind, vanmiddag een wedstrijd tegen een goede, fysiek sterke tegenstander. Het is een nuttig trainingskamp,” Be Quick is een van de oudjes is het Nederlandse voetbal. De club werd opgericht in 1887 en in stadion Esserberg werd tussen 1954 en 1964 zelfs betaald voetbal gespeeld. „Ik kan me zelfs nog een wedstrijd tegen N.E.C. herinneren”, zegt voorzitter Dick Osinga. „Dat was in 1959. Ik zal het nooit vergeten. Toen ik thuiskwam, was mijn grootvader overleden.” De parallel met Rutger Worm wordt pas later duidelijk.
Zoals wel meer amateurclubs zoekt ook Be Quick elk jaar de zon op in de winterstop. „Dit is alweer de achtste keer”, zegt voorzitter Osinga. „Wij zijn een vereniging die zijn spelers niet individueel betaalt. In plaats daarvan bieden wij ze een weekje buitenland, al moeten ze zelf ook een bijdrage leveren.”

Mario Been gaf gistermiddag alle beschikbare spelers speeltijd. Debutant Raymond Beerens speelde zelfs bijna een volledige wedstrijd. Raymon van Emmerik (liesklachten), Ferne Snoyl (buikspier) en Theo Dams (enkel) bleven aan de kant

Verslag: De Gelderlander, door Harry Arts

Opstelling 1e helft: Gábor Babos; Muslu Nalbantoglu, Peter Wisgerhof (a), Mark Otten, Jonas Olsson; Dominique Kivuvu, Edgar Barreto, Brett Holman; Romano Denneboom, Andrzej Niedzielan, Roy Beerens.

Opstelling 2e helft: Gábor Babos; Bas Bakker, Patrick Pothuizen (a), Mark Otten, Youssef El-Akchaoui; Günther Vanaudenaerde, Rutger Worm, Edgar Barreto; Saidi Ntibazonkiza, Paul Jans, Roy Beerens (70' Brett Holman).

Ferne Snoyl (buikspier), Raymon van Emmerik (lies) en Theo Dams (lies/enkel) kwamen wegens blessures niet in actie.

Afbeelding

Foto's door Broer van den Boom

Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » do jan 11, 2007 11:37 am

VI: Alarmfase 1 in De Goffert 10/01/2007

De race om het kampioenschap van Gelderland eist zijn tol. Voetbal International ontdekte dat NEC buurman Vitesse heeft afgelost als categorie 1-club bij de licentiecommissie van de KNVB. Daarmee zit NEC officieel in de gevarenzone. De cijfers zijn dieprood, de perspectieven inktzwart.

Maandenlang hield NEC de indeling in categorie I bewust achter voor gemeente, supporters en sponsors. Pas toen Voetbal International de clubleiding met deze dubieuze werkwijze confronteerde en de gemeente op de hoogte stelde, vond de zogenaamde volksclub het nodig af te dalen uit de ivoren toren. Plotseling achtte de directie het opeens wél nodig open kaart te spelen en bracht het nieuws - twee maanden na dato - naar buiten via de website van de club.

'NEC is kerngezond. We hebben zelfs de begroting ten opzichte van vorig jaar wat opgeschroefd naar 12,5 miljoen.'
Voorzitter Vincent Paes, twee maanden geleden in VI

Kerngezond. We kijken het voor de zekerheid toch nog maar even na in de Dikke van Dale: 'Kerngezond: door en door gezond.' Vreemd. Een uitgebreid onderzoek leert ons juist dat NEC momenteel onder curatele staat bij de KNVB. NEC is een categorie I-club. Erger kan niet. Dat is de categorie waarin Vitesse belandde ten gevolge van het echec met Karel Aalbers en waarin Fortuna Sittard al jaren ronddoolt. Kortom, NEC is in de ogen van de KNVB een van de ongezondste clubs in de Eredivisie. De club staat onder een streng betalings- en begrotingsregime. De hoogste tijd dus voor een gesprek met Vincent Paes. De nieuwbakken voorzitter van NEC is niet bepaald populair bij de Nijmeegse investeerders en zelf zijn we ook niet echt blij met zijn uitspraken eerder dit jaar. Het gesprek is onthutsend. De nieuwjaarswensen zijn nog prettig, maar daarna wordt het een gedenkwaardig gesprek. Na herhaaldelijk vragen, komt Paes met de conclusie: 'Ik wil het nog wel voor de derde keer herhalen: we kunnen aan de korte termijnverplichtingen voldoen en we hebben een sluitende begroting. NEC is gezond!'

Technisch directeur en NEC-dinosaurus Leen Looyen voorziet wél grote problemen, zo kondigde hij vorige week al aan in VI. 'Paes moet zo snel mogelijk de begroting optrekken naar achttien miljoen', signaleerde Mister NEC. En achter de schermen werkt voormalig voorzitter Hans van Delft als een bezetene aan een uitweg. Volgens ingewijden is hij officieus nog steeds de voorzitter, alleen dan zonder NEC-colbertje. Van Delft viel na het overdragen van de voorzittershamer letterlijk om. Een lichte hartaanval vloerde de reus. Of er een causaal verband is met de negen tropenjaren in dienst van NEC is niet te bewijzen. Het is bijna vervelend om de man nu te vragen naar de financiële problemen rond zijn club. 'Als we niet binnen een paar jaar onze begroting naar achttien miljoen euro tillen is NEC klaar voor de Jupiler League. Ik geef niet op voordat er een continuïteit is bereikt. We hebben met z'n allen veel te hard gewerkt om NEC zover te krijgen, dan laten we de club nu ook niet in de steek.'

Buffer
NEC balanceerde begin 2003 op de rand van de afgrond. De club had na zware investeringen in spelers en stadion een torenhoge schuld. De beoogde revenuen uit spelersverkopen bleven uit en uiteindelijk moest de gemeente Nijmegen de club redden. Het bestuur van Nederlands oudste stad kocht het kleine Colosseum voor twaalf miljoen euro en werd huurbaas van De Goffert. NEC kon na aftrek van de bouwkosten 4,5 miljoen euro bijschrijven en was in één klap uit de problemen. De inhoud van het collegevoorstel met betrekking tot de megadeal is begin 2003 doordrenkt met optimisme: 'Door tegenvallende inkomsten uit spelerstransfers is na een aantal verliesgevende jaren de financiële positie van NEC verzwakt. Het bestuur van NEC heeft hierop gereageerd met bezuinigen en het realiseren van hogere inkomsten. Hierdoor is vanaf het seizoen 2003/2004 weer een sluitende exploitatie mogelijk, zonder dat daar inkomsten uit transfers voor nodig zijn. NEC heeft de begroting dan structureel op orde. NEC onderscheidt zich daarin van een aantal andere bvo's, waar de laatste tijd structurele financiële problemen aan het licht zijn gekomen.'

Niettemin staat NEC dik drie jaar later onder curatele bij de KNVB. Uiteraard volgden vier jaar geleden stevige afspraken met het linkse stadsbestuur. De belangrijkste: de club moet begin 2008 een buffer hebben van ruim twee miljoen euro, anders komt de club niet alleen bij de KNVB, maar ook bij de gemeente onder curatele. Die kans is aanzienlijk, want in de boeken staat bijna negen miljoen euro onder het kopje eigen vermogen. Helaas staat er een min voor. De buffer komt er dus niet. Het stadion zit wekelijks bijna vol, het sponsorhome puilt uit maar transferopbrengsten zijn uiterst zeldzaam in Nijmegen. Pieter Collen was in 2001, alweer vijfenhalf jaar geleden, de laatste die voor een fatsoenlijk bedrag vertrok. Mogelijkheden om nieuwe inkomsten te genereren zijn er dus nauwelijks. Bezuinigen is het devies.

Bovenmodale spelers
Op de hoofdredactie in Gouda werden de signalen dat het bij NEC helemaal niet zo goed ging steeds sterker. Relatief zware investeringen in bovenmodale spelers als Edgar Barreto, Andrzej Niedzielan, Romano Denneboom en Saïd Boutahar leverden geen enkel rendement op, een dikke vier miljoen aan investeringen verdampte onder de ogen van een elftal rijke vrienden. Slechts dankzij een aantal getrouwen konden Leen Looyen en Mario Been de selectie dit jaar nog enigszins Eredivisiewaardig optuigen. Over Europees voetbal sprak niemand meer. Even koppen snellen in het NEC-archief spreekt al duidelijke taal: 'NEC op gevaarlijk kruispunt', 'NEC in onmogelijke spagaat', 'Alles verterende ambitie' en 'Rampscenario dreigt voor NEC' zijn zomaar een paar koppen. Uit de eerste oriënterende gesprekken worden twee zaken snel glashelder. De situatie in Nijmegen is uitermate precair en rond de club durft niemand openlijk te zeggen waar het op staat. Oersponsor Frans Hendriks had het bij het aantreden van de nieuwe voorzitter over 'Noord-Koreaanse toestanden.' Nu blijkt wel waarom. Het is op zijn minst opvallend dat niemand zijn naam wil terugzien in het blad. Als de opgevraagde jaarverslagen van de Kamer van Koophandel in de bus glijden, blijkt pas hoe zorgelijk de situatie werkelijk is. De laatste openbare cijfers zijn van 30 juni 2005, dik twee jaar nadat de gemeente Nijmegen dankzij de stadionkoop NEC had verlost van een schuld van zo'n negen miljoen euro. In razendsnel tempo blijkt de club erin geslaagd wederom zo'n schuld op te bouwen. Het eigen vermogen bedraagt dan 8,7 miljoen euro negatief. De rood-zwart-groene trein dendert in hoog tempo richting het ravijn. Volgens de gemeente moest NEC dankzij de stadion transactie vanaf het seizoen 2003/3004 weer een sluitende exploitatie hebben. Maar in die jaargang schreef de club 2,3 miljoen in het rood, een jaar later bedroeg het negatieve resultaat nog eens twee miljoen. Voor de zekerheid gaan we even langs bij een financieel specialist, Kees Brinkman van het Nijmeegse adviesbureau Raamwerk. Bij het zien van de papieren fronst hij zijn wenkbrauwen. 'Als dit een gewoon bedrijf was, dan viel het zo om.'

In november 2006 activeert de KNVB dan ook code rood. Wat dat betekent, weet buurman Vitesse. De Arnhemmers belandden na het echec met Karel Aalbers in dezelfde kamikazezone. In samenwerking met de bond wordt een saneringsplan opgesteld waarin de club maatregelen moet nemen. Het niet naleven van de saneringsplannen levert straffen op. Een publieke waarschuwing, puntenaftrek of zelfs inname van de licentie. Tot dat laatste komt het in Nederland niet snel, zo leert de geschiedenis.

In Nijmegen reageren ze laconiek op de status aparte van de club. Ondanks het KNVB-alarm vloeit de champagne rond de kerstdagen rijkelijk en presenteert de NEC-top een bescheiden winst op de begroting van 2005/2006. Deelname aan de play-offs voor een plaats in het Intertoto-toernooi en een hogere positie op de ranglijst van de Eredivisie dan verwacht zorgden voor meer inkomsten uit tv-gelden. Voor het komende seizoen zouden er goede perspectieven zijn. Maar van al die mensen die daar stonden te proosten, was alleen de top op de hoogte van de werkelijke stand van zaken. Zelfs prominente sponsors, die zorg dragen voor een Eredivisiewaardige selectie, wisten niks van de alarmerende signalen uit Zeist. De gemeente, die de club heeft gered, al helemaal niet. De heren dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was. Zo ziet het er tenminste van de buitenkant uit. Van Delft reageert onverstoorbaar: 'Ik ben er niet trots op, maar ik schaam me er ook niet voor. Volgens mij is het heel normaal dat je niet met dit soort zaken te koop loopt. Zo'n categorisering van de licentiecommissie zegt helemaal niets, in ieder geval niet naar buiten toe. Wat kunnen andere mensen daarmee? Intern hebben we het uiteraard wel heel serieus ter hand genomen. Ik denk dat we er binnen een jaar wel uit zijn.'

Onder de illustere Van Delft was NEC in negen jaar uitgegroeid van failliete inboedel tot modelclub. Wat hij met de club heeft gedaan, is een goede documentaire waardig. De Nijmegenaren namen de handschoen op die Aalbers vanuit Arnhem toewierp. Was Van Delft een jaar eerder als voorzitter aangetreden, dan zou het voetballandschap er heel anders hebben uitgezien. Anno 2007 weet de steenrijke Nijmegenaar wel wat het beste was geweest: 'Dan hadden Vitesse en NEC in hetzelfde stadion gespeeld. Toen ik begon hadden ze in Arnhem het dak al bijna op het stadion zitten, dus het was te laat. NEC kan niet in Arnhem spelen, maar ik heb in Elst (tussen Arnhem en Nijmegen) nog wel een stukje grond. Ook toen waren er al technieken waardoor je de kleuren van een stadion binnen een paar uur kon veranderen. Maar het heeft niet zo mogen zijn.'

In plaats daarvan verzamelde hij kapitaalkrachtige mannen om zich heen en introduceerde een gedurfd beleidsplan, in De Goffert ook wel het rode boekje genoemd. De succesvolle ondernemer hanteerde het principe dat kosten voor de baten uitgaan. 'In het voetbal moet je nooit kijken hoe rijk je kunt worden, ' maar hoe je je verliezen kunt beperken', meldde hij aan iedereen die het maar wilde horen. De gevolgen zijn'bekend. NEC maakte een grote vlucht. De club haalde de bekerfinale, werd Club van het Jaar, investeerders was niets te gek. Vanaf het moment dat Marcel Boekhoorn (foto), een van de rijkste mensen in Nederland, zich meldde was het hek helemaal van de dam. De jeugdige multimiljonair wilde zijn NEC zo snel mogelijk aan prijzen helpen. Niks middenmoot en linkerrijtje, cups moesten er komen. De wedstrijden van NEC waren the place to be in Nijmegen. Johan Neeskens kwam als trainer, NEC speelde Europees voetbal en steeds duurdere spelers kwamen naar de club. Zó duur dat de investeerders niet alleen de transfersommen betaalden, maar op een gegeven moment ook de salarissen.

En iedere zomer riep Van Delft dat Europees voetbal het doel was. 'Je moet de lat hoog leggen', vindt Van Delft. Honderden makelaars belden De Goffert plat om spelers te slijten. Helaas belde nooit iemand om er eens eentje te kopen. Van Delft zag het met lede ogen aan: 'Daar was onze hoop natuurlijk op gevestigd. Op mijnheer Niedzielan, mijnheer Barreto, mijnheer Boutahar. De gehoopte verkopen kwamen niet. Dat is eigenlijk het hele verhaal.' Voor de ogen van de investeerders verdampte het geld, met Niedzielan als symbool van de mislukte politiek. Boekhoorn omschreef in zijn skybox zijn Poolse aankoop als een speler met de ruggengraat van een visstick. Maar de salarissen moesten gewoon worden doorbetaald. Voelt Van Delft zichzelf niet verantwoordelijk voor de malaise waarin NEC inmiddels is beland? 'Malaise? Ik maak me echt niet druk om zo'n schuld van een paar miljoentjes. We hebben het wel erger mee gemaakt. NEC bestaat al meer dan honderd jaar, dat valt zomaar niet om.'

Afspraken met de gemeente
De belangrijkste afspraken uit de overeenkomst tussen de gemeente Nijmegen en NEC, die is gesloten bij de overname van stadion De Goffert in 2003:
- De huurprijs van het stadion is in elk geval tot maart 2007 vastgesteld op 672 duizend euro per jaar. Daarmee zit NEC onder in de middenmoot in vergelijking met de huursom die andere Eredivisieclubs betalen.
- In de lente van 2008 moet NEC een buffer (garantievermogen) hebben opgebouwd ter hoogte van twintig procent van de begroting. Volgens Paes ligt de begroting nu op 12,5 miljoen euro, dus moet het garantievermogen 2,5 miljoen bedragen. NEC dient de opbrengsten uit spelerstransfers toe te voegen aan het garantievermogen. Voldoet NEC in 2008 niet aan de buffer, dan kan de gemeente de club onder curatele stellen. Bovendien kan de gemeente beslag leggen op sponsoropbrengsten, transferinkomsten en tv-gelden.
- De investeerders moesten van de gemeente hun aandeel bij transfers terugbrengen van dertig naar tien procent.

Fons de Poel
Stap voor stap en niet met de lift, zoals in Arnhem. Mooie woorden die Van Delft graag declameerde. Om bij zijn eigen beeldspraak te blijven: er zijn toch net wat te veel treden overgeslagen. Van Delft is niet blij met de onthullingen, maar neemt de tijd zaken uit te leggen. Nu erkent hij dat hij ondanks zijn ongebreidelde optimisme nachten heeft wakker gelegen van de club: 'Zeker weten, ik heb een heleboel nachten acht uur lang liggen malen. Eerst over de financiën, later over mijn opvolger.'

Van Delft is een charismatische persoonlijkheid en wel zodanig dat veel mensen ook enige angst voor hem hadden. Achter zijn rug gaat het verhaal dat hij niet met de vooruitstrevende ideeën van Boekhoorn kon leven omdat dan zijn eigen prestaties zouden verbleken. Boekhoorn presenteerde zich als een soort Dirk Scheringa, maar dan meer op de achtergrond. Zo zou Boekhoorn de schulden hebben kunnen ruilen voor een aandeel in de club, maar dat vond Van Delft niet passen bij de pretenties van een volksclub. Ook het voorstel van Boekhoorn om tv-journalist Fons de Poel tot voorzitter te benoemen en zelf op de achtergrond als mega-investeerder actief te zijn, strandde. Van Delft kent het verhaal: 'Ik heb De Poel dat zelf nog gevraagd, ik ken hem al veel langer dan Marcel. Fons verzekerde me dat hij geen enkele intentie had om voorzitter van NEC te worden.'

Boekhoorn, die nu in het nieuws is wegens de duurste scheiding uit de Nederlandse geschiedenis, was de kleurrijke suikeroom over wie sappige anekdotes de ronde doen in de skyboxen van het Goffertpark. Zoals het verhaal over de aankoop van Niedzielan. Een NEC-delegatie bekeek de Poolse spits tijdens een interland. Later, bij de onderhandelingen liepen de spanningen hoog op, omdat de zaakwaarnemers hun speler steeds verder ophemelden en met de minuut meer geld eisten. Van Delft belandde op zijn kookpunt en sprong woedend op tafel om te vertellen dat de deal was afgeblazen, totdat Boekhoorn besloot: 'Ik laat me niet voor gek zetten, die nemen we!' Zo werd Niedzielan NEC'er.

Gesmijt met miljoenen
Nu is het gesmijt met miljoenen voorbij. De rumoerige periode, met het vertrek van Boekhoorn en de verhitte discussie over de nieuwe voorzitter dreef De Goffertspelers BV - waarin het elftal rijke Nijmegenaren is verenigd - in eilanden uiteen. Er heerste grote ontevredenheid over de aanstelling van de binnen NEC kringen volslagen onbekende Vincent Paes. Grote investeringen bleven uit slechts een enkeling trok de portemonnee. Frans Hendriks en de gebroeders Harold en Jos Bons zijn nu de drijvende krachten achter de investeringen bij NEC. De Bonsjes willen niets weten van publiciteit, Hendriks weet inmiddels wat het betekent om je mening te geven in Noord-Korea en houdt ook maar even zijn mond. Harold Bons, de Groesbeker die rijk werd via Europa's grootste eierhandel en nu in het vastgoed zit, was persoonlijk verantwoordelijk voor de komst van Dominique Kivuvu. De Goffert spelers BV bestaat nog steeds en slaapt niet helemaal, maar het is duidelijk dat de schwung eruit is. De investeerders zijn inmiddels wel weer on speaking terms, maar in de rood-groen-zwarte lounges heerst geen hosannastemming. De geldschieters denken aan een nieuw fonds, waarin ook kleinere investeerders kunnen participeren.

Deze week zit Van Delft met veertig sponsors op Gran Canaria. Aan de rand van het zwembad zal hij weer proberen nieuwe investeerders te strikken. Boekhoorn zullen we niet snel terugzien. Van Delft: 'Nee, dat denk ik niet. Als het aan mijnheer Boekhoorn had gelegen, was er nog veel meer geld geïnvesteerd. Dan zaten we nu met een schuld van twintig miljoen euro of meer. We hebben allemaal een NEC-hart, maar als voorzitter moest ik naar de lange termijn kijken. Iedereen kent de geschiedenis, ik heb alleen maar lopen remmen. Daarom wilde ik ook hoe dan ook geen investeerder of sponsor als mijn opvolger. Dat zijn opportunisten. Ik heb Boekhoorn ook gezegd dat ik het niet zou pikken als hij een stroman zou aanstellen. Ik ben geen voorstander van Abmramovitsjen in de voetballerij. En daar bedoel ik absoluut Dirk Scheringa niet mee, voordat dit weer verkeerd wordt uitgelegd. Ik doel dan op mensen die even heel veel geld in een club stoppen en dan van de een op andere dag verdwijnen. NEC is geen speeltje voor miljonairs. Het is een trotse, oude volksclub die ik vast in het linkerrijtje van de Eredivisie wil zien spelen.'

Opgheldering
NEC is meer dan Van Delft. Tijd voor andere gesprekspartners. Financieel directeur Marc Loosen heeft lucht gekregen van het aanstaande artikel in VI en belt zelf op. We spreken af in De Kolonie, een grand café op de oude Limos Kazerne in de Waalstad. Geconfronteerd met de cijfers bagatelliseert hij de problemen. Wat volgt is een technische discussie op een manier die doet denken aan Wouter Bos en Jan Peter Balkenende die exact dezelfde cijfers van het Centraal Plan Bureau allebei in hun eigen voordeel uitleggen. Loosen beklemtoont dat een deel van de negen miljoen euro aan schuld achtergestelde leningen betreft. Ook Van Delft kapittelt de cijfers: 'Dik vier miljoen is een achtergestelde lening. Ik zit zelf ook bij dic schuldeisers, en ik ben ook niet de kleinste investeerder, kan ik je wel vertellen. Maar denk je dat ik nu mijn geld opeens ga opeisen? Natuurlijk niet.' Bovendien schuift NEC de schuld van de degradatie naar categorie 1 voor een deel in de schoenen van de licentiecommissie, die vanaf dit seizoen een strengere telling hanteert. We zullen u niet vermoeien met het gegoochel met cijfers. Feit is dat NEC negen miljoen euro meer heeft uitgegeven dan er is binnengekomen. Dat is zo helder als bergwater.

Even terug naar een jaar geleden, toen NEC nog op de vierde plaats bivakkeerde in de Eredivisie. Destijds onderzocht VI de financiële situatie van de Nederlandse Eredivisieclubs. Navraag bij alle clubs leerde dat de stemming over het licentiesysteem gematigd positief was, vooral omdat weinig trucs meer mogelijk zijn. Saillant detail is dat NEC-directeur Jacco Swart aan het woord kwam. Zijn woorden van destijds staan nu in een heel ander daglicht: 'Het aantal probleemgevallen is beduidend minder dan een aantal jaar geleden, toen reddingsoperaties elkaar voortdurend opvolgden. NEC staat er ook aanmerkelijk rustiger voor. (...) De KNVB volgt de clubs redelijk strikt en sancties voltrekken zich in de publiciteit, dat is nooit leuk. Je kunt de zaak wel besodemieteren, maar de waarheid komt vroeg of laat altijd boven water.'

Het geheim van Zeist
Dat gebeurde dus in Nijmegen, terwijl buurman Vitesse juist ontsnapte uit de gevarenzone. Welke clubs daar naast NEC wel in zitten? Dat is Het geheim van Zeist, maar volgens verschillende bronnen zou de Nijmeegse club in het strafkamertje slechts gezelschap hebben van één andere Eredivisionist: Feyenoord. Vreemd genoeg neemt NEC de licentiecommissie nu blijkbaar ineens niet meer zo serieus. Sterker, naar eigen zeggen is de club kerngezond. De kenners van het systeem denken daar echter heel anders over.

Datzelfde geldt voor de gemeente, die bepaald minder luchtig reageert dan de NEC kopstukken. Wethouder van Sport en loco-burgemeester Paul Depla - hij was samen met NEC de architect van de stadion transactie is onaangenaam verrast als we hem confronteren met de sirene van de KNVB. 'Ik heb in november met NEC nog overleg gehad over de financiële situatie. Toen heeft de club mij daar niks over gezegd. Dat vind ik vreemd als je zo'n samenwerking hebt.' Depla is geen kleintje in Nijmegen. De PvdA-politicus schreef het landelijke verkiezingsprogramma en hij heeft een directe lijn met Wouter Bos. De ontstemde Depla greep na een eerste gesprek met VI prompt naar de telefoon om een verklaring te eisen van de geschrokken NEC-directie. Dezelfde dag ging een officiële brief uit richting Stadionplein. 'Ik heb begrepen dat de indeling in categorie 1 voor een deel te maken heeft met een strengere telling bij de licentiecommissie. Een fors verlies in de laatste twee jaren telt nu harder mee. Volgend jaar vervalt een van die jaren en telt de zes ton winst van 2006 mee. Maar welke relativering ook geldt, uit oogpunt van de financiële belangen van de gemeente wil ik gewoon volledig op de hoogte zijn. Dat heeft NEC nagelaten.'

Groter stadion
Dat brengt ons bij de toekomst van NEC. Volgens financieel directeur Loosen 'ziet die er goed uit', ook voorzitter Paes ziet een mooie horizon. Toen PSV de laatste jaren schulden maakte die in verhouding tot zijn begroting vergelijkbaar waren met die van NEC, schudde het Philips Stadion op zijn grondvesten. De spanningen binnen de club mondden zelfs uit in de oorlog Guus Hiddink/Harry van Raaij versus Jan Timmer. In Nijmegen dobberen ze rustig verder en laten de glazen met bubbelwijn nog eens klinken. Terwijl de KNVB en de gemeente druk gebarend op de kade staan te springen. Paes gaf in het eerder genoemde interview al aan dat hij de begroting van NEC de komende jaren naar vijftien miljoen euro wil tillen. Looyen en Van Delft weten wél dat die boodschap vergelijkbaar is met euthanasie. 'Als wij er niet in slagen binnen een paar jaar op achttien miljoen euro te zitten, is NEC volledig eerstedivisiewaardig', weet Van Delft. En Looyen voorspelde vorige week in VI; 'Als NEC nu niet direct wat doet, krijgt het binnen twee jaar de rekening gepresenteerd.'

Heel NEC hoopt op Van Delft zijn laatste kunstje. Op de achtergrond is de ex-preses volop bezig met een ambitieus project: uitbreiding van het stadion. In zijn ogen de enige kans voor NEC om de huidige positie te continueren. 'De vuistregel is dat je begroting gelijk is aan het toeschouwersgemiddelde. Willen wij naar achttien miljoen dan moeten er dus achttienduizend mensen in De Goffert.'

Kans op klappers
Bij die ambitieuze plannen heeft Van Delft wel hulp nodig van het stadsbestuur, de eigenaar van het kleine Colosseum. De gemeenteraad zal niet staan te juichen als NEC volgend jaar niet aan de eis voldoet van het garantievermogen van ruim twee miljoen. Van Delft denkt dat de hardheid van die afspraak wel meevalt, op basis van de goede relatie met de gemeente. Depla vindt die redenering te kort door de bocht: 'Het garantievermogen is wat de gemeenteraad heeft vastgesteld en dat is dus ook mijn werkelijkheid. Ik weet ook wel dat zo'n garantievermogen alleen te realiseren valt met incidentele meevallers, spelersverkopen dus. Wat dat betreft heeft NEC gezien de werkwijze van Mario Been - die inzet op jonge spelers die zich kunnen ontwikkelen - in de toekomst ook kans op dat soort klappers. Je loopt weliswaar het risico dat één of twee van die jonge spelers mislukken, maar ook achter de grote aankopen van weleer kun je vraagtekens zetten. In de vlucht naar boven toe moet de situatie wél financieel gezond blijven. De groei van een stadion wil niet automatisch zeggen dat het ook vol komt te zitten. Kijk maar naar Roda JC en Vitesse. NEC heeft altijd twaalfduizend toeschouwers en daar zit ook rek in, maar we moeten oppassen dat we niet te hard van stapellopen. Stilstand is dodelijk voor NEC en daarom denken we mee, maar we moeten een balans vinden. We zijn als gemeente eigenaar van het stadion en een uitbreiding moet gezond verlopen, daar mag niemand in Nijmegen last van hebben. We kunnen bovendien niet hebben dat straks de eerste ring van ons is en de tweede ring van een andere partij.'

Ondanks de grote verliezen bij NEC vindt Depla niet dat de gemeente spijt hoeft te hebben van de reddingsactie in 2003, NEC is volgens hem juist gered van een doemscenario. 'De aankoop van het stadion heeft de club door een moeilijke periode heen getrokken. Zonder de transactie van de gemeente was NEC nu een soort MVV of Stormvogels Telstar geweest.'

'Categorie 1-club kerngezond? Uitgesloten!'
NEC bagatelliseert de degradatie naar categorie 1 vanwege de nieuwe puntentelling van de KNVB, maar volgens de architecten van het systeem kan er geen misverstand over bestaan: de indeling in de risicogroep betekent onherroepelijk dat een club financiële problemen heeft. Volgens directeur betaald voetbal Henk Kesler gingen in het voorjaar van 2006 bovendien álle clubs akkoord met de verscherping van het systeem, dus óók NEC. De KNVB beoordeelt de financiële positie op basis van een puntensysteem. Daarin zijn tien variabelen ondergebracht - denk aan werkkapitaal, begrotingsdiscipline en bedrijfsresultaat - die samen een voldoende moeten opleveren. Die variabelen zijn aangescherpt in vergelijking met de vorige versie van het systeem. 'Maar er is een nóg groter verschil',legt Manfred laros uit. De directeur van RBC Roosendaal zat samen met collega's Piet van der Pol (ADO Den Haag), Jan-Willem van Dop (FC Utrecht) en Henk Hoekstra (SC Heerenveen) in de werkgroep die de verbeteringen vorig jaar heeft aanbevolen. 'Ten opzichte van de eerste versie zijn vijf variabelen geschrapt: betalingsachterstanden bij het pensioenfonds voor profvoetballers (CFK), de belastingdienst, personeel, sociale verzekeringen en andere voetbalclubs leveren nu direct een waarschuwing op van de KNVB. Kan de club na twee of drie maanden de achterstanden nog steeds niet wegwerken, belandt de club in categorie 1. Nu kunnen we nóg vroeger vaststellen wanneer het mis gaat. Ondanks de scherpe eisen heeft een categorie 1 club altijd een financieel probleem.' Van der Pol is ook duidelijk: 'Een club in categorie 1 club kan nooit kerngezond zijn, uitgesloten. Zo'n bvo kan hooguit weer een goed toekomstperspectief zien, maar dat is ook de bedoeling van dit systeem: Van Dop: 'Al in de vorige versie van het licentiesysteem bestond een signaleringsfunctie. Het lijkt mij sterk dat je alleen vanuit een paar wijzigingen ineens terugvalt van categorie 2 naar categorie 1.' Volgens Kesler zijn niet veel clubs door de aanscherping teruggevallen naar een lagere categorie: 'Vooraf hebben we natuurlijk de rekensom gemaakt. want het zou heel slordig zijn als een heleboel clubs ineens in categorie 1 zouden terechtkomen. De enkele gevallen die erbij zijn gekomen, hadden we wel voorzien. Zij maken een plan van aanpak, dat is maatwerk per club. Zo kan de KNVB een vinger aan de pols houden, waardoor we ervan verzekerd zijn dat clubs er alles aan doen om puntenaftrek te voorkomen
Laat NEC eerst maar eens kijken wat ze allemaal fout hebben gedaan, want ze zitten niet voor de kat zijn viool in deze categorie... dat kan je bagataliseren, maar dat heeft m.i. geen enkele waarde. Sterker nog... als je dat doet dan weet je zelf niet waar je mee bezig bent. Die categorieen zijn er niet voor niets... en NEC zal ook niet voor niets in de hoogste categorie zitten. :eusa_liar:

Ramona

Bericht door Ramona » vr jan 12, 2007 11:30 am

Beerens: "Ik heb aan deze eerste dagen een topgevoel overgehouden"(12/01/2007)

Huiskamervraag: welke N.E.C.’ers hebben ooit in de Champions League gespeeld? Antwoord: Romano Denne­boom, in 2000 met Heerenveen, en Roy Beerens die dit seizoen met PSV nog tweemaal op het kampioenenbal danste. Een kennismaking met de jonge huurling.

Op derde kerstdag gingen Roy Beerens (19) en zijn zaakwaarnemer Karel van Burik eens in De Goffert kijken of N.E.C. misschien iets voor hem was.
De jonge PSV'er wilde meer speeltijd dan hij bij de landskampioen kreeg en was met trainer Ronald Koeman overeengekomen dat het beter was als hij een halfjaartje verhuurd werd. Beerens had de clubs voor het uitkiezen.

‘N.E.C. is voor mij op dit moment de ideale club’

„Er was inderdaad veel belangstelling. In het begin van het seizoen wilde NAC me al huren, maar toen liet PSV me nog niet gaan. Toen voor de winterstop duidelijk werd dat ik toch verhuurd kon worden, hingen er een hoop clubs aan de telefoon.”
Hoewel N.E.C. er die avond niet veel van bakte tegen Heerenveen, hield Beerens een goed gevoel over aan zijn bezoek aan De Goffert. En aan een gesprek dat Mario Been met hem voerde. Toen hij na de wedstrijd het stadion uitliep, had Beerens zijn besluit genomen: hij zou de tweede helft van het seizoen in Nijmegen gaan voetballen.
Ook zaakwaarnemer en huisvriend Van Burik kwam tot de slotsom dat het zinloos was om nog met andere gegadigden te gaan praten. „N.E.C. is voor mij op dit moment de ideale club. Ze zitten bij de bovenste twaalf, de trainer is een aardige vent, is recht door zee en kan goed met jonge spelers overweg. En het allerbelangrijkste: ze hebben een hele jonge groep. Bij PSV lopen veel routiniers rond die de koers bepalen, bij N.E.C. zal ik mijn weg zelf moeten vinden. Ik zal bij deze club moeten laten zien wie Roy Beerens is, aan PSV en aan de rest van de voetbalwereld.”

Afbeelding
Roy Beerens draagt de komende maanden het nummer 10, dat eerder aan Saïd Boutahar toebehoorde.

De jonge Brabander staat aan de vooravond van een belangrijke periode in zijn leven. De komende maanden bij N.E.C. zullen bepalend zijn voor zijn toekomst als voetballer. Bovendien gaat hij binnenkort samenwonen met zijn vriendin Michelle.
„Zij is ontzettend belangrijk voor mij. Ze woont met haar moeder in België, net over de grens. Ik ben haast elke dag bij hen thuis te vinden. Hoewel ze vroeger niet zo veel om voetbal gaf, leeft ze tegenwoordig enorm met me mee. Ze slaat geen wedstrijd over. Ook als ik bij N.E.C. speel, komt ze elke week kijken. Dat staat vast.”

De aanvaller maakt er geen geheim van, ooit hoopt hij basisspeler te worden bij zijn grote liefde, de club waar hij al meer dan helft van zijn leven speelt. PSV plukte hem als jochie van negen weg bij de amateurs van Bladella. Hij doorliep op De Herdgang alle jeugdelftallen, waarbij grote namen als Ricardo Moniz en Gerald Vanenburg hem de fijne kneepjes van het voetbal bijbrachten. Beerens kwam vorig seizoen bij de A-selectie. Samen met de iets oudere Ibrahim Afellay en Ibrahim Aissati die een halfjaar jonger is.
„Guus Hiddink liet me vorig jaar debuteren tegen Willem II. Later speelde ik een halfuur mee tegen Feyenoord. Ik gaf de assist bij de gelijkmaker en miste daarna nog een grote kans op de winnende.
Ronald Koeman gaf me dit seizoen, ook vanwege blessures, best veel speeltijd. Alles bij elkaar een wedstrijd of tien. En ik had ook nog invalbeurtjes in de Champions League tegen Bordeaux en Liverpool. Maar nadat de geblesseerden stil­aan terugkwamen, kwam ik steeds minder aan bod. Daarom raakte ik er van doordrongen dat het beter was om me een tijdje te laten verhuren. Koeman was het met me eens. Maar hij gaf daarbij wel aan dat PSV nog altijd veel in me ziet.
Het is niet voor niets dat N.E.C. geen optie tot koop heeft gekregen.”
Beerens maakte afgelopen maandag, op weg naar het trainingskamp van N.E.C. op Gran Canaria, kennis met zijn nieuwe collega's. Na een paar dagen is voor hem al zonneklaar dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. „Ik heb aan die eerste dagen een topgevoel overgehouden. Ik ben er zonder probleem ingerold. Het scheelde natuurlijk wel dat ze mijn naam kenden en wisten waar ik vandaan kwam.
Het is een ploeg zonder vedetten en jongens met kapsones, iedereen lacht en dolt met elkaar. Het is alleen jammer dat ik woensdag wat ziek was. Bij het opstaan voelde ik me al misselijk en had ik hoofdpijn. Tijdens de wedstrijd tegen Be Quick voelde ik de krachten uit mijn benen vloeien. 's Avonds na het eten kwam alles eruit. Ik denk dat het van de warmte kwam. Aan de zware training kan het niet liggen, dat deden we bij PSV ook wel eens.”

Dat Beerens bij N.E.C. veel speeltijd zal krijgen, lijdt weinig twijfel. Wel is het nog de vraag waar hij zal komen te spelen.
„Onder Koeman moest ik me op de links­buitenpositie richten, maar eigenlijk heb ik mijn leven lang op rechts gespeeld. Ik ben van nature rechtsbenig, maar mijn linker is nauwelijks zwakker. Ach, waar de trainer me ook neerzet, het is voor mij geen enkel probleem.'

Bron: De Gelderlander, 12/01/2007 door Harry Arts

Geknipt en geplakt van: http://www.nec-nijmegen.nl/

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » zo jan 14, 2007 3:33 pm

Woensdag 10 januari 2007, Trainingskamp Maspalamos, Gran Canaria
Scoreverloop: 28' Denneboom 1-0 (pen.), 35' Bosman 1-1, 39' Denneboom 2-1, 75 Worm 3-1, 85' 4-1 Jans
:cheer:
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Beloki

Bericht door Beloki » zo jan 14, 2007 3:34 pm

Alain, je hebt PM.

Ramona

Bericht door Ramona » di jan 16, 2007 11:27 am

Mario Been: 'De progressie is enorm geweest'

Door: Redactie ForzaNEC.nl

Op het eind van het trainingskamp in Gran Canaria en aan de vooravond van het tweede gedeelte van het voetbalseizoen maakt Mario Been de tussenbalans op. Zonder de tegenslagen en de minpunten te vergeten, komt de NEC - trainer tot een positief oordeel over zijn team.

''Ik denk af en toe nog wel eens terug aan mijn allereerste training bij NEC. We begonnen met passen en trappen. Na vijf minuten waren we door de ballen heen, die lagen allemaal over het hek. Als je dan ziet waar we nu staan, hoezeer de groep zich in dat halfjaar ontwikkeld heeft, dan kan ik alleen maar tevreden zijn.''

Afbeelding

''De progressie is enorm geweest, zowel op als buiten het veld. De homogeniteit in de groep is groot. Daar hamer ik voortdurend op. Wij hebben nu eenmaal geen sterren, we zullen het met z’n allen moeten doen. Die teamgeest vormt een belangrijk onderdeel van mijn visie op voetbal. De andere pijlers zijn de instelling en het plezier. Ik eis van mijn spelers dat ze de drive hebben hun individuele top te halen. Je bent in mijn ogen een lul als je niet het beste uit jezelf haalt. En verder wil ik dat ze met een lach op het gezicht rondlopen. Ze moeten uitstralen dat ze plezier hebben in hun hobby, en ze krijgen er nog geld voor ook. Als ze hier op Gran Canaria een week lang in een schitterend hotel zitten, moeten ze inzien dat ze in een bevoorrechte positie zitten.''

Al snel na zijn entree bij NEC kwam Been erachter dat de bomen in Nijmegen niet meer tot in de hemel groeiden. ''Vitesse kocht voor dit seizoen Lazovic. Die kostte een hoop geld maar hij maakt het wel waar. Wij moesten het anders doen, inventief zijn, oog hebben voor talent. We hebben voor een paar ton zeven, acht nieuwe spelers gehaald.''

Been gaat het rijtje nieuwelingen af: ''Met Youssef El-Akchaoui hebben we een goede linksback aangetrokken. Minpunt is dat hij twee keer een zware schorsing heeft opgelopen. Daarmee heeft hij zichzelf tekort gedaan, maar - wat erger is - ook de ploeg. We hebben de komende vier weken een probleem op links. Daarom hebben we hem ook als club een boete gegeven. Dominiue Kivuvu heeft wel wat gekost, maar daar gaat NEC nog veel plezier aan beleven. Ferne Snoyl zou een hele goeie kunnen worden, dat heeft hij vooral zelf in de hand. Hij zal meer van zichzelf moeten eisen. Brett Holman is een ideale speler in je elftal. Veel talent, iemand die er elke wedstrijd voor gaat. Dat geldt ook voor Mark Otten. Hij heeft in het begin tegen zichzelf lopen voetballen, ook omdat ik hem op posities moest laten spelen waarin hij niet het best tot zijn recht komt.''

''Günther Vanaudenaerde had ik nog nooit zien spelen. De berichten waren goed, het probleem was alleen dat vleugelverdedigers in België nooit met echte buitenspelers worden geconfronteerd. Hij moet zowel de man als de bal in de gaten houden en daar heeft hij moeite mee.''

''Paul Jans zie ik vooral als een aanspeelpunt als wij iets moeten forceren. Als wij ver van het doel van de tegenstander spelen, heeft hij minder waarde. Saïdi (Ntibazonkiza) is er later bij gekomen. In het tweede deed hij het heel goed. Volgens mij beseft hij nog niet goed dat het er bij het eerste net iets anders aan toegaat. Maar ja, wat zou er in dat koppie van die jongen allemaal omgaan? Ver van huis, van papa en mama, bovendien beheerst hij de taal nog niet.''

''Ik blijf bij de doelstelling die wij voor de start van het seizoen hebben geformuleerd, ergens tussen plaats negen en veertien in de eindrangschikking. Maar heel stiekem hou ik de mogelijkheid open dat het op het eind van de rit toch nog iets meer kan worden. Het is alleen doodzonde dat NEC niet meer de middelen heeft die het een paar jaar geleden wel had. Maar goed, dat geld is er niet. We hebben Roy Beerens gehuurd van PSV. In Eindhoven was hij invaller en speelde hij altijd op de helft van de tegenstander. Bij ons zal dat anders zijn, zal hij ook met zijn mannetje mee moeten gaan. Het is even afwachten hoe hij daar op reageert.''

''Er is nu alleen nog ruimte om een vervanger voor Saïd Boutahar te halen. Het is geen geheim dat wij belangstelling hebben voor Lorenzo Davids, het neefje van. Net als Edgar een echte linkspoot, eentje die er altijd voor gaat. Het is in onze ogen een jongen met toekomst. We willen hem dolgraag kopen, maar dan moet Feyenoord nog wel wat water bij de wijn doen.''

Bron: De Gelderlander

Mooi, gaat helemaal goed komen tegen Vitas dus! :yes: :eusa_dance: :cheer:

Ramona

Bericht door Ramona » vr jan 19, 2007 10:37 am

Goed...es geht wieder los, gelukkig... :eusa_dance:
Eerst tegen de zwart witten...zal me benieuwen...Ik vermoed een krappe overwinning van NEC. :eusa_pray:

Voorbeschouwing Heracles Almelo - N.E.C.

zaterdag 20 januari 2007, 20:00 uur, Polman Stadion, Almelo
Scheidsrechter:
n.n.b.

Heracles Almelo Website: www.heracles.nl
Geblesseerd: n.n.b.
Twijfelgevallen: n.n.b.
Geschorst: De Vries

N.E.C.
Geblesseerd:
n.n.b.
Twijfelgevallen: n.n.b.
Geschorst: Youssef El-Akchaoui

Enkele dagen voor de wedstrijd volgt hier een uitgebreide voorbeschouwing en de vermoedelijke opstellingen.

Afbeelding
Vorig seizoen won N.E.C. net als het seizoen ervoor met 0-2 in Almelo. Goals van Edgar Barreto (foto) en Andrzej Niedzielan beslisten het duel al na zes minuten

Historie in de eredivisie:
Aantal keren winst Heracles 0
Aantal keren gelijkspel 1
Aantal keren winst N.E.C. 2
Doelsaldo 2 - 6

Laatste 3 ontmoetingen 01 dec 1985 2 - 2
21 okt 2005 0 - 2 (0-2)
19 apr 2006 0 - 2 (0-0)

Afbeelding
Andrzej Niedzielan

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » vr jan 19, 2007 6:56 pm

'FC Twente praat met twijfelende Denneboom'

19/1/2007 18:07

NEC dwarsboomde een tussentijdse transfer naar Willem II. Maar de Nijmeegse club dreigt Romano Denneboom na dit seizoen kwijt te raken aan FC Twente.
Denneboom (25) twijfelt sterk of hij langer in Nijmegen moet blijven. De aanvaller stelt dan weer vast zeker te zullen vertrekken uit De Goffert om vervolgens een langer verblijf bij NEC niet uit te sluiten.

Volgens RTV Oost zit Denneboom nu om de tafel met FC Twente. De Enschedese club overweegt de aanvaller komende zomer over te nemen van NEC. Met de overgang is geen afkoopsom gemoeid, omdat het contract van Denneboom afloopt.
forzanec.nl

Ramona

Bericht door Ramona » za jan 20, 2007 8:03 am

...en de rest van de uitgebreidere voorbeschouwing...

Voorbeschouwing Heracles Almelo - N.E.C.

zaterdag 20 januari 2007, 20:00 uur, Polman Stadion, Almelo
Scheidsrechter:
B. Haverkort

Heracles Almelo Website: www.heracles.nl
Geblesseerd: Michalke, Pasveer
Twijfelgevallen: Everton
Geschorst: De Vries

N.E.C.
Geblesseerd:
-
Twijfelgevallen: Ferne Snoyl (buikspier)
Geschorst: Youssef El-Akchaoui

Zaterdagavond hervat N.E.C. de competitie met de uitwedstrijd tegen Heracles Almelo. N.E.C. staat op de 11e plaats met 26 punten uit 20 wedstrijden. Heracles staat 14e met 17 punten uit evenveel duels. Voor beide ploegen staat er veel op het spel op het kunstgras in het Polman Stadion. De thuisploeg moet winnen om niet in de gevarenzone terecht te komen en N.E.C. moet winnen om verder afstand te nemen van de lagere plaatsen en dichterbij 'het linkerrijtje' te komen.

Heracles Almelo wist zich vorig seizoen met een uiteindelijke 13e plaats redelijk eenvoudig te handhaven in de eredivisie. Dit seizoen begon men erg goed met een 3-0 zege op streekrivaal FC Twente en een doelpuntloos gelijkspel bij Feyenoord. Daarna volgden een aantal uit nederlagen, maar in eigen huis werd de volle buit gepakt tegen FC Utrecht en SC Heerenveen. Sinds oktober loopt het allemaal wat moeizamer met de ploeg van Ruud Brood en werd er ook verloren van mede-laagvliegers als Willem II, ADO Den Haag en Sparta. De 6-1 nederlaag bij Excelsior spreekt echter het meest in het oog. In de laatste week voor de winterstop speelde Heracles twee keer gelijk, 0-0 bij FC Utrecht en 2-2 tegen Vitesse. We vinden Heracles terug op de 14e plaats. Het gat met de nummer laatst RKC Waalwijk is slechts 4 punten.
Op transfergebied heeft er deze maand slechts één mutatie plaatsgevonden in Almelo. In de zoektocht naar een spits als partner voor de Brazilliaan Everton kwam men uiteindelijk uit bij Igor Gluscevic, die wordt gehuurd van Vitesse.

N.E.C. eindigde de eerste seizoenshelft op 30 december met een tevreden gevoel. De jonge ploeg van Mario Been speelde met 2-2 gelijk tegen Ajax en ging op een gedeelde 9e plaats het nieuwe jaar in. Na een korte vakantie en een prima verlopen trainingskamp op Gran Canaria moet men nu weer vol aan de bak.

De selectie van N.E.C. onderging deze winterstop een aantal wijzigingen. Vleugelspits Roy Beerens, die gehuurd wordt van PSV, is de enige nieuweling. Het talent vervangt Roy Beerens die terugkeerde naar Manchester United. Verder werd er afscheid genomen van Saïd Boutahar die op huurbasis naar Willem II vertrok. Verder werd Theo Dams verhuurd aan TOP Oss en Dominique Scholten overgeheveld van Jong N.E.C. naar de eerste selectie.

Roy Beerens zal tegen Heracles waarschijnlijk zijn officiële debuut maken voor N.E.C. Hij zal starten in plaats van Andrzej Niedzielan, die genoegen moet nemen met een plaats op de bank. Been zal zijn team verder noodgedwongen moeten aanpassen aan de linkerkant. Youssef El- Akchaoui is geschorst en Ferne Snoyl kan wegens een buikspierblessure nog niet spelen. De positie van El-Akchaoui zal worden overgenomen door Jonas Olsson, die dat eerder dit seizoen al prima deed. Daardoor is er in het centrum van de verdediging naast aanvoerder Peter Wisgerhof weer een plaats voor Mark Otten, die zich ook al een paar keer prima heeft gemanifesteerd op die positie. Edgar Barreto zal Ferne Snoyl als linkshalf vervangen.

F.A.

Vermoedelijke opstellingen:

Heracles Almelo:
Martin Pieckenhagen, Emmanuel Boakye, Eddy Bosnar, Ragnar Klavan, Rob Maas, Stefaan Tanghe, Robbert Schilder, Kwame Quansah, Everton Ramos da Silva, Igor Gluscevic, Marc Höcher.

N.E.C. : Gábor Babos; Muslu Nalbantoglu, Peter Wisgerhof, Mark Otten, Jonas Olsson; Dominique Kivuvu, Patrick Pothuizen, Edgar Barreto; Romano Denneboom, Brett Holman, Roy Beerens.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo jan 21, 2007 2:55 am

Ik heb ook nog wel een nabeschouwing... dit is gewoon SLECHT!!

Gesloten