AZ

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 19, 2006 10:23 pm

Die Shota maakt nooit een belangrijk doelpunt, hè Doc? :D

AZ deed het prima. Goede overwinning en niet moe geworden.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr okt 20, 2006 12:27 pm

joey schreef:Die Shota maakt nooit een belangrijk doelpunt, hè Doc? :D
En ook nooit in topwedstrijden, hè Steef? ;)

999

Bericht door 999 » ma okt 23, 2006 7:11 am

Ook nieuwe AZ van Louis van Gaal bijt tanden stuk op ’Angstgegner’ PSV

ALLES BIJ HET OUDE

ALKMAAR, maandag

En opnieuw was PSV de sterkste. Sinds AZ de aanval op de traditionele topclubs heeft ingezet, loopt de Alkmaarse ploeg zich telkens stuk op PSV, dat in de onderlinge confrontaties steevast slimmer, doeltreffender en volwassener voor de dag komt. Ditmaal werd het 3-1 in Alkmaar, waardoor PSV in de rangschikking over AZ heen is gesprongen naar de tweede plaats op twee punten van koploper Ajax. „Dit is een prima week geweest met twee goede uitzeges. Ik heb het gevoel dat er iets groeit bij PSV”, aldus een tevreden trainer Ronald Koeman.

AZ-trainer Louis van Gaal en Koeman gaven elkaar bij de topper ’professioneel’ de hand. „Ik zal je maar de hand geven, anders krijgen we dat weer”, bromde Van Gaal. Verder was de sfeer tussen de twee voormalige kemphanen bij Ajax ijzig. Voor Van Gaal was de aantrekkelijke topper een pijnlijke herhaling van zetten. Vorig seizoen werd hij bij het bezoek van PSV aan Alkmaar verrast door een tactische zet van Guus Hiddink. PSV speelde toen vanaf de aftrap vol op de aanval en had binnen zes minuten een 2-0 voorsprong én naar later bleek de overwinning in handen.

Ditmaal was het Koeman, die Van Gaal met enkele tactische aanpassingen op het verkeerde been zette. Manuel da Costa maakte als extra verdediger zijn competitiedebuut, Ibrahim Afellay speelde centraal op het middenveld en voorin koos Koeman met Arouna Koné en Jefferson Farfán voor twee spitsen.

„Op de twee spitsen van AZ hadden we drie verdedigers gezet en voorin konden we met Koné en Farfán druk zetten op hun twee centrale verdedigers. Om die twee dingen ging het mij. AZ had er veel problemen mee en dat heeft in de eerste helft het verschil gemaakt”, concludeerde Koeman na afloop.

Ook nu kwam PSV snel op voorsprong via een kopbal van uitgerekend Da Costa in de 12e minuut. Hoewel AZ meer balbezit had en tot aan de zestien goed voetbal liet zien, bleef PSV gemakkelijk overeind in die eerste helft. Verdedigend was het spel van de Eindhovenaren ijzersterk met andermaal een uitblinkende Alex. De meeste aanvallen van AZ stierven in schoonheid, terwijl PSV enkele malen gevaarlijk werd via Alex en Farfán.

Op slag van rust incasseerde AZ de knock-out toen eerst Edison Mendez op aangeven van Farfán er 2-0 van maakte en Arouna Koné meteen daarop met een schitterend schot voor de 3-0 ruststand zorgde. Het was de eerste competitiegoal in tien wedstrijden voor Koné, die na zijn winnende treffer tegen Galatasaray opnieuw bewees dat zijn periode van schotloosheid voorbij is. „Als hij nu maar niet te veel gaat scoren, want dan zijn we hem meteen weer kwijt”, grapte Koeman na afloop.

„Met zo’n ruststand is het gewoon een kwestie van de wedstrijd rustig uitspelen.

Natuurlijk geeft ook PSV wel eens een goal weg, maar drie of vier goals maken tegen ons, dat is onmogelijk”, aldus de PSV-trainer.

Van Gaal had zijn ploeg voorgehouden dat ze de tweede helft als een trainingspartijtje moesten benaderen. „Maar ook op de training wil ik graag winnen”, counterde Koeman. AZ-aanvoerder Shota Arveladze miste twee opgelegde kansen, waarna Demy de Zeeuw er nog 3-1 van maakte, zonder dat de zege van PSV nog in gevaar kwam. „Je moet top zijn op de juiste momenten. Daar draait het om”, aldus Koeman.

Van Gaal zag wel wat aanknopingspunten in vergelijking met vorig seizoen, toen AZ driemaal van PSV verloor. „Maar twee of drie spelers haalden in die duels bij ons hun niveau. Dat waren er vandaag zes of zeven. Bij PSV speelden ze echter alle elf goed en dat is het verschil.”

De suggestie van Van Gaal dat PSV bovendien gelukkiger was geweest dan AZ en dat de uitslag deels daardoor viel te verklaren, viel niet goed bij Phillip Cocu. „Elke keer hoor ik hier dat AZ beter heeft gespeeld en dat wij geluk hebben gehad. Maar als je gewoon elke keer wint, dan heeft dat natuurlijk niks meer met geluk te maken.”

AZ-PSV 1-3 (0-3). 12. Da Costa 0-1, 45. Mendez 0-2, 45. Koné 0-3, 71. De Zeeuw 1-3. Scheidsrechter: Wegereef. Toeschouwers: 17.000. Gele kaart: De Zeeuw (AZ), Cocu (PSV).
AZ trekt pijnlijke conclusies

Van onze speciale verslaggever

ALKMAAR, maandag

Binnen twee minuten maakte AZ zich gistermiddag kansloos tegen PSV. In plaats van de 0-1 achterstand tot de rust zeker te stellen, gaf de ploeg van Louis van Gaal de topper kinderlijk uit handen. „Dat we twee goals in de blessuretijd van de eerste helft weggaven, vond ik het ergste. Want we stonden goed en hadden er met 0-1 na rust nog een wedstrijd van kunnen maken”, concludeerde Tim de Cler na afloop ontgoocheld.

PSV geeft AZ altijd het gevoel, dat ze te pakken zijn. „Meer nog dan vorig jaar. Ik had het idee, dat we weinig voor ze onderdeden. Het verschil is zeker kleiner geworden. Dit was onze eerste seizoensnederlaag. Ik vond ze te verslaan. Ondanks de 1-3. Maar ja, dat is PSV”, vervolgde de linksback. „Daarom zijn de Eindhovenaren ook favoriet voor de titel. Ajax en wij komen daar achteraan. Dat is de pijnlijke realiteit van vanmiddag.”

„Bij die corner kort voor de 1-0 moesten we de bal de tweede ring injagen. Dat was typisch AZ. De manier waarop je het voor rust weggeeft, dat gaat helemaal nergens over. Bij de 3-0 ging ook heel veel fout”, baalde Stijn Schaars als een stekker. „Het verschil is wel duidelijk. Dat zit hem in de volwassenheid en het individuele vermogen.”

„De slimmigheid heeft de doorslag gegeven”, concludeerde Barry Opdam na zijn 350e duel in Alkmaarse dienst. De verdediger constateerde dat er op de kernpunten geen verbetering geconstateerd kon worden. „Terwijl we van het stempel af wilden, dat we geen toppers kunnen winnen.” Zeker niet thuis van PSV, want de laatste zege dateert van 27-9-98. Toen, alweer acht jaar geleden, werd het 4-1. Daarom was de collectieve conclusie van de Alkmaarders, dat hier geen sprake was van Eindhovens geluk, maar juist van kwaliteit, meer dan juist.
De T.
Blij met de punten ...

jabu

Bericht door jabu » wo okt 25, 2006 4:59 pm

Meerdink zit ondertussen op een zijspoor bij AZ. Altijd al een overschatte voetballer gevonden. Wel een beetje een Feyenoord voetballer.

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo okt 25, 2006 9:01 pm

‘AZ wil DSB-stadion uitbreiden’
Geschreven door Daniel Cabot-Kerkdijk op woensdag, 25 oktober om 20:13

AZ is momenteel bezig met een verkennend onderzoek om het DSB Stadion uit te breiden. De Alkmaarders willen de huidige capaciteit van 17.000 toeschouwers in de thuishaven uitbreiden naar 37.000 zitplaatsen.

“Bouwtechnisch is het mogelijk, dat is al duidelijk. Wat we nu met name onderzoeken is wat er allemaal nodig is om aan de regelgeving te voldoen. Die onderzoeken kosten tijd. Ik denk dat het wel nog zo'n zes maanden zal duren”, aldus voorzitter Dirk Scheringa.

Het bestuur van AZ liet wel weten dat de mogelijke stadionuitbreiding gepland is over een periode van drie seizoenen. Bij deze uitbreiding van het stadion zal er bovenop de hoofdtribune over de hele lengte een extra strook businessruimten komen en zullen de andere drie tribunes naar boven toe worden getrokken.
Voetbalzone.nl

37.000...is dat niet iets te optimistisch? :X

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo okt 25, 2006 9:03 pm

Zit het stadion nu eigenlijk wel vol?

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » wo okt 25, 2006 9:23 pm

Jawel, alleen het uitvak niet altijd. Europees was het volgens mij niet helemaal uitverkocht.

Er is en wordt een hoop onderzocht: of het bouwtechnisch allemaal kan en hoe het met de vergunningen zit. Maar waarom lees ik niets over een marktonderzoek naar de vraag of er wel mensen zijn die in dat stadion willen zitten? 20.000 Zou misschien nog net kunnen, maar alles daarboven zal denk ik niet verkocht worden. Helemaal als AZ straks wat minder gaat draaien.

AZ gaat Vitesse achterna :redcard:

Ik heb nog even de azfanpage bekeken en daar vindt zelfs het overgrote deel van de AZ fans het een slecht idee, niemand denkt dat zo'n enorm stadion meer dan halfvol komt.
Ajax!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 26, 2006 4:18 am

Hoe vol zit het Gelredome tegenwoordig eigenlijk?

jabu

Bericht door jabu » do okt 26, 2006 10:09 am

Maartoe schreef:Toeschouwersaantallen gemiddeld dit seizoen tot nog toe (volgens Sportweek):
Ajax : 46.256
Feyenoord : 39.666 (toeval of heeft u hier iets mee te maken?)
PSV : 34.000
Heerenveen : 25.533
Utrecht : 20.625
Vitesse : 19.597
Groningen : 19.295
AZ : 16.874 (is er wel markt voor het uitbreiden van het stadion?)
NAC : 15.206
Roda : 13.884
Twente : 13.025
Willem II : 12.166
N.E.C. : 11.700
Sparta : 8.780
Heracles : 8.500
ADO : 6.711 (komen ze wel in het nieuwe stadion?)
RKC : 5.500
Excelsior : 3.182

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 26, 2006 1:03 pm

En er passen er meer dan 30 duizend in, geloof ik. Dat schiet dus niet echt op.

Nihad

Bericht door Nihad » do okt 26, 2006 1:33 pm

Ik vind het een prima initiatief. Om van het imago Micky Mouse competitie komen moet je grotere stadions hebben. Dan zit het AZ stadion met 37000 man niet elke week vol. Who cares? Als het tegen Ajax maar wel vol zit. Dat is toch een veel mooiere ambiance dan RKC uit met 2000 paardenkoppen?

In een land met 16 miljoen mensen kan je best wel wat van dat soort stadions hebben. Zeker als je in de toekomst een WK wil organiseren. Dus na Ajax, Feyenoord en PSV krijg je stadions van Utrecht, Twente, Heerenveen, Groningen etc.

Prima. Weg met fietsenstallingen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do okt 26, 2006 2:02 pm

Ben het met je eens. In Nederland leeft het idee dat elke week het stadion vol moet zitten, waarom? Hoe meer grote stadions hoe beter. Ik hoop dat Twente ook opschiet met die tweede ring, Heracles heeft ook al plannen, ik vind het goede ontwikkelingen. Clubs als Excelsior en voorheen RBC moeten ook zo snel mogelijk weer terug naar de eerste divisie, weg met dat soort accomodaties in de eredivisie.

Nihad

Bericht door Nihad » do okt 26, 2006 2:41 pm

Competitie verkleinen (14 clubs ofzo).

Dan heb je de top (Ajax, Feyenoord, PSV) een grote subtop (Utrecht, Groningen, Heerenveen, Vitesse, Twente, AZ) en kleintjes (NEC, Heracles etc)

Weg met Excelsior, RBC, etc
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 26, 2006 5:35 pm

Nihad schreef:Ik vind het een prima initiatief. Om van het imago Micky Mouse competitie komen moet je grotere stadions hebben. Dan zit het AZ stadion met 37000 man niet elke week vol. Who cares? Als het tegen Ajax maar wel vol zit. Dat is toch een veel mooiere ambiance dan RKC uit met 2000 paardenkoppen?
Ik ben het met je eens dat het een goede zaak is dat clubs als AZ, Groningen, Utrecht, etc uitbreiden. Maar in mijn ogen moet dat redelijk gestaag gebeuren. Kijk eens hoe Vitesse zich in de nesten heeft gewerkt onder Aalbers en al zijn ambitieuze plannen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do okt 26, 2006 7:12 pm

Vitesse heeft toch een stadion wat qua grote prima bij ze past, meestal 2/3 gevuld en met topwedstrijden vol, dus daar was destijds niks mis mee om een stadion van die grote te laten bouwen.

Ronald!

Bericht door Ronald! » do okt 26, 2006 7:49 pm

Thomas schreef:
Nihad schreef:Ik vind het een prima initiatief. Om van het imago Micky Mouse competitie komen moet je grotere stadions hebben. Dan zit het AZ stadion met 37000 man niet elke week vol. Who cares? Als het tegen Ajax maar wel vol zit. Dat is toch een veel mooiere ambiance dan RKC uit met 2000 paardenkoppen?
Ik ben het met je eens dat het een goede zaak is dat clubs als AZ, Groningen, Utrecht, etc uitbreiden. Maar in mijn ogen moet dat redelijk gestaag gebeuren. Kijk eens hoe Vitesse zich in de nesten heeft gewerkt onder Aalbers en al zijn ambitieuze plannen.
Klopt. Groningen is zich ondertussen overigens aan het orrienteren op mogelijke uitbreiding van de Euroborg. Door het veld te verlagen kunnen er 4.000 nieuwe zitplaatsen bijkomen. Een tweede ring is helaas bouwtechnisch niet mogelijk.

Wat dat betreft kan ik het alleen maar toejuichen dat clubs in ieder geval de mogelijkheid schapen om er eventueel een ring bovenop te zetten. Zet die relatief lage extra kosten eens af tegen de enorme flexibiliteit en mogelijke toekomstige besparingen!

In het geval van Groningen zal het so wie so nog wel een paar jaar duren, omdat ze niets willen overhaasten. Goed plan. Op die manier wordt er bij Groningen (en ook bij Heerenveen) al jarenlang stap voor stap doorgegroeid en dit lijkt me dan ook de enige juiste manier. Plannen van Scheringa (want ik begrijp dat hij al op zeer korte termijn weer aan het bouwen wil) lijken m.i. iets te veel op de luchtfietserij van Aalbers. Als AZ de huidige lijn daadwerkelijk weet vol te houden over de komende 5 tot 10 jaar, dan mag je daar serieus over na gaan denken, maar een halfvol stadion staat ook zo triest. Als de eigen supporters het al niet vol denken te krijgen... :X

Voor het Gelredome geldt het voordeel dat het dak dicht kan (en het veld eruit) wat het een stuk multifunctioneler maakt voor, pak 'm beet, 10 Marco Borsato concerten. 'Hallen' met een dergelijke capaciteit, zoals eigenlijk verder alleen de ArenA, vindt je niet ergens ander in Nederland. Openlucht locaties met grote capaciteit zijn er daarentegen legio.

Mochten de WK-plannen daadwerkelijk doorgaan dan werpt dat natuurlijk een nieuw licht op de zaak. Grotere stadions zijn dan een must. Een alternatief zou dan nog kunnen zijn om een ring te bouwen en die na het WK er weer af te halen (zoals in Belgie eerder is gebeurt). Maar Scheringa kennende zal er niet voor een dergelijke tussen-oplossing gekozen worden ;)

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo okt 29, 2006 1:49 pm

Az inmiddels op 3-0 tegen Utreg. Die halen de honderd nog in dit stramien.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo okt 29, 2006 4:10 pm

Schaars, Shota, Mendes (2x), Martens en Fortuné bepaalden de eindstand op 5-1.

AZ kan leuk voetballen en gaan nog wel meer wedstrijden dik winnen. In de toppers gaan ze echter veel punten verliezen, denk ik zo. Van Gaal heeft de positie van AZ goed ingeschat, denk ik.

Feest

Bericht door Feest » zo okt 29, 2006 4:43 pm

Cziommer. :faga1:

999

Bericht door 999 » vr nov 03, 2006 8:08 am

AZ WINT VAN GRASSHOPPERS DANKZIJ EINDSPRINT

ZÜRICH, vrijdag

De cijfers stonden als een huis. De 5-2 zege van AZ bij Grasshoppers was echter ook geflatteerd. Want de Alkmaarders lieten zich veel meer in verlegenheid brengen door de matige Zwitsers dan de ruime uitslag gisteravond deed vermoeden. Na de zwakke eerste helft volgde het herstel na de pauze. Pas in de laatste twaalf minuten tilde de ploeg van Louis van Gaal de score in Zürich van 2-2 naar 5-2, waardoor AZ nu al vrijwel zeker is van overleven in poule C van de UEFA Cup.

Louis van Gaal signaleerde een te groot verval na de demonstratie tegen FC Utrecht, maar was niettemin zeer tevreden. „Omdat we het na rust op eigen kracht weer hebben opgepakt. Ik heb in de rust tactisch ook niets veranderd, om ze daarvoor de tijd te geven. Voor rust waren er wel zes, zeven onder hun niveau. Tot mijn genoegen hebben ze dat herstel ook laten zien. Die wisselvalligheid hoort nu eenmaal bij een elftal in wording. Maar het verval was wel te groot na zondag. Toen we ook nog met 1-0 achterkwamen, werd het moeilijk om de wedstrijd nog in je voordeel te keren. Dan is het weinig ploegen gegeven om met vijf doelpunten van het veld te stappen.”

Grasshoppers-trainer Krassimir Balakov haalde met Renggli en Seoane precies de twee behoudende middenvelders uit zijn elftal, die het zwakst acteerden bij de Zwitsers. Met zijn offensieve opstelling onderstreepte de Bulgaar zijn bedoelingen tegen AZ. De thuisploeg maakte met zijn instelling meteen duidelijk, dat het voor eigen kansen ging.

Dat ging zeker voor rust beter dan verwacht. Dankzij Grasshoppers zelf, dat AZ goed afjoeg. Maar de Alkmaarders hadden er vooral ook zelf schuld aan. Na de piek tegen FC Utrecht was er weer het stevige dalletje tegen Grasshoppers. Er ging veel te veel fout in de gelederen van de Noord-Hollanders.

AZ in normale doen had met het klassenverschil meteen en resoluut gehakt gemaakt van de matige Zwitserse ploeg, die achterin zeeën van ruimte weggaf. Maar Balakov dwong de eerste helft het geluk af, al kon zijn ploeg in de eindfase van hun aanval nauwelijks voor serieuze dreiging zorgen. Na acht minuten kwamen de Alkmaarders al goed weg toen arbiter Briakos de Zwitserse treffer wegens buitenspel afkeurde.

Het normaal zo dominante spel van AZ viel in het lege Hardturm voor rust niet te vinden. In feite draaiden de ’sprinkhanen’ de rollen om. Na een halfuurtje werd dat nog beloond ook, toen Ristic Biscotte in stelling bracht. Doelman Sinouh werd in verlegenheid gebracht door het feit dat de inzet door Gretar Steinsson van richting werd veranderd: 1-0.

Na de pauze volgde er meteen een goed kwartier van AZ, dat via Martens op de paal schoot en zelfs op voorsprong kwam via Arveladze en De Zeeuw, die handig de buitenspelval ontweek en zijn schuiver van 35 meter tergend langzaam tussen de palen zag rollen: 1-2.

En toen ging Grasshoppers uiteraard weer voor de prijzen. En weer ging het fout in de Alkmaarse gelederen, afgestraft met een puntertje van Dos Santos dat doel trof: 2-2. Grasshoppers rook bloed, wisselde zelfs nog offensiever. Maar het kreeg daarvoor een draai om de oren. Zoals AZ dat eigenlijk altijd weet te doen op het moment dat de tegenstander de poort verder openzet. De Alkmaarders, met Danny Koevermans voor de tegenvallende Schaars, straften de plannen van de ’sprinkhanen’ ongenadig af met drie goals in de eindfase, waarvan twee in blessuretijd. Dembélé, Martens en andermaal Dembélé zorgden voor de tweede klinkende overwinning in groep C, die ze soeverein aan kop bracht met zes punten uit twee duels en een droomsaldo van 8-2.

Grasshoppers (Zwi) - AZ (Ned) 2-5 (1-0). 30. Biscotte 1-0, 48. Arveladze 1-1, 56. De Zeeuw 1-2, 62. Eduardo 2-2, 79. Dembélé 2-3, 90. Martens 2-4, 90. Dembélé 2-5. Scheidsrechter: Briakos (Gri). Toeschouwers: 5500. Gele kaart: Salatic (Grasshoppers), Opdam, Dembélé, Mendes da Silva (AZ).

Grasshoppers: Coltorti; Sutter, Langkamp (14. Schwegler), Wellington en Jaggy; Pinto (75. Leon), Salatic, Dos Santos en Biscotte (88. Touré); Eduardo en Ristic.

AZ: Sinouh; Steinsson, Jaliens, Opdam en De Cler; De Zeeuw, Mendes da Silva, Martens en Schaars (72. Koevermans); Arveladze (89. Gudjonsson) en Dembélé.
De T.
Blij met de punten ...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr nov 03, 2006 11:09 am

Ik vond AZ niet echt heel goed spelen maar dit is toch een uitslag waar je u tegen mag zeggen, het is toch de koploper uit Zwitserland, beter als FC Basel bijvoobeeld.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » vr nov 03, 2006 11:18 am

Het resultaat is meer dan netjes ja, al moet gezegd worden dat de wedstrijd lange tijd op een 2-2 leek af te stevenen. Geflatteerde uitslag dus.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr nov 03, 2006 11:24 am

Shota (die nooit belangrijke doelpunten maakt volgens Doc) maakte weer eens een belangrijk doelpunt. Een mooi doelpunt ook. :xyxthumbs: (Hebben jullie het interview deze week in de VI met hem gelezen? Hij is nog steeds gek van Ajax. ;) )

AZ blijft verdedigend kwetsbaar. Kan goed voetballen maar de gogme ontbreekt. Twee tegendoelpunten tegen Grashoppers is gewoon teveel.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr nov 03, 2006 11:28 am

En die Sinouh kan er ook geen ruk van, ik snap echt niet dat van Gaal die gehaald heeft.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr nov 03, 2006 11:29 am

Zéér geflatteerd, maar prima resultaat natuurlijk.

Achterin zitten inderdaad wat zwakke plekken, zeker met een keeper als Sinouh.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gesloten