PSV 2007 - 2008 (deel II)

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo apr 16, 2008 9:38 am

Wouter schreef:Er bestaan bijna geen clubvoetballers meer. Voor voetballers is de club gewoon een werkgever. Het zou erg naïef zijn om iets anders te denken.
Precies. Het verbaast me dat Baseman zo denkt.

Baseman

Bericht door Baseman » wo apr 16, 2008 9:46 am

Jöhnk schreef:Precies. Het verbaast me dat Baseman zo denkt.
Waar geef ik aan dat ik zo denk dan ?

Het betreft in dit geval overigens ook alleen Gomes, maar je hoort mij niet zeggen dat hij zijn contract bij PSV op zeker uitdient. Hij is wel een van de zeldzame spelers die zoiets überhaupt zegt en een 'insider' zegt mij dat Gomes volgend seizoen ook nog PSV'er is. Het is een feit dat Gomes het geweldig naar zin heeft bij PSV en in Nederland en hier ook tijd heeft voor zijn gezin, iets waar hij enorm veel waarde aan hecht. Je weet nooit, het zou zomaar kunnen :eusa_pray.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo apr 16, 2008 9:47 am

Neuh, als een topclub hem wil is hij weg.

Waarom denk je dat die clausule in zijn contract staat?

Harm

Bericht door Harm » wo apr 16, 2008 11:09 am

Heeft iemand het filmpje van Hiddink op vi.nl gezien?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo apr 16, 2008 11:15 am

Ja.

Hiddink is akkoord met de Russische bond, maar Abramovitsj (die Hiddinks salaris moet ophoesten) wil niet zonder slag of stoot over de brug komen. Hij eist onder meer dat Hiddink meer in Rusland gaat verblijven en dat hij aan de structuur van het Russische voetbal gaat werken.

Aangezien dit al bijna een jaar speelt is de verwachting dat Hiddink na het EK bondscoach af is.

Harm

Bericht door Harm » wo apr 16, 2008 12:26 pm

Maar hij was toch aan de slag met de structuur van het Russische voetbal? Ik dacht dat Alberda laatst gestopt was omdat het allemaal al flink vorm begon te krijgen qua plannen voor trainings- en opleidindscentra.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo apr 16, 2008 12:27 pm

Nee, Alberda is gestopt omdat het niet werkte.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo apr 16, 2008 2:40 pm

Vergoossen leest mee op AT. Hij heeft inmiddels ook door hoe je het geluk afdwingt:
Vergoossen fietst misschien vanavond

De televisie in de woonkamer van PSV-trainer Sef Vergoossen (foto) staat woensdagavond niet afgestemd op Tele2, dat rechtstreeks verslag doet van FC Groningen – Ajax.

Indien de Amsterdammers punten verspelen in de Euroborg, schrijft PSV de vierde achtereenvolgende titel bij. “Ik ga in ieder geval niet voor de televisie zitten als die wedstrijd wordt ingehaald, misschien zit ik wel ergens op de fiets," zegt Vergoossen. "Begrijp me niet verkeerd hoor, ik word liever woensdag dan zondag kampioen, binnen is binnen, maar ik ga ervan uit dat we het allemaal gewoon op eigen kracht moeten doen.”
Sportweek

Jesse

Bericht door Jesse » wo apr 16, 2008 4:36 pm

Je wordt bedankt, joey! :1evil.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » wo apr 16, 2008 7:54 pm

Gefeliciteerd Harm, Base met het kampioenschap.. deze prutser willen geen kampioen maken dat hebben ze het hele seizoen al laten zien en vanavond doen ze het weer dunnetjes over!

SylvievdVaart

Bericht door SylvievdVaart » wo apr 16, 2008 7:56 pm

Nou nou, niet te voorbarig! :hypocrite.gif:
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

joey
Erelid

Bericht door joey » wo apr 16, 2008 8:36 pm

Jesse schreef:Je wordt bedankt, joey! :1evil.gif:
Haha, maar Vergoossen is gaan fietsen en ik niet. :headbang.gif: :neutral.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » wo apr 16, 2008 8:37 pm

Eerst een beer schieten voordat je huijden gaat verkopen, Zlaathem
I think I lost my fucking headache

goodfella

Bericht door goodfella » wo apr 16, 2008 8:40 pm

Zlatan Son of God schreef:Gefeliciteerd Harm, Base met het kampioenschap.. deze prutser willen geen kampioen maken dat hebben ze het hele seizoen al laten zien en vanavond doen ze het weer dunnetjes over!
Gelukkig heeft Ajax Huntelaar en Suarez voorin lopen. Alhoewel jij Pelle, Ari en El Hamdaoui veel liever had gezien. :hypocrite.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo apr 16, 2008 9:24 pm

Afellay blijkt gewoon een boer te zijn:

Ibrahim de Boer en consorten

ROTTERDAM - Veel voetballers van buitenlandse komaf hebben exotische namen. Soms hebben die een doodgewone betekenis, zoals het oer-Hollandse De Boer. Maar de 'vertalingen' kunnen ook poëtisch klinken. Een elftal van de allermooiste namen.

Ibrahim 'De Boer' Afellay, Jonathan 'De Ridder' de Guzman, Mounir 'De Dankbare' EL Hamdaoui. ILUSTRATIE ERIC VAN DE WAL.
Ibrahim Afellay
De tijd dat in een voetbalstadion ‘boeren’ als beledigend werd ervaren, is allang voorbij. De supporters van De Graafschap en ook PSV zien het al jaren als een soort geuzennaam. Komt het dan even goed uit dat de populairste speler van de Eindhovense club De Boer heet. Afellay (spreek uit als Effelah met de h in een soort keelklank) betekent in het Arabisch doodgewoon De Boer. Zijn voorvader zal ongetwijfeld een boer zijn geweest, net zoals velen in Noord-Marokko, de streek waar zijn familie vandaan komt. Klop in Boudinar (een dorp in de streek Temsamane) aan en de kans is groot dat een Afellay de deur open doet.

Youssef El-Akchaoui
De speciaal in het leven geroepen vertaalcommissie kwam eerst op De Kale. Zou wel mooi zijn uitgekomen gezien het gladgeschoren hoofd van Youssef El-Akchaoui. We dachten eerst aan het berberse woord Akecha, wat dus kale betekent. Een achternaam die in het Rifgebergte sporadisch voorkomt. Amezian (de kleine) en Akabbouz (de dikke) is daar vaker te horen. Maar El-Akchaoui zelf liet weten dat zijn naam de hamster betekent. Natuurlijk ook een mooie betekenis. Maar wij hadden de indruk dat de verdediger van NEC de vertaalcommissie voor de gek wilde houden. Voetbalhumor, zeg maar. We geloven de hamster van NEC dan maar.

Saidi Ntibazonkizea
De achternaam van Saidi Ntibazonkiza is zo lang dat het niet op zijn shirt past. Media noemen de NEC-aanvaller dan ook vaak alleen bij zijn voornaam. Dat is jammer want hij heeft een achternaam, met een poëtisch betekenis. Eén die je ook ziet bij Indianen in de Verenigde Staten, zoals Vallei van de dode eik (Jolon). Ntibazonkiza, geboren in het Afrikaanse Burundi, betekent namelijk Niemand kan mij genezen behalve God. Met die God zal Allah worden bedoeld, aangezien zijn voornaam Saidi (de fortuinlijke) een islamitische achtergrond heeft. De NEC’er kan natuurlijk ook een verre christelijke voorouder hebben gehad.

Karim El Ahmadi
Ahmadi’s zijn de volgelingen van Mirza Ghulam Ahmad, de 19de eeuwse sekteleider. Hij claimde de El Mahdi te zijn. Dat is in de islam de messias, de verlosser, die vlak voor het einde der tijden zou verschijnen. Karim El Ahmadi is bij FC Twente wekelijks samen met Orlando Engelaar uitblinker en zal door sommige supporters misschien als de verlosser worden gezien. Zoals Johan Cruijff bij Barcelona El Salvador (de verlosser) werd genoemd. De achternaam van de Marokkaanse Twente-middenvelder zal waarschijnlijk afgeleid zijn van Ahmad, wat de prijzenswaardige betekent. Ahmad is een van de vele bijnamen van de profeet Mohammed.

Nederlanders in het buitenland

JAN VENNEGOOR OF HESSELINK

Weinig voetbalnamen waar zo veel om te doen is geweest als die van Jan Vennegoor of Hesselink. In de zeventiende eeuw nam de familie Vennegoor een boederij in Hesselin over. Twee eeuwen later, bij de inschrijving voor de burgelijke stand, kon de ambtenaar niet kiezen tussen deze twee namen.

ALI BOUSSABOUN

De voorvader van Ali Boussaboun moet vroeger zepen hebben verkocht, want de achternaam betekent letterlijk ‘de zeepman’. De ex-Feyenoorder speelt nu bij Al-Wakrah in Qatar. In het Arabische oliestaatje kan Ali dus prima in een zeepreclame fungeren.

PATRICK KLUIVERT

Toen Patrick Kluivert in het middelpunt stond bij Oranje, was zijn achternaam een hot item voor genealogisten. De naam zou een vernederlandsing zijn van Clifford, dat verwijst naar de plantage Cliffort Kocqshoven in Suriname. De naam zou ook kunnen terugslaan op De Kluiver.

HEDWIGES MADURO

Toen Hedwiges Maduro in januari bij Valencia werd gepresenteerd, had de middenvelder bij de Spaanse media al een streepje voor. Want zijn achternaam betekent in het Spaans rijp of volwassen.

KHALID BOULAHROUZ

De voorvader van Khalid Boulahrouz, verdediger bij Sevilla, moet een imam zijn geweest die ‘lahrouz’, een soort islamitische aflaten, verkocht. De geestelijke schreef dan een korantekst op een stukje papier, dat in een ketting werd gedragen. Het was meer bijgeloof.

UGUR YILDIRIM

In zijn beste dagen bij Heerenveen maakte Ugur Yildirim zijn naam meer dan waar: bliksem. Niet dat de Turkse Nederlander zo snel was, maar hij kon bliksemsnel een pass versturen zonder een tegenstander te passeren.

RAHAMAT MUSTAPHA

De ex-Spartaan laat zich liever Riga noemen, zoals hij op straat werd aangeroepen. Dat is jammer, want zijn voornaam betekent genade. Zijn achternaam mag er ook zijn: ‘de uitverkorene’. Het is één van de bijnamen van de profeet Mohammed.

Jonathan de Guzman
Jonathan De Guzman is dan wel een geboren Canadees mét een Nederlands paspoort, maar de wortels van de Feyenoorder liggen in Spanje, of nog eerder in Germanië. De naam zou een verbastering zijn van Gundamaris, zoon van Gundemar. Dat was een Visigotische koning (610-612) in Iberia (Spanje). De letterlijke Germaanse betekenis is: man geschikt voor de wapens, oftewel ridder. De Germaanse oorsprong zou een semitische naam zijn: Gootman. Dat verbasterde in Spanje via Guz de Maro, Guz de Mar, Guzmar tot uiteindelijk Guzman. De naam De Guzman, soms ook gespeld als De Gusman, komt in de hele Spaanse wereld voor.

Ismail Aissati
De naam Aissati laat zich niet makkelijk in één woord vertalen. De artiest komt daar het dichtst bij. Aissati heeft een zeer ruime betekenis. Het kan slaan op een goochelaar, op iemand die slangen bezweert, of zelfs op een circusartiest. Hoewel de middenvelder de laatste tijd weinig speeltijd krijgt bij PSV en hij bij het Olympisch elftal bondscoach Foppe de Haan de hik bezorgt, past zijn achternaam prima bij hem. Tijdens de wedstrijd is Ismail Aissati niet te betrappen op allerlei gekke kunstjes, maar zijn balbehandeling straalt iets sierlijks uit. Uiteraard haalt Issy, zoals zijn bijnaam luidt, wel trucjes uit op het voetbalpleintje. Daar kan hij wel de artiest zijn.

Cor Varkevisser
Pas bij zijn bruiloft hoorde Cor Varkevisser wat zijn achternaam precies betekent. Vissen op varkens, het is ondenkbaar en eigenlijk ook wel zinloos tijdverdrijf. Maar de naam van de Sparta-keeper slaat terug op ’visser op zeevarkens’. Zeevarkens zijn beter bekend als bruinvissen of tuimelaars. De eerste generatie Varkevisser werd Varckevanger of Bruinvisvisser genoemd. Maar Varkevisser bekt toch beter. Dirck Dircxz Varckevanger, die eind zeventiende eeuw in Katwijk aan Zee leefde, moet een voorvader van de Sparta-keeper zijn geweest. Hij zou trots zijn geweest dat zijn nazaat voor zijn profloopbaan bij Quick Boys onder de lat stond.

Fatih Sonkaya
Fatih Sonkaya speelde bij Roda JC zo goed dat hij een transfer naar FC Porto verdiende. De betekenis van zijn naam was toen heel toepasselijk: De laatste rots. Een cliché in de voetbaljournalistiek luidt dat de verdediger een ‘rots in de branding’ is. Nu is de Turkse Nederlander dat niet meer. Door blessures, een schorsing van vier wedstrijden en vormverlies is Sonkaya niet altijd zeker van een basisplaats, al zat hij zondag tegen VVV wel bij de eerste elf . Nu heeft de naam ‘De laatste rots’ voor de verdediger opeens een andere dimensie gekregen: die van eenzaamheid. Fascinerend blijft hoe iemand in Turkije ooit besloot om zichzelf de laatste rots te noemen.

Mounir El Hamdaoui
El Hamdaoui betekent vrij vertaald: de dankbare. De voorvader van de AZ-speler moet een tevreden man zijn geweest. Maar eigenlijk is Mounir meer van toepassing op de voetballer met de mooie balbehandeling. Zijn voornaam betekent: de briljante. Op Woudestein genoten ze bij Excelsior van zijn afstandsschoten en van zijn acties, waarbij hij op het middenveld achteloos enkele tegenstanders passeerde. Dat leverde de Marokkaanse Nederlander een transfer naar Tottenham Hotspur op. Dit seizoen heeft Mounir El Hamdaoui de pech dat AZ wat minder draait. Maar hij zal - gezien zijn achternaam - natuurlijk niet klagen.

Fouad Idabdelhay
De taalcommissie had behoorlijk wat moeite met de naam Idabdelhay, niet qua uitspraak zoals menig Nederlandse voetbalcommentator, maar qua betekenis. Het probleem is dat het Arabisch drie verschillende d’s kent. En de h in het Nederlands is soms een zachte h in een keelklank. Volgt u het nog? De taalcommissie kwam eerst op de ‘wolf van de wijk’. Maar de talentvolle NAC-aanvaller, die succesvol is als supersub, kwam zelf met ‘dienaar van de altijd levende’. Dat is dus een heel andere betekenis. Wij geloven in de vroomheid van de Idabdelhays. De altijd levende slaat terug op God, in dit geval Allah.

Nordin Amrabat
Nordin Amrabat wordt door de VVV-supporters, inclusief Geert Wilders, verafgood. Geen wonder dat zijn achternaam heiligdom betekent. Amrabat komt van het woord maraboet. Dat zijn heiligdommen in het Rifgebied van Marokko. Deze islamitische leiders werden met een klein mausoleum geëerd. Een gewoonte die de Riffijnen al voor de komst van de islam erop nahielden. Tot op de dag van vandaag staan er in het Rifgebergte maraboets. Al wordt deze heiligenverering verboden door de islamitische leer. Vanaf komend seizoen, wanneer hij voor PSV zal uitkomen, moet Amrabat in Eindhoven op zoek naar volgelingen.
AD

Harm

Bericht door Harm » do apr 17, 2008 7:37 am

Zlatan Son of God schreef:Gefeliciteerd Harm, Base met het kampioenschap.. deze prutser willen geen kampioen maken dat hebben ze het hele seizoen al laten zien en vanavond doen ze het weer dunnetjes over!
Ik heb ook gekeken en ik vond dit Ajax ook echt werkelijk waar bedroevend. Echt schandalig dat we niet al veel eerder kampioen zijn geworden. Dit Ajax is echt veel minder dan PSV.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do apr 17, 2008 7:59 am

Harm schreef:Dit Ajax is echt veel minder dan PSV.
Niet véél, vind ik, maar wel iets.

Maar ervan uitgaande dat PSV zondag kampioen wordt, vind ik dit wel het minst overtuigende PSV-kampioenschap sinds ik het voetbal volg.

Ik heb in de winterstop al besloten dat Nederland sowieso een kampioen van de armoede gaat krijgen, wie het ook zou worden. PSV en Ajax hebben allebei nog geen drie wedstrijden écht goed voetbal laten zien, als je het mij vraagt.

PSV is wel iets beter, absoluut, maar ik vind het wel heel erg verwijtbaar (aan Martin van Geel) dat zelfs dít PSV iets beter is dan Ajax. Dit PSV was zo zwak dat een gezond Ajax dat een zomer heeft kunnen investeren eigenlijk kampioen had moeten worden. Maar het team dat er uiteindelijk stond, was nog minder dan dat van PSV.

K.
Still alive...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do apr 17, 2008 8:04 am

Harm schreef:
Ik heb ook gekeken en ik vond dit Ajax ook echt werkelijk waar bedroevend. Echt schandalig dat we niet al veel eerder kampioen zijn geworden. Dit Ajax is echt veel minder dan PSV.
Ach hou toch lekker op zeg. Ajax speelt niet goed, maar als je psv ziet spelen en je ziet de verdediging 9 van de 10 ballen recht in de voeten van de tegenstander spelen dan mist er ook iets hoor.

Het zegt genoeg dat de keeper bij psv het populairst is.

Baseman

Bericht door Baseman » do apr 17, 2008 8:09 am

Wat heeft populariteit met kwaliteit te maken ?
Of wil je zeggen dat Vd Doelen de beste speler van PSV was vroeger ?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do apr 17, 2008 8:20 am

Baseman schreef:Wat heeft populariteit met kwaliteit te maken ?
Of wil je zeggen dat Vd Doelen de beste speler van PSV was vroeger ?
Nee, maar het feit dat Gomes schittert iedere keer, betekent dat de tegenstander veel bij het doel van psv komt. En dat kun je niet ontkennen. De afgelopen jaren stond er een degelijk duo voor Gomes, nu niet meer.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do apr 17, 2008 8:21 am

Maar Gomes is ook de beste speler.

Niet dat daar iets mis mee is, trouwens. Ik verbind daar minder conclusies aan dan GangstaRiB. Ajax had in het midden van de jaren negentig ook een keeper van het kaliber Gomes. Er valt best iets voor te zeggen dat Van der Sar in 1994-1995 of 1995-1996 'Speler van het Jaar' had kunnen worden. Maar was dat 'veelzeggend' geweest over de kwaliteit van het Ajax-voetbal uit die jaren? Ik vind van niet.

K.
Still alive...

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do apr 17, 2008 8:23 am

GangstaRiB schreef:Nee, maar het feit dat Gomes schittert iedere keer, betekent dat de tegenstander veel bij het doel van psv komt. En dat kun je niet ontkennen. De afgelopen jaren stond er een degelijk duo voor Gomes, nu niet meer.
Daar heb je dan weer gelijk in. Ik vind de verdediging van PSV helemaal niet zo veel bijzonders. Beter dan die van Ajax, want die van ons is van het niveau RKC Waalwijk, maar de PSV-verdediging is niet meer zo onberispelijk en onbreekbaar als in de laatste paar jaar. Dat PSV zo weinig tegengoals heeft, is écht voor een niet gering deel aan Gomes te danken. Maar goed: wat is daar erg aan? Er zijn gewoon elf spelers - en de keeper is daar één van.

Ajax heeft een spits die 32 goals maakt. PSV heeft een keeper die er 32 zekere goals uit houdt. Whatever.

K.
Still alive...

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 17, 2008 9:36 am

Harm schreef:Ik heb ook gekeken en ik vond dit Ajax ook echt werkelijk waar bedroevend. Echt schandalig dat we niet al veel eerder kampioen zijn geworden.
Vul PSV in voor Ajax en je zegt precies wat ik denk, elke keer als ik PSV zie voetballen. Ik vind het namelijk schandalig dat Ajax dit seizoen geen kampioen wordt. PSV is ver, heel ver weggezakt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do apr 17, 2008 9:37 am

joey schreef:
Harm schreef:Ik heb ook gekeken en ik vond dit Ajax ook echt werkelijk waar bedroevend. Echt schandalig dat we niet al veel eerder kampioen zijn geworden.
Vul PSV in voor Ajax en je zegt precies wat ik denk, elke keer als ik PSV zie voetballen. Ik vind het namelijk schandalig dat Ajax dit seizoen geen kampioen wordt. PSV is ver, heel ver weggezakt.
Inderdaad, beide ploegen hebben dit jaar eigenlijk gewoon een bedroevend niveau.
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 17, 2008 9:42 am

Mocht Ajax kampioen worden, dan is het de eerste club die dat lukt met een puntentotaal van minder dan 70. Ook PSV wordt trouwens kampioen met het laagste puntentotaal ooit (als ik goed ben ingelicht)
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie