Johan Cruyff Schaal en KNVB beker
Lijkt me wel, in Spanje hebben ze er een paar meer.Steef schreef:Zou die Gabri trouwens weten dat er van hem wordt verwacht dat hij +- 50 duels zal moeten spelen dit jaar?
Die jongen wilde zich bewijzen na zijn mislukte optreden van woensdag.
Hij speelde wel aardig, nietwaar Steef? ;)
Het stinkt aan alle kanten!
Die jongen heeft nog nooit de 30 duels gehaald in z'n carriere, joey. Snappie? Zou het iets met z'n gebrek aan rust en overzicht te maken hebben?
Hij speelde heel behoorlijk tot de tank leeg was. Eigenlijk tot aan de entree van Perez. Zonder die dynamiek vind ik het maar een zozo-spelertje. Ik zie liever spelers die minder rennen, maar meer nadenken.
Hij speelde heel behoorlijk tot de tank leeg was. Eigenlijk tot aan de entree van Perez. Zonder die dynamiek vind ik het maar een zozo-spelertje. Ik zie liever spelers die minder rennen, maar meer nadenken.
Het zal ook iets met de concurrentie te maken hebben. ;)
Ach, Ten Cate kent hem als geen ander. Vooralsnog denk ik dat hij voor Ajax een goede kracht kan worden. Hij heeft in elk geval een professionele instelling en de wil om te voetballen zoals de trainer verlangt (vooruitverdedigen!).

Ach, Ten Cate kent hem als geen ander. Vooralsnog denk ik dat hij voor Ajax een goede kracht kan worden. Hij heeft in elk geval een professionele instelling en de wil om te voetballen zoals de trainer verlangt (vooruitverdedigen!).

ADNieuw Ajax put moed uit triomf
AMSTERDAM - Het aperitiefje van de Nederlandse competitie smaakte Ajax gisteravond het best. De Amsterdamse...
Jaap Stam showt de Johan Cruijff Schaal, zijn eerste prijs als aanvoerder van Ajax. FOTO PIM RAS... bekerwinnaar won in de strijd om de Johan Cruijff Schaal van landskampioen PSV: 3-1.
Dat die overwinning geen enkele garantie biedt voor de toekomst, bewees de editie van afgelopen seizoen. Ajax won een jaar geleden met 2-1 van PSV, maar eindigde tien maanden later 24 punten achter de Eindhovense kampioen.
,,Toch is dit een belangrijke overwinning voor ons,’’ aldus Ajax-trainer Henk ten Cate. ,,PSV zal niet meteen lijden onder deze uitslag, maar voor ons télt deze prijs.’’
Ajax etaleerde zich gisteren opnieuw als een ploeg in opbouw. Een team met potentie, maar PSV onderstreepte ondanks het verlies dat het verder is in zijn ontwikkeling.
Bij de landskampioen is één gebaar van Timmy Simons of Phillip Cocu genoeg om collectief druk te zetten, of juist even gas terug te nemen. In Amsterdam zijn de ideeën er wel, maar ontbreken de automatismen nog. Cocu vóelt wanneer en hoe Jefferson Farfán wegloopt, terwijl Gabri of Sneijder een seconde langer nodig heeft om te zien wat Babel of Rosenberg wil.
Henk ten Cate is bij de renovatie van Ajax begonnen bij het fundament. Dankzij de formidabele Jaap Stam zit dat in de kern wel goed, al bewees de wedstrijd van woensdag in Kopenhagen al dat de Amsterdamse defensie de perfectie nog lang niet benadert.
Gisteren kon Mika Väyrynen vlak na rust volkomen vrij inkoppen uit een hoekschop van Farfán. Symbolisch voor een zoekende ploeg, waarin een vooraf gemaakte afspraak nog geen zekerheid biedt. Cocu benutte de rebound van dichtbij: 1-1.
Ajax was na zeven minuten op voorsprong gekomen dankzij een treffer van Mauro Rosales. De Argentijn reageerde – al dan niet in buitenspelpositie – goed op een voorzet van Gabri: 1-0.
Die voorsprong was niet onverdiend, maar het betere spel was vervolgens voor PSV. De thuisploeg werd gedwongen tot reactievoetbal, een stijl waar Ten Cate het liefst zo snel mogelijk vanaf wil. De coach wil in balbezit dominant en zo veel mogelijk vóóruit spelen.
,,Maar om zo te voetballen heb je in de eerste plaats vertrouwen nodig,’’ aldus de coach. ,,Dat is er nog niet altijd. Juist daarom is het zo belangrijk dat we onze tweede wedstrijd op een rij hebben gewonnen. Zo groeit het vertrouwen vanzelf.’’
Ten Cate paste ten opzichte van woensdag in Denemarken drie veranderingen toe, als bewijs dat hij nog een aantal keuzes te maken heeft. George Ogararu kreeg de voorkeur boven John Heitinga als rechtsback, maar de Roemeen had het buitengewoon moeilijk tegen Arouna Koné. Op het middenveld verving Robbert Schilder de in Kopenhagen zwakke Hedwiges Maduro.
,,Hedwiges is nog niet in staat twee wedstrijden in vier dagen te spelen,’’ aldus Ten Cate. ,,Maar ik vond dat hij goed inviel. Over Schilder was ik zeker niét tevreden en dat heb ik hem ook verteld. Hij had veel meer moeten brengen.’’
De opmerkelijkste wijziging was de reservebeurt van Kenneth Perez. De Deense aankoop kende een moeizame voorbereiding en verloor zijn plek gisteren aan Ryan Babel. ,,Kenneth is nog zoekende,’’ constateert Ten Cate.
,,Dat is niet zo gek voor iemand die nieuw is bij Ajax. Perez heeft kwaliteiten genoeg en het komt echt wel goed met hem. Maar we vonden dat hij de laatste weken nog te weinig bracht.’’
Babel rechtvaardigde de keuze van zijn coach met een prima optreden, terwijl Perez zijn punt maakte door bij zijn eerste balcontact te scoren. De aanvaller kwam na 67 minuten in het veld voor de zwakke Rosenberg en scoorde een minuut later: 2-1. Perez anticipeerde goed op een schot van de opgestoomde Stam, dat via Oscar Moens terug het veld in stuitte.
Het doelpunt besliste de middelmatige wedstrijd. Ajax benutte de ruimte goed en Sneijder maakte in de 82ste minuut prachtig 3-1.
,,We zijn op de goede weg,’’ vindt Ten Cate. ,,Als je er na pas vijf weken zo voorstaat, mag je tevreden zijn.’’
Schilder was dus duidelijk geen succes. De balans in de ogen van Ten Cate zal ongeveer zo zijn:
Schilder -
Ogararu -
Rosenberg -
Perez + -
Maduro + -
Heitinga + -
Volgens mij kan Ten Cate niet wachten tot hij Grygera kan inzetten. Ik denk inderdaad dat hij dat pas na 31 augustus mag doen.
Hopelijk heeft Ten Cate nu ook genoeg gezien van Rosenberg en worden hij en Grygera verkocht, gevolgd door het aantrekken van twee vervangers.
Schilder -
Ogararu -
Rosenberg -
Perez + -
Maduro + -
Heitinga + -
Volgens mij kan Ten Cate niet wachten tot hij Grygera kan inzetten. Ik denk inderdaad dat hij dat pas na 31 augustus mag doen.
Hopelijk heeft Ten Cate nu ook genoeg gezien van Rosenberg en worden hij en Grygera verkocht, gevolgd door het aantrekken van twee vervangers.
- Giacomo Puccini
Een geconcentreerd spelende Emanuelson is een held, zeer sterk optreden van Urby 'Diego' Emanuelson!
Sneijder heb ik nog geen enkele goede wedstrijd zien spelen onder Ten Cate, baart redelijk zorgen al zal ik het met alle liefde door de vingers zien als hij met deze regelmaat ballen van 25 meter afstand tegen de touwen blijft knallen :eusa_dance:
Sneijder heb ik nog geen enkele goede wedstrijd zien spelen onder Ten Cate, baart redelijk zorgen al zal ik het met alle liefde door de vingers zien als hij met deze regelmaat ballen van 25 meter afstand tegen de touwen blijft knallen :eusa_dance:
Precies een type speler waar het Ajax jaren aan ontbrak, zoals ik Gabri nu zie spelen vind ik hem een goede versterking.Peter schreef: Gabri vond ik zonder bal erg goed, maar met bal was het allemaal net wat minder.
Ajax!
Joey en ik hebben nu eenmaal kijk op voetbal. :cheer:Thomas schreef: Speciaal voor Wimpey een opmerking van de commentator van de NOS over Koné:
"Koné aan de bal. Het was vaak alles of niets met hem. Meestal was het niets"
:D
Vraag me af of Baseman deze hemeltregend zwakke prutser nog altijd beter vindt dan KJH!! :D
Over prutsers gesproken: lekkere aankoop van MVG met die Ogararu. Steef had ons er al een beetje op voorbereid, maar hij was me nog wat te positief. :sad:
Verder zag je de hand van Koeman in het spel van PSV: het wordt minder en minder daar. Lekker gewisseld ook.
Ajax speelde redelijk, een paar man goed. Vooral Urby deed het (weer) goed tegen Farfan. Stam en Gabri ook prima. Maar nog zat te doen voor HtC.
Winnen van PSV altijd leuk. Dit is de 6e op rij in KNVB-beker en JC-schaal. Hoezo PSV is beter dan Ajax???
Dat doet er toch niet toe ?Thomas schreef:Beasley had er toch niet in gestaan en alleen misschien had of Afellay of Culina gespeeld. Zeker niet allebei.
Ik zei dat PSV een aantal wisselingen had ondergaan en dat daardoor ook de bank mager bezet was, men miste dus 5 spelers. Notabene Feher werd ingebracht...die is 3 jaar geleden al afgeschreven.
Ik wil zeker niet zeggen dat PSV anders gewonnen had, maar Joey verbaasde zich erover dat PSV niet als een geoliede machine speelde. Het gemis van 5 spelers is een reden daarvoor, met name het gemis van Ooijer natuurlijk.
Flauwekul Wimpey, ik zei dat PSV hem beter kon gebruiken dan Huntelaar en dat vind ik nog steeds.wimpey schreef:Vraag me af of Baseman deze hemeltregend zwakke prutser nog altijd beter vindt dan KJH!!
Gisteren speelde hij echt uitstekend, maar je moet het wel willen zien.
Broodkruimels Wimpey...denk anders nog eens aan die 24 punten achterstand vorig seizoen :DDit is de 6e op rij in KNVB-beker en JC-schaal. Hoezo PSV is beter dan Ajax???
Ach, het is natuurlijk niet meer dan een veredelde oefenwedstrijd (helaas), maar je kunt hem beter winnen dan verliezen. Over de hele wedstrijd was Ajax niet echt veel sterker dan PSV, maar de spitsen van PSV waren niet echt scherp.
Maar goed, vorig jaar wonnen we hem ook van PSV, dus dat zegt op zichzelf niet zoveel. Ik heb er echter wel een duidelijk beter gevoel bij dan toen, al kan dan ook komen door de aanwezigheid van Stam. :D
Maar goed, vorig jaar wonnen we hem ook van PSV, dus dat zegt op zichzelf niet zoveel. Ik heb er echter wel een duidelijk beter gevoel bij dan toen, al kan dan ook komen door de aanwezigheid van Stam. :D
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Hoho, Trabelsi was ook geen mandekker. Het is duidelijk dat je tegen vlugge linksbuiten hem niet op moet stellen, nu hebben we gelukkig een alternatief.wimpey schreef: Over prutsers gesproken: lekkere aankoop van MVG met die Ogararu. Steef had ons er al een beetje op voorbereid, maar hij was me nog wat te positief. :sad:
Ik zal hier mogelijk een ouwe uitgemolken discussie oprakelen, maar dat moet dan maar. Normaal gesproken vind ik je postings van grote klasse, Wimpey, maar om Koné als een 'hemeltergend zwakke prutser' te bestempelen???wimpey schreef: Vraag me af of Baseman deze hemeltregend zwakke prutser nog altijd beter vindt dan KJH!! :D
Die gast heeft bij Roda JC toch de nodige prachtige staaltjes voetbal laten zien? En zelfs op het zeer kritische AT was men overtuigd van man's voetbalkwaliteiten. Eentje die menigeen indertijd graag bij Ajax had gezien. Dat hij bij PSV geen schim meer is van de speler die hij bij Roda was is duidelijk. Verklaringen? Geen idee, voer voor psychologen. Misschien kan ie het topsportklimaat van Psv niet aan? Is een topclub sowieso te groot? Mag ie te weinig op intuitie spelen?
Maar dat Koné verdomde goed voetballen kán, lijkt me geen punt van discussie. Dus een 'hemeltergend zwakke prutser'? Mwah... :roll:
- Dr. Living Stoned
- Founding Father
Ik zal wel een dombo die het niet goed ziet zijn, maar ik vond heitinga prima invallen.GangstaRiB schreef:Krijg ik toch een beetje gelijk dat ik Kromkamp visioenen kreeg bij Ogararu. Ik heb helaas gemist van Ten Cate over Oga te zeggen had. Kan iemand dat hier grofweg neerzetten aub?
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing
...some parts are missing
Hij heeft een mooie dribbel, dat zal niemand ontkennen, maar die traptechniek... :X Zijn rendement is daardoor zeer laag.Zuidema schreef:Maar dat Koné verdomde goed voetballen kán, lijkt me geen punt van discussie. Dus een 'hemeltergend zwakke prutser'? Mwah... :roll:
Ik zeg je dit, Zuidema: als Farfan gisteren de ruimte had gehad die Koné kreeg, dan was Ajax afgemaakt.
-
huh?Dr. Living Stoned schreef:Ik zal wel een dombo die het niet goed ziet zijn, maar ik vond heitinga prima invallen.GangstaRiB schreef:Krijg ik toch een beetje gelijk dat ik Kromkamp visioenen kreeg bij Ogararu. Ik heb helaas gemist van Ten Cate over Oga te zeggen had. Kan iemand dat hier grofweg neerzetten aub?
Verbaas me over de kritiek van HtC op Schilder. Dit was volgens mij de eerste wedstrijd van Schilder op deze plek in Ajax 1. Ik vond dat ie het wel redelijk deed, zeker in acht nemend welke tegenstander we hadden.
Maar HtC legt de lat hoog en dat is ook te prijzen.
Ja, maar het zat er wel in. Dat zag je snel. Maar bij Ogararu...hij stond gisteren te verdediger als een aanvaller die komt helpen. En Heitinga vind ik zeker geen back, daar mist hij de snelheid en wendbaarheid voor.
Fluiten? Ik heb niets gehoord.
FC UpdateStam viert succesvolle rentree in Nederland
Voor Jaap Stam kon de start van het nieuwe seizoen met Ajax niet beter beginnen. Tegen zijn oude club PSV zegevierde de 34-jarige verdediger zondagavond in de strijd om de Johan Cruijff Schaal. Na afloop van de wedstrijd hoorde FCUpdate.nl het verhaal van de oud-international aan. "Je wordt niet alleen kampioen door van PSV te winnen."
Waar deze zomer een overstap naar zijn oude club PSV werd verwacht, tekende Stam verrassend een contract bij rivaal Ajax. De ervaren verdediger besloot om zijn toekomst in Amsterdam voort te zetten, omdat Ajax als eerste overeenstemming met AC Milan had bereikt. Zelf had hij naar eigen zeggen geen voorkeur, zolang hij maar weer naar Nederland kon terugkeren. Na FC Zwolle, Cambuur Leeuwarden, Willem II, PSV, Manchester United, Lazio en Milan moet Ajax voor Stam het eindstation worden.
Uitgerekend tegen PSV mocht Stam zondagavond zijn eerste trofee als Ajax-aanvoerder in ontvangst nemen. De formatie van trainer Henk ten Cate bleek in het duel om de Johan Cruijff Schaal over meer scherpte te beschikken (3-1). "Het is slechts de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen", tempert Stam de euforische stemming in de ArenA. "Maar het is een mooie prijs om bij te schrijven. Ik ben naar Ajax gekomen om prijzen te winnen en als je dan direct beslag legt op de Johan Cruijff Schaal, is dat een opsteker."
De overwinning onderstreepte bovendien Ajax dat afgerekend lijkt te hebben met het 'PSV-syndroom'. De Amsterdammers slaagden er de afgelopen jaren slechts zelden in om de Brabantse concurrent opzij te zetten. Na de winst in de laatste bekerfinale (2-1) lijkt de omslag te zijn ingezet. "Dat is een goed teken, maar je wordt niet alleen kampioen door van PSV te winnen. Afgelopen seizoen versloeg ik met AC Milan in de competitie de grote ploegen, maar lieten we het liggen tegen de kleintjes. Daardoor konden we Juventus niet meer achterhalen."
Bij Ajax hoopt Stam dit seizoen wel af te sluiten met een landstitel. In de voorbereiding heeft hij het elftal zien groeien. "Het team begint steeds beter te spelen. Iedereen heeft volop vertrouwen in een goed seizoen." Volgens de verdediger uit Kampen is zelfs sleutelspeler Klaas Jan Huntelaar - tegen PSV wegens een schorsing afwezig - niet onvervangbaar. "De selectie is sterk genoeg om een dergelijk verlies te compenseren. Klaas Jan is belangrijk voor Ajax, maar iedereen heeft zijn eigen specifieke kwaliteiten. Als we succes willen hebben, moeten we met z'n allen werken."
Het duel om de Johan Cruijff Schaal heeft Stam weer nieuwe inzichten verschaft. "Het is een goed teken dat we weinig kansen hebben weggeven. Bij de eerste tegengoal stond het echter niet goed. We gaven veel ruimte weg en daar moeten we aan werken", aldus de oud-international, die bij balbezit door de PSV-aanhang werd uitgefloten. "Dat gefluit is me niet echt opgevallen. Ik vind het jammer, want het is geen regel dat een voetballer naar zijn oude club moet terugkeren. Ik heb een goede tijd bij PSV gehad, maar nu heb ik voor Ajax gekozen. De PSV-supporters mogen dan gaan fluiten - ik trek het me niet aan."
Fluiten? Ik heb niets gehoord.
Laatst gewijzigd door joey op ma aug 14, 2006 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat vind ik flink overdreven Joey, Farfan is een geweldige speler maar iemand passeren zoals Kone dat doet kan hij niet. Kone creëert zijn eigen ruimte.joey schreef:Ik zeg je dit, Zuidema: als Farfan gisteren de ruimte had gehad die Koné kreeg, dan was Ajax afgemaakt.
Gisteren kon de rest er alleen niet van profiteren.
Het leek er overigens wel op dat Kone niet zelf durfde te schieten, waar hij eerst juist teveel voor eigen succes kon gaan. Als hij de balans daartussen kan vinden dan gaat PSV veel plezier aan hem beleven !
PS: Dat hij bij PSV minder speelt, komt volgens mij omdat hij aan de linkerkant wordt geposteerd. De wedstrijden waarin hij zo makkelijk scoorde (oa Heerenveen) begon hij niet geheel toevallig als centrumspits.
Edit: Volgens iemand die erbij was in de Arena werd Stam door een paar man in het begin even uitgefloten, maar dat was dan ook alles. Hoe FC Update bij dat verhaaltje komt is mij dan ook een raadsel.
Eerder schreef je dit:
We zullen zien of het er ooit écht uit zal komen bij Koné. Ik betwijfel het. Ik vind hem het type dat de bal over de doellijn wil lopen, en dat is een beetje lastig in het topvoetbal.
Laat ik het zo zeggen, ik moet er niet aan denken dat PSV Farfan én Huntelaar zou hebben. :scared:Baseman schreef:Flauwekul Wimpey, ik zei dat PSV hem beter kon gebruiken dan Huntelaar en dat vind ik nog steeds.
We zullen zien of het er ooit écht uit zal komen bij Koné. Ik betwijfel het. Ik vind hem het type dat de bal over de doellijn wil lopen, en dat is een beetje lastig in het topvoetbal.
Tsja, PSV is onder Hiddink juist afgestapt van het type VN, Huntelaar, Kezman voorin. Eén spits die alle doelpunten moet maken kan een team kwetsbaar maken, vooral Europees.
En met Huntelaar erbij zou Farfan minder tot zijn recht komen lijkt mij, nu kan hij zelf namelijk zijn acties doorzetten en meer doelpunten maken ! Huntelaar is buiten de 16 nauwelijks gevaarlijk en als aanspeelpunt komt hij (nog?) tekort, hij moet dus van zijn teamgenoten de ballen krijgen binnen de 16. Maar dan scoort hij wel ontzettend vaak en uit alle hoeken en gaten...
Bij Kone is het er al regelmatig uitgekomen Joey, alleen kan hij dat nog niet constant laten zien. Het is nog teveel alles of niets, waarbij niets vooralsnog de overhand heeft.
En met Huntelaar erbij zou Farfan minder tot zijn recht komen lijkt mij, nu kan hij zelf namelijk zijn acties doorzetten en meer doelpunten maken ! Huntelaar is buiten de 16 nauwelijks gevaarlijk en als aanspeelpunt komt hij (nog?) tekort, hij moet dus van zijn teamgenoten de ballen krijgen binnen de 16. Maar dan scoort hij wel ontzettend vaak en uit alle hoeken en gaten...
Bij Kone is het er al regelmatig uitgekomen Joey, alleen kan hij dat nog niet constant laten zien. Het is nog teveel alles of niets, waarbij niets vooralsnog de overhand heeft.
- Henk de Gier
- Contacteer:
Is het zo erg gesteld met de voetbalinzichten op AT? Kone mag dan misschien aardig kunnen ballen, maar hij is verre van een Ajax speler.Zuidema schreef: Die gast heeft bij Roda JC toch de nodige prachtige staaltjes voetbal laten zien? En zelfs op het zeer kritische AT was men overtuigd van man's voetbalkwaliteiten. Eentje die menigeen indertijd graag bij Ajax had gezien.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006
Jöhnk, 29 mei 2006