We zijn meer verwend dan jullie hoor.
Ik zat in het stadion, dus ik was hier niet aan het janken. Maar daar welVoetske schreef:Vind dat dan weer typisch Psv-ers, halverwege de wedstrijd tegen Fc Groningen zitten ze een potje te janken, en na afloop hebben ze weer een grote bek ..
Vedette-10- schreef:Nou hoe grandioos PSV de tweede helft speelde, zo heb ik het in jaren niet meer bij PSV gezien.
Vervolgens zeg jij dit:LucaS schreef:Scorebordjournalistiek, zo grandioos speelde PSV helemaal niet in de 2e helft
Waarna ik dit weer zeg.Harm schreef:Nee Luuk. Je hebt gelijk. PSV had 4 keer geluk en verder waren er helemaal geen mooie combinaties of pressie te zien. Groningen was veel beter.LucaS schreef:Scorebordjournalistiek, zo grandioos speelde PSV helemaal niet in de 2e helft
Dus waar je vandaan haalt dat ik zuur reageer en niet kan toegeven dat PSV 15 minuten goed speelde, is me een compleet raadsel. Je hebt toch geen problemen?LucaS schreef:Op je pikje getrapt? Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat het niet grandioos was. Het was natuurlijk wel goed en zeker beter dan Groningen
Ik vertel gewoon wat mijn neef, een zeer fanatieke Psv-er me vandaag vertelde.Blijkbaar heeft hij dan toch een andere kijk op ..Harm schreef:Ik zat in het stadion, dus ik was hier niet aan het janken. Maar daar welVoetske schreef:Vind dat dan weer typisch Psv-ers, halverwege de wedstrijd tegen Fc Groningen zitten ze een potje te janken, en na afloop hebben ze weer een grote bek ..
Er waren er trouwens een aantal in mijn vak die in de rust naar huis zijn gegaan. Misschien dat zij hier gejankt hebben :D
Ari is een prima spits hoor.De Dominee schreef:Zodra Hamdaoui en Ari weer op hun echte niveau terugkeren is het afgelopen met AZ. Ze leunen zwaar op hun doelpunten.
Posts van V-10 lees ik niet, ik moet bekennen dat ik daarmee de aanleiding van je post niet had gezien. Ik nam het op dat je op de azijnzeikerige Voetske manier (LucaS schreef:Hier reageerde ik op.
Vedette-10- schreef:Nou hoe grandioos PSV de tweede helft speelde, zo heb ik het in jaren niet meer bij PSV gezien.Vervolgens zeg jij dit:LucaS schreef:Scorebordjournalistiek, zo grandioos speelde PSV helemaal niet in de 2e helft
Waarna ik dit weer zeg.Harm schreef:Nee Luuk. Je hebt gelijk. PSV had 4 keer geluk en verder waren er helemaal geen mooie combinaties of pressie te zien. Groningen was veel beter.LucaS schreef:Scorebordjournalistiek, zo grandioos speelde PSV helemaal niet in de 2e helftDus waar je vandaan haalt dat ik zuur reageer en niet kan toegeven dat PSV 15 minuten goed speelde, is me een compleet raadsel. Je hebt toch geen problemen?LucaS schreef:Op je pikje getrapt? Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat het niet grandioos was. Het was natuurlijk wel goed en zeker beter dan Groningen
Klopt, hij gaat hard de duels in, maar zodra er ruimte komt is hij erg kwetsbaar. Hij is meer een speler voor een verdedigende ploeg. Viel me tegen Ajax al op.Thomas schreef:Verder vielen Granqvist en Femi me tegen bij Groningen. Granqvist is vooral erg groot en lomp. Zeker niet in staat om met ruimte in z'n rug te spelen.
Salcido: 'Ik voel me als voetballer doodgemaakt'
Mexicaan Carlos Salcido vindt zich vernederd door coach Huub Stevens en wil weg bij PSV
Gepubliceerd: 8 december 2008 09:55 | Gewijzigd: 8 december 2008 14:49
Carlos Salcido is geen schim van de verdediger die hij voorheen bij PSV was. „Als voetballer verwacht je niet dat een trainer je mentaal helemaal kan breken.”
Door onze redacteur Koen Greven
Carlos Salcido:
Carlos Salcido: "Koeman gaf me een klopje op de schouder en een knipoog na een wedstrijd. Dat was voldoende. Meer had ik niet nodig."
Foto Vincent van den Hoogen
Carlos Salcido is zelf de eerste om toe te geven dat hij dit seizoen ver onder zijn niveau speelt. De 28-jarige verdediger van PSV schaamt zich zelfs voor zijn optredens in het elftal van de Nederlandse landskampioen. „De afgelopen maanden heb ik uit respect voor de club en de trainer steeds gedaan wat me werd opgedragen. Ik sta dit seizoen zelden of nooit op mijn favoriete positie centraal achterin. Ik moet dat accepteren, maar het is allemaal volkomen verkeerd uitgepakt voor mij. Ik heb fouten gemaakt die tot tegentreffers hebben geleid, ik geef slechte passes. Eigenlijk gaat alles gewoon verkeerd. Als ik coach zou zijn van PSV, zou ik een speler die zo functioneert nooit opstellen”, zegt de Mexicaanse international op het trainingscomplex De Herdgang van PSV.
Salcido zucht en gaat even verzitten als hem wordt gevraagd wat de oorzaak is van zijn vormcrisis. „Het is allemaal begonnen toen Huub Stevens hier trainer werd. Onder hem heb ik nooit mijn normale spel kunnen spelen. Als voetballer verwacht je niet dat een trainer je mentaal helemaal kan breken. Dat is erg moeilijk te accepteren. Ik heb me veel te lang professioneel opgesteld. Maar ook ik heb mijn grenzen. Ik heb verschillende keren met de voorzitter en de trainer over mijn problemen gesproken, maar dat heeft niets aan de situatie veranderd. In ben het praten beu. Er is geen weg meer terug. Ik ga weg bij PSV. Ik ben hier totaal gedesillusioneerd geraakt.”
De nummer drie van PSV heeft na lang wikken en wegen besloten om naar buiten te treden met zíjn kant van het verhaal. „Daarmee wil ik nog één keer aan de directeur en de trainer laten zien hoe ik erover denk”, stelt Salcido. „Het is eigenlijk al direct vanaf de eerste dag van de voorbereiding misgegaan. Ik kan me nog goed herinneren dat Stevens bij zijn binnenkomst vertelde dat hij met vier verdedigers op één lijn wilde spelen. ‘Mooi, deze trainer zet gewoon de lijn van de afgelopen seizoenen door’, dacht ik toen. Maar al snel kwam ik erachter dat ik rechtsback zou komen te staan. Op die plek had ik nooit eerder gespeeld. De trainer was niet op andere gedachten te brengen. Dat voelde toen direct al niet goed.”
Salcido besluit aanvankelijk zijn kop niet in de wind te gooien en legt zich in het belang van PSV neer bij zijn nieuwe positie. De voormalige voetballer van het Mexicaanse Chivas de Guadalajara begrijpt dat Stevens door het ontbreken van de olympiagangers Erik Pieters en Dirk Marcellis en het wegvallen van de geblesseerde Jan Kromkamp over een beperkt aantal verdedigers beschikt. „Ik was op een gegeven moment zelfs zover dat ik de positie van rechtsback als een nieuwe uitdaging zag. Ik besloot er volledig voor te gaan. Juist op dat moment verwachtte ik dat de trainer even geduld met me zou hebben. Dat hij me zou steunen. Het tegendeel was waar. Ik kon in zijn ogen niets goeds doen. Daar word je als voetballer onzeker van. Na een paar wedstrijden riep hij me bij zich. De coach schoof een dvd naar voren waarop mijn fouten stonden. Dat moment voelde als een grote vernedering. Ik ben 28 jaar. Ik ben een vaste kracht in het nationale elftal van Mexico. Ik heb een WK gespeeld. Ik werd behandeld alsof ik een jongen van achttien was, die alles nog moest leren. Het seizoen moest nog beginnen, maar toen was er al iets geknapt.”
Vlak voor het sluiten van de transfermarkt, voor het begin van dit seizoen, lijkt het er even op dat het Duitse HSV de verdediger van PSV uit zijn lijden verlost. Salcido staat zelf niet onwelwillend tegenover een transfer, maar de clubs komen niet tot overeenstemming over een transfersom. Later hoort hij via zijn zaakwaarnemer dat Stevens mogelijk een rol heeft gespeeld bij het afketsen van de overgang. De Duitse club zou van de Nederlandse coach en oud-werknemer van HSV weinig positieve informatie over de verdediger hebben gekregen. „Ik was onthutst toen ik dat hoorde”, zegt Salcido. „Ik voelde langzaam maar zeker aan dat mijn toekomst bij PSV niet zo rooskleurig was als ik de afgelopen jaren had gedacht.”
Naarmate het seizoen vordert wordt de onderlinge verstandhouding tussen de trainer en de vice-aanvoerder van PSV alleen maar slechter. Al na twee competitieduels haalt Stevens de verdediger weg aan de rechterkant van de verdediging, waarna Salcido vrijwel elke wedstrijd op een andere plek achterin staat. „Ik wist vooraf nooit waar ik aan toe was. Ik moest spelen op een manier die ik niet gewend was. Dat ging volledig tegen mijn natuur in. Dat vrat aan me. Mijn zelfvertrouwen verdween. In het veld was ik alleen nog maar bezig om de coach te plezieren. Het voelde alsof ik als voetballer was doodgemaakt. Alleen tijdens interlands met Mexico kwam ik weer tot leven. Daar kon ik wel mezelf zijn en haalde ik mijn normale niveau.”
Op 28 oktober wordt Salcido voor het uitduel met ADO Den Haag voor het eerst sinds jaren gepasseerd. Stevens geeft geen uitleg aan zijn verdediger, die gelaten op de bank plaatsneemt. De coach maakt naar buiten toe bekend dat Eric Addo de voorkeur krijgt omdat de Ghanees beter zou communiceren. Een paar dagen later valt Salcido bij het thuisduel met Willem II opnieuw buiten de basis. Diezelfde dag verschijnt in het AD een bericht waarin Stevens zich beklaagt over het gebrekkige Nederlands van sommige spelers van PSV. „Die uitspraken hebben ons zeer geïrriteerd”, stelt Salcido. „Een dag later zei de trainer in een gesprek met de Spaanstalige jongens dat hij het nooit zo gezegd had. Een journalist zou hem woorden in de mond hebben gelegd.”
Vanaf dat moment voelt Salcido zich niet meer thuis bij de club. „Toen ik in de zomer van 2006 naar Eindhoven kwam was de noodzaak er helemaal niet om Nederlands te leren. Met Ronald Koeman, Tonny Bruins Slot en Phillip Cocu waren er genoeg belangrijke mensen binnen de club met wie ik kon praten. Als in mijn contract had gestaan dat ik per se Nederlands zou moeten leren om te kunnen spelen, dan had ik nooit getekend. Ik ben naar Nederland gekomen om te voetballen. Natuurlijk probeer ik me zo goed mogelijk aan te passen. Ik vind wel dat dit gelukt is. Samen met mijn gezin voel ik me helemaal thuis in Eindhoven. Ik heb echt geprobeerd Nederlands te leren, maar het lukt me gewoon niet. In het veld is het nooit een probleem geweest. Het is stupide als wij nu opeens onder druk Nederlands moeten leren. Zo werkt dat toch niet? Ik wil me concentreren op mijn spel. Naar de verplichte Nederlandse lessen ga ik nú zeker niet meer. De boetes die ze me daarvoor opleggen, betaal ik gewoon.”
Salcido voelt zich ook buiten het veld meer dan eens door zijn trainer in zijn hemd gezet. Als de voetballer van de club een nieuwe auto mag uitzoeken, kiest hij voor een witte Volkswagen Touareg. „Korte tijd later krijg ik bericht dat ik die wagen niet mag bestellen, want de trainer rijdt in precies dezelfde auto. Zo zijn er nog veel meer dingen gebeurd die ik niet ga vertellen uit respect voor de club. Maar de trainer zelf weet heel goed wat hij me allemaal heeft aangedaan.”
Salcido besluit op een gegeven moment dat het genoeg is geweest. „Ik heb met verschillende mensen mijn problemen besproken. Mijn eigen vader herkende me niet meer als hij me op televisie zag voetballen. ‘Carlos. jij hoeft je door niemand kapot te laten maken’, stelde hij. ‘Kom naar huis.’ Vier weken geleden heb ik mijn besluit genomen om weg te gaan bij PSV. Mijn vrouw en ik hebben die dag gehuild. Ik ga met pijn in mijn hart weg. Ik ben deze club dankbaar voor alles wat ik hier heb bereikt. Ik ben hier twee keer kampioen geworden en heb hier de kans gekregen me in Europa te laten zien. PSV zal altijd speciaal voor mij blijven.”
Het is precies een jaar geleden dat Salcido een nieuw contract bij PSV heeft getekend dat hem tot medio 2012 aan de club verbindt. Volgens directeur Jan Reker zette de voetballer destijds alleen zijn handtekening omdat hij er financieel beter van werd. Van clubliefde zou weinig sprake zijn geweest. „Een dergelijke opmerking van el presidente doet me echt pijn. Dan kent hij me helemaal niet. Geld is voor mij nooit een drijfveer. Als ik in januari vertrek, zal ik waarschijnlijk met veel minder salaris genoegen moeten nemen. Maar als ik met een transfer de rust in mijn hoofd terug kan vinden, is dat me alles waard.”
Salcido heeft naar eigen zeggen wel degelijk de intentie gehad om langdurig bij PSV te blijven. „Toen ik hier in 2006 kwam, kende niemand in Nederland de Mexicaan Carlos Salcido. Na een goed eerste jaar waarin we kampioen werden, nam toenmalig trainer Ronald Koeman me apart. Hij vroeg of ik vice-aanvoerder wilde worden. De trainer zag in mij een leider en vond me als mens een voorbeeld voor de groep. Die complimenten deden me zeer goed. Ik voelde dat ik belangrijk was voor PSV. Ik was er trots op dat ik een plek binnen deze club had veroverd. Drie maanden daarna kwamen we een nieuw contract overeen. Toen Koeman me later naar Valencia wilde halen, heb ik hem doorverwezen naar de club. PSV wilde me houden. Daar had ik toen vrede mee.”
Salcido heeft zich erover verbaasd hoe zijn positie binnen PSV in een jaar tijd is veranderd. „Ik ben nooit een speler geweest die uitleg van zijn trainer hoeft te hebben. Koeman gaf me een klopje op de schouder en een knipoog na een wedstrijd. Dat was voldoende. Meer had ik niet nodig. Op het veld betaalde ik zijn vertrouwen terug. Nu schaam ik me voor mijn eigen spel. Er is maar één iemand schuldig aan deze situatie: de trainer. Maar ik laat me door deze man niet alles afnemen wat ik zelf heb opgebouwd. Ik heb echt geprobeerd om me op het veld voor hem af te sluiten, maar dat gaat niet. Als ik zijn hoofd langs de lijn zie, dan blokkeer ik direct. Als er geen club is die de vastgestelde transfersom [naar verluidt acht miljoen euro] voor me betaalt, zal ik iets anders moeten verzinnen. Het liefst ga ik terug naar mijn oude club Chivas, maar PSV wil daar niet aan meewerken. De club denkt dat alles wel goed komt. Maar het praten is voorbij. Ik spreek alleen nog over een vertrek. Eén ding staat voor mij al weken vast: in januari pak ik mijn koffers en ben ik weg.”
Directeur Reker: „Kans 100% dat Salcido na winterstop bij ons speelt”
PSV wil strohalm pakken
,,Huub moet accepteren dat hij niet alles in de hand kan houden”
EINDHOVEN, dinsdag
Bij PSV ging het gisteren uiteraard over het mooie Champions Leagueaffiche tegen Liverpool. Een treffen dat PSV bijna moet winnen, wil het aanspraak maken op Europese overwintering in de UEFA Cup. Maar tegelijkertijd ging Olympique Marseille-Atletico Madrid over de tong in Eindhoven. PSV is namelijk afhankelijk van het resultaat in Marseille. Alleen bij een gelijkspel of nederlaag van de Fransen kunnen de Eindhovenaren doorstromen naar de UEFA Cup.
Voor PSV is het daarom sneu te constateren dat de Spanjaarden zich weinig aantrekken van iets als sportieve plicht. De verwachting is dat Atletico Madrid verschijnt met slechts twee basisspelers. Wint Marseille van het ’tweede’ van Atletico Madrid, dan is het Europese verhaal voor PSV al voor de winter over en kan het zich helemaal richten op een revival in de competitie.
Dat moet gebeuren met Carlos Salcido, de Mexicaan die zaterdag zwaar uithaalde naar trainer Huub Stevens en vertelde dat z’n koffers al gepakt staan voor een vertrek uit Eindhoven. Directeur Jan Reker gelooft daar niet in. Hij had gisteren samen met commercieel directeur Marcel van den Bunder een onderhoud met Salcido over diens onvrede. „De inhoud van het gesprek houden we voor ons, maar de kans dat Salcido na de winterstop nog bij PSV speelt, acht ik honderd procent. Wij willen hem niet verhuren en er is geen club geweest die hem wil kopen.”
Huub Stevens, die vanavond niet kan beschikken over de geblesseerden Ibrahim Afellay en Jan Kromkamp, wenste een dag voor PSV-Liverpool niet dieper in te gaan op de zaak Salcido. Volgens Reker is het winnen van wedstrijden de enige remedie om akkefietjes van de hoofdtrainer met Salcido en eerder met Danko Lazovic en Edison Mendez te beteugelen. „Als je niet wint en niet lekker speelt, komen er frustraties naar boven. We zijn er niet trots op wat er allemaal is gebeurd en ik ontken ook niet dat ons imago schade heeft ondervonden. Ik ga echter niet met een vinger wijzen en kijk eerst naar mezelf. Ik weet wat er onder de spelers leeft. Zij willen meer duidelijkheid, vastigheid en wat andere accenten. Huub trekt zich het verliezen van wedstrijden meer aan dan een ander, maar moet leren accepteren dat hij niet alles in de hand kan houden. We zullen hem daarin coachen en blijven ondersteunen.”
Als het aan Lazovic ligt, kiest Stevens tegen Liverpool voor een aanvallend spelconcept. „Wij hebben de grootste kans om door te gaan als we zelf winnen. Door met meerdere spitsen te spelen, acht ik de kans dat dit lukt groter”, liet de Serviër zijn hart spreken na de laatste training.
Volgens Lazovic hebben de competitiewedstrijden tegen Heracles Almelo, SC Heerenveen en FC Groningen bewezen dat PSV beter speelt als Stevens voor de aanval kiest. „Ik vind dat we in Nederland altijd aanvallend moeten spelen. Iedere keer als we dat doen, gaat het stukken beter. Gezien de stand in de poule lijkt het me logisch als we ook vanavond voor de aanval kiezen.” Lazovic en zijn collega Danny Koevermans stonden in de voorbije maanden met regelmaat helemaal alleen in de Eindhovense aanval geposteerd. „Zelfs Ronaldinho en Shevchenko kunnen dan niets laten zien.”
Lazovic is de laatste vier wedstrijden op rij basisspeler en presteert naar vermogen. „Ik krijg nu de kans om in vorm te raken en de mogelijkheid om automatismen met mijn ploeggenoten op te bouwen. Eén keer beginnen en vervolgens weer twee duels op de bank zitten, is niet goed voor een voetballer. Ik voel me nu stukken beter dan enkele maanden geleden.” De aanvaller denkt dat PSV mogelijk een mooie avond wacht. „Liverpool speelt niet met hun sterkste ploeg, dus ik zie kansen.”
De aanvaller weet in ieder geval dat de dag van morgen zeker roze zal kleuren. Op de ochtend na het duel met de Engelsen zal hij namelijk voor het eerst vader worden. Met een brede glimlach kondigde hij de komst van de kleine Lazovic aan. „Woensdag gaan we naar het ziekenhuis en zal het baby’tje gehaald worden.”
Hoe warm het pleidooi voor een aanvallend PSV van Lazovic ook is, Stevens weigerde zich bij voorbaat bij zijn spits aan te sluiten. „Het is niet zeker dat wij per se moeten winnen”, sprak hij. De oefenmeester doelde daarmee op een scenario waarin Atletico Madrid Olympique Marseille verslaat en PSV dus genoeg heeft aan een punt om verder te gaan in de UEFA Cup. „Ik hink niet op twee gedachten, maar ik maak pas keuzes als ik weet of Nordin Amrabat (lies) en Koevermans (heup) kunnen spelen.”
Vooral geen risico nemen, Huub!Hoe warm het pleidooi voor een aanvallend PSV van Lazovic ook is, Stevens weigerde zich bij voorbaat bij zijn spits aan te sluiten. „Het is niet zeker dat wij per se moeten winnen”, sprak hij. De oefenmeester doelde daarmee op een scenario waarin Atletico Madrid Olympique Marseille verslaat en PSV dus genoeg heeft aan een punt om verder te gaan in de UEFA Cup. „Ik hink niet op twee gedachten, maar ik maak pas keuzes als ik weet of Nordin Amrabat (lies) en Koevermans (heup) kunnen spelen.”