N.E.C. 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Banjavi
Contacteer:

Re: N.E.C. 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » do apr 09, 2009 12:50 pm

Volgens forza wordt hij trainer van NEC
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » do apr 09, 2009 12:52 pm

banjavi schreef:Volgens forza wordt hij trainer van NEC
Wat vind je van 'm?

Mij zegt-ie weinig, dus ik ben benieuwd...

Lodeweges tekent voor twee jaar bij NEC
don. 9 april 2009

Dwight Lodeweges tekent een contract voor twee seizoenen bij NEC. De huidige interim-trainer van PSV kwam donderdag tot een mondeling akkoord met NEC.

Dat meldt de geboren Canadees tegenover Sportweek. "NEC is gewoon een mooie, normale, rustige club. Dat zie ik helemaal goed komen. Ik weet dat er hoge verwachtingen zijn, maar de doelstelling zal heus niet zijn om derde of vierde te worden. Meestrijden om Europees voetbal is alleen maar reëel voor een ploeg die nu negende staat."

Tegenover PSV Media meldt Lodeweges: "Witte rook ja. Eind deze week, begin volgende week gaan we tekenen. De handen zijn er al op geschud", aldus de interim-coach van PSV. "Als alles papier staat en dat is netjes nagekeken, gaan we tekenen. We zijn het overal over eens en hebben een mondeling akkoord", zei Lodeweges vandaag na afloop van de training tegenover PSV TV. Hij had het aanbod van N.E.C. enkele dagen in beraad om alles op een rijtje te zetten. "Ik sta er helemaal achter. Het is een mooie club met plezierige, kundige mensen. Een warm nest ook, dat spreekt mij aan. Bij N.E.C. werkt ook iedereen op één complex en dat vind ik prettig", zei Lodeweges, die de komende twee seizoenen aan de slag gaat in Nijmegen.

"Eind deze week, begin volgende week zullen we het ondertekenen." De gedachte dat N.E.C. op 3 mei nog naar Eindhoven komt voor de laatste thuiswedstrijd van het seizoen, schoot eenmaal door zijn hoofd. "Maar dat heeft uiteraard geen invloed. Ik moet mijn job afmaken, we strijden met PSV voor Europees voetbal. Dat is het enige dat nu telt."

Bron: http://www.detrouwehonden.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » do apr 09, 2009 1:28 pm

Voor de Ottenfans... :cheer.gif:

Mark Otten wil alleen maar weer lekker voetballen
Geschreven op donderdag, 9 april om 09:00

Interview door HANS DE BEUN

NIJMEGEN - Mark Otten houdt eigenlijk helemaal niet van interviews. Al die aandacht omdat hij nou eenmaal meer dan gemiddeld tegen een bal kan schoppen. Toch is een gesprek met de geblesseerde verdediger van NEC zeker de moeite waard. De geboren Nijmegenaar heeft namelijk een uitgesproken mening over de dingen die hij meemaakt in het walhalla van de voetballerij. Zo kent hij door zijn blessureleed als geen ander de betrekkelijkheid van het bestaan als profvoetballer.

Afbeelding

In Hamburg was hij tegen HSV in de UEFA Cup-wedstrijd invaller, maar begin maart startte hij tegen SC Heerenveen al weer in de basis. Na nog geen tien minuten sloeg het noodlot wederom toe. Otten gleed uit en wist meteen dat het mis was. "Ik voelde dat mijn kruisband scheurde. Ik ben nog tot vlak voor rust doorgegaan, maar voelde dat het niet meer ging. Mijn knie werd instabiel, ik voelde mijn knie echt tikken en heen en weer gaan. Toen wist ik dat dat het voorlopig weer was geweest, en dat dit het begin was van een nieuwe blessure. Binnen vroeg ik aan de fysio of hij mijn kruisband wilde testen. "Nee, dat doen we morgen wel", zei hij, maar ik wilde dat hij mijn kruisband testte, want ik wist zeker dat ’ie weg was. Ik voel tegenwoordig wel of mijn kruisband aanslaat of niet, zoveel ervaring heb ik daar wel mee."

Op 20 april aanstaande wordt hij geopereerd door Cor van der Hart. Een revalidatie van zeven tot negen maanden volgt, maar Otten zit niet op medelijden te wachten. "Wat voor tegenslag heb ik nou gehad in mijn leven? Die blessures, maar iedereen is wel eens geblesseerd", relativeert hij. "Tuurlijk, je lichaam is je materiaal, en er hoeft maar een kleine disfunctie te zijn en je kunt je werk niet doen. Meer dan ooit besef ik dat pijnvrij en onbezorgd voetballen het mooiste is in de hele wereld. Aan de andere kant levert het niet kunnen ook weer een heleboel leermomenten op. Het glas is half vol of half leeg. In deze periode van mijn leven leer ik misschien wel meer dan wanneer ik de afgelopen twee jaar wél had gevoetbald. Ik zie mensen om mij heen veranderen, en prioriteiten stellen, waarvan ik nu denk: 'Misschien had ik die ook wel zo gesteld, als ik fit was gebleven.' Nu weet ik dat er veel meer is dan voetbal. Het is allemaal zo relatief en betrekkelijk."

Otten doorliep de jeugdopleiding van NEC en vertrok aan het einde van seizoen 2003/04 naar Feyenoord, dat hem uitleende aan Excelsior. Hij had drie wedstrijden in de hoofdmacht van NEC achter zijn naam staan, maar koos voor een vertrek naar Rotterdam omdat hij te weinig waardering voelde van de toenmalige Nijmeegse clubleiding. Op het knusse Woudestein speelde hij twee seizoenen lang vrijwel alle wedstrijden, en werd hij in 2006 kampioen in de Eerste Divisie. Na dat seizoen keerde hij terug naar De Goffert. Bovenal betekende dat voor Otten dat hij weer dichterbij zijn ouders en broer kon zijn. "Mijn ouders zijn het belangrijkste in mijn leven. Samen met mijn vriendin en mijn broer zijn dat de mensen aan wiens mening ik de meeste waarde hecht. Mijn vader is marinier en echt het tegenovergestelde van het voetbalwereldje. Hij vindt het schitterend dat zijn zoon voetbalt, maar hij vindt het net zo schitterend dat zijn andere zoon marinier is."

Afbeelding

Twee maanden voordat Otten tegen Heerenveen geblesseerd raakte, sprak vaderlief hem nog bemoedigend toe. “’Je hebt nog steeds pijn’, zei mijn vader, ‘en dat is begrijpelijk. Maar ik zie dat je voorzichtig bent. Laat het los, en doe wat je moet doen. Als het niet sterk genoeg is dan scheurt het wel weer’, zei hij. Dat is het beste en eerlijkste advies wat ik in die twee jaar gehad heb."

Toeval of niet, maar als we het over zijn vader hebben, begint prompt zijn telefoon te zoemen en hangt vaders aan de lijn. "Hij gaf altijd het goede voorbeeld, en zo heb ik van hem geleerd. Niet door communicatie, maar door te doen. Hij is niet de man van het goede gesprek, mijn moeder juist weer wel. Mijn vader is de man van de dubbelzinnige grap, en gewoon het goede voorbeeld geven", legt Otten uit. "Mijn ouders hebben mij geleerd voor meer dan honderd procent te vechten voor wat je wilt en wat je kan. Als ik dat niet deed, dan was daar altijd mijn vader."

Otten maakte vorig seizoen de ommekeer van NEC vanaf de kant mee. Door zijn blessure trainde hij niet altijd met de groep mee. Als relatieve buitenstaander had hij misschien toch een aandeel in de wederopstanding van de Nijmegenaren. Nadat door de nederlaag bij Willem II (3-0) het 'degradatiewater' erg aan de lippen kwam, volgde een trainingskamp in Doorwerth met onder andere een groepssessie, met psycholoog en al. Het resultaat was dat NEC door een indrukwekkende eindsprint zelfs nog Europees voetbal haalde. Mede voor het groepsproces vroeg trainer Mario Been Otten mee te gaan op trainingskamp. Als objectieve beschouwer, zoals hij het zelf noemt, vielen hem al snel een aantal dingen op. Omdat hij geblesseerd was, kon hij objectief en vrij zijn zegje doen, zonder het gevoel aan andermans stoelpoten te zagen. "Wat mij het meest opviel, was dat we absoluut geen team waren. Er waren groepjes, en niemand nam iets van elkaar aan. Ook tijdens die sessie niet. Eén speler stelde zich toen heel open op, maar werd gewoon uitgelachen. Dat was op dat moment de sfeer. Het besef dat je collega’s van elkaar bent en elkaar allemaal nodig hebt miste ik", vertelt de student psychologie. Onlangs sloot hij het eerste deel van zijn deelstudie af, om na zijn revalidatie deel twee weer op te pakken.

Het verklaart voor een deel hoe hij in het leven staat. Hij heeft meer interesses dan alleen voetbal, hij zoekt meer diepgang en wil zich ook buiten het voetballen blijven ontwikkelen. Het was dan ook volkomen logisch dat Been Otten zo nauw bij de groepssessie in Doorwerth betrok. “Het was bijzonder en apart dat ik als enigszins buitenstaander best dominant in die sessie aanwezig was. De jongens hadden ook kunnen zeggen: 'Je bent er een heel jaar niet geweest, waar praat je over?' Ik merkte dat er een bepaald acceptatievermogen naar mij toe was, en dat was wel fijn om te merken. Als de trainer geen waarde hechtte aan mijn aanwezigheid, had hij gewoon gezegd, ‘Blijf maar lekker thuis.' Het is ook één van de dingen waarin ik volgens hem van waarde kan zijn. Hij zegt nu ook tegen mij dat ik ondanks mijn blessure bij de groep betrokken moet blijven. Houd het teamproces in de gaten, zodat je weet wat er speelt als je straks weer fit bent.”

Afbeelding

Otten werd samen met Been kampioen bij Excelsior en samen vertrokken zij daarna naar NEC. De toekomstige trainer van Feyenoord is een belangrijke pion in de nog prille carrière van de 23-jarige verdediger. "Als je in de voetballerij iemand tegenkomt die vertrouwen in je heeft, dan is dat een meerwaarde. Hij heeft mij altijd vertrouwen gegeven en ik heb dat op waarde weten te schatten. Het is van belang dat je bij een club speelt waar de trainer achter je staat. Dat was ook de reden geweest dat ik terugging naar NEC, buiten het feit dat ik het ook zat was om zonder familie in Rotterdam te zitten. Ik wist dat ik me onder deze trainer verder zou ontwikkelen en dat ik kansen zou krijgen. Meer verwacht ik ook niet. Ik hoef geen garanties. Hij heeft mij ook een paar keer gewoon op de bank gezet omdat hij vond dat het niet voldoende was. Daar was ik het dan niet mee eens, maar even goede vrienden. Ik nam hem dat ook kwalijk, maar het mooie van Been is dat je dat ook gewoon tegen hem kan zeggen. Hij is iemand die mij prikkelt, en zeker niet ontziet. Ik denk dat hij mij zelfs extra hard aanpakt omdat hij een bepaald verwachtingspatroon heeft."

Of het ooit nog tot een hereniging komt met zijn huidige trainer weet Otten niet. “Ik denk er in deze tijd alleen maar aan of ik ooit nog zonder pijn kan voetballen. Als ik straks weer fit ben, ben ik bijna drie jaar niet honderd procent fit geweest. Iedere voetballer weet hoe belangrijk dat is. Je hebt zeg maar fit zijn, en echt fit zijn. Als je volledig fit bent kun je elke dag doen wat je wilt, en dat kan ik al twee jaar niet. Kijk, voetbal is net als fietsen, dat verleer je niet. Ik ben ook niet bang dat ik het straks niet meer kan, maar het is wel van belang dat ik weer fit word. Het gekke is, dat het voelt als een opluchting dat die kruisband is afgescheurd. Mijn knie voelt beter dan ooit. Ik heb voor het eerst in twee jaar vertrouwen dat het echt goed komt, want ik heb nergens last van. Als ik weer hersteld ben, zullen mijn ambities pas weer gericht zijn op stappen maken. Nu is dat alleen maar weer lekker voetballen. In de spotlights, het stadion. Die kick, daar doe je het voor. Nu moet ik daar nog niet teveel mee bezig zijn, want dan maak ik mijzelf gek. Maar het is wel het gevoel waar ik het allemaal voor doe."

Bron: http://www.voetbalzone.nl/

:worshippy.gif:

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » do apr 09, 2009 3:30 pm

Aalbers: "Gevoel met Dwight alleen maar sterker geworden"
Technisch directeur Carlos Aalbers is blij met de komst van Dwight Lodeweges als hoofdtrainer naar NEC. De interim-trainer van PSV tekent voor twee seizoenen bij de Nijmegenaren.

Volgens Aalbers was de aanstelling van Lodeweges een weloverwogen besluit. "We hebben aan de keuze voor een nieuwe trainer veel tijd en aandacht besteed", zegt de technisch directeur op de clubsite. "Vanaf het begin heeft Dwight bij de kandidaten gestaan waarvan wij dachten dat ze goed bij NEC zouden kunnen passen."

"Tijdens de verschillende gesprekken die we met Lodeweges hebben gevoerd dat gevoel alleen maar sterker geworden. Dwight is in onze ogen zeer geschikt om de komende seizoenen verder vorm te geven aan de sportieve ambities die we als club hebben en past zeker ook als persoon goed bij NEC", aldus Aalbers.

Lodeweges is sinds het vertrek van Huub Stevens interim-trainer bij PSV. In Nijmegen volgt hij Mario Been op, die vanaf komend seizoen de leiding heeft over Feyenoord.
Wat een slap gelul nadat je een blauwtje hebt gelopen bij Groenendijk... bahbah...
Maarja, wat moet je anders zeggen.
"Dwight is eigenlijk derde keus, maargoed... we moeten het er maar mee doen."

Ik heb er geen idee van... we zullen wel zien.

Ramona

Bericht door Ramona » do apr 09, 2009 6:21 pm

Vooralsnog vind ik Aalbers straight overkomen, maar goed...ik heb geen inside info... :whistling.gif:

Vooruitblik De Graafschap - NEC
don. 9 april 2009

Niet voor eerst dit seizoen treedt NEC aan tegen de nummer laatst van de eredivisie. De Graafschap nam afgelopen weekend, ondanks een zwaar bevochten punt in de Gelredome, de rode lantaarn van FC Volendam over. Een teleurstellend seizoen dus voor de Doetinchemers, die alles op alles zullen zetten om de laatste plaats weer zo snel mogelijk te verlaten. De ploeg zal het daarbij vooral van de verdediging moeten hebben, want net als NEC scoort De Graafschap extreem moeilijk. Slechts 19 keer konden de Superboeren juichen dit seizoen. Overigens werden de laatste twee thuiswedstrijden tegen Heracles (1-0) en Heerenveen (2-0) wel in winst omgezet. We zijn dus gewaarschuwd.

Afbeelding

De wedstrijd in Doetinchem betekent ook een weerzien met Muslu Nalbantoglu. De verdediger speelde 107 wedstrijden voor NEC voordat hij voor een avontuur in Turkije koos. Een ervaring rijker maar een illusie armer is Moes inmiddels bij De Graafschap neergestreken. Alwaar hij zaterdag uiteraard op een applaus in het uitvak kan rekenen. Bij De Graafschap nog twee bekende gezichten. Resit Schuurman speelde precies 100 eredivisiewedstrijden voor onze Nijmeegse trots en speelt inmiddels al weer een tijdje bij De Graafschap. Verder komen we zaterdag Ben Sahar tegen, de Chelsea speler die destijds Portsmouth boven NEC verkoos, daar niet slaagde en naar Doetinchem verkaste, alwaar ze erg content met hem zijn.

De totaalbalans tussen NEC en De Graafschap in de eredivisie is in evenwicht, maar er is wel duidelijk sprake van thuisvoordeel. Waar De Graafschap zelden aanspraak mag maken op de punten in Nijmegen, daar hebben wij het altijd erg lastig in Doetinchem. In 2002 werd er nog gewonnen (waardoor NEC even op de derde plaats van de ranglijst belandde), maar aan de laatste twee confrontaties bewaren we slechte herinneringen. In december 2004 leidde de 3-2 nederlaag tot het ontslag van Johan Neeskens, drie jaar later voorkwam El Akchaoui in de blessuretijd een nederlaag en hield (mede) daarmee Mario Been in het zadel, met de bekende gevolgen vandien. De goal aan Doetinchemse kant kwam die avond overigens van Lasse Schöne.

15-12-2007 Graafschap - NEC 1-1
12-12-2004 Graafschap - NEC 3-2
18-10-2002 Graafschap - NEC 1-3
25-08-2001 Graafschap - NEC 1-1
06-05-2001 Graafschap - NEC 2-1

Het is onduidelijk in welke opstelling NEC zaterdag zal aantreden. Tenzij er later vandaag op de hoorzitting een wonder gebeurt zal El Akchaoui met een schorsing afwezig zijn. Van Beukering traint weer, maar is nog niet wedstrijdfit. Een invalbeurt lijkt wel tot de mogelijkheden te behoren. Bij De Graafschap ontbreekt Keller.

Afwezig:
Mark Otten (knie)
Youssef El Akchaoui (geschorst)
Rutger Worm (knie)

Vermoedelijke opstelling NEC

Babos,
Dani, Pothuizen, Zomer, Davids,
Sibum, Schöne, Goossens,
Rommedahl, Janssen, Saidi

Wouter

Bericht door Wouter » do apr 09, 2009 11:40 pm

hup nek

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » vr apr 10, 2009 3:22 pm

'Lodeweges bekijkt Van Zaanen met NEC-pet op'
vrij. 10 april 2009

Het nieuws over de aanstelling van Dwight Lodeweges bij NEC met ingang van volgend seizoen is nog geen 24 uur oud, maar de interim-coach van PSV zal zondag al enkele werkzaamheden verrichten voor zijn nieuwe werkgever. Lodeweges bekijkt in het duel tussen SC Heerenveen en FC Volendam vleugelaanvaller Rowin van Zaanen.

Als ook de opvolger van de naar Feyenoord vertrekkende Mario Been akkoord is, zal NEC proberen Van Zaanen los te weken bij FC Volendam. Eerder dit seizoen werd de 24-jarige Amsterdammer al aan de Nijmegenaren gelinkt. Hij gaf toentertijd te kennen dat hij rustig de tijd neemt voor de beslissig over zijn nabije voetbaltoekomst.

In het seizoen 2002/03 debuteerde de linksbenige Van Zaanen in de hoofdmacht van de Wijdbroeken. Dit seizoen heeft hij in dertien competitieduels binnen de lijnen gestaan, waarin hij vier keer scoorde. Vorig jaar had de vleugelspits met twaalf goals een belangrijk aandeel in het kampioenschap in de Eerste Divisie.

Bron: Voetbalzone
Die jongen is me nou echt nooit opgevallen... kan me niet voorstellen dat dat nou echt een versterking zou zijn...

Ramona

Bericht door Ramona » za apr 11, 2009 6:44 am

Gelderse derby met verschillende belangen

Wedstrijdselectie: Rein Baart, Gabor Babos, Mark van den Boogaart, Mitchell Burgzorg, Lorenzo Davids, Dani Fernandez, John Goossens, Tim Janssen, Dominique Kivuvu, Milano Koenders, Patrick Pothuizen, Saidi Ntibazonkiza, Arek Radomski, Dennis Rommedahl, Lasse Schöne, Bas Sibum, Rutger Worm, Ramon Zomer.

Geschorst: Youssef El-Akchaoui
Geblesseerd: Mark Otten, Jhonny van Beukering, Joey Brock, Joël Tshibamba

N.E.C. gaat zaterdag in de dertigste speelronde op bezoek bij De Graafschap. De 'Superboeren' draaien, ondanks een groot aantal nieuwe spelers en een nieuwe trainer, mee in de onderste regionen. Ondanks de remise tegen aartsrivaal Vitesse afgelopen zondag mag de ploeg van interim-coach Darije Kalezic zich de hekkensluiter van de Eredivisie noemen. Beide ploegen zullen dus vol de strijd aangaan voor de drie punten. De Graafschap om uit de onderste regionen te komen, N.E.C. om de felbegeerde negende plaats en kwalificatie voor de UEFA Cup play-offs veilig te stellen.

Verschil
Het verschil in punten tussen de hekkensluiter en N.E.C. bedraagt op dit moment veertien punten. Theoretisch gezien kan de Graafschap de Nijmegenaren dus nog inhalen, maar erg waarschijnlijk is dit niet. De Graafschap is met slechts negentien doelpunten met stipt de minst productieve eredivisieclub van dit moment. Ook kregen de Superboeren dit seizoen 53 doelpunten tegen waardoor de club zich tevens ook nog bij een van de meest gepasseerde clubs mag rekenen.

Vorm
De Graafschap haalde tot dusverre achttien punten in zijn thuisduels. De laatste twee thuisduels werden zelfs gewonnen van Sc Heerenveen en Heracles Almelo. De laatste uitoverwinning van N.E.C. dateert van eind februari. Toch gaat ook N.E.C. met veel vertrouwen het duel met De Graafschap in. Afgelopen speelronde pakte de Nijmegenaren met veel strijd een punt tegen FC Twente, de huidige nummer twee in de Eredivisie. Van de laatste vijftien duels won N.E.C. er drie op de Vijverberg.

Eerder
N.E.C. begon dit seizoen de Eredivisie met een zege op De Graafschap. N.E.C. won het duel verdiend door doelpunten van Rutger Worm en Mark Otten. De uitblinker en McDOS Man of the Match van die wedstrijd, Youssef El-Akchaoui, is er niet bij vanwege een schorsing. De 28-jarige verdediger kon tegen FC Twente vervroegd de kleedkamer opzoeken na een opstootje met Romano Denneboom. In het vorige uitduel met de Superboeren sleepte hij bovendien nog een puntje uit het duel, door in de laatste minuut een vrije trap schitterend binnen te schieten.

Muslu Nalbantoglu
N.E.C. komt tegen De Graafschap een aantal oude bekenden tegen. Een daarvan is rechtsback Muslu Nalbantoglu. De 25-jarige 'Knuffelturk' begon zijn profcarrière bij de Nijmegenaren, en speelde tot dusverre tot 107 duels in de kleuren rood-zwart-groen. Na een mislukt avontuur in Turkije, bij Kayserispor, is hij nu weer op de Nederlandse velden te bewonderen in het wit-blauw van De Graafschap. Ook Resit Schuurman staat onder contract bij de Superboeren. De rechtsback speelde vanaf 2001 maar liefst 100 duels voor N.E.C.

Jhonny van Beukering
Ook de Graafschap komt een aantal oudgedienden tegen. Jhonny van Beukering is van grote waarde geweest bij de nummer twee van Gelderland, en wist in 92 duels 49 keer te scoren. Ook middenvelder Lasse Schöne heeft onder contract gestaan bij de Superboeren. Samen met Van Beukering vormde de Deen een gouden koppel in het kampioensteam van de Doetinchemmers.

Door: Ben de Jong
Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/

Van Beukering nog geblesseerd en Goossens linksback
vrij. 10 april 2009

Vanmorgen op de afsluitende ochtendtraining voor de Graafschap-uit werd bekend dat Van Beukering nog niet mee doet i.v.m. een blessure en dat Saidi zijn plek centraal in de spits overneemt, zoals hij tegen Twente thuis ook deed. Rommedahl begint gewoon op rechts en Davids begint als hangend linksbuiten.

Kivuvu, Sibum en Schöne vormen het driemans middenveld. Goossens begint als linksback waarbij hij in het centrum wordt bijgestaan door het gebruikelijke duo Zomer en Potje. Dani staat gewoon als altijd rechtsback en Babos op doel.

Deze mannen moeten het dus gaan doen zaterdagavond in Doetinchem!

Gesteund door een vol uitvak...en met bloed, zweet en tranen bij gaat dat lukken!
COME ON, N.E.C.!!! :necsjaal.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » zo apr 12, 2009 6:36 am

Potje, Potje... :rules.gif:

Domme rode kaart Pothuizen net niet fataal
zat. 11 april 2009

NEC heeft vanavond op het nippertje een punt weten te redden bij De Graafschap, 2-2. NEC begon goed aan de wedstrijd, had een aantal kansen, maar kwam al vroeg in de wedstrijd met tien man te staan. Patrick Pothuizen had een black out en smashte een voorzet over de achterlijn, hetgeen hem op rood en De Graafschap op een penalty kwam te staan. De inzet van Sahar werd gekeerd door Babos, waardoor de rust werd gehaald met 0-0.

Na de thee was het wachten op de openingstreffer. Die kwam er uiteindelijk, via een tweede penalty van De Graafschap. Babos vloerde Sahar en de uitstekend leidende Nijhuis bleef geen andere optie dan de bal opnieuw op de stip te leggen. Sahar faalde dit keer niet. Opmerkelijk genoeg werd NEC na deze goal sterker en kreeg kansen, maar leek het deksel op de neus te krijgen toen wederom Sahar een van de paal teruggekomen bal van Den Ouden, na een vloeiende counter, binnen tikte. Over en sluiten, zo leek het. Zo niet vond Rommedahl. De Deen zette eerst goed door en legde breed op Tim Janssen, die niet faalde, en lepelde vervolgens een voorzet panklaar op het hoofd van Schöne. De andere Deen wist er wel raad mee en redde een punt voor NEC en Pothuizen.
De reacties: Babos, Rommedahl en Been
zat. 11 april 2009

NEC-doelman Gabor Babos was de beste man aan Nijmeegse zijde.

De lange Hongaar stopte onder meer een strafschop. "Ach, een penalty is een penalty en ik red nu een keer. De tweede ging er wel in, maar ik vond hem wel erg makkelijk gegeven. In zo'n zelfde situatie zie je vaak dat een scheidsrechter door laat spelen."

Het brak NEC uiteindelijk niet op. "Ik had eerlijk gezegd niet meer verwacht dat we nog terug zouden komen. Maar we maakten snel de 2-1 en dat gaf hun een tik, waarvan we wisten te profiteren."

Rommedahl moe na eenzame strijd

Ook na de wedstrijd brak bij NEC'er Dennis Rommedahl het zweet weer uit.

"Het is warm hier in de catacomben, maar ik ben ook heel moe. We speelden een uur met zijn tienen en ik stond alleen in de spits. Ik moest alles met mijn snelheid belopen, dat pakte goed uit. We bleven ook gevaarlijk en geloofden in de goede afloop, dus een compliment voor de ploeg."

Rommedahl vond wel dat NEC zichzelf in de openingsfase tekort deed. "We hadden kansen, ikzelf ook. het had minimaal 0-1 0f 0-2 moeten staan."

Bron: Omroep Gelderland

Been: 'Van ervaren speler als Pothuizen verwacht je dit niet'

"Een heel domme handsbal. Van een ervaren speler als Patrick Pothuizen verwacht je dat niet." Trainer Mario Been van NEC kon de actie, waarbij de 36-jarige centrale verdediger letterlijk een rode kaart 'pakte' niet anders omschrijven. NEC moest daardoor 65 minuten met tien man verder. "Maar het zegt voldoende over het karakter van de ploeg dat we na een 2-0 achterstand nog een gelijkspel afdwingen."

"Tot het moment van de rode kaart hadden we het beste van het spel. We kregen twee goede kansen, via Lasse Schöne en Saïdi Ntibazonkiza. Maar dan zie je ook direct waar ons probleem ligt. In een wedstrijd die je dicteert, moet je dat uitdrukken in het maken van een goal. Maar dat lukt niet."

"We wisten dat De Graafschap na rust zou gaan stormen. Zij moesten. Sommige mensen zeggen dat spelen tegen tien man makkelijker is, maar ik heb er liever toch gewoon elf in het veld staan. Maar vanaf dat moment liepen we wel voortdurend achter de feiten aan. Na de 1-0 achterstand koos ik ervoor om Dominique Kivuvu dieper te laten spelen en Tim Janssen als spits in te brengen. Toen de 2-0 viel, dacht ik dat de wedstrijd voorbij was."

"Maar deze ploeg toont voortdurend karakter en pit. We geven niet op. Dat vond ik van vandaag het meest positieve punt. We hebben plaatsing voor de Play-offs nog steeds in eigen hand. De voorsprong op Feyenoord is nu vier punten, met nog drie thuiswedstrijden van onze kant voor de boeg. Het duel van vandaag heeft me vertrouwen gegeven."

Bron: Elfvoetbal.nl
In de media: De Graafschap-NEC
zat. 11 april 2009

Graafschap laat winst op NEC liggen

De Graafschap en NEC maakten er vooral na rust een spectaculaire derby van. Toen vielen ook alle goals: 2-2.

De Graafschap opende aardig. Vooral omdat NEC even zoekende was in de organisatie. Daarna kreeg NEC grip en kansen. Eerst mikte Schöne voorlangs, Daarna faalde Ntibazonkiza alleen voor doelman Heijblok.

Pothuizen maakte hands en kreeg rood. Sahar miste de penalty. Maar de ploeg van Kalezic kreeg meer kansen. Van den Ouweland, Sahar (2x) en invaller Den Ouden zagen hun schoten allemaal gekeerd worden door Babos.

Na de pauze mocht De Graafschap het spel maken. Dat lukte bepaald niet. Tot de Doetinchemmers weer een penalty kregen. Nu wel verzilvert door Sahar.

Toen het een kwartier voor tijd ook nog 2-0 werd door een goal van opnieuw Sahar, nadat Den Ouden op de paal schhot, leek het duel beslist. Niet voor NEC, dat vol wilde aanvallen en werd beloond. Janssen maakte op aangeven van Rommedahl (2x) beide tegentreffers voor NEC.

Door de gemorste punten blijft De Graafschap tot de directe degradatie kandidaten behoren. NEC blijft aansluiting houden met de playoff plaatsen voor UEFA Cup voetbal.

Tiental NEC pakt punt tegen De Graafschap

NEC is zaterdag in Doetinchem door het oog van de naald gekropen. Een vroege en domme rode kaart voor Patrick Pothuizen leek de Nijmegenaren de das om te doen, maar dankzij Tim Janssen en Lasse Schöne (foto) sleepte NEC een gelijkspel uit het vuur: 2-2. Beide malen was Dennis Rommedahl de aangever.

Pothuizen sloeg de bal in de 26ste minuut in het eigen strafschopgebied met de vuist weg voordat Luuk de Jong kon inkoppen. Scheidsrechter Bas Nijhuis kon niets anders dan rood geven en de bal op de stip leggen. Ben Sahar hield de hoop van NEC levend en miste.

Vóór het wegzenden van Pothuizen had De Graafschap weinig in te brengen, maar daarna werd de thuisclub steeds sterker. In de 63ste minuut ging Ben Sahar alleen op doelman Gábor Babos af, die legde de Chelsea-huurling neer en opnieuw ging de bal op de stip. Dit maal faalde hij niet. Na een mooie lange pass van Stijn Wuytens en een bal op de paal van Geert den Ouden zorgde Ben Sahar (86') uit de rebound ook voor 2-0.

Geïnspireerd door Rommedahl zette NEC een slotoffensief op touw en dat was net genoeg voor een punt. Daarmee schiet de ploeg van afscheid nemend trainer Mario Been in de strijd om een ticket voor de Europese play-offs weinig op. De Graafschap is in ieder geval minimaal één dag van de laatste plaats af. De ploeg staat één punt voor op FC Volendam, dat zondag in Friesland aantreedt tegen SC Heerenveen.

Bron: Sportweek.nl

Zware klap voor De Graafschap in derby tegen NEC

De Graafschap heeft zaterdagavond in de derby tegen NEC twee dure punten verspeeld. Tegen tien spelers gaf de ploeg van interim-trainer Darije Kalezic in de slotfase een zeker lijkende 2-0 voorsprong uit handen: 2-2.

De Graafschap-trainer Darije Kalezic had NEC vooraf nog gewaarschuwd. ,,We spelen thuis op De Vijverberg en dat noemen ze de hel.’’ Daar bleek in de openingsfase echter niets van. NEC dicteerde de wedstrijd tegen het zeer vededigend ingestelde De Graafschap. De beste kansen waren in de eerste twintig minuten dan ook voor de gasten uit Nijmegen. Rommedahl tikte een voorzet van Ntibazonkiza net over, oud-Graafschapper Schöne miste een enorme kans en Ntibazonkiza zag zijn schot gekeerd door De Graafschap-doelman Heijblok.

In de 26e minuut kantelde de Gelderse derby plots. Een indraaiende vrije trap van Wuytens werd voor het oog van arbiter Nijhuis door NEC-verdediger Pothuizen met de hand weggetikt. Nijhuis stuurde Pothuizen met een rode kaart van het veld en gaf De Graafschap een strafschop. Ben Sahar ging achter de bal staan, maar de Israëlische international miste jammerlijk.

Met een man meer wist De Graafschap zich aanvankelijk amper raad. De ploeg van trainer Kalezic kan het spel nog steeds niet maken. Toch kwamen er door opportunisme in de slotfase van de eerste helft nog een paar grote kansen voor de Achterhoekers. De grootste was voor Den Ouden, ingevallen voor de geblesseerd geraakte De Jong. De spits schoot echter van dichtbij hoog over doel van Babos.

Vlak voor rust nam NEC-trainer Mario Been defensieve maatregelen. Hij haalde aanvaller Ntibazonkiza van het veld en bracht met Koenders een extra verdediger in het veld.

Zeventien minuten na rust werd de patstelling doorbroken. De Graafschap kreeg opnieuw een strafschop toen Sahar na een briljante steekpass van Buijs vrij voor Babos kwam. De keeper haalde hem onderuit en opnieuw legde Nijhuis de bal op de stip. Het getuigde van lef dat Sahar opnieuw achter de bal ging staan en nu wel onberispelijk raak schoot: 1-0.

Vanaf dat moment kwam er eindelijk vuur in de derby. Rommedahl dwong Heijblok tot een prachtige redding en Schuurman (De Graafschap) en Dani Fernandez (NEC) kregen een gele kaart na een zware overtreding.

Een kwartier voor tijd werd de marge verdubbeld. Na een dieptepass raakte Geert den Ouden de paal, maar de alerte Sahar scoorde in de rebound 2-0.

NEC toonde echter ook met tien man veerkracht en kwam in de 78e minuut via invaller Janssen – op aangeven van Rommedahl – terug in de wedstrijd: 2-1.

Het hek was van de dam en NEC ging met man en macht op jacht naar de gelijkmaker. Die kwam er ook. In de 87e minuut kopte Schöne een voorzet van Rommedahl binnen: 2-2.

Als morele winnaar ging NEC daarom van het veld. De Graafschap is door de puntendeling echter wel tot zondagmiddag van de laatste plek in de eredivisie af. FC Volendam, dat op eerste paasdag in Heerenveen speelt, is nu hekkensluiter.

Bron: De Gelderlander

http://www.detrouwehonden.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » ma apr 13, 2009 8:08 am

Plaats 't 'toch maar' in het NECdraadje...
...want wat speelde hij gedreven zaterdag... :worshippy.gif:

Rommedahl: "Ik speel nu in mijn droom"
zon. 12 april 2009

Veel spelers kunnen enkel dromen van zijn cv, toch worden al zijn gehele loopbaan vraagtekens gezet bij zijn capaciteiten. Dennis Rommedahl (30) laat zich echter niet van de wijs brengen door de verwijten.

"Als de pers gelijk had, zou mijn loopbaan er niet zo hebben uitgezien."

Al op achttienjarige leeftijd maakte de Deen, die in zijn geboorteland speelde voor Lyngby BK, indruk op de scouts van PSV. Enkele maanden later vierde hij al zijn eerste titel met de Eindhovenaren. Rijpen deed hij echter pas echt bij RKC, dat hem een jaar huurde van de regerend landskampioen. "Die tijd maakte me harder en beter. Je moet leren knokken: niets komt vanzelf", stelt Rommedahl tegenover VoetbalPrimeur.

Zijn progressie was zodanig dat de rechtsbuiten al snel uitgroeide tot een vertrouwd gezicht in de selectie van PSV. Twee keer werd hij de beste aangever van de Eredivisie, in 1997, 2000, 2001 en 2003 pakte hij met de club uit de Lichtstad de landstitel. "De combinatie was gewoon goed. Met sommige spelers klikt het meteen, dat was bij PSV het geval. Ik had goede middenvelders achter me. Vooral Mark van Bommel wist mijn kwaliteiten goed te benutten. En het is natuurlijk fijn om naast spitsen als Ruud van Nistelrooy en Mateja Kezman te spelen."

Ondanks het aanzienlijke aandeel van Rommedahl in de successen van de Eindhovenaren, nam ook de kritiek op de vleugelspeler toe. De verwijten ebden in het vervolg van zijn carrière niet meer weg. De international zegt gewend te zijn geraakt aan het beeld van 'hardloper' dat van hem bestaat. "Het is mijn hele leven al zo. Ik maak me er niet druk om. Als de pers gelijk had, zou mijn loopbaan er niet zo hebben uitgezien. Dan had ik het niet zolang vol gehouden bij PSV, niet het Deense elftal gehaald en mijn hele leven bij een kleine club in Nederland gespeeld."

"Bij PSV gaf ik altijd veel assists en toch zeurde men over de ballen die achter het doel belandden. Probeer maar eens met mijn snelheid een voorzet te geven, dan kom je erachter dat het niet zo makkelijk is. Ik denk dat ik meer kan dan alleen hard rennen, maar mensen focussen zich toch meer op de negatieve dingen. Ze hebben het graag over de negatieve punten van een ander, om zo een beter gevoel bij zichzelf te hebben. We zijn bijna acteurs geworden, iedereen weet wie je bent en heeft een oordeel. Ik trek me alleen maar wat aan van meningen van mensen om me heen. Daar kan ik ook wat mee", geeft de international te kennen.

Na bijna acht jaar PSV was de Deen toe aan een nieuwe uitdaging. De keus viel op Charlton Athletic, dat in het vorige seizoen Engeland verbaasde met een uitstekende zevende plaats in de Premier League. In Londen wachtte echter niet het aanvallende voetbal dat hem was beloofd. Wél de wereld van het typisch Engelse kick-and-rush en een manager die kritisch was over de prestaties van Rommedahl.

"Bij Charlton was het mouwen opstropen en knokken. Toen ik tekende leek het me een club waar progressie in zat. Ik hoopte dat we op den duur konden spelen om een plaats in de UEFA Cup. De manager zei 4-3-3 te willen spelen. Dat gebeurde één wedstrijd, daarna gingen we over op de lange bal. Daarbij benut je mijn kwaliteiten niet en speel je vanuit de zwakte van spelers en niet vanuit kwaliteiten."

De aanvaller ergerde zich in Engeland ook aan het gebrek aan ambitie. "In Engeland hebben ze het altijd over de magic fourty points, als je die behaald ben je zeker van handhaving. Als we dat aantal punten binnen hadden, stonden we vaak vlak achter de Europese plaatsen. Maar iedereen vond het dan wel prima, we verloren daarna bij wijze van spreken negen van de tien laatste wedstrijden. Achteraf heb ik me wat dat betreft misschien vergist. Handhaving was de enige ambitie. Als je als club zo’n instelling krijgt gaat het op den duur fout, ook al heb je goede spelers." Na drie jaar Engeland was hij de lange ballen zat en vroeg om een transfer.

Het Spaanse Getafe, waar landgenoot en oud-voetballer Michael Laudrup destijds de coach was, gaf aan geïnteresseerd te zijn. Rommedahl koos echter voor een terugkeer naar Nederland. "Voor mijn familie was Ajax de beste keuze. En het is natuurlijk een grote club die aanvallend wil spelen, waardoor ik weer vanuit mijn kwaliteiten kon gaan spelen." Ook in Amsterdam liep het voor Rommedahl niet helemaal volgens verwachting. De coach die hem had aangetrokken, Henk ten Cate, vertrok na een aantal maanden. Desondanks kende hij een goed jaar. "In mijn eerste seizoen heb ik bijna alles gespeeld. Maar qua resultaten was het misschien geen topseizoen."

In de zomer liet de nieuwe trainer Marco van Basten weten dat hij mocht uitkijken naar een andere club. "Dat had ik niet verwacht. Er was een nieuwe trainer en dus waren er voor iedereen nieuwe kansen. Je geeft hem vervolgens een bepaalde tijd om hem te overtuigen voor jou te kiezen. Dat is niet gelukt. Ik probeer altijd alles te geven, dat is het minste wat je kunt doen. Maar je wordt er niet vrolijker van als je daar niets voor terugkrijgt."

Een echte uitleg van de Ajax-coach heeft hij niet gehad, maar dat was voor Rommedahl ook niet nodig. "Hij hoeft alleen maar te zeggen dat hij meer vertrouwen in andere spelers heeft. Ik vind zelf dat ik genoeg kwaliteiten heb om daar te voetballen, maar hij kiest zijn eigen selectie. Bovendien ben ik, als ik dat wil, groot genoeg om zelf om uitleg te vragen."

In de winterstop vertrok hij op huurbasis naar NEC, waar hij zich goed voelt. "Dit is voor mij de perfecte oplossing, hoewel ik het bij Ajax goed naar mijn zin had. Er stond een goede groep jongens en ik had fijne mensen om me heen." In Nijmegen gaat het sinds zijn komst wisselvallig. "Ik merk dat er wel de wil is om mijn kwaliteiten te benutten, maar het lukt niet altijd. Dat kan liggen aan pech, mijn onkunde of aan mijn medespelers, maar de wil is er wel. De uitvoering is de ene wedstrijd beter dan de andere. Het gaat een beetje op en neer, er zit soms zelfs een groot verschil tussen de eerste en de tweede helft."

Wel is het volgens Rommedahl merkbaar dat het uitstekende vorige seizoen van de Nijmegenaren bepaalde verwachtingen met zich mee heeft gebracht. "Die zijn soms te hoog voor zo’n kleine club. Er is een smalle selectie, die heel veel wedstrijden heeft moeten spelen. Dan is het knap dat we op deze plaats staan, met een goede kans op de play-offs en UEFA Cup-voetbal."

Als NEC hem definitief zou willen overnemen zou hij onder bepaalde voorwaarden graag die stap maken. "Daar zou ik geen nee tegen kunnen zeggen. Ik voel me hier thuis. Maar ik moet 1 juli wel weer terug naar Ajax. Ik ben er nu niet echt mee bezig, ik wil gewoon lekker spelen en genieten. Ajax is uiteindelijk de baas. Ik voel dat ik op dat niveau best meekan. In het Deense elftal speel ik op hetzelfde niveau, dus waarom zou ik niet bij Ajax meekunnen? Maar de trainer heeft uitgesproken dat hij niet zoveel vertrouwen in me heeft. De kans is klein dat het volgend jaar anders is. Met NEC heb ik verder nog niet gesproken, die moeten eerst de boel op een rijtje zetten."

Fantaseren over een nieuw buitenlands avontuur doet de Deen niet meer, omdat hij van mening is dat hij zijn ultieme geluk al heeft gevonden. "Ik speel nu in mijn droom. Ik houd van Nederland, de competitie en de speelstijl. Spanje heb ik wel altijd een mooi land gevonden, maar in Nederland voel ik me thuis. Daar gaat dan ook mijn voorkeur naar uit."

Rommedahl met Denemarken op weg naar WK van 2010

Rommedahl is hard op weg zich met Denemarken te plaatsen voor het WK van 2010. De Denen hebben een voorsprong van zeven punten op Portugal, staan ook boven Zweden en Hongarije en gaan aan de leiding in Groep 1. Hij hoopt dan een flinke stap richting het eindtoernooi te zetten, temeer het waarschijnlijk zijn laatste kans op een WK is. "Er zijn nogal wat jongens, waaronder ik, waarvoor het lastig gaat worden om het WK erop nog mee te doen. De bondscoach zei laatst al: 'Iedere tien jaar spelen we drie eindtoernooien.' Als dat klopt spelen we in 2010 ook mee. We zijn goed op weg, maar moeten niet te vroeg juichen. We staan zeven punten voor op Portugal, maar spelen nog wel tegen de grote ploegen. We moeten drie van de resterende vijf wedstrijden winnen." Dat Denemarken in deze kwalificatiereeks onder meer stuntte tegen Portugal verraste Rommedahl niet echt. "Ik denk dat wij onderschat worden. We hebben goede spelers, maar vooral een prima team."

Bron: VoetbalPrimeur

Ramona

Bericht door Ramona » di apr 14, 2009 8:28 am

Fernández op weg naar Feyenoord
Uitgegeven: 14 april 2009 08:52
Laatst gewijzigd: 14 april 2009 08:52

AMSTERDAM - De Spanjaard Dani Fernández heeft persoonlijke overeenstemming bereikt met Feyenoord. De verdediger van NEC gaat een contract voor drie jaar tekenen in Rotterdam-Zuid.

De Oekraïense zaakwaarnemer van de rechtervleugelverdediger bevestigt de overeenkomst tegenover De Telegraaf.

"Het ziet er goed uit. Ik verwacht dat we op korte termijn ook de laatste zaken afronden, zodat het contract getekend kan worden", aldus Dmitri Selyuk.

Fernández is daarmee de eerste versterking voor de nieuwe hoofdcoach Mario Been. Saillant detail is dat de Spanjaard momenteel ook voor Been werkzaam is. Overigens is Dani niet de enige speler van NEC die in het vizier van Feyenoord.

El-Akchaoui

De stadionclub zou ook graag Youssef El-Akchaoui aan zich binden. De linkervleugelverdediger van de Nijmegese club heeft een clausule in zijn contract met een gelimiteerde transfersom van negen ton. Het is de vraag of Feyenoord daaraan kan voldoen.

© NU.nl

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » di apr 14, 2009 11:25 am

Voetbalzone.nl
In navolging van Rachid Bouaouzan hoeft ook Moestafa El Kabir zich niet meer te laten zien bij NEC, zolang Mario Been er trainer is. De trainer geeft dinsdag in de Gelderlander te kennen dat ook de twintigjarige spits niet meer welkom is.

Over Bouaouzan, die zich een kwartier te laat meldde voor de ontmoeting met De Graafschap, zegt Been: "Om geen onnodige onrust te veroorzaken, heb ik hem gewoon meegenomen. Ik had deze kwestie ook het liefst intern opgelost, maar nu het nieuws op straat ligt draai ik er niet omheen: ik heb het helemaal gehad met hem. NEC kan zich geen kapitaalvernietiging veroorloven, daarom krijgt iedereen bij mij een tweede kans. Maar die heeft Bouaouzan nu definitief verspeeld. Ik hoef hem niet meer te zien."

El Kabir werd dit seizoen ook al eens door Been bestraft, maar kan niet meer rekenen op nieuwe gratie. "Zolang ik nog trainer van NEC ben, keert ook El Kabir niet meer terug”, aldus de trainer. "En met Radomski ga ik van de week ook nog eens om de tafel zitten. Hij roept in de krant dat hij niet meer weet wat hij nog bij NEC te zoeken heeft. Nou, dan lever je toch lekker je contract in."
Het heeft dus maar weinig zin gehad om ze een 2e, 3e, 4e, etc. kans te geven.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Ramona

Bericht door Ramona » di apr 14, 2009 1:36 pm

Mwah...alleen de afvallers halen de media...

Been alleen verder met spelers 'die echt willen'
din. 14 april 2009

In de Gelderlander van vandaag geeft trainer Mario Been nog maar eens aan dat het doel wat hem betreft de middelen heiligt op dit moment. De coach wil kost wat kost afscheid nemen met minimaal de play offs en "dat doe ik alleen met jongens die dat ook willen."

We meldden al eerder dat Bouaouzan niet meer hoeft terug te keren. De aanvaller kwam te laat voor de wedstrijd tegen de Graafschap. Been daarover: "Om geen onnodige onrust te veroorzaken, heb ik hem ge­woon meegenomen. Ik had deze kwestie ook het liefst intern opge­­lost, maar nu het nieuws op straat ligt draai ik er niet omheen: ik heb het helemaal gehad met hem. NEC kan zich geen kapitaalvernie­tiging veroorloven, daarom krijgt iedereen bij mij een tweede kans. Maar die heeft Bouaouzan nu defi­nitief verspeeld. Ik hoef hem niet meer te zien.”

Daar blijft het echter niet bij. Niet alleen Bouaouzan is uit de gratie geraakt, ook El Kabir hoeft niet meer op speeltijd te rekenen. "Zolang ik nog trainer van NEC ben, keert ook El Kabir niet meer terug."

En dan hadden we nog probleemgeval: Radomski. Ook de Pool lijkt er niet heel veel zin meer in te hebben. Been: "Met Radomski ga ik van de week ook nog eens om de tafel zitten. Hij roept in de krant dat hij niet meer weet wat hij nog bij NEC te zoeken heeft. Nou, dan lever je toch lekker je contract in."

Gelukkig is het wel koek en ei met de rest van de spelers. Sterker nog, Been was bijzonder trots op de mannen die zaterdag met een mannetje minder de 2-0 achterstand ongedaan maakten: "Ik heb in de kleedkamer voor ze geapplaudisseerd."

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di apr 14, 2009 3:04 pm

Misschien moet Nec ook maar gewoon verder gaan met een trainer die 'echt wil'.

Ramona

Bericht door Ramona » di apr 14, 2009 3:32 pm

brigade zuid schreef:Misschien moet Nec ook maar gewoon verder gaan met een trainer die 'echt wil'.
Persoonlijk heb ik dat gevoel ook nog steeds bij Mario...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di apr 14, 2009 6:01 pm

Dan zal het wel toeval zijn dat Nec als een plumpudding in elkaar gezakt is vanaf het moment dat Mario bij Fnoord getekend heeft.

Ramona

Bericht door Ramona » do apr 16, 2009 6:41 am

Ach...zoals wel vaker aangegeven; er is meer aan het handje natuurlijk... Mr. NEC pleitos,...de veeeele wedstrijden, zeker voor NECbegrippen...maar goed...mij hoor je daar dan ook niet over...vind het wel te makkelijk enkel naar Mario te wijzen...

Been is boos
woe. 15 april 2009

Ik heb een hekel aan autoriteit. Politieagenten, schoolmeesters, ministers en meneer pastoor bezie ik met een diepgeworteld gevoel van wantrouwen. Ik hou er niet zo van als mensen vanuit hun professie macht uitoefenen op andere mensen, waarbij de herkomst van die macht belangrijker is dan argumenten of redelijkheid.

Natuurlijk, ik zie ik wel in dat er aan het front weinig ruimte is voor discussie over de te volgen koers. En een klas met dreinende blagen kan het onderwijs ernstig bemoeilijken. En wie te kerke gaat, aanvaart het gezag van God, door zijne heiligheid doorgegeven aan zijn vertegenwoordigers op aarde. Maar liever betoon ik mensen respect omdat ze het verdienen door hun verdiensten of argumenten.

Niet alleen vanwege mijn zeer beperkte technische vaardigheden met een bal, zou ik ook in het aanvaarden van de hiërarchie bij een voetbalclub een slechte werknemer zijn. Want alhoewel menig would-be-hero er anders over zal denken, is het toch een soort van gegeven dat de trainer in de kleedkamer en op het veld de baas is. Daar valt niet tegenop te argumenteren, dat is gewoon zo. Hoezeer een gezonde discussie er bij menig moderne club tegenwoordig bijhoort, er is er maar één die over de opstelling, de onderlinge fatsoensregels en de tactiek gaat, en dat is de trainer. Wie daar niet tegen kan, heeft in de voetballerij niets te zoeken.

Stel je bent, net als ik, een beetje een recalcitrant mannetje. Dan is het van tweeën één. Óf je kiest ervoor een meer dan vorstelijk salaris op te strijken en je schikt je vervolgens naar de regels van de club. Of je denkt: ik pas niet bij dat vak, en gaat ondanks je grote capaciteiten en talenten toch maar wat anders doen met je leven. Je zoekt een baantje waar je je meer senang bij voelt.

Mario Been heeft een hoop spelers geërfd en uitgekozen, die probeerden te schipperen tussen deze twee simpele keuzemogelijkheden. En omdat hij een keer begonnen was met duidelijk te maken wie er de baas is bij NEC, bleef hij dat (vrijwel) consequent volhouden.

Niedzielan was de eerste die zijn neus lelijk stootte. Andrzej verdiende een hele hoop centjes en dacht op basis van dat gegeven alleen een bevoorrechte speler te zijn, die ook bij matige inzet wel een basisplaats verdiende. Daar dacht Mario heel anders over en Andrzej mocht vertrekken.

Ook Snoyl kreeg te maken met de harde hand van Been. Nadat Snoyl al eens berispt was omdat hij te veel had gesnoept, donderde Been hem zonder enige discussie de selectie (en later de club) uit, omdat hij zijn vriendin gemept had. Ook in dit opzicht was hij een recidivist, want in zijn contract stond (ik neem aan net als bij andere spelers) dat zij niks mogen doen wat de club beschadigt. En door je vriendin te beschadigen, beschadig je je club, alhoewel te vrezen valt dat Snoyl daar op het moment van zijn daad niet aan dacht. Maar ik heb niemand die beslissing van Been/NEC horen bestrijden.

Het derde prominente slachtoffer van Been was Collins John. Hoe het in godsnaam mogelijk is dat een speler na een half seizoen nog niet wedstrijdfit is, is mij een raadsel, maar dat hij er niet hard genoeg voor liep staat vast. Getuige de schaarse interviews die John als NEC-er heeft gegeven, zal het niet mee zijn gevallen hem iets aan zijn verstand te peuteren, maar hoeveel ruimte had Been nog om John te handhaven als hij zijn geloofwaardigheid als trainer en boegbeeld had willen behouden? Weinig, heel weinig.

Gevalletje vier, Radomski, lijkt zich na enig mokken over zijn tijdelijke uitbanning door gebrek aan motivatie aardig koest te houden en laat ik verder buiten beschouwing, maar numero vijf trekt weer volop de aandacht. Kameraad Bouaouzan schijnt het zaterdag weer bruiner dan ooit te hebben gebakken. Is het nou teveel gevraagd voor een duurbetaalde twintiger om gewoon op tijd op het werk te komen? Om je gewoon aan interne regels te houden? Mijn verstand staat erbij stil, temeer daar NEC zijn nek heeft uitgestoken om dit enfant terrible een nieuwe kans te geven. Vertrouwen dat hij bij herhaling schendt. Been mag hooguit verweten worden dat hij zichzelf overschatte toen hij Collins John en Bouaouzan binnenhaalde, maar toch ook weer niet omdat je zoveel talent toch aan het voetballen moet krijgen zonder dat bijzaken de overhand krijgen. Van enig vertrouwen in het lerend vermogen van mensen, is geen club minder geworden.

Voor zover wij weten liet Been één keer de teugels vieren en vroeg hij de groep of zij ermee akkoord waren dat de gestrafte Van Beukering (te dik) weer mee mocht doen, omdat hij zo hard nodig was. Juist deze uitzondering bevestigt de regel: de trainer is de baas. Wie daar niet tegen kan, moet elders zijn zakken gaan vullen. Kleine kans dat dat lukt.

Joris

Ramona

Bericht door Ramona » do apr 16, 2009 1:36 pm

Mooi stuk weer over Otten...sympasthieke gast...

Mark Otten: "Ik kom sterker terug, dat weet ik zeker"
Door: Bram | Gepubliceerd: Vandaag 12:53

Hoeveel pech kan je als voetballer hebben, zal menigeen zich afvragen als het Mark Otten betreft. De speler is pas 23 maar heeft inmiddels al heel wat blessureleed achter de rug. In de bekerwedstrijd tegen Heerenveen ging het weer mis. ''Ik wist meteen dat het fout zat. Dat het weer mijn kruisband was. Zoiets voel je aan. Maar ik ben absoluut niet zielig en ik weet zeker dat ik hier sterker uit kom.'' Mark Otten in gesprek met ForzaNEC. Over zijn knie, persoonlijke ontwikkeling en de mensen die in zijn leven echt belangrijk zijn.

Rustig nipt hij aan zijn thee. Hij groet de mensen die voorbij komen lopen en maakt hier en daar een dolletje. Mark Otten laat zich niet zo snel meer gek maken. Inmiddels staat hij voor de vierde operatie aan zijn knie, maar in paniek raken zal hij niet snel meer doen. Veel heeft volgens de voetballer te maken met acceptatie. ''Ik kan mezelf wel dwarszitten door me af te vragen waar ik gestaan zou hebben als ik niet geblesseerd geraakt was, maar daar maak je jezelf gek mee. Ik ben ervan overtuigd dat hier meer achter zit. Alles wat op je pad komt, draagt bij aan hoe je je ontwikkelt, dus ook deze blessure. Hierdoor is alles makkelijker te dragen en vind ik elke dag weer de kracht door te gaan en hier sterker uit te komen.''

Afbeelding

Het is opvallend hoe Otten over dingen denkt en hoe hij hierover praat. Op de vraag of hij hierin verschilt met collega’s antwoordt hij dan ook niet direct ontkennend. ''Het is niet de eerste keer dat ik dit hoor. Het is inderdaad een feit dat ik al langer de drang heb om me te ontwikkelen op andere vlakken dan alleen het voetbal. Toen ik bij Excelsior zat, speelde ik veel wedstrijden en was ik op mijn 18e al aanvoerder. In mijn tweede jaar werden we zelfs kampioen, maar toch was ik toch niet gelukkig. Ik had vaak migraine, piekerde veel en zat met mezelf in de knoop. Toen realiseerde ik me dat er meer was dan prestaties op het veld. Toen ik een profcontract tekende, stopte ik met het VWO nadat ik mijn HAVO diploma op zak had en dat remde me. Onder andere door dat deel niet te ontwikkelen, zat ik mezelf dwars.'' Het gaat beter met hem wanneer hij na zijn eerste jaar in Rotterdam weer een studie oppakte, maar nog steeds is de jonge speler ongelukkig. Hoogtepunten zijn op dat moment de bezoekjes van vooral zijn moeder. ''Dan kom je thuis van de training en staat het eten klaar, de vuile was is gedaan en pas dan realiseer je je wat ze al die jaren heeft gedaan voor je. En dat in een gezin van vier met mijn vader, mijn broer en ikzelf.'' Glimlachend: ''Ik begrijp nog steeds niet hoe ze de familie al die jaren draaiende heeft gehouden.''

Het woord familie is gevallen. Voor Otten belangrijker dan wat dan ook. Hij liet er zelfs een prima contract bij Excelsior voor schieten. ''Toen ik in Rotterdam kampioen werd en nog steeds ongelukkig was, besefte ik dat dit niet de goede weg was. Toen ik vervolgens de kans kreeg om naar NEC terug te keren, en zo dichter bij mijn ouders en mijn broer te zijn, heb ik dan ook een superaanbieding van Excelsior naast me neergelegd. Ik heb dus ingeleverd om bij NEC te kunnen voetballen.'' Het tekent de familieman Otten. Liefdevol praat hij over zijn ouders, zijn broer en vooral ook over zijn vriendin. ''Komende zomer gaan we samenwonen. De band die we hebben is heel sterk. Op het moment dat ik in de rust van de wedstrijd tegen Heerenveen naar huis belde en vertelde dat het fout zat in mijn knie, voelde ik meteen de steun van haar en van mijn ouders. Waar een aantal mensen bij de club zeiden dat het misschien wel meeviel, wisten mijn vriendin en ook mijn moeder meteen dat het foute boel was. Zo sterk is de band met hun.'' Juist de steun van zijn naasten is van groot belang voor Otten. ''Die steun heb ik mijn hele leven gekregen. Mijn ouders zeggen altijd dat ik trots moet zijn op wie ik ben en dat ik als ik mijn best doe, ze me nooit iets kwalijk zullen nemen.'' In dat dubbele ouderlijke advies lijken precies zijn beide ouders naar voren te komen. ''Mijn moeder is een gevoelige vrouw en mijn vader een marinier die meer van de discipline is. Beiden beschikken over allebei die eigenschappen en daarin herken ik mezelf terug, zowel een harde werker als een gevoelige jongen met respect voor iedereen.''

Afbeelding

Op dat moment komt een opgetogen technisch directeur Carlos Aalbers voorbij gesneld. ''Heb je het gehoord, Mark? Lodeweges nieuwe trainer, voor twee jaar.'' En weg is hij al weer. Voor Otten is Lodeweges geen bekende. ''Ik hoorde dat het een kundige man is met veel ervaring. Ik heb hem nog nooit gesproken en ben benieuwd. Maar de ene trainer gaat en de andere komt. Zo gaan die dingen. Voor mezelf is het nu zaak eerst fit worden en te zorgen dat ik in de loop van het volgende seizoen weer van waarde kan zijn voor NEC. Het is nu belangrijk dat die knie nu wel goed geopereerd wordt en daarna doe ik de rest wel, daar heb ik alle vertrouwen in.''

Dit vertrouwen dat hij in zichzelf heeft, ziet hij niet altijd terug bij anderen. ''Ik heb respect voor mensen die denken 'dat had NEC nooit moeten doen' of 'laat hem lekker op zijn eigen kosten revalideren', dat begrijp ik heel goed. De tijd zal ons leren wie er gelijk heeft en het is nu aan mij om te bewijzen dat NEC er goed aan heeft gedaan mij vast te leggen.'' Wat minder eenvoudig stapt hij heen over de reacties van mensen die zeggen dat hij niet geschikt zou zijn voor het profvoetbal. ''Wat veel mensen niet weten is dat ik in principe al twee jaar met blessures aan mijn knie loop. Omdat na de eerste kruisbandblessure de nieuwe kruisband niet goed is geplaatst, is deze steeds verder af gaan scheuren. Dat zorgde telkens weer voor andere klachten aan bijvoorbeeld de meniscus. Het is eigenlijk een wonder dat ik met deze klachten nog op profniveau actief ben geweest. Na de komende operatie zal mijn knie volledig herstellen en kan ik weer van waarde zijn voor NEC.'' De komende maanden zullen niet altijd makkelijk worden voor Otten, maar hij heeft een veelbelovende wijsheid: ''Hoe je met je dieptepunten omgaat, bepaalt uiteindelijk hoe hoog je top is.'' Volgens die logica kunnen we nog heel veel van Mark Otten verwachten.

Afbeelding

Bron: http://www.forzanec.nl/

Erg mooie foto bij de oude stadionklok...alleen al daarom MOT NEC in de Goffert blievuh! :rules.gif:

Michael_B

Bericht door Michael_B » do apr 16, 2009 2:06 pm

Beetje een gebed zonder eind die Otten, of niet?
Face your fears and live your dreams, No Fear

Ramona

Bericht door Ramona » do apr 16, 2009 2:30 pm

De Dominee schreef:Beetje een gebed zonder eind die Otten, of niet?
Tja... hopelijk niet! :eusa_pray.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » do apr 16, 2009 5:16 pm

Over die Stadionklok hebbende...

Wist je dat... Onze stadionklok uit Amsterdam komt?

Onze prachtige stadionklok, je weet wel die mooie oude klok die staat te pronken boven de Hazenkamptribune komt uit Amsterdam. Niet alleen tegenwoordig, maar ook in de jaren 30 was het bewerken van smeedijzer specialistenwerk. Een firma in Amsterdam nam de taak op zich om voor de Westzijde van het oude Goffertstadion een grote klok te maken, die voor iedereen in het stadion goed te zien moest zijn. Het moet een enorm karwei zijn geweest om het enorm zware gevaarte in die tijd vanuit Amsterdam naar Nijmegen te zien krijgen.

Afbeelding

De klok, die inmiddels voor de NEC-fans de status van cultureel erfgoed heeft verworven, kostte toen iets meer dan 1300 gulden (omgerekend bijna 600 euro). Een enorm bedrag voor die tijd, maar het zou wel gaan om een goede investering met een lange levensduur. Daar is, mede dankzij de inspanningen van de supportersvereniging om de klok weer in ere te herstellen, geen woord van gelogen!

Ramona

Bericht door Ramona » vr apr 17, 2009 8:02 am

N.E.C. - Roda JC

Wedstrijdsponsor: OSRN

Wedstrijdselectie: wordt vrijdagmiddag bekendgemaakt

Geschorst: Youssef El-Akchaoui, Patrick Pothuizen

Geblesseerd: Mark Otten, Joey Brock, Joel Tshibamba

N.E.C. ontvangt zaterdagavond op de eenendertigste speeldag Roda JC, de nummer zestien van de ranglijst. N.E.C. staat nu weer op de plaats waar het ook wil staan: achtste. Desondanks gaat het de club nog niet voor de wind, met een laatste overwinning in februari.

Met Roda JC gaat het nog een stuk slechter, vooral in uitwedstrijden. De laatste zeven keer liep dat op een nederlaag uit. Het onderlinge verschil tussen de ploegen is veertien punten, in het nadeel van de Limburgers. Vier wedstrijden voor het einde is al zeker dat N.E.C. dit seizoen boven Roda JC eindigt. Dat is bijzonder. Sinds Roda JC in 1973 in de eredivisie debuteerde, gebeurde dat namelijk slechts vier keer. Toch is dat dit seizoen geen reden voor N.E.C. om al tevreden te zijn. Die achtste plek is immers nog steeds in het geding. Het belooft in ieder geval een spannende strijd te worden, met vier kandidaten waarvan de bovenste drie (NAC Breda, N.E.C. en FC Utrecht) op zijn zachtst gezegd matig presteren, terwijl Feyenoord er juist aan komt.

Vangbal
Hoe dan ook moet N.E.C. moed putten uit het gelijkspel van vorige zaterdag, bij De Graafschap. Meer dan een uur met tien man spelen, en een 0-2 achterstand wegwerken geeft een goed gevoel. De mannen van trainer Mario Been kunnen nog steeds vechten voor elk punt. Ondertussen kampt N.E.C. ook met flink wat personele problemen. In de verdediging is Youssef El-Akchaoui zaterdag nog geschorst, net als Patrick Pothuizen na zijn vangbal tegen De Graafschap.

Roulatiesysteem
Been werkte vrijwel het hele seizoen met een vaste achterhoede, maar moet nu goed gaan nadenken over een verdedigend roulatiesysteem, want Dani Fernandez en Ramon Zomer staan allebei ook nog eens op scherp. Iets wat trouwens ook geldt voor Lorenzo Davids.

Zelfvertrouwen
En daar blijft het niet bij: spits Jhon van Beukering ging onder het mes, en Rachid Bouaouzan en Moestafa El Kabir zijn beiden uit de selectie gezet. Gelukkig lijkt Tim Janssen zijn neusje voor de goal weer gevonden te hebben: een doelpunt tegen De Graafschap en ook eentje met Jong N.E.C. afgelopen dinsdag moeten weer voor zelfvertrouwen hebben gezorgd.

Kat in het nauw
Toch zijn al deze problemen peanuts vergeleken met het zware weer waar tegenstander Roda JC zich in bevind. Maar een kat in het
nauw maakt rare sprongen, dat ondervond N.E.C. dit seizoen al. In Kerkrade werd het 3-0 voor de geelzwarten. Vorig seizoen werd Roda JC wel verslagen. Dat was in de play-offs: 2-0 (doelpunten van Van Beukering en Dominique Kivuvu). In de eerste competitiewedstrijd van vorig seizoen scoorde Van Beukering wederom, maar werd het daarna alsnog 1-1. Omdat N.E.C. ook de twee voorgaande wedstrijden in het McDOS Goffertstadion niet won (0-0 en 0-3), zal het zaterdag geen makkie worden.

J.v.E.
Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/

Wouter

Bericht door Wouter » za apr 18, 2009 12:21 am

Hup geelswert!

Ramona

Bericht door Ramona » za apr 18, 2009 8:49 am

NEC in eigen huis met drie spitsen tegen Roda JC
vrij. 17 april 2009

Hij vond het belangrijk genoeg om niet onvermeld te laten. Mario Been had een heerlijke trainingsweek achter de rug. "Echt lekker gewerkt met de jongens", zei de coach van NEC vrijdag. Toevallig of niet, maar het gebeurde wel na het wegzenden van Rachid Bouaouzan.

Maar het een heeft niet met het ander te maken. "Want dan zou ik er iedere week een wegsturen", zei Been gekscherend. Bouaouzan had hij niet meer gezien. "Geen idee waar hij is. Maar ik hoop voor hem dat-ie beseft wat hij weggooit. Als coach heb ik te maken met een team. Ik heb het lang genoeg geprobeerd met hem, maar hij plaatste zichzelf steeds weer buiten de groep. Ooit houdt het op. Ik heb gedaan wat ik moest doen."

Nog vier wedstrijden heeft NEC om een plek in de play-offs veilig te stellen. "We staan achtste. Een weelde, laten we dat vooral niet vergeten", zegt Been, die zaterdagavond Tim Janssen in de spits opstelt en Saïdi Ntibazonkiza en Dennis Rommedahl op de flanken. De kleine man uit Burundi moest vrijdag wel de training voortijdig verlaten met een pijnlijke onderarm, maar in het ziekenhuis werden op de gemaakte foto's geen breuken geconstateerd. Ntibazonkiza speelt.

Dominique Kivuvu krijgt net als vorige week tegen De Graafschap een basisplaats. De Amsterdammer start tegen Roda JC links op het middenveld. "Het was een afweging. John Goossens of Dominique. Ik heb gekozen voor lengte en kracht. En uiteindelijk voor dit elftal."

Dat het desalniettemin nog een hele klus kan worden om de drie punten in eigen huis te houden, beseft Been maar al te goed. "We scoren nog te weinig. Maar dat kan tegen Roda zomaar anders zijn. Ik heb vertrouwen in Tim. Hij kan een doelpunt maken. Alleen is dat thuis nog niet gelukt. Zou mooi zijn als het hem nu wel lukt."

Bron: De Gelderlander
Van Veldhoven: 'NEC heeft vooral veel pech gehad'
vrij. 17 april 2009

Voor de fans van Roda JC is het zo klaar als een klontje: zaterdag moet er gewonnen worden bij het kwakkelende NEC. Net als Roda JC zijn de Nijmegenaren niet bezig aan een al te beste reeks, en dat biedt mogelijkheden voor de Limburgers, die punten moeten halen om te ontsnappen aan rechtstreekse degradtie of het spelen van play-offs aan het einde van het seizoen. Trainer Harm van Veldhoven weet echter dat het niet gemakkelijk zal worden in Nijmegen. “NEC zal hier zaterdag het eerste slachtoffer van moeten worden. Ik vind NEC echter een goede ploeg. In de media wordt geroepen dat die ploeg momenteel in een mindere fase zit, maar ik denk dat ze vooral wat pech hebben gehad. Als je ziet dat NEC gelijkspeelt tegen FC Twente en bij De Graafschap van een 2-0 achterstand terugkomt tot 2-2 dan heb je zeker kwaliteit”, aldus de oefenmeester.

Een strijdplan om tot drie punten te komen, heeft hij al klaar. “We moeten proberen de wedstrijd naar onze hand te zetten en ervoor te zorgen dat we het positieve spel van de laatste weken eindelijk om kunnen zetten naar rendement en dus punten”, aldus Van Veldhoven. “Dat zal ons vertrouwen alleen maar goed doen en dat geeft voldoende perspectief voor de volgende wedstrijden. We moeten er rekenen mee houden dat alle onderste ploegen nu punten kunnen pakken. Als wij weg willen uit de regionen dan moet het nú gebeuren”, beseft hij.

Enige vraagteken bij de Kerkradenaren is middenvelder Boldizsár Bodor. “Hij heeft last van zijn rug gekregen en we zullen morgen (zaterdag, red.) moeten kijken hoe het ervoor staat. Uit voorzorg heeft hij vanmorgen nog niet meegetraind. Vandamme is nog steeds geblesseerd en met Lachambre gaat het de goede kant op.”

Bron: Voetbalzone
Zomer moet nu soms de leiding nemen
vrij. 17 april 2009

Ramon Zomer is de nieuwe aanvoerder van NEC. Zijn status veranderde daarmee drastisch in maar één seizoen.

"Ach, in de kleedkamer is er natuurlijk al een tijd een bepaalde verhouding", zegt Zomer. "Dat ik de aanvoerdersband kreeg verbaasde me niet zo. Er verandert eigenlijk niets. Ja, soms moet ik in bepaalde situaties de leiding nemen. Nou ja, prima."

Zomer krijgt zaterdag tegen Roda te maken met Oper. "Een fysieke speler die goed de ruimtes weet te vinden. Daar ben je knap druk mee. Maar ik heb al veel tegen hem gespeeld tot nu."

Lekker in het zonnetje strakkies..
...COME ON, N.E.C.!!! :necsjaal.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » za apr 18, 2009 9:32 am

Mooi stuk over kleine Saidi...

Gemis van zijn zoontje Saïdi vreet aan Ntibazonkiza

door Danny van den Broek. zaterdag 18 april 2009

NIJMEGEN - In het begin van zijn carrière wilde Mario Been Saïdi Ntibazonkiza (21) nog wel eens vlak voor tijd inbrengen. "Om tijd te rekken", zei de trainer van NEC dan gekscherend. "Als de speaker klaar is met het uitspreken van zijn naam, zijn we toch al gauw weer vijf minuten verder." Verdedigers in de eredivisie schrokken nog niet echt van de kleine aanvaller uit Burundi.

In zijn eerste twee seizoenen kwam de jonge vluchteling uit het door burgeroorlogen geteisterde Afrikaanse land, dertien keer in actie voor de hoofdmacht van NEC. Deze competitie staat de teller al op 24. En heeft hij ook nog eens vijf doelpunten en twee assists achter zijn naam staan. De clubleiding is zo tevreden met zijn ontwikkeling dat er een driejarig contract met hem is overeengekomen. "We zijn akkoord", zegt Saïdi die echter duizend keer liever zijn handtekening zou zetten onder een document waarmee hij zijn gezin naar Nederland kon krijgen.

Afbeelding
Saïdi Ntibazonkiza. foto Gerard Verschooten

De jonge Burundees is getrouwd met de 20-jarige Sada. Samen hebben ze een zoontje. Ntibazonkiza haalt zijn mobieltje uit de zak en schuift de display open. Op het schermpje verschijnt een jong om op te vreten. "Hij heet ook Saïdi. Drie jaar is-ie nu. Ik heb hem precies één keer gezien."

Dat was vorig jaar zomer. De voetballer ontmoette vrouw en kind in Tanzania. Want teruggaan naar Burundi, dat kan niet volgens Saïdi. Tweeënhalf jaar geleden ontvluchtte de tiener het geweld in zijn vaderland. Hij schudt zijn hoofd. Wat er allemaal gebeurd is, daar wil hij niet meer over praten. Eén keer heeft hij zijn verhaal verteld aan Wim Rip die hem in het begin onder zijn hoede nam. "Saïdi heeft het nodige meegemaakt", zegt de trainer van Jong NEC. "Ik ga je niet vertellen wat, maar neem van mij aan dat hij het behoorlijk voor zijn kiezen heeft gekregen."

In Burundi woonde Ntibazonkiza in de hoofdstad Bujambura. Het gezin telt negen kinderen. "Ik heb nog vijf zussen en drie broers. Mijn vader voetbalt nog steeds. Hij is nog sneller dan ik", beweert Saïdi die als 16-jarige zijn debuut maakte in de hoofdmacht van Vital'o. "Een echte topclub. Ik was maar zo groot (zijn hand komt niet hoger dan anderhalve meter, red). Maar speelde wel op 'tien'. De mensen waren trots op mij. Tijdens een vierlandentoernooi in Ethiopië, met ook nog Kenia en Oeganda, werd ik gekozen tot beste speler. Helaas verloren we de finale met 3-0 van Ethiopië. Maar toen al was het mijn droom om ooit in Europa te kunnen voetballen."

Die droom is uitgekomen, maar het gemis van zijn familie, zijn vrouw en vooral zijn zoontje hangt er als een schaduw overheen. "Ik zie Saïdi bijna elke dag op de webcam. Zo hou ik contact. Ik wil niet dat hij vergeet wie zijn papa is."

Soms snakt hij ook naar het klimaat in Burundi. "Daar is het altijd warm. Hier heb ik het vaak koud. Ben ik nog steeds niet aan gewend."

Trouw maakt hij elke maand een deel van zijn salaris over naar zijn verwanten in Burundi. Hij belt vaak met thuis. "Vorige week nog met mijn oma. Vroeg ze weer wanneer ik nu kwam. 'Het gaat niet zo goed met me, Saïdi', zei ze. Twee dagen later belde mijn moeder dat ze was overleden. Dat was de dag voor De Graafschap. Ik wilde de wedstrijd spelen voor mijn oma. Bij elke bal moest ik aan haar denken."

Hij staart even in het grote niets. Het verlangen naar de kleine Saïdi, de eenzaamheid. Hij kan er moeilijk aan wennen. "Alleen is maar alleen. Ik snak naar mijn vrouw. Naar mijn kind. Het zou me zoveel meer rust geven. Ik hoop echt dat ik ze snel zie."

Bron: http://www.gelderlander.nl/

Gesloten