Feyenoord

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do okt 19, 2006 9:01 pm

:nooo:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do okt 19, 2006 9:07 pm

Nou met dichtgeknepen billen, met de hakken over de sloot.... tjezus wat een armoe.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 19, 2006 9:52 pm

Steef schreef:Leonard. :redcard: :nooo: :pukey:

(En ook nog tegen een jongen die door Bosz werd bekeken vanavond. Lekker slim.)
Welke Zuid-Amerikaan schopte hij uit de wedstrijd?

Feest

Bericht door Feest » do okt 19, 2006 9:52 pm

Geen Zuid Amerikaan: Kuzmanovic.

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 21, 2006 2:31 pm

Hoe heette die Mof ook alweer die over het hek werd geschopt omdat hij op de nominatie stond om te worden aangetrokken als concurrent van Henk Wery, Steef?

Machtsstrijd zonder weerga in de Kuip

Zaterdag 21 oktober 2006 - ROTTERDAM – Oproer in Rotterdam. Al twee maanden lopen de fans te hoop tegen Jorien van den Herik, de Grote Kale Leider, die Feyenoord al bijna vijftien jaar met strakke hand regeert. ‘
Als een dictator’, stelt de aanhang zelfs. Het Legioen heeft genoeg van ‘Stalin aan de Maas’ en eist zijn hoofd. En niet alleen dat, de fans eisen inspraak in het beleid. In de Kuip woedt een machtsstrijd met als centrale vraag: wie is per saldo eigenlijk de baas bij de volksclub?

Al twee maanden golven de protesten bij Feyenoord van de tribune. Van den Herik moet ‘oprotten’. Niets meer en niets minder. Het oproer begon twee maanden geleden, op 29 augustus om precies te zijn. Fanatieke fans van divers pluimage kwamen bijeen tijdens een vergadering van het zogenaamde Feyenoord Supporters Platform (FSP). Enkele dagen eerder waren er in de pers onthullingen geweest over de belabberde financiële toestand van de voormalige topclub. Die avond werd een motie van wantrouwen jegens Van den Herik aangenomen en sindsdien zijn de rapen gaar.

De fans voeren doorlopend protestacties, waar de club met regelmaat op reageert door middel van zorgvuldig geregisseerde interviews. Zo mocht Johan Derksen, hoofdredacteur van Voetbal International, als enige Jorien van den Herik langdurig spreken. Het leverde een tenenkrommend vriendelijk tweegesprek op tussen de belaagde voorzitter en de normaal zo kritische Derksen, die op zeer goede voet staat met Jan D. Swart, de man van alle Feyenoord-huismedia.

Eigen media

Het charme-offensief van de Feyenoord-leiding hielp geen zier. De strak georganiseerde mediacampagne in diverse bladen waaronder de eigen Feyenoord Krant ('De Pravda’ volgens de fans, naar het vroegere lijfblad van de communistische partij in de Sovjet-Unie) hadden een contraproductief effect. De supporters hebben in deze moderne tijden namelijk allang hun eigen media ontwikkeld. Op internet dus, waar het wemelt van drukbezochte sites ‘van, voor en door supporters’.

Een van die sites behoort toe aan een groepering die zich Lunatic News noemt. In 1998 begon deze factie met een papieren magazine, waarin de club kritisch gevolgd werd, maar inmiddels heeft de internetsite die uitgave overbodig gemaakt. De redactie van het zogenaamde fanzine was altijd al kritisch ten opzichte van Jorien van den Herik.

Lunatic News is echter in het geheel geen georganiseerde club of vereniging. Er zijn geen leden, geen bestuur of zelfs maar iets wat daar op lijkt. Hetzelfde geldt voor soortgelijke groeperingen in en rond de Kuip. Zo is er SCF, zeg maar de aloude harde kern en de groep die zich SIIIF noemt, waaronder zich veel jongere fans bevinden.

Al die groepen bleken in het verleden al in staat (mede dankzij internet) tot georganiseerde acties en hebben nu de krachten gebundeld. Uniek voor Feyenoord-begrippen, zeker omdat ditmaal ook de officiële (!) supportersvereniging (met zo'n 30.000 volwassen leden) met hen op één lijn zit.

Omdat ook nog de voorzitters van het FSP solidair zijn, is er sprake van een wel heel breed verbond van supporters. De eisen van dit opvallende samenwerkingsverband zijn kort samengevat: Van den Herik moet onmiddellijk weg, liefst de hele Raad van Commissarissen. En er moet in de toekomst meer inspraak voor de fans zijn.

Concessie

De afgelopen maanden werd al heel wat afgepraat tussen vertegenwoordigers van de fans en de directie van de club, waarbij vooral commercieel directeur Chris Woerts de man is die het woord voert. Dat leverde al enkele opmerkelijke concessies aan de fans op.

Zo werd gesproken over een acceptabele datum voor het afscheid van Van den Herik, maar de supporters vonden medio 2008 veel te laat. En er is een commissie geformeerd die gaat kijken naar de samenstelling van de Raad van Commissarissen en het stichtingsbestuur. Bovendien zal die commissie onder leiding van oud-voorzitter Gerard Kerkum kijken ‘hoe de supporters een positie kunnen krijgen in de structuur, zodat hun stem en inbreng gewaarborgd worden.’

Dat laatste is uniek voor Nederland. Elders in de wereld is een vorm van democratie bij voetbalclubs helemaal niet zo vreemd. Socios van Barcelona en Madrid kunnen elke vier jaar een nieuwe voorzitter rechtstreeks kiezen. Diverse Bundesligaclubs kennen zelfs ieder jaar een algemene ledenvergadering waarin volledige opening van zaken wordt gegeven.

In Nederland ontstonden vrijwel alle clubs als echte verenigingen. Maar in de jaren zeventig en tachtig werden ze allemaal omgebouwd tot stichtingen. De laatste tien jaar vond een verdere metamorfose plaats tot NV's en BV's. De clubs worden zonder uitzondering gerund door een klein groepje zelfbenoemde voorzitters, commissarissen en andere bestuurders. Het zijn gesloten bastions, waarbij de aanhang in de regel geen idee heeft wat er achter de deur van de bestuurskamer omgaat. Pas wanneer het financieel helemaal mis gaat, krijgen de supporters een kijkje in de keuken. Zulks gebeurde enkele jaren geleden met een reeks van clubs. FC Twente, Vitesse, NEC, NAC, Cambuur, FC Utrecht, MVV, Fortuna, Go Ahead Eagles, Emmen, TOP Oss en FC Den Bosch moesten allemaal met de billen bloot om gered te worden door de gemeente.

Bedrogen

Ook bij Feyenoord kwam er de voorbije jaren slechts mondjesmaat informatie naar buiten over het reilen en zeilen van de club. Jorien van den Herik weigerde steevast met verslaggevers over de financiële toestand van de club te praten, ‘want daar hebben gewone journalisten toch geen verstand van.’ Maar ook de hondstrouwe aanhang wist de voorbije tien jaar totaal niet hoe de club er in werkelijkheid voor stond.

Toen de werkelijkheid in augustus doordrong, voelden de fans zich bedrogen. Zeker zij die te goeder trouw al jarenlang deelnamen aan initiatieven als het Supporters Platform en de voorloper daarvan, de Klankbordgroep. Zij voelden zich in hun hemd gezet, belogen en bedrogen.

Daarom hebben deze fans hun achterban gemobiliseerd, met als gevolg dat er een ongekende machtsstrijd plaatsheeft bij de volksclub. Het volk wil gehoord en serieus genomen worden. Gezien de opdracht van de commissie-Kerkum is de directie best bereid hier een eind in mee te gaan, maar voorlopig staat één man de veranderingen in de weg: Jorien van den Herik. Zolang hij de macht heeft bij Feyenoord, geloven de fans niet in daadwerkelijke veranderingen. Daarom weigeren zij zitting te nemen in de commissie-Kerkum, waarin toch wel degelijk twee van de vijf plaatsen voor hen zijn gereserveerd.

Buigen of barsten

Voor dit weekeinde hebben de Feyenoord-fans hun al bijna eindeloze reeks acties opgeschort. De wedstrijd tegen Ajax is te belangrijk. Het is echter stilte voor de storm, want de komende weken zullen ze doorgaan. Duidelijk is dat het de komende weken buigen of barsten wordt in De Kuip. Als de fans winnen, lijdt de clubleiding (lees: Van den Herik) enorm gezichtsverlies. De vraag is ook wat er na een overwinning van de supporters met de volksclub gebeurt. Want als het volk eenmaal de macht geproefd heeft, willen ze die dan nog afstaan?
BN De Stem
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 22, 2006 4:50 pm

Uhm ja....deze topic kunnen we denk ik ook wel sluiten :D
IK GELOOF!!!!!!

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » zo okt 22, 2006 5:26 pm

Hehe, aankomende week ook nog eens Twente thuis en Roda uit.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo okt 22, 2006 7:03 pm

Die mogen ze allebei van me winnen. :aai:

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo okt 22, 2006 7:25 pm

Die gekke Gullit is ook helemaal de weg kwijt he, met zijn commentaar op dit huidige Feyenoord... kom op zeg... ik snap niet waarom Talpa hem serieus neemt...
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo okt 22, 2006 7:27 pm

Onder Gullit zou het immers nog veel slechter gaan. Ik vind het Gullit bashen een beetje te makkelijk, eerlijk gezegd. Hij heeft niet optimaal gepresteerd met Feyenoord, maar dat ging in ieder geval nog wel wat beter dan wat zich er nu afspeelt.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo okt 22, 2006 7:30 pm

Thomas schreef:Die mogen ze allebei van me winnen. :aai:
Van mij niet. :nooo:

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo okt 22, 2006 7:32 pm

Peter schreef:Onder Gullit zou het immers nog veel slechter gaan. Ik vind het Gullit bashen een beetje te makkelijk, eerlijk gezegd. Hij heeft niet optimaal gepresteerd met Feyenoord, maar dat ging in ieder geval nog wel wat beter dan wat zich er nu afspeelt.
Zo bedoel ik het niet... maar ik snap zijn commentaar niet zo goed over de aankopen... maargoed... ik zal er inderdaad over ophouden... ik erger me immers iedere week aan die man, dus dat is nu wel bekend...

Excuuss... :blush:
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

peter

Bericht door peter » zo okt 22, 2006 7:36 pm

Is je goed recht, hoor. :D

Het is lastig om commentaar te geven, natuurlijk. Gullit had zelf immers ook geen gelukkige hand in aankopen. Verder heeft hij op zich natuurlijk wel gelijk, wat betreft die 'moeilijke jongens'.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo okt 22, 2006 7:39 pm

Over welke moeilijke jongens had hij het dan, naast Van Hooijdonk?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo okt 22, 2006 7:39 pm

De moeilijke jongens die weg zijn.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo okt 22, 2006 7:41 pm

Zoals? Van Persie, Kalou, Leonardo?

peter

Bericht door peter » zo okt 22, 2006 7:41 pm

En Sno.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo okt 22, 2006 7:41 pm

Dat denk ik, maar ook Goor vond hij geloof ik onder andere in dat rijtje horen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo okt 22, 2006 7:49 pm

Goor lag dwars en dwong zo zijn transfer af, Kalou en Kuijt moesten verkocht worden en Sno leverde een grote bijdrage aan de bijna-degradatie van Nac.

Leonardo is een verhaal apart.

Gullit is gewoon onwijs rancuneus. Bah.

Baseman

Bericht door Baseman » ma okt 23, 2006 7:07 am

Ligt het aan mij of werd Van Hooydonk erg zwaar gestraft voor zijn overtreding ? In mijn ogen had hij gewoon geel mogen krijgen.

999

Bericht door 999 » ma okt 23, 2006 7:09 am

Feyenoord dolende

ROTTERDAM, maandag

Dat de ontmaskering van Feyenoord zo ontluisterend zou uitpakken, had zelfs de grootste pessimist niet kunnen bevroeden. De Rotterdammers zagen de komst van Ajax naar De Kuip als een gelegenheid om te laten zien dat de club er niet zo beroerd voor staat als in het algemeen wordt aangenomen. Na een heel lange Amsterdamse voetballes bleek het allemaal veel desastreuzer dan vooraf aangenomen.

Waar Ajax eindigde op 4-0 met elf man tegen negen Feyenoorders, waren zelfs dubbele cijfers niet geflatteerd geweest. Het verschil tussen de topclub en tobclub is nimmer zo schrijnend aan de oppervlakte gekomen. „Zo groot mag niet”, aldus trainer Erwin Koeman, die openlijk zijn excuses aanbood aan het legioen. „Natuurlijk neem ik het mezelf ook kwalijk, maar het heeft geen zin m’n hoofd op een hakblok te leggen. Juist nu moet je je rug rechten, je kop omhoog houden en keihard verder werken.”

Erwin Koeman zal de handdoek niet gooien, hoewel de perspectieven nihil zijn en de spelersgroep uit elkaar dreigt te vallen met jong tegen oud en andersom.

Zelfs het behalen van de play-offs wordt nog een hele toer. Vanuit de leiding is op dit moment actie richting de trainer trouwens ongepast. De weer afwezige voorzitter Jorien van den Herik heeft het druk genoeg met zichzelf en met de opstandige supporters. Financiële man Onno Jacobs moet alle zeilen bijzetten om Feyenoord uit de rode cijfers te halen en Chris Woerts dient te zorgen voor structurele nieuwe inkomsten.

Technisch directeur Peter Bosz en op de achtergrond adviseur Wim Jansen zijn net zo goed als Koeman verantwoordelijk voor de selectie. Niemand kan z’n handen schoonwassen voor het aantrekken van jongens als Joonas Kolkka, Stein Huysegems, Dwight Tiendalli, Angelos Charisteas, Danny Buijs of Philippe Leonard. Voorlopig helpen ze niet mee om Feyenoord naar een hoger niveau te tillen.

Aan de andere kant: als Feyenoord de komende periode niet uit het dal kruipt, te beginnen tegen FC Twente donderdag en Roda JC zondag, moet er toch iets gebeuren. Dat de naam van de vrije Co Adriaanse wel eens valt in De Kuip, is daarom niet zo vreemd, omdat hij eerder heeft bewezen hele clubs in beweging te krijgen. Koeman: „Ik denk dat ik nog steeds vat heb op de groep. Je hebt goede en minder goede tijden. Nu is het laatste het geval. Het blijft onacceptabel wat er gebeurde tegen Ajax en daar komen we zeker op terug.”

De exacte consequenties hield Koeman voor zichzelf. „In ieder geval zal er een hartig woordje worden gesproken. Er gaat ook iets veranderen in het elftal. Al is dat na die rode kaarten van Pierre van Hooijdonk en Sebastian Pardo ook noodgedwongen. We raakten volledig ons hoofd kwijt en dat valt niet goed te praten, zelfs niet als je gefrustreerd bent.”
Henk Timmer, de enige Feyenoorder die een voldoende verdiende, hoopt op een ommekeer tegen FC Twente en Roda JC. „Door tegenslagen word je een vent. We moeten laten zien dat we kerels zijn. In feite komen die zware duels als geroepen en zou ik ze liever vandaag dan morgen spelen.”
En Koeman: „Dit was de slechtste wedstrijd van Feyenoord onder mijn leiding. Alle zwakheden lagen bloot. Slechter kan niet en het kan dus alleen maar beter gaan. Daarom is er ook uitzicht op een beter Feyenoord. Nee, ik vraag niet om medelijden. We gaan door, de scherven bijeenrapen en de groep klaarstomen voor de volgende wedstrijd.”
Dan tot slot: „Of het goed komt? We gaan door.”
De T.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 23, 2006 9:03 am

Zei ik het niet? ;)

Positie Erwin Koeman voor het eerst onder druk, Adriaanse genoemd

Voor het eerst sinds zijn aantreden lijkt de positie van Erwin Koeman onder druk te komen. Tot nu toe was er nauwelijks enkele twijfel of zelfs discussie over de trainer van Feyenoord binnen de club, fans of in de media. Na afloop van Feyenoord-Ajax werden de eerste vragen door de media gesteld over zijn positie en maandag wordt daar in de media op voortborduurd. Koeman werd daar dan ook gedwongen in te gaan op vragen van diverse media daarover. „Ik denk dat ik nog steeds vat heb op de groep. Je hebt goede en minder goede tijden. Nu is het laatste het geval. Het blijft onacceptabel wat er gebeurde tegen Ajax en daar komen we zeker op terug,” aldus Erwin Koeman zelf.
In De Telegraaf wordt zelfs al voorzichtig een naam genoemd. Volgens de krant valt de naam van Co Adriaanse wel eens in De Kuip de laatste tijd. De coach heeft op dit moment geen club en heeft eerder bewezen clubs in beweging te krijgen.
FN

En de reacties zijn lang niet allemaal negatief. Ze noemen hem nu al Co.

T82

Bericht door T82 » ma okt 23, 2006 9:16 am

Jöhnk schreef:Sno leverde een grote bijdrage aan de bijna-degradatie van Nac.
Sno heeft als middenvelder goed gespeeld bij NAC. Feyenoord had beter de Derijck ergens kwijt zien te raken.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 23, 2006 9:24 am

Baseman schreef:Ligt het aan mij of werd Van Hooydonk erg zwaar gestraft voor zijn overtreding ? In mijn ogen had hij gewoon geel mogen krijgen.
Dat lag aan jou. Van Hooijdonk gaf na afloop zelf toe dat hij erop uit was om Urby omhoog te schoppen. Zeer terechte rode kaart+ voor Temmink die trok was Pi-Air was al op weg naar de kleedkamer.

Overigens, de spelers van Feyenoord hebben twee (!) dagen vrij gekregen om hun zonden te overdenken. :D

Baseman

Bericht door Baseman » ma okt 23, 2006 9:38 am

Nou ja, hij ging voor de overtreding maar ik vond het geen zware...

Volgens Borst is er een grote tweespalt in de kleedkamer bij Feyenoord, tussen de Nederlanders en de buitenlanders. Gaat lekker dus.

Gesloten