Wie anders kan dat verteld hebben?
Van Raaij had nooit zo'n contract mogen aanbieden. Vraag is waarom hij dat gedaan heeft. Van Raaij is anders sluw genoeg.
En laten we hopen dat Hiddink ook nooit wat te zeggen krijgt bij Ajax.LucaS schreef:Wellicht dat eea ook verklaart waarom Ajax en Sulejmani niet opschieten? Ajax heeft al gezeik genoeg gehad met vage constructies bij transfers en zal zich op geen enkele wijze willen branden aan het betalen van bedragen aan vage tussenpersonen. Laten we hopen dat die Lemic (en in zijn voetspoor de Visser) bij Ajax geen poot tussen de deur krijgen
Vervolgens durft hij ook nog doodleuk te beweren dat het contract na zijn verkrek onjuist is geïnterpreteerd.joey schreef:Maar over PSV: toch opmerkelijk dat Valckx zo' n dik contract kreeg. Hij had nog niets bewezen en kon meteen cashen. Dat contract schijnt opgesteld te zijn door Heilige Harry. Die was het blijkbaar helemaal met de Lemic-constructie eens.
Misschien dat Harry er ook nog even bij kan vertellen hoe we dat contract dan moeten interpreteren?Jabu schreef:Vervolgens durft hij ook nog doodleuk te beweren dat het contract na zijn verkrek onjuist is geïnterpreteerd.joey schreef:Maar over PSV: toch opmerkelijk dat Valckx zo' n dik contract kreeg. Hij had nog niets bewezen en kon meteen cashen. Dat contract schijnt opgesteld te zijn door Heilige Harry. Die was het blijkbaar helemaal met de Lemic-constructie eens.
www.sportwereld.nlVan Raaij voelt zich in eer aangetast
Door PAUL VAN DEN BOSCH EN SJOERD MOSSOU
Stan Valckx kreeg bij PSV tussen 2004 en 2007 in totaal 1,25 miljoen euro aan bonussen vanwege spelerstransfers. U stelde in 2004 zijn driejarige contract op.
,,Maar absoluut níet met de bepaling dat Valckx vijf procent zou krijgen uit de opbrengst van verkochte spelers. Als Stan 1,25 miljoen euro aan bonussen heeft ontvangen naast zijn salaris, zoals NRC Handelsblad vorige week schreef, dan is dat in strijd met het contract dat ik in 2004 heb opgesteld. Of Stan heeft dat bedrag nooit ontvangen, óf de beleidsmakers hebben het contract verkeerd geïnterpreteerd. En mijn opvolgers Rob Westerhof en Frits Schuitema zijn nota bene allebei bij mij langs geweest voor een uitvoerige uitleg over die overeenkomst met Stan.’’
Hoe zat dat contract dan in elkaar?
(Van Raaij staat op en pakt een kopie van het contract)
,,Kijk, het gaat om deze passage. Daar staat dat Valckx vijf procent krijgt van het netto transferresultaat, dat wil zeggen het verschil tussen de opbrengsten en de uitgaven aan spelerstransfers. Met aftrek van makelaarskosten en de afschrijvingen op de speler. Voorbeeld: als je een speler voor 100.000 euro koopt en hij is voor 60.000 euro afgeschreven, en je verkoopt hem weer voor een ton, dan heb je 60.000 opbrengst als je geen verdere kosten hebt. In die drie jaar van het contract is het saldo van de transferrekening één keer positief geweest, 1,387 miljoen in het seizoen 2005/06. In de andere twee seizoenen was het saldo negatief, dan gaf PSV meer uit aan transfers dan er binnenkwam. Valckx had in die twee seizoenen géén recht op een bonus. Hij had volgens dit contract 65.000 euro moeten krijgen, namelijk vijf procent van die 1,4 miljoen, en geen bonus van 1,25 miljoen.’’
Vindt u het in algemene zin wenselijk dat technisch managers worden beloond voor spelerstransfers?
,,Kijk, Stan kwam van het makelaarsbureau van Kees Ploegsma naar PSV. Wij betaalden minder aan salaris en bovendien moest hij zich uit die maatschap uitkopen. Dat kost ook geld. Daarom hebben we een bonusregeling afgesproken. Nou lees ik in het Eindhovens Dagblad dat de commissarissen boos waren over deze bonus. Ik heb de verslagen er nog eens op nageslagen, ze hebben het zelf goedgekeurd! Bonussen zijn normaal in het bedrijfsleven. Die spreek je af over resultaten die een manager kan beïnvloeden. Als hij hoge prijzen bedingt en weinig makelaarskosten maakt, dan is het logisch dat hij profiteert. Met Valckx’ voorganger Frank Arnesen hadden we ook een bonusregeling.’’
Maar dat kan tegen het sportieve belang van de club ingaan.
,,Maar als technisch manager kon Valckx geen spelers verkopen die de eindverantwoordelijke, dus technisch directeur Guus Hiddink, de directie of de commissarissen niet wilden verkopen. Hij was vooral uitvoerend en moest altijd toestemming vragen. Topman Rijkman Groenink kreeg een miljoenenbonus omdat hij ABN Amro verkocht. Daar ben ik tegen, maar onze bonusregeling was gebaseerd op alle aan- en verkopen. Maar vergeet niet, de technisch manager krijgt ook een deel van de sportieve bonussen. Hoe zwakker het team, des te minder zijn inkomsten.’’
Waarover bent u het meest boos?
,,Dat overal, in kranten maar ook in praatprogramma’s op tv, wordt gesuggereerd dat ik een stom contract heb afgesloten. Ik krijg de indruk dat alles weer op het bordje wordt geschoven van deze oud-voorzitter, terwijl het contract met Stan Valckx gewoon niet goed is bestudeerd. Dat kwetst mij.’’
PSV-directeur Jan Reker heeft de oorlog verklaard aan zaakwaarnemer Vlado Lemic, die een grote invloed had bij de club. Wat vindt u daarvan?
,,Valckx’ voorganger Arnesen had ook goede contacten met Lemic, maar in mijn tijd liepen er meer zaakwaarnemers rond. Lemic heeft in de loop der tijd te veel invloed gekregen, als ik alles zo lees. Maar hij heeft ook veel goed gedaan voor PSV. Zonder zulke makelaars met al hun contacten krijg je de toppers niet meer binnen. Daar betaal je voor, dat is de realiteit. Het is naïef om te veronderstellen dat je een speler krijgt als je gewoon maar een zak geld meebrengt. Lemic kreeg in mijn tijd goede contacten met Abramovich. Alex hebben we drie jaar voor bijna niets van Chelsea kunnen huren. Dat deed Lemic ook. Als je met hem breekt, breek je misschien ook met zijn vriend Rodger Linse. Die twee hebben veel belangrijke spelers in hun stal. Wat is de consequentie voor PSV?
,,Dit was nooit gebeurd onder Guus Hiddink. Die was echt de baas. Na zijn vertrek zijn er bij PSV te veel eilandjes gekomen. En dan lees ik nu: ja, maar Hiddink had ook goede contacten met Lemic. Als ik voor één iemand mijn handen in het vuur steek, is het wel voor Guus. Die gaat zijn goede naam toch niet te grabbel gooien voor een paar peanuts?’’
Haha, dat is helemaal hilarisch. Ze hebben dus gewoon ten onrechte een bonus van 1,25 miljoen uitbetaalt? Doe mij ook zo'n werkgever."Kijk, het gaat om deze passage. Daar staat dat Valckx vijf procent krijgt van het netto transferresultaat, dat wil zeggen het verschil tussen de opbrengsten en de uitgaven aan spelerstransfers. Met aftrek van makelaarskosten en de afschrijvingen op de speler. Voorbeeld: als je een speler voor 100.000 euro koopt en hij is voor 60.000 euro afgeschreven, en je verkoopt hem weer voor een ton, dan heb je 60.000 opbrengst als je geen verdere kosten hebt. In die drie jaar van het contract is het saldo van de transferrekening één keer positief geweest, 1,387 miljoen in het seizoen 2005/06. In de andere twee seizoenen was het saldo negatief, dan gaf PSV meer uit aan transfers dan er binnenkwam. Valckx had in die twee seizoenen géén recht op een bonus. Hij had volgens dit contract 65.000 euro moeten krijgen, namelijk vijf procent van die 1,4 miljoen, en geen bonus van 1,25 miljoen."
Hoe kun je die passage eigenlijk verkeerd opvatten?Marillion schreef:"Kijk, het gaat om deze passage. Daar staat dat Valckx vijf procent krijgt van het netto transferresultaat, dat wil zeggen het verschil tussen de opbrengsten en de uitgaven aan spelerstransfers. Met aftrek van makelaarskosten en de afschrijvingen op de speler. Voorbeeld: als je een speler voor 100.000 euro koopt en hij is voor 60.000 euro afgeschreven, en je verkoopt hem weer voor een ton, dan heb je 60.000 opbrengst als je geen verdere kosten hebt. In die drie jaar van het contract is het saldo van de transferrekening één keer positief geweest, 1,387 miljoen in het seizoen 2005/06. In de andere twee seizoenen was het saldo negatief, dan gaf PSV meer uit aan transfers dan er binnenkwam. Valckx had in die twee seizoenen géén recht op een bonus. Hij had volgens dit contract 65.000 euro moeten krijgen, namelijk vijf procent van die 1,4 miljoen, en geen bonus van 1,25 miljoen."
Haha, dat is helemaal hilarisch. Ze hebben dus gewoon ten onrechte een bonus van 1,25 miljoen uitbetaalt? Doe mij ook zo'n werkgever.
Zou PSV dit bedrag nog kunnen terugvorderen?
In de quote gaat het over "peanuts", in België wonen was van een andere orde, denk ik.joey schreef:Als ik voor één iemand mijn handen in het vuur steek, is het wel voor Guus. Die gaat zijn goede naam toch niet te grabbel gooien voor een paar peanuts?’’
Wel dus, want waarom deed hij anders alsof hij in België woonde terwijl dat niet zo was?
sportwereld.bePSV wil Jovanovic
NEDERLAND PSV zou zich opnieuw gemeld hebben voor Milan Jovanovic. Vorig jaar in augustus weigerde Standard nog een bod van 6 miljoen euro voor de Servische spits van de Nederlandse landskampioen.