AZ 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: AZ 2008 - 2009

Bericht door peter » wo apr 15, 2009 8:06 am

Aanvullend: AZ levert een verdomd knappe prestatie, maar het blijft godsgeklaagd dat wij ze geen tegenstand hebben kunnen bieden. Oh ja en die kuddeklappers gun ik dit niet, want bij AZ zitten maar verdomd weinig supporters. Vervelende sfeer, Dirk Scheringa en die gespeelde haat jegens Ajax vind ik heel vervelend.

wimpey

Bericht door wimpey » wo apr 15, 2009 3:17 pm

AZ: van ageren naar reageren

ALKMAAR - Louis van Gaal kan zaterdag voor de vierde keer kampioen van Nederland worden. Hij doorbreekt met AZ na bijna dertig jaar de hegemonie van de traditionele topdrie. De trainer wordt gelauwerd, al zijn sommige complimenten verpakt in een sneer. 'Uiteindelijk ziet iedereen in dat het alleen maar om resultaat gaat, zelfs Louis.'

Die woorden bezigde Ronald Koeman onlangs in Voetbal International. Koeman (als trainer) en Van Gaal (als technisch directeur) waren de roergangers van Ajax toen de club in 2004 voor het laatst de titel veroverde. De twee vochten een loopgravenoorlog uit. Het leidde uiteindelijk tot het vertrek van de idealistische Van Gaal, die vond dat de realist Koeman de Ajaxfilosofie verkwanselde.

Betonvoetbal, dat was de kwalificatie voor het spel van Ajax in dat kampioensjaar 2004. Koeman bouwde veel zekerheden in. Het is zíjn overtuiging dat die weg de meest kansrijke is.

Van Gaal dacht er heel anders over. "Koeman en ik hadden een verschil van mening omdat ik vond dat hij de Ajaxstijl vermoordde door zich elke keer aan te passen aan de tegenstander, zelfs in de Nederlandse competitie. Koeman vond drie puntjes voor een overwinning belangrijker dan het bouwen aan een elftal. Daarmee stelde hij zijn eigen belang boven het belang van de club."

Van Gaal voelde zich in zijn strijd met Koeman niet gesteund door algemeen directeur Arie van Eijden en voorzitter John Jaakke. En hij had niet voldoende macht om de trainer te ontslaan. Een paar maanden na het winnen van het kampioenschap diende Van Gaal zélf zijn ontslag in. "Door in het openbaar in te gaan op ons verschil van mening heeft Koeman er een politiek conflict van gemaakt. Daarmee liet hij blijken dat hij zijn werkwijze niet wilde veranderen. Ik betwijfel of hij die werkwijze wel kón veranderen."

Het spoor van Koeman in Amsterdam liep kort daarna dood, zoals Van Gaal had voorspeld, en Van Gaal vond onderdak bij AZ, als opvolger van Co Adriaanse, een geestverwant. In Alkmaar leek Van Gaal zijn gram te halen op Koeman en op de directie van Ajax. In een aanvallende en soms frivole stijl stevende AZ in het seizoen 2006/2007 af op de landstitel. De afloop is bekend: op de laatste speeldag tegen Excelsior ging alles mis wat mis kon gaan.

De naweeën van die rampdag waren tot aan het begin van dit seizoen voelbaar. Elfde eindigde AZ vorig jaar, in een verziekte sfeer van verdeeldheid en een gebrek aan een topsportklimaat. Van Gaal wilde het voor gezien houden bij de club, maar hij liet zich door drie van zijn spelers overhalen.

De eerste twee duels van deze competitie, tegen NAC en ADO Den Haag, gingen verloren. De trainer paste zijn strategie aan: ageren werd reageren. Het nieuwe jasje zat de ploeg als gegoten. AZ is al 28 wedstrijden op rij ongeslagen.

De 0-1 tegen NEC, de 0-1 tegen FC Utrecht, de 0-0 tegen Feyenoord, de 0-1 tegen NAC; Koeman zag het de laatste weken met genoegen aan. Tot nu toe won AZ zes keer met 1-0 en tien maal met 2-0. "Het gaat er tegenwoordig niet meer om hoeveel procent van de tijd je de bal hebt, maar wat je ermee doet."

Koeman denkt dat AZ het moeilijk gaat krijgen in de Champions League. Van Gaal ziet kansen de tweede ronde te halen, ondanks het feit dat de opleiding van de club niet op een heel hoog niveau staat en het elftal niet in een eigen, onderscheidende stijl voetbalt. Dat waren volgens Van Gaal ooit de voorwaarden waaraan clubs met een lagere begroting moesten voldoen om op het hoogste Europese podium mee te kunnen strijden.

Van Gaal zal in zijn laatste contractjaar bij AZ vermoedelijk niet afwijken van het pad dat hij is ingeslagen. Koeman juicht het toe: "Vaak vallen goals uit fouten van de tegenpartij. Je maakt bijna nooit een goal als je zelf met de opbouw begint. Maar dat was vijftien jaar geleden al zo."

Toch niet helemaal waar. In 1994 stond Louis van Gaal op het punt om met een jong en grotendeels zelf opgeleid Ajax de Champions League én de wereldbeker te winnen met dominant, aanvallend en onderscheidend voetbal. (DICK SINTENIE)

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo apr 15, 2009 4:15 pm

Wat denken jullie trouwens? Van Gaal volgend jaar Bayern? Klinsi moet zowiezo weg en Van Gaal verkondigd iedere keer dat er maar een paar clubs zijn waar hij nog heen wil, waaronder Bayern.

Bayern was altijd al gecharmeerd van Van Gaal, maar ze kwamen steeds op het verkeerde moment bij hem aankloppen.

Ik denk dat ze elkaar na dit seizoen gaan vinden.
Whitey on the moon.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo apr 15, 2009 4:51 pm

Hij wil graag bondscoach worden, ik denk eerder dat ie daar op wacht. België? Hij kent al aardig wat spelers, en op zich wel een groep met toekomst.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo apr 15, 2009 10:01 pm

Van Gaal moet geen bondscoach willen worden. Zijn aanpak is daarvoor niet geschikt. Hij is gebaat bij een situatie waarbij hij iedere dag met een selectie aan de slag kan. Niet steeds een paar dagen bij elkaar waarbij je feitelijk meer bezig bent met het bewaken van de sfeer en hier en daar een tactische keuze.

Ik snap zijn ambitie wel, maar een succes zal het denk ik niet worden.
Nil volentibus arduum

Duke

Bericht door Duke » do apr 16, 2009 7:57 am

Tja, je weet het niet. Ik denk overigens dat een trainerschap bij pak hem beet Bayern München ook geen succes gaat worden.
Jammer dat Van Gaal het prijzen van AZ niet aan anderen over laat
Door WILFRED GENEE

Louis van Gaal is een betere trainer dan Erik Gerets.

Althans, dat vindt Van Gaal zelf. Vorige week vroeg een Belgische verslaggever of Erik (of is het nou Eric?) Gerets de ideale bondscoach voor België is. Daarop antwoordde Van Gaal: ,,Nee, dat ben ik natuurlijk!’’

Op zich denk ik dat het klopt, maar het heeft iets potsierlijks als je zoiets over jezelf roept. Bovendien luidt een oud voetbaladagium: je bent zo goed als je laatste succes. In dat opzicht kan Gerets de laatste jaren op meer succes teren dan Van Gaal, want de Belg werd in 2006 nog kampioen met Galatasaray, terwijl Louis zijn laatste prijs in de vorige eeuw wist te winnen. Qua landstitels gaan beide trainers zelfs gelijk op, maar internationaal is de prijzenkast van de Nederlandse trainer aanzienlijk beter gevuld.

Dit weekeinde pakt Louis van Gaal met een straatlengte voorsprong zijn zesde landstitel en iedereen in Alkmaar lijkt bevrijd van een trauma waar een Vietnamveteraan nog een puntje aan kon zuigen. Het draaiboek ligt klaar, de supporters komen allemaal in het rood en Van Gaal beschreef vorige week al hoe bijzonder het voor de spelers van een club als AZ zal zijn om kampioen te worden.

De titel van AZ is een prestatie van formaat. Al 28 wedstrijden op een rij is AZ ongeslagen en na dertig speelronden heeft de ploeg al vier punten meer dan het aantal waarmee PSV vorig jaar na 34 wedstrijden kampioen werd.

Maakt dat AZ zo goed of de rest zo slecht? Ik denk vooral het eerste. Feit is echter wel dat het in de ons omringende landen een stuk spannender is. Het Olympique Marseille van Gerets voert bijvoorbeeld de Franse ranglijst aan, maar wordt op de voet gevolgd door Lyon, Bordeaux, Toulouse, Lille en Paris Saint-Germain. Wat is dan knapper? Met AZ kampioen van Nederland worden of met Marseille de Franse titel pakken?

Van Gaal zal ongetwijfeld het eerste roepen. Hij zal wijzen op de status van Marseille, de nietigheid van AZ, het verschil in begroting en hij zal de hoogstaande Nederlandse competitie roemen. ‘Tactisch veruit de sterkste van de wereld’, zoals hij onlangs nog liet optekenen. Hou dat maar vol als je naar Ajax - Willem II zit te kijken. ,,Alleen Spanje komt dichtbij, maar de rest niet.’’ Een titel van Gerets zal dus vast niets te betekenen hebben.

Natuurlijk heeft iedere trainer zijn eigen waarheid. ,,Dit AZ speelt niet zo mooi als in 1981,’’ roept Georg Kessler deze week in VI. Van Gaal lijkt daar zowaar in mee te gaan, want eigenlijk zou hij dominanter en aanvallender willen spelen, vertelde hij zaterdag in het NRC. ,,Maar bij AZ moet je roeien met de riemen die je hebt.’’

Vooral deze uitspraak frappeerde me. Ooit deed Ruud Gullit dezelfde uitspraak als trainer van Feyenoord. Het was in de tijd dat hij niet te benijden was met spelers als Basto, Östlund, Gibbs en Bosschaart. (Al eindigde Gullit toch twee plaatsen en twee punten hoger dan Van Marwijk afgelopen seizoen).

Van Gaal daarentegen vertelt bijna in elke uitzending van Sport1 hoe spelers als De Zeeuw, Schaars en Mendes da Silva met gemak meekunnen bij Real Madrid, Manchester United of Barcelona. Dan klinkt ‘roeien met de riemen’ opeens zo lullig.

Of maakt het de prestatie nog knapper? Het is jammer dat Van Gaal het prijzen van AZ en zichzelf niet aan anderen over laat. Ik had op deze plaats bijvoorbeeld graag gezegd dat deze titel het mooiste kunststukje uit zijn carrière is.

Laat-ie dat zelf nou ook alweer geroepen hebben.

Salvador Dali

Michael_B

Bericht door Michael_B » do apr 16, 2009 9:29 am

Leukere vraag vind ik: wie gaat AZ aanstellen?

Volgens mij is het succes van AZ grotendeels het succes van Van Gaal. Als Schaars, Dembele, De Zeeuw, Hamdaoui, Martens, Pocognoli en Romero vertrekken wordt het lastig om die te vervangen. In de huidige situatie kunnen ze sommige spelers nog lokken met Van Gaal, maar als ook die vertrekt vrees ik dat AZ afzakt naar het niveau van een Groningen of Twente.

Misschien Adriaanse terug? Jol? Jans? Verbeek? De Haan? Rutte? Olsen? Laudrup? (ik roep maar wat)
Face your fears and live your dreams, No Fear

Duke

Bericht door Duke » vr apr 17, 2009 8:10 am

AZ: ‘Geen topspelers, maar wel betaalbare spelers’
Poul Annema

ALKMAAR - Bij de eerste training voor deze competitie richtte AZ-trainer Louis van Gaal zich per microfoon tot de rondom het veld verzamelde supporters: ‘U ziet hier geen topspelers, u ziet hier goede spelers.’

Het was zijn antwoord op de bescheiden koopzucht van de club na een seizoen dat was geëindigd in diepe mineur. Later die dag - eind juni – gaf voorzitter Scheringa tekst en uitleg over zijn transferbeleid.

Een jaar nadat AZ meer dan 20 miljoen had geïnvesteerd in de komst van El Hamdaoui, Pellé en Ari en ook nog 15 miljoen klaar had gelegd om de transfer van de Braziliaanse topscorer van Heerenveen, Alves, mogelijk te maken, zei hij: ‘Er komen geen aankopen meer uit de buitencategorie, dat vinden we niet verstandig en zelfs zonde van de energie. We hebben nu eenmaal geen begroting van 120 miljoen, we moeten dus vooral slim zijn.’

De begroting van AZ zakte in dit jaar van sensationele glorie van 30 naar 28 miljoen euro, royaal minder dan die van Ajax, PSV, Feyenoord en zelfs Heerenveen. Van de zorgvuldige geselecteerde nieuwelingen kostte de van NEC overgenomen Holman het meest: 3 miljoen. Moisander werd voor 300.000 euro losgeweekt bij FC Zwolle en Van der Velden kwam voor 750.000 euro van FC Dordrecht. Swerts was zelfs transfervrij.

Van de selectie van de nieuwe kampioen is Mounir El Hamdaoui de duurste, AZ betaalde in 2007 7,5 miljoen aan Willem II. De komst van Pellé vroeg in die zomer een investering van 6 miljoen, die van Ari 4,5 miljoen. Daar staan relatieve koopjes tegenover van Schaars (2005: 1,8 miljoen), Martens (2005: 1,8 miljoen) en vooral De Zeeuw (2005: 100.000 euro). Stuk voor stuk spelers die bereid zijn en de mogelijkheid hebben om te groeien en hun transferwaarde op te voeren.

Hoewel de alom begeerde Moussa Dembélé heeft laten weten nu nog even niet over contractverlenging te willen praten, gaat voorzitter Scheringa ervan uit dat hij zijn kampioensformatie op weg naar de Champions League in-tact kan houden. ‘De meeste spelers kijken uit naar zo’n belevenis’, aldus de preses, die bij elk thuisduel weer wordt verrast door de aanwezigheid van vele buitenlandse scouts.

AZ heeft in zijn stappenplan naar de top zijn eerste doel bereikt, maar de ambitie reikt verder. Dinsdag zat de voorzitter op de tribune bij Chelsea - Liverpool, zogenaamd op uitnodiging van het veilinghuis van Christie’s waar hij weleens een schilderij koopt, maar de specifieke ambiance van dit Champions League-gevecht maakte het beste voetbalgenot in hem los.

‘Maak je dromen waar’, heet de campagne waarmee AZ zich begaf op de snelweg van succes. Op de vraag of de vaart er op de internationale routes ook kan worden ingehouden, reageerde Louis van Gaal al eerder kortaf met: ‘Waarom niet?’

In het vakblad De Voetbaltrainer voegde hij daaraan toe: ‘Ik ben er zelfs van overtuigd dat een Nederlandse club nu nog steeds de Champions League kan winnen. Nederland moet dan wel zijn goede mogelijkheden in infrastructuur uitbuiten, te beginnen met de opleidingen. AZ is ook daarmee op de goede weg.’
www.volkskrant.nl

Salvador Dali

Pride of Amsterdam
AT Toto Admin

Bericht door Pride of Amsterdam » vr apr 17, 2009 2:02 pm

Toch is het knap van Louis dat hij van deze groep een (mogelijke) kampioensploeg heeft gemaakt. In mijn (hoopvolle) beleving hebben z emorgen de laatste kans om kampioen te worden. Mochten ze net als tegen Excelsior choken en verliezen... ik verwacht het niet, maar hoop het toch... dan moeten ze een punt zien te halen tegen Ajax uit (niet dus...), FC Twente uit (strijden vol voor de 2e plek... niet dus) of dan de laatste wedstrijd thuis tegen Heerenveen. (die volop strijden om die Lampies achter zich te houden).

Realistisch? Nee!

Maar héél stiekem hoop ik erop. Zoals ik al eens eerder schreef, ik ben zo'n supporter die onrealistisch hoopvol blijft. Ik ben er dus zo een die morgenavond een teleurstelling te verwerken heeft omdat Ajax geen kampioen meer kan worden.
Op naar de vierde ster!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr apr 17, 2009 2:05 pm

Ik ook, alleen niet stiekem. Maar ze winnen waarschijnlijk toch van Vitesse, kan niet anders.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » vr apr 17, 2009 2:12 pm

Pride of Amsterdam schreef:Toch is het knap van Louis dat hij van deze groep een (mogelijke) kampioensploeg heeft gemaakt. In mijn (hoopvolle) beleving hebben z emorgen de laatste kans om kampioen te worden. Mochten ze net als tegen Excelsior choken en verliezen... ik verwacht het niet, maar hoop het toch... dan moeten ze een punt zien te halen tegen Ajax uit (niet dus...), FC Twente uit (strijden vol voor de 2e plek... niet dus) of dan de laatste wedstrijd thuis tegen Heerenveen. (die volop strijden om die Lampies achter zich te houden).

Realistisch? Nee!

Maar héél stiekem hoop ik erop. Zoals ik al eens eerder schreef, ik ben zo'n supporter die onrealistisch hoopvol blijft. Ik ben er dus zo een die morgenavond een teleurstelling te verwerken heeft omdat Ajax geen kampioen meer kan worden.
Zo heb ik ook nog wel even gedacht. totaal niet onrealistisch toen, want toen moest er nog gewonnen worden van NAC. Maar zoals al het gehele seizoen komt AZ er weer heel makkelijk af van al die overtredingen die niet bestraft worden. NAC had gewoon moeten winnen vorige week (geen penalty eerste helft, geen rood voor AZ, overtreding van de Zeeuw voorafgaand aan de 0-1 werd niet bestraft) en dan had ik het nog wel willen zien.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » vr apr 17, 2009 2:16 pm

Vedette-10- schreef:Ik ook, alleen niet stiekem. Maar ze winnen waarschijnlijk toch van Vitesse, kan niet anders.
verwacht alleen niet dat het een mooie wedstrijd wordt. Zal ze ook geen moer schelen... Het gaat morgen maar om 1 ding 3 punten en of dat nu valt in de 15e min. of de 80e min.
Weer op zoek naar een Interim coach..

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr apr 17, 2009 2:21 pm

Met 1 punt zijn ze er ook, aangezien wij toch van Twente winnen.

Jesse

Bericht door Jesse » vr apr 17, 2009 2:23 pm

Met één punt zijn ze er inderdaad, omdat Twente nog punten gaat verspelen. AZ is gewoon kampioen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr apr 17, 2009 2:31 pm

Nee, want wij kunnen ze theoretisch nog inhalen. Maar het lijkt me niet dat ze verliezen van Vitesse. En mocht dat gebeuren dan moeten wij ook nog winnen in Eindhoven. Het zou wel een geweldig weekend zijn als dit allemaal gebeurd. En dan ze afslachten in Amsterdam, vervolgens mogen ze tegen Twente zinken en tegen Heerenveen verdrinken.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr apr 17, 2009 3:14 pm

Jesse schreef:Met één punt zijn ze er inderdaad, omdat Twente nog punten gaat verspelen. AZ is gewoon kampioen.
Precies, daarom zit ik ook in dubio.. aan de ene kant hoop ik dat ze verliezen omdat je dan altijd die 1% kans hebt dat je ze nog inhaalt, aan de andere kant moet ik er niet aan denken dat ze dan een week later in de Arena kampioen worden.. dan wordt je ook gillend gek.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr apr 17, 2009 3:51 pm

Ik heb sinds vorige week de allerlaatste hoop opgegeven. Vitesse schiet die bal desnoods in eigen doel.

wimpey

Bericht door wimpey » vr apr 17, 2009 7:22 pm

Pride of Amsterdam schreef: Ik ben er dus zo een die morgenavond een teleurstelling te verwerken heeft omdat Ajax geen kampioen meer kan worden.
Ik ook. Het zit er al weken aan te komen, maar morgen is het dan zo ver. En dat zal er toch even in hakken. Zeker wanneer Van Gaal met een rood aangelopen kop na 10 Baco's begint te blèren.

We zijn niet alleen de besten van Alkmaar, maar ook van?! :excited.gif:

C.A. is trouwens net HtC, hij heeft na PSV al weer een nieuwe droom:

In een interview met AZ Spreekt laat de Amsterdammer weten dat het 'boek AZ' voor hem nog niet gesloten is. "Noord-Holland is toch mijn provincie. Met alle vooraanstaande mensen binnen AZ heb ik goed contact", zegt Adriaanse.

"Of ik het zie zitten om Louis van Gaal op termijn op te volgen? Dat is aantrekkelijk, natuurlijk. Sinds mijn vorige periode is alles anders. Dat is een voordeel. Maar tegen de tijd dat Louis bij AZ vertrekt ben ik wellicht helemaal geen trainer meer. Ik wil eerst kampioen worden met Red Bull. De Champions League lonkt."

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr apr 17, 2009 8:53 pm

Dat kampioensfeest gaat voor Van Gaal tegenvallen aangezien hij het gaat vergelijken met die van Ajax. Hij zegt niet voor niks 'niet de beste club'.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr apr 17, 2009 9:38 pm

Het feit dat AZ waarschijnlijk morgen de titel binnenhaalt doet mij eerlijk gezegd helemaal niets. Ik had me er al een tijd geleden bij neergelegd dat we op dit scenario gingen uitkomen. Het enige vraagteken wat ik nog had was of AZ misschien de titel zou kunnen ophalen in de Arena.

Gek genoeg had ik het idee dat een dergelijke uitkomst hoewel pijnlijk ook goed zou kunnen zijn voor Ajax. Immers, als je op een harde manier met de feiten in aanraking komt is de kans misschien groter dat de club wakker schrikt en er nu eens echt iets aan gaat doen.
Nil volentibus arduum

Khraa

Bericht door Khraa » za apr 18, 2009 12:07 am

Ik heb beloofd om met 1 van mijn beste vrienden (kaasklapper pur sang) morgen na de wedstrijd de stad in te gaan. Ik ben nog steeds aan het twijfelen wat ik liever heb. Verliezend AZ zodat de sfeer slecht is of een winnend az met arrogante AZsupporters.....
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Wouter

Bericht door Wouter » za apr 18, 2009 12:15 am

Een verliezend AZ natuurlijk! Kom op Vitas! Hoewel ik er eigenlijk weinig vertrouwen in heb, zeker met een verdediging bestaande uit Van der Struijk, Drost, Van Diermen en Sprockel.

Khraa

Bericht door Khraa » za apr 18, 2009 12:18 am

Ik denk als ik dan met een grote grijns in de Stapper (een AZcafe) ga verkondigen dat het nog spannend gaat worden. (met Ajax en Twente nog voor de boeg)... dat het dan een gezellige avond gaat worden..
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Jesse

Bericht door Jesse » za apr 18, 2009 3:01 am

Die rukkers spelen gewoon lekker gelijk of winnen met 1-0. C'est tout.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

wimpey

Bericht door wimpey » za apr 18, 2009 10:39 am

Jesse schreef:Die rukkers spelen gewoon lekker gelijk of winnen met 1-0. C'est tout.
AZ boekt vanavond de grootste overwinning van het seizoen.

Gesloten