Vrijstaat Vitesse
Hans Westerhof: "Deze informatie is heel exact"
Voetballers die omgangsregels negeren, kledingstukken die verdwijnen uit de kleedkamer en nieuwe spelers die nu al de heersende mentaliteit vervloeken. De financiële zorgen van Vitesse zijn voorbij, maar de werkvloer is ondertussen een vrijstaat geworden. De nieuwe coach Hans Westerhof en technisch directeur Marc van Hintum maken zich echter geen zorgen.
Vitesse wil dit seizoen terug naar een plaats in de middenmoot van de eredivisie, maar met nul punten uit twee duels mag er gesproken worden van een valse start. Een oorzakelijk verband met de sfeer buiten de lijnen ligt voor de hand. Zo verdwenen er in de voorbereiding onderbroeken en een slidingbroek uit de kleedkamer en zag aanvaller Niklas Tarvarjärvi tot zijn woede een gloednieuw jack uit een kledingpakket verdwijnen. Deze vervelende incidenten zorgden ervoor dat de spelers van Vitesse al een keer hun auto's en tassen onder toezicht moesten openen. "Dit mag niet buiten proporties opgeblazen worden", bagatelliseert technisch directeur Marc van Hintum de gebeurtenissen. "Helaas hebben wij een paar spelers in de selectie die lichtzinnig met hun spullen omgaan. Natuurlijk moeten mensen van elkaars eigendommen afblijven, maar zolang niet bewezen is dat het om diefstal gaat, moet dit wel in het juiste perspectief worden geplaatst. Het gaat maar om onderbroeken en het is ook mogelijk dat de sponsor van Tarvarjärvi vergeten is die jas in de doos te doen."
Dat sommige nieuwe spelers off the record hebben laten doorschemeren dat ze zó zijn geschrokken van de Arnhemse omgangsvormen dat ze op hun knieën terug willen keren naar hun oude club, is voor Van Hintum ook geen reden om te veronderstellen dat er nu al iets structureel fout zit bij Vitesse. "Ik kan me voorstellen dat de verwachtingen van een aantal spelers nog niet zijn uitgekomen. Maar spelers moeten ook naar zichzelf kijken. Voldoen zij aan de verwachtingen? Enkelen van hen zijn misschien wel gefrustreerd omdat ze niet spelen. We zijn hier bezig met het maken van een inhaalslag op alle gebieden. Dat proces kost tijd."
Coach Westerhof, die vanavond tegen Sparta Santi Kolk om tactische redenen buiten de basis laat en met de drie spitsen Jenner, Van Wolfswinkel en Büttner gaat spelen, is van mening dat er bij zijn club geen rare dingen gebeuren. "Toen ik hoorde dat er iets miste, hebben we gezamenlijk besloten om de tassen en auto's te openen, zodat we elkaar niet scheef aan gaan kijken. Er werd niets aangetroffen. Ik ben tien weken bij Vitesse bezig en natuurlijk zijn er incidenten geweest. Ik heb gezegd dat jongens die zich volwassen gedragen ook zo worden behandeld, spelers die zich als kinderen gedragen, krijgen een kinderlijke behandeling. En dat laatste is slechts zelden voorgekomen."
Westerhof zegt met een ander probleem te zitten. "Ik vind het veel zorgwekkender dat dit naar buiten is gekomen. De informatie is zo exact dat ik moet concluderen dat er kennelijk een speler in de groep zit die er belang bij heeft om dit naar buiten te brengen. De jongens gaan elkaar nu scheef aankijken en dat is zorgelijk."
Bron: De Telegraaf 20-09-2008
Vitesse 2008 - 2009
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
Positief? Als je al blij moet zijn met een puntje thuis tegen Sparta?
De eerste helft was nog redelijk vandaag. De tweede ronduit slecht. Waarom ze weer nerveus achteruit liepen na die 1-0 begrijp ik niet. Zelfs bij vrije trappen speelden ze de bal een aantal keer naar achteren! Als klap op de vuurpijl haalt Westerhof de redelijk spelende Hofs er nog uit ook. Terwijl Sprockel hopeloos stond te kloten, en Drost weer een bijzonder onzekere indruk maakte.
Overigens speelde Büttner vandaag (als één van de weinigen) wel een goede wedstrijd.
De eerste helft was nog redelijk vandaag. De tweede ronduit slecht. Waarom ze weer nerveus achteruit liepen na die 1-0 begrijp ik niet. Zelfs bij vrije trappen speelden ze de bal een aantal keer naar achteren! Als klap op de vuurpijl haalt Westerhof de redelijk spelende Hofs er nog uit ook. Terwijl Sprockel hopeloos stond te kloten, en Drost weer een bijzonder onzekere indruk maakte.

In Arnhem is het al zes jaar niks, dus niemand geeft de trainer meer de schuld. Maar dit jaar is het nog beroerder dan vorig seizoen; we zijn degradatiekandidaat. Ik ben vandaag weer helemaal van Voorburg naar Arnhem gegaan voor zo'n klotepot. Soms vraag ik me af waarom ik niet gewoon thuis blijf. Als Ajax volgende week niet met tenminste vijf doelpunten verschil wint, heeft het een slechte wedstrijd gespeeld.Is eigenlijk íemand in Arnhem onder de indruk van Westerhof, Wouter?
Overigens speelde Büttner vandaag (als één van de weinigen) wel een goede wedstrijd.
Het "steel incident" werd vandaag ook wel erg gebagataliseerd door o.a. van Halst... "Ach... het zijn maar onderbroeken... "....
Dus de maatschappij is tegenwoordig zo ingericht dat je kleine dingen wel mag pikken.
En als er afgesproken wordt dat, als er iets kwijt is of gemist wordt, de tassen en kluisjes worden doorzocht, weet je als dief dat je de gejatte spullen niet in je tas of in je kluis moet doen...
Dus de maatschappij is tegenwoordig zo ingericht dat je kleine dingen wel mag pikken.
En als er afgesproken wordt dat, als er iets kwijt is of gemist wordt, de tassen en kluisjes worden doorzocht, weet je als dief dat je de gejatte spullen niet in je tas of in je kluis moet doen...
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
Des te vaker ik hem zie voetjeballen des te spijtiger is het toch dat Twente nooit met drie miljoen over de brug ik gekomen voor Claudemir hahaha
Maar let op,.. het komt allemaal goed. Beetje een stroeve start de media die er vol op duikt De Gelderlander hetze omdat vriend sommerdijk niet meer welkom is ach,......
Balletje is rond het komt allemaal goed al zou een verdediger extra zeer gewenst zijn.
Maar let op,.. het komt allemaal goed. Beetje een stroeve start de media die er vol op duikt De Gelderlander hetze omdat vriend sommerdijk niet meer welkom is ach,......
Balletje is rond het komt allemaal goed al zou een verdediger extra zeer gewenst zijn.
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Mager succesje voor Vitesse
door Egbert van der Weerd. donderdag 25 september 2008 | 03:45 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 25 september 2008 | 08:40
Claudemir, Molhoek , Sprockel en Sansoni (vlnr) vieren de 0-1. foto Jasper Ruhe/Pro Shots
AMSTERDAM - Vitesse heeft het eerste, wat magere succesje van het seizoen geboekt. De Arnhemse ploeg versloeg op De Toekomst in Amsterdam de amateurs van hoofdklasser Ajax in de tweede ronde van het KNVB-bekertoernooi: 0-2.
De zege betekende de eerste in een officieel duel van het lopende seizoen. En een plekje in de derde bekerronde, een verbetering ten opzichte van vorig jaar toen FC Eindhoven al snel de Arnhemse bekerillusies aan flarden schoot.
Tot euforie leidde dat gisteravond niet. Trainer Hans Westerhof van Vitesse liet zich kritisch uit over de inspanningen van zijn spelers. Beter gezegd: het gebrek aan inspanning. "In dit soort wedstrijden moet je 85 minuten baas op het veld zijn. Lef tonen en initiatief nemen, maar ik heb het niet gezien."
Westerhof had gehoopt - en verwacht - dat de spelers die momenteel buiten de boot vallen, 'het gras zouden opvreten'. "Zeker de jongens die geen basisplaats hebben, moeten nu niet denken dat ze even het balletje kunnen laten rondgaan. In die situatie zitten we niet. Wat wij nodig hebben, is een klinkende overwinning, dat je Ajax hier van de mat speelt. Niet dat ik heb in gezeten over het resultaat, maar die energie heb ik niet gezien", foeterde de trainer, die zijn kritische pijlen alle kanten op richtte.
"Ik verwijt de spelers een aantal dingen, maar ook mezelf. Blijkbaar ben ik er niet in geslaagd om die passie op ze over te brengen", aldus Westerhof, die verder geen namen noemde. Zonder twijfel doelde hij op de matige Mads Junker en Anduele Pryor.
Vitesse overleefde slechts één slippertje, in de 38e minuut. Ajax-amateur Siver Abdulrahman schoot de bal vlak naast het doel van Piet Velthuizen. Die zat er, gestrekt naar de hoek, goed bij. Vier minuten later was het aan de andere kant raak. Aanvoerder Civard Sprockel scoorde van afstand. De bal werd onderweg nog van richting veranderd. Het stroperige duel, waarin Vitesse in een veel te laag tempo speelde, werd in de 67e minuut beslist door Rogier Molhoek: 0-2. Yakubu was de aangever.
Ajax (ama.)-Vitesse 0-2 (0-1): 42. Sprockel 0-1, 67. Molhoek 0-2.
Scheidsrechter: Kevin Blom.
Opstelling Vitesse (4-2-3-1): Velthuizen (46. Graafland); Claudemir, Sprockel, Sansoni, Drost; Yakubu, Molhoek; Jenner (77. Büttner), Kaya, Pryor; Junker (70. Van Wolfswinkel).
Bron: http://www.gelderlander.nl/
Bij Vitesse hoort onrust:
Tarvajärvi bij selectie Vitesse
Onrust bij 'ultra's' : Eisen vertrek clubleiding
Niklas Tarvajärvi maakt zaterdag voor het eerst deel uit van de selectie van Vitesse. De Fin is grotendeels hersteld van zijn schouderblessure en verdringt Mads Junker uit de selectie van achttien spelers. Junker is hersteld van zijn spierblessure en medisch fit, maar moet maandag in het tweede elftal ritme opdoen.
Vitesse speelt zaterdagavond (18.45 uur) de vijfde competitiewedstrijd van het seizoen, thuis tegen Willem II. Trainer Hans Westerhof houdt vast aan de elf die tegen Ajax met 3-0 verloren, maar een uur lang goed speelden.
Supporters van de harde kern van Vitesse zijn het oneens met het beleid van de club en wijzen daarbij naar de teruglopende belangstelling bij thuiswedstrijden. In de eerste twee duels (FC Groningen en Sparta) waren de bezoekersaantallen lager dan ooit in Gelredome.
De 'ultra's', afkomstig van Rijnfront Arnhem en De Aftrap eisen een nieuwe clubleiding en beraden zich op acties.
Zaterdag in De Gelderlander: opstand 'ultra's' over terugval Vitesse, Westerhof over Santi Kolk en Vitesse start televisiestation.
Bron: De Gelderlander 03-10-2008