PSV 2009-2010

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Re: PSV 2009-2010

Bericht door Kowalczyk » di nov 24, 2009 4:03 pm

Zal allemaal best, dat PSV saai en degelijk is, maar als Ajacied zou ik liever mijn tong afbijten dan dat ik dat ging zeggen, na een decennium dat van Ajax-kant zo intens slecht, triest en treurig was als de noughties. Dat komt gefrustreerd en lachwekkend over. Eerst maar weer eens wat winnen op een manier die tot de verbeelding spreekt; daarná hebben we misschien weer eens de positie om neerbuigend over bepaalde voetbalbenaderingen te doen.

Wat een paar Ajacieden in dit topic doen, vind ik echt het meest treurige en absurde dat er bestaat, qua voetbalpurisme. Namelijk: een toontje aanslaan van "oké, je wint er wel mee, maar wat ben ik blij dat wij (Ajax) een type voetbal spelen dat mooier en gedurfder is, ook al is de kans op verliezen misschien wat groter".

Dat vind ik zó vreemd... Het is een Ronald Koeman-redenering: die deed ook altijd alsof de cultuur van 'het Ajax-voetbal' een blok aan zijn been was, in plaats van een machtig wapen. Ik bedoel: Ajax speelt toch Ajax-voetbal omdat dat volgens ons de beste manier is om een tegenstander te verslaan? Als dat niet zo is, zou ik zeggen: vandaag nog mee kappen.

Er is bij PSV gemiddeld echt wel een stukkie meer voetbalkwaliteit op de mat gelegd dan bij ons hoor, de afgelopen tien jaar. De landstitelverhouding is niet voor niks 7-2. Of zijn er mensen die nog écht serieus menen dat Ajax meer kwaliteit biedt, maar dat de manier waarop Ajax die kwaliteit presenteert helaas een zeker risico inhoudt dat tot die 'uitslag' van 7-2 heeft geleid...?

Dan ben je echt hartstikke gek hoor, als je dat nog gelooft.

K.
Still alive...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » di nov 24, 2009 4:23 pm

Daar heb je natuurlijk gelijk in Ko, maar als ik nu als jongen van 12 mij ga oriënteren op welke club ik ga supporteren, en ik woon precies tussen Amsterdam en Eindhoven in...Dan zou ik absoluut nog steeds voor Ajax gaan. Of PSV nu al zeven keer kampioen is geworden de afgelopen tien jaar of niet.

Het PSV-voetbal spreekt me gewoon niet aan. Dat neemt niet weg dat ik respect heb voor de manier hoe PSV het de afgelopen tien jaar heeft gedaan. Maar ik zou het werkelijk niemand aanraden om er een seizoenkaart van te nemen, ook al win je elke wedstrijd braaf met 1-0 en kun je juichend naar huis.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » di nov 24, 2009 4:52 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 10:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Toppie

Bericht door Toppie » di nov 24, 2009 5:06 pm

Pisvee voetbal :drecul.gif:

Goal maken inzakken en wachten weer op een fout. Al worden ze nog 20x kampioen het verleden en het Ajax spelletje is het mooist van allemaal. Die provincie clubs proberen ons allemaal na te doen, alleen de historisch gezien gaat ze dat nooit lukken.

:ajaxscarf.gif:

Thijs

Bericht door Thijs » di nov 24, 2009 5:23 pm

Vedette-10- schreef:Ik ben heilig overtuigd van de goedheid van onze clubfilosofie en ik ben er trots op.
Dan ben ik maar in de optiek van Ko gek, maar in mijn ogen is Ko knettergek dat hij niet ziet dat onze getrachte speelwijze veel meer gewaagd is doordat onze organisatie traditioneel gezien veel verder afstaat van ons eigen doel. Ik ben nogsteeds voor het voetbal dat wij willen spelen, omdat ik geloof dat het de kunst van het spelletje is om indrukwekkend voetbal te spelen. Met indrukwekkend voetbal moet je natuurlijk niet domme fouten gaan maken waardoor je geen goed resultaat boekt, want dan wordt het nog lastiger om successen te boeken.

De eerste teams van Ajax hebben alleen haar spelletje erg slecht gespeeld en dat heeft geresulteerd in bedroevende prestatie's en dan heb ik het vooral over de defensieve naïeviteit waarmee de spelers uit de organisatie gingen lopen om in balbezit te komen. Daarom kwamen er gaten, die alleen maar groter werden doordat Ajax de erg defensieve onstabiliteit moest compenseren met ultra offensief spel. Maar tuurlijk kan je wel met een goede uitvoering van ons ingewikkelde spelletje resultaten boeken, maar je kan nog meer bereiken: dat mensen aantrekt voor de club. Dat hebben wij gedaan in onze gloriejaren en daardoor hebben wij nogsteeds(!) het grootste aanzien in het Nederlandse voetbal. En door ons ingewikkelde spelletje te vergen van de spelers, hebben wij grootste spelers voortgebracht.
Dat kan wel zijn Vedette, maar de essentie van het voetbal ligt juist in het pure. Zoals je wel zult begrijpen is de echte Ajax-ideologie het druk zetten op de buitenspelers van de tegenpartij zodat het balbezit altijd in handen komt van de verdediging, dat je alleen kunt bewerkstelligen door offensief voetbal met tweedimensionale looplijnen. Het resultaat is de som der delen, dat wil zeggen dat je alleen een resultaat kunt krijgen door de ideologie van de tegenstander te logenstraffen.

Ergo, het PSV-voetbal, dus verdedigend met een diepe spits net voor de centrale middenvelder en een type Ogararu op rechts, is reactievoetbal wat anticipeert op fouten van de tegenstander, wij dus, die met offensief zonevoetbal de tegenstander, zij dus, trachten te ontregelen. De geschiedenis heeft uitgewezen dat we in het verleden regelmatig spelers hadden die mijn boodschap niet begrepen en daarom dus slecht voetbalden.

Maarja, dit zeg ik nu wel, maar dat had jij ook wel kunnen verzinnen.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » di nov 24, 2009 5:38 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 10:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs

Bericht door Thijs » di nov 24, 2009 5:50 pm

Ja, dat is wat ik zeg. Het creëeren van ruimtes doe je juist door de backs mee op te laten komen dankzij de looplijn die door de libero vaak wordt geïnitieerd. Als de voorstopper (of de andere centrale middenvelder) dan de diepte zoekt creëert hij ruimte voor de vleugelspelers die door de offensieve speelstijl juist vaker naar binnen kunnen trekken opdat de tegenstander door het gebrek aan defensieve organisatie minder goed staat en we dus sneller rond kunnen spelen. Maargoed, dit is allemaal gesneden koek.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » di nov 24, 2009 5:53 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 10:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Thijs

Bericht door Thijs » di nov 24, 2009 6:01 pm

Dat je in die bagger van mij daarboven trapte was nog veel erger. :smallgrin.gif:

Doet me een beetje denken aan dat gedicht van Hans Teeuwen, die had een keer allemaal waardeloze slijmerige clichézinnen in elkaar geflanst tot een gedicht, wat nérgens over ging, en die hele zaal zat ademloos te luisteren en gaf hem daarna een ovationeel applaus.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » di nov 24, 2009 6:06 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 10:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » di nov 24, 2009 6:45 pm

Zou Isaksson ook rood hebben gekregen na een stapje opzij in de richting van (pak 'm beet) Willie Overtoom.

Antwoord lijkt me duidelijk. :excited.gif:

Harm

Bericht door Harm » di nov 24, 2009 8:02 pm

Ajax boekt veel minder progressie dan PSV en Twente

24/11/2009 14:15

Na veertien duels heeft Ajax vier punten achterstand op PSV en zes op koploper FC Twente. Sterker nog, de twee titelconcurrenten draaien in vergelijking met Ajax een véél beter seizoen.

Als we de resultaten van het huidige seizoen vergelijken met die in de vorige jaargang blijkt dat PSV en Twente veel meer progressie hebben geboekt. Ook Ajax presteerde beter tegen dezelfde tegenstanders, maar de huidige nummer één en twee van de Eredivisie doen het nóg veel beter dan de club uit Amsterdam.

PSV speelde vorig seizoen niet tegen VVV-Venlo, dat toen in de Jupiler League speelde, maar in de overige dertien competitieduels sprokkelden de Eindhovenaren liefst twaalf punten meer binnen. Alleen tegen FC Utrecht was het resultaat (0-0) slechter dan de uitslag een seizoen eerder (1-5). Fred Rutten presteert veel beter dan zijn voorgangers Huub Stevens en Dwight Lodeweges.
Afbeelding
Twente speelde dit seizoen al tegen zowel VVV als RKC Waalwijk, waardoor we twaalf wedstrijden vergelijken met het vorige seizoen. Opvallend is dat de ploeg van trainer Steve McClaren in geen enkele wedstrijd een slechter resultaat neerzette dan de jaargang hiervoor. Mede door de met 1-0 gewonnen topper tegen Ajax vergaarde Twente tien punten meer dan het afgelopen seizoen.
Afbeelding
Vorig seizoen won Ajax met 2-0 bij Twente, maar ruim twee weken geleden ging de ploeg van trainer Martin Jol met 1-0 onderuit in Enschede. Afgelopen zondag wisten de Amsterdammers in tegenstelling tot in januari thuis wél te winnen van SC Heerenveen, waardoor de balans over twaalf wedstrijden gezien positief blijft. Ajax pakte twee punten meer dan de voorbije jaargang.
Afbeelding
Overigens eindigde Twente afgelopen seizoen als tweede in de Eredivisie, met 69 punten uit 34 wedstrijden. Ajax eindigde één plek lager met 68 punten, terwijl PSV beslag legde op de vierde plaats. De Eindhovenaren besloten de competitie met een achterstand van vier punten op Twente.
http://www.vi.nl

Maar dit is zeker weer scorebordjournalistiek en Ajax is er veeeel meer op vooruit gegaan dan Twente en PSV?
Al die doelpunten hebben slechts 2 extra punten opgeleverd in 12 wedstrijden.

Marijn

Bericht door Marijn » di nov 24, 2009 8:58 pm

Is toch weinig schokkends aan? Twente en PSV deden het vorig jaar in deze periode van het seizoen gewoon een relatief mindere periode. Daar waar dit voor Ajax volgensmij de beste periode van het seizoen was (en vanaf december de boel uit handen werd gegeven). Overigens heeft Ajax volgensmij al wel wat meer gescoord dan vorig seizoen in deze periode.

Verder vind ik het niet zo interessant om de groei van een club in vergelijking met vorig seizoen te vergelijken met andere clubs. In dat opzicht zou Utrecht misschien wel kampioen zijn. Zolang we maar als eerste eindigen in mei. Daar gaat 't toch om.
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

Laudrup

Bericht door Laudrup » di nov 24, 2009 10:36 pm

Harm schreef:
Ajax boekt veel minder progressie dan PSV en Twente

24/11/2009 14:15

Na veertien duels heeft Ajax vier punten achterstand op PSV en zes op koploper FC Twente. Sterker nog, de twee titelconcurrenten draaien in vergelijking met Ajax een véél beter seizoen.

Als we de resultaten van het huidige seizoen vergelijken met die in de vorige jaargang blijkt dat PSV en Twente veel meer progressie hebben geboekt. Ook Ajax presteerde beter tegen dezelfde tegenstanders, maar de huidige nummer één en twee van de Eredivisie doen het nóg veel beter dan de club uit Amsterdam.

PSV speelde vorig seizoen niet tegen VVV-Venlo, dat toen in de Jupiler League speelde, maar in de overige dertien competitieduels sprokkelden de Eindhovenaren liefst twaalf punten meer binnen. Alleen tegen FC Utrecht was het resultaat (0-0) slechter dan de uitslag een seizoen eerder (1-5). Fred Rutten presteert veel beter dan zijn voorgangers Huub Stevens en Dwight Lodeweges.
Afbeelding
Twente speelde dit seizoen al tegen zowel VVV als RKC Waalwijk, waardoor we twaalf wedstrijden vergelijken met het vorige seizoen. Opvallend is dat de ploeg van trainer Steve McClaren in geen enkele wedstrijd een slechter resultaat neerzette dan de jaargang hiervoor. Mede door de met 1-0 gewonnen topper tegen Ajax vergaarde Twente tien punten meer dan het afgelopen seizoen.
Afbeelding
Vorig seizoen won Ajax met 2-0 bij Twente, maar ruim twee weken geleden ging de ploeg van trainer Martin Jol met 1-0 onderuit in Enschede. Afgelopen zondag wisten de Amsterdammers in tegenstelling tot in januari thuis wél te winnen van SC Heerenveen, waardoor de balans over twaalf wedstrijden gezien positief blijft. Ajax pakte twee punten meer dan de voorbije jaargang.
Afbeelding
Overigens eindigde Twente afgelopen seizoen als tweede in de Eredivisie, met 69 punten uit 34 wedstrijden. Ajax eindigde één plek lager met 68 punten, terwijl PSV beslag legde op de vierde plaats. De Eindhovenaren besloten de competitie met een achterstand van vier punten op Twente.
http://www.vi.nl

Maar dit is zeker weer scorebordjournalistiek en Ajax is er veeeel meer op vooruit gegaan dan Twente en PSV?
Al die doelpunten hebben slechts 2 extra punten opgeleverd in 12 wedstrijden.
Gefeliciteerd.
15 mei 2011.

Harm

Bericht door Harm » wo nov 25, 2009 6:27 am

Marijn schreef:Is toch weinig schokkends aan? Twente en PSV deden het vorig jaar in deze periode van het seizoen gewoon een relatief mindere periode. Daar waar dit voor Ajax volgensmij de beste periode van het seizoen was (en vanaf december de boel uit handen werd gegeven). Overigens heeft Ajax volgensmij al wel wat meer gescoord dan vorig seizoen in deze periode.

Verder vind ik het niet zo interessant om de groei van een club in vergelijking met vorig seizoen te vergelijken met andere clubs. In dat opzicht zou Utrecht misschien wel kampioen zijn. Zolang we maar als eerste eindigen in mei. Daar gaat 't toch om.
PSV deed het vorig seizoen het hele jaar ruk, maar dat lijkt iedereen hier vergeten.

LucaS

Bericht door LucaS » wo nov 25, 2009 6:40 am

Toch haar hele geschiedenis al? :hypocrite.gif:
I think I lost my fucking headache

Harm

Bericht door Harm » wo nov 25, 2009 8:28 am

Ik vind het gewoon frapant dat dit topic ineens weer overspoeld wordt nadat Ajax een helftje leuk voetbalt tegen de nummer 12.

LucaS

Bericht door LucaS » wo nov 25, 2009 9:03 am

Tja, je zit op een Ajaxforum. Ik neem toch aan dat je niet verbaasd zult zijn dat de mensen hier weten dat Ajax een veel mooiere club is dan PSV. Zelfs als PSV nog 20 jaar boven Ajax eindigt in de ranglijst.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo nov 25, 2009 9:46 am

Kowalczyk schreef:Zal allemaal best, dat PSV saai en degelijk is, maar als Ajacied zou ik liever mijn tong afbijten dan dat ik dat ging zeggen, na een decennium dat van Ajax-kant zo intens slecht, triest en treurig was als de noughties. Dat komt gefrustreerd en lachwekkend over. Eerst maar weer eens wat winnen op een manier die tot de verbeelding spreekt; daarná hebben we misschien weer eens de positie om neerbuigend over bepaalde voetbalbenaderingen te doen.

Wat een paar Ajacieden in dit topic doen, vind ik echt het meest treurige en absurde dat er bestaat, qua voetbalpurisme. Namelijk: een toontje aanslaan van "oké, je wint er wel mee, maar wat ben ik blij dat wij (Ajax) een type voetbal spelen dat mooier en gedurfder is, ook al is de kans op verliezen misschien wat groter".

Dat vind ik zó vreemd... Het is een Ronald Koeman-redenering: die deed ook altijd alsof de cultuur van 'het Ajax-voetbal' een blok aan zijn been was, in plaats van een machtig wapen. Ik bedoel: Ajax speelt toch Ajax-voetbal omdat dat volgens ons de beste manier is om een tegenstander te verslaan? Als dat niet zo is, zou ik zeggen: vandaag nog mee kappen.

Er is bij PSV gemiddeld echt wel een stukkie meer voetbalkwaliteit op de mat gelegd dan bij ons hoor, de afgelopen tien jaar. De landstitelverhouding is niet voor niks 7-2. Of zijn er mensen die nog écht serieus menen dat Ajax meer kwaliteit biedt, maar dat de manier waarop Ajax die kwaliteit presenteert helaas een zeker risico inhoudt dat tot die 'uitslag' van 7-2 heeft geleid...?

Dan ben je echt hartstikke gek hoor, als je dat nog gelooft.

K.
Volgens hebben die paar Ajacieden het in dit topic over PSV-Heracles en niet over hoe de vlag er in het geheel bij hangt. Ik lees op AT dat PSV dé kampioenskandidaat is, maar op basis wat we te zien krijgen zie ik dat toch echt anders. Europees is het heel matig allemaal en tegen Heracles vond ik het ook (weer) erg zwak. Niet qua resultaat, maar wel qua voetbal. PSV vind ik zelf creatief gezien erg armoedig dit jaar en daarom zie ik ze ook echt niet als de te kloppen ploeg. Is Ajax dat wel? Ajax is nog niet degelijk genoeg en daarom staan we weer netjes op achterstand. Maar wie heeft het daar in vredesnaam over? Ik kijk verder al helemaal niet naar het afgelopen decennium, want daar ging deze hele discussie ook al niet over. Dat PSV een stukkie meer kwaliteit op de mat heeft gelegd in de afgelopen 10 jaar is leuk, maar daar koop ik in dit seizoen verrekte weinig voor.

Verder vind ik sowieso dat het vrij staat om bepaalde voetbalbenaderingen te bekritiseren, hoor. Dat moet je totaal los zien van je voorliefde voor Ajax. Overigens is dit PSV wel van een andere orde als dat van een aantal jaren terug. Op het elftal van Hiddink (met Cocu en co) kun je moeilijk kritisch zijn, want dat elftal speelde zelfs in Europa een voorname rol. Maar nu? Kom, als je PSV ziet klungelen tegen Utrecht dan mag je dat roepen. Of moet je dan weer zeggen 'Ja, maar Ajax heeft het daar ook altijd slecht'? Nee, dus. Gewoon objectief oordelen en vooral ook onafhankelijk oordelen. Doe ik bij Ajax ook wel 'es (soms zelf te kritisch...).

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo nov 25, 2009 9:48 am

Harm schreef:Ik vind het gewoon frapant dat dit topic ineens weer overspoeld wordt nadat Ajax een helftje leuk voetbalt tegen de nummer 12.
Vind ik niet frappant. Wij lopen net zo goed te schelden op Ajax als ze slecht spelen. Als ik naar de ranglijst kijk, dan ben ik heus niet in een hosanna stemming, hoor.

LucaS

Bericht door LucaS » wo nov 25, 2009 9:49 am

Natuurlijk zal geen zinnig mens beweren dat Ajax de afgelopen tien jaar beter was dan PSV

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 25, 2009 9:56 am

Harm schreef:Ik vind het gewoon frapant dat dit topic ineens weer overspoeld wordt nadat Ajax een helftje leuk voetbalt tegen de nummer 12.
Krijgen we dit soort discussies weer. In de trant van: mine is bigger than yours. :excited.gif:

Voor dat soort ongein is een markt: AN resp. PN.

PSV, Twente en Ajax zijn allen beter dan vorig seizoen. Ik kijk dit seizoen af en toe met plezier naar hetgeen Ajax op de mat legt. Dat vind ik al heel wat.

Lionel

Bericht door Lionel » wo nov 25, 2009 9:57 am

Ach het zegt toch genoeg dat de Ajax supporters beetje lopen te klagen omdat er maar met 5-1 is gewonnen van Feyenoord en Heerenveen terwijl in Eindhoven vervroegd carnaval zou worden gevierd.

PSV is de afgelopen jaren wel degelijk beter geweest dan Ajax. Zoals Lucas zegt zal geen zinnig mens beweren dat Ajax was dan PSV het afgelopen decennium. Maar het is wel een feit dat bij Ajax meer waarde wordt gehecht aan goed voetbal dan bij PSV. Of dat, gezien de resultaten, slim is geweest is een andere vraag. Of Ajax er dit seizoen iets mee gaat bereiken weet ik ook niet maar je bent in eerste instantie voor Ajax vanwege de club, het (mooie) voetbal waar Ajax voor staat/stond.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel

Bericht door Lionel » wo nov 25, 2009 9:59 am

Marijn schreef:Is toch weinig schokkends aan? Twente en PSV deden het vorig jaar in deze periode van het seizoen gewoon een relatief mindere periode. Daar waar dit voor Ajax volgensmij de beste periode van het seizoen was (en vanaf december de boel uit handen werd gegeven). Overigens heeft Ajax volgensmij al wel wat meer gescoord dan vorig seizoen in deze periode.

Inderdaad, echt een belachelijk slecht stuk van VI!
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 25, 2009 10:11 am

Rishi schreef: Of Ajax er dit seizoen iets mee gaat bereiken weet ik ook niet maar je bent in eerste instantie voor Ajax vanwege de club, het (mooie) voetbal waar Ajax voor staat/stond.
Je hebt gelijk. De-mens-die-ik-ben en fan-zijn van factory outlet Per Seizoen Vervelender gaan gewoon niet samen. Dat zal voor jou en vele anderen niet anders zijn, neem ik aan.

Niets ten nadele van PSV trouwens, respect heb ik wel voor hetgeen men daar presteert. Hun dalen zijn veel minder diep, hun pieken minder hoog, maar ze slagen er vrijwel altijd in constant te presteren. En dat is gewoon knap.

Het is m'n ding niet, maar altijd maar inhakken op PSV gaat nergens over. 30 wedstrijden op rij ongeslagen, da's (wederom) een puike prestatie.

Plaats reactie