ajax.nlSlijngard tekent nieuw contract
Donovan Slijngard tekende dinsdagochtend een vernieuwd contract. Een maand na zijn debuut in Ajax 1 signeerde de verdediger een verbintenis die hem tot 1 juli 2009 aan de Amsterdamse club bindt.
De handtekening werd extra luister bijgezet met een ferme handdruk en een welgemeend succes van technisch manager Danny Blind. ,,Ik heb een redelijk seizoen gehad bij Jong Ajax en heb een kans gekregen in het eerste elftal’’, keek Slijngard (20) tevreden terug op het voorbije seizoen. In de tweede play-offwedstrijd tegen FC Twente (0-0) debuteerde de geboren Amsterdammer in de hoofdmacht. Een droom kwam daarbij uit voor de zelf opgeleide speler. ,,Heel mooi om zo’n debuut mee te mogen maken. Van een eerste wedstrijd in Ajax 1 moet je genieten. En dat heb ik ook gedaan. Ik heb in de jeugdopleiding alle elftallen doorlopen. In de jeugd is het helemaal een droom ooit het eerste te halen.’’ Strijdlustig: ,,Komend seizoen wil ik laten zien dat ik er echt bij hoor. Ik ga er keihard voor vechten en kijk nu al uit naar de eerste training op 14 juli.’’
Slijngard zette zijn eerste stappen als voetballer bij het Amersfoortse Coby Boys. Het talent vervolgde zijn voetbalavontuur in Ajax E2, toentertijd het jongste elftal in de jeugdopleiding. Na het seizoen 2005-2006 werd de verdediger gekozen tot Talent van het Jaar. Als Jong Ajacied verdedigde Slijngard een half seizoen de clubeer van FC Groningen. Het afgelopen voetbaljaar was de linksback de vaste aanvoerder van de Amsterdamse Beloftenploeg.
,,Het zegt wel iets over een speler als hij onze hele jeugdopleiding heeft doorlopen’’, stelt Blind, kort na de contractondertekening. De huidig technisch manager had de speler eerder onder zijn hoede als trainer van Ajax A1. ,,Donovan heeft er nu al een keer aan mogen ruiken bij het eerste. Nu is het aan hem om zich als verdediger door te ontwikkelen. Hij is een linksbenige verdediger met voetballend vermogen. Een speler die aanvallend ingesteld is en bij wie ook de snelheid in orde is. Dit contract maakt duidelijk dat Ajax in Donovan gelooft.’’
Blind ziet komend seizoen zeker kansen voor de verdediger. Onder de nieuwe hoofdtrainer Marco van Basten mag Slijngard proberen een vaste plek in het elftal af te dwingen. Blind: ,,De concurrentie is er natuurlijk op zijn positie. Het zal niet makkelijk zijn om de strijd aan te gaan met Urby Emanuelson en Jan Vertonghen. Al kunnen zijn ook op andere posities uit de voeten. Toch liggen er komend seizoen zeker in de voorbereiding mogelijkheden voor Slijngard. Ook omdat sommige jongens met de Nederlandse of Belgische ploeg aan de Olympische Spelen mee doen.’’
Die jongen haalde je er altijd zo uit als de kampioenen bij de Ajax-jeugd aan het einde van het seizoen hun ereronde maakten in de Arena. Dat haar....