www.nos.nlAjax trekt Argentijnse spits aan
Ajax heeft met Atlético Banfield een akkoord bereikt over de overname van spits Dario Cvitanich. De Amsterdammers betalen bijna zeven miljoen euro voor de 23-jarige Argentijn, die naar verwachting voor vijf jaar zal tekenen.
De 1,75 meter lange Cvitanich, die op meerdere posities in de aanval maar ook achter de centrumspits uit de voeten kan, scoorde bij Banfield in 75 duels 24 keer. Hij stond ook in de belangstelling van Espanyol, dat de spits graag onmiddellijk wilde inlijven.
Cvitanich is van Kroatische afkomst, maar werd vlakbij Buenos Aires geboren. Hij beschikt daardoor over zowel een Argentijns als een Kroatisch paspoort. De voetballer kreeg onlangs het verzoek of hij voor de nationale ploeg van Kroatië wil uitkomen. Hij heeft daarover nog geen beslissing genomen.
Edit: Even het scoutingsrapport van Thomas toegevoegd, kunnen we straks makkelijker kijken of er iets van deugt.

Thomas schreef:Darío Cvitanich
Club: Banfield
Geboortedatum: 16 mei 1984 (23 jaar)
Nationaliteit: Argentijns (dubbele nationaliteit)
Lengte: 1,75 meter
Gewicht: 67 kg
Voorkeursbeen: rechts
Voorkeurspositie: spits
Rugnummer: 20
Cvitanich is een redelijk compleet en listig spitsje. Hij gebruikt z'n lichaam vrij goed om de bal af te schermen en probeert vaak de snelle aanval op te zetten door te kaatsen. Hij kan ook vrij snel wegdraaien en z'n schot is prima. Fysiek houdt hij goed stand. Op dat gebied vind ik hem ook steeds sterker worden. Hij is in de lopende duels steeds moeilijker om te krijgen. Hij is beweeglijk, tamelijk handig in de kleine ruimte en ondanks z'n lengte ook sterk door de lucht. Z'n timing door de lucht is uitstekend. Hij kiest ook slim positie voor de goal en behoudt goed het overzicht. Z'n balbehandeling is uitstekend en vooral erg functioneel. Minpunt vind ik dat hij soms wat beslister zou moeten zijn in z'n keuzes. Op het moment dat hij nu contact heeft met de medespeler die aan de bal is lijkt hij vaak te twijfelen tussen in de bal komen of snel wegdraaien en zich aanspeelbaar maken in de diepte. Beide kan hij prima, want hij is redelijk explosief en wendbaar en na de eerste paar meters maakt hij goed tempo. Het is geen supersnelle speler, maar wel snel genoeg en wat dat betreft sowieso een verbetering ten opzichte van Huntelaar. Wat ik echt geweldig aan hem vind is hoe hij de moeilijkste ballen met de rug naar de goal toe aangespeeld kan krijgen en ze op een goede dag toch keer op keer doodstil weet te leggen. Hij is qua doelgerichtheid ook sterker gaan spelen en dat wijzen de cijfers ook uit. Hij draait bovenin mee op de topscoorderslijst, de lijst van beste assistgevers en qua gemiddelde beoordelingen. Hij is klaar voor de stap naar Europa. Over z'n statistieken zou ik me niet al teveel zorgen maken. Hij is bij Banfield namelijk begonnen als rechtsbuiten en dat heeft aan z'n doelpuntengemiddelde geknaagd. Ik heb ook vaak gelezen dat hij als aanvallende middenvelder zou zijn, maar neem van mij aan dat het een spits is.
Persoonlijk zou ik blij zijn met zijn komst. Over Huntelaar is er nog geen duidelijkheid, maar met een aanvalstrio (dromen mag) bestaande uit Sulejmani, Cvitanich en Suárez zou Ajax er voorin uitstekend voor staan.