Perr Schuurs

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Perr Schuurs

Bericht door InnerHarbour » wo mei 30, 2018 6:23 am

YNWA

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Perr Schuurs

Bericht door Gaizka1985 » wo mei 30, 2018 8:21 am

Gelukkig nog iemand in de familie Schuurs met smaak :drecul.gif:

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11902
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Perr Schuurs

Bericht door Sandro » do jul 18, 2019 9:17 pm

Wel bijzonder hoe Schuurs ineens zo gestegen is in achting. Ik heb hem niet zien spelen, wat maakt dat die jongen van een kluns in een vervanger van de Ligt zou zijn veranderd?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Perr Schuurs

Bericht door Lionel » do jul 18, 2019 9:53 pm

Hij speelt weer zoals hij bij Fortuna deed.

Veltman was ook (weer) goed. Zo onderschat hé. Aanvallend ook gewoon prima. Maak hem rechtsback en gebruik Mazraoui op het middenveld.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Perr Schuurs

Bericht door Jöhnk » do jul 18, 2019 11:13 pm

Alvarez kan de rol van Veltman overnemen.

Mazraoui is nodig op het middenveld. Hij is de enige speler in de selectie die de dynamiek die Frenkie bracht voor de verdediging enigszins benadert. Je kunt onmogelijk met twee slaapwandelaars (Schöne en Marin) spelen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Perr Schuurs

Bericht door Marillion » vr jul 19, 2019 8:19 am

Een aantal posts over Schuurs uit het De Ligt topic zijn hiernaartoe verplaatst. Kunnen we hier verder over deze kandidaat voor de CV positie.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Perr Schuurs

Bericht door Mano » vr jul 19, 2019 8:27 am

de koning is dood, leve de koning



vorig seizoen werd je nog afgedankt als miskoop op AT, nu ben je de vervanger van de Golden Boy.
kan snel gaan in zo'n voorbereiding :hypocrite.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Perr Schuurs

Bericht door Marillion » vr jul 19, 2019 8:36 am

Precies. :smallgrin.gif:

De erfenis van De Ligt is een zware last. Ik ben blij met de berichten over het spel van Schuurs. Maar laten we nog even afwachten hoe hij het doet als het er straks echt om gaat. Zou wel typisch Ajax zijn als hij straks gewoon die positie overneemt en de aankopen op de bank of tribune zitten.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58893
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Perr Schuurs

Bericht door 999 » vr jul 19, 2019 9:26 am

Precies, echt voorhoede tegenstanders op niveau heeft de achterhoede nog niet tegen gehad ...

De Dominee
Berichten: 5858
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Perr Schuurs

Bericht door De Dominee » vr jul 19, 2019 9:50 am

Jöhnk schreef:Alvarez kan de rol van Veltman overnemen.

Mazraoui is nodig op het middenveld. Hij is de enige speler in de selectie die de dynamiek die Frenkie bracht voor de verdediging enigszins benadert. Je kunt onmogelijk met twee slaapwandelaars (Schöne en Marin) spelen.
Interessante suggestie:

Tadic
Neres - Beek - Ziyech
Marin - Mazraoui
Nico - Blind - Schuurs - Veltman
Onana

Zou zomaar kunnen werken.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Perr Schuurs

Bericht door Jöhnk » vr jul 19, 2019 10:00 am

999 schreef:Precies, echt voorhoede tegenstanders op niveau heeft de achterhoede nog niet tegen gehad ...
Dat is waar, maar Schuurs heeft toch wel een goeie indruk achtergelaten. Dat kunnen we niet zeggen over Pierie en Magallan, die tegen dezelfde tegenstand hebben gespeeld.

Ik ben benieuwd hoe hij zich houdt tegen betere aanvallers.

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Perr Schuurs

Bericht door Lionel » vr jul 19, 2019 10:08 am

Denk dat we het erover eens kunnen zijn dat we op papier een vrij brede selectie hebben.
IK GELOOF!!!!!!

De Dominee
Berichten: 5858
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Perr Schuurs

Bericht door De Dominee » vr jul 19, 2019 10:11 am

Jöhnk schreef:
999 schreef:Precies, echt voorhoede tegenstanders op niveau heeft de achterhoede nog niet tegen gehad ...
Dat is waar, maar Schuurs heeft toch wel een goeie indruk achtergelaten. Dat kunnen we niet zeggen over Pierie en Magallan, die tegen dezelfde tegenstand hebben gespeeld.

Ik ben benieuwd hoe hij zich houdt tegen betere aanvallers.
Hebben we in NL (veel) betere tegenstanders dan de #2 van Turkije en Watford dan...?
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58893
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Perr Schuurs

Bericht door 999 » vr jul 19, 2019 10:18 am

De Dominee schreef:
Jöhnk schreef:
999 schreef:Precies, echt voorhoede tegenstanders op niveau heeft de achterhoede nog niet tegen gehad ...
Dat is waar, maar Schuurs heeft toch wel een goeie indruk achtergelaten. Dat kunnen we niet zeggen over Pierie en Magallan, die tegen dezelfde tegenstand hebben gespeeld.

Ik ben benieuwd hoe hij zich houdt tegen betere aanvallers.
Hebben we in NL (veel) betere tegenstanders dan de #2 van Turkije en Watford dan...?
Vind ik wel ... ( betere voorhoedes ) ..
Laatst gewijzigd door 999 op vr jul 19, 2019 10:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Perr Schuurs

Bericht door Marillion » vr jul 19, 2019 10:18 am

Ik vraag me wel af of een centrum met Blind en Schuurs niet te kwetsbaar is als het gaat om wendbaarheid en (start)snelheid als je speelt tegen een tegenstander die de aanvallers heeft om daar gebruik van te maken.

Voorlopig maakt Schuurs in ieder geval de beste indruk van de beschikbare opties. Het is nog wel de vraag welke indruk de nieuwe Zuid Amerikanen gaan maken en op welke posities die gasten nu eigenlijk het beste tot hun recht gaan komen. Want dat laatste is me voor zowel Martinez als Alvarez (als die komt) nog niet helemaal duidelijk.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58893
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Perr Schuurs

Bericht door 999 » vr jul 19, 2019 10:21 am

Uiteindelijk zal alles afhangen van wie er nog blijft. Ik mis wat creativiteit in het AJAX team ...

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Perr Schuurs

Bericht door Lionel » vr jul 19, 2019 10:22 am

We missen Neres, Ziyech en Mazraoui nog. Nico wilt ook nog weleens gekke dingen voorin.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Perr Schuurs

Bericht door Gezond verstand » zo jul 21, 2019 2:21 am

Marillion schreef:Ik vraag me wel af of een centrum met Blind en Schuurs niet te kwetsbaar is als het gaat om wendbaarheid en (start)snelheid als je speelt tegen een tegenstander die de aanvallers heeft om daar gebruik van te maken.

Voorlopig maakt Schuurs in ieder geval de beste indruk van de beschikbare opties. Het is nog wel de vraag welke indruk de nieuwe Zuid Amerikanen gaan maken en op welke posities die gasten nu eigenlijk het beste tot hun recht gaan komen. Want dat laatste is me voor zowel Martinez als Alvarez (als die komt) nog niet helemaal duidelijk.
Ik ben ook wel benieuwd naar welke indruk onze nieuwe Noord Amerikaan gaat maken.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Perr Schuurs

Bericht door Gaizka1985 » zo jul 28, 2019 1:18 pm

Mooi om te zien dat het plan dat Ajax met hem had uit lijkt te komen, hij is duidelijk beter geworden en lijkt de stap te gaan maken dit seizoen.

Denk dat Ajax hetzelfde voor ogen heeft met Pierie en Scherpen :biggthumpup.gif:

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Perr Schuurs

Bericht door Lionel » zo jul 28, 2019 9:43 pm

Gaizka1985 schreef:Mooi om te zien dat het plan dat Ajax met hem had uit lijkt te komen, hij is duidelijk beter geworden en lijkt de stap te gaan maken dit seizoen.

Denk dat Ajax hetzelfde voor ogen heeft met Pierie en Scherpen :biggthumpup.gif:
Exact. Verbaasd me wel maar het plan lijkt te werken. Topbeleid hoor. Echt klasse.
IK GELOOF!!!!!!

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Perr Schuurs

Bericht door Mano » ma jul 29, 2019 9:07 am

hij schijnt 6 kilo aan spiermassa te zijn aangekomen in 1 jaar.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Perr Schuurs

Bericht door Gezond verstand » ma jul 29, 2019 11:31 am

Lionel schreef:
Gaizka1985 schreef:Mooi om te zien dat het plan dat Ajax met hem had uit lijkt te komen, hij is duidelijk beter geworden en lijkt de stap te gaan maken dit seizoen.

Denk dat Ajax hetzelfde voor ogen heeft met Pierie en Scherpen :biggthumpup.gif:
Exact. Verbaasd me wel maar het plan lijkt te werken. Topbeleid hoor. Echt klasse.
Mij niet, gebeurde met Neres in minder mate ook al. Daarom was ik ook wel voorstander van het aantrekken van Pierie en Scherpen. Talenten, die nu met een gericht plan een jaar worden aangepakt zodat ze op Ajax niveau komen.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Perr Schuurs

Bericht door Lionel » ma jul 29, 2019 11:32 am

Baas boven baas jij :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Perr Schuurs

Bericht door Giacomo Puccini » ma jul 29, 2019 8:52 pm

Mano schreef:hij schijnt 6 kilo aan spiermassa te zijn aangekomen in 1 jaar.
Viel me ook op hoe sterk die gast is (nb 4 cm langer dan De Ligt). Perr stond uitstekend te ballen tegen PSV. Behalve foutloos in de opbouw, was hij ook overtuigend in de duels en stond hij telkens goed gepositioneerd. Had niet verwacht dat die jongen het nog ging redden, maar blijkbaar zijn we toch wat te hard geweest voor een jongen die nog altijd maar 19 jaar is en vanuit Fortuna moeite had met het eerste jaar in Amsterdam. Geen schande hoor, hele grote Ajacieden hadden dat ook voordat ze uitgroeiden tot wereldsterren.

Maargoed, 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Maar eens kijken hoe hij het doet over een langere periode.
Ajax!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Perr Schuurs

Bericht door Trab » wo aug 07, 2019 5:57 pm

Stuk in de VI

Een jaar na zijn komst naar Ajax vierde Perr Schuurs (19) afgelopen zaterdag tegen Vitesse zijn basisdebuut in de Eredivisie. Daar ging een uitgekiend en intensief proces aan vooraf. Met beoogde groei op vier verschillende vlakken. Schuurs neemt ons mee in dat traject.
FYSIEK

‘Bij Fortuna Sittard was ik te licht van gewicht, voor iemand van mijn lengte. Sinds ik bij Ajax ben, heb ik vijf tot zes kilo aan spiermassa gewonnen. Dat helpt om stevig de duels in te kunnen gaan. Door die extra spieren ben ik ook sneller geworden. Dat zijn factoren waarmee je als verdediger de kans op een basisplaats bij Ajax vergroot. Ook in offensief opzicht is een stevig lichaam belangrijk. Met mijn lengte moet ik in de lucht aanvallend gevaar kunnen stichten. Als je niet sterk genoeg bent, ga je die luchtduels niet winnen. Ook op dat vlak is Matthijs de Ligt een goed voorbeeld.
Hij scoorde bij Ajax steeds vaker met zijn hoofd uit corners. Dat moet ook bij mij een belangrijk wapen worden. Ik heb vorig jaar goed op Matthijs gelet tijdens wedstrijden en trainingen. En we spraken elkaar vaak op de club. Hij zat in het groepje jongens met wie ik veel optrok, samen met Frenkie de Jong, Carel Eiting en Dani de Wit. Dus ik heb op een natuurlijke manier, binnen en buiten het veld, veel van hem opgestoken. Simpelweg door mijn ogen en oren goed open te houden.
‘In het verleden at ik drie keer per dag, nu zes keer’
Mijn fysieke groei is voortgekomen uit een heel traject. Het is niet alleen een kwestie van extra arbeid in de gym. Ook op het gebied van voeding is er voor mij veel veranderd. Ik let veel beter op wat ik eet en wanneer ik dat doe. Op advies van de voedingsdeskundigen zorg ik dat ik veel koolhydraten binnenkrijg, via pasta en rijst. Ik eet grotere hoeveelheden dan vroeger, verspreid over de hele dag. In het verleden at ik drie keer per dag, nu zes keer. Mijn schema is samengesteld op een manier waardoor het werk in de gym en mijn voeding elkaar versterken. Je leert ervan hoe je met optimale kracht en energie het beste uit jezelf naar boven kunt halen.
Ik merk het verschil, nu ik sinds een jaar op deze manier mijn lichaam verzorg. Het is allemaal onderdeel van 24 uur per dag topsporter zijn. Bij Fortuna was ik ook al serieus met mijn sport bezig, maar hier wordt dat naar een hoger niveau getild. Als uit testen blijkt dat er ergens iets niet goed zit, word je daarop aangesproken. Het is lekker om op die manier telkens een stukje sterker en beter te worden. Dat moet ook als je bij Ajax speelt, de concurrentie is groot. Op mijn positie is Magallán erbij gekomen, onlangs nog Álvarez. We willen ook dit seizoen op alle fronten om de prijzen strijden, dan heb je gewoon veel spelers met kwaliteit nodig. Alle posities minimaal dubbel bezet. Ik ben blij met stevige concurrentie. Op trainingen kan ik leren van de spelers uit Argentinië en Mexico: zij hebben de fysieke factor van nature al in hun spel. Niet alleen de jongens die ik net noemde, ook Tagliafico en Martínez hebben dat. Hoe zij hun duels uitvechten, dat is mooi om te zien. En leerzaam.
‘De belangrijkste progressie is dat ik meedogenlozer ben geworden’
De belangrijkste progressie is dat ik meedogenlozer ben geworden in het veld. Dat is een groot aandachtspunt geweest sinds ik bij Ajax ben. Vroeger was ik te lief. Buiten het veld zal ik dezelfde rustige jongen blijven, maar tijdens wedstrijden moet ik stevig van me afbijten. Meedogenloos de duels ingaan is bijvoorbeeld een van de vele kwaliteiten van Matthijs de Ligt. Het lijkt me duidelijk dat hij een van mijn voorbeelden is. Kijk, iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. Ik weet wat ik kan en wat er van me wordt verwacht. Dan is het aan mij om dat op dit niveau te laten zien. Als ik op deze manier doorga, weet ik dat ik goed zit. Ik moet juist deze weken zorgen dat er geen reden is mij uit de ploeg te halen. En dan die lijn doortrekken. Zelf heb ik er een goed gevoel over en ik hoor en lees mooie complimenten van ploeggenoten. Door mijn mentale, fysieke en sportieve groei ben ik me een volwaardige selectiespeler gaan voelen. Maar het blijft bijzonder wanneer een grote speler als Daley Blind opmerkt dat ik goed bezig ben. Of als de trainer zegt dat zelfs hij is verrast door het tempo waarin ik me heb ontwikkeld. Dat stimuleert enorm.’
Feest na de landstitel. ‘Ik heb vorig seizoen goed op Matthijs de Ligt gelet tijdens wedstrijden en trainingen.’
Feest na de landstitel. ‘Ik heb vorig seizoen goed op Matthijs de Ligt gelet tijdens wedstrijden en trainingen.’
MENTAAL

‘Ik zit mentaal goed in elkaar, dat is een van mijn sterkste punten. Maar het verwachtingspatroon is natuurlijk totaal anders bij Ajax dan bij Fortuna Sittard. Hier moet je aan de standaard van de Champions League voldoen. Ajax-spelers moeten nu het niveau hebben dat de ploeg vorig seizoen in Europa heeft gehaald. Bij Fortuna vielen mijn minpunten minder op, omdat daar de lat veel lager ligt. Maar ik heb daar geleerd verantwoordelijkheid te nemen, doordat ik op jonge leeftijd doorbrak en al snel tot aanvoerder werd benoemd. Bij een grote club als Ajax is het niet gek als het even duurt voordat je een dergelijke status bereikt.
Vorig seizoen heb ik meerdere keren gesproken met Joost Leenders, de prestatiecoach bij Ajax. Dat ging vooral over hoe ik me zelfbewuster in de selectie van het eerste elftal kon profileren. Bij Jong Ajax was ik meer een leidersfiguur. Dat werd ook van me verwacht, als speler die toen al onderdeel was van de A-selectie. Dan moet je bij de beloften een voorbeeld voor je medespelers zijn. Maar in de selectie van het eerste elftal was ik een ander persoon. Ik keek op tegen al die topspelers. Als je jezelf met meer zelfvertrouwen opstelt in een groep, zul je sneller het respect krijgen van je ploeggenoten. Dat hangt natuurlijk ook samen met je prestaties. Nu is de situatie anders. Ik heb een goede voorbereiding gedraaid, waardoor ik bij de competitiestart een basisplaats heb afgedwongen. Dat geeft zelfvertrouwen. En teamgenoten zien dat ik het niveau aankan. Dan wordt het een wisselwerking.
‘Vorig seizoen was ik een ander persoon, ik keek op tegen al die topspelers’
Leenders is ook dit seizoen aan Ajax verbonden, maar ik weet niet of ik zijn ondersteuning nog nodig zal hebben. Iedere speler bepaalt dat voor zichzelf. Nu ik een nieuwe stap heb gemaakt in mijn ontwikkeling, heb ik het gevoel dat ik in een volgende fase ben beland. Eigenlijk is dat een compliment voor mezelf en voor Joost. Hoe minder behoefte je hebt aan een prestatiecoach, hoe beter je in je vel zit. Ik voel me onderhand de persoon die ik bij Fortuna en Jong Ajax was. En dat was precies de bedoeling van onze gesprekken.
Ook in mijn privéleven is er veel veranderd. Ik woonde nog gewoon bij mijn ouders in Nieuwstadt, een klein Limburgs dorp waar iedereen elkaar kent en begroet op straat. Nu woon ik met mijn vriendin in Amsterdam. Die overgang was groot, maar het bevalt me goed. Als ik vorig jaar had gekozen voor een transfer naar PSV, was de persoonlijke stap minder groot geweest. Dan was ik relatief dicht bij mijn ouderlijk huis gebleven. Maar ik wilde juist de uitdaging bij Ajax en in Amsterdam aangaan. De eerste keer dat ik bij deze club binnenkwam, zei mijn gevoel meteen: Dit is wat ik wil, hier moet ik naartoe. Naar dat gevoel heb ik geluisterd. Over Ajax-spelers hoor je die verhalen over Amsterdamse bluf en een grote mond. Ik merk daar helemaal niks van. Hier werkt het zoals het hoort te zijn: als je jezelf normaal gedraagt en respectvol opstelt, dan krijg je dat terug van de mensen binnen en buiten de club. Ik voel me hier thuis, het is net één grote familie. Dat heeft geholpen in mijn aanpassing bij Ajax en in mijn nieuwe leefomgeving.’
TACTISCH

‘Vorig seizoen trainde ik al vrijwel de hele week met de A-selectie. Alleen de dag voor een wedstrijd van Jong Ajax trainde ik met de beloften. In tactisch opzicht maakte dat geen verschil. De speelwijze is bij Ajax in alle teams hetzelfde. Bij Onder-17 leren ze al de spelprincipes waarmee het eerste elftal speelt. Zodat talenten die doorstromen precies weten wat de bedoeling is. Dat zie je bijvoorbeeld al terug in wedstrijden van Onder-19 in de Youth League. Je herkent de patronen. Bij Jong Ajax heb ik profijt gehad van die tactische structuur binnen de club. We trainden en speelden op dezelfde manier als het eerste elftal. Dat maakt de overstap in tactisch opzicht gemakkelijker.
Daarbij was het heel leerzaam bij de beloften om met voormalige topverdedigers als Michael Reiziger en Winston Bogarde te werken. Los van de tactiek: dat zijn mannen die uit eigen ervaring weten hoe je meedogenloos moet verdedigen. Sowieso kunnen zij spelers veel leren over presteren op het allerhoogste niveau. Ook Reiziger en Bogarde zijn belangrijk geweest voor mijn ontwikkeling in het eerste jaar. Foutjes tijdens wedstrijden werden altijd gedetailleerd nabesproken, met beelden en nuttige aanwijzingen erbij. Want verdedigen in een aanvallend ingestelde ploeg als Ajax is echt iets anders dan bij veel andere clubs.
Bij Fortuna speelden we vaak vanuit onze eigen helft, met Ajax spelen we zo diep mogelijk op de helft van de tegenstander. Waardoor er grote ruimtes in je rug ontstaan. Dat hoort bij het pressievoetbal dat we willen spelen. Dat vraagt andere kwaliteiten dan in een defensiever ingestelde ploeg. Zeker als je tegenover snelle en wendbare aanvallers staat. Daarom werken we ook veel aan mijn looptechniek, snelheid en wendbaarheid. Daarnaast vraagt verdedigen bij Ajax een slimme positionering. Als je een keer niet goed staat opgesteld, en de tegenstander lanceert een snelle aanvaller, dan staan ze een-op-een met onze keeper. Tegen Vitesse gebeurde dat afgelopen zaterdag een paar keer. Zij zochten de diepte, met de sterke Tim Matavz en de snelle Bryan Linssen voorin. Dan is de onderlinge afstemming bij ons belangrijk. Hoe vaker we samenspelen, hoe beter dat zal gaan.’
Perr Schuurs wint tijdens zijn debuut in de Eredivisie, voor Ajax tegen Vitesse, in de lucht van Bryan Linssen.
Perr Schuurs wint tijdens zijn debuut in de Eredivisie, voor Ajax tegen Vitesse, in de lucht van Bryan Linssen.
TECHNISCH

‘De speelwijze van Ajax past perfect bij mijn technische kwaliteiten. Ook van een centrumverdediger wordt hier voetballend vermogen geëist. Ik ben een type dat graag opbouwt van achteruit. Dribbelen richting middenveld, daar een extra man creëren, passes in de diepte geven, initiatief tonen: bij Fortuna heb ik dat al laten zien en bij Ajax moet ik dat op een hoger niveau gaan doen. Doordat ik van nature een dergelijke speler ben, voelde ik me ook hier al snel comfortabel aan de bal. Omdat ik weet dat ik daar goed in ben.
In mijn eerste jaar bij Ajax ben ik heel realistisch geweest. Ik wist dat ik eerst in de beloftenploeg zou gaan spelen, zo is dat vooraf duidelijk besproken met de clubleiding. Natuurlijk hoopte ik dat het sneller zou gaan, dat ik eerder al speeltijd in het eerste elftal kon pakken. Los van het KNVB-bekertoernooi dan. Maar goed, geen enkele trainer zou het centrale duo De Ligt-Blind uit elkaar gehaald hebben. Dus was het logisch dat ik op mijn beurt moest wachten. Ik moet ook realistisch naar mezelf kijken: mijn spel bij Jong Ajax was vorig seizoen gewoon nog niet goed genoeg voor een plek in de hoofdmacht. Zolang je nog foutjes maakt in de Eerste Divisie, ben je nog niet klaar voor de Champions League. Zo simpel is het gewoon. Er zat een stijgende lijn in gedurende het seizoen, dat was mooi en daar hield ik me aan vast.
Bij de uitwedstrijden in de Champions League mocht ik mee met de selectie, ook al speelde ik niet. Voor een achttienjarige jongen zijn dat geweldige ervaringen. Je leert hoe de voorbereiding op dergelijke topwedstrijden verloopt, je ervaart vanaf de tribune bij Juventus naar welk niveau je moet toewerken. Bij de uitwedstrijd tegen Bayern München zat ik zelfs op de reservebank. Dat was vroeg in het seizoen en ik was trots. Dat zijn de momenten dat je echt beseft hoe anders je nieuwe leven is. En dan zie je van dichtbij hoe hoog het technisch niveau van de spelers hier is. De snelheid waarmee de bal rondgaat, de balaannames, de zuivere passing. Tegen een ploeg van internationaal topniveau. Dat was echt genieten.
Ook al ben ik nog jong, de opbouw van mijn carrière is volgens mij goed. Bij Fortuna heb ik mezelf onder heel andere omstandigheden moeten ontwikkelen. We trainden op slechte velden, soms hadden we niet eens genoeg ballen. Dat vormt je. Mede daarom volg ik met belangstelling de carrière van Virgil van Dijk. Ook hij is begonnen bij een kleinere club, in zijn geval Willem II. En stapsgewijs is Van Dijk uitgegroeid tot een van de beste verdedigers ter wereld. Als ik hem bij Liverpool en in Oranje zie, en de manier waarop hij dat heeft opgebouwd, dan is dat een groot voorbeeld.
De stap naar Ajax was groter dan ik had verwacht. Hier is alleen de top goed genoeg, dat weet je van tevoren. Maar je moet het in de praktijk ervaren om erachter te komen wat presteren op dit niveau allemaal vereist. Stap voor stap ben ik daarin gegroeid. Daarom is het goed dat we de tijd hebben genomen voor dit proces. Ik baal dat we in onze eerste competitiewedstrijd punten hebben verloren. Maar dat ik mijn debuut in de Eredivisie heb mogen maken, als basisspeler van Ajax, dat maakt me trots. Dat was het eerste mikpunt, toen we een jaar geleden aan het hele proces begonnen.’
‘De stap naar Ajax was groter dan ik had verwacht.’
‘De stap naar Ajax was groter dan ik had verwacht.’

ERIK TEN HAG: ‘WE ZIEN NU EEN VEEL ZELFBEWUSTERE PERR DAN EEN JAAR GELEDEN’

In de voorbereiding op dit seizoen liet Erik ten Hag weten blij verrast te zijn door het tempo waarin Perr Schuurs zich ontwikkelt. ‘Dat is allereerst de verdienste van hemzelf’, benadrukt de hoofdtrainer van Ajax. ‘Dat begon al met zijn bewuste keuze voor deze club. Terwijl hij wist dat hier een flink eisenpakket voor hem klaarlag. Want het niveau van Fortuna Sittard en Ajax ligt ver uit elkaar. Tijdens zijn eerste seizoen in Amsterdam groeide het eerste elftal door naar de Europese top en daar moet iedere speler in mee. Er waren nog heel veel hiaten in het spel van Perr en daarom hebben we een intensief plan voor hem opgesteld. Dat moet je willen, als jonge speler. Hij wilde dat. Wij bieden spelers de middelen om zichzelf zo goed mogelijk te ontwikkelen. We geven sturing en proberen te inspireren. Maar het is aan de speler zelf om dat om te zetten in resultaten.

We hebben het met Perr heel procesmatig aangepakt. En hebben daar onverstoorbaar aan vastgehouden. Hij had in de winterstop op huurbasis bij een Eredivisie-club kunnen gaan spelen. Die mogelijkheden waren er. Maar we hebben bewust gekozen voor voltooiing van zijn traject bij Ajax. Omdat hij bij geen enkele andere club gaat leren wat wíj hem kunnen bijbrengen. Daarin hebben we alle aspecten meegenomen: tactiek, techniek, fysiek en mentaal. Perr heeft op alle vlakken stappen gemaakt en vaak hangt het met elkaar samen. Hij kwam bijvoorbeeld vrij schuchter binnen vorig jaar. Het karakter van mensen kun je niet veranderen, maar hun gedrag wél. We zien nu een veel zelfbewustere Perr dan een jaar geleden. Dat gebeurt niet omdat iemand dat een keertje tegen hem zegt, dat is een proces van een jaar geweest. Door dagelijks met al die aspecten bezig te zijn. Door hem voortdurend een spiegel voor te houden. Bescheidenheid is goed, maar dan wel búíten het veld. Binnen de lijnen moet een speler zelfbewust zijn.

Er zijn nog steeds veel ontwikkelingspunten, dat is logisch op zijn leeftijd. Hij moet nog meedogenlozer worden. Zijn kopkracht moet nog verbeterd worden. Wat dat betreft was Matthijs de Ligt een mooi voorbeeld. Die is in de gym aan de slag gegaan en vertaalde dat daarna op het trainingsveld door aan zijn timing te werken. De volgende stap was een leidende rol nemen in het overleg over spelhervattingen. Daar is zichtbaar rendement uit voortgekomen. Die ontwikkeling willen we ook bij Perr zien en hij is daarmee bezig. De spelers moet je niet met elkaar vergelijken, het gaat mij om het proces.

In de voorbereiding was Perr klaar voor zijn kans en dat heeft hij uitstekend ingevuld. De volgende stap is dat hij dit niveau standaard laat zien. Als Perr deze lijn doortrekt en structureel aan spelen gaat toekomen, dan kan het nog veel sneller gaan met zijn ontwikkeling. Dat zou goed zijn voor hem én voor ons. Ik voel me mede-eigenaar van het hele proces. Niet alleen bij Perr, bij iedereen in de selectie. En dan is het geweldig om te zien hoe jonge jongens zichzelf ontwikkelen tot volwaardige Ajax-spelers.’

Plaats reactie