Andre Onana

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Andre Onana

Bericht door beelzebub » do feb 02, 2017 11:09 am

Geinig feelgood verhaaltje over Onana in de Metro van vandaag. Ik wist niet dat de een jaar oudere basiskeeper van Kameroen zijn neef is. Ze hebben exact hetzelfde opleidingstraject doorlopen. Indirect moeten we ook Samuel Eto'o bedanken. :ajaxsmiley.gif:
http://www.metronieuws.nl

Andre Onana, de ‘goede doelenman’
door Sander Schomaker


Hij is inmiddels de onbetwiste eerste keeper van Ajax, heeft zelfs zijn eigen liedje bij de harde kern en weigerde naar de Afrika Cup af te reizen omdat hij zijn club belangrijker vindt. Dat wil niet zeggen dat Andre Onana niet meer aan zijn geboorteland Kameroen denkt. Integendeel. Zo doneerde hij begin dit seizoen setjes schoolspullen aan zo’n honderd kinderen die hun ouders hadden verloren door moordpartijen van de meedogenloze terreurbeweging Boko Haram.

,,Boko Haram vermoordt vooral mensen in Nigeria en Tsjaad”, legt Ajax-doelman Onana uit. ,,Maar het begint nu ook in het noorden van Kameroen een probleem te worden. Dat is vreselijk, de mensen willen daar gewoon in vrede leven.”

Toen Onana de berichten hoorde over de jonge weeskinderen in zijn land kwam hij meteen in actie. ,,Wat ik aan ze geef, brengt natuurlijk niet hun vader terug, dat begrijp ik, maar ik probeer te doen wat ik kan. Ik ben blij dat die kinderen nu in ieder geval naar school kunnen en schoolkleding hebben.”
Eto'o

Dankzij de voetbalschool van de voormalige vedette van onder andere FC Barcelona belandde Onana in het Europese voetbal. ,,Ik speelde bij de Samuel Eto’o Academy in Kameroen en mensen zeiden dat ik de beste keeper van het land was in mijn leeftijdsklasse. Vervolgens kwam er interesse van Barcelona voor mij. De club wilde met mijn familie praten. Mijn vader zei toen tegen me: ‘André, ik weet hoeveel je van voetbal houdt. Het is moeilijk voor ons om je te laten gaan, maar dit is een kans die je moet pakken. Dit is goed voor je ontwikkeling. Je kan geen nee zeggen.’ Na dat gesprek met mijn vader was het makkelijker voor me om te gaan. Ik was sowieso blij. Ik ging naar Europa en meteen naar de beste club in de wereld.”

La Masia
Onana was toen een mannetje van 13 jaar. Helemaal alleen reisde hij naar de Catalaanse club waar hij werd opgenomen in La Masia, de jeugdopleiding van het beroemde Barça. ,,Het was niet gemakkelijk om op die leeftijd alles achter te laten, maar gelukkig waren er bij Barcelona veel jongens uit Kameroen. Toch was het in de eerste twee jaar heel moeilijk. Ik sprak de taal niet en werkelijk alles was nieuw. Maar als je jong bent, denk je niet veel na over de gevolgen, je gaat gewoon. Ik was blij dat ik kon voetballen. Ik was er als kind nooit mee bezig dat ik profvoetballer kon worden. Ik wilde gewoon lekker voetballen en wat er morgen zou gebeuren dat zag ik dan wel weer.”

Fabrice Ondoa
Zijn grote steun en toeverlaat bij Barcelona was zijn één jaar oudere neef Fabrice Ondoa. Bizar genoeg volgde Onana exact hetzelfde pad als zijn neef, die momenteel eerste keeper is van Kameroen. Ook Ondoa voetbalde bij de Eto’o Academy en werd op 13-jarige leeftijd opgenomen in de jeugdopleiding van FC Barcelona.

,,Wij hebben echt alles precies hetzelfde gedaan. We speelden zelfs bij dezelfde club in Yaoundé voordat we naar de Academy gingen. En daarna leefden we samen in Barcelona. Hij stond altijd achter me en ik achter hem. Hij is een beetje als mijn tweelingbroer. Ik spreek hem nog steeds elke dag.”

Onana genoot afgelopen zaterdag dan ook met volle teugen toen hij op tv zag dat zijn neef in de kwartfinale van de Afrika Cup tegen Senegal de beslissende penalty stopte. ,,Ik ben heel blij voor hem. Fabrice speelde heel goed en ik wist gewoon dat hij die laatste strafschop zou pakken. Als je er vijf op hem neemt, pakt hij er altijd wel eentje.”

Africa Cup
Onana baalt niet dat hij heeft afgezegd voor de Afrika Cup, ook al staat Kameroen donderdag in de halve finale tegen Ghana. ,,Nee, ik baal totaal niet, ik ben juist heel blij voor mijn neef. Ik weet dat de bond kwaad op me was, maar dit is op de lange termijn beter voor mij en voor Kameroen. Voor mijn carrière is het goed dat ik veel speel bij Ajax en veel leer en uiteindelijk is dat natuurlijk ook goed voor de nationale ploeg.”

Nu Onana vaste keus is onder de lat bij Ajax, wil hij vaker iets voor zijn thuisland betekenen op sociaal gebied. ,,Ik ben van plan om ieder jaar iets te doen voor weeskinderen. En ik denk erover om na mijn loopbaan ook een voetbalschool te beginnen, zoals Eto’o gedaan heeft. Het voelt goed om jonge mensen te helpen.”
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Andre Onana

Bericht door Demosthenes » do feb 09, 2017 9:17 am

Is het echt de wens van Piet Schrijvers om Onana te neutraliseren?
Piet Schrijvers heeft een opmerkelijke naam naar voren geschoven als ideale keeper van het Nederlands elftal.
De oud ­doelman zou het liefst André Onana geneutraliseerd zien worden.
https://www.ajaxshowtime.com/article/bi ... voor-onana

of zit het probleem bij BvdPloeg? :ajaxsmiley.gif: of krijgen werkwoorden nu ook een alternatieve betekenis?
de werking ervan opheffen vb: de thee neutraliseert het scherpe eten

Toon alle vervoegingen de werkzaamheid of invloed (van iets) sterk verminderen of ongedaan maken
http://www.encyclo.nl/begrip/neutraliseren
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Andre Onana

Bericht door Alexander » do feb 09, 2017 9:33 am

Knap hoe Onana presteert. Daarbij vind ik het een verdomd sympathieke jongen. Die jongen heeft enorme opofferingen moeten doen om dit te bereiken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Andre Onana

Bericht door Cruijff » ma feb 13, 2017 1:04 am

Alexander schreef:Knap hoe Onana presteert. Daarbij vind ik het een verdomd sympathieke jongen. Die jongen heeft enorme opofferingen moeten doen om dit te bereiken.
Knap dat zo'n jongen op jonge leeftijd zonder familie zich redt in een land waar hij het ijskoud vindt.
Maar nou nou nou, enorme opofferingen, dat valt wel mee. Eto'o heeft voor talentvolle landgenoten een Football Academy. Dat is voor de betere Kameroense spelers echt een gespreid bedje. Onana belandde al piepjong in die academie.

Op zijn 13e verhuisde hij naar Barcelona. Of dat (verboden) kinderhandel is of wat dan ook laat ik ff in het midden.
Feit is wel dat in een vrij warme Spaanstalige omgeving het makkelijker wennen dan in een kil kikkerlandje. La Masia als tussenstap dus.
Alexander schreef:Knap hoe Onana presteert. Daarbij vind ik het een verdomd sympathieke jongen.
Met deze beide dingen wel helemaal eens natuurlijk!
In de maand augustus startte hij met twee tegendoelpunten thuis tegen Willem II, maar in de laatste 15 potten houdt hij erg vaak de nul. Heeft een erg goede uitstraling ook!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33480
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Andre Onana

Bericht door zeux » ma feb 13, 2017 1:16 am

Prachtig hoe hij kalm bleef bij die uitbraak van die Spartaan, waardoor hij één op één kwam te staan met de aanvaller.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Andre Onana

Bericht door Cruijff » ma feb 13, 2017 1:33 am

zeux schreef:Prachtig hoe hij kalm bleef bij die uitbraak van die Spartaan, waardoor hij één op één kwam te staan met de aanvaller.
Die Spartaan die één op één kwam, dat was er eentje die onder contract staat bij Ajax.

Huurling El A. een jaar of wat terug volledig afgemaakt door zowel De Telegraaf als door onze eigen IH.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11904
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Andre Onana

Bericht door Sandro » wo feb 15, 2017 1:18 pm

"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Andre Onana

Bericht door Cruijff » wo feb 15, 2017 1:29 pm

En nu staat Marc Overmars op het punt om zowel het contract van Lasse Schöne als van Andre Onana te verlengen.

Doen ze toch nog weleens wat goed, die Overmars en die Van der Sar.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Andre Onana

Bericht door Cruijff » wo feb 15, 2017 1:35 pm

Onana toen hij in zijn uitwedstrijd als eerste doelman meteen een penalty pakte:

https://www.youtube.com/watch?v=6oc3ewvRMJg
"Is het fijn om meteen belangrijk te zijn door een penalty te stoppen?"

'Ik doe gewoon mijn werk. Diederik Boer of een andere keeper had hem ook kunnen stoppen.'
Nou :smile-ajax.gif: Cillessen niet hoor. :biggrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Andre Onana

Bericht door 999 » wo feb 15, 2017 2:21 pm

Tot nu toe valt hij me mee, had er geen goede kijk op.Maar heeft wel stappen gemaakt.Maar je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met zulke uitspraken want vervolgens gaat ie grandioos de fout in ..

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Andre Onana

Bericht door Cruijff » wo feb 15, 2017 2:44 pm

999 schreef:Tot nu toe valt hij me mee, had er geen goede kijk op.Maar heeft wel stappen gemaakt.Maar je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met zulke uitspraken want vervolgens gaat ie grandioos de fout in ..
Wie had er geen goede kijk op? Jij?
Heb je nog steeds niet, toch? :smile-ajax.gif:

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Andre Onana

Bericht door LucaS » wo feb 15, 2017 3:36 pm

Valt mee? Ik vind dat we erop vooruit zijn gegaan. EN dan bedoel ik niet (alleen) financieel.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Andre Onana

Bericht door 999 » wo feb 15, 2017 4:43 pm

Cruijff schreef:
999 schreef:Tot nu toe valt hij me mee, had er geen goede kijk op.Maar heeft wel stappen gemaakt.Maar je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met zulke uitspraken want vervolgens gaat ie grandioos de fout in ..
Wie had er geen goede kijk op? Jij?
Heb je nog steeds niet, toch? :smile-ajax.gif:
Ach, ze weten hier wie dat zegt ... :smallgrin.gif:

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Andre Onana

Bericht door wimpey » vr feb 17, 2017 10:02 am

MOTM gisteren. Goede uitstraling ook. Ik mis dat jankhoofd van Cillessen geen moment.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Andre Onana

Bericht door InnerHarbour » vr feb 17, 2017 10:08 am

Onana MOTM maar toch zie ik meningen dat Legio er geen klote van kon en dat Ajax met 0-3 had moeten winnen, rijmt niet, blijkbaar heeft dat Legio nog aardig wat kansen gekregen als Onana MOTM was of was dat voor het oppakken van rollertjes......
YNWA

Lionel
Berichten: 47292
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Andre Onana

Bericht door Lionel » vr feb 17, 2017 10:28 am

Het gaat om zijn uitstraling. Echt een heerlijke gast.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Andre Onana

Bericht door wimpey » vr feb 17, 2017 10:28 am

InnerHarbour schreef:Onana MOTM maar toch zie ik meningen dat Legio er geen klote van kon en dat Ajax met 0-3 had moeten winnen, rijmt niet, blijkbaar heeft dat Legio nog aardig wat kansen gekregen als Onana MOTM was of was dat voor het oppakken van rollertjes......
Kansen door kinderlijke fouten van Ajax. Sinkgraven bijv. Verwerkte alle terugspeelballen (dat waren er heel veel) prima. Enkele schoten uit de 2e lijn goed verwerkt.

En Legia kan er idd echt niets van. Gemodder van Ajax hielp ze in de wedstrijd. En die 28e man die niet zag dat Klaassen een doelpunt maakte. :excited.gif:

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11904
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Andre Onana

Bericht door Sandro » vr feb 17, 2017 10:37 am

Lionel schreef:Het gaat om zijn uitstraling. Echt een heerlijke gast.
Op alleen uitstraling kun je geen MOTM worden lijkt me. Legia heeft maar twee keer op doel geschoten. Maar eerlijk is eerlijk; hij loste een aantal lastige situaties goed op door mee te voetballen. Voor mij is Younes echter MOTM.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Andre Onana

Bericht door GangstaRiB » vr feb 17, 2017 10:41 am

Ik snap ook waarom Onana de strijd met Krul heeft gewonnen.... Krul valt me niks mee bij AZ :excited.gif:

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Andre Onana

Bericht door InnerHarbour » vr feb 17, 2017 11:16 am

wimpey schreef:
InnerHarbour schreef:Onana MOTM maar toch zie ik meningen dat Legio er geen klote van kon en dat Ajax met 0-3 had moeten winnen, rijmt niet, blijkbaar heeft dat Legio nog aardig wat kansen gekregen als Onana MOTM was of was dat voor het oppakken van rollertjes......
Kansen door kinderlijke fouten van Ajax. Sinkgraven bijv. Verwerkte alle terugspeelballen (dat waren er heel veel) prima. Enkele schoten uit de 2e lijn goed verwerkt.

En Legia kan er idd echt niets van. Gemodder van Ajax hielp ze in de wedstrijd. En die 28e man die niet zag dat Klaassen een doelpunt maakte. :excited.gif:
Het aloude, als er kansen zijn voor de tegenstander ligt dat aan Ajax en de tegenstander kan er niets van, duidelijk.
YNWA

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Andre Onana

Bericht door Historicus » za feb 18, 2017 11:33 pm

Onana is gewoon de beste keeper van Ajax sinds Fred Grim in 1999 het stokje van Van der Sar overnam. Toch? :confused.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Andre Onana

Bericht door Marillion » zo feb 19, 2017 11:09 am

Ja, dat denk ik ook. Als die jongen zo doorgaat dan komt hij ver. Fysiek sterk, uitstraling, overtuiging. En hij doet ondanks zijn jeugdigheid zelden iets geks.

Hij is ook zeer ambitieus. Wilde kennelijk afgelopen zomer al vertrekken omdat hij nog niet speelde. Dat is wel heel ongeduldig voor zo'n jonge keeper maar hij maakt het nu wel gewoon waar.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47292
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Andre Onana

Bericht door Lionel » zo feb 19, 2017 11:18 am

Ik vond Maarten toch ook wel heel sterk hoor op zijn top.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Andre Onana

Bericht door Marillion » zo feb 19, 2017 11:30 am

Ja, dat is wel waar. Al moet ik zeggen dat het wel een korte periode was. Bij Stekelenburg heb ik altijd het idee dat hij meer kan dan hij laat zien. Met zijn postuur zou hij moeten heersen in het doelgebied bij voorzetten en corners. Maar het was, ook in zijn goede periode, toch regelmatig billen knijpen in zulke situaties. Hij heeft ook heel veel moeite gehad om eerste keeper te worden bij Ajax. Op het WK was hij ook weer goed. Maar kijk eens wat hij daarna heeft gepresteerd. Of eigenlijk niet heeft gepresteerd.

Als je ziet hoe ambitieus Onana is en hoever hij nu al is dan denk ik dat hij veel verder gaat komen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Andre Onana

Bericht door InnerHarbour » zo feb 19, 2017 12:22 pm

Moet zeggen dat hij mij positief verrast heeft, was het volkomen eens dat Ajax Krul pakte maar deze jongen heeft hem gewoon uitgekeept. Zoals jullie zeggen, groot sterk ambitieus, de PL wacht op Onana.
YNWA

Plaats reactie