Niklas Moisander

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Niklas Moisander

Bericht door Baseman » wo sep 26, 2012 7:02 am

Ik blijf het altijd apart vinden dat keepers wat betreft valtechnieken en split vision mijlenver voorlopen op voetballers, maar dat niemand de moeite neemt om voetballers hierin te trainen...een beetje keeperstrainer kan dit voetballers vrij makkelijk aanleren.

Zo ingewikkeld is het echt niet.

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door Frisse » wo sep 26, 2012 8:03 am

Bij Ajax train(d)en ze de jeugd wel op valtechniek en balans houden in de duels, door middel van judo.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Niklas Moisander

Bericht door ferry » vr sep 28, 2012 1:05 pm

Moisander moet 'korfbaltrekjes' uit spel krijgen

Frank de Boer stond niet te springen van geluk toen hij Niklas Moisander zondag tegen ADO Den Haag (1-1) zag verdedigen. De van AZ overgekomen speler was de oorzaak van het ADO-doelpunt. Toch is De Boer over het algemeen tevreden over de Fin.

"Hij brengt een bepaalde rust in de achterhoede", constateert de coach van Ajax op een persconferentie. "Maar iedereen heeft zijn aanpassingsmoeilijkheden." De Boer doelt op de fouten die Moisander maakte tegen Borussia Dortmund en ADO.

"Dat zijn wel ongelukkige momenten als je ze terugziet, dat mag je best zeggen. Alhoewel, tegen ADO was het uit een standaardsituatie. Dan doe je gewoon iets niet goed. Dat kijk ik met hem terug. Ik vroeg of hij met Co Adriaanse heeft gewerkt, die had het altijd over een korfbalverdediging als je alleen naar de bal kijkt. Daar heb ik een bloedhekel aan, dat heb ik Moisander ook gezegd."
voetbalprimeur.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr sep 28, 2012 4:08 pm

Nu ik er eens over nadenk: hij heeft ook wel een korfbalhoofd. Past naadloos bij een willekeurige korfbalclub in de binnenlanden van de bible belt.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Niklas Moisander

Bericht door Rednose » vr sep 28, 2012 10:50 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Nu ik er eens over nadenk: hij heeft ook wel een korfbalhoofd. Past naadloos bij een willekeurige korfbalclub in de binnenlanden van de bible belt.
Ha ha....terecht!!
Maar ja, de rest ook, afgezien van Sana. Dat wordt nog eens de enige echte ...... :ajaxsmiley.gif:
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Niklas Moisander

Bericht door InnerHarbour » za sep 29, 2012 7:34 am

Ferry schreef:
Moisander moet 'korfbaltrekjes' uit spel krijgen

Frank de Boer stond niet te springen van geluk toen hij Niklas Moisander zondag tegen ADO Den Haag (1-1) zag verdedigen. De van AZ overgekomen speler was de oorzaak van het ADO-doelpunt. Toch is De Boer over het algemeen tevreden over de Fin.

"Hij brengt een bepaalde rust in de achterhoede", constateert de coach van Ajax op een persconferentie. "Maar iedereen heeft zijn aanpassingsmoeilijkheden." De Boer doelt op de fouten die Moisander maakte tegen Borussia Dortmund en ADO.

"Dat zijn wel ongelukkige momenten als je ze terugziet, dat mag je best zeggen. Alhoewel, tegen ADO was het uit een standaardsituatie. Dan doe je gewoon iets niet goed. Dat kijk ik met hem terug. Ik vroeg of hij met Co Adriaanse heeft gewerkt, die had het altijd over een korfbalverdediging als je alleen naar de bal kijkt. Daar heb ik een bloedhekel aan, dat heb ik Moisander ook gezegd."
voetbalprimeur.
Een van de redenen waarom we Nuytink hadden moeten nemen i.p.v. die ‘kabouter’ Moisander.
YNWA

GangstaRiB
Berichten: 16854
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Niklas Moisander

Bericht door GangstaRiB » za sep 29, 2012 2:26 pm

Ferry schreef:
Moisander moet 'korfbaltrekjes' uit spel krijgen

Frank de Boer stond niet te springen van geluk toen hij Niklas Moisander zondag tegen ADO Den Haag (1-1) zag verdedigen. De van AZ overgekomen speler was de oorzaak van het ADO-doelpunt. Toch is De Boer over het algemeen tevreden over de Fin.

"Hij brengt een bepaalde rust in de achterhoede", constateert de coach van Ajax op een persconferentie. "Maar iedereen heeft zijn aanpassingsmoeilijkheden." De Boer doelt op de fouten die Moisander maakte tegen Borussia Dortmund en ADO.

"Dat zijn wel ongelukkige momenten als je ze terugziet, dat mag je best zeggen. Alhoewel, tegen ADO was het uit een standaardsituatie. Dan doe je gewoon iets niet goed. Dat kijk ik met hem terug. Ik vroeg of hij met Co Adriaanse heeft gewerkt, die had het altijd over een korfbalverdediging als je alleen naar de bal kijkt. Daar heb ik een bloedhekel aan, dat heb ik Moisander ook gezegd."
voetbalprimeur.
Puike scouting.

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door D_skilled » za sep 29, 2012 2:48 pm

De Boer drukte zijn komst door hoor. De scouting heeft niks met Moisander van doen.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door Iniesta » za sep 29, 2012 2:55 pm

Zijn we vergeten hoe onze held Vertonghen vorig jaar tegen bv Utrecht stond te verdedigen ?
Typische Ajax verdedigers valt vaak wel wat op aan te merken qua puur verdedigen, maar in totaliteit bevalt moisander me tot dusverre uitstekend.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Niklas Moisander

Bericht door Bert » za sep 29, 2012 3:18 pm

Ajax wil op de helft van de tegenstander spelen. Dan is Moisander goed. Als Ajax wordt teruggedrongen is hij zwakker. Zaak dat je goed pressie speelt dus, wat ook de filosofie van Ajax schijnt te zijn.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Niklas Moisander

Bericht door Ajaciedjuh » do aug 08, 2013 8:40 am

Spits
De omwegen van Niklas Moisander

Ooit was hij een talentvolle nummer 10 van TPS Turku, nu is hij niet meer weg te denken uit het defensieve centrum van Ajax. Hoe Niklas Moisander (27) via omwegen toch nog de Nederlandse top bereikte.

Het was een noodgreep, die later grote gevolgen bleek te hebben. Het jeugdelftal van Finland had voor één wedstrijd een andere linksback nodig. Niklas Moisander was vanwege zijn linksbenigheid de meest logische optie. Qua positie was het flink wennen, want tot dat moment had het 16-jarige talent alleen nog maar als schaduwspits gefungeerd.

Scout
Tijdens de jeugdinterland zat er een scout van Ajax op de tribune en die raakte behoorlijk gecharmeerd van de gelegenheidsback. „Het ging vrij goed en ineens was ik een linksachter, al was het niet mijn favoriete positie”, zegt Moisander, die eind 2003 naar Amsterdam werd gehaald, vandaag in Sp!ts. Het lukte hem in 2,5 jaar niet door te dringen tot het eerste elftal.

„Na die periode hoopte ik aan de slag te kunnen bij een andere Eredivisieclub, maar dat zat er helaas niet in. Maar de twee seizoenen in de Jupiler League die volgden, zijn heel belangrijk voor mijn ontwikkeling geweest.” FC Zwolle bood hem in 2006 namelijk een contract aan. „Bij Ajax was ik gewend dat mijn elftal domineerde, maar in de Jupiler League moest ik veel meer duels aangaan.”

Omslagpunt
Eerst als linksback, maar al snel zag trainer Jan Everse een centrale verdediger in Moisander. Vooral vanwege zijn opbouwende capaciteiten. „Dat was een heel belangrijk omslagpunt in mijn carrière. Iedereen zag me als linksback en ik vóélde me ook linksback. Ik heb nooit aan Everse gevraagd of ik in het centrum mocht spelen. Maar toen hij me er eenmaal had neergezet, heb ik wel gezegd dat het mijn favoriete positie was.”

Moisander voelde zich snel thuis in het centrum en kreeg met de week meer zelfvertrouwen. „Everse zei tegen mij dat ik genoeg kwaliteiten had om in de Eredivisie te spelen en dat ik gewoon een paar jaar hard moest werken. Dan zou het vanzelf goed komen. Hij kreeg gelijk.”

Toptrainer
AZ legde hem vast. Moisander had niet verwacht onder Louis van Gaal direct veel aan spelen toe te komen. „Maar de eerste twee wedstrijden gingen verloren, waarna ik een kans kreeg. Ook bij AZ begon ik als linksback en kwam ik na een duel of zes weer centraal te staan. Voor mij was het goed om te merken dat ik het hogere niveau aan kon. Het was sowieso een magisch jaar met een toptrainer en het kampioenschap.”

Het seizoen erop, onder Ronald Koeman, had AZ het een stuk lastiger. „Dat had te maken met de druk van de titel. Iedereen wilde ons kloppen. Daar waren we nog niet klaar voor. Na een half jaar werd de trainer ontslagen en kwam Dick Advocaat, van wie we wisten dat hij alleen het seizoen zou afmaken. Het is best lastig werken als je weet dat een trainer niet lang blijft. Desondanks ging het een stuk beter dan tijdens de eerste seizoenshelft en haalden we Europees voetbal.”

Krachttraining
Vervolgens was Moisander alweer toe aan zijn vijfde trainer in het betaald voetbal: Gertjan Verbeek. „Ik had veel gelezen over zijn manier van trainen, maar eigenlijk verschilde alleen de krachttraining met de werkwijze van mijn vorige trainers. Het was niet superzwaar, ik vond het juist wel prettig. Het was sowieso fijn om met Verbeek samen te werken. Hij is heel duidelijk en als je normaal tegen hem doet, doet hij ook normaal tegen jou. We vormden een prima groep voor hem, er waren geen grote ego’s.”

Toen PSV interesse toonde in Moisander adviseerde Verbeek hem dat hij beter nog een jaar bij AZ kon blijven. Als aanvoerder. De Fin ging zich steeds beter voelen en merkte week na week dat hij toe was aan een nieuwe stap omhoog. Dat werd beloond met een telefoontje van de club die hem naar Nederland haalde.

Profijt
Frank de Boer wilde hem maar al te graag aantrekken als vervanger van Jan Vertonghen. Nu, in zijn tweede seizoen in de A-selectie van Ajax, geniet Moisander nog steeds wanneer hij op het trainingsveld staat met zijn oefenmeester. „Als voetballers lijken we op elkaar: linksbenige verdedigers die zowel in het centrum als linksback hebben gestaan. Ook hij was niet de beste, snelste en grootste, wij moeten het ergens anders van hebben. Opbouwen is onze grootste kwaliteit. Slim zijn in de duels en de verdediging goed neerzetten, daar zijn wij goed in. En dan hebben we ook nog Jaap Stam als linietrainer. Hij leert ons hoe we voorzetten vanaf de flanken beter kunnen verdedigen, hoe we moeten koppen, dat soort dingen. Het is nog vroeg in het seizoen, maar ik merk nu al dat we daar profijt van hebben.”

Moisander is duidelijk op zijn plek bij Ajax. Dat hij er via verschillende omzwervingen is teruggekeerd, ziet hij alleen maar als een voordeel. „Ik heb veel geluk gehad met al mijn trainers. Als je naar dat soort mensen luistert, móet je wel beter worden. Dankzij hen heb ik me kunnen ontwikkelen tot de voetballer die ik nu ben.”
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey
Berichten: 51949
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door wimpey » do aug 08, 2013 8:54 am

Grappig. 1e posting in dit topic sinds 29/9'12. Stille kracht blijkbaar, het hagelt geen complimenten en geen klachten.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Niklas Moisander

Bericht door Ajaciedjuh » do aug 08, 2013 9:22 am

wimpey schreef:Grappig. 1e posting in dit topic sinds 29/9'12. Stille kracht blijkbaar, het hagelt geen complimenten en geen klachten.
:smallgrin.gif: idd, ik moest ver zoeken naar Moisander.

Moisander: sterke persoonlijkheid, prima leider, goede opbouwer, positioneel goed, redelijke verdediger.
Hij had in de voorbereiding zijn FdB-tjes. Wat dat betreft lijkt hij erg op zijn trainer. :ajaxsmiley.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Niklas Moisander

Bericht door Pride of Amsterdam » do aug 08, 2013 9:52 am

Ben blij met hem.

Goede kracht. Ik hoop dat hij door kan groeien als Toby weg gaat. Dan moet hij echt de leidersrol achterin op zich nemen.
Op naar de vierde ster!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door Yopi » do aug 08, 2013 10:15 am

Veel trainers halen hun evenbeeld, lijkt het wel. Van Gaal: Van den Brom. Wouters: Van Halst, enz.

wimpey
Berichten: 51949
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door wimpey » do aug 08, 2013 10:39 am

Adriaanse: Pasanen, Olsen: Rudy. Jol: Verhoeven. :smallgrin.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Niklas Moisander

Bericht door Thijs » do aug 08, 2013 11:00 am

:smallgrin.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door Yopi » do aug 08, 2013 3:51 pm

En Blind? Olaf Lindenbergh?

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Niklas Moisander

Bericht door InnerHarbour » do aug 08, 2013 3:58 pm

Ik heb begrepen dat Blind altijd erg gecharmeerd was van Fernando Ricksen. :hypocrite.gif:
YNWA

Lionel
Berichten: 47451
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Niklas Moisander

Bericht door Lionel » do aug 08, 2013 4:11 pm

wimpey schreef:Adriaanse: Pasanen, Olsen: Rudy. Jol: Verhoeven. :smallgrin.gif:
:drecul.gif:
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51949
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door wimpey » do aug 08, 2013 4:34 pm

Yopi schreef:En Blind? Olaf Lindenbergh?
Verlaat, Oleguer, zeg het maar.

Belangrijkste criterium van het evenbeeld van Blind is dat ie goed moet kunnen zwemmen.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door Yopi » do aug 08, 2013 5:01 pm

John Nieuwenburg misschien. Kwam van Sparta, speelde rechtsback. Het grootste talent van Nederland, volgens Danny.

wimpey
Berichten: 51949
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door wimpey » do aug 08, 2013 5:24 pm

Yopi schreef:John Nieuwenburg misschien. Kwam van Sparta, speelde rechtsback. Het grootste talent van Nederland, volgens Danny.
Ik heb gister een virtuele tik van Marillion op m'n fikken gehad vanwege ouwe koeien, Yopi. Een gewaarschuwd mens...

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Niklas Moisander

Bericht door Khraa » do aug 08, 2013 5:28 pm

John Nieuwenburg was op dat moment ook een groot talent. Ik weet nog dat ik blij was dat hij kwam. Helaas raakte hij snel zwaar geblesseerd.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13795
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Niklas Moisander

Bericht door Jinne » do aug 08, 2013 8:31 pm

Yopi schreef:John Nieuwenburg misschien. Kwam van Sparta, speelde rechtsback. Het grootste talent van Nederland, volgens Danny.
Was toch een verdedigende middenvelder bij Sparta?

JC had natuurlijk gewoon Jordi.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Plaats reactie