Ricardo Van Rhijn

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo sep 28, 2014 10:03 am

Ik ben best wel benieuwd of we met Ricardo -met zijn afstandschoten en vrije trappen- een "nieuw" wapen in huis hebben, of dat het toevalstreffers waren tegen de Kakkies en NAC.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Khraa » zo sep 28, 2014 10:05 am

Ik heb het gevoel dat dit het seizoen van Van Rhijn nog wel eens kan gaan worden. Het dromerige lijkt er een beetje vanaf te zijn.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13398
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Arthur » zo sep 28, 2014 10:23 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik ben best wel benieuwd of we met Ricardo -met zijn afstandschoten en vrije trappen- een "nieuw" wapen in huis hebben, of dat het toevalstreffers waren tegen de Kakkies en NAC.
Het feit dat Van Rhijn als ontvanger van de korte corner bewust naar links werd gehaald (wat ze tegen Heracles ook al een keer probeerden) geeft voor mij wel aan dat hij op de training heeft laten zien dit te kunnen.
Er zal vanaf nu bij corners wel extra op hem gelet gaan worden.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Giacomo Puccini » zo sep 28, 2014 11:33 am

Vergeet ook zijn vuurpijl tegen PEC Zwolle niet. Van toeval lijkt me geen sprake meer, hoewel ze op de training altijd naast gaan :smallgrin.gif:

Goed om te zien hoe Van Rhijn zich blijft ontwikkelen. Mentaal vooral, je zult niet snel meer zien dat hij een wedstrijd door het ijs zakt zoals 2 jaar geleden tegen een debuterende, 18-jarige Boëtius. Heeft inmiddels alles meegemaakt: een voortvarend debuut, een flinke dip waar hij sterker uit is gekomen, prijzen gewonnen, Europese wedstrijden, een vervelende blessure gehad, en nu doorgegroeid tot een sterkhouder die zelfs begint te scoren. Nu is het belangrijk dat we deze volwassen speler nog een paar jaar in eigen huis houden, en zijn contractverlenging tot 2018 is wat dat betreft een goede stap. Na het EK kijken we verder, daar moet hij basisspeler zijn; 25 jaar dan.
Ajax!

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door T82 » zo sep 28, 2014 11:42 am

Als zijn te korte terugspeelbal in de eerste helft gisteren 'gewoon' wordt afgestraft praten we hier heel anders. Niettemin ben ik blij met z'n doelpunten!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Ricardo Van Rhijn

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo sep 28, 2014 12:11 pm

Als ie zo'n trap in zijn benen heeft, zouden we misschien ook opbouwend meer van hem mogen verwachten. Zou hij wat zijn als CV? Dan komt ie ook bovendien vaker in de positie dat hij van afstand kan schieten. Als RB wordt immers meer van hem verwacht dat hij opstoomt langs de zijlijn. Dit vraag ik me af als hersenspinsel, overigens.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13398
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Arthur » zo sep 28, 2014 12:26 pm

Hij was van oorsprong ook CV, dus volgens mij moet hij dat ook goed kunnen. Ik heb alleen niet het idee dat in ons systeem de CV's veel schietkansen krijgen.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Lionel » zo sep 28, 2014 1:45 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Als ie zo'n trap in zijn benen heeft, zouden we misschien ook opbouwend meer van hem mogen verwachten. Zou hij wat zijn als CV? Dan komt ie ook bovendien vaker in de positie dat hij van afstand kan schieten. Als RB wordt immers meer van hem verwacht dat hij opstoomt langs de zijlijn. Dit vraag ik me af als hersenspinsel, overigens.
Dan heb ik liever dat hij 10 goede voorzetten per wedstrijd geeft, zoals bij de assist van Boilesen.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Demosthenes » zo sep 28, 2014 3:34 pm

Arthur schreef:Hij was van oorsprong ook CV, dus volgens mij moet hij dat ook goed kunnen. Ik heb alleen niet het idee dat in ons systeem de CV's veel schietkansen krijgen.
Hij speelde in de jeugd altijd centraal achterin, maar was een verdediger die mee opkwam, als extra man op het middenveld (bleef op het middenveld, kon er een middenvelder diep gaan). Zo speelt Ajax 1 niet, m.a.w. hij zal daar niet gaan spelen, denk ik. Een mandekker is hij in ieder geval niet.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door wimpey » zo sep 28, 2014 8:18 pm

Khraa schreef:Ik heb het gevoel dat dit het seizoen van Van Rhijn nog wel eens kan gaan worden. Het dromerige lijkt er een beetje vanaf te zijn.
Defensief blijft het shaky at best. Gisteren ook weer in de beginfase. Laks, ongeconcentreerd. Mooie atleet, goede voetballer, maar hij is geen killer.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Cruijff » zo sep 28, 2014 9:13 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik ben best wel benieuwd of we met Ricardo -met zijn afstandschoten en vrije trappen- een "nieuw" wapen in huis hebben, of dat het toevalstreffers waren tegen de Kakkies en NAC.
Hij staat er week in week uit in ieder geval heel veel uren op te trainen. Logischerwijs bleef het ongezien dat Ricardo al een tijdje de tweede man achter Schöne was voor vrije trappen die op de juiste plek voor een rechtspoot liggen. Maar hij is al een behoorlijke tijd na elke training nog een hele tijd bezig met het verbeteren van zijn trap.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Mr. Ajax » di sep 30, 2014 2:08 pm

wimpey schreef:
Khraa schreef:Ik heb het gevoel dat dit het seizoen van Van Rhijn nog wel eens kan gaan worden. Het dromerige lijkt er een beetje vanaf te zijn.
Defensief blijft het shaky at best. Gisteren ook weer in de beginfase. Laks, ongeconcentreerd. Mooie atleet, goede voetballer, maar hij is geen killer.

Eens. Ik vind hem verdedigend bij vlagen genant hoor. Dat gaat ook niet meer beter worden, vrees ik.

Over de extra (vrije) trap oefeningen: Ik geloof best dat het klopt, maar hij geeft nog altijd (laatst tegen NAC) ook een paar zaadvoorzetten die eigenlijk niet mogen, zeker als je daar zoveel op traint. En zijn schot ging er met meer geluk dan wijsheid in, laten we eerlijk zijn. Met dank aan snelle Jelle ook.

Het is inderdaad een mooi atleet en een goede voetballer, en bovendien een echte Ajacied. Die hebben bij mij altijd een speciaal plekkie! :ajaxsmiley.gif: :onfire.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Yopi » wo dec 10, 2014 10:50 am

Van Rhijn: 'Eindelijk rust in mijn hoofd'


In de nieuwe Voetbal International is deze week uitgebreid aandacht voor Ricardo van Rhijn. De rechtsback van Ajax kwakkelde twee jaar lang met zijn vorm, maar is dit seizoen uit het sportieve dal geklommen. Sinds zijn doelpunt tegen Feyenoord lijkt er een last van 80 kilo van zijn schouders te zijn gevallen.

Vrije trap
Zeer uitgebreid staat omschreven hoe Van Rhijn samen met De Boer aan zijn traptechniek werkte toen Lasse Schöne tegen Paris Saint-Germain geblesseerd was geraakt. Tips over zijn houding, standbeen en aanloop hadden de international zo veel vooruit geholpen dat hij bal na bal tegen het net schoot. Hij deed er genoeg vertrouwen mee op om de vrije trap van zo'n dertig meter in De Kuip te claimen. 'Meteen nadat de bal van mijn voet vertrok wist ik dat het goed zat. Het was meer een plofbal, die snel daalde. Erna kwam de ontlading', gaat Van Rhijn even terug naar dat moment.

Sterker dan ooit
Getergd doordat hij niet mee mocht met Oranje naar Brazilië en teleurgesteld dat hij in het nieuwe seizoen direct geblesseerd raakte, kwam de Leidenaar sterker terug dan ooit. 'Het was de eerste echte blessure in mijn hele leven. Dat kwam boven op mijn slechte gevoel over het voorgaande jaar. Ik heb vorig seizoen niet gebracht wat het zou moeten zijn. Dat wilde ik zo snel mogelijk goedmaken, maar dan word je weer even teruggeworpen. Daardoor werd ik nóg vastberadener dan ik al was. Ik snap nu wat spelers bedoelen als ze zeggen dat ze sterker uit een blessureperiode tevoorschijn zijn gekomen.'

Vertrouwen
Naar eigen zeggen is Van Rhijn iemand die uit moet kijken dat hij zichzelf in een mindere periode niet nóg meer de put in praat. Vorig seizoen was zo'n periode, maar daar heeft hij nu volledig mee afgerekend. 'Alsof er een soort rust over me is gekomen. Noem het volwassenheid. Ik ben gaan beseffen dat ik niet zomaar basisspeler bij Ajax ben. En dat ik niet voor niets al lange tijd het vertrouwen van de technische staf krijg. Soms moet je dat voor jezelf durven te benoemen.'

Stam en Jonk
Frank de Boer heeft tegenwoordig een rotsvast vertrouwen in zijn rechtsachter. Ironisch genoeg zijn het de potentiële opvolgers van De Boer die Van Rhijn maakten tot de verdediger die hij nu is. '‘Ik heb veel aan Stam te danken. Met hem heb ik de basis gelegd voor het verdere verloop van mijn carrière. We hebben heel wat uren samen doorgebracht. Als ik eraan terugdenk zie ik koude en mistige ochtenden voor me, op de bijvelden van het vroegere complex van SV Bijlmer. Mooie herinneringen, achteraf. Ook Wim Jonk was vaak van de partij. Jonk richtte zich op de aanvallende aspecten, Stam leerde me persoonlijke duels te winnen.Dat was een gouden combinatie.'

Van Rhijn herinnert zich de extra trainingsarbeid nog goed. 'Ik moest vaak duels uitvechten met Mounir El Hamdaoui en Tom Boere, dan kon ik echt aan de bak. Op alle mogelijke manieren werden mijn defensieve kwaliteiten getest. Met voorzetten vanaf de flanken, hoge en lage ballen door het centrum, sprintduels, man-tegen-mangevechten, positie kiezen, noem het allemaal maar op. In het begin ging ik vaak op mijn bek, maar na verloop van tijd voelde ik de progressie in mijn spel. Ik begon wekelijks uit te blinken in Jong Ajax, mijn zelfvertrouwen groeide, eindelijk ging het de goede kant op. Dat proces is ingezet op die koude en mistige ochtenden met Stam en Jonk.'

Toekomst
Ajax legde Van Rhijn en vele ander Ajacieden langdurig vast. Ambities voor in de nabije toekomst mogen dan ook uitgesproken worden. 'We zijn nu vaak genoeg op ons bek gegaan in de Champions League', vindt Van Rhijn. 'Soms spelen we best leuke wedstrijden in de Champions League. Maar daar koop je niks voor. We moeten met zijn allen de overtuiging hebben dat we van grotere clubs kunnen winnen. Goed veldspel is leuk en aardig, maar het gaat erom dat je het omzet in resultaten. Ajax heeft het imago van een arrogante club, maar in de Champions League ontbreekt het ons juist vaak aan gezonde arrogantie. Na de winter heeft niemand het in de Champions League nog over dat leuke veldspel van Ajax in de poulefase. En terecht. Want het heeft ons niets opgeleverd.'

De 23-jarige Ajacied is zelf in elk geval de goede weg ingeslagen en ziet zijn toekomst in Amsterdam weer rooskleurig in. 'Ik heb eindelijk rust in mijn hoofd. Dat betaalt zich uit in wat mijn voeten doen. Die stabiliteit wil ik het hele seizoen vasthouden. Met een nieuwe landstitel als bekroning.'
AS

Ricardo bij de B'tjes: mooie speler om te zien, maar verdedigend helemaal niets. Liep lucht te dekken, liet tegenstanders uit zijn rug weglopen, enz. Zonder die bijscholing had hij het niet gered, denk ik.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Mr. Ajax » wo dec 10, 2014 11:38 am

Leuk verhaaltje, maar ik vind hem verdedigend nog steeds onthutsend zwak hoor.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door wimpey » wo dec 10, 2014 12:07 pm

Yopi schreef: Ricardo bij de B'tjes: mooie speler om te zien, maar verdedigend helemaal niets. Liep lucht te dekken, liet tegenstanders uit zijn rug weglopen, enz. Zonder die bijscholing had hij het niet gered, denk ik.
Met bijscholing is het nog steeds niet veel.

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Mano » wo dec 10, 2014 12:09 pm

Verdedigend zwak en aanvallend was het even interessant, maar die periode lijkt ook alweer voorbij.
van zo'n speler verwacht je dit seizoen stabieler spel, speelt tenslotte al een paar jaartjes in Ajax 1
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door InnerHarbour » wo dec 10, 2014 12:25 pm

Het is niet voor niets dat hij op zijn 23st nog steeds bij Ajax zit.
YNWA

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Mr. Ajax » wo dec 10, 2014 3:56 pm

En ik vind dat hij daar bijzonder blij mee mag zijn, want eigenlijk moet er al een tijdje worden doorgeselecteerd op de rechtsback. Van Rhijn is bij lange na niet goed genoeg.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Lionel » do dec 11, 2014 2:31 pm

Wat een klote voorzetten gaf hij gisteren.
IK GELOOF!!!!!!

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Mano » do dec 11, 2014 2:37 pm

speelt nooit in 1x door waardoor hij zo vaak terug moet...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13398
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Arthur » do dec 11, 2014 2:53 pm

Prima speler die hopelijk zijn hele carrière bij ons blijft. En volgens mij is hij nog sympathiek ook.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door wimpey » do dec 11, 2014 3:54 pm

Arthur schreef:Prima speler die hopelijk zijn hele carrière bij ons blijft. En volgens mij is hij nog sympathiek ook.
Aan dat laatste hebben we niets. VDW lijkt me een vreselijk figuur, maar wel een veel betere back dan RVR.

Technisch en defensief vind ik RVR echt matig. Ook geen groot ziener van het spel. In de ideale wereld selecteer je door op die plek.

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Mano » vr feb 20, 2015 9:00 am

Deze man staat nooit ter discussie maar hij is toch gewoon slecht :confused.gif:

Hij is een 'ouwe rot' maar zie je aan niks terug.
Speelt alleen maar terug...


een spel vertrager zonder spelinzicht
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door InnerHarbour » wo dec 02, 2015 8:11 am

Het grootste slachtoffer van het huidige succes van Ajax in de Eredivisie is Ricardo van Rhijn (24). Jarenlang onbetwiste basisspeler en achtvoudig Oranje- international nota bene. Maar reputaties tellen niet voor trainer Frank de Boer, die in het overtuigende talent Kenny Tete zijn nieuwe rechtsback vond.
Vertrek Van Rhijn bij Ajax lijkt onafwendbaar
YNWA

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13398
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ricardo Van Rhijn

Bericht door Arthur » wo dec 02, 2015 9:05 am

Terecht natuurlijk dat hij op de bank zit, want Tete is simpelweg een stuk beter, maar dat hij soms op de tribune zit om Heitinga een plek op de bank te kunnen geven slaat nergens op. Ik heb liever dat Ricardo voor zowel RB als RCV eerste keus is, dan Heitinga en Van der Hoorn. Met spelers als hem op de bank heb je tenminste wat breedte in de selectie.

Plaats reactie