Als hij op deze positie stappen gaat maken, zou het wat kunnen worden. Hij heeft fysiek, snelheid en opbouwende kwaliteiten. Nu nog leren verdedigen (klein detail als linksback).AjaxLife schreef:Zeegelaar: 'Linksback spelen is vrij nieuw voor mij'
nieuws Door: Redactie op 25 jul 2010
Zeegelaar: Linksback spelen is vrij nieuw voor mij.
Marvin Zeegelaar kijkt met een goed gevoel terug op de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Het werd een leerzame periode omdat trainer Martin Jol hem vooral als linksback gebruikte. "Dit is het tegenovergestelde van wat ik tot nu toe deed," vertelt Zeegelaar in gesprek met Ajaxlife.nl.
Leerzaam
De Ajacied speelde in het verleden met name als linksbuiten. Op die positie mocht hij ook snuffelen aan het eerste, maar daarna verdween hij weer uit beeld. Mede vanwege de vele afwezigen krijgt Zeegelaar deze zomer een nieuwe kans.
"Ik heb veel geleerd en ik speel op een andere positie. Natuurlijk is het even wennen als linksback, maar als je er vaker speelt, gaat het beter. Dit is het tegenovergestelde van wat ik tot nu toe deed. Zo leer je ook hoe je als aanvaller moet denken. En andersom weet ik wat een aanvaller van plan is," legt Zeegelaar uit.
Zeegelaar wordt bijgeschoold om de positie van linksback zo goed mogelijk in te vullen. "De trainers helpen me door apart met me te praten. Over hoe ik moet staan, dat ik naar binnen moet trekken, het inspelen. En hoe ik het beste met mijn mannetje kan meelopen, dat soort dingen."
Ook de geoefende backs Daley Blind en Vurnon Anita staan de 19-jarige Zeegelaar bij. "En tijdens een wedstrijd helpt de linker centrale verdediger me natuurlijk door te coachen. Of ik toekomst zie als linksback? Ik speel waar de trainer me opstelt, het maakt mij niet zoveel uit. Het is allemaal nog vrij nieuw voor me, maar ik denk dat ik beter kan. Ik ben jong en kan nog veel meer leren."
Jong Ajax-trainer Pieter Huistra - hij vertrok inmiddels naar FC Groningen - verweet Zeegelaar in de tweede helft van het vorige seizoen dat hij niet hard genoeg zou trainen. "Als je niet speelt, is dat niet leuk. Maar het ligt ook aan jezelf, denk ik. Ik was zeker niet blij met die uitspraak, maar het was de mening van de trainer. Ik ben gewoon doorgegaan en harder gaan trainen natuurlijk."