Klaas Jan Huntelaar
Moderator: mods
Zlatan is een intuïtieve voetballer. Met intuïtieve voetballers moet je oppassen. Toch denk ik dat Zlatan een hoop geleerd heeft bij Ajax. Bij Malmö was hij nog een amateur.
KJH is juist een schaker, hij zou zich ook (tot op zekere hoogte) thuis moeten voelen in de Pettersson-rol. Misschien is hij daarvoor nu nog niet balvast genoeg, maar dat kan hij leren. We verwachten ook van Babel dat hij technisch beter wordt.
Ander punt is of hij het wil. Veel spitsen willen het net zien bollen en verder niets. Cruijff had het hierover continu aan de stok met Van Basten. Die had geen zin om positioneel mee te verdedigen, de rest moest maar zien dat hij de bal kreeg. Uiteindelijk deed Van Basten het toch, hij is er niet slechter van geworden.
KJH is juist een schaker, hij zou zich ook (tot op zekere hoogte) thuis moeten voelen in de Pettersson-rol. Misschien is hij daarvoor nu nog niet balvast genoeg, maar dat kan hij leren. We verwachten ook van Babel dat hij technisch beter wordt.
Ander punt is of hij het wil. Veel spitsen willen het net zien bollen en verder niets. Cruijff had het hierover continu aan de stok met Van Basten. Die had geen zin om positioneel mee te verdedigen, de rest moest maar zien dat hij de bal kreeg. Uiteindelijk deed Van Basten het toch, hij is er niet slechter van geworden.
Het stinkt aan alle kanten!
Het gaat niet om de balvastheid. Aan techniek mag altijd gesleuteld worden. Het gaat om de rol waarin HTC hem wil(de) zien.
Ik zie KJH de laatste tijd ook niet meer ploeteren op het middenveld, waar hij zich met name voor de winterstop constant liet terugzakken. Dat kan twee dingen betekenen. Ofwel dat Huntelaar de opdrachten van HTC in de wind slaat, ofwel dat HTC zijn mening heeft herzien.
Ik zie KJH de laatste tijd ook niet meer ploeteren op het middenveld, waar hij zich met name voor de winterstop constant liet terugzakken. Dat kan twee dingen betekenen. Ofwel dat Huntelaar de opdrachten van HTC in de wind slaat, ofwel dat HTC zijn mening heeft herzien.
Of dat KJH zelf iets anders is gaan doen?
Bij FC Godenzonen vertelde hij na Ajax-Heerenveen dat de spelers van Ajax voor zichzelf gingen lopen voetballen en hijzelf ook. Hij ging steeds de bal ophalen, zei hij, terwijl hij gewoon voorin had moeten blijven. Zoals ik het begrepen heb was het zijn eigen beslissing om zich terug te laten zakken.
Hij zei ook dat het best kon, meer bij het spel betrokken worden en blijven scoren.
Bij FC Godenzonen vertelde hij na Ajax-Heerenveen dat de spelers van Ajax voor zichzelf gingen lopen voetballen en hijzelf ook. Hij ging steeds de bal ophalen, zei hij, terwijl hij gewoon voorin had moeten blijven. Zoals ik het begrepen heb was het zijn eigen beslissing om zich terug te laten zakken.
Hij zei ook dat het best kon, meer bij het spel betrokken worden en blijven scoren.
Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat het einde van de competitie nadert. Op de momenten dat Huntelaar op het middenveld stond te ploeteren werd dat voornamelijk gedaan om een rustpunt te krijgen. Er was iemand nodig die even de bal bij zich kon houden om te zorgen dat het elftal zichzelf niet voorbij holt. Die speler missen we nog steeds, maar nu hoeven er geen krachten gespaard meer te worden. Het is nog maar een paar wedstrijden en dus mag iedereen elke week er even vol tegenaan en straks van de vakantie genieten. Niet voor niets zie je dat Cocu het zwaar heeft (want hij begint moe te worden en tegenstander beginnen juist steeds meer vol gas te geven) en dat 'simpelere' spelers als Gabri uitblinken.
Niet voor niets pleit ik voor de komst van Schaars of eventueel Defour. Dan zou je een middenveld kunnen bouwen waar de balans in zit van het ijzersterke Milan van een paar seizoenen terug. Sneijder voor het versnellen, Davids voor het aanjagen, Schaars of Defour voor het schakelen en vanuit de voorhoede laat je Babel voor de aansluiting bij Huntelaar zorgen. Urby kan er overheen aan de linkerkant om de ruimte die Babel laat liggen te vullen. Dan heb je nog een plekje vrij die je kunt vullen met een echte buitenspeler (De Mul) of extra creativiteit (Perez). Indien nodig kun je ook een extra verdediger opstellen en Heitinga doorschuiven naar het middenveld.
Niet voor niets pleit ik voor de komst van Schaars of eventueel Defour. Dan zou je een middenveld kunnen bouwen waar de balans in zit van het ijzersterke Milan van een paar seizoenen terug. Sneijder voor het versnellen, Davids voor het aanjagen, Schaars of Defour voor het schakelen en vanuit de voorhoede laat je Babel voor de aansluiting bij Huntelaar zorgen. Urby kan er overheen aan de linkerkant om de ruimte die Babel laat liggen te vullen. Dan heb je nog een plekje vrij die je kunt vullen met een echte buitenspeler (De Mul) of extra creativiteit (Perez). Indien nodig kun je ook een extra verdediger opstellen en Heitinga doorschuiven naar het middenveld.
-
Zeker, maar dan was KJH toch regelmatig een van de voorste mensen. HtC heeft hem nooit op 10 gezet, zoals Blind dat wel heeft gedaan.Bertje schreef:Op de momenten dat Huntelaar op het middenveld stond te ploeteren werd dat voornamelijk gedaan om een rustpunt te krijgen. Er was iemand nodig die even de bal bij zich kon houden om te zorgen dat het elftal zichzelf niet voorbij holt.
Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Bertje heeft gelijk, het ontbreken van een balvaste speler voorin speelt een rol, maar KJH was ook minder in vorm én hij voelde weerstand tegen de eisen die HtC stelde. Hij heeft eraan moeten wennen dat er ook andere dingen van hem gevraagd werden.
Zoveel spelers willen 'hun ding doen' en dat is prima zolang het prima is voor het team. Neem Zlatan, die deed in Zweden vooral kunstjes, of het rendement had maakte hem niet uit. Eenmaal bij Ajax had hij helemaal geen zin om voor het team te gaan spelen, maar hij heeft het wel geleerd en nu wordt hij juist daarom geprezen in Italië. Hij scoort niet zoveel, dus zonder dat werk voor het team had hij het bij Juventus niet gered.
Huntelaar heeft op een gegeven moment in de media aangegeven dat hij dat niet had moeten doen. Maar hij wilde de bal nu eenmaal. Nu Ajax weer twee wedstrijden beter is gaan voetballen zie je Huntelaar ook weer geduldiger voetballen en zakt hij niet meer terug naar het middenveld. Ik denk dat wanneer Huntelaar gewoon genoeg in het spel betrokken wordt hij z'n eigen ding doet. Gebeurt dat niet of heeft hij zoals tegen Heerenveen een paar grote kansen gemist dan gaat hij teveel op zoek naar de bal om zich in de strijd te mengen. En Huntelaar moet natuurlijk gewoon diep spelen (wat overigens niet inhoudt dat hij geen goed aanspeelpunt kan zijn).Jöhnk schreef:Ik zie KJH de laatste tijd ook niet meer ploeteren op het middenveld, waar hij zich met name voor de winterstop constant liet terugzakken. Dat kan twee dingen betekenen. Ofwel dat Huntelaar de opdrachten van HTC in de wind slaat, ofwel dat HTC zijn mening heeft herzien.
Dat was verschrikkelijk stom van Blind. Vond ik toen ook al. Maar -en dat geldt ook voor Ten Cate-: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. KJH heeft uitstekend oog voor de opkomende man; daarom is het zaak dat hij diep speelt en niet de helft van de tijd op het middenveld. Voor de winterstop was Huntelaar veel te geforceerd bezig met pogingen tot 'meevoetballen'. Niemand had daar iets aan.joey schreef:Zeker, maar dan was KJH toch regelmatig een van de voorste mensen. HtC heeft hem nooit op 10 gezet, zoals Blind dat wel heeft gedaan.
Op dit moment doet hij weer meer 'zijn ding', en daar plukt ook Ajax ook de vruchten van.
Ik zou KJH zelf wel eens willen horen zeggen dat hij nu andere opdrachten krijgt dan drie maanden geleden. Of dat hij zijn opdrachten niet uitvoert (iets dat je volgens mij bij HtC niet moet proberen). Er wordt heel wat afgeleuterd over die jongen, maar hoe zit het echt? Volgens mij weet niemand dat.
Daarbij, mag die jongen ook een keer minder in vorm zijn zonder dat de vlaggen halfstok worden gehangen?
Daarbij, mag die jongen ook een keer minder in vorm zijn zonder dat de vlaggen halfstok worden gehangen?
Speelde KJH uit tegen PSV zoveel anders dan uit tegen Feyenoord?
Denk je dat HtC geschift is? Welke trainer wil geen spits die er 25 inschopt? Alleen lukte het even niet bij KJH. Daar zijn wel oorzaken voor aan te wijzen. Wij zijn er bij Ajax behoorlijk goed in om spelers kapot te maken. Even tegenslag en het huis is te klein. Laat HtC maar, laat KJH maar. Het komt heus wel goed met die twee.
Denk je dat HtC geschift is? Welke trainer wil geen spits die er 25 inschopt? Alleen lukte het even niet bij KJH. Daar zijn wel oorzaken voor aan te wijzen. Wij zijn er bij Ajax behoorlijk goed in om spelers kapot te maken. Even tegenslag en het huis is te klein. Laat HtC maar, laat KJH maar. Het komt heus wel goed met die twee.
Je kunt HtC kwalijk nemen dat hij heeft geprobeerd van KJH een completere voetballer te maken :nooo: , maar HtC kan er niets aan doen dat KJH kansen mist.
Ik hoop dat ik de KJH zie die nu eens niet gaat liggen, maar een duel weet te winnen van welke voorstopper dan ook (ik weet niet eens wie de voorstopper van excelsior was, maar hij had geen kind aan KJH)
Ik zie alleen de thuiswedstrijden en dat geeft natuurlijk een vertekend beeld, want welke tegenstander trekt zich niet terug? De ruimte is kleiner dan in de wedstrijd tegen twente uit, psv uit, want die ploegen willen thuis niet alleen winnen, maar zijn aan hun stand verplicht ook voetbal te laten zien. KJH heeft moeite met het voetballen in een kleine ruimte (al zullen zijn fans wel beweren dat hij dat ook kan).
In de discussie wordt wel eens vergeten dat Ajax na de komst van Davids op het middenveld sterker is geworden, er meer dreiging vanuit gaat (ik weet dat KJH drie kansen miste tegen heerenveen toen Davids niet meedeed)
Een KJH aan de zijkant of op het middenveld heb ik (gelukkig) trouwens al lang niet meer gezien.
De statistici van het AD hebben weer even de tijd om na te denken over de rol die Sneyder in het geheel speelt. Zij hadden ook even kunnen nagaan hoe vaak KJH bij Heerenveen scoorde na een actie van een aanvallende middenvelder! Ik denk dat hij ook daar veel gescoord heeft dankzij ballen van de zijkant (Yildirim). KJH scoorde tegen psv na een actie van Sneyder: een corner!
Ik hoop dat ik de KJH zie die nu eens niet gaat liggen, maar een duel weet te winnen van welke voorstopper dan ook (ik weet niet eens wie de voorstopper van excelsior was, maar hij had geen kind aan KJH)
Ik zie alleen de thuiswedstrijden en dat geeft natuurlijk een vertekend beeld, want welke tegenstander trekt zich niet terug? De ruimte is kleiner dan in de wedstrijd tegen twente uit, psv uit, want die ploegen willen thuis niet alleen winnen, maar zijn aan hun stand verplicht ook voetbal te laten zien. KJH heeft moeite met het voetballen in een kleine ruimte (al zullen zijn fans wel beweren dat hij dat ook kan).
In de discussie wordt wel eens vergeten dat Ajax na de komst van Davids op het middenveld sterker is geworden, er meer dreiging vanuit gaat (ik weet dat KJH drie kansen miste tegen heerenveen toen Davids niet meedeed)
Een KJH aan de zijkant of op het middenveld heb ik (gelukkig) trouwens al lang niet meer gezien.
De statistici van het AD hebben weer even de tijd om na te denken over de rol die Sneyder in het geheel speelt. Zij hadden ook even kunnen nagaan hoe vaak KJH bij Heerenveen scoorde na een actie van een aanvallende middenvelder! Ik denk dat hij ook daar veel gescoord heeft dankzij ballen van de zijkant (Yildirim). KJH scoorde tegen psv na een actie van Sneyder: een corner!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Hangt ervan af wat je van hem vraagt. Hoe klein de ruimte ook is, op het moment dat Huntelaar zijn hoofd tegen de bal kan zetten binnen het zestienmetergebied vliegt die bal richting het doel. Je moet hem niet vragen een tegenstander uit te spelen, nee.Demosthenes schreef:Ik zie alleen de thuiswedstrijden en dat geeft natuurlijk een vertekend beeld, want welke tegenstander trekt zich niet terug? De ruimte is kleiner dan in de wedstrijd tegen twente uit, psv uit, want die ploegen willen thuis niet alleen winnen, maar zijn aan hun stand verplicht ook voetbal te laten zien. KJH heeft moeite met het voetballen in een kleine ruimte (al zullen zijn fans wel beweren dat hij dat ook kan).
Nee, HtC zat in een zeurfase. Babel i.p.v. Hunter, Perez en Hunter niet tegen Bremen (en een opstelling met een scorend vermogen van nul), KJH wisselen tijdens Ajax-PSV, terwijl we een man meer hadden en de 16 van PSV onder vuur moesten nemen. HtC schatte KJH niet op waarde. Is ie inmiddels wel op teruggekomen. Gelukkig.joey schreef: Ik krijg de indruk dat KJH in een zeurfase zat, een tijdje geleden.
Een mens van vleesch ende bloed kan een keer een mindere dag hebben en 1,5 kans missen, Rishi. KJH weet zich altijd zó te posteren dat ie tenminste kansen krijgt. Babel zie je overal, behalve waar een doelpuntenmaker behoort te staan. Dat HtC in Babel een betere spits zag (ziet?) is voor mij onbegrijpelijk.Rishi schreef:Zeker na de gemiste kansen tegen Heerenveen? :nooo:
De Italiaanse spelersmakelaar Morabito laat op Calciomercato zijn licht schijnen op de situatie van KJH. Als KJH ergens heen gaat, zegt hij, dan zal het wel Engeland worden, want de clubs daar kunnen hem betalen. Het gerucht gaat dat Juventus 15 miljoen voor hem over heeft, maar daarmee kom je er niet.
Ook zegt hij dat het lang niet zeker is dat KJH bij Ajax vertrekt. Ajax hoeft niet te verkopen en zal niet meer dan één speler kwijt willen. Sneijder wordt in verband gebracht met Engelse en Italiaanse clubs, voor Heitinga is belangstelling en Barcelona zou Urby nauwlettend volgen. Bij het vertrek van een van die spelers zou het best eens kunnen zijn dat KJH 'gewoon' bij Ajax blijft.
Ook zegt hij dat het lang niet zeker is dat KJH bij Ajax vertrekt. Ajax hoeft niet te verkopen en zal niet meer dan één speler kwijt willen. Sneijder wordt in verband gebracht met Engelse en Italiaanse clubs, voor Heitinga is belangstelling en Barcelona zou Urby nauwlettend volgen. Bij het vertrek van een van die spelers zou het best eens kunnen zijn dat KJH 'gewoon' bij Ajax blijft.
Eerlijk gezegd zou ik het ook niet vreemd vinden als hij blijft, ik zou eerder opkijken als hij na dit seizoen al vertrekt. Hij zit pas anderhalf seizoen bij Ajax en heeft dit seizoen ondervonden dat het niet mee valt om continu op een hoog niveau te blijven presteren nu de ogen op hem gericht zijn en er een verwachtingspatroon is ontstaan. Een jaar rijpen in een team met een aantal stevige pilaren (spelers als Stam en Davids) kan geen kwaad, hij heeft nog steeds te winnen bij Ajax.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...