De Martin van Geel Topic

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Arthur

Bericht door Arthur » wo jul 11, 2007 11:00 am

Ik denk dat je zulke jonge spelers wel naar je opleiding mag halen, maar dat je ze geen contract mag aanbieden. Dan valt de reden om naar Engeland te gaan op die leeftijd ook meteen weg.

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » wo jul 11, 2007 11:02 am

Jöhnk schreef:Hartstikke bedankt, joey. :worshippy.gif:
Idd... :biggthumpup.gif:
Laatst gewijzigd door Ramona op wo jul 11, 2007 1:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 11, 2007 11:03 am

Dit is zo'n beetje alles, Demo. Ik heb alleen een aantal alinea's waarin MVG nogal breedsprakig werd samengevat, anders blijf ik aan het typen. :wink.gif:

Je kunt natuurlijk nooit voorkomen dat mensen verhuizen en elders hun kinderen op voetbal doen. Het gaat MVG, neem ik aan, om het feit dat talenten een vet contract krijgen. Dat zal niet snel gebeuren bij een twaalfjarige.
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » wo jul 11, 2007 11:51 am

Van Geel had het er al over in het interview, plaats het dus maar hier ( niet goed mogen de mods het verwijderen/verplaatsen )
Help, Engeland rooft ons leeg!'

ROTTERDAM - Feyenoorder Jeffrey Bruma is vijftien jaar en speelt straks voor Chelsea. Engelse topclubs roven de kweekvijver bij de Nederlandse eredivisieclubs leeg. De alarmklokken luiden.

De 15-jarige Jeffrey Bruma, die straks voor Chelsea speelt. FOTO KOEN VAN WEEL/UNITED PHOTOS
Het is een doordeweekse dag op het EK onder 17 jaar in België. B-junioren spelen met nationale jeugdselecties leuke interlands. Vroeger kwam daar een handjevol jeugdtrainers en twee tribunerijtjes met familie van de spelers op af. Nu puilt het complex uit met scouts en voetbalmakelaars.

Die laatste groep kleeft aan de vertegenwoordigers van Arsenal, Liverpool, Manchester United en Chelsea alsof er een pot met goud te verdelen is. ,,De makelaars zijn maar in één ding geïnteresseerd. Ze willen weten welke speler je bekijkt. Vervolgens springen ze op die jongen af en zeggen ze dat ze zijn zaken kunnen doen. Officieel mogen ze die spelers helemaal niet benaderen,’’ zegt een van de vertegenwoordigers van de Britten.

Bij het Nederlands elftal onder 17 jaar kwamen in het Spaanse La Manga een paar weken eerder 35 Engelse clubs kijken. Die zaten allemaal op het puntje van hun stoel. Ze vonden het de beste lichting in jaren. Daar zat ook de zoon van Danny Blind, Daley, bij. ,,He is the future of Dutch football,’’ zeiden de scouts.

De massale interesse in Nederlandse toptalenten van 14, 15 en 16 jaar is een doorn in het oog van de eredivisieclubs die nog steeds miljoenen investeren in de eigen opleiding. Door tv-contracten van 40 miljoen per jaar en per club kunnen ze in Engeland smijten met geld. Als ze vijf willekeurige talenten uit het buitenland halen en er breekt er eentje door, is de winst geboekt.

Arsenal ontdekte in het Nederlands elftal onder 17 jaar rechterspits Vincent van den Berg, nog zonder contract bij Heerenveen. Bij NEC had Arsène Wenger aanvaller Nacer Barazite op zijn zestiende al weggeplukt. Spits Jordy Brouwer tekende als A-junior van Ajax een vierjarig contract bij Liverpool. Feyenoord deed verwoede pogingen het 15-jarige talent Bruma aan zich te binden, maar die was al bij Chelsea voordat hij het contract van de Rotterdammers had bekeken. Diezelfde club (Chelsea) pikte deze zomer ook Patrick van Aanholt, PSV’s aanvoerder van de B1-junioren, in.

,,Dat is het risico als je spelers internationaal laat spelen. De grote scouts zijn overal. Niet alleen die van Chelsea. Bij Barcelona speelt nog één Catalaan en de opleiding zit vol met buitenlanders. Daar loopt ook ene Dos Santos, die op zijn twaalfde uit Mexico is gehaald,’’ zegt Wessel Weezenberg, voetbalmakelaar en begeleider van Jeffrey Bruma bij Chelsea.

Maar het kan nog gekker. Bij AZ werd achter de rug van de club om het grote talent Marco Matic in het geheim naar Liverpool gevlogen. De speler kon 100.000 euro per jaar krijgen als hij direct zijn handtekening zou zetten onder een contract. Bij AZ voetbalt hij nog voor een minimale zakgeldvergoeding.

AZs technisch directeur Marcel Brands: ,,Marco Matic zit nog steeds bij ons. Maar hij is in Engeland geweest. Ik ken de details niet, gelukkig stond zijn zaakwaarnemer er ook niet achter.’’

Brands plaatst vraagtekens bij de handelwijze van de Britten. ,,Ik vraag me af of een club als Liverpool al kan zien dat een speler bestemd is om daar door te breken in het eerste elftal. Ik vind het knap als ze dat zien. Als iemand 16 jaar is, moet ik me zelfs de vraag stellen of die speler AZ 1 wel kan halen.’’

,,We laten ons niet gek maken. We weten dat het wemelt van de scouts en makelaars bij onze wedstrijden. We kunnen ze niet weren. Je probeert wel met ze te praten. En een aantal makelaars ziet ook wel in dat niet ieder talent in Engeland kan doorbreken.’’

Koos Formsma, voorzitter van Heerenveen, vreest dat er een onwerkbare situatie op de markt ontstaat. ,,Engelse clubs mogen volgens de regels van hun eigen bond bij de jeugd niet verder scouten dan een straal van 150 kilometer om de club heen. Ik heb niet op de kaart gekeken, maar volgens mij ligt Nederland in die straal van 150 kilometer. Ze tellen het water niet mee. Want ze zitten allemaal hier.’’

De Friezen voelen zich machteloos. ,,De Engelse clubs hebben zoveel geld te besteden. Alleen uit de tv-inkomsten pakken ze 40 miljoen euro per jaar. Daar kunnen wij, de Nederlandse clubs, niet aan tippen. We balen dat we Vincent van den Berg zijn kwijtgeraakt aan Arsenal. Maar we stonden machteloos.’’

Jonge voetballers als Bruma, Van den Berg of Brouwer speelden hier voor zakgeld. Meestal niet meer dan 75 euro per week. In Engeland liggen hun verdiensten met zestien jaar rond de 100.000 euro per jaar.

Weezenberg erkent dat Feyenoord heeft geprobeerd Bruma hem een aanbieding te doen. ,,Er is met hem gesproken. Maar de speler wilde niet. Het is bij zo’n jonge jongen in de eerste plaats een beslissing in de schoot van het gezin. Daar moet een keuze worden gemaakt. In mijn ogen is die keuze niet veel anders dan wanneer een Nederlandse club een speler benadert. De speler ziet bovendien dat de opleidingen van Arsenal of Chelsea top zijn.’’

Weezenberg meent dat hij de club recht in de ogen kan kijken. ,,Het zijn niet de makelaars maar de clubs die de initiatieven nemen. Andersom komen er ook spelers onder onze begeleiding naar Feyenoord. Janotta is uit Polen via ons naar Feyenoord gekomen. In de Kuip heeft men nationaal goede scouts. Internationaal is het niet zo goed, maar dat is ook veel ingewikkelder.’’

,,Als een speler naar Chelsea gaat, vindt iedereen het waardeloos. Maar kiest hij voor Barcelona, dan vinden we het fantastisch. Dat komt alleen maar door het etiket van een poenerige club, die alles opkoopt. Maar bij Chelsea gaan grote dingen gebeuren. Er wordt een hele jeugdopleiding ingericht.’’

Chelsea haalt Bruma, andersom haalt Feyenoord weer Ryan Bouwmeester van Vitesse. Weezenberg: ,,Het belangrijkste is dat Feyenoord zijn drie grootste toptalenten vast heeft liggen. In Europa weten alle scouts dat Leroy Fer, Georgino Wijnaldum en Janotta absolute toptalenten zijn. Die haalt niemand zomaar weg. Die liggen langdurig vast.’’

,,De clubs in het Premiership hebben ingezien dat spelers tijd nodig hebben om te wennen aan het niveau en de cultuur van het Engelse voetbal. Als ze die spelers vroeger halen, is de kans groter dat ze slagen. Wenger is daar al jaren heel slim in. Die snapt dat het binnendringen van buitenlandse spelers in de Engelse markt, niet altijd werkt. Daarom willen ze die talenten veellanger laten wennen.’’
AD.
Blij met de punten ...

Jesse

Bericht door Jesse » wo jul 11, 2007 1:54 pm

Joey! :worshippy.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Toppie

Bericht door Toppie » wo jul 11, 2007 4:01 pm

MvG mag nu laten zien voor half augustus, wat er wordt gekocht en niet heeft misgegokt in de voorronde CL. Mislukt dit , dan wil ik de meningen op AT wel eens zien.

999

Bericht door 999 » wo jul 11, 2007 4:05 pm

Maar daar zit ie toch voor, en de scouting ook.Om de juiste vervangers te halen, ruimschoots de tijd, geld is er en als ik het zo een beetje lees ( bedankt Joey, maar met finereader gaat het toch makkelijker :ajaxsmiley.gif: ) is men er op voorbereid, ziet/zag men het aankomen.Anders kunnen we er ook jou neerzetten als de TD :ajaxsmiley.gif:
Blij met de punten ...

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo jul 11, 2007 4:32 pm

Weezenberg erkent dat Feyenoord heeft geprobeerd Bruma hem een aanbieding te doen. ,,Er is met hem gesproken. Maar de speler wilde niet. Het is bij zo’n jonge jongen in de eerste plaats een beslissing in de schoot van het gezin. Daar moet een keuze worden gemaakt. In mijn ogen is die keuze niet veel anders dan wanneer een Nederlandse club een speler benadert. De speler ziet bovendien dat de opleidingen van Arsenal of Chelsea top zijn.’’
Iedere club kan (op den duur) een goed georganiseerde jeugdopleiding opzetten, als het dat wil. Maar dat is stap 1. Stap 2 is de spelers ook daadwerkelijk een kans geven. Dat zie ik bij Chelsea niet zo snel gebeuren.

Nihad

Bericht door Nihad » wo jul 11, 2007 6:07 pm

Ik val bijna van mijn stoel. Is Voetske optimistisch?!?
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jul 11, 2007 6:11 pm

Dat was hij bij de aankoop van Huntelaar ook, hoor. En bij Davids, overigens. Voetske is gewoon enorm kritisch.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo jul 11, 2007 7:16 pm

Ik hoop wel dat MvG nu Sneijder en KJH nog een jaartje binnenboord houdt en niet alleen de selectie versterkt op de leeggevallen plaatsen, maar ook de lange termijn in de gaten houdt; dus wat geld achter de hand houdt voor de vervanging van Stam en Davids, over een jaar.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jul 11, 2007 8:06 pm

In principe komt er ook weer geld van Huntelaar en Sneijder vrij om Davids en Stam te vervangen. Bovendien zijn er ook jeugdspelers die zich aandienen op hun posities.

Maar als de selectie rond is is hij rond en verwacht ik dat het overige geld netjes op de bank komt te staan.

Aristides

Bericht door Aristides » wo jul 11, 2007 10:14 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik hoop wel dat MvG nu Sneijder en KJH nog een jaartje binnenboord houdt en niet alleen de selectie versterkt op de leeggevallen plaatsen, maar ook de lange termijn in de gaten houdt; dus wat geld achter de hand houdt voor de vervanging van Stam en Davids, over een jaar.
Ajax kan Sneijder niet houden, die wil nu ook weg, "cashen" en kijken wat er buiten Ajax/Nederland te halen is.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo jul 11, 2007 10:19 pm

Met een beetje mazzel blijft ie nog een jaar; volgend seizoen heeft hij nog altijd een contract voor een jaar, dus voor Ajax hoeft het niet. Die zullen hem denk ik nu alleen laten gaan, als ze nóg meer kunnen cashen dan voor Babel wordt gedaan. Misschien kan zelfs iets van de transfersom van Babel aan Sneijder worden gespendeerd.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » wo jul 11, 2007 10:22 pm

Demosthenes schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik hoop wel dat MvG nu Sneijder en KJH nog een jaartje binnenboord houdt en niet alleen de selectie versterkt op de leeggevallen plaatsen, maar ook de lange termijn in de gaten houdt; dus wat geld achter de hand houdt voor de vervanging van Stam en Davids, over een jaar.
Ajax kan Sneijder niet houden, die wil nu ook weg, "cashen" en kijken wat er buiten Ajax/Nederland te halen is.
Tuurlijk kan Ajax Sneijder behouden. We laten hem simpelweg niet gaan. Niet voor minder dan een Pepebedrag tenminste. Sneijder is een fanastische voetballer die bij Ajax onder contract staat en de club die hem ook wel wil hebben betaalt maar lekker 25 miljoen of ze krijgen een (gesigneerd) shirt. Bij Ajax kun je niet meer voor een dubbeltje toekomstige toppers shoppen. No way.

Sneijder gaat heus niet in staking als hij niet weg mag voor een spotprijsje. Zo zit hij gelukkig niet inelkaar. Komend seizoen kampioen worden met Ajax en dan met opgeheven hoofd, door de voordeur, voor een recordbedrag naar Barcelona of Milaan.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 11, 2007 10:37 pm

Giacomo Puccini schreef:Komend seizoen kampioen worden met Ajax en dan met opgeheven hoofd, door de voordeur, voor een recordbedrag naar Barcelona of Milaan.
Een recordbedrag terwijl hij nog één jaar contract heeft? Forget it!

Daniel

Bericht door Daniel » wo jul 11, 2007 10:38 pm

joey schreef:
Giacomo Puccini schreef:Komend seizoen kampioen worden met Ajax en dan met opgeheven hoofd, door de voordeur, voor een recordbedrag naar Barcelona of Milaan.
De Mul is gegaan voor een record bedrag met nog één jaar..

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » wo jul 11, 2007 10:53 pm

Hehe dat kun je wel zeggen! Al geloof ik eerder in 5 ton dan 5 miljoen. Kan me nauwelijks voorstellen dat de clubs voor De Mul in de rij stonden.
joey schreef:
Contractduur is van ondergeschikt belang. Een speler die gewild is brengt geld op, zo simpel is het. Ik geloof niet dat Sneijder volgend jaar voor een bedrag onder 15 miljoen weg zou gaan want Sneijder staat niet bij maar één club op het lijstje, zeker niet als hij een goed seizoen draait in de Champions League. Clubs gaan elkaar aftroeven dus een club die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten omdat Sneijder zogenaamd in waarde daalt door zijn éénjarig contract, maakt geen schijn van kans.
Ajax!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo jul 11, 2007 10:56 pm

Clubs gaan elkaar aftroeven door Sneijder tekengeld te bieden, niet door de kas van Ajax te spekken.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » wo jul 11, 2007 11:13 pm

Clubs die het verst kunnen gaan in de transfersom kunnen normaal gespoken ook het verst gaan qua tekengeld, dus dat maakt niet uit. Tekengeld is trouwens niet zo interessant voor een speler met een contract. Onderhandelingen vinden in eerste instantie plaats tussen kopende en verkopende clubs.

Kijk, Babel kost echt niet 18 miljoen omdat hij toevallig nog tot 2010 bij Ajax onder contract staat. Liverpool weet gewoon dat Ajax Babel makkelijk aan een andere club kan verpatsen voor 15 miljoen, Ajax hoeft hem maar aan te bieden bij een paar topclubs en er hapt er wel een toe, want iedere topclub heeft Babel al lang in kaart gebracht. Hem een hoop tekengeld beloven en niet verder gaan dan 12 miljoen heeft dus totaal geen zin want dan breekt Ajax de onderhandelingen gewoon af.

Met Sneijder zal dat niet veel anders zijn. Als hij volgend jaar 'hot' is, dan gaat Ajax cashen. Is hij minder hot (blessures, tegenvallend seizoen, vroege uitschakeling in Europa, slecht presteren in Oranje, etc.) dan hou je er een Van der Vaart prijsje aan over. Ik zou dat risico gewoon nemen. Na de verkoop van Babel is die gok best verantwoord. Niet in de laatste plaats omdat Huntelaar en mogelijke versterkingen hun toekomst bij Ajax mogelijkerwijs ook van Sneijder laten afhangen.

Recordprijs neem ik trouwens terug. Simpelweg omdat Babel net iets meer mogelijkheden heeft voor een echte topclub dan Sneijder, denk ik. Al is dat moeilijk in te schatten op deze leeftijd, dat geef ik toe.

Maar 12-15 miljoen gaat Sneijder wel opleveren volgend jaar.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 11, 2007 11:17 pm

Giacomo Puccini schreef:Met Sneijder zal dat niet veel anders zijn. Als hij volgend jaar 'hot' is, dan gaat Ajax cashen. Is hij minder hot (blessures, tegenvallend seizoen, vroege uitschakeling in Europa, slecht presteren in Oranje, etc.) dan hou je er een Van der Vaart prijsje aan over. Ik zou dat risico gewoon nemen. Na de verkoop van Babel is die gok best verantwoord. Niet in de laatste plaats omdat Huntelaar en mogelijke versterkingen hun toekomst bij Ajax mogelijkerwijs ook van Sneijder laten afhangen.
Kan wel zien dat jij de penningmeester niet bent. :smallgrin.gif:

Stel Ajax mist de CL, dan gaat het overschot van de Babel-transfer in de exploitatie. Hoe gaan we dan een opvolger voor Sneijder halen met die 'VDV-achtige' fooi? (En ga nu niet zeggen dat Ajax met Sneijder de CL sowieso had gehaald, want vorig jaar was hij er ook bij.)

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » wo jul 11, 2007 11:22 pm

Als je zo redeneert kunnen we beter iedereen verkopen, die CL halen we immers toch niet volgens jou.

Ik vind dat je juist het team moet versterken om CL af te dwingen. Niet defensief handelen want dan weet je zeker dat je CL niet haalt.

Sterker nog. Ik durf te stellen dat we Babel niet hadden verkocht voor 18 miljoen als Ajax vorig jaar gewoon 15 miljoen in die Champions League had opgestreken. Dan hadden we Babel gewoon nog lekker een of twee jaar gehouden. Dat hadden we ons dan financieel kunnen veroorloven.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 11, 2007 11:30 pm

Zou kunnen, maar dat is onbewijsbaar.

Laat ik het zo zeggen: er is geen Nederlandse club (zelfs geen club buiten topclubs in grote voetballanden) die een speler tegenhoudt voor wie 18 miljoen geboden wordt. Dat heeft te maken met de verhouding tussen de begroting en het geboden bedrag.
Kijk, ik wil dit helemaal niet. Ik vind het doodzonde dat Babel vertrekt. Wat mij betreft had Liverpool een ander gekocht. Maar ik weet wel dat het beleid waar jij voor pleit (niet defensief handelen, risico's nemen dus) kan leiden tot grote tekorten. Want stel dat we de CL niet halen, Babel in een vormcrisis duikt en die grote clubs opeens niet van plan zijn op Sneijder te bieden, wat dan? Het zou me een lief ding waard zijn als MVG een fijn buffertje opbouwde, zodat we vertrekkende spelers voortaan op adequate manier konden vervangen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo jul 11, 2007 11:35 pm

Als we nou een functionerende scouting hadden dan was deze discussie niet nodig. Natuurlijk moet je Babel verkopen voor dit bedrag.

En zo onoverkomelijk is het nou ook weer niet. We zijn niet eens kampioen geworden met al die 'topspelers'.

Ik zou wel willen dat het aankoopbeleid af en toe wat gewaagder was. Investeer maar eens in een toptalent. Kies eens wat minder voor zekerheid en routine.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo jul 11, 2007 11:40 pm

Jöhnk schreef:Ik zou wel willen dat het aankoopbeleid af en toe wat gewaagder was. Investeer maar eens in een toptalent. Kies eens wat minder voor zekerheid en routine.
Daar ligt inderdaad de crux. Op zich zijn aankopen als Delorge, Colin en Kennedy prima. Maar juist dat vind ik typische doorselecteer-aankopen. Als je basisspelers met dat soort jongens gaat vervangen, doe je iets niet goed. Dat kan niet de bedoeling zijn. Dat heet zeker geen doorselecteren.

Van Geel heeft blijkbaar geweldig veel bluf als het aankomt op onderhandelingen. En vorig jaar toonde hij geweldig veel vertrouwen in Huntelaar, door 9 miljoen voor hem neer te tellen. Nu is het moment dat hij zich inventief moet tonen met het grote geld. Tijd om risico te nemen met minder 'bekende' spelers van buiten de Eredivisie. Om stevige investeringen te doen. En om te bewijzen dat hij meerdere aankopen kan doen die het niveau AZ ontstijgen.

Plaats reactie