Ik las op AN dat Ajax nog niet geheel overtuigd was van de kwaliteiten van Brouwer. Ik kan me de hoon van Nederland nog wel herinneren toen Quincy een keer goed speelde in Oranje U21. Nou nou... Ajax had een juweeltje laten lopen. Cameraploegen gingen naar de Bijlmer om z'n vader te interviewen... Afijn.. 2 jaar later: Quincy wie?joey schreef:Ja, maar een speler als Jordy Brouwer is wel binnen.
De Martin van Geel Topic
Moderator: mods
-
Overigens doet Ajax zelf ook mee aan het vroegtijdig binnen halen van buitenlands talent; in de zomer hebben ze de 17-jarige Mathew Lam uit Canda gehaald en de 15/16-jarige Jesper Floren uit Zweden.
Het verschil is wel dat Ajax deze jongens geen contract aanbood (volgens mij), waardoor de spelers direct weer weg kunnen als blijkt dat ze niet voldoen en/of niet beter zijn dan eigen spelers.
Het verschil is wel dat Ajax deze jongens geen contract aanbood (volgens mij), waardoor de spelers direct weer weg kunnen als blijkt dat ze niet voldoen en/of niet beter zijn dan eigen spelers.
Er is nog een verschil. Ajax heeft een betere opleiding dan welke Engelse club dan ook. De keuze voor Chelsea of een andere Engelse grootmacht is een keuze voor het geld. Een Canadees daarentegen doet er uit sportief oogpuntverstandig aan om naar Amsterdam te komen.
Opvallend dat het alleen om Engelse clubs gaat. Misschien een idee als ze hun eigen jeugdspelers eens fatsoenlijk gaan opleiden? :X
Opvallend dat het alleen om Engelse clubs gaat. Misschien een idee als ze hun eigen jeugdspelers eens fatsoenlijk gaan opleiden? :X
Het stinkt aan alle kanten!
In Engeland moet genoeg talent rondlopen. :yes:
Maar we moeten ons erbij neerleggen. Dit is blijkbaar de nieuwe trend. Verscherpte regelgeving zal weinig helpen. Ajax kan alleen zorgen dat de opleiding zo goed is dat jeugdspelers wel gek zijn als ze een van de zoveel bij Chelsea worden.
Maar we moeten ons erbij neerleggen. Dit is blijkbaar de nieuwe trend. Verscherpte regelgeving zal weinig helpen. Ajax kan alleen zorgen dat de opleiding zo goed is dat jeugdspelers wel gek zijn als ze een van de zoveel bij Chelsea worden.
De nieuwe tv-deal van de PM al eens nader bekeken? En dan met name hoe walgelijk veel geld de Engelse clubs vanaf de zomer zullen krijgen. De komende jaren is Engeland het financiele Mekka van de voetbalwereld en kunnen ze alles kopen wat los of vast zit. Wat zou men zich daar dan druk maken om iets mondains als een jeugdopleiding? Het is al heel wat dat ze jeugdspelers uit het buitenland halen. Een enkele club doet wellicht meer en dan alleen omdat het bij hun imago past...joey schreef:Opvallend dat het alleen om Engelse clubs gaat. Misschien een idee als ze hun eigen jeugdspelers eens fatsoenlijk gaan opleiden? :X
Omdat er een paar toppers doorbreken betekent nog niet dat een club een goede opleiding heeft.Thomas schreef:De topclubs wel, ja. Een club als West Ham heeft echter een fantastische opleiding. Een opleiding die de laatste jaren stukken meer topspelers heeft voortgebracht dan die van Ajax.
IK GELOOF!!!!!!
Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar de vetgedrukten ken ik niet. Zijn die in niveau vergelijkbaar met Van der Vaart, Sneijder, Emanuelson en Babel?Thomas schreef:Rio Ferdinand, Joe Cole, John Terry, Frank Lampard, Michael Carrick, Jermain Defoe, Glen Johnsen, Anton Ferdinand, Mark Noble, Elliott Ward, Sol Campbell, Paul Ince en Kieran Richardson komen allemaal van The Academy of Football.
Glen Johnsen is destijds door Chelsea gekocht in het eerste seizoen onder Abramovic en staat inmiddels rechtsback bij Portsmouth. Anton Ferdinand is het broertje van Rio en speelt nu (nog) bij West Ham. Mark Noble staat te boek als een talentvolle speler en met Elliott Ward ben ik er wat vroeg bij. Die zit nog niet standaard bij de selectie.
Vandaag in de VI een uitgebreid artikel over Ajax/MVG. De titel luidt: 'De typische Ajax-voetballer, wat is dan dan?' en de ondertitel: 'Martin van Geel, hervormer in de Arena'. Het artikel begint met een sfeerbeeld van de eerste training, Dan komt de transfermarkt ter sprake. Niets wat we niet weten. Dan wordt MVG gevraagd naar Wesley Sneijder:
Daarom is de jeugdopleiding ook aangepast. Er is nu met Tahamata een techniektrainer, er worden persoonlijkheidstrainingen aangeboden in samenwerking met de JC-University en bij het belofteteam is Adrie Koster aangesteld.
Ajax moet wel opleiden, stelt de interviewer, want het kan geen toppers halen, waardoor veel spelers mislukken. Daarop zegt MVG, die net met Steef koffie heeft gedronken
:
Wat kun je daar aan doen?
Als de verslaggever opmerkt dat Hargreaves 24 miljoen heeft opgeleverd en dat twaalf miljoen voor Sneijder dan wel erg weinig is, zegt Van Geel:Ik denk dat Wesley hier met een goede kop binnenkomt. Daags nadat hij was teruggekeerd van de trip met het Nederlands Elftal ben ik bij hem thuis een kop koffie gaan drinken. Daar hebben we de gang van zaken rustig besproken met elkaar. Natuurlijk was Wesley teleurgesteld, Valencia is een mooie club uit een grote competitie. Maar hij begreep ook dat wij niet akkoord konden gaan met het bodvan Valencia.
[Ik heb tegen hem gezegd dat] hij zich eigenlijk beledigd moest voelen dat er voor een speler van zijn kaliber geen hoger bedrag was geboden. Ik heb geappelleerd aan zijn eergevoel. Hij was het met me eens.
Heeft MVG een vervanger voor Sneijder achter de hand?Ik noem geen bedragen, maar zo kun je het ongeveer wel voorstellen. Wesley heeft al een paar jaar in de CL gespeeld, heeft een uitstekend seizoen achter de rug, is een waardevolle international, heeft al een EK en een WK in de benen en is nog jong. Zoals wij vroeger dachten dat we goedkoop spelers konden ophalen uit Scandinavië, heb ik het idee dat Zuideuropese en Engelse clubs momenteel denken dat ze in Nederland wel even goedkoop kunnen shoppen. Nou, dat is dan een misvatting. Niet bij Ajax. Wij zijn hier echt wel in staat onze voetballers op de juiste waarde te schatten.'
De verslaggever merkt op dat Feyenoord deze zomer meer aan de weg timmert dan Ajax. Dat isalleen maar goed voor het Nederlandse voetbal, zegt MVG. Het toont aan dat een club als Feyenoord zijn eigen dynamiek heeft, dat er vroeger of later mensen opstaan die zeggen: dit kan zo niet langer. Hij denkt dat Feyenoord 'weer gewoon' meedoet om de titel komend seizoen. Dan zegt hij over Ajax:We zijn voorbereid. Maar je moet reëel zijn: spelers van het niveau Sneijder zijn niet één-twee-drie voorhanden. Ook vanuit sportief oogpunt willen we daarom dat hij nog een jaar blijft. Wij zijn hier juist bezig een team te formeren waarmee we vooruit kunnen, dat sterker wordt.
Hoe kijkt hij terug op het afgelopen seizoen?Over onze selectie ben ik heel tevreden. Kennedy, een speler met een hoog rendement, hebben we gehaald omdat we na de winterstop Mauro Rosales verkochten. Delorge is een moderne voetballer. Hij is mentaal en fysiek sterk, heeft loopvermogen, kan op diverse posities uit de voeten en was transfervrij. Dat is inventief proberen je te versterken. Het publiek meet vooruitgang vaak af aan de grote, nieuwe namen die worden aangetrokken. Wij hebben een jaar geleden al flink gewisseld in onze selectie: in totaal zestien spelers weg en zeven nieuwe. Als we nu wéér vijf, zes spelers hadden moeten aantrekken, hadden we afgelopen seizoen iets niet goed gedaan. De vooruitgang voor Ajax moet zitten in de bestendigheid. Spelers en technische staf zijn gewend aan elkaar, veel spelers zijn het afgelopen seizoen individueel beter geworden en in de tweede seizoenshelft hebben we het best van alle clubs gepresteerd. Wat er is, is al goed en moet zich nu doorontwikkelen. Als dat vanuit een goede teamgeest gebeurt, kan dit Ajax komend seizoen tot grote hoogte groeien.
Kan Ajax zonder CL?We hebben op één doelpunt de titel gemist. Was Ajax kampioen geworden, dan hadden we alle in Nederland mogelijke prijzen gepakt. Belangrijk is ook dat ons voetbal op een hoger niveau is gekomen. In het seizoen 2005/2006 heb ik de perfecte wedstrijd bij Ajax niet gezien. Nu kwamen Twente-uit en PSV-uit daar dicht bij in de buurt. Heerenveen-uit en Utrecht-uit waren ook goed, daarnaast hebben we veel wedstrijden gehad waarin we in fases dominant en aantrekkelijk voetbalden. Nationaal zijn we dus tevreden, internationaal niet. De uitschakeling in de VCL was een enorme teleurstelling en de uitwedstrijd tegen Werder Bremen vond ik ook een van onze donkerste dagen. Daarna in de return kreeg je alleen maar de bevestiging dat het onnodig was tegen die ploeg uit de UEFA-cup te vliegen.
Wat vindt MVG van de technische staf?Het kán, want Ajax is financieel gezond. Maar het is beslist niet handig. Wij moeten toch één keer in de twee jaar deelnemen aan de CL. Ook voor de status van Ajax is het belangrijk dat je frequent op het hoogste niveau aanwezig bent.
Is Spijkerman de katalysator voor de soms wat omstuimige HtC?Ik vind dat we een goede, uitgebalanceerde staf hebben. HtC hebben we gehaald omdat hij veel verstand van voetbal heeft, zijn elftallen altijd kwalitatief goed laat spelen en de ongelooflijke drive heeft om uit zichzelf en zijn omgeving te halen wat erin zit. Daarnaast de rustige, beredenerende, organisatorisch sterke Hennie Spijkerman. En als derde man de jonge Alfons Groenendijk die dichter op de groep zit en eveneens over een grote drive beschikt.
Je ziet het karakter van de trainer in het elftal terug.Ik denk het wel, ja, al geldt dat ook wel voor Fons. Die drie praten en discussiéren veel met elkaar. Ze houden elkaar in evenwicht.
Maar de keerzijde? Al die kaarten!Dat klopt. Dit team heeft het vorig seizoen zelden op mentaliteit laten afweten. Er zit strijd en winnaarsgedrag in. Uit het feit dat we eerder Jaap Stam, Gabri, Edgar Davids en eerder KJH hebben aangetrokken, kun je afleiden dat daar bij Ajax behoefte aan bestond.
MvG is nu twee jaar bezig. Een van zijn belangrijkste bezigheden is het hervormen van de jeugdopleiding. Ajax kijkt naar het systeem, 4-3-3 is niet langer heilig. Spelers moeten verschillende systemen beheersen en uiteindelijk is het niet het systeem die bepaalt waar en hoe een speler speelt, dat wordt bepaald door de kwaliteiten van de speler. Ajax heeft de laatste tijd maar weinig aanvallers van topkwaliteit opgeleid. Dat kan komen doordat het systeem knelt.Er is altijd de vraag: hoever? AFgelopen seizoen zijn we wel eens over die grens heengegaan. Er is eenaantal mensen dat het stimuleert om scherp te spelen. De coach is een van hen, bij jongens als Stam, Gabri en Davids zit het in hun spel opgesloten. Anderen kunnen dat van nature niet helemaal, beginnen te forceren en gaan daarmee over de grens. Ook dat is een kwestie van ervaren, van leren. Die onnodige gele en rode kaarten moeten eruit.
Als het om individuele kwaliteiten gaat, hebben we onze scouts meegegeven breder te gaan kijken naar spelers. Toen ik hier binnenkwam, hoorde ik mensen alleen maar praten over 'de typische Ajax-speler'. Wat is dat dan?, heb ik gevraagd. Tja, dan komt er een gevoel bij, een verlangen. Technisch, wendbaar, snel. Type Jesper Olsen, Sjaak Swart. Maar Ronald Spelbos, Jan Wouters en nu ook weer Jaap Stam zijn heel belangrijk voor een elftal. De pure voetbalkwaliteiten van een speler blijven het uitgangspunt, maar het hedendaagse voetbal eist ook fysieke en mentale weerbaarheid.
Daarom is de jeugdopleiding ook aangepast. Er is nu met Tahamata een techniektrainer, er worden persoonlijkheidstrainingen aangeboden in samenwerking met de JC-University en bij het belofteteam is Adrie Koster aangesteld.
Waar ik persoonlijk trots op ben, is dat we bij Ajax het multi-skillprogramma hebben geïntroduceerd. Daarin geeft een judotrainer maar bijvoorbeeld ook een ouderwetse gymleraar lichamelijke scholing aan onze voetballers. En dat onder de bezielende leiding van René Wormhoudt. Tahamata is er voor de passeerbeweging buitenom. Maar als je tegenover Thierry Henry komt te staan, besef je pas wat topvoetbal allemaal vraagt. Henry is niet alleen supersnel maar ook vreselijk sterk en explosief. Je moet voetballers dus al in hun jongste jaren lichamelijk breed gaan ontwikkelen. Ook al omdat de jeugd uit zichzelf beduidend minder beweegt dan vroeger. Doe je dat niet, dan blijven spelers fysiek te beperkt of komen ze in blessures terecht. Zoals een goede door een judoleraar aangeleerde valtechniek een schouderblessure kan voorkomen als je na een duel moeilijk neerkomt.
Ajax moet wel opleiden, stelt de interviewer, want het kan geen toppers halen, waardoor veel spelers mislukken. Daarop zegt MVG, die net met Steef koffie heeft gedronken

Dan gaat het over jeugdspelers die worden weggekocht. Over Jordy Brouwer die nu bij Liverpool speelt, over Daley Blind, die bijna naar Arsenal was gegaan. Komt allemaal door die regel dat er in een selectie meer door de club opgeleide spelers moeten zitten, zegt MVG, de criteria zijn te slap en leiden ertoe dat spelers steeds jonger worden weggekocht. Liverpool heeft net acht of negen piepjonge Oosteuropeanen aangetrokken, Chelsea koopt bij PSV Van Aanholt weg. Het is een slechte ontwikkeling, ook voor de spelers. Gezinnen moeten verhuizen voor een kind of worden uit elkaar gerukt.Dat heeft ook met beeldvorming te maken. Als Rob Friend bij Heerenveen niet slaagt, verhuurd wordt aan Heracles en daarna verkocht aan Borussia MG, dan zegt heel Nederland: het zal wel. Maar gebeurt het bij Ajax, dan zou heel Nederland zeggen: zie je wel! Heerenveen blijft in de publieke opinie de club die fantastisch inkoopt, Ajax de club die slecht inkoopt. Daar zitten natuurlijk nuances tussen.
Wel heeft LVG ooit aan een berekening gemaakt waaruit blijkt dat zelf opgeleide spelers in totaliteit beter renderen in de eerste selectie dan aangekochte. Het Ajax-shirt weegt blijkbaar zwaar. Je wordt hier nog niet even wat anders en kritischer bekeken. Een speler uit de opleiding groeit daarin mee, een aangekochte speler wordt daar ineens mee geconfronteerd.
Een andere overweging om meer geld en aandacht te investeren in de jeugdopleiding is een simpele: het is de cultuur van Ajax. Niet alleen opleiden, maar jonge spelers ook daadwerkelijk de kans geven. Met Gregory van der Wiel, Vurnon Anita, Jeffrey Sarpong en Mitchell Donald hebben we weer vier spelers uit de beloften overgeheveld naar de A-selectie. In ons beleidsplan staat dat vijftig procent van onze selectie moet voortkomen uit onze eigen opleiding. Op zich is dat helemaal niet moeilijk, je kunt ook 95% uit de eigen jeugd bemannen. het gaat er wel om dat die mannen kampioen van Nederland kunnen worden en bij de laatste zestien van de CL kunnen spelen. Dat is het niveau waar je naar toe wilt. Structureel meedoen in de top van Europa is er niet meer bij, aanhaken wel. Zo groot zijn de verschillen internationaal nou ook weer niet. Kijk naar PSV, dat in 2005 de halve finale van de CL haalde. Kijk hoe AZ dat jaar op één seconde de UEFA Cupfinale miste. Dat kan Ajax óók. Alleen, we kunnen de weg omhoog niet kopen, het moet vanuit de basis gebeuren. Om meer kwaliteit te krijgen, moet je daar dus ook meer kwaliteit bíeden.
Wat kun je daar aan doen?
Of misschien moet Ajax zelf de talentjes weghalen bij FC Twente of FC Den Bosch?jeugdspelers moeten minimaal zes jaar in opleiding zijn voor ze kunnen worden aangemerkt als home grown player. Dan is het probleem voor een groot deel opgelost, want spelers al op twaalfjarige leeftijd inlijven mag niet. Een andere optie is dat je toch weer een langduriger verbintenis kunt afsluiten. Nu mag je spelers onder de achttien jaar maar voor drie jaar binden. Daley Blind en Danilho -de zoon van Wamberto- hebben we op zestienjarige leeftijd voor drie seizoenen vastgelegd. Maar dan nog kunnen die jongens op hun negentiende zeggen: Ajax, bedankt voor de complete opleiding, maar ik ga transfervrij weg. Ook daarom hebben we zoveel geïnvesteerd in onze opleiding. We moeten een zodanige band met die jongens creëren en ze een beleid voorschotelen waarmee we ze kunnen overtuigen dat geld in deze fase van hun carrière niet het belangrijkste is.
Hè hè, wat praat die MVG veel. Maar wel een aardig interview...Dat is geen optie. Wat ik net al zei: opleiden behoort tot het cultureel erfgoed van Ajax. Bovendien, als iedereen zo zou gaan redeneren, is er over tien jaar geen topvoetbal meer.
Laatst gewijzigd door joey op wo jul 11, 2007 10:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- SylvievdVaart
Dat is mooi, dan kan Luuk het binnenkort van mij overnemen.
(Ik heb de VI immers opgezegd. )
Interview is nu compleet.

Interview is nu compleet.
Laatst gewijzigd door joey op wo jul 11, 2007 10:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
@ Joey,
Wat zei hij nog meer?
Bovar Karim kwam ook als 15-jarige, om vervolgens in drie jaar meer vrouwelijk schoon om zich heen te hebben dan in die 15 jaar in Zweden en dat zegt wat!
De Guzman kwam als 12-jarige, in de A1 van feyenoord liepen een paar Brazilianen enz.
Ajax heeft jaren geleden ook Walker e.d. gehaald, die waren nog geen 18.
Wat zei hij nog meer?

Waarom gebeurt dat dan? Zie de tienjarige Amerikaan bij feyenoord? Blijft zo'n jongen dan officieel in de VS ingeschreven staan, terwijl hij hier met zijn ouders woont o.i.d.Dan is het probleem voor een groot deel opgelost, want spelers al op twaalfjarige leeftijd inlijven mag niet.
Bovar Karim kwam ook als 15-jarige, om vervolgens in drie jaar meer vrouwelijk schoon om zich heen te hebben dan in die 15 jaar in Zweden en dat zegt wat!
De Guzman kwam als 12-jarige, in de A1 van feyenoord liepen een paar Brazilianen enz.
Ajax heeft jaren geleden ook Walker e.d. gehaald, die waren nog geen 18.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!